هدایت شده از فطرس مدیا
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوحههای ماندگار فاطمیه
#مداحان_قدیم
@fotrosmediatv
مرحوم شیخ احمد کافی، مرحوم سلیم موذنزاده، مرحوم یونس حبیبی
بخشی از خاطرات بچههای شیعه در نواهای قدیمی روحبخش هیئات قدیم ماندگار شده، اصواتی که آغشته با احساس و هنر و اخلاص بود و غم جانسوز بیمادری را تا مغز استخوان به ما فهماند.
و هر دفعه که شنیده میشوند به ناگاه این فکر در درون ما تداعی میشود که: کافیها و حاجسلیمها و... کجایند؟
@fotrosmediatv
#منظر_رندان
موضوع: #حضرت_زهرا
#حضرت_فاطمه
گونه: #مدح / #مرثیه
قالب: #غزل
وزن: #مفعولفاعلاتمفاعیلفاعلن
شاعر: #هادی_جانفدا
______________
تا آمدی کمی بنشینی کنارمان
تقدیر اشاره کرد به کم بودن زمان
از روی خاک تیره سحرگاه پا شدی
رفتی وضو گرفتی از اشراق و بعد از آن
هجده نفس کشیدی و رکعت به رکعتش
نزدیکتر شدی به خودت، ذات بینشان
میخواستی که جلوه کنی بر زمین ولی
توحید نردبان شد و بردت به آسمان
از عصر جاهلیت آنها تو را گرفت
دادت به درک ناقص این آخرالزمان
حالا هزار سال پس از تو رسیدهاند
اهل زمین به قسمت جذاب داستان
جایی که آسمان به زمین رزق میدهد
از سفرۀ نگاه تو بانوی مهربان
در کوچههای ساکت و مرطوب شهر ما
حس میشود حضور شما موقع اذان...
این شعر را بگیر و برای فرشتهها
با لهجۀ خدا و صدای خودت بخوان
🆔 @halghe_rendan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیای بی مادر ناممکن است ...💔
#استوری
#منظر_رندان
موضوع: #حضرت_زهرا / #حضرت_فاطمه
گونه: #مدح / #مرثیه / #مصیبت
قالب: #قصیده
وزن: #مفعولفاعلاتمفاعیلفاعلن
شاعر: #رونقی_مازندرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مُردم به بوی رُؤیت گمگشته تُربتی
کو شُد به شهر خویش به دهلیز غربتی
یک زن کجا و خُطبۀ غَرّا به پیش خصم
بر او خدای جَلّ و عَلا داد نُصرتی
اصرار زآن نداشت به تشییع بعد مرگ
کز هیچکس ندید به خوبی مُحبّتی
در دل نَکاشت قدر جوی تخم کینه ای
در سینه اش نبود به جز مهر و شفقتی
بازو شکسته ،سقط جنین ،چهره نیلگون
دل پُر ز خون ز خُدعه گری بی مُروّتی
دردا که بعد ختم رُسل هادی سُبل
یکدم ندید روی نشاط و مَسرّتی
تنها نه اسوه بود به خوشخویی و وِداد
بالنده بود و صاحب پاکی و عصمتی
بخشنده بود و از کرمش بود بهره مند
بود آنکه غرق مَسکنَت و فقر و عُسرتی
زهرا که خواند اُمّ اَبیها پیمبرش
از او نگه نداشت عدو پاس و حُرمتی
گویاست چرخ پیر که چون خصم فاطمه
دیده ندید پرده دری پَست فطرتی
دریای رحمتِ نبوی بود حضرتش
بوده چُنو نشانگر جُود و فُتوّتی
در بود مصطفی و به تنهائی علی
از بهر او نبود به جز رنج و زحمتی
شب را سحر نکرد مگر با نیایشش
روزش به سر نیامده بی شوق خدمتی
دانندۀ تمام کمالات معنوی
دارندۀ بزرگی و اِجلال و حشمتی
منّت پذیر بود خدا را که از اَزل
شامل عنایتش شده بی هیچ منّتی
جز چار تن،علی،حسنین بود و زینبین
دیگر کسی به کار نبرد است همّتی
در حیرتم که چرخ نپاشد ز هم چرا ؟
ای وای من علی و چنین درد و محنتی
هر جا عرب زبان زد ناموس و ننگ بود
اکنون ز چیست یافت در او نیست غیرتی
مولا کجا و رشتۀ در دست و گردنش
#رونق در این زمینه مکن هیچ صحبتی
داری به یاد گر سخنی ماندگار گوی
کز بعد شصت سال کجا هست فرصتی
گفتی سخن به چاه و به مسجد کشاندنش
بود آن یکی به خلوت و آن یک به جلوتی
او را به انزوای کشاندند ای دریغ
غرقاب خون دلش شده از دست اُمّتی
هر کس دلش ز تیغ جفا خَست بود و هست
مادون دون و دون صفت و دیو سیرتی
#رونقی_مازندرانی
🆔 @halghe_rendan
📜مردم به بوی رُؤیت گمگشته تُربتی
کو شُد به شهر خویش به دهلیز غربتی
...در حیرتم که چرخ نپاشد ز هم چرا ؟
ای وای من علی و چنین درد و محنتی
هر جا عرب زبان زد ناموس و ننگ بود
اکنون ز چیست یافت در او نیست غیرتی
مولا کجا و رشتۀ در دست و گردنش
#رونق در این زمینه مکن هیچ صحبتی...
🔖شعر مذکور گوشهای از قصیدۀ #رونقی_مازندرانی در ذکر مدح و مصیبت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها سروده شده است.
⚠️جهت دسترسی به متن کامل این #قصیده لینک زیر را لمس نمائید:👇🏻
https://eitaa.com/halghe_rendan/2002
🆔 @halghe_rendan
May 11
هدایت شده از عقیق شعر
🟢 بیان مضمونمحور
اصولاً شاعران واکنشهای عاطفی خود را به دو شکل انتقال میدهند:
الف) بیان شاعرانه و هنری
ب) بیان غیرمستقیم
در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن).
این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر بهدرستی بهکار گرفته شود، بهراحتی میتواند مخاطب را اقناع کند. با نگاهی واقعگرایانه میتوان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را میتوان بیان «مضمونمحور» دانست.
🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه میشود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکتهسنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند.
اگر اساس شعر «مضمونمحور» را گرهخوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهمترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان میشود.
🔹بیان «مضمونمحور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشتهاند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است.
درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز میتوانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونهها در شعر حافظ بنگرید:
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
لطف خدا بیشتر از جرم ماست
نکته سربسته چه دانی خموش!
خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد
بگذر ز عهد سست و سخنهای سخت خویش
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بندهپروری داند!
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست
در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
و...
ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بیبهره نیست. بهراستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کمرنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر میدانیم؟
میتوان گفت تمام آن ابیات «مضمونمحور» بر پایه نکتهسنجیهای ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است.
🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوههای بیان، همین بیان مضمونمحور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد:
۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام
۲. کمتجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربههای شاعرانه شاعران برتر
۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهلبیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازیهای تاریخی سوق میدهد.
در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمونمحور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیتها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار میسازد:
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
و:
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
🔹بنابراین حضور شعر «مضمونمحور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را بهکار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم.
حاصل سخن اینکه، شاعران میتوانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانههای قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد.
نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمونمحور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکتهسنجیهای شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است.
#آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۰)
به قلم #سیدمهدی_حسینی_رکن_آبادی
🌐 shereheyat.ir/node/4906
🔹عقیق شعر
@aghighpoem
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 شعارنویسی ایرانیها روی دیوار اسرائیل
🔹مسعود نجابتی، استاد هنرهای تجسمی ایرانی، دیروز روی دیوار مرز سرزمینهای اشغالشده توسط رژیم موقت صهیونیستی شعار «سَنُصَلّی فی القدس - در قدس نماز خواهیم خواند» را خطاطی کرد.
🔹او میگوید این جمله را برای نوشتن انتخاب کردم چون هم وعده الهی است و هم وعده بندهای الهی یعنی رهبرم آیتالله خامنهای.
@Farsna
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
نگارخانه رضوان، میزبان آثار نقاشیخط در یادبود شهدای شاهچراغ
🔺 به مناسبت چهلم شهدای شاهچراغ، نمایشگاهی از آثار نقاشیخط محسن توسلی هنرمند برجسته مشهدی با عنوان «شاهچراغ» در نگارخانه رضوان این شهر مقدس افتتاح شد.
🔺 ۲۶ تابلوی نقاشیخط با مضامین شهید و شهادت در ابعاد مختلف با همکاری مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در این نمایشگاه در معرض دید علاقهمندان گذاشته است.
🔺 ۵ تابلوی نمایشگاه با هدف بزرگداشت چهلم شهدای شاهچراغ به تازگی خلق شده و بخش اعظم سایر آثار نیز با محوریت شهید و شهادت برای نخستین بار به نمایش عموم درآمده است.
👇🏻 متن کامل خبر:
yun.ir/t53nm9
@aqr_ir
24.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔هرکس به عیادت من آمد، بگریست...
🎙 با نوای: مرحوم استاد #سید_رضا_موید
🏷 #حضرت_زهرا / #گریه_کنید / #فاطمیه
🆔 @halghe_rendan