eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پسرخاله الیزابت ✍️ احمد جهان بزرگی دیدید، علیزاده لندنی چقدر ارزشی است و برای دفاع از جمهوری اسلامی چه سینه‌ای چاک می کند؟ اینقدر که او وقت و بودجه می گذارد، حزب اللهی ها نمی گذارند. انگلیس هم با وجود اینکه یک بلاگر رو به 16 سال زندان محکوم می کند که چرا از اوکراین بدگوئی کردی، اصلا با اعلیزاده کاری ندارد. احتمالا پسر خاله الیزابت دوم است! امام اگر هوشیار نبود این انقلاب به ثمر نمی نشست: امام ره : من نجف که بودم ، یک نفر از همین افراد آمد پیش من . قبل از این بود که آن منافقین پیدا بشوند. پیش من ، شاید بیست روز - بعضیها می گفتند 24 روز - مدتی بود پیش من . هر روز ] می [ آمد آنجا، و روزی شاید دو ساعت آمد صحبت کرد از نهج البلاغه ، از قرآن. همه حرفهایش را زد. من یک قدری به نظرم آمد که این وسیله است . نهج البلاغه و قرآن وسیله برای مطلب دیگری است . و شاید باید یادم بیاورم آن مطلبی که مرحوم آسید عبدالمجید همدانی به آن یهودی گفته بود. می گویند یکی یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوءظن مرحوم آسیدعبدالمجید که یکی از علمای همدان بود شده بود که این قضیه چیست . یک وقت خواسته بودش ، گفته بود که تو مرا می شناسی ؟ گفت: بله . گفت: من کی ام؟ گفت: شما آقای آسید عبدالمجید. گفت : من از اولاد پیغمبرم ؟ گفت: بله. تو کی؟ من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شده ام. گفته بود نکته اینکه تو تازه مسلمان که همه پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملا و این چیزها، تو از من بیشتر مقدسی ، این نکته این چیست ؟ من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده . یک قضیه ای بوده. می خواسته با صورت اسلامی کارش را بکند. تو یهودیها این گونه کارهاست . من به نظرم آمد که این قضیه ... این قدر نهج البلاغه و خوب، من هم یک طلبه هستم ؛ من این قدر نهج البلاغه خوان و قرآن و اینها نبودم که ایشان بود! ده - بیست روز ماند. من گوش کردم به حرفهایش ، جواب به او ندادم؛ همه اش گوش کردم و آمده بود که تأیید بگیرد از من، من همان گوش کردم و یک کلمه هم جواب ندادم. فقط اینکه گفت که ما می خواهیم که قیام مسلحانه بکنیم، من گفتم نه، قیام مسلحانه حالا وقتش نیست؛ و شما نیروی خودتان را از دست می دهید و کاری هم ازتان نمی آید. دیگر بیش از این من به او چیزی نگفتم. او می خواست من تأییدش بکنم. بعد هم معلوم شد که مسئله همان طورها بوده. بعد هم که آقایان آمدند، از ایران هم برای آنها اشخاصی سفارش کرده بودند که اینها را تأیید کنید، اینها مردم کذایی هستند، فلان ، مع ذلک من باور نکردم . حتی از آقایان خیلی محترم تهران سفارش کرده بودند که اینها مردم چطور هستند؛ و من باورم نیامده بود. اینهایی که این قدر از قرآن و از نهج البلاغه و از دیانت زیاد دم می زنند و بعد فقرات قرآن را یک جوری دیگر غیر از آنچه که باید معنا می کنند، و فقرات نهج البلاغه را یک جوری دیگر غیر از آنچه که باید معنا می کنند، اینها را نمی توانیم ما خیلی رویشان اطمینان داشته باشیم. @HOWZAVIAN
✔️بسیجی یعنی علی ✍️عباس بابائی یکی از حیرت‌انگیزترین جملات در وصف «بسیج»، این جمله‌ی امام‌خامنه‌ای است: «بسیجی یعنی «علی» که تمام وجودش وقف اسلام بود.» «علی» یک «بسیجی‌فعال» تمام‌عیار بود که مهم‌ترین ویژگی‌اش «وسط میدان‌بودن‌هایِ بهنگام» برای اسلام و قرآن بود. اگر «ایمان آوردن» به پیامبر و انقلاب شکوهمندش در دوران غربت اسلام بود، علی «اولین مومن» به پیامبر بود و انقلابش؛ اگر تحریم ناجوانمردانه‌ی مستکبرانِ قریش علیه انقلاب جوان نبوی بود، علی شجاع‌ترین«فرمانده‌ی‌میدانِ» امنیت شعب بود و بزرگ‌ترین«دورزننده‌ی تحریم»های مشرکان؛ اگر گذشتنِ از جان برای «رهبرجانان» بود، علی «جانفداترین‌سربازگمنام» در لیلةالمبیت‌های فراوان اسلام بود؛ اگر جنگ‌های مشرکان و منافقان و یهودیان علیه اسلام و قرآن بود، علی غیورترین‌«سرداردل‌ها»ی مسلمانان و والاترین«مدافع حرم» قرآن بود؛ اگر «خدمت‌رسانی» به محرومان و «نوازشگری» یتیمان بود، علی کریم‌ترین«خادمان‌امت» در میان مردمان بود؛ اگر«میدان سیاست‌ورزی» برای احقاق حق پابرهنگان بود، علی بزرگ‌ترین «دیپلمات‌انقلابی» در برابر مستکبران بود؛ اگر کارزار‌ِنفس‌گیرِ«صبرانقلابی» برای بقای اصل انقلاب نبوی بود، علی صبورترین«امام‌زمان» در برابرِ غاصبان و منافقان‌ بود؛ اگر «رهبری‌های‌داهیانه و حکیمانه و قاطعانه» در دنیای پرتلاطم کفر و ظلم و نفاق بود، علی حکیم‌ترین و قاطع‌ترین«رهبرِعالمیان» بود. اگر روشنگری در برهه‌های غبارآلود و گمراه‌کننده‌ی بعد از پیامبر بود، علی بهنگام‌ترین«مجاهدتبیین» برای ذهن‌ها و جان‌های مستضعفان بود؛ اگر مبارزه با فتنه و بیرون آوردن چشم خیره‌ی آن بود، علی قاطع‌ترین«رهبرحکیم»جهان در مواجهه‌ با فتنه‌گران بود؛ و اگر مظلومیت و اقتدار و غربت و گمنامی و معنویت و خلوص بود، علی بود و علی بود و علی بود. «امام‌خامنه‌ای عزیز و بسیجیانش»، بالاترین مصادیق شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا هستند، نسبت به «بزرگ‌ترین بسیجی عالم». @HOWZAVIAN
. 🔻واکنش نشریه خط‌حزب‌الله وابسته به دفتر رهبر انقلاب اسلامی به آتش‌بس اخیر در غزه نشریه خط‌حزب‌الله در جدیدترین شماره خود که روز جمعه سوم آذرماه همزمان با برقراری نخستین روز آتش‌بس در غزه، منتشر شده است، نوشت: حماسه ای که حماس رقم زده، امروز رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را با تمام حمایت‌های آمریکایی و غربی به پذیرش آتش‌بس کشانده است. « رژیم صهیونیستی، با همه‌ی زَرق‌وبَرقی که از خودش نشان میدهد و بمباران و بزن و غیره، تا الان در حرکت خودش ناکام بوده. از اوّل گفتند که هدفشان این است که مثلاً حماس را یا مقاومت را نابود کنند، زمین‌گیر کنند، به زانو دربیاورند، تا الان نتوانسته‌اند این کار را بکنند... با همه‌ی توان نظامی‌شان و با همه‌ی امکاناتی که دارند مشغول یک چنین جنایاتی هستند و نتوانسته‌اند این کار را انجام بدهند... این «نتوانستن»، مخصوص رژیم صهیونیستی هم نیست؛ آمریکا هم نتوانسته... کشورهای غربی [هم که] دارند کمک میکنند نتوانسته‌اند.» ۱۴۰۲/۸/۲۸ این نشریه در بخش دیگری، با بیان گسترش فرهنگ بسیج در اقصی نقاط جهان، هدف گرفته‌شدن مکرر پایگاه‌های نظامی آمریکا در روزهای گذشته توسط گروه‌های مقاومت عراقی، ضربه به نظامیان صهیونیستی توسط حزب‌الله لبنان و ضربه به منافع صهیونیست‌ها در دریای سرخ توسط انصارالله یمن را نشانه‌هایی از ظهور و بروز قدرت نیروهای مردمی و ابتکار جوانانی که در مکتب روح‌الله (قدس‌سره)، درس گرفته‌ اند، عنوان کرده است. @HOWZAVIAN @felestin_jonubi
📚دیروز کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» را از کتابخانه دانشگاه امانت گرفتم و با اشتیاق سرگرم زیبایی‌های عارفانه چمران شدم. 🔸مکتب فکری چمران،«مکتب مهر و رنج» است. فلسفه حیات از نگاه چمران آمیخته ‌ای از رنج دیگران و مهر بی‌کران او به آفریده ‌های خدای خویش است. ✍️سید عبدالله هاشمی @HOWZAVIAN @Sahsh1367
🔔 فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم اعلام شد + دستورالعمل 🔹 همزمان با هفته بسیج، فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم در دو بخش «اصلی و ویژه» و در ۱۰ قالب متنوع رسانه‌ای اعلام شد. 🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره: ◻️ آثار ارسالی باید در بازه ۱۰/۱/ ۱۴۰۱ تا ۱۰/۱/ ۱۴۰۲ منتشر شده باشد. ◻️ آثار باید در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد. ◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالب‌های جشنواره است. ◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد. 🔻جوایز جشنواره: ➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی ⏱ آخرین مهلت ارسال آثار : ۱ دی ۱۴۰۲ ◻️اختتامیه جشنواره: نیمه اول بهمن ۱۴۰۲ 📞ارتباط با دبیرخانه جشنواره: 02532901077 / 02532926770 @alizade110 / @resaneqom 📬 لینک ارسال آثار: https://basijrasaneh.ir/form/aboozar-ghom 📎 جزئیات بیشتر ➖➖➖ @HOWZAVIAN @brqom_ir
مرز احترام به عقائد دیگران کجاست؟! ✍️ بابک شکورزاده زیاد می‌شنویم که به عقائد دیگران احترام بگذاریم و یا اعتقاد هر کسی محترم است. این کلام، به ظاهر زیبا و محترمانه به نظر می‌رسد؛ ولی اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این سخن چه باطن غلط و خطرناکی دارد. ملتزم شدن به این که اعتقاد هرکسی محترم است، به چه قیمتی؟! آیا کسی که مثلا معتقد به بی‌خدایی، بت‌پرستی و یا دشمنی با اولیاء الهی است، اعتقادش محترم است؟! یا کسی که قائل به جواز همجنس‌بازی است، عقیده‌اش احترام دارد؟! آیا کسانی که نژادپرست هستند و حرمتی برای سیاهپوستان قائل نیستند، عقایدشان قابل احترام است؟! و مثال‌های فراوانی که با تناقضات فراوانی مواجه خواهد شد. اگر چنین تفکری را بپذیریم، عملا چیزی به نام حق و باطل نخواهیم داشت و این یعنی تناقضی آشکار! حق و باطل از عناوینی است که همه عقلای عالم وجود آن را قبول دارند. درست است که در مصداق، برخی چیزی را حق می‌دانند و برخی دیگر باطل و بالعکس؛ ولی اصل این مسئله از بدیهیات است. بنابراین شایسته نیست که نسنجیده و صرفا از روی احساسات و ظاهربینی سخنی را بپذیریم که نتوانیم پذیرای تبعات آن باشیم. البته اختلاف سلیقه با عقاید باطل متفاوت است. اگر عده‌ای در چهارچوب صحیحی با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند، اینجا احترام گذاشتن معنای منطقی و درستی پیدا می‌کند. @howzavian
🔘 ا ☑️ خیانت یا خدمت یک سیاست‌مدار روشنفکر! دانیال بصیر: سردبیر رسانه فکرت ▪️در پیچ و خم جاده شبه‌روشنفکری ایران افراد و شخصیت‌های متعددی قدم گذاشته‌اند و هر یک به نوبه خویش نغمه‌ای سر داده و صحنه را ترک گفه‌اند. در این میان بازیگرانی را می‌بینیم که نقش حساستری را در برهه‌هایی بر عهده داشته‎اند. بازیگرانی که خیانت‌های جبران ناپذیری را به ایران وارد کرده‌اند. ▪️از جمله کسانی که در این برهه‌های حساس ضربات مهلکی را وراد کرده است و نقشی ویژه در عرصه سیاست ایران ایفا نموده، محمد علی فروغی است. فروغی که مشهور به ذکاء الملک می‌باشد از چهره‌هایی است که نقش‌ها و مناصب منحصربه فردی در تاریخ معاصر ایران داشته و در بزنگاه‌های تاریخی کشور حاضر بوده و نقشی اساسی در تحولات سرنوشت ساز ایران عهده‌دار بوده است. ▪️آخرین رئیس دولت دوران قاجاریه و در عین حال اولین و آخرین رئیس الوزرای رضا شاه، اولین نخست وزیر محمدرضا شاه و انتقال دهنده قدرت از قاجار به پهلوی، ایدئولوگ‌ و نظریه‌پرداز دولت رضا شاهی، را نباید در این امورات خلاصه کنیم بلکه ذکاء الملک فروغی همانگونه که در میدان سیاست و در عرصه قدرت فعالیت‌های فروانی داشته، در زمینه سازی و امتداد جریان شبه‌روشنفکری بسیار تاثیرگذار بوده است. با استخراج و احصای در لابه‌لای آثار ادبی فروغی از تصحیح کلیات سعدی و شاهنامه فردوسی گرفته تا تالیف و ترجمه آثار فلسفی از جمله کتاب سیر حکمت در اروپا می‌توان به خوبی فهمید که وی چه نقشی در امتداد جریان روشنفکری در ایران داشته است. ▪️ما قصد داریم به مناسبت ۵ آذر سالروز مرگ محمدعلی فروغی به کارنامه شبه‌روشنفکری وی بپردازیم و قضاوت در مورد وی را به خوانندگان محترم بسپاریم.‏ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📌کاری که از دستمان بر می آید! ✍️محمدجواد ابراهیمی ⬛️می گفت که اگر من پول داشتم، تمامی فقرای عالم را یک تنه پشتیبانی می کردم ولی افسوس که به نان شب محتاجم. اگر من قدرت داشتم، حق تمامی مظلومان عالم را می ستاندم. اگر من مسئول ارشد تصمیم گیر دولت یا ملت بودم، آن چنان تصمیمات راهگشایی می گرفتم که نسل امروز و مردم امروز که هیچ، تا نسل ها، مردمان از تیز بینی های عقل مدبر من، بهره ببرند. ولی افسوس که هیچکدام از آنهایی که گفتم نیستم. و گوش من و شما پر است از هزاران "اگر" که یا خودمان در ذهن می پرورانیم و بر زبان می آوریم، یا اینکه از اطرافیان مان می شنویم. ⬛️اما اینگونه نیست. میخواهم قدری آمپر بچسبانم! سرجایت بنشین! ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان! از قدیم گفته اند، کاری به قائلش هم نداریم چون هر عقل سلیمی اگر چند لحظه با خودش باشد و درست بیاندیشد، به این خواهد رسید که صرفاً دوای درد ما افراد "متقی" نخواهند بود، بلکه در کنار تقوا، تخصص هم به شدت لازم است. و حتی اگر قدری روشن فکرانه بنگریم، شاید بشود هنگام تعارض بین متقی صرف و متخصص صرف، شخص متخصص را ترجیح داد. ⬛️اما تابحال برایتان سوال نشده که چرا بسیاری از ما به ظاهر دین داران، هیچ وقت نمیتوانیم کارها را به شکل صحیح و مطلوب انجام بدهیم، درحالیکه در بلاد کفر و الحاد، بلاد فراموشی دین و معاد، کارها به صورت دقیق، و با نتیجه پیش می رود؟ پاسخ یک چیز است: چون آنها کار را به متخصص می سپارند. خب ممکن است الان کسی اشکال کند، ما هم متخصص داریم! میخواهم درگوشی جواب بدهم: یا واقعا متخصص نداریم، یا اگر داریم بسیار نادر و کمیاب هستند به عدد انگشتان دست. ⬛️مسئله اساسی این است چرا نمیتوانیم در یک حیطه، متخصص شویم؟ یا متخصص پرورش دهیم؟ هرکسی این سوال را کرده است، خوب پرسشی داشته است. بگذارید از اینجا شروع کنم: اخیراً یک آمار تکان دهنده مقایسه ای بین کشور کره و ایران منتشر شده است: میانگین ساعت مفید استفاده کار در کره جنوبی 9.5 ساعت است و این عدد در ایران، 22 دقیقه است! یعنی هر کره ای معادل 24 ایرانی کار می کند. فکر کنم عمق فاجعه را متوجه شده باشید. خب با روزی 22 دقیقه استفاده از عمر که نمیشود در هیچ حیطه ای توانمند و متخصص شد؛ البته فقط یک چیز: تخصص در الافی و به سخره گرفتن نعمت عمر! ✔️ متن کامل @howzavian
🔎امر به معروف "مردم پایه" در یک تحلیل جامعه شناختی ✍️ علیرضا محمدلو ▫️اخیراً عده‌ای از بانوان به صورت خودجوش و هماهنگ در متروی تئاتر شهر تهران اقدام به انجام فریضه امر به معروف کرده‌اند که برخی را متعجب ساخته است. ▫️اگر بخواهیم از حیث جامعه شناختی به مساله ورود کنیم باید گفت که در اندیشه اجتماعی با دو ژانر متفاوت از ثبات و مواجه هستیم. انسجام سیستمی(System Integration) و انسجام اجتماعی(Social Integration). ▫️این مدل دوم برای کشورهایی است که ایدئولوژی و نقشه راه در این خصوص داشته و مردم جامعه نیز حدی از بالندگی، حس مسئولیت و تعهد در قبال دیگران را در و DNA اجتماعی شان دارا باشند که جامعه ایرانی در این زمینه قدمتی دیرینه دارد. ▫️از طرفی جهان امروز در ادبیات اولریش بک، به آستانه جامعه خطر رسیده و یک فردیت فراگیر را تجربه می‌کند و اباحه گری در راستای پروژه جهانی سازی، را در اوج تفرد و تنهایی(Individualism) در پیش گرفته که فهم نظارت اجتماعی و "انسجام مردم پایه" برایش محال می‌نماید. ▫️از زوایه نگاه نظریات فرهنگی نیز، بی تفاوتی انسان‌ها نسبت به همدیگر، غرق شدن افراد در خویشتن خویش، قانونی انگاشتن همه ساحات و سبقت گرفتن نهادها از انسان‌ها یک پیامد خطرناک دیگری را در زیست جهان غرب محقق کرده که زیمل آن را می نامد. ▫️فاصله گرفتن انسان از این مکانیسم و محصولات و نهادهایی که به دست خودش رقم خورده و بی اعتنایی نسبت به کشتی روی اقیانوسی که کل جامعه، سوار بر آن در حال حرکت به جلوست، جز یک تراژدی و از خودبیگانگی را در پی نخواهد داشت. ادامه یادداشت از طریق لینک http://mehrnews.com/x33Bxn @howzavian
🔻آخرین خداحافظی! ✍️ مجید ابطحی نمازش را خوانده بود و از مسجد به خانه برمی‌گشت، اهل خانه را دید که به سمتش می‌آیند. _چه شده؟ چرا پریشانید؟ چرا رنگ‌تان پریده؟ _آقاجان! همسرتان...زهرا... همسرتان را دریابید، البته گمان نمی‌کنیم آمدن‌تان فایده‌ای داشته باشد! (سالها عاشقانه زندگی کرده بودند، او تنها همدمش بود، در تمام سختی های زندگی همراهی ش کرده بود، از دست دادنش را باور نمی‌کرد) 🔹آقا به سرعت به سمت خانه دوید، زهرا به راست و چپ می‌غلطید، عبا را از دوش و عمامه را از سر برداشت، نشست و سر زهرا را به دامن گرفت! _زهرا جان؟ جوابی نداد _دختر محمد؟صدایی نیامد _ای دختر کسی که خودش برای فقرا زکات می‌برد؟ بازهم جوابی از زهرا نشنید! (این بار جور دیگری صدا زد:) _فاطمه جان! کَلِّمینِي! با من حرف بزن، من پسر عموی توام، من علی ام! این بار چشمانش را به روی علی باز کرد و به علی نگاه کرد، گریه‌اش گرفت، علی هم همراه او گریست، 🔹(علی هنوز باورش نشده بود فاطمه‌اش رفتنی ست! دوباره سوال کرد:) _چه اتفاقی افتاده؟ من پسرعموی تو علی‌ام! _پسر عمو، (علی جان!) مرگی که نمی‌توان از آن گریخت را می‌بینم(من رفتنی‌ام!) 📚بحارالانوار ج۳ص۱۷۸ @HOWZAVIAN
. 🔶عصاره زیبایی ✍️ع.ر.م 📌آفریدگار جهان، هم دارنده هرگونه کمال و زیبایی است که مرغ عقل بشر توان پرکشیدن تا بلندای آن را داراست و هم صاحب کمال‌ها و زیبایی‌های فراتر از اوج پرواز خرد انسانی است. 📌آن سرچشمه کمال و جمال چون خواست بر آفریدگان تجلی یابد، انسان را آفرید و از میان آنان سلسله پیامبران را برگزید و در انتهای سلسله، جمال خود را بر وجود خاتم پیامبران نقش زد و جهانیان خدا را در وجود او مجسم دیدند.- پاک و پیراسته است خدای بزرگ-. 📌تصویر زیبای خاتم پیامبران را سیزده آینه شفاف و بی‌غبار در گذر تاریخ انعکاس دادند و آینه وجود فاطمه سلام‌الله‌علیها یکی از آن آینه‌ها است. 📌نه تنها خلاصه خوبی‌ها و زیبایی‌ها در وجود نورانی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها جمع است که حتی او به زیبایی‌هایی فراتر از درک آدمی نیز آراسته است. 📌پدر بزرگوارش درباره او فرمود: «اگر [خوبی‌ها و] زیبایی‌ها به صورت انسانی درآید، او فاطمه خواهد بود، بلکه او برتر [از آن] است؛ به‌راستی که دخترم فاطمه برترین انسان روی زمین از نظر عنصر و ذات و از نظر شرافت و بزرگواری است.» @Deebaj @HOWZAVIAN
🔰نفاق غربی: ✍️ سیدعلیرضا موسوی تصویر اول مربوط به اسرایی است که غربی ها آنها را داعشی حماس می نامند... و تصویر دوم مربوط به اسیران اسراییل است. @HOWZAVIAN
فاطمه زن زندگی، زن انقلاب.pdf
679.9K
فاطمه (س)، زن زندگی- زن انقلاب ✍️ محمدامین رضایی 📚جزوه خلاصه پنج جلسه سخنرانی پیرامون مبانی فلسفی-روایی مسلمان 📆فاطمیه،دی ۱۴۰۱، هیئت نخبگانی یاسین، مشهد مقدس 🔻صوت جلسه اول 🔻متن جلسه اول @HOWZAVIAN @m_amin_rezai
💡 رشد ایمانی مردم باید افزایش یابد ◇ استاد فلاح شیروانی https://virasty.com/fallahshirvani/1698626856756892852 ☑️@VIRASTYHA
بسم‌ الله ✍️ سید یاسر تقوی ما تنها موحدانی هستیم که قبله‌ی اول‌مان سنگی است که با آن مردان‌مان گوساله‌پرستان را نشانه می‌روند ما تنها اقامه‌کنندگان نمازیم که اذان‌مان غریو مادری است که برای هر نوبت نماز در وطن فرزندی قربانی می‌کند ما تنها نمازگزارانی هستیم که با خون وضو می‌سازیم و با پوتین‌های جنگی رو به دشمن در محراب حاضر می‌شویم ما تنها مسلمانانی هستیم که کتاب‌مان شجره‌نامه‌ شهادت است که هر روز آیاتی از آن را زندگی می‌کنیم ما تنها پدرانی هستیم که در گوش نوزادهای‌مان آیات قتال می‌خوانیم و برای کودکان‌مان کفن آماده می‌کنیم ما تنها قصه خداییم که برای یکایک ابراهیم‌های‌مان جز سر بریده‌‌ی اسماعیل‌ پایانی نیست ما تنها موحدانی هستیم که در روزگار پرستش ظلم خدای مظلوم فلسطین را می‌پرستیم خدایی که جز ما کسی را در این حوالی ندارد... @HOWZAVIAN
. «آه مادر» ✍️نجمه صالحی داغدار فراق پدر بود و ناراحت از جوری عظیم! مجبورش کردند از خانه‌اش بیرون برود تا گوش همسایه‌ها صدای ناراحتی او را نشنود، تا کسی متوجه اصل غم او نشود! بیرون از خانه، با کودکانش خیمه‌ عزا برپا می‌کرد. غروب که می‌شد همسرش او‌ را به خانه بازمی‌گرداند. پس از گذشت چند روز از رحلت پدرش، بر اثر شدت بیماری دیگر حتی نتوانست به آنجا برود تا بگرید تا حجم غمش کم شود تا ....* https://eitaa.com/afkarehowzavi/2552 «اسطوره‌ی مقاومت در تاریخ» ✍پروین صادقی‌منش قرآن درباره‌ی حضرت صدیقه طاهره می‌فرماید: 《انّا اعطیناک الکوثر 》، کلمه‌ای بالاتر از کوثر نیست . در دنیایی که زن را شرّ مطلق و عنصر فریب و گناه می‌دانستند ، قرآن می‌گوید: فاطمه نه تنها خیر است بلکه کوثر است، یعنی خیر وسیع، یک دنیا خیر (شهید مطهری، کتاب حماسه حسینی، ج ۱، ص۳۲۷) • از نقش‌آفرینی‌های درخشان فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، بالابردن فرهنگ جامعه، رشد فکر و اندیشه مردم و دفع مشکلات و شبهات آنان است... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2549 زهرا کبیری پور پژوهشگر و عضو هیات تحریریه مجتهده امین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره حیات سیاسی حضرت زهرا(س) عنوان کرد: یکی از ابعاد مهم دین ما بحث سیاست و پیگیری امور جامعه است و همان‌طور که از سیره پیشوایان ما به دست می‌آید، دین از سیاست جدا نبوده و نیست. متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید👇 https://hawzahnews.com/xcxWR «بضعةُ النّبی» ✍م* صالحی مهم‌ترین روش‌های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان‌ها، بر این اصل مهم تأکید نمود؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه‌ی کانونی در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی تربیتی قرار می‌گیرد و در شکل‌گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می‌گذارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) در سخنان خود حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) را از وجود خود می‌داند و بارها در جمع مؤمنین می‌فرماید: https://eitaa.com/afkarehowzavi/2554 «توان ندارم» ✍ در خیال خویش با قلم و کاغذ در مدینه‌ام. اما توان ندارم قدمی بردارم. توان گذر از کوچه‌های بنی‌هاشم ندارم. توان دیدن، آثار جرم بر در خانه‌ی ام‌ابیها(س) ندارم. توان دیدن، قامت شکسته‌ی ابوتراب، فاتح خیبر ندارم. https://eitaa.com/afkarehowzavi/2542 «مسافر سرزمین بی‌قراری‌ها» ✍محمدخانی طبل عزا نواخته می‌شود، آسمان می‌گرید، زمین بی‌قرار، درختان سر به‌زیر و زانوی غم در بغل، ملکوتیان عرش را سیاه‌پوش کرده‌اند. ندای حسنین (علیهماالسلام) فضای غریبانه زمانه را طنین‌انداز کرده است و پروانه‌وار اطراف شمع وجود مادر به طواف می‌پردازند، می‌خواهند دوباره بال‌های محبتش بر سر آنها سایه بگستراند... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2557 «با من حرف بزن مادر، من زینبم» آمنه عسکری منفرد ◾️می‌گویند دختر اگر حرف دل مادر را نفهمد که دختر نیست. مادر! من کوچکم اما محرمِ رازِ تو هستم، با من حرف بزن، حرف دلت را با جانم می‌شنوم. مادرجان هنوز زمانی از داغِ رسول خدا نگذشته که ما را دوباره به سوگ نشاندند. ▪️من هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم چطور با زنان مهاجر و انصار برای روشنگری حقِ ولایت،  به بحث می‌نشستی تا آنان را با خود همراه کنی و برای حجت خدا بیعت بگیری.... https://eitaa.com/afkarehowzavi/2558 @HOWZAVIAN
🟢«زمان‌دانی» و «جریان‌شناسی» شرط لازم «دانشمندی» ✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🟡آگاهی از جریان‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از مهم‌ترین نیازمندی‌های عالمان و دانشمندان است. شرط لازم نجات از «کژ‌رفتاری ناخواسته» و «کج‌اندیشی ناآگاهانه» و منحرف نکردن شاگردان و مخاطبان، «زمان‌‌دانی» و «جریان‌شناسی» است. به فرموده علیه السلام: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس؛‏ كسى كه به اوضاع زمانش آگاه باشد شبهات بر او هجوم نيارد» 🔸رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرماید: «امروز شما اگر عالم هم باشید، بسیار با تقوا هم باشید، اما زمانتان را نشناسید، آن وقت آسیب‌پذیر و لغزش‌پذیر و کم‌فایده خواهید بود؛ ... ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی‌دین هم نبودند، اما در دورانی که می‌توانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند؛ بعضاً حتّی خدشه‌ها و ضررهایی هم وارد کردند!» 🔻البته شناخت درست جریان‌های علمی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز کار دشواری است. نیاز به مجاهدت علمی و عملی دارد؛ باید کوشید تا از لایه‌های پیچیده تبلیغاتی و رسانه‌ای و تحلیل‌های سوگیرانه عبور کرد و به حقیقت دست یافت؛ و این کاری بس دشوار است. @HOWZAVIAN
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه ▫️روزنامه همشهری، امروز یک‌شنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیت‌الله استاد یزدان‌پناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است. ▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را می‌توانید در این👈 لینک بخوانید. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @HOWZAVIAN
💠 صعود کلمه ✍️ علی مهدیان 🔺رهبری در تبیین شخصیت علامه طباطبایی از این آیه استفاده میکند که «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» علامه خود درباره این آیه سخنان عجیبی در المیزان بیان کرده. او میفرماید هدف و غایت نهایی سیر و سلوک به سمت الله است و مقدمه این حرکت عمل است. عمل است که باعث میشود انسان به لحاظ معنوی اوج بگیرد. بعد خود ایشان در همین جا توضیح میدهد که ساخت یک جامعه توحیدی مقدمه این عمل است. تعبیری که در آثار سیدعلی خامنه ای جوان در دهه پنجاه به «کارخانه انسان سازی» و سبک تهذیب و تربیت انبیا از آن یاد میشود. 🔺آری علامه همه آنچه میگفت در خود پیاده کرده بود. لذا محفل علمی ساده او پایگاه فکری مهاجم بود و محل تربیت رهبران فکری و سیاسی انقلاب اسلامی. این را نباید دست کم گرفت. او کاری با اندیشه های مطهری و بهشتی و باهنر و خامنه ای و حسن زاده آملی و جوادی آملی و مصباح یزدی و که و که میکند که همگی با همه وجود پای کار انقلاب اسلامی میآیند. حقیقتا المیزان را میتوان یک تفسیر سیاسی اجتماعی از قرآن به حساب آورد. آنانکه با این تفسیر انس دارند متوجه میشوند که اسلام نمیتواند هویتی اولا سیاسی اجتماعی نداشته باشد. سخنان علامه را ذیل آیه آخر سوره آل عمران ببینید. آنجا این بعد اسلام را به چشم می آورد. این همان بیانی است که مرحوم شاه آبادی استاد امام هم دارد که میگوید «قرآن از عرش رحمانی بر جامعه اخوت ایمانی نازل شده است» . اوج این سخنان را در کلمات امام میبینیم که میگوید الاسلام هو الحکومه بشوونها. 🔺اگر او عارف به تمام معنا است که هست طبیعتا تلاش میکند فهم خود از اسلام را در جان خود پیاده کند. صورت این عمل صالح را در مدرسه او که چشمه جوشان و جاری و توسعه یابنده است میتوان مشاهده کرد. آری او آنچه میفهمید بود لذا علامه را در کتابهایش میشود دید و کتابهایش را با او میشود فهمید. @HOWZAVIAN
💠 در فضای مجازی ناچاریم به کوتاه‌نویسی برخی از فعالان فضای مجازی به دلیل این که توان کوتاه‌نویسی ندارند، به بازنشر مطالب دیگران می‌پردازند؛ البته این یکی از دلایل بازنشر محتوای دیگران است، بسیاری از مواقع نیز اصل محتوا ارزش توزیع و تبلیغ را دارد. تکرار تبلیغ دیگران و «طوطی‌وار» نقل کردن هم ذهن تحلیلی افراد را خاموش و خمود بار می‌آورد. تحلیل‌نویسی کوتاه را تمرین کنیم، نسبت به مسائل جامعه بنویسیم، کنشگر واقعی باشیم... @HOWZAVIAN
💠چگونه غرب مخالفین را مدیریت می‌کند؟ 🔹چند وقتیه به خاطر مسائل غزه، خیلی شدیدی در غرب شکل گرفته؛ بخشی از مردم غزه رو می‌بینن و متاثر می‌شن؛ بعضی هم چون بار اومدن، حماس رو تروریست و اسرائیل رو مدافع حقوقش می‌دونن 🔹نکتهٔ جالب اینجاست که، مراجع فکری و نخبگانی، با برگزاری و کرسی های به گروه های مختلف اجازهٔ صحبت کردن می‌دن تا کسی احساس نکنه حکومت استبداد رأی داره 🔹البته تمام کشور های غربی اینطور نیستن؛ اما مثلا در انگلستان، چند روز پیش بین بِن شاپیروی و یک مسلمان که مدافع فلسطینه، مناظره‌ای با حضور دانشجویان در آکسفورد شکل گرفت (عکس) 🔹این روش اقناع ، باعث می‌شه بخش زیادی از اعتراضات به کف خیابون ها کشیده نشه؛ یا اگر هم کشیده شد، چون پشتوانهٔ نخبگانی نداره، زود فروکش کنه 🔹رهبری در بیانات متعددی، توصیه به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در و داشتن؛ اگر به این فرمایش عمل می‌شد، دوقطبی های موجود به شدت کم‌رنگ‌تر می‌شد 🔹در مناظره، طرفین سعهٔ صدر پیدا می‌کنن، می‌فهمن که طرف مقابل هم استدلال هایی داره و البته، طرف حق اگر واقعا حق باشه، پیروز میدانه 🔹نکتهٔ مهم اینه که همیشه باطل از آزادی بیان در چارچوب قانون، می‌ترسه؛ نباید مثل بعضی افراد سست، از مناظره ترسید و باید اجازه داد مخالف و موافق حرف دلشون رو در مراکز نخبگانی بزنن، تا به و اعتراض خیابونی کشیده نشه ✔️هنر، فلسفه، رسانه @HOWZAVIAN
ثمرات فردی و اجتماعی خمس و زکات روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی ✔️ متن کامل @HOWZAVIAN
«مسأله فلسطین و عدالت جهانی» ✍️احمد اولیایی 🔹ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اگرچه دولت‌ها و ملت‌ها معمولاً مرزهای جغرافیایی مشخصی دارند، اما دیگر نمی‌توان تأثیر رویدادهای یک کشور را در کل یا بخش عمده‌ای از جهان انکار کرد. همه آنچه ما از آن به عنوان فضای بین الملل یاد می کنیم بر اساس این نظام تأثیرات است. شاید فلسفه وجودی دادگاه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی - هرچند ظاهراً - جلوگیری از این آسیب‌ها باشد؛ آسیب گسترش اوضاع داخل به خارج. 🔸اما اکنون موضوع فلسطین با جنایات غیرانسانی و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل به مرحله ای رسیده که جهان را از زوایای مختلف درگیر کرده است. «ظلم» نکته بارز این وضعیت است و دقیقاً در اینجاست که باید «عدالت» را مطرح کرد. 🔹عدالت جهانی (International justice) زمانی به وجود می آید که دیگر نمی توان به طور طبیعی انتظار داشت دولت های اصلی از اصول اساسی عدالت حمایت کنند. با توجه به وضعیت فلسطین، ما به جای اینکه از اعتبار یا اساسا حق حاکمیت یک کشور غاصب صحبت کنیم، به عدالتی نیاز داریم که از هستی انسان دفاع کند و نیازهای اساسی انسان فلسطینی را تأمین کند. 🔸برای گسترش عدالت جهانی در مورد مسئله فلسطین باید دو حوزه را دنبال کرد؛ 🔹حوزه اول، عدالت کیفری است. جایی که قرار بود قوانین و دادگاه های بین المللی مجرمان و ناقضان حقوق بشر را در سطح بین المللی مجازات کنند اما تاکنون کاری انجام نداده اند. 🔹و حوزه دوم عدالت رویه ای(Procedural justice) است. رویه ها در مسئله فلسطین باید رویه های از پیش تعیین شده ای باشد که نتیجه ای عادلانه داشته باشد و اساساً «اشغال» نمی تواند آن رویه باشد. اکنون فلسطین مدت هاست که اشغال شده است و این وضعیت اساساً با گسترش عدالت و اعطای حقوق فلسطینیان در تضاد است. بنابراین اگر عدالت رویه ای بخواهد برای فلسطین کاری انجام دهد، باید وضعیت فلسطین با رأی فلسطینی ها تعیین تکلیف شود که این یک رویه عادلانه در عدالت سیاسی است. آن وقت احتمالاً می‌توانیم در مورد عدالت در فلسطین و سپس در جهان صحبت کنیم. @HOWZAVIAN
. 📌 مرض مزن سیاسیون بی تقوا و تداوم حمله به علامه @HOWZAVIAN