eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ باران تقصیر ندارد؛ ظرفت را درست بگیر! 🔻 «اگر قلب انسان را به ظرفی تشبیه کنیم که در وسط بارانی قرار گرفته باشد، وقتی این ظرف را پشت و رو بگیریم، طوری که دهانه‌ی ظرف رو به زمین و پشت ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف باران ببارد، از پشت ظرف می‌چکد و درون ظرف، خشک می‌ماند. 🔸 انسان وقتی دارد، دهانه‌ی ظرفش را رو به و رو به خاک گرفته و کاسه‌اش را واژگون گرفته است. اگر کاسه را واژگون بگیرد و از مستمر و واسع الهی محروم شود، باران را تقصیری نیست. او ظرفش را بد گرفته است. 🔺 در قرآن می‌گوید « ربنا وسعت کل شیء رحمه و علما»؛ رحمت خدا هر چیزی را فرا گرفته است. پس اگر انسان غرق در رحمت خداست، این دل سنگی، این ، این تاریکی و این کوری از کجاست؟ می‌گوید علت این است که «حب دنیا رأس کل خطیئه». تو ظرف وجودت و ارتزاق و جاذبه و ظرفیتت را رو به دنیا گرفتی». 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۳۲ و ۳۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ زيارت عاشورا نمی‌گذارد تحليل شما از كربلا منحرف شود 🔻 هرگز از غافل نشويد. زيارت عاشورا ادب عزاداری صحيح و تحليل درست از واقعه‌ی است. هر عزاداری معقولی كه می‌توانيد، انجام دهيد ولی روشی را كه معصوم به شما آموخته است فراموش نكنيد. زيارت عاشورا نمی‌گذارد كه تحليل شما از كربلا منحرف گردد، هم‌چنان كه نمی‌گذارد فرهنگِ حيات‌بخش كربلا فراموش شود زيرا بی‌ارتباط با ، ما ملّتی پوسيده خواهيم شد، و بنابراین ارتباط صحيح با آن حادثه را در سخنان امامان معصوم(ع) بايد دنبال کرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ اگر از نتایج عمرت بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای! 🔻 حقیقتِ یک چیز و به است. تا زمانی که دیگران از اثر تو، از مؤسسه‌ی تو، از مدرسه‌ی تو، از تو و از بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای. ما امروز با وجود آموزه‌های (ص) با او زندگی می‌کنیم، ما امروز با (ع) زندگی می‌کنیم. ما با خیّرانی زندگی می‌کنیم که به بشر خدمت کردند و آسایش و علم را برایش فراهم کردند. ما با آنان زندگی می‌کنیم و آنان نیز با ما زندگی می‌کنند. 🔸 بنابراین انسان در است مگر کسی که عمرش را چون سرمایه‌ای تقدیم می‌کند و بیشتر از عمرش دریافت می‌کند. آدمی در خسران است، مگر آنان. هستند کسانی که موقتا و برای مدتی می‌برند اما و دوری ابدی از خسران منحصر در آنان است. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۵ و ۱۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دو تا شریک و دو تا رفیق هستید 🔻 این‌طور هم نیست که بگوییم همه جا باید از کند، نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن بایستی در همه‌ی امور تابع شوهر باشد، نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه‌کاره باشد و مرد باید تابع باشد، نه. این هم غلط است. بالاخره دو تا و دو تا هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این‌جا از و خود بگذرد، دیگری در جای دیگر تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید. 📚 برگرفته از کتاب ؛ گزیده‌ای از رهنمودهای به زوج‌های جوان 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ بیدار شو تا قدر نعمت‌ها را بدانی! 🔻 دانستن قدر با محقق می‌شود. اگر بهترین و لذیذترین میوه‌ها را نیز در کنار انسانی که است بگذارند، اثر و سودی برایش حاصل نخواهد شد. اگر با شکم گرسنه خوابیده و بیشترین نیاز را هم به غذا داشته باشد، بهترین میوه‌ها و غذاها در کنارش برایش سودی ندارد و او در خواب از درد گرسنگی به خودش می‌پیچد؛ چون خواب است، دست دراز نمی‌کند که غذاها بردارد. 🔸 اکنون بیشترین و بالاترین و لذیذترین نعمت‌ها در کنار انسان است؛ بالاترین برای جذب انسان آمده است. خداوند است؛ جود خدا هم مطلق است و با انسان، درِ جود او بسته نمی‌شود. جود او از فعل انسان منفعل نمی‌شود و این‌گونه نیست که اگر او ندید، خدا برگرداند. انسان ظرف خود را کوچک می‌کند، وگرنه جذبه می‌آید و می‌رود؛ یعنی شخص، بی‌توجهی می‌کند. او سر جای خودش است و انفعال در او راه ندارد، این انسان است که رو برمی‌گرداند. 🔺 باید نگاه انسان این‌گونه باشد که آن‌چه او برای نیاز دارد، بالاترینش را اکنون در دسترسش قرار داده؛ زیرا جواد مطلق است و «بخشش فراوان، جز بر کرم و جودش نیفزاید». او گشایش بعد گشایش و جود پس از جود دارد و انسان باعث شده اصلاً به این‌ها توجه نکند و آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۳ و ۱۴۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نعمت یادآوری گناه 🔻 مشکل ما در نقص و نرسیدن به کمال، است که از بدترین مصیبت‌های ماست. کار خوبی را که انجام می‌‌دهیم، فراموش نمی‌‌کنیم. چون آن را بارها بازگو کرده و به آن علاقه‌مندیم؛ ولی چون مرتکب شده را پنهان می‌‌کنیم، کم‌کم از یادمان می‌‌رود. و در صدد جبران آن هم نیستیم؛ زیرا انسان آنگاه در صدد جبران نقص است که متذکر آن نقیصه باشد. 🔸 از این رو به ما گفته‌اند: اگر کار خیری کردید، آن را فراموش کنید و اگر از شما اشتباهی سر زد، به یاد آن باشید؛ زیرا تذکر خطا وسیله‌ی و سبب انفعال است ولی یادآوری کار خیر، زمینه‌ی را فراهم می‌‌کند. گاهی انسان آن‌قدر کار خیر را بازگو می‌‌کند که کار خیرش پژمرده می‌‌شود. 🔺 در بعضی از روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) آمده است که اگر شما کار خیری را انجام دادید، لازم نیست آن را برای کسی بازگو کنید؛ مثل اینکه، شما گلی را از بوستان بکنید و چند بار به آن دست بزنید. طبیعی است که پژمرده می‌‌شود و عطر و زیبایی آن از بین می‌‌رود. کار خیر نیز وقتی زیبا و معطر است که پنهان بماند یا اگر درِ شیشه‌ی عطری را باز کنیم، عطر از آن می‌‌پرد. ولی کار شر مثل بوی بد است، درِ شیشه‌ی آن را بردارید بگذارید زود بویش برود، یعنی به یاد آن باشید. وقتی به یاد بودید، با توبه آن را جبران می‌‌کنید. 👤 📚 📖 صفحات ۵۵ و ۵۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ با «فکر» به غرب نگاه کنيم، نه با «ملاک‌های غربی» 🔻 اگر «دنيا» از «خدا» غافل شدن است، تاريخ غرب، تاريخ تحقق دنيا است و امروزْ دوره‌ی حيات بشر با فرورفتن در غربزدگی، دوره‌ی تعلق به دنيا شده است. 🔺 اميد نجات در «نسل جوان» ما وقتی پيدا می‌شود که «تفکر غربی» و وضع کنونی غرب را خوب بشناسد و بداند با انتخاب زندگی غربی چه مقصد و مقصود هلاکت‌باری برای خود انتخاب کرده، در اين صورت است که تحت تأثير آثار آن فرهنگ قرار نمی‌گيرد. بايد روشن شود که غرب حجاب «حقيقت» است نه خود حقيقت، اضمحلال «حيات» است که نام حيات به خود چسبانده است، و قبول کردن اين موضوع در مورد هويت غرب خيلی سخت نيست، فقط کافی است با «فکر» به غرب نگاه کنيم نه با «ملاک‌های غربی» به آن بنگريم، بايد متوجه بود در شرايط حاضر و در فضايی که غرب افکار ما را مديريت می‌کند از گذشته‌ی خويش رانده و از تجدد هم مانده‌ايم، و اگر از طريق «تفکر توحيدی» خود را زنده و پاينده نگاه نداريم، ملتِ به بن‌بست رسيده‌ای خواهيم شد که انقلابش فقط در خاطره‌ی تاريخ می‌ماند و بس.  👤 📚 برگرفته از کتاب «گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی» #⃣ 📬 خرید این کتاب با هزینه ارسال ارزان: @admin_book ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آیا دلی هست که با فریاد «هل من ناصر» امام زمان بلرزد؟! 🔻 فرياد استنصار و طلب ياری (ع)، هنوز هم از رواق تاريخ به گوش می‌رسد: «هل من ناصرٍ ينصرني؛ هل من مغيث يغيثنا؛ هل من ذابّ يذبّ عن حرم رسول الله». فرياد استنصار (ع)، نيز همواره بلند است. آيا كسی هست كه مهدی آل محمد را ياری كند؟ آيا كسی هست عشق مرا در دل‌ها زنده كند؟ و انسان‌های بريده از مرا با من پيوند زند؟ 🔸 می‌گويند با شنيدن فرياد «هل من ناصر حسينی»، گهواره‌ی تكان خورد! آيا با شنيدن «هل من ناصر مهدوی» نيز، دلی هست كه بلرزد و با امامش عهد و پيمانی ببندد و به كمك او برخيزد؟ آن هم در اين عصر وانفسا؟! 📚 از کتاب 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ این صدا باید روزی چندین بار از درون ما برخیزد! 🔻 ما باید تمرین کنیم تا از بُت نسازیم و محبت این زرق‌وبرق را از دل بیرون بیاوریم. 🔸 می‌گویند: شاهزاده‌ای متحول شد و در راه خدا قرار گرفت. سبب تحولش این بود که روزی برای شکار آهو رفته بود، ناگهان از غیب صدایی شنید که می‌گوید: «ألِهذا خُلِقتَ؟!» یعنی آیا برای همین آفریده شدی؟! این جمله باعث تنبه و او شد. این صدا باید روزی چندین بار از درون خود ما برخیزد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ کابین کِشتی جهتِ آن را تعیین می‌کند! 🔻ما دلخوشیم به این‌که یک رکعت نمازمان ترک نمی‌شود اما از طریق واقع می‌گردد، نه از راه . «اللهُ وَلیُّ الّذینَ آمَنوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الی النُّور». این، اخراج الهی است. وقتی انسان از ظلمت تهی شد، سراسر نور می‌شود. 🔸 توجه کنیم که کابین کشتی، جهتِ آن را تعیین می‌کند، نه بقیه کشتی. مسافران در حرکت آن، دخیل نیستند. و مسافتی که انسان طی می‌کند، همچنان در کشتی است؛ چه ولایت ، یا ولایت . در واقع دو کشتی است: طاغوتی‌ها نخست مردم را در کشتی خود می‌نشانند، سپس از نور به سمت ظلمت می‌برند. «وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» انبیا نیز مردم را می‌نشانند و بعد، از ظلمت به نور می‌برند. 🔺 اگر جهتِ حرکت کسی رو به باشد، است. ، به و نیست؛ «لاتنظروا الی طول رکوع الرَّجُل و سجوده، و لکن انظروا الی حُسن ولایته و صدق حدیثه». که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است و با تفاوت دارد، با ولایت تحقق می‌یابد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دربندِ آزاد 🔻 واژه‌ی ویژه‌ای است. تعریف‌های متفاوتی دارد. اما جالب‌ترین نکته درباره‌اش این است که از نظر اسلام، برای آنکه به منتهای حُریت و واقعی برسی، باید هم‌زمان باشی و ! باید از هر قیدوبند دنیایی آزاد و دربند بندگی خدا باشی. 📚 از کتاب 📖 ص ۳۱ 👤 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ شرط جوابگویی به ملائکه‌ی عالم قبر 🔻 شرط جوابگویی به ملائکه‌ی ، نقش‌بستن در لوحِ دل است؛ به‌نحوی که آن عقاید، صورتِ باطنِ نفس شود. این در صورتی است که به‌شدت با آن عقاید حقه مأنوس شده باشد. 👤 📚 از کتاب «معاد؛ بازگشت به جدی‌ترین زندگی» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قدرتمندترین انسان 🔻 قدرتمندترین افراد، کسی است که قدرت بر خود را داشته باشد؛ اگرچه در این دنیا مالک هیچ چیزی نباشد. بالعکس اگر کسی مالک همه‌ی دنیا باشد ولی از مالکیت بر خویشتن محروم باشد، چنین شخصی را باید ناتوان‌ترین اشخاص محسوب کرد. 👤 📚 از کتاب «امام حسین(ع)؛ شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» 📖 ص ۱۶۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مصیبت و گرفتارى و شناخت نعمت فراغت و برخوردارى 🔻 و موجب شناخته‌شدن نعمت و مى‌شود. کسى که دائماً در فراغت و برخوردارى است و طعم گرفتارى و محرومیّت را نچشیده است، ارزش نعمتى را که خدا نصیبش کرده است نمى‌شناسد و چه‌ بسا زبان به شِکوه و گله نیز بگشاید. 🔸 چنانکه غلام مَلِکى که دریا ندیده بود، در نخستین سفر دریایى که ملک او را همراه خود برد، از ترس، دست به داد و فغان و بى‌قرارى گذارد و حکیمى که در جمع مسافران بود، با اجازه‌ى ملک دستور داد او را به درون دریا بیفکنند و پس از غوطه‌ورى در آب و در شُرُف غرق و هلاکت قرار گرفتن، او را از آب بگیرند و به داخل کشتى بیاورند. پس از آن، غلام آرام شد. حکیم در پاسخ ملک که سرّ امر را از او پرسید، گفت غلام قدر کشتى را نمى‌شناخت و هنگامى که دستش از کشتى کوتاه شد و در امواج خروشان دریا غوطه‌ور گردید، به قدر کشتى پى‌ برد و لذا آرام شد. 🔺 نیز بنده‌اى را که قدر را که نصیبش شده است نمى‌داند و دائماً از زندگى خود شِکوه و گله مى‌کند، به دریاى محرومیّت و مصیبت مى‌افکند و به امواج بلایا و شدائد مى‌سپرد تا به قدر آنچه خدا نصیبش کرده است پى‌ ببرد و و شود و یابد. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ حرّک زائر! 🔻 یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید «کلمه‌ها می‌توانند شما را بکشند.» «حرّک زائر» داریم تا «حرّک زائر»! یکی توی می‌شنوی و یکی توی . آن حرّک‌ها برای این است که سریع بروی که زیارت به بقیه هم برسد و این حرّک‌ها برای این است که غربت‌افزایی کند. خیلی حرف است که یکی با چوب‌پر لطیف و رنگی آرام بزند روی شانه‌ات با خنده بگوید «برو» و یکی با باطوم و پوتین و لباس پلنگی بگوید «حرّک زائر» و بزند زیر دوربینت. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحه ۸۴ ❤ خیلی گذشته از سفر آخرم، حسین... ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
امام زمان لحظه‌ای از نيروسازی غافل نیست؛ از لشکرش جا نمانیم! 🔻 «حسين» (ع)، مدام به فكر «جذب نيرو» و «تربيت» و «سازندگی» بود. و با نامه به شهرهای مختلف و سفرهای خود و با زندگی ساده و انفاق‌های خود، سعی در جذب و تأليف قلوب و تربيت و پرورش آنان داشت. او دو سال پيش از مردن معاويه، در «منا»، جمعی بالغ بر هزار نفر از صحابه و تابعان را گرد آورد و تمامی فضايل اهل بيت را به همراه ويژگی‌های دشمنان آنان، از قرآن بر آنان خواند. آن حضرت در دورهٔ يزيد، در سفر خود از مكه به كربلا، از سياست جذب نيرو چشم نپوشيد و افرادی همچون زهير و حرّ را جذب نمود. 🔸 «مهدی» (ع) فرزند حسين (ع) نيز در ميان ما و در حال تلاش و «نيروسازی» است و لحظه‌ای از اين مهم غافل نيست: «ان يكون صاحبكم المظلوم، المجحود حقه، صاحب هذا الامر يتردد بينهم و يمشي في اسواقهم و يطأ فرشهم و لايعرفونه حتي يأذن الله له ان يعرّفهم نفسه» صاحب اين امر... در ميان آنان راه می‌رود، در بازارهايشان رفت‌وآمد می‌كند. روی فرش‌هايشان گام برمی‌دارد؛ ولی او را نمی‌شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفی كند. در جلد دوم موسوعه‌ی امام مهدی (تأليف شهيد محمد صدر) داستان‌هايی شنيدنی و موثق در اين باره آمده است. 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۶ و ۱۷ 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ می‌دانی «الله اکبر» یعنی چه؟ 🔻 ابراهیم می‌گفت: می‌دانی یعنی چه؟ یعنی خدا از هرچه که در داری بزرگ‌تر است. خدا از هرچه بخواهی فکر کنی باعظمت‌تر است. یعنی هیچ‌کس مثل او نمی‌تواند من و شما را کند. الله اکبر یعنی خدای به این عظمت در کنار ماست، ما کی هستیم؟ اوست که در سخت‌ترین شرایط ما را کمک می‌کند. برای همین به ما یاد داده بود که در هر شرایط، به‌خصوص وقتی در قرار گرفتید فریاد بزنید: الله اکبر! و خودش نیز در عملیات‌ها با همین ذکر، حماسه‌های بزرگی آفریده بود. می‌گفت: «با بیان این ذکر شما زیاد می‌شود.» 📚 از کتاب ۲ 📖 صفحه ۱۳۰ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ سلام ما به معصومین، پاسخ ما به سلام ایشان است 🔻 کسی در دنیا نتوانست در سلام کردن از صلی الله علیه و آله و سلم سبقت بگیرد؛ و این تقدم در سلام، سنت ایشان نیز هست. به همین جهت، سلام ما به حضرات معصومین علیهم السلام در حقیقت، پاسخ ماست به سلام آنان. تا که از جانب معشوق نباشد کششی کوشش عاشق شوریده به جایی نرسد 🔸 توجه و سلام اهل بیت علیهم السلام به ماست که موجب توجه و سلام ما به ایشان می‌شود و در واقع، سلامِ ما پاسخ به سلام ایشان است. ایشان با دعوت ما به‌سوی خویش، به ما سلام کرده‌اند و آمدنِ ما، اجابت دعوت و پاسخ به سلام آن‌هاست. و پس از این اجابت است که آنان باب مناجات و نجوای با خویش را به روی ما می‌گشایند. 👤 📚 از کتاب 📖 ص۶۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ادبِ در محضر قرآن بودن 🔻 ازجمله سفارشات مؤکد این بود که اهتمام داشته باشید حتما زمانی که می‌خوانید، و گاهی آن را تلاوت کنید و اگر نشسته می‌خوانید، تکیه ندهید و چهارزانو ننشینید تا احساس و در محضر برای شما حاصل شود. البته این در صورتی است که ایستاده خواندن موجب جلب توجه دیگران نشود. مثلاً جایی که انسان تنهاست یا زیارتگاهی است که مردم ایستاده‌اند و زیارت می‌خوانند، شما می‌توانید این ادب را رعایت کنید. 👤 📚 📖 ص ۳۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ ادبِ در محضر قرآن بودن 🔻 ازجمله سفارشات مؤکد #علامه_حسن‌زاده این بود که اهتمام داشته باشید حتما
🔻 درگذشت عارف عالیقدر و عالم ذوالفنون، حضرت استاد علامه حسن حسن‌زاده آملی را به همه‌ی دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کند. علامه حسن‌زاده حقیقتا مصداق این بیت از حضرت حافظ علیه‌الرحمة بودند که: من که ره بردم به گنج حسن بی‌پایان دوست صد گدای همچو خود را بعد از این قارون کنم آثار به‌جای مانده از ایشان نیز چنان اقیانوسی پرگهر است که کیسه‌ی همه‌ی مشتاقان معرفت و غواصان دریای معنی را بسته به ظرفیتشان پر خواهد کرد؛ چراکه حضرت ایشان از بحر معارف الهی گهرهای ناب اندوخته بود. روحشان با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور باشد.
✳ انسان قرآنی 🔻 هر كسى وظيفه‌اش اين است كه بايد بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مى‌زند پاك، غذا مى‌خورد پاك، مى‌بيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب‌و‌كارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مى‌شنود، آنچه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». 👤 📚 برگرفته از کتاب «گفت‌و‌گو با علامه حسن‌زاده آملی» 📖 ص ۶۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چگونه انتظار داشته باشم که پاسخ دهی... 🔻 [جابربن‌عبدالله انصاری از صحابه‌ی بزرگوار رسول خدا و از شیفتگان اهل‌بیت علیهم السلام که نابینا شده بود، توانسته بود خود را به برساند. او در کوفه مهمان عطیه بود و همراه وی به کربلا آمده بود. عطیه نقل می‌کند:] 🔸 همراه جابربن‌عبدالله انصاری به قصد زیارت قبر علیه السلام حرکت کردیم. به نهر فرات که رسیدیم جابر نزدیک چشمه شد و غسل زیارت انجام داد و با دو لباس خود را پوشاند. سپس کیسه‌ای را که حاوی مُشک بود باز کرد و بر بدن خویش مالید. جابر در هر گامی که برمی‌داشت خدای متعال را یاد می‌کرد تا نزدیک قبر رسید و به من گفت: دست مرا روی قبر بگذار. من نیز چنین کردم اما جابر طاقت نیاورد و بیهوش روی قبر افتاد. مقداری آب به صورتش زدم. وقتی به هوش آمد سه بار گفت: حسین! حسین! حسین!... سپس افزود: دوستی که پاسخ دوستش را نمی‌دهد. و به خودش پاسخ داد: چگونه انتظار داشته باشم که پاسخ دهی در حالی که رگ‌های گردنت بریده و خونش بر گلویت ریخته و میان بدن و سرت جدایی افتاده است... 📚 کتاب 📖 صفحات ۲۷۵ و ۲۷۶ 👤 💬 حرف حساب: ارباب! ظاهرا آن‌جا پاسخ جابر را ندادی اما به سرازیری باب القبله، در سرازیری قبر تنهایمان نگذار... آن لحظه، سخت منتظرت هستیم... در لحظه‌ی ورود، به فریاد ما برس محتاج یک نگاه تو هستیم، آن نفس اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود... ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
نسبتمان را با همديگر اربعينی کنيم 🔻 اگر ما با نظر به فرهنگ «اربعين» به شخصيت خود وسعت بدهيم و نسبتمان را با همديگر اربعينی کنيم، دست و دل‌هايمان يکی می‌شود و مثل فضای اربعين خيلی راحت می‌توانيم کنار همديگر باشيم، چون «کيفيت‌ها» بر «کميت‌ها» غالب می‌شود و هميشه اين‌طور بوده که وقتی تنها کمّيت بر روح و روان افراد و جوامع حاکم باشد، خصومت به ميان می‌آيد و جوامع متلاشی می‌شوند، چون همه گرگ همديگر می‌گردند ولی وقتی کيفيت‌ها حاکم باشد، روح‌ها وسعت می‌يابد و انسان‌ها راحت همديگر را تحمل می‌کنند. اين شاخصۀ «هويت مهدوی» است که شنيده‌ايد در آن فرهنگ، گرگ و گوسفند بر سر يک آخور غذا می‌خورند. به اين معنا که «خصومت‌ها» به «مدارا» و «رفاقت» تبديل می‌شود و شما در اربعين اين نوع رابطه را می‌بينيد که چگونه افراد خيلی راحت همديگر را تحمل می‌کنند و نسبت به همديگر «ايثار» دارند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر» ❤️ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فتح اراده و تصمیم 🔻 سردار حاج می‌گوید:« در روزهای اول ورود به ، دشمن را قادر به هر کاری می‌دانستم اما در اولین حمله‌ای که انجام دادیم، موفق شدیم نیروهای دشمن را از کنار جاده‌ی سوسنگرد تا حمیدیه به عقب برانیم و تلفاتی نیز بر آن‌ها وارد کنیم که این امر باعث شد تصور غلطی که از دشمن داشتیم از بین برود.» او می‌گوید: «بالاترین فتح برای سپاه اسلام فتح زمین نبود، فتح و بود.» 📚 از کتاب ؛ جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی 📖 صفحه ۱۲۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حلوای سمی! 🔻 یک وقت است کسی نصیحت می‌کند می‌گوید نکنید، نکنید، نکنید، عذاب خدا در بر هست، این یا فقیهانه است یا محدّثانه است یا عابدانه است یا زاهدانه اما یک وقت را مطالعه می‌کنید، وجود مبارک علیه السلام فرمودند اشعث‌بن‌قیس شبانه که آمده -چون پرونده داشته و فردا محاکمه‌ی او بوده- حلوایی را پیچیده زیر لباس نگه داشته آورده، من از بویِ بد این حلوا منزجر شدم، این قِی کرده‌ی افعی است! این حرفِ فقیه نیست، حرف عابد و زاهد نیست، حرف است. این کسی است که تأویل می‌داند. قِی کرده و بالا آورده‌ی مار است. حضرت که مبالغه نکرده معاذ الله که فرمود: «عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیَّةٍ أَوْقَیْئِها» مثل اینکه آب دهن مار یا بالا آورده‌ی مار را حلوا درست کردی آوردی! چون این فردا به همان صورت در می‌آید. این کسی که می‌گوید: «لو کُشف الغطاء ما ازددت یقینا» این دارد می‌بیند که رشوه همان قی کرده‌ی مار است و سمّی است. 👤 📝 | ۸۹/۰۲/۰۷ 💠 | آیات ۹۷ تا ۱۰۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f