khorafeh.mp3
3.07M
#اندیشه_منیر
🎧 بخشی از سخنان مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی در جلسه ای با موضوع: خرافات و موهومات
در این قطعه صوت ایشان به دو مقوله تهتک و تنسک به عنوان دو خرافه علمی می پردازند
مدت قطعه صوتی: 7 دقیقه و 19 ثانیه
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_منیر
🔸مثلا شما می گویید که ما در فلان ده می بینیم که فلان درخت را نظرکرده می دانند و پارچه برای حاجت به آن میبندند ...یا یک چیزهایی را نحس می دانند... ؛ اینها را خرافه می دانید.....
❓اگر از من سوال کنند سخت ترین خرافه چه است؟ نمونهاش را مدل «کینز» می گویم و دلیل الهی هم برایش دارم.
قرآن درباره ربا می فرماید: که ربا نخورید. بعد می گوید: «می گویند: ربا مثل بیع است». بعد می گوید کسانی که این طوری می گویند شیطان دیوانه شان کرده (است).
بله، می شود الان ما در ضعف باشیم از نظر مدل ساختنِ واحد پولی و سازماندهیِ جریان اعتبارات اقتصاد اسلامی؛یعنی در تعریف ساختار بانک اسلامی، چرخش اعتبارات، توسعه و تکاملش، .... در ضعف باشیم(و) در اضطرار قبول کنیم(بلکه) اصلا دلیل هم بیاوریم که این ربا نیست ......
◀️ این میزان تاثیری که دارد سهم تاریخی اش خیلی بیشتر از پارچه گره زدن به درخت برای حاجت است و این زیر بنایش، قرآن می گوید: مثل کسی است که شیطان او را خل کرده باشد. یتخبّطه الشیطان. خبط دماغ یعنی همان توهم پیدا شدن. خب البته خرافه ی بسیار متکامل تری است نسبت به آن خرافات. آن خرافات باهاش دعوا کردن سخت است؛ این خیلی سخت تر است. این قاعده مند شده(است). این قواعد کاربردی خودش را در جامعه پیدا کرده. این، دلهایی را به خودش اسیر کرده و بند شده(است) گردن دلها.
💢هرچند خرافه ها در هر زمانی مبارزه با آنها سخت بوده درزمان خودشان، ولی خرافه های علوم انسانی الان سخت ترین و متکامل ترین و پیچیده ترین(است)....
@hoseiniyehandisheh
📝به مناسبت دهه اول ذی الحجه و ایام اقامه #حج در مکه مکرمه سلسله یادداشت هایی در تبیین «جایگاه حج و مناسک آن در اقامه کلمه حق» که برگرفته از آثار #مرحوم_استاد_صدوق می باشد؛ به زودی تقدیم می گردد.
این مباحث در کتاب«بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» مطرح شده است.
@hoseiniyehandisheh
🔻 برش اول:
سه قوهی «#اختیار، #عقل و #زادولد» نعمتهایی نورانی هستند که در #سنّ_بلوغ به بشر عطا میشوند و با کمک #دستگاه_الهی و #پرورش های خاصی که از طریق عبادات برای رشد این قوا إعمال میشود، انسان میتواند از خطرها و انحرافاتی که در دار بلاء و امتحان وجود دارد نجات پیدا کند. اما احکامی مانند نماز و روزه و حج و...، تنها به آحاد مکلفین اختصاص ندارد بلکه #تشریع آنها باید از منزلت #حاکمیت و #اقامه کلمهی حق (جریان پرستش خدای متعال) نیز مورد ملاحظه قرار گیرد.
بر همین اساس، #حج بهعنوان عبادتی که در پایان سال قمری قرار گرفته، برآیند تمام عبادتهایی است که نسبت به خدای متعال و #دستگاه_الهی انجام شده و در مقابل برآیند همهی سجدههایی که برای #دستگاه_ابلیس واقع شده، قرار میگیرد.
لذا تعبیر قرآن کریم پیرامون حج به «قیاماً للناس» به اجتماع بزرگ امت اسلام برای برائت از مشرکین و #کفّار و تحقق #بت_شکنی اشاره میکند که لعن ابلیس و بیزاری از زشتیها و سلام بر پاکیها را با خود به همراه دارد. از اینرو در احادیث وارد شده که ابلیس در روز #عرفه، در خشمناکترین حالت خود قرار میگیرد و دستگیر میگردد و سپس در روز #عید_قربان «رمی» میشود.
#حج
#اقامه_کلمه_حق
#دستگاه_الهی
#اختیار
#پرورش
#حاکمیت
@hoseiniyehandisheh
☑️تردیدهایی درباره یک صورت مساله ی معروف
#یادداشتهای_حجت_الاسلام_حیدری
صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ چون حقیقتِ کار کسی که علم پیامبر را میشکافد و مرزهای دانش دین را جابجا میکند، به لزره درآوردنِ هویت یک جامعه و شکستن زنجیرهایی است که افکار عمومی را به بند کشیده است. قضیه برای اهل نفاق اینقدر خطرناک بود که وقتی جابربنعبدالله انصاری در مسجد پیامبر مینشست و به امید وعدهی پیامبر و در انتظار دیدنِ محمدبنعلی فریاد میکشید که: «یا باقر العلم... یا باقر العلم...»، مردم مدینه تمامقدّ جلویش ایستادند و گفتند: «صحابی پیامبر هم به هذیانگویی افتاده...»
اما وقتی اباجعفر به امامت رسید، نه فقط نگرانیِ مردم مدینه که کابوسهای دستگاه حاکم هم به یک واقعیت تمامعیار تبدیل شد. مردم در موسم حج هم محمدبنعلی را حتی در حال دعا رها نمیکردند و به سوی او سرازیر میشدند و سوال میکردند و پاسخ میشنیدند. مسلمانان با اینکه در مقابل مکتب سقیفه و سلطنت اموی و دربار مروانی تسلیم شده بودند، اما در مقابل چشمان هشامبنعبدالملک هم از حضرت باقر جدا نمیشدند و خلیفه که برای نمایش قدرت به خانهی خدا آمده بود، مسجدالحرام را دید که در سیطرهی علم محمدبنعلی است. تمامی اهل اسلام در مکّه حاضر شده بودند اما او مجبور شد برچسب «پیامبر کوفه» و «فریبدهندهی مردم عراق» را به امام بچسباند و به خیال خودش نفوذ حضرت را به یک منطقه محدود کند اما وقتی در مناظرهای که وسط صحن مسجدالحرام به راه افتاد، از محمدبنعلی شکست خورد، معلوم شد که شکافندهی علم، هویت جامعهی نفاق را به تزلزل درآورده است.
صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ که اگر بود هشام، اباجعفر را تا شام نمیکشاند و یک نمایش اموی به راه نمیانداخت و به اطرافیان نمیگفت: «هر وقت تمام سرزنشهایم را نثار محمدبنعلی کردم و ساکت شدم، تکتک شما شروع به توبیخش کنید.» اما اباجعفر وقتی وارد قصر شد، معادله را تغییر داد و در همان ابتدا ابهت مادّیِ خلیفه را مبهوت خود کرد: به جای آنکه به خلیفه سلام دهد، به تمامی اهل مجلس سلام داد و بدون اجازهی هشامبنعبدالملک، بر جای خود نشست. ضربهای که هشام دریافت کرد، حقد و کینهاش را شعلهورتر کرد و بیادبیهای او و یارانش به امام بیشتر شد. اما حضرت باقر صبر کرد تا تکتک دشنامها تمام شود و پاسخی داد که از قصر، راهی زندان شد. تاریخ گزارشی از مباحث علمیِ باقرالعلم در زندان دمشق برای ما نقل نکرده اما حال زندانیان در برابر اباجعفر را با یک کلمهی عجیب توصیف کرده: هیچ مردی در زندان نبود مگر اینکه نسبت به محمدبن علی در «تَرشُّف» بود که در فارسی همان «مکیدن شدید» است. محبوسین طوری علمِ باقرالعلم را میمکیدند که رئیس زندان نزد خلیفه آمد و گفت: «میترسم که اهل شام بین تو و تختت جدایی بیندازند.» هشام راهی نداشت جز اینکه امام و یارانش را به مدینه بازگرداند و همهی بازارهای بینراه را تعطیل کند تا زلزلهی بنیهاشم بیش از این مروانیان را نلرزاند...
در «کافی شریف باب مولد ابیجعفر» نقل شده که حضرت باقر با چه معجزهای حتی بازارهای بینراه را هم از تعطیلی درآورد اما قضیهی مهمتر آن است که وقتی علمِ حضرت باقر در پایتخت شرارت یعنی شام، انقلاب به راه انداخته و از زندان دمشق، قصر امپراطوری مروانی را تکان داده، باید قبول کنیم که تعریفمان از «علم دین» تجدیدنظرهایی اساسی لازم دارد...
پی نوشت:
امیدوارم که اباجعفر این متن دستوپاشکسته را ـ که ترکیبی از چند روایت در کافی و الارشاد و مناقب آل ابیطالب بود ـ به عنوان قصد و أمل و رجاء از من بپذیرد و نمی از یم علمش را صلهی امروزم قرار دهد؛ که دربارهاش گفتهاند: کان لایملّ من صله قاصدیه و مؤمّلیه و راجیه خسته نمیشد از بخشش به کسانی که قصد او را کرده بودند و به او امید بسته بودند...
@hoseiniyehandisheh
🔻برش دوم: تحلیل از سه نوع برخورد با #حج:«ابراهیمی،سنتی،گردشگری»
اساساً #حج حقیقی، همان #حج_ابراهیمی است که #بت_شکنی را به دنبال دارد. در مقابل آن، #حج_سنّتی قرار دارد که توسط منافقین، به مناسکی بیمعنا و تهی از #ولایت تبدیل شده و با جداکردن آن از اعتقادات و #اقامه توحید، مکّه را به معبدی برای سنگپرستان تنزّل داده است. چالش دیگری که در مقابل #حج_ابراهیمی قرار گرفته، #حج_گردشگری است که سیاحت و تفریح و خرید و عبادت را گردهم میآورد! اما حقیقت #حج اولاً عبادتی است که مکان خاص در آن موضوعیت دارد و ثانیاً باید به شعار و فریاد و نمایش #قدرت برای اسلام تبدیل شود و ثالثاً لعن و #برائت نسبت به بدیها و زشتیها ابراز شده و ابلیس بهعنوان محور زشتیها سنگسار میشود. البته طبق روایات، در رَمی ابلیس تنها سنگهای شیعیان و محبّین اهلبیت به او اصابت میکند و در این میان، اگر حاجیان پس از انجام اعمال و بازگشت به وطن دوباره مرتکب گناهان شوند، زخمهایی که از اصابت سنگهای آنان بر پیکر ابلیس وارد شده بهبود مییابد. اما آثار رَمی حضرت ولیعصر(عج) و اصحاب خاص آن حضرت که به عصمت اکتسابی رسیدهاند، در بدن ابلیس باقی میماند.
#حج_ابراهیمی
#حج_سنتی
#حج_گردشگری
#قدرت
#برائت
#اقامه
#ولایت
@hoseiniyehandisheh
یک گواهی همهجانبه
#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
یک فراز از دعای #عرفه هست که عبارات سختی دارد و آدم را مجبور میکند که به سراغ ترجمه برود. همان تکهای که حضرت میخواهد شهادت بدهد به اینکه اگر در تمام طول عمر هم تلاش کند تا شکرِ فقط یکی از نعمتهای خدا را انجام دهد، باز هم موفق نمی شود و اصلا این کار، محال است. #اباعبدالله گواهی به این ناتوانی را از «حقیقت ایمان و یقین و توحید صریح و بیشائبه»اش آغاز میکند و بعد آن را در سرتاسر جسمش جریان میدهد:
راههای نور چشم/چینهای صفحهی پیشانی/روزنه های تنفس/پرههای نرمهی بینی/حفرههای پردهی شنوایی/حرکتهای زبان/ فرورفتگی سقف دهان/محل روییدن دندان/مغز سر/رگهای طولانی گردن/آنچه قفسهی سینه را در بر گرفته/بندهای پی شاهرگ/پردهی قلب/کنارههای کبد/سرِ انگشتان/جایگاههای مفاصل/آنچه را دندهها در برگرفته /گوشت و خون و مو و پوست و عصب و رگها...
#حسین در عصر روزعرفه به خدا می گوید: «من با همهی این اعضای بدنم گواهی می دهم که نمیتوانم از پس شکر یکی از نعمتهایت هم بر بیایم» ولی بعید است که بهترین بندهها برای اعتراف به عجز خودشان فقط به دعا اکتفا کنند. یعنی گمان میکنم شهادت دادن و گواهی کردن، فقط با زبان نیست چون بعضی موقعها هم هست که عمل انسان بهترین گواه است و سیدالشهدا احتمالا داشته درصحرای عرفه از رفتار آیندهاش خبر میداده و گواهیِ عملیش را حکایت میکرده. چون یک ماه بعد در یک عصرگاه ِ غبار آلود و داغ و حوالی یک گودال در ...
ـ اصلا تقصیر من است که سراغ ترجمهی دعا رفتم. بعضی روضهها را باید عربی خواند تا همه نتوانند بفهمند. چه کسی فکر میکرد ربط بین دعا در صحرای عرفه و عمل به آن در بیابان غاضریه را بتوان در لابهلای سطور «لهوف» پیدا کرد: «وُجد فی قمیص الحسین مائه و بضع عشره ما بَيْنَ رَمْيَةٍ وَ طَعْنَةٍ وَ ضَرْبَةٍ»
@msnote
@hoseiniyehandisheh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 پیام رهبرانقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج | #پیام_حج۹۸
🔻 بسمالله الرّحمنالرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔸️ موسم #حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.
🔹️ در حج، #اکسیر_ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و #اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.
🔸️ تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.
🔹️ آئین برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.
🔸️ امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.
🔹️ اینها اندکی از برکات حجّ ابراهیمی است که #اسلام_ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.
🔸️نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.
امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.
🔹️ بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است.
🔸️ ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.
🔺️ قال الله العزیز: اَم يُريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ المَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴مردادماه۱۳۹۸ مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰
🔖 هشتگ اختصاصی:
#الکعبة_تجمعنا
10.docx
32.2K
این فایل، بحثی است از کتاب «بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» اثر #مرحوم_استاد_صدوق؛ که به تبیین «جایگاه حج و مناسک آن در اقامه کلمه حق و جریان آیات الهی برای هدایت انسانها با شروع از «عبادات» و ختم به «زیارات» در منزلت تمدن اسلامی » می پردازد و می توان در آن نکات قابل توجهی در تبیین پیام سالانه حج رهبری یافت.
13980518-S_Allameh-ImamBaqer-01Heydari_0.mp3
21.18M
✅ سخنرانی #حجت_الاسلام_حیدری پیرامون سیره امام محمدباقر علیه السلام در درگیری با #دستگاه_نفاق و نکاتی پیرامون #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
◀️ 18 مردادماه 1398 شهادت امام محمد باقر صلوات الله علیه و سالگرد قمری ارتحال #علامه_حسینی
#حجت_الاسلام_حیدری
#دستگاه_نفاق
#علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_منیر
🔰 #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی:
زمانی که #اطلاعات، سرعت جریان پیدا می کند #کفر نمی تواند از عهده #هماهنگ_سازی آن برآید. لذا کنترل #هماهنگ_سازی را از دست خواهد داد. شما تصور نکنید که با بالا رفتن توسعه #رسانه_ها_ی_جمعی، #کفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان همپای توسعه مزبور اقدام کند. اصولا کلمهی #کفر دارای ظرفیت مشخصی است لذا زمانی که در چنین شرایطی واقع میشود با همان ابزاری که ساخته نظام اوست شکست خواهد خورد. به بیان بهتر #ناهماهنگی عملی او نیز همچون #ناهماهنگی نظریش ظهور پیدا می کند و وقتی که چنین شد انفجار از درون آن #نظام صورت میگیرد. لذا مطمئن باشید که پیروزی کامل، از آن شماست.
#اطلاعات
#هماهنگ_سازی
#کفر
#رسانه_ها_ی_جمعی
#ناهماهنگی
@hoseiniyehandisheh
هدایت شده از حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
مرحوم استاد صدوق رحمه الله علیه: حسینیه اندیشه یعنی کسانی که وقف هستند برای این که پرچم عاشورا را بخواهند در افق یک نظام زنده نگه دارند.
کانال حسینیه اندیشه مجالی برای مطلع کردن نخبگان، مسئولین و مردم از محصولات علمی( کتب تدوین شده، بیانیه ها...) ، فعالیت ها و برنامه های حسینیه اندیشه و همچنین مجالی برای آشنایی اجمالی با اندیشه ی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(رحمه الله علیه) و شاگرد بزرگوارشان مرحوم استاد صدوق (رحمه الله علیه)
@hoseiniyehandisheh
🔸دو گفتار زیبا از مرحوم #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی، در توضیح شاخصههای #ولیّ_اجتماعی تقدیمتان می گردد.👇🏻
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔰ولی اجتماعی چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟
🔻گفتار اول:
ظرفيت #عدالت يا #ايمانش بايد در مرتبه اي باشد كه #قاطعّيتِ لازم را در هدايتِ نتيجه بتواند بدست بگيرد. يعني چه؟ يعني آنجا آدميزاد است نه كامپيوتر-در باب #عدالت صحبت ميكنيم- يعني در آنجا، #فشارِ خوف و طمع برابر با فشارِ مواجه شدنِ كل(نظام اسلام) با كل ديگري(نظام کفر) است.
نه تنها(باید) شهوت و غضبش بر محور خود گرائي نباشد(بلکه باید) بر محور گرايش او برمحور #اسلام و عظمت #اسلام بر #كفر، و پيروزي #اسلام بر #كفر(باشد). بلكه يك چيز ديگري هم هست. در آن منزلت-نه در منزلتهاي كوچك- اگر(او) ملكهي اصل بودن #اسلام نسبت به همه شئون #جامعه در او حصول پيدا نكرده باشد يعني نظرش به رأي مردم و برگزيدن خودش باشد نميتواند موضوعاً منتجه كل(یعنی نظام اسلام) را در برابر كل(نظام کفر) نگهداري كند.
مثال: شما در قله يك كوهي ميخواهيد يك نفر را وادار به ماندن كنيد. سوز سرمايي كه در آنجاهست ديگر سوز دامنه نيست. جريان هوايي كه آنجا هست جريان هواي در دامنه نيست. شدتي را كه براي گرفتن آن پرچم در قله آن كوه لازم است مثل گرفتن پرچم در دامنه نيست. اين، (درمورد) امر#عدالتش. (اما) امر #سرعت در تصميمش، وابسته به #قاطعيت اوست يعني #فشار در او منشأ #ترديد نشود.
#عدالت
#قاطعیت
#فشار
#اسلام
#کفر
#جامعه
#سرعت
#تردید
@hoseiniyehandisheh
برای حضرت #امام_هادی علیه السلام
#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
مکاتبه با قطب قدرت
یا
نامه ای از یک خلیفه ی مستأصل
مرحوم کلینی در کافی نقل کرده از یکی از اصحاب که:
نسخه ای از نامه متوكل به #امام_هادى عليه السلام را در سال 243 از يحيى بن هرثمه گرفتم. اينست متن آن نامه:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اما بعد، همانا امير المؤمنين، قدر تو را ميشناسد و خويشاوندى تو را رعايت ميكند و حق تو را لازم ميداند و براى اصلاح حال تو و خاندانت و عزت و خوشبختى و آسودگى تو و ايشان هر چه لازم باشد، فراهم ميكند و از اين رفتار خشنودى پروردگار و انجام دادن حقى كه از تو و ايشان بر او واجب است، طلب ميكند.
امير المؤمنين عقيده دارد «عبد اللَّه بن محمد» را از توليت جنگ و نماز در مدينه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله عزل كند، زيرا چنان كه تذكر داده بودى، حق شما را نشناخته و ارزشت را سبك گرفته و شما را بكارى متهم ساخته و نسبت داده كه امير المؤمنين بركنارى و درستى نيت شما را در عدم اراده براى آن كار ميداند و امير المؤمنين منصب و مأموريت عبد اللَّه را به «محمد بن فضل» داد و او را باحترام و تعظيم و شنوائى از شما و اينكه با اين رفتار تقرب بخدا و امير المؤمنين جويد دستور داد.
امير المؤمنين مشتاق ديدار و تجديد عهد با شماست. شما هم اگر ديدار و اقامت نزد او را تا هر مدتى كه خواهى، حركت كن و هر كس را كه دوستدارى از خانواده و غلامان و اطرافيانت همراه بياور، و مسافرتت با مهلت و آرامش باشد، هر زمان خواهى كوچ كن و هر زمان خواهى بار انداز و هر گونه خواهى راه بپيما. و اگر دوست دارى «يحيى بن هرثمه»، پيشكار امير المؤمنين و سربازانى كه همراه او است، پشت سرت بيايند و در كوچ كردن و راه پيمودن دنبال شما باشند، باختيار و دستور شماست، هر گونه خواهى حركت كنيد تا نزد امير المؤمنين برسيد. كه هيچ يك از برادران و فرزندان و اهل بيت و ويژگانش منزلتى پرمهرتر و حسب و شرافتى پسنديدهتر از تو ندارند و امير المؤمنين نسبت بايشان دلسوزتر و مهربانتر و خوش رفتارتر و خاطرجمعتر از تو نيست.
ان شاء اللَّه تعالى
و السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته.
نويسنده ابراهيم بن عباس و صلّى اللَّه على محمد و آله و سلم.
ـ در حدیث دیگری در کافی هم نقل شده که متوکل به اطرافیانش گفت: «لقد اعیانی امر ابن الرضا...؛ مساله ی ابن الرضا [#امام_هادی] مرا درمانده کرده است!» معلوم است که ائمه معصومین در طول زمان و برآیند #تاریخ، پیروز بوده اند اما مهم این است که گزارشهای تاریخی را بر این اساس تحلیل کنیم که در وهله و در زمان حیات خودشان هم، بزرگترین ضربه ها را به نقاط ثقل #قدرت ِ #ائمه_نفاق وارد کرده اند و بارها و بارها در مقابل چشم همه، آنان را به افتضاح و #انفعال کشانده اند در موضوعات و قضایای مختلف. و با موضع گیری های رسوا کننده، #اتمام_حجت کرده اند برای همه. چنین #قدرت ی را که در مقابل داشته باشی، باید هم در مقابل #افکار_عمومی، اینطور نامه بنویسی؛ حتی اگر به یک خطش هم ایمان نداشته باشی و سرتاسرش را دروغ گفته باشی! اگر این نگاه بعنوان یک اصل قرار گیرد باید گزارشهای تاریخی از زندگی #ائمه را دوباره و بسیار دقیقتر از اینها معنا کرد....
راستی چقدر عبارات نامههای جدیدشان به ادبیات پر از استیصال و درماندگیِ متوکل شبیه است: «امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد؛ آمادهی #مذاکرات صادقانه با ایران است و #مذاکره با آمریکا موجب #پیشرفت ایران خواهد شد.» سپاسگزار ساحت مقدس حضرت #امام_هادی که نور قدرت و هدایتش از فراز #زمان و #مکان و فراتر از #تاریخ، بر قلب #نوّاب_عامش میتابد و #اسلام و #شیعه را به قطب #قدرتی تبدیل میکند که سلاطین #مدرن در برابرش زانوی عجز به خاک میسایند...
#امام_هادی
#قدرت
#تاریخ
#ائمه
#ائمه_نفاق
#انفعال
#اتمام_حجت
#افکار_عمومی
#نواب_عام
#اسلام
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔰مقام رهبری اعدل است یا یک عالم درجه یک خوب درقم؟؟
👈( بیان #مقیاس جدیدی از تعریف #عدالت)
🔻گفتار دوم:
اگر كسي سؤال كند كه «اعدل» مقام #رهبري است يا يك عالم درجه يك خوبي كه زهد دارد و در قم است (در عين حال كه شرافت و مقام اين بزرگواران خيلي زياد است. من نميخواهم خداي ناخواسته تنقيص و تضعيف كنم بلكه ميخواهم مثال بزنم) اگر بگويند آقاي فلان مرجع عارف اعدل است يا «#آیت_الله_خامنه_اي»؟ ميگويم #ريسك_خطري را كه#آیت_الله_خامنه_اي از اول عمر خود تا به حال كرده است. خيلي عظيم بوده است.
❓ حالا اگر كسي بخواهد براساس آن قواعد بسنجد ميگويد كه #ريسك_خطر را كه (بلانسبت حضرت #آية_الله_خامنه_اي) مبارزين كمونيست هم كردهاند خوب اين چه ربطي به #عدالت دارد؟! ميگوئيم آنها در #جهت #كفر #عادل هستند و حضرت ايشان در #جهت #ايمان، #عادل است. دلخوشي ايشان به اين نبوده است كه معروف شود بلكه دلخوشي ايشان به اين بوده است كه در برابر جَدَّش چگونه كار كرده است. الان مخاطراتي كه روبروي ايشان قرار دارد، مسأله كوچكي نيست. بهرحال #خبرهاي جزئي، من و شما را تكان ميدهد اما به ايشان #خبرهاي مهم ميرسد. اينكه حملات سختي كه دشمنان دارند ايشان از جا تكان نخورد. اگر زن شما بر عليه شما ادعاي تندي كند، حداقل يك ساعت در فكر ميرويد (حالا چه جواب به او بدهيد چه جواب ندهيد) كساني كه از كلينتون تا ديگران به سوي مقام #رهبري توپ بسته و #تهديد ميكنند در موضوع كار خودشان صاحب #قدرت هستند؛ يعني #فشارهايي كه بر عليه ايشان وارد ميشود فشارهاي زيادي است. از داخل #حوزه گرفته (كه پشتيبانها و دوستهاي #اسلام هستند) تا آنهايي كه #ضد_اسلام هستند، اينكه ايشان بتواند استعانت خود را به خداي متعال محكم نگه دارد، در مظان عقلي خيلي بيشتر از كسي است كه مواظبت ميكند كه در #خطورات_ذهنيه اش چيست و در باره #خطورات_ذهنيه شخصي خودش #محاسبه ميكند. #آيت_الله_خامنهاي نيز طبيعي است كه آن وضع #خطورات_ذهنيه شخصي خود را مراقبت كند. ولي آنها در #موضوعات و برخوردهايي است كه شعاع و #توسعه و #موضوعات آن بسيار #متنوع_تر و گسترده تر است. »
منبع: جلد 2 مبادی علم اصول فقه احکام حکومتی جلسه 26
#عدالت
#آیت_الله_خامنهای
#رهبری
#ریسک
#کفر
#اسلام
#تهدید
#قدرت
#فشار
#خطورات_ذهنیه
#توسعه
@hoseiniyehandisheh
🎥به مناسبت سالگرد گشايش مجلس خبرگان براي بررسي نهايي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در 28 مرداد ماه سالِ 1358؛ فیلمی از سخنان مرحوم آیت الله #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی در مجلس خبرگان قانون اساسی در مورد « ضرورت انسجام بین قوا بدون ادغام آن ها در یكدیگر»👆
@hoseiniyehandisheh
ولتنصرنه
#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
خدا که برای بندههایش جز لذّت و سرور و #بهجت، چیز دیگری نخواسته. برای همین از همهشان خواسته تا زیر بار هر کسی نروند و بارکشِ دیگران نشوند. «#علی» را برایشان خواسته که یکتنه به دل طوفانها و بحرانها میزد و به جای اینکه باری به دوش بقیه بگذارد، راه را برای بقیه باز میکرد و بعد دستشان را میگرفت تا به راه بیایند. البته که نگذاشتند مردم طعم #نعمت را بچشند و به جایش جرعهجرعه #نقمت در حلقومشان ریختند.
اما #امیر_المومنین مردتر و امیرتر از این حرفهاست. خودش گفت: «ما یزیدنی کثره الناس حولی عزّه» جمعشدن مردم دور من، چیزی به عزّتم اضافه نمیکند. #ظرفیت_علی با کم و زیاد شدن مردم، نه کم میشود نه اضافه میشود و نه حتی هرز میرود. مگر میشود خدا همچین #آیه و #معجزهای برای بشریت بفرستد و بعد نافرمانی مردم، جلوی تابیدنِ نور علی را بگیرد؟! و مؤمنین زیر سایهی او باشند اما به لذت و بهجت و سرور نرسند؟! اگر شک دارید، بیایید برویم سراغ تفسیری که حضرت صادق از آیهی هشتادویکِ سورهی آل عمران به یادگار گذاشته. همانجایی که خدا برایمان از میثاق و عهد انبیائش حرف میزند و خبر میدهد که «و اذ اخذالله میثاق النبیین... ثم جاءکم رسول مصدّق لما معکم لتؤمنّن به و لتنصرنّه»
«اباعبدالله این آیه را خواند و گفت: همهی انبیاء پیمان بستند که به محمّد ایمان بیاورند و وصیّ او را یاری کنند... والله که خدا هیچ نبیّ و رسولی را نفرستاده مگر اینکه همه را به دنیا باز میگرداند تا در رکاب علیبنابیطالب بجنگند.»
مومنین که هیچ؛ حتی رشد و #قرب #انبیاء هم، کنار رکاب #علی و در جوار نعلینِ پُر وصلهی او رقم خورده تا #ظرفیت علی به رخ تمامی #مخلوقات کشیده شود. خدا «عالَم #رجعت» را به راه انداخته تا بندگانش ذرّهای از #نعمتِ «#علیّ» را بچشند و زندگی با او و فرزندانش را #تجربه کنند. خدا که برای بندههایش جز لذّت و سرور و #بهجت، چیز دیگری نخواسته...
ـ در این دنیای #کفرزده و #نفاقآلود، آدم خوشسلیقه باید به چه عشقی زندگی کند جز عشقِ حضور در عالم #رجعت و شمشیر زدن در رکاب #امیر_المومنین؟! این بزم برای اهل رزم است و میگویند فقط «مؤمنین محض» را به آن لشگرِ رجعتکرده راه میدهند...
به امید گرفتن یک عیدی بزرگ در این روز عید، صلواتی هدیه میکنم به روح پرفتوحِ «سعد بن عبدالله قمی» که با کتاب «#بصائر_الدرجات»، این حدیث و بسیاری از روایات کمنظیر در وصف مقامات حضرت حیدر و آقازادههایش را برایمان باقی گذاشت و مثل بقیهی #فقها ی عظام شیعه ثابت کرد که نور علی از طریق پیرغلامهایش به دیگران میرسد...
عیدتون مبارک
التماس دعا
#بهجت
#نعمت
#معجزه
#آیه
#امیر_المومنین
#ظرفیت_علی
#کفر
#نفاق
#رجعت
#بصائر_الدرجات
#فقها
@msnote
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸نمی توان مکاتب پوچ و بی هویتی مانند #بهائیت،قادیانی و غیره را #حریف اصلی #اسلام در صحنه #مبارزه عملی و #عینی میان #حق و #باطل فرض کرد. #حریف ما آن #مکتبی است که از عهده ایجاد #نظامات اجتماعی بر میآید و می تواند به تخصیص«#قدرت،#اطلاع،#ثروت» بپردازد و الگوی مصرف و #پرورش جامعه را شکل دهد.
چنین جریانی از یک سو میتواند بر محیط پرورشی جامعه و جهتدهی به آن فائق شود و از دیگر سو به تعریف #ارتباطات_انسانی-آنگونه که خود میخواهد- بپردازد و همچنین به ارائه تعاریف نظری مبادرت کند.
امروز این جریان خطرناک #حریف اصلی ماست، نه چند فرقه #منفعل و #ناکارآمد.
اگر ما بتوانیم متاع خود را به اهل دنیا عرضه کنیم این عناصر عملا به حاشیه رانده میشوند.
🔸چرا ما با وجود اینکه امروزه #حکومت در اختیارماست باید به صورت #انفعالیّ و #تعمیری برخورد کنیم؟! اگر قرار باشد در عرصه #تحقیقات_کتابخانه_ای و میدانی وارد شویم دیگر از محدودیتهای سابق رنج نمی بریم و نمیتوان ادعا کرد که با محدودیتهای شدید مواجه هستیم، هرچند که سلف صالح ما می توانستند بگویند که اگر ما نتوانستیم #اداره_عینیت را به دست بگیریم، به دلیل نبود #امکانات بوده است.
#بهائیت
#حریف
#مبارزه
#اسلام
#نظامات_اجتماعی
#حکومت
#منفعل
#تعمیری
#اداره_عینیت
@hoseiniyehandisheh