.
🏙 یلدا؛ اسم ایرانی، رسم اسلامی
آیین «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از سنّتهای کهن و دیرینۀ ایرانیهاست که همانند عید نوروز، سابقه چندین هزارساله در این سرزمین دارد. باستان شناسان و مورخان همنظرند که ایرانیان، نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا، آخرین شب پاییز را تا سپیدهدم بیدار میمانند.
با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، هیچگاه مشاهده نشد که آیین «شب یلدا»، مخالف با آموزههای دینی اعلامشده باشد.
برنامه اسلام در مقابل آیینهای محلّی جوامعی که مسلمان شدهاند، مبارزه با سنتهای آنان نبوده و نیست. اگر آن سنت، موافق با آموزههای دین اسلام بوده و یا دستکم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید در عید نوروز که حتی بزرگان دین بر اینگونه سنتهای نیک تأکید نمودهاند.
اگر بخواهیم رنگ دینی به این سنت کهن ایرانی بدهیم، لازم است زوائد آن را حذف، و سنتهای حسنهای را به آن اضافه کنیم تا رسم خوبی ماندگار شود.
#یلدا
#شهاب_گرافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از فانتوم های شیخ بها تا گاری های اعزه!
دین را چه به راه، مسکن و شهرسازی؟
✍️قاسم یزدانی مقدم، عضو تحریریه مدادالفضلاء
چگونه شاخصه های هویت دینی را محقق کنیم؟ این اصلی ترین پرسش تمام ادوار علمای اسلام بوده و به طور کلی شامل دو دیدگاه عمده و کماکان زنده است.
اول: دیدگاهی که معتقد است اعمال صالح، بهبود روابط انسانی و هدایت، #میوه_های_نهایی هستند که باید بر ریشه ها، تنه ها و زیرساختهای متعددی بنا شوند که از خود دین اخذ شده. دین در این نگاه، یک بسته جامع است که پاسخ تمام نیازهای بشری را در بهترین شکل ممکن ارائه داده است.
دوم: دیدگاهی که توجهی بسیار حداقلی به #زیرساختهای_هدایت دارد و معتقد است با تمرکز بر تبلیغ دین، می توان آنرا محقق کرد. معارف دینی در این منظر، صرفا چهارچوب های کلی راه را معین کرده و باقی مسایل زیرساختی مانند اقتصاد و سلامت را به فهم بشری واگذار کرده.
به عنوان مثال در نگاه اول، تمامی کارهایی که متولی آن در دنیای امروز، وزارت راه، مسکن و شهرسازی است، جزء مهم ترین بخش های زیرساختی دین است و نیازمند حضور حداکثری قرآن و روایات اما در نگاه دوم، دین را چه به راه و مسکن و شهرسازی؟!
نتیجه اینکه شخصی مانند شیخ بهایی که از چهره های شاخص علمای تمدنی اسلام است، علاوه بر تبلیغ جایگاه امام، دهها کاروانسرای پیشرفته در مسیر زیارتی حضرت آقا امام رضا علیه السلام هم می سازد. اما نتیجه این نگاه که حوزه را چه به راه و شهرسازی، این شده که در طرحهای تفصیلی آینده شهر مشهد، حرم امام علیه السلام در حاشیه شهر واقع خواهد شد که آثارش از همین الان مشهود است. یعنی دقیقا برخلاف شیخ بها که با درک تفصیلی از اسلام، راهها و امکانات را به محوریت امام پیاده سازی می کرد.
نمونه دیگر از تفاوتهای بروز یافته این دو نوع نگاه، طراحی و جانمایی مسجد در مرکز شهر و محلات و جانمایی بازار، حمام و مدرسه به محوریت آن است. در این باره می توان به کارهای گرانقدر مرحوم شیخ بها، حجه الاسلام شفتی و یا مجموعه علی قلی آقا در اصفهان اشاره کرد. اما در شهرسازی بی معنا، حیران و ضد دین امروز، جایگاه مسجد به عنوان #قلب_شهر_اسلامی در بدترین جای ممکن است. نمونه اش پاساژ بزرگی که دیروز برای نماز به آنجا رفتم. نمازخانه آن پاساژ بزرگ در شهر مشهد، دخمه مانندی در زیرزمین بود، طبقه منفی چهار! اساسا مسجدی که کارکرد خاصی ندارد، جایی بهتر از طبقه منفی چهار و گوشه پارکینگ بازار هم نخواهد یافت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻دعای توسل دیگر
✍️بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔹این مطلب معروف است و چه بسا خیلیها شنیدهاند که برای شفای مریض به امام کاظم علیهالسلام و برای برآورده شدن حوائج مالی به امام جواد علیهالسلام متوسل شویم.
🔹شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که این مطلب صرفا عقیدهای بوده که برخی آن را تجربه کردهاند یا اینکه یک موضوع ذوقی بوده که برخی آن را مطرح کردهاند و به این صورت در بین شعیان و محبین اهل بیت جا افتاده است؛ ولی ظاهرا این مطلب ریشه در فرمایشات خود معصومین دارد.
🔹تقریبا همه با دعای توسل آشنایی دارند، حداقل اسمش را شنیدهاند. در کتاب شریف مفاتیحالجنان بعد از این دعای توسل معروف، دعای توسل دیگری هست که به نام "دعای توسل دیگر" در فهرست مفاتیح آمده است.
🔹از ویژگیهای این دعا آن است که بر خلاف دعای توسل معروف که مستقیما خطاب ما به آن معصوم است مثلا (یا ابالقاسم... یا وجیها عندالله)؛ در اینجا ما از خدا میخواهیم که به حق هر یک از معصومین حاجاتی از ما برآورده شود.
🔸مثلا در فراز ابتدایی میخوانیم: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى ابْنَتِهِ وَ عَلَى ابْنَيْهَا وَ أَسْأَلُكَ بِهِمْ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ وَ أَنْ تُبَلِّغَنِي بِهِمْ أَفْضَلَ مَا بَلَّغْتَ أَحَداً مِنْ أَوْلِيَائِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ"
در این فراز دعا میکنیم که به حق رسول خدا، حضرت زهرا و حسنین علیهمالسلام، خداوند ما را در طاعت و بندگی خودش یاری نماید.
🔹همینطور نسبت به سایر معصومین درخواستها متفاوت است تا به حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام که میرسیم، میخوانیم: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا عَافَيْتَنِي بِهِ فِي جَمِيعِ جَوَارِحِي مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ"؛ این بخش اشاره به طلب عافیت دارد و مرتبط با شفای مریض است.
🔹همچنین در فراز جوادالائمه علیهالسلام وارد شده: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا جُدْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وُسْعِكَ وَ وَسَّعْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ وَ أَغْنَيْتَنِي عَمَّنْ سِوَاكَ وَ جَعَلْتَ حَاجَتِي إِلَيْكَ وَ قَضَاهَا عَلَيْكَ إِنَّكَ لِمَا تَشَاءُ قَدِيرٌ"؛ این فراز هم مرتبط با وسعت رزق است.
🔸بنابراین اینکه گفته شده در شفای مریض به امام کاظم علیهالسلام و در مشکلات مالی به امام جواد علیهالسلام متوسل شویم، به احتمال قوی ریشه در همین دعای توسل داشته است.
جا دارد که مومنان به این دعا نیز اهتمام داشته باشند تا هم این دعای شریف تا حدودی از مهجوریت در بیاید و همچنین بر معرفتشان نسبت به ساحت معصومین علیهمالسلام افزوده شود.
#دعای_توسل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حال مقال؛
🔸چالش فزاینده!
✍️مرتضی بذرافشان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
در اصطلاح رایج سیاسی می گویند فشار ازپایین چانه زنی از بالا یا برعکس، به قول دکتر فرهاد فرقی نمیکوله مثل برجام که باتحریم و آشوب ازطبقات پایین و لبخند و خوش رقصی به قول عراقچی نشان دادن عکس خانوادگی و نوه ها و تبریک کریسمس و رد و بدل چند پیام بین ما که اصلا مسیحی نبودیم به قول حجاریان تئوریسین اصلاحات، چانه زنی با راس قدرت، سرانجام کشتی برجام در ساحل ایالات متحده پهلو گرفت.
این فشار هم اینک از سوی یمانی ها ، عراقی ها ، حزب الله و راس همه ایرانی ها برما فزاینده و هزارو یک جانبه و ازعرف سیاسی مصطلح خارج و غیر قابل تحمل شده؛ یعنی عملا امکان مذاکره و چانه زنی از بالا هم پایین ازبین رفته، یمانی ها خنجر از رو بسته؛ به سلاح های ناشناخته و مخوف و رفتن به قعر دریای سرخ تهدیدمان می کنند فشار عراقی ها و لبنانی ها هم جای خود ؛ اینها عرف سیاسی ، مذاکره، کریسمس ،لبخند وتبریک به دشمن و از این چرت و پرتها اصلا و ابدا نمی شناسند روزگاری ماهم از طریق عنتر منترها دربه درها، عجق وجق هاو آواره ها یا حمله سایبری به پمپ بنزین ها وسطل آشغال ها خواستیم مثلا کمپین مقاومت راه بیندازیم ولی دیدید جواب نداد بعد معلوم شد مفنگی های اخراجی دنبال اموال توقیف شده ایران در بانک های خارجی و بساط منقلشان بوده اند الان هم از چشم ما افتاده اند به آنها گفتیم به شما امیدی نیست لطفا شر مرسانید.
این فشار فزاینده تا جایی است که هر روز همه ی شهرهاو مراکز علمی و مدارس ما حتی کارمندان کاخ سفید بر ما شوریده ؛ فشار از چپ و راست زمین وآسمان در گرما و سرما گویا تمامی ندارد ادامه پیدا کند بیم خونریری داخلی می رود وسلامتی بایدن به خطر افتاده به زودی تلف می شود .
الان هم از طریق قطر به بهانه تبادل اسرا به وقفه انسانی دوباره راضی شدیم منم لوید آستین وزیر دفاع ابرقدرت سابق به راهزنی افتادم، آستین بالا زدم برای دلداری ، سراغ نتانیاهو رفته ، از ایرانی ها هم جدی تمنا کردم به یمانی های آخرالزمانی کمی تا اندکی فشار آورده ؛ به آنها بگویند بس است پیام موشکی تان شنیده شد الان یادم آمد شاه ایران روزهای پایانی حکومتش گفته بود صدای ملت ایران را شنیدم اما دیر شده بود،ضمنا از فرهنگسرای زبان فارسی ایران زنگ زدندبرای جلوگیری ازخشونت بجای فشار فزاینده از چالش فزاینده استفاده شود ماهم گوش کردیم حرف آخر زدیم و گفتیم حدادعادل چشم تمام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مدرنیته در ایران از دو راه ورود کرد: #دانشگاه و #پادگان، وحدت حوزه و دانشگاه بدون توجه به این تبار غیر ممکن است. حوزه علمیه و دانشگاه اسلامی بروکرات محصول این ترکیب مزجی است. تنها راه احیای وحدت دانشگاه و حوزه در ایران رفتن به سمت #سنتهای_تعلیمی گذشته است. سنت آموزش عالی با بیش از هزار سال عقبه!
✍️ مجتبی رستمی کیا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_طنز با طعم #اندیشه
🖌بخش دوم؛ طنزی برای کارل مارکس:
همیشه پای یک پدرزن در میان است
https://fekrat.net/article/lnk/38155
🔻بخش اول(طنزی برای نیچه) را هم می توانید اینجا بخوانید:
خواستگاری با تِم نیچه
https://fekrat.net/article/lnk/19340
✍️ به قلم سمیه رستمی، طنزنویسی و پژوهشگر حوزوی
#روشنفکری
#طنز_اندیشه
#غرب #اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 اکران ، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی « انگل »
با حضور:
▫️ تحلیل گران و ناقدان سینما
⏱ زمان: یک شنبه 3 دی ماه 1402
🔻14:30 اکران فیلم سینمایی
🔻16:30 تحلیل فیلم
📍مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید:
@mg1370
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
📚 استفتا 📚
✍ سلام خدمت شیخ طنّاز عزیز.
متاسفانه خیلی از وقت ما در خانه صرف دیدن تلویزیون میشود برای ترک این کار چه کنیم؟
✅پاسخ شیخ طنّاز:
سلام و درود بر شما.
تا حالا چند ساعت به کارهای یک انسان سفیه، دیوانه، شیرین عقل نگاه کرده اید؟ چقدر برایش وقت گذاشته اید؟ مثلا یک آدم سفیه که گوشه خیابان دارد با خودش بلند بلند حرف می زند آیا وقتتان را برای شنیدن چرندیاتش می گذارید؟ خیر چون شأن و شخصیتتان بالاتر از این حرف هاست.
در رابطه با برنامه های تلویزیون هم همین است. اگر سطح فهم، درک، سواد، فکر و ... در خود و خانواده تان بالا ببرید، خیلی از این برنامه ها برایتان مسخره می شود. حیف وقت و فکر انسان نیست که با برنامه های بی فایده ای مثل خندوانه، دورهمی و سریال و فیلم ها هدر برود؟ سازنده و عوامل اجرایی این برنامه ها کیستند؟ سطح فکرشان؟ اهدافشان؟ مهمانان و بازیگرانشان؟ پیامهایشان و ... . اگر سطح فکرت بالا برود اینها برایت، حکم همان سفیه گوشه خیابان را پیدا می کنند.
برای حل مشکلاتان کارهای دیگری هم لازم است انجام دهید لکن فعلا روی بالا بردن سطح فکر، سواد، درک و .... خود کار کنید.
تفکر و دقت روی محتوای این برنامه های تلویزیونی، پر کردن وقت با کتاب، ورزش، سخنرانی و ویدئوهای آموزنده،طبیعت گردی، تفکر و ... از جمله راه های افزایش سطح درک و فکر می باشد.
#استفتائات
#تلویزیون
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقههای حرزدرمانی و دعادرمانی»!
✍️ احمدحسین شریفی
این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمیشناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بیاصل و ریشه را نشانههای خطرناکی برای شروع فرقهسازیهای معنوی و درمانی میدانم.
پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونهای که «حرزفروشان» و مدعیان درمانهای ماورائی میگویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و میگویند نویسندهی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمیگذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد!
البته فعلاً نمیگویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذنفروشی» میانجامد که رقابت «دکانداران درمانهای ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکلگیری فرقهها و جریانهایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ...
این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعتهایی است که نه ریشهای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است.
برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310
#حرز
#تنجیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا یک باور عمیق فلسفی؟
✍ علیرضا محمدلو
▫️اگر در جغرافیای مدرن، مساله پوشش را دست کم میگیرند یا حاشیه میدانند و در حد یک ذائقه و تمایل فردی تقلیل میدهند، ناشی از یک دستگاه فلسفی است که در ساختارهای آن جامعه رسوب کرده و تطوراتی متکثر، گسسته و چند پارهای را تجربه نموده است.
▫️انتهای این تغییرات بنیادین و رسیدن به «بدن مندی فلسفی و جامعه شناختی» به جایی رسید که دیگر نقطه اتکا داشتن و مبناگرایی را به سخره گرفته و با فیگور پسامدرن، یک سرگردانی و نسبیت معرفتی را به داشتن معیار معرفت روشن، ترجیح دادند.
▫️این گم شدگی معرفتی در تهی شدن زندگیها از معنا و رسیدن به نقطه بی بازگشت هویتهای سیال و شکل گیری #انسان_پرسهزن و خانوادههای اجارهای و انبوه تنها (به تعبیر رایزمن) و #وزارت_تنهایی و انقلاب جنسی در برخی کشورهای مدرن، تجلی پیدا کرده است.
▫️نمیتوان در #شبکه_خانگی با سریالهای مروج بی ادبی و خیانت و رقص و مصرف دخانیات و ارتباطات خارج از دایره عرف و شرع و پوشش نامتعارف، به #استعارههای_مفهومی و ریشه دار و ارتکازات مذهبی جامعه هجوم برد و پدیده «ذهنیت مهاجر» و «رفتار ناهنجار» در بخشهایی از جامعه نوجوان و جوان را هم به انتظار ننشست.
▫️اگر در بخشی از جامعه مساله #حجاب دچار اعوجاج هم شده باشد، متأثر از یک سبک زندگی است که در بستر ساختارهای فرهنگی و مکانیسمهای اقتصادی و کانونهای رسانهای به یک ایده یا پدیده اجتماعی تبدیل شده است. ایده آلی که فرهنگ و ذهنیت «در لحظه زندگی کن»، «مجاورت مصرف و منزلت»، «هویت سیال» و «پوشش نامتعارف» و «تکثر مرجعیتی» و «فروپاشی و قداست زدایی از خانواده»، «عدم قطعیت و گسستن و پیوستنهای آنی و سریع» را به جامعه پمپاژ کرده است.
🔻لینک ادامه یادداشت:
http://mehrnews.com/x33KWX
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 زاده شوم
✍ سیدعلیرضا موسوی
البعرة تدل على البعير، والامارات تدل على اسرائيل!
همچنان که بچه شتر بر شتر دلالت می کند، امارات به اسرائیل عین آن است.
#ظالم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
کلیپ اول کامل.mp3
زمان:
حجم:
20.24M
پاسخ به چند شبهه کلیدی
با تشکر از اقدام پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه
🎙 صوت | پاسخ حجت الاسلام رئوفی، استاد سطوح عالی به اظهارات اخیر حجت الاسلام اکبرنژاد در مورد سیره سیاسی اهل بیت (ع)
📽 تماشای فایل تصویری:
بخش اول و بخش دوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@sedayehowzeh