eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
483 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
اربعین 2.mp3
2.8M
| 🎧آیا اربعین را جمهوری اسلامی ساخته است؟ 👤دکتر مهدی جمشیدی 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
🖊عاصی خراسانی برس به دادِ دلم ، گشته ام خراب ، محمد بریز در قَدحِ خالی ام شراب ، محمد فدای نازکیِ طبع و شیوه ی سکناتت نمی رسد به زُلالیِ خُلقَت آب ، محمد همیشه گرم گرفتی به نوکران و ضعیفان نمی رسد به قَدِ لطفت آفتاب ، محمد 🔗لینک شعر 🖊محمد جواد منوچهری کسی که درد و بلای عظیم می گیرد همیشه روضه برای کریم می گیرد همان که ثروت خود را دوبار بخشیده و باز تا صف محشر سهیم می گیرد 🔗لینک شعر 🖊احمد ایرانی نسب مداح باید روضه‌فهمِ روضه‌خوان باشد تا بیشتر از خود به فکر دیگران باشد مداح یعنی چه؟‌ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» هرچند که با اهل روضه مهربان باشد تزویر یعنی پیکر مولا ته گودال اما علمدار سپاهش در امان باشد! 🔗لینک شعر 🖊فرزانه قربانی همسفر با موج های بی قرار جاده ام من برای دل به دریایت زدن آماده ام از همان روزی که راهت را نشانم داده ای بی خیال جاده های پیش پا افتاده ام تو نمی پرسی مسیحی یا مسلمانم حسین خوب میدانی که من هم عاشقی آزاده ام🔗لینک شعر 🖊علیرضا تیموری به وقت درد و مصیبت شکیب بود حسن شبیه حضرت مادر نجیب بود حسن به وقت جنگ چو حیدر میان معرکه ها به چشم دشمن خود بس مهیب بود حسن🔗لینک شعر 🖊رضا یزدانی این همه آیینگی از انعکاس آه کیست؟ چشمه‌ها در رودرود غصۀ جانکاه کیست؟ جاده‌های پیش پا افتاده بسیارند، لیک ای دل راهی! حواست هست که این راه کیست؟ بندگی یعنی عطش، تنها شدن، بی‌سر شدن او که دل شد بنده‌اش، خود بندۀ درگاه کیست؟ 🔗لینک شعر @shaeranehowzavi @HOWZAVIAN
♦️«نزدیک قله‌ایم» سمفونی کبیر انقلاب اسلامی ✍️حسین کاوه در وبگاه سلم نوشت: 🔹چرا دشمنان خونی مردم ایران، جمهوری اسلامی را قدرتمند و در حال اوج گرفتن می‌دانند و کراراً نیز به انحاء مختلف به آن اقرار می‌کنند و همچنین مدام در شیپور ایران هراسی می‌دمند ولی برخی از همین مردم ایران و حتی برخی از محبین انقلاب اسلامی و مسئولین نظام، جمهوری اسلامی را در حال ضعف یا ناکارآمدی و افول می‌پندارند؟ 🔸جواب پیچیده نیست! چون دشمنان ایران برآیند کلی حرکت انقلاب اسلامی و آهنگ قدرت سمفونی عظیم جمهوری اسلامی را می‌شنوند و می‌بینند اما برخی از ما ایرانی‌ها و حتی مذهبی‌ها در برخی اشکالات و نواقص جزئی که البته واقعاً هم وجود دارند گیر می‌کنیم! و درگیر فالش خوانی و مخالف نوازی برخی مسئولین در این سمفونی کبیر هستیم. 🔹کسی که روی کوه است و با گام‌های به ظاهر کوچک اما مستمر، آن را می‌پیماید به خاطر عظمت کوه خود را نمی‌بیند حتی وقتی نزدیک قلّه می‌شود! اما افرادی که از دور شاهد کوه پیمایی وی هستند چه بسا که اوج گرفتن او را بهتر درک کنند! چون در کنار عظمت کوه و سختی مسیر عزم و اوج گرفتن کوهنورد را نیز به خوبی مشاهده می‌کنند. 🔸عبارت کوتاه «نزدیک قلّه‌ایم» دقیق‌ترین توصیف راهبردی سمفونی کبیر انقلاب اسلامی است! فلذا هوشیار باشیم که فالش خوانی خستگان و ساده‌ انگاران و همچنین مخالف نوازی منافقین و... دلسردمان نکند و شیشۀ اکسیر امیدمان را نترکاند و نسبت به آیندۀ روشنی که پیر فرزانۀ ما، خمینی ثانی، امام خامنه‌ای عزیز وعده داده است مرددمان نکند. @HOWZAVIAN
🔳 کشته‌ی فتنه‌ها ✍️ محمدجواد محمودی سخن گفتن از دوران مبارزات (ع)، بسی سنگین و تحلیل کردن آن دوران، حقیقتا نیازمند نگاه تیزبینانه و بابصیرت است. علت این سنگینی و سختی در این است که زمان امامت ایشان در برهه‌ای قرار گرفته‌ که از طرفی پیش از ایشان، حکومت در دستان امیرالمؤمنین(ع) بوده و ایشان باید این مسئولیت مهم را که با سختی و گذر از فتنه‌های گوناگون برای جامعه‌ی اسلامی فراهم شده بود حفظ می‌کردند؛ و از طرفی دشمن، با تزویر به مبارزه با ایشان برخاسته بود نه با شمشیر و همین امر، تشخیص را برای خواص سخت کرده بود چه برسد به عوام جامعه... تفاوت دوران ایشان با دیگر ائمه(ع) در این است که در آن دوران‌ها دشمن یا همچون زمان (ع) با شمشیر به میدان آمد، نه با تزویر... و یا اگر دشمن با تیغ تزویر به پیش آمده بود، ائمه‌ی دیگر، شرایطی همچون امام حسن(ع) در مبارزه نداشتند چرا که وظیفه امام حفظ جایگاه حکومت بود و وظیفه دیگر ائمه(ع)، بازپس گیری آن. تزویر دشمن از یک سو و بی‌بصیرتی خواص و بی‌وفایی یاران از سوی دیگر! تزویر فضا را به گونه‌ای غبار آلود می‌کند که تشخیص حق، نه فقط در همان زمان، بلکه در قرن‌های آینده نیز برای افراد، مشکل می‌شود؛ آن روز، بی‌بصیرت ها ایشان را مذلّ المومنین خواندند، و امروز، ایشان را امام صلح خواندند، اما نه به معنای صلحی که ما قدرت بازدارندگی آن را برابر با قیام امام حسین(ع) می‌دانیم، بلکه صلحی به معنای منفعل بودن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن... باید بگوییم ایشان مظلومیتی دارند، به وسعت تاریخ!!! (علیه‌السلام): بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و آنچه را شنیدی یا آنکه برایت نقل کنند، چه بسا باطل باشد. @HOWZAVIAN
▫️آداب و ادب زیارت ✍ جوادرستمی، روزنامه نگار حوزوی امام‌رضا(ع) می‌فرمایند: «... کسی که مرا با شناخت حقّم زیارت کند، خداوند گناه گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد(ابن قولویه، ج102، ص38)».در روایتی دیگر نیز قول به شفاعت در قیامت را در قبال زیارت با معرفت به حقانیت و مقام خویش داده اند. روزهای پیش رو بیش از هر زمان دیگری دل‌های محبان اهل‌بیت(ع) در سرتاسر جهان متوجه مشهد و مضجع شریف علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. همگان طالب حضور در قطعه‌ای از بهشت و زیارت انیس‌النفوس هستند؛ زیارتی که از پیامبر اکرم(ص) تا اولیای خدا با قید معرفت و شناخت حق امامی که آرام جان‌هاست، توصیه کرده و ولایت‌پذیری و اطاعت امر را شرط قبولی و نتیجه آن بیان کرده‌اند. شناخت حق امام(ع) با ولایت‌پذیری و تسليم در برابر اوامر و نواهی امام‌رضا(ع) اتفاق می‌افتاد. انجام آنچه سبب رضایت حضرت رضا(ع) می‌شود در کنار ترک معاصی و عوامل نارضايتی ایشان، وظيفه محبان اعم از زائران و مجاوران است. زیارت در لغت به معنای تمایل داشتن است در ادبیات دینی همین معنا تایید شده وقتی که قصد زیارت اهل بیت می کنیم یعنی قلبا متمایل شدیم به حضور در کنار مزار ایشان و اراده ارتباط قلبی و روحی و نیز جلب رحمت و مغفرت، سعادت و نیکبختی و قرار گرفتن در مسیر هدایت و بندگی را داریم. حضور در مشاهد شریفه و در کنار مقابر اهل بیت ما را از روزمرگی و دنیازدگی و وابستگی به مادیات دور می کند گرد و غبار از روح و فطرت ما تکانده و چشم دل ما را به معنویات و حقایق دینی از وجود خدا تا قبر و قیامت روشن و رفتار و گفتار ما را اصلاح می کند. زیارت اهل بیت(ع) نیاز انسان خداجوست که ره گم نکند و با بهره از ثمرات معنوی آن، زندگی دنیایی خویش را متبرک کند. حالتی که بعد زیارت به انسان دست می دهد از سبکی روح و نشاط درونی گرفته تا آرامش روحی و روانی، در هیچ کجای این کره خاکی قابل درک نیست. حتی زیارت اهل قبور از پدرو مادر نیز در مرتبه ای نازل تر انسان را به یاد خدا و آخرت انداخته و از غفلت و اسارت نفس در بند شیطان دور می کند. وقتی به زیارت مشرف می شویم چه کنیم بهره و اثری با ماندگاری بیشتر ببریم؟! پاسخ زیارت با حضور قلب و رعایت آداب است. آداب هم در کتب زیارات از غسل و آمادگی روحی پیش از تشرف گرفته تا حضور در محل زیارت و خروج از آنجا بیان شده است. زیارت اگر خانوادگی باشد جنبه آموزش به فرزندان هم دارد که از سوی پدر و مادر یا بزرگتری که همراهی می کند اتفاق می افتاد و برکات و ثمرات بسیار دارد چرا که نظر لطف خداوند به جمع بیش از نگاه به یک فرد است. زیارت خانوادگی یا دسته جمعی سبب انس و الفت بین یکدیگر، خیرخواهی و محبت بیشتر می شود. خاطره ای مشترک از آن در ذهن آنها تا مدت ها به استحکام روابط اجتماعی و خانوادگی قوت و تازگی می بخشد. آنچه پدران و مادران در باب زیارت به ما آموختند اکنون باید به فرزندانمان بیاموزیم که بدانند زیارت یعنی چه و از چه رو به این مکان مشرف شده و چگونه زیارتی شایسته و بایسته داشته باشند. از حضور قلب در حرم و درک اینکه امام شاهد و ناظر بر اعمال ماست، حفظ وقار و آرامش و کنترل چشم و زبان و فکر و حواس در محضر ایشان تا خواندن قران و دعا و نماز و درد دل با حضرت و بیان حاجات گرفته تا یادآوری الطاف خاندان کرم در گره گشایی از زندگی خویش و نزدیکان و حتی دیگران که ثمره آن انس با انیس النفوس و ارتباط قلبی قوی و مستحکم با ائمه و خداوند متعال است. در کنار رعایت نکاتی همچون ترک غیبت و بدگویی پشت سر دیگران در این مکان و عدم اشتغال به مظاهر مادی و دنیایی، سرگرمی و بازی با تلفن همراه و نظیر آن که به غفلت از یاد خدا و دوری از معنویت می رسد لازم است تا یک زیارت مفید و مورد قبول داشته باشیم. @HOWZAVIAN
▫️فهم عمیق در معنای «مروت» و «همت» ✍ محمد صدرا مازنی سحرگاه امروز _روز وفات حضرت رسول اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)_، روایتی از امام حسن(ع) را در یکی از کانال‌های فضای مجازی دیدم. روایت دربارۀ «همت» و«مروت» بود: «آن که مروّت ندارد، همت ندارد (منْ لا مرُوَّةَ لَهُ لا هِمَّةَ لَه). در بادی امر اینگونه به‌نظرم آمد: لازمۀ دستیابی به مقام مروت، همت است. یعنی تا همت و سعی و کوشش نباشد، ملکۀ مروت بدست نمی‌آید و این شعر سعدی به‌یادم آمد که همت بلنددار که مردان روزگار/ از همت بلند به‌جایی رسیده‌اند. و نیز این شعر صائب تبریزی: همت بلنددار که با همت بلند/ هر جا روی به توسن گردون سواره‌ای در اینکه بهرحال مروت با تهذیب نفس بدست می‌آید و تهذیب نفس نیز بدون ریاضت و جد و جهد حاصل نمی‌شود، امری بدیهی است. اما می‌طلبید تا به واکاوی معنای این دو واژه پرداخته تا به‌فهم عمیق‌تری از این کلام نورانی برسم. این تلاش مرا به نتایج جالبی رساند. «فتوت» از مفاهیم اخلاقی_عرفانی است. عرفا آن را «ظاهر شدن جلوۀ رحمانی در شخص، که پس از آن تمام فضایل الهی در انسان ظاهر شود»، معنی کرده‌اند. همچنین گفته شد: «فتوت آن است که (خویش را) بر کسی فضیلتی نبینی». از عارفی دربارۀ جوانمردی پرسیدند، گفت: «آن است که با درویشان تفاخر نکنی و با توانگران معارضه نکنی». کلمۀ «همت» نیز در معنای عرفی به سعی و کوشش برای انجام کاری معنی شده است. در معنای این کلمه، قصد کردن، عزم جزم، و بلندنظری نیز آمده است. یعنی همت همان قصد و عزم و آهنگ کاری کردن است. مرد بلند همت یعنی مرد دارای عزم و اراده‌ای قوی. انسان بلند همت یعنی انسان بلندنظر. بلند نظری خود یک صفت ارجمندی است که در آن حزم و دوراندیشی نهفته است. سعه صدر نیز از معانی همت است و همچنین دلیری و شجاعت. این معانی همان است که از شعر سعدی و صائب فهم شده بود، اما اینها همۀ حق مطلب را دربارۀ واژۀ همت ادا نمی‌کنند و همچنان کلمۀ همت با معنای عمیق‌تری همراه است. آن معنا «کمال مطلوب» است! همت یعنی کمال مطلوب. یعنی مرد بلند همت شخصی است که در مسیر کمال مطلوب قرار دارد و بسا بتوان گفت: «مرد بلند همت به کمال مطلوب رسیده باشد». این معنا چیزی است که می‌تواند برای کلمه همت بکار رود تا مروت با بلندی مفهوم و ارجمندی‌اش، لازمۀ آن دانسته شود. بنابر این روایت را این‌گونه می‌فهمم: کسی که در مسیر تعالی قرار نگیرد، جلوه‌های رحمانی در او ظاهر نشود، خلق را از خود کوچکتر نبیند و بر آنها تکبر نورزد و در یک کلمه فضیلت‌ها را در خویش تقویت نکند، به مقام بلندنظری و بلند همتی و کمال مطلوب نمی‌رسد‌. (ص) (ع) @HOWZAVIAN
🏴🏴🏴🏴🏴 جِراحاتُ السِّنانِ لَهُ الْتِیامٌ‏ وَ لایَلتامُ ما جَرَحَ اللِّسانُ‏ جراحت زبان از جراحت شمشیر خیلی بالاتر است. جراحت شمشیر التیام‌‏پذیر است ولی جراحت زبان التیام‌‏پذیر نیست. جراحت شمشیر بیشتر قابل تحمل است از جراحت زبان. امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا با جراحات شمشیر مجروح کردند، گو اینکه جراحت زبانی هم کم و بیش بود، ولی امام حسن علیه السلام در این جهت عجیب است. معاویه آن سران شیطان خودش از قبیل عمرو عاص و مغیرة بن شعبه را جمع می‌کرد، بعد امام مجتبی علیه السلام را دعوت می‌کرد. اینها قبلًا تهیه حرفهایشان را دیده بودند، یک یک شروع می‌کردند به زخم زبان زدن و چه زخم زبان‏هایی! امام البته یک یک اینها را جواب می‌داد. اما اینها یک امر کوچکی نیست. و از اینها بالاتر اینکه در روزهای جمعه که نماز جمعه خوانده می‌شد و برای هر کسی شرکت در نماز جمعه واجب است و در آن نماز جمعه‏‌های اینها اگر امام حسن شرکت نمی‌کرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین می‌شد، خطیب جمعه اینها می‌رفت بالای منبر و در حضور امام حسن علیه السلام پدر بزرگوارش علی علیه السلام را سبّ و لعن می‌کرد. اینها شوخی نیست. این است که برای امام حسن علیه السلام درست گفته‌اند که کوچک‌ترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچک‌ترین رنجی بود که او در دنیا دید. شهید مطهری(ره)، آشنایی با قرآن، ج ۹، ص۴۳ ✔️ گروه تبلیغی نسیم وحی @HOWZAVIAN
🏴 پیامبر اکرم(ص) را محدود به مسلمانان نکنیم 🔻نجمه صالحی پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ◻️ حضرت محمد (ص)، رسول خدا و خاتم پیامبران بوده‌اند، به عبارتی پیامبر همه‌ جهان هستند و واژه "اسلام" پس از عنوان "پیامبر"، چه بسا محدود کردن ایشان فقط برای مسلمانان است و ظاهرا عنوان "پیامبر اسلام" از سوی مستشرقین در منابع ذکر شده و مترجمین در آثار خود نقل کرده‌اند و به تدریج کاربرد عمومی یافته است. ◻️در اسلام، رعایت استقلال ذاتی برای زن به منزله یک انسان که در عبودیت با حضرت حق هویت می‌یابد، تبیین می‌شود. یکی از عمده تلاش‌های پیامبر(ص) در اصلاح نگاه حاصل از افراط و تفریط‌های عصر جاهلی درباره زن بود. ◻️پس از اسلام پذیری، بیعت نوعی از مشارکت، اجتماعی، سیاسی و اعلام تعهد به مشارکت است و زنان در این مشارکت سهم داشتند. سیاست پیامبر (ص) درباره زنان، درگیر کردن آنان در امور اجتماعی بود. ◻️ پس از رحلت پیامبر(ص) به دلیل رویکرد و نظرات شخصی خلفا نسبت به حضور زنان، حضور و نقش زنان کم‌رنگ‌تر شد. مشروح گفت‌وگو @HOWZAVIAN
. ▫️امام حسن؛ ناجی نهضت اسلام ✍مخدره چمن خواه [۱] در آیین اسلام قانون واحدی به نام جنگ و جهاد وجود ندارد. اسلام در شرایط خاص دستور می‌دهد مسلمانان با دشمنان بجنگند و در جای دیگه دستور داده که اگر نبرد برای پیشبرد هدف مؤثر نیست، صلح کنند. پیامبر اسلام(ص) در جنگ بدر، احد، احزاب، حنین و ...دست به نبرد زدند و در شرایط دیگری صلح کردند، مثل صلح حدیبیه با اهل مکه. حال این سؤال پیش می‌آید چه شرایطی برای امام حسن(ع) پیش آمد که تن به صلح دادند؟ به اجمال باید گفت: حضرت مجتبی(ع) در واقع صلح نکردند، بلکه صلح بر او تحمیل شد. یعنی اوضاع و شرایط نامساعد داخلی و خارجی کشور اسلامی و دیگر عوامل، وضعی به وجود آورد که صلح به عنوان یک مسئله ضروری بر امام تحمیل گردید و باعث شد بزرگترین و مهمترین ضربه‌ بر اسلام وارد شده و حکومت اسلامی از امامت به سلطنت تبدیل شود. [۲] پس از شهادت امام علی(ع) در ماه رمضان سال ۴۰ هجری، مسلمانان با فرزند ارشد امام به عنوان رهبر حکومت اسلامی بیعت کردند. این در حالی بود که معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن(ع) نشد؛ لذا با فراهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد. نفوذ روحیه دنیاگرایی و ضعف ایمان؛ که آثار زیانباری در رفتارهای عوام و خواص از خود به جای گذاشته و سرانجام به ضعف شدید جبهه صالحان انجامید، از یک طرف و حضور خوارج و عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل و خیانت برخی از سران سپاه که زمینه‌ساز تضعیف روحیه سپاهیان امام شد، از سوی دیگر، موجب از بین رفتن انسجام درونی در جبهه یاران امام حسن (ع) گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند. امام حسن(ع) با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، معقول‌ترین و خردمندانه‌ترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری معاهده صلح با معاویه اقدام کردند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ کنند. [۳] به همین جهت در سال ۴۱ هجری قرارداد صلحی میان امام حسن (ع) و معاویه به امضاء رسید که مهم‌ترین بند این توافقنامه سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن(ع) بود. البته امام حسن مجتبی آن روز به خاطر یک مصلحت بزرگتر، که حفظ اصل اسلام بود، مجبور شد این تحمیل را به جان بپذیرد. در نتیجه حکومت را از امام حسن گرفتند و حکومت از مرکز دینىِ خودش خارج و در اختیار دنیاطلبان و دنیاداران گذاشته شد. متن کامل در صفحه‌ی نویسنده @AFKAREHOWZAVI
🔍 تاملی بر لایه‌های دشمن شناسی در آغاز اسلام ✍ رضا سعیدی پور، پژوهشگر و استاد حوزه 1. بنیان عقاید شیعه بر پنج اساس و محور با این مفاهیم معرفی می شود: 1. بعثت 2. هجرت 3. غدیر 4. عاشورا 5. ظهور 2. بعثت در آیاتی (آل عمران /164) به عنوان منّت معرفی شد. هجرت بستر شکل گیری حکومت اسلامی، غدیر به همراه اتمام و اکمال دین(مائده /3)، عاشورا احیاء دین، و ظهور تحقق تمام آرزوهای انبیاء و اولیا و اوصیا و حاکمیت دین الهی(توبه/33-فتح/28-صف/9) در گستره ی زمین است. 3. بعثتی که به همراه منّت در قرآن مطرح شد، چه ارمغان و رهاوردی برای بشریت داشت؟ می‌توان ارمغان بعثت را این گونه فهرست کرد: - هدایت به سمت نور و خروج از ظلمات(257/بقره- 16/ مائده) - تزکیه(آل عمران/164- جمعه/2) - تعلیم(آیات پیشین) - اقامه عدل - رحم و مهربانی - نفی خرافه پرستی(یضع عنهم اصرهم... - تحقق مکارم اخلاق در بین مردم( بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) - جایگزین کردن ارزش های الهی انسانی بجای ارزش های جاهلی و... پیامبر با چنین ارمغانی حتما دشمن خواهد داشت. لایه‌های دشمنی دشمن 1. با معرفی پیامبر خاتم در عهدین(عهد عتیق، تثنیه،باب 18، ش18-20) لذا برخی از دسیسه ها بر این قرار گرفت تا اصلا وجود پیامبر اکرم در عالم وجود تکوبن پیدا نکند، لذا بر اساس اسناد اجداد پیامبر و پدر عزیزشان ترور شدند. 2. بعد از تولد وجود حضرت، نقشه دشمنان در ترور او در کودکی دنبال شد. از این رو برای در امان ماندن حضرت به دایه سپرده شد تا دور از مکه در میان قبیله ای حضرت رشد کنند.(اسناد دو لایه اول ترور ر.ک تبار انحراف، طائب) 3. ترور شخصیت پیامبر در گذشته بعد از بعثت به عناوینی چون دروغگو، شاعر، مجنون، ساحر،کاهن و امروزه با عنوان کاریزما(این واژه بار معنایی منفی به همراه دارد) 4. امروزه هم این وجود نازنین با کاریکاتور، و پیام او در کتاب الهی با سوزاندن مورد خشم و کینه دشمنان قرار می گیرد، چون آن پیام بلند امروز هم برای انسان های در بند جاهلیت، ارمغانی نو و روح افزا و جذاب است و لذا دشمنان در صدد جلوگیری از نشر آن هستند. 5. تخریب حقیقت بعثت و معنای نبوت و پیامبری و تحلیل غلط از خاتمیت از یک سو پیامبری به عنوان نقطه ی مرکزی دین اگر مورد تخریب قرار بگیرد، به گونه ای که قول، فعل و تقریر او دیگر حجیتی نداشته باشد، دیگر چیزی به نام دین معنا نخواهد داشت.(یک لایه از تخریب در بعد پنجم) بعد دیگر تخریب در این لایه، تغییر مفهوم نبوت است که نبوت را یک تجربه روحانی-روان شناختی یا فراروان شناختی و امری شخصی قابل دست یابی برای همه معرفی می کنند. بُعد دیگر تخریب آن است که بگویند در عالم واقع خبری نیست.( نفی مقام نبوت) بعد دیگر این است که می گویند اگر در واقع خبری باشد، آن خبر مبهم است و می توان از آن برداشت های مختلفی داشت.( نفی در مقام اثبات) هر کدام از نکات فوق نیاز به تبیین تفصیلی دارد که باید در جای خود در کتاب یا مقالاتی شرح آن بیاید. بشریت امروز در سوگ چنین شخصیت الهی عزادار و در انتظار خلف صالح او در تحقق حاکمیت الهی در سرتاسر گیتی خواهد ماند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند "سید حیدر" ⏰ زمان بخش ۲۲:۳۰ از کانال آپارت لایت مدیا . 🎞روایتی جذاب پیرامون زندگی یکی از خادمان امام حسین (ع) در ایام اربعین 🌐برای تماشا و دانلود نسخه کامل این مستند روی لینک زیر کلیک کنید: https://aparat.com/v/QCFEz ✅توصیه میکنم این مستند رو امشب که شب جمعه و شب زیارتی امام حسین(ع) است تماشا کنید . 💠امیدوارم که از تماشای این مستند لذت ببرید و ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنید ‌. ┈┉┅━❀▶️❀━┅┉┈ @lightmedia @HOWZAVIAN
. جمعه‌ها روز انتظار تو بود، ولی ما تعطیلش کردیم... 🌱 🍃 ✍️محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
🔸خط پایان «زن،زندگی،آزادی» کجاست؟ ✍ علی کردانی رسانه‌های بیگانه به همراه عناصر داخلی‌شان شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانی‌انداختند. مقصود از آزادی در چنین شعارهایی، هرگز حقیقت آزادی که مربوط به ارزش‌های والای انسانی است، نبوده است بلکه منظور آنها چیز دیگری است. فمینیست‌ها به‌دنبال حقوق زنان بودند و از این رو نظریه برابری را که عمده برابری جنسیتی بود مطرح کردند. آنان منشأ تبعیض علیه زنان را تبعیض‌ جنسیتی تلقی کرده و در غرب زنان را در جامعه رها کردند، تا آن‌جا که طبیعت و لطافت زنان پایمال شد. در صورتی که تفاوت‌های بشری جزء قوانین طبیعت بوده است و از جلوه‌های زیبایی‌ آفرینش همین تفاوت‌هاست. 🔰 متن کامل در روزنامه کیهان @HOWZAVIAN
✔️ اثربخشی صلوات بر پیامبراکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ✍️محمدعلی بابایی ملیکی دشمن همواره برای بدبین کردن آحاد جامعه از حربه‌های مختلف، از جمله ایجاد شبهه در اذهان مذهبی و آیینی که در جامعه خوب تبیین نشده و متزلزل است، استفاده می‌کند؛ از مثابه‌های این موضوع ایجاد شبهه در چرایی صلوات است که باید در حد قابل قبولی تبیین شود. صلوات بر پیامبراکرم (ص) در سه جنبه حائز اهمیت و ارزش است و اثربخشی خودش را دارد: ۱- بر ارواح معصومین بخصوص پیامبراکرم(ص)؛ گرچه از دو جنبه سوال مطرح می‌شود، یکی بَعد وفات پیامبر(ص) چه اثری دارد و دوم مگر پیامبر انسان کامل نیست، پس این امر چه سودی بر ایشان دارد. جواب اول که در دین اسلام روشن است، و آن این است که پرونده اعمال در برزخ به طور کامل بسته نخواهد شد، پس اعمال و رفتار گذشته‌شان و هدایای زندگان بر آنان هنوز اثربخش خواهد بود. دومین مطلبی نیز اینگونه جواب داده خواهد شد که، پیامبر(ص) غنی بذات نیست بلکه غنی بالغیراست، و فقط خداوند عزوجل است که، بی‌نیاز به معنی واقعی کلمه است؛ پس هرچه پیامبر(ص) در اوج کمال و عزت و.. باشد باز نیازمند اوج گیری و نزدیکتر شدن به کمال تام که خداوند عزوجل است، خواهد بود، پس مسلما این هدایا اثر گذار خواهد بود، همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید:« إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا. احزاب ۵۶ خداوند و فرشتگان او بر پيامبر درود مى فرستند اى اهل ايمان! شما نيز بر او درود فرستيد و با احترام بر او سلام كنيد.» ۲-بر فرستنده‌گان: این امر نیز از مسلمات است که وقتی ما برای دیگران هدیه‌ای اهدا می‌کنیم‌، آنها نیز ما را از هدایائشان بی نصیب نمی کنند و این امر بر معصومین به طریق اولا ثابت است و این در حالی است ایشان دریای کرامت و فضل هستند و حتی به دشمنانشان نیز تفضل می کنند چه برسد به محبشان، و این تفضلات از دریای کرامت برابر با هدایای ما نیست، و چند برابرش را دریافت خواهیم کرد؛ و دیگر سخن این مطلب نیز حائز اهمیت است که از آنچه ایشان وسیله تقرب ما به خدا هستند هرچه بینمان محبت و ارادت بیشتر باشد، مسیرمان هموارتر خواهد بود.«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ. مائده ۳۵» «امام رضا(ع) نیز می‌فرماید: هر كه نمى‏تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمّد و آل، او بسيار درود فرستد ؛ زيرا كه آن ، گناهان را ريشه كن مى‏ كند .أمالي الصدوق : 68 / 4» ۳-در اجتماع: وقتی در جمع‌های مختلف مسلمین، فضا را با ذکر صلوات زینت می بخشند، بخاطر عطرآگین کردن فضای معنوی و دور ساختن شیاطین و اصحابش «بخاطر برکت و تفضل معصومین، حضور فرشتگان و نیز تفضل ویژه‌ای که خود خداوند بر این فضا خواهد داشت، کدورتها و غبارها کنار رفته و دلها بهم نزدیک شده و اتحاد و هم‌دلی ایجاد خواهد شد؛ «ارْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ بِالصَّلَاةِ عَلَیَّ فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ"؛به هنگام صلوات فرستادن صدایتان را بلند کنید؛ چراکه صلوات با صدای بلند نفاق را از بین مى‏برد. الکافي , جلد۲ , صفحه۴۹۳ » و اتفاقا موضوع همین‌جاست، چون دشمن خوب به این موضوع آشناست و به شدت وحشت و حراس دارد؛ پس هرچه این ذکر در بین جامعه گسترش یابد دشمن انس و جن ناامید خواهد گشت و سبب کمال ما نیز خواهد شد. @HOWZAVIAN
روضه شهادت امام رضا (ع) - قامت سرو در آن کوچه بهم ریخته بود - حاج منصور ارضی.mp3
1.73M
🔳 روضه شهادت امام رضا(ع) - قامت سرو در آن کوچه بهم ریخته بود - حاج منصور ارضی @HOWZAVIAN
. ✔️ روابط متعالی انسان‎ها هسته اصلی تمدن اسلامی سید عبدالله هاشمی، استاد حوزه علمیه قم ▪️حال و روز ساکنان تمدن غرب، شبیه مردم شهر یثرب است خسته از جنگ، بی‌رحمی، بی‌عدالتی، نسل‌کشی و هزاران بلای دیگر! ▪️هسته اصلی در بافت تمدن اسلامی، روابط متعالی انسان است. در تمدنی که خداوند به دست صالحان می‌سازد نظام روابط چهارگانه انسان با خدا، محیط زیست، دشمنان خدا و دوستان خدا سامان می‌یابد. ▪️اربعین در سطح جهانی، یک تحدی و هجوم سهمگین بر فلسفه‌های بافتنی در تمدن مادی غرب است و تصویری زیباتر از انسان و زندگی را پیش روی مظلومان ساکن در چنین تمدنی قرار می‌دهد. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» @HOWZAVIAN
. ماهـــی و دریــــا ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی ماهی خُردی بودم، محصور در تُنگ و یا حوضچه‌ای کوچک. طبع کنجکاو و سرکشم، فضا را برایم تنگ‌تر می‌کرد. نگاهم همیشه به کوه‌هایی بود که در غبارِ فاصله محو بودند و تنها وقتی بارانی می‌بارید و یا قله‌ها از سرما، کلاه سفید برف را تا بیخ گوش‌هایشان پایین می‌کشیدند، به راحتی می‌شد خطوط لبه‌ها و سایه روشن دره‌ها و تیغه‌هایش را از هم تشخیص داد. در کودکی، همیشه با خودم می‌اندیشیدم که حتما جادهٔ خشکی، با رسیدن به پایانهٔ آن کوه‌ها به انتها می‌رسد و پشت کوه‌ها دریاهای بی‌کران آب است. کمی که بزرگ‌تر شدم، فضا برایم تنگ‌تر و تنگ‌تر شد. تصمیم خودم را گرفتم. باید به پشت کوه‌ها سرک می‌کشیدم، شاید آنجا جایی بود که روح سرکشم، فرصت جُولان بیشتری می‌یافت. همه را در بی‌خبری گذاشتم و بار سفر بستم به سرزمینی که در پشت آن کوه‌های رؤیایی، انتظارم را می‌کشید. 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 🌐 شبکه‌ی نویسندگان حوزوی از تا 🔸صفحه مرکزی «نویسندگان حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 🔸صفحه «افکار بانوان حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645 🔸صفحه «شاعران حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852 🔸صفحه «هم‌نویسان» https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac 🔸 صفحه نویسندگان خراسان رضوی https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✔️ از حضور فضلا و نخبگان نویسنده در جمع نویسندگان حوزوی و کانون مدادالفضلاء استقبال می‌کنیم؛ تا را تجربه کنیم. @HOWZAVIAN ✍️✍️✍️و این پویش ادامه دارد ....
🗒 عبور ممنوع! | نگاهی بر پدیده خودکشی ✍️ محمد هادی سمتی در هفته نامه افق کویر نوشت: انسان هنگامی که پا بر روی کره خاکی می گذارد تنها به خودش تعلق ندارد و حقوق گوناگون اجتماعی را باید ایفا کند. از جمله حقوق توجه به حفظ امنیت روانی در جامعه و ارتقاء سطح امید آفرینی در بین مردم است. خودکشی به عنوان یک اختلال روانی در اسلام به شدت مورد نهی قرار گرفته است؛ زیرا علاوه بر آن که انسان مالک جان خودش نیست و حق ندارد با دست خودش مرگ را رقم بزند، وظیفه دارد دیگران را نیز از مرگ نجات بدهد. بنابر این اقدام به خودکشی در حقیقت دو پیامد منفی دارد؛ یکی هلاکت انسان و دیگری ایجاد تزلزل در سایر انسان ها و دین چنین اجازه ای را صادر نکرده است. برای جلوگیری از خودکشی آدم ها نیازمند تقویت هویت فردی خود هستند و هویت نیز با توجه به منبع اصلی حیات انسان ها یعنی خداوند متعال افزایش می یابد. به هر میزان که افراد یک جامعه نسبت به نیازمندی خود به ارتباط با عالم بالا دقت داشته باشند ، هویت نیز در سطح جامعه بهبود خواهد یافت. از جمله عوامل جلوگیری کننده از خودکشی،صبر و بردباری در برابر مشکلات پیش رو است. فلسفه تأکید دین بر این که انسان در مسائل مادی به پایین دست خود نگاه کند و خودش را با کسانی که بیش از او دارا هستند مقایسه نکند ، پیشگیری از نا امیدی و کاهش آستانه تحمل است. اگر افراد جامعه به صورت منطقی به جایگاه اجتماعی و میزان درآمد خود توجه داشته باشند و مانع از ایجاد فقر کاذب بشوند _یعنی به داشته های خود قانع باشند و تمایلات خود را بر اساس توانمندی ها مدیریت سازند_ آستانه تحمل در برابر مشکلات بالا خواهد رفت و امید به آینده تقویت می شود. عامل دیگری که می تواند در کاهش خودکشی مؤثر باشد، برجسته سازی ناپسند بودن این پدیده در جامعه است و مردم باید تلاش کنند افرادی که دست به خودکشی می زنند مورد ترحم قرار نگیرند. @HOWZAVIAN
♦️ مهسا و چالش نگرش رئالیستی در مقابل امنیت متعالیه ✍️ حسین کاوه 🔹 در یک سال گذشته و در کش و قوس ماجراهای پسا مهسا هرچقدر که در حوزۀ امنیتی هزینه دادیم و به تبع آن توفیقات خوبی نیز داشتیم لکن در حوزۀ فرهنگی حاضر به هزینه دادن نشدیم؛ از این رو توفیقات آنچنانی نیز نداشتیم. مجاهدین انقلاب اسلامی در جبهۀ امنیتی خون‌ دادند و امنیت آفریدند؛ اما بسیاری از مسئولین در جبهۀ فرهنگی حاضر نشدند اعتبار خود را خرج بکنند لذا قبح بی عفتی تا حد قابل توجهی شکسته شد. 🔸 در دانش سیاسی، قلمرو امنیت در مکتب رئالیستی بسیار مضیّق بوده و صرفاً مسائل نظامی و امنیتی که خطر جانی و مالی دارند را در بر می‌گیرد و در مکتب کپنهاگ نیز این قلمرو مقداری توسعه پیدا کرده و حوزه‌هایی مانند امنیت اجتماعی، اقتصادی و غیره را البته در یک پارادایم مادی گرایانه منحصر به امور دنیوی شامل می‌شود. اما در مکتب متعالیه هم دغدغۀ امنیت دنیوی مورد توجه قرار دارد هم امتداد اخروی آن . . . 🔺 تنها راه ما برای برقراری امنیت همه جانبۀ عدالت محور که دنیا و آخرت مردم را تضمین کند و فرهنگ و اقتصاد و غیره را مانند حوزۀ نظامی ارتقاء دهد تمسک به احکام متعالی اسلام ناب محمدی است که بعد از انقلاب کبیر اسلامی نیز در مسائل مختلف خصوصاً حوزۀ نظامی، دفاعی و امنیتی کارآمدی آنها به تجربه نیز ثابت شده است تا جایی که دشمنان نیز با چرتکه پوزیتویستی کراراً به پیشرفت جمهوری اسلامی اقرار کرده‌اند. ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
عملیات روانی و امنیت ملی.pdf
1.48M
⚠️ عملیات روانی و امنیت ملی گزیده توییت‌ها و مقالات تهدیدشناسی و آینده‌پژوهی احمد قدیری @HOWZAVIAN
داشتم در پیاده رو قدم می زدم این نوشته را در قسمت ورودی داروخانه دیدم؛ خیابان ارم، قبل از پاساژ قدس ساده و شیوا ... و تاثیرگذار @HOWZAVIAN
🔻تبلیغ در روستا دشوارتر از مرجعیت زین العابدین قربانی لاهیجی روزی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی سر درس فرمودند: من حاضرم ثواب صد روز عمرم را به شما بدهم و شما ثواب یک روز عمرتان را به من بدهید! شاگردان عرض کردند: ثوابِ عمرِ ما چه ارزشی در مقابل عمر پر برکت شما دارد؟ فرمودند: من که از خانه می‌خواهم به مسجد اعظم جهت تدریس بیایم، زیر بغلم را می‌گیرند و به درشکه سوارم می‌کنند و برای بیش از هزار نفر از فضلا و مجتهدین درس می‌گویم که حرف‌هایم را می‌فهمند، ولی شما به روستاها می‌روید، پشت کوه که چه بسا با مسائل اولیه اسلام آشنا نیستند، آنان را با اصول اعتقادی و احکام اسلام آشنا می‌کنید و آنان را به راه راست هدایت می‌کنید و چه بسا آن‌ها قدرتان را نمی‌دانند، طبعاً کار شما مصداقِ «افضلُ الاعمالِ احمزُها- برترین کارها، دشوارترین آن‌ها خواهد بود.» @HOWZAVIAN