.
طلبه اهل آگاهی است
اهل کلمه و کتاب است
اهل آرمان و عمل است
نگذاریم مسیرمان عوض شود...
بنویسیم و روایتگر معنویت و سعادت باشیم.
#پویش_آگاهی
#اجتماع_محور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تأثیر اصل "تغافل" در تحکیم خانواده
✍️ دکتر علی صالحی
اصل تغافل [چشم پوشی از خطای دیگران، سعه صدر و خود را به غفلت زدن] یک اصل مدیریتی موثر در تحکیم نظام مقدس خانواده است.
اینکه انسان مدام دیگران را زیر ذره بین قرار بدهد و مو را از ماست بیرون بکشد و به تعبیر امروزی" گیر" بدهد، این کار نه فقط به اصلاح طرف مقابل بلکه می تواند اعصاب دیگران را به هم بزند و نتیجه معکوس بدهد.
امام علی (علیهالسلام) میفرماید: «تَغَافَلْ يُحْمَدْ أَمْرُك؛ چشم پوشى کن تا کارهایت ستایش شود»، همچنین آن حضرت در روایتی میفرمایند: هر کس تغافل نکند و از خطای دیگران چشم پوشی نکند، زندگی بر او تلخ و ناگوار میشود.
واقعیت این است که بسیاری از چالش های اصلی زندگی که در موارد متعددی به طلاق منجر می شود، به عدم رعایت این اصل باز می گردد. البته اصل تغافل به معنای بی توجهی مطلق به خطای دیگران نیست بلکه به مفهوم این است که بسیاری از خطاهای دیگران واقعا ارزش توقف ندارند. افراد زیادی را می شناسم که در گذشته ماندند و لو اینکه در حال زندگی می کنند، نمی توانند ببخشند و نمی توانند فراموش کنند و چون نمی توانند ببخشند، رنج می برند.
گاهی باید چنان تعامل کرد که شتر دیدی ندیدی. گاهی انسان تمام ظرفیت خود را برای اثبات چیزی به کار می گیرد، که فایده ندارد بلکه آسیب دارد. به تعبیر طلبگی " ثم ماذا؟ سپس ثابت شد که عمرو یا زید مقصر است؟ فایده اش چیست؟!
از همین رو به کارگیری اصل "تغافل"، هنر خردمندان است. و چه زیبا فرمود امیر المومنین علی (علیه السلام): إنّ العاقِلَ نِصفُهُ احتِمالٌ ، و نِصفُهُ تَغافُلٌ .خردمند، نصفش تحمل و بردبارى است و نصف ديگرش ناديده گيرى.
#تربیت
#اصل_تغافل
#نظام_مقدس_خانواده
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🏷 امتحان «وعدهها» فرا رسید!
✍️ محسن بختیاری
⭕️ کودکان و فرزندان ما، چشمشان اول به دهان ما است که چه قولهایی می دهیم، و بعد از اندکی چشمشان به طرف دست و پای ما می چرخد، که چقدر قولمان قول است.
بی حساب و کتاب، نه قول ندهیم تا عیارمان پیش بچه ها کم نشود!
⭕️ داوطلبین انتخابات هم همیشه با وعده هایشان امتحان می شوند. این روزها کم کم ندای وعده های رنگارنگ به گوش می رسد. خدا کند با حساب و کتاب باشد، تا فردا روزی نگویند «نگذاشتند»، «اختیاراتمان کم است» و ...
⭕️ وعده های خدای قدرتمند دانا، اما فرق می کند. این جا هم بازار «امتحان وعده ها» رونق دارد، اما قصه متفاوت است.
ما بندگان امتحان می شویم:
🟢 که چقدر روی وعده های خدا حساب باز می کنیم و باورشان می کنیم؟
🟢 چقدر زندگی خودمان را بر اساس وعده های خدا تنظیم کرده ایم؟
💎 خدا پای حرف خود هست، ما پای قول هایمان هستیم؟
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 جهانزیست طلبگی؛ بهرهگیری از الگوها و تعامل بیمنّت و صادقانه با مردم
آیت الله حائری شیرازی(ره) به طلبه ها میفرمود:
عکس مرجع شهید علامه آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: طلبه یعنی این روحانی یعنی این. این آخوند است! اگر می خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی،نیا. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی اگر فحش به تو بدهند دیگر برایت مهم نیست. آن که فحش_خوری اش محکم نباشد نقطه ضعف دارد بهدرد این راه نمیخورد....ادامه مطلب
✍هادی حمیدی
#شهیدان_خدمت
#جهانزیست_طلبگی
@HOWZAVIAN
.
زخم اراجیف این نادانها، کمتر از تهمت ناجوانمردانهی شش کلاسه بودن به شهید رئیسی نیست.
این افراد در مدیریتهای میانی کشور چه غلطی میکنند؟
شهید رئیسی در زمان حیاتش مظلوم بود، لااقل بعد از شهادت در حقش جفا نکنید.
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب
🔰 چهارمین شماره از فصلنامه علمی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن، منتشر شد.
📚عناوین مقالات این شماره عبارتند از:
۱. بررسی مصداقی انفکاک حق و باطل از منظر قرآن کریم
زهرا تام / علیرضا نیازاده / محمدکاظم خواجه احسنی
۲. تبیین راهکارهای عملی مؤثر در مبارزه با هوای نفس از دیدگاه ثقلین
سیده فاطمه معصومه جلالی
۳. تحلیل تفسیر ادبی رابطه بین سلوک معنوی تخلیه، تحلیه و تجلیه با نوشیدنیهای بهشتیان مذکور در سورهی انسان
نسرین انصاریان
۴. عوامل رفتاری مطلوب بانوان در همسرداری از نگاه قرآن و روایات
فاطمه اسبقی / معصومه عینیزاده
۵. نقد تحلیلی دلایل سیدابوالفضل برقعی در جهت اثبات نظریهی قرآن بسندگی در حوزهی تفسیر
طاهره سلیمانینژاد / سیدحسین شفیعی دارابی
۶. واکاوی چیستی «اعتباریات» و نقش آنها در فهم قرآن از منظر آیت الله جوادی آملی
محمدعلی مظهر قراملکی / فهیمه صفوی اسکندانی
🔴 علاقهمندان جهت ارتباط و دسترسی به مقالات میتوانند به سامانه فصلنامه مراجعه کنند.
🔘https://alaorahman.jz.ac.ir
صفحه این مجله در ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر #تدبر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☑️ پویشی #برای_خدمتگزار
تجمیع 150 یادداشت و کوتاه نوشت در بانک یادداشت #هم_نویسان
با سپاس از مدیران کانال همنویسان
و گروه نویسندگان جبهه انقلاب
#قهرمان_خدمت
#الهیات_خدمت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✨ قیمت تواضع
✍️بابک شکورزاده
"مَن تواضعَ للّه رفعهُ الله"؛ این حدیث شریف تأثیر تواضع را بیان میکند که خداوند به خاطر آن، بزرگی و رفعت به انسان میدهد. یکی از ویژگیهایی که باعث اقبال عظیم مردمی نسبت به #شهید_رئیسی در تشییع ایشان شد، طبیعتا تواضع خالصانه و واقعی ایشان نسبت به مردم بود. تواضعی که مصنوعی و عوامفریبانه نبود و مردم آن را درک میکردند؛ چرا که به قول معروف سخنی که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند، این تواضع نیز بر دلها نشست و علاوه بر صفات دیگر این شهید عزیز همچون اخلاص، صداقت و...، این حماسه مثالزدنی را خلق کرد.
#تواضع
#رئیس_جمهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 یکی مثل رئیسی
✍️سعید فتحی
🔸شاید خیلی از ماها یادمان رفته باشد که کشور در چه شرایطی تحویل شهید آیت الله رئیسی شد.
قبل از دولت رئیسی، دولتی بر سر کار بود که عملا فضای داخلی کشور را رها کرده بود. سرمایه اجتماعی کشور را به حد بی سابقه ای کاهش داده بود و بحران های اجتماعی مختلفی را از جمله فتنه بنزینی خلق و بر ریش ملت خندیده بود. و خیلی موارد دیگر.
🔹اما از سال 1400 دولتی جدید بر سرکار آمد.
دولتی که رئیس جمهورش مطلقا در منازعات سیاسی که گویا عادت دولت ها شده بود، وارد نشد و تمام وقت خود را صرف کار کرد.
در سختی ها در کنار مردم بود زیرا از جنس همان مردم بود.
🔹دولتی که ساخت مسکن را وظیفه میدانست نه مانند قبل که با افتخار میگفتند حتی یک آجر روی آجر نگذاشتند.!
رئیسی، رئیس جمهوری بود که در مقابل چشم مردم بود، تعطیلات نداشت و تمام تلاش خود را کرد تا سستی که در طول دهه نود در بدنه مدیران و مسئولین رخنه کرده بود را زدوده و سرمایه اجتماعی که با چالش مواجه شده بود را احیا کند.
او هم در حیاتش عملا برای احیای این دو امر کوشید و هم با شهادتش در راه خدمت به مردم، روح تازه ای در رگ های مدیران دمید و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را به رخ دوست و دشمن در سرتاسر جهان کشید.
🔸اینک اما به حق باید گفت برای ریاست جمهوری بعدی ما عقلا و منطقا #یکی_مثل_رئیسی را میخواهیم.
طبیعتا کشور هنوز با مشکلات زیادی مواجه است اما مردم فهمیده اند راه حل آن مشکلات به دست شخصیتی مردمی و اهل کار است نه کسی که دنبال منافع حزب و جناح خودش باشد.
🔸بدرقه تاریخی شهید رئیسی نشانگر یک اراده جمعی در میان مردم ایران است و آن اینکه آنها فهمیده اند برای حل مشکلات کشور، مسئول قوه مجریه باید #یکی_مثل_رئیسی باشد.
#خادم_الرضا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@serat_ir1
#اخلاق_نمایی_در_اصلاحات
🔴 ملکیان؛ اسباب تأسف برای جامعه علمی
🔸مصطفی ملکیان استادنمای بیاخلاق، جز معدود اساتیدی است که نقد علمی بسیاری بر گفته هایش وارد است هم از ناحیه همراهانش در سپهر سیاسی و علمی و هم از ناحیه منتقدین به او.
که در ادامه به برخی از انتقادات اشاره میشود.
1️⃣استاد دینانی؛ فیلسوف و اندیشمند، اظهار دارد من هیچ یک از کتاب های ملکیان را نخوانده ام و بهتر شد که نخواندم و فقط در شنیدن بخشی از بیان ملکیان به گزارش یک دانشجو در باب تعبد و عقلانیت، جملات او را متناقض و او را "خر" می نامد.
https://youtu.be/dmaaUyRcmMs
2️⃣رحمت الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب در نقد نظریه ازدواج موقت ملکیان، نظریهی او دارای تبعات ویرانگر دانست و موارد آن را ذکر کرد.
https://t.me/naghedChannel/576
3️⃣پایگاه خبری تحلیلی دیدار نیوز؛ در پاسخ به "نقد ملکیان به رئیسی" او را در عرصه اندیشه بی صلاحیت نامید و او را تنها حمل کننده کتاب هایی دانست که بر پشت خود حمل می کند.
https://t.me/naghedChannel/545
4️⃣اسدالله رحمان زاده استاد کالج کانتر اکاستا در آمریکا؛ در نقد گفته های ملکیان در باب "شور زندگی" جملات او را از تهی ترین حرف هایی دانست که می توان در مورد انسان گفت.
" جملات ملکیان مظهر نیهیلیسم معاصر است."
https://t.me/naghedChannel/442
✅با این توصیف حضور ملکیان به عنوان اندیشمند، اسباب تاسف برای جامعه علمی است و کرسی تدریس او مضحکه کردن نخبگان و فرهیختگان.
#غربزده #واگرا
#جریان_روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✨ پرواز اردیبهشت |برکات رئیسی
✍️ سید حسین چاوشیان نائینی با ارسال یادداشتی به نویسندگان حوزوی پیوست:
در آخرین روزهای اردیبهشت بود که «خبر تلخِ درگذشتِ شهادتگونهی عالم مجاهد، رئیسجمهور مردمی و باکفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیهالسلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوانالله علیهم را دریافت» کردیم. خبری که در عین جانسوز بودن؛ اما برکاتی برای ملت ایران به ارمغان آورد که سعی میکنیم در این یادداشت به بخشی از آنها اشاره کنیم.
برکات داخلی
«خدمات خالصانه رئیسجمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمیشود» خدماتی که از جنس مردم و برای مردم بود خدماتی که نه مصداق پوپولیسم بود نه مصداق نمایشهای ریاکارانه و غیرصادقانه بلکه عینیتبخشیدن به مردمسالاری دینی بود؛ لذا اولین خدمتی که در همان لحظات اولیه اعلام خبر برای مردم تحقق پیدا کرد اهمیت و لزوم توسل به امامان معصوم علیهمالسلام جهت تداوم خدمت صادقانه نظام اسلامی و خادمان واقعی آن بود. مردم فهیم ایران اسلامی بیشازپیش متوجه دست عنایت اهلبیت علیهمالسلام مخصوصاً امامزمان (عج) جهت حفظ تنها نظام اسلامی در جهان شدند نظامی که یکی از اهداف و آرمانهایش زمینهسازی ظهور منجی و مصلح عالم بشریت است.
دومین خدمت صادقانه رئیسی عزیز به این ملت این بود که ثابت کردند این نظام اسلامی رویشهای بینظیری دارد چرا که ما «یکی از بهترین عناصرمان را در زیر این اسمان از دست دادیم» اما کار نظام تعطیل نشد بله قطعاً ضایعهای سخت و جبرانناپذیری بود؛ اما قطار انقلاب اسلامی با درایت رهبر حکیم انقلاب و عنایت ذوات مقدسه معصومین علیهمالسلام باقوت و اراده مضاعف در حال حرکت است؛ بنابراین نباید از ریزشها، کمیها و کاستیها که منشأ آنها ضعفهای نفسانی و کسالتها شخصی است از مسیر پر بهجت این انقلاب خارج شد.
سومین خدمت شهید جمهور این بود که بار دیگر وحدت در امت اسلامی را بیشازپیش رقم زد و سلیقههای مختلف اما متعهد به ایران اسلامی را زیر پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران متحد کرد قطعاً این اتحاد و همدلی در آینده ثمرات و برکات معنوی و مادی خود را نمایان خواهد کرد؛ لذا باید گفت حضور ۱۲ میلیونی عاشقان خدمت صادقانه، عالمانه و جهادی شهدای پرواز اردیبهشت نشانهای از فطرت پاک و بیداری و اتحاد همه ملت ایران دارد؛ زیرا مشت نشانه خروار است.
برکات بینالمللی
در طول سالهای اخیر با بروز حوادث و فتنههای مختلف عدهای - چه در داخل و خارج کشور - مرتب به دنبال القای شبهاتی مانند: به بنبست رسیدن نظام اسلامی یا انحراف از آرمانهای انقلاب یا قهر مردم با صندوق رأی و بیاعتمادی و شکاف بین مردم و نظام اسلامی و بیعلاقه شدن مردم به آرمانهای انقلاب اسلامی بودند؛ اما حضور پرشور مردم در استقبال و تشییع شهدای این حادثه خط بطلانی بر این خطوات شیطان بود.
اما اولین خدمت آنها که توسط مردم ایران به دنیا مخابره شد این بود که ثابت کرد «ریشهی مردمی جمهوری اسلامی» هنوز باقی است و قویتر هم خواهد شد دومین خدمت این شهدای عزیز این بود که عزت و آبروی ملت و نظام اسلامی را در جهان به رخ دشمنان کشید تا ثابت کند صدور آرمانها و شعارهای انقلاب اتفاق افتاده است و تا پایین کشیدن پرچم کفر و استکبار در کل جهان ادامه خواهد داشت؛ لذا باید گفت اعلام عزای عمومی در برخی کشورها و برپایی مراسم عزاداری و اعلام پیام تسلیت سران کشورها نشانه از گسترش آرمانها و شعارهای فطری انقلاب اسلامی ایران دارد.
در پایان باید خاطرنشان کرد شهادت آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان اولاً ثابت کرد مسئول واقعی کسی هست که خادم مردم باشد؛ لذا خداوند با مقام شهادت، خدمات و دستاوردهای بینظیر و صادقانه آنها را به همه دنیا نشان داد ثانیاً ثابت کرد با انجام فرامین و دستورات رهبری، هم دیپلماسی مقتدر و عزتمندانه را میتوان رقم زد و هم میتوان مشکلات داخلی را بدون خنده با غرب بلکه باتکیهبر دانش و نیروی بومی حل کرد ثالثاً باز ثابت کرد هرکس برایخدا کار کند خدا او را عزیز میکنند؛ چون عدهای در داخل و خارج خیلی دوستداشتن دولت شهید آیتالله رئیسی تک دورهای شود؛ اما خدا کاری کرد که راه این دولت ابدی شد.
#خادم_الرضا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 توهمزدگان حوزوی
📜ابتدا یک قانون برای نامنویسی ریاست جمهوری: 📃داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
📍ظاهرا برای برخی مشتاقان «نام» همین یک شرط حجتی شده برای حضور در صحنه کاندیداتوری.
🔍و اما در حوزه این اشتیاق به ابراز «نام» و «ثبت نام» پیامدهای بیشتری از دیگر مشتاقان «نام» دارد.
☑️ شهید آیت الله رئیسی بارها گفتند: من طلبهام. بجا گفتند و با همین تواضع برای «گفتمان خدمت» تولید ادبیات کردند.
🩸حالا به این معنا نیست که هر کسی که «کد مرکز مدیریت حوزه علمیه قم» دارد، میتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود.
💊 خلط مفهوم و منطوق از قدیم دامنگیر برخی حوزویان بوده است.
✂️دست از توهمبازی بردارید، با آبروی لباس روحانیت بیش از این بازی نکنید و ادبیات متعالی «من طلبهام» را به سخره نگیرید.
📌چه بسا بسیاری از آن کدهای طلبگی در پیشگاه امام عصر باطل باشد؛ جوگیر نشویم.
و رحمت بر شاعری که گفت: «اندازه نگه دار که اندازه نکوست.»
✍️ امیر کاروندی
#ریاست
#انتخابات
#رقابت_کاذب
@HOWZAVIAN
🔆 آیت الله رئیسی و حرکت به سمت پیادهسازی الگوی مدیریت علوی
✍️ محمد حائری شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه
🔹مدیریت جامعه نیازمند برخورداری از ویژگیهای خاصی است که بتواند جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی هدایت کند. آیتالله سید ابراهیم رئیسی، دومین رئیسجمهور شهید ایران، با تکیه بر تعالیم اسلام و آموزههای اهل بیت علیهم السلام به ویژه امیرالمومنین علیه السلام، الگویی مدیریتی را ارائه داد که نمونهای برجسته از خدمتگزاری به مردم و تلاش در جهت بهبود شرایط جامعه بود.
🔹آیتالله رئیسی با ایمان راسخ به اصول و آموزههای اهل بیت علیهم السلام، تلاش کرد تا سعادت و رفاه مردم را به عنوان هدف نهایی خود در نظر بگیرد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد.
🔹الگوی مدیریتی آیتالله رئیسی شامل چندین ویژگی بارز بود که از تعالیم اهل بیت علیهم السلام به ویژه امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه الهام گرفته شده بود:
1. عدالتمحوری:
یکی از مهمترین اصول مدیریتی آیتالله رئیسی، تاکید بر عدالت و انصاف بود. او همواره سعی داشت تا در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، عدالت را رعایت کند و حقوق همه اقشار جامعه را به طور مساوی محترم شمارد. امام علی علیه السلام میفرمایند: "ُالْعَدْلُ أَسَاسٌ بِهِ قِوَامُ الْعَالَمِ" (بحار الانوار، ج 75، ص 83)؛ عدالت، پایه و اساس حکومت است.
2. شفافیت و پاسخگویی:
آیتالله رئیسی بر اهمیت شفافیت و پاسخگویی در مدیریت تاکید داشت. او معتقد بود که مدیران باید در برابر مردم پاسخگو باشند و عملکردشان به گونهای باشد که مردم بتوانند به وضوح آن را مشاهده و ارزیابی کنند. امام علی علیه السلام میفرمایند: "مَن نصب نفسه للناس إماماً فعليه أن يبدأ بتعليم نفسه قبل تعليم غيره، وليكن تأديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه" (نهج البلاغه، حکمت 73)؛ کسی که خود را پیشوای مردم قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خود بپردازد، و پیش از آنکه به زبان، ادب آموزد، با کردارش ادب آموزد.
3. توجه به نیازهای مردم:
یکی از ویژگیهای بارز مدیریتی آیتالله رئیسی، توجه ویژه به نیازهای مردم و تلاش برای رفع مشکلات آنان بود. او با برگزاری جلسات مردمی، سفرهای استانی و دیدارهای مستقیم با اقشار مختلف جامعه، به دنبال درک بهتر مشکلات و ارائه راهحلهای مناسب بود. امام علی علیه السلام میفرمایند: "اشعر قلبك الرحمة للرعية والمحبة لهم واللطف بهم، ولا تكونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم أكلهم، فإنهم صنفان: إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق" (نهج البلاغه، نامه 53)؛ دلت را با رحمت و محبت به رعیت پر کن و به آنها مهربان باش، و مانند حیوان درنده نباش که خوردن آنها را غنیمت شماری، چرا که آنها دو دستهاند: یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش با تو برابرند.
4. تقویت تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی:
آیتالله رئیسی با تاکید بر تقویت تولید داخلی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تلاش کرد تا وابستگی کشور به منابع خارجی را کاهش دهد و زمینههای اشتغال و رفاه اقتصادی را برای مردم فراهم کند. امام صادق علیه السلام میفرمایند: "من وجد ماءً و تراباً ثم افتقر فأبعده الله" (قرب الإسناد، ص 115)؛ کسی که آب و خاک داشته باشد و فقیر شود، خداوند او را از رحمت خود دور سازد.
5. مبارزه با فساد:
مبارزه با فساد و تخلفات اداری یکی از اولویتهای اصلی آیتالله رئیسی بود. او با ایجاد ساختارهای نظارتی و تقویت دستگاههای بازرسی، سعی کرد تا فساد را در سطوح مختلف مدیریتی کاهش دهد. امام علی علیه السلام میفرمایند: "ألا وإنّ الظلم ثلاثة: فظلم لا يُغْفَر، وظلم لا يُترك، وظلم مَغفور لا يُطلب. فأمّا الظلم الذي لا يغفر، فالشرك بالله" (نهج البلاغه، خطبه 176)؛ بدانید که ستم بر سه گونه است: ستمی که آمرزیده نمیشود، ستمی که رها نمیشود، و ستمی که بخشیده میشود و پیگیری نمیشود. اما ستمی که آمرزیده نمیشود، شرک به خدا است.
🔹آیتالله رئیسی با الگوی مدیریتی مبتنی بر عدالت، شفافیت، توجه به نیازهای مردم و مبارزه با فساد، توانست تحولات مثبت و موثری را در جامعه ایجاد کند. این الگو، برگرفته از تعالیم اهل بیت علیهم السلام بود و نشاندهنده تعهد او به اصول اسلامی و ارزشهای انسانی بود.
🔹با وجود اینکه ایشان در سانحهی بالگرد به دیدار حق شتافت و به فیض شهادت نائل گشت، اما یاد و خاطرهاش و الگوی مدیریتیاش همواره در ذهنها باقی خواهد ماند. ملت ایران با ادامه دادن راه او و بهرهگیری از این الگوی مدیریتی، میتوانند به سوی آیندهای روشن و سرشار از عدالت و سعادت حرکت کنند و در انتخابات آینده با محوریت این الگو انتخابی شایسته داشته باشند.
#حکمرانی_دینی
#آیت_الله_رئیسی
#نویسندگان_حوزوی_استان_فارس
@howzavian_fars
#معرفی_یادداشت
📌فهم واقعیت و کوررنگی برخی جامعهشناسان
✍️ارمیا عزیزی در وطن امروز نوشت:
یکی از جامعهشناسان پرسروصدای لمداده در فضای مجازی در کوران حوادث 1401 ایران در نطقی آتشین خطاب به جوانانی که قصد مهاجرت یا خودکشی داشتند، گفت: «نکنید! فعلا صبر کنید، ظرف یکی، دو سال آینده شاهد تحولات بزرگی خواهند بود».
از قضا چند ماه دیگر به ۲ سالگی آن سخنرانی میرسیم و به احتمال زیاد هیچ تحول بزرگی که جامعهشناس مذکور انتظارش را میکشید هم رخ نمیدهد و به شکل طبیعی نسخه وی به جوانان اینگونه خواهد بود: «مهاجرت کنید! اگر امکانش را ندارید خودکشی کنید!» البته بعید است این جامعهشناس مشهور امروز به این صراحت جمله دوم را به کار ببرد اما او همینقدر صریح در جو نیمهواقعی-نیمهکاذب سال 1401 جمله اول را به زبان آورد؛ جملهای که سوای ضعف تحلیلی گویندهاش از روند تحولات سیاسی و اجتماعی، نوعی شتابزدگی حاد در موضعگیری روی جو حاکم بر جامعه را نشان میدهد.
واقعیت آن است که ارتباط روزمره و تنگاتنگ تمام انسانها با جامعه باعث میشود همگان درباره کلیتی که نامش را جامعه یا مردم میگذارند هم بیندیشند و اظهار نظر کنند. در کمتر نقطهای از جهان میتوان وارد جمعی شد که در آن گزارههای مختلفی درباره جامعه طرح نشود.
🔗 متن کامل در صفحه تعاملی «یادداشت خوانی»
#جامعه_شناسی
#روشنفکری_بیمار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ مدیریت حوزه علمیه قم،مدارس علمیه و مؤسسات حوزوی برگزار می کنند:
🔲 بزرگداشت حوزوی عالم مجاهد، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیتالله رئیسی و همراهان شهیدش
◾️سخنرانان:
🔺آیتالله رجبی (زیدعزه)
ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
و
🔺حجهالاسلاموالمسلمین حسینی کوهساری (زیدعزه)
معاونت ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه
🏢مکان: سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره).
⏱زمان:چهارشنبه ۹ خرداد، ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰.
⚜مدیریت حوزه علمیه قم و مدارس علمیه و موسسات حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ قلمهای خدمت
#افکار_بانوان_حوزوی؛ از مجموعههایی که در روزهای تشییع سیدالشهدای خدمت، پای کار نوشتن بودند.
جهادی و بی روی و ریا قلم زدند....
🌐 https://eitaa.com/afkarehowzavi
مأجور باشید.💐
#پویش_نوشتن
#خادم_رسانه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 «سیدابراهیم» را دوباره «شهید» نکنیم!
✍️ عباس بابائی
وقتی حاجقاسم شهید شد، عدهی زیادی دربارهی او و راز «حاجقاسمشدنش» قلمفرساییها کردند؛ ویژگیهای فراوانی از او گفتند که همگی درست بود؛ اما بسیاری از آن نویسندگان و گویندگان در یک توافق نانوشتهی سکولارمآبانه، مهمترین خصوصیتش را نگفتند؛ «سرباز ولایت».
همان صفتی که «حاجقاسم» هرچه به آخر عمر نزدیکتر میشد، جلوهگری بیشتری مییافت و قلهی آن شد «وصیتنامه»؛ که بهتر است بگوییم «ولایتنامه».
تمامی آن خصائل در برابر این ویژگیِ منحصربهفرد«حاجقاسم»، بسان قطرهای بود در برابر دریا!
و اینگونه بود که دانسته یا نادانسته عدهای از ما دست به دست هم دادیم و دوباره «حاجقاسم» را «شهید» کردیم.
این روزها دارد خاطرهی تلخ آن روزها تکرار میشود؛ یعنی داریم دانسته یا نادانسته «سیدابراهیم» را دوباره «شهید» میکنیم!
او خادمی پرتلاش و مخلص برای مردم بود؛ او مدیری پرتوان و پاکدست بود؛ او عالمی کارکشته و وسطمیدان بود؛ او...
اما از همه مهمتر او «سرباز امامخامنهای» بود؛ خودش بارها و بارها و خصوصا در سفرهای خارجی با سری بالا و گلویی صاف با افتخار میگفت: «من سرباز امامخامنهای هستم».
و همین «سربازی» هم باعث شد خدا آبرویش را بخرد و عزت دنیا و آخرت به او عطا فرماید.
«سیدابراهیم» را درست روایت کنیم؛ همانگونه که خودش میخواست؛ «سرباز ولایت».
#شهید_جمهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
۴۰ شاخص برای شناخت اصلح
✍️مجتبی میرزایی
امید است با مطالعه این شاخصها که از کلام رهبری استخراج شده است، تمام مردم ایران موفق در انتخاب اصلح شوند. فراموش نکنید که شهید جمهور ما نظارهگر ما هستند.
قربان بدن سوخته😭 و تکه تکهات سیدجان.
تا آخرین لحظه برای جمهور دویدی که خدا به تو بال داد.
یا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم
🔗 متن کامل
#شهید_جمهور
#شاخص_اصلح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 یادداشت ویژه برای مدیر محترم حوزههای علمیه
✍️ علی مهدیان نوشت:
🔺خدمت استاد بزرگوار حاج آقای اعرافی سلام علیکم، اینگونه شنیده ام که حضرتعالی بنای بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید. به نظرم رسید در این باره چند نکته را خدمتتان تقدیم کنم. این یادداشت را از این جهت علنی پخش میکنم چون بیش از همه طرز فکر بسیاری از طلاب و دوستان عزیزم مرا متوجه برخی کاستی های تحلیلی کرد، که به همین بهانه مناسب دیدم به نقد آنها بپردازم.
🔺اصل حضور شما در انتخابات پیامدها و پیامهایی به همراه دارد که توجه به آنها به نظر حقیر، احتمالا، در محاسباتتان لازم باشد.
🔺نکته اول آنکه حضور جنابعالی در انتخابات بنا است چه خلا و چه گرهی را باز کند؟ حتما حضرتعالی متوجه این نکته هستید که دولت موفق آقای رئیسی در سال سوم خود بود، تغییر ریل جدی آن باعث دست اندازهایی خواهد بود که به سود مردم نخواهد بود، آیا حضرتعالی مورد تفاهم و اتفاق نظر مجموع دولت فعلی و وزرای کلیدی آن هستید؟ یا بنای ساختن بنای جدیدی دارید؟ اگر این دومی است، با آن اشکالی که عرض شد چه خواهید کرد؟
🔺نکته دوم حضور شما در این انتخابات بخواهید یا نخواهید به معنای حضور نماینده رسمی حوزه علمیه قم در انتخابات است، با این حساب رای نیاوردن شما در نگاه مردم و منظر بیرونی جهانی چه معنایی خواهد داشت؟ رای آوردن شما هم معنایش آن است که فشارهای اقتصادی و معیشتی که بر گرده مردم عزیز ما میآید توسط رسانه ها، به پای حوزه علمیه نوشته خواهد شد. چه لزومی برای چنین هزینه کردنی وجود دارد؟
🔺نکته سوم آنکه بخواهیم یا نخواهیم، حضور یک فقیه عالی رتبه در این شرایط در این بستر، معنایش مهیا شدن برای سمت رهبری به نظر میرسد، من شک ندارم که حضرتعالی ذره ای چنین محاسباتی نداشته اید و نخواهید داشت، لکن این فهم از رفتار حضرتعالی به این راحتی قابل رفع نیست. همین تحلیل در پس ذهن بسیاری از جوانان انقلابی نوعی اشمئزاز و رنجش از حوزه علمیه ایجاد خواهد نمود.
🔺نکته چهارم اینکه حضرتعالی به خوبی مستحضر هستید که سطح مدیریت خرد و کلان و سطح امامت و رهبری اجتماعی که ذاتا کار حوزه های علمیه است با هم متفاوت است. حضور شما در این جایگاه به معنای آن است که خود را از بسیاری از مدیران کارکشته تربیت شده در دامان جمهوری اسلامی کارآمدتر میدانید، اینکه حضرتعالی در جایگاه یک عالم حوزوی توان رهبری اجتماعی داشته باشید( که به قول حضرت امام ره، ویژگی هر مجتهد حقیقی باید همین باشد) به معنای آن نیست که شما بهتر از دیگران توان مدیریت خرد و کلان را نیز داشته باشید.
🔺نکته پنجم، نتیجه نکته پیشین است. به نظر میرسد این حضور حضرتعالی خواه ناخواه همراه این پیام خواهد بود که شما شهید عزیز رییسی عالم مجاهد را نیز همینگونه قرائت میکنید. حتما مطلع هستید که بسیاری از نیروهای سیاسی علاقه دارند چنین تصویری از ایشان بسازند، یعنی یک عالم متخلق حوزوی که بدون توانمندی و کارآمدی لازم البته، لیاقت شهادت داشت، حال آنکه شما بهتر میدانید ایشان چنین نبود، ایشان تجربه مدیریتهای خرد و کلان در سمتهای مختلف و موفق داشت، او مدیری به شدت کار کشته و کارآمد بود، این را نتایج خیره کننده دولت ایشان نشان میدهد، به نظر میرسد این حضور همراه با تنقیص و تحریف ناخواسته ایشان باشد، اتفاقی که حضرتعالی نیز راضی به آن نیستید.
🔺نکته ششم آنکه برخی از دوستان ما توجیهاتی برای ورود شما به عرصه انتخابات میشمارند که انصافا تعجب آور است، مثلا ورود شما را با ابتدای دهه شصت که علمای ما وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور میشدند مقایسه میکنند. حال آنکه رهبری در جلساتی بارها گفته اند امروز انقلاب از این جهت با آن دوره قابل مقایسه نیست( بد نیست سخنان ایشان در جمع چهل نفر فعال جهادی را از این جهت دوستان ما ببینند)
یا مثلا ورود شما به فقه تمدن ساز و رویکردهای تمدنی شما یا فقه تربیت و امثالهم را برای ریاست جمهوری از مهارتهای لازم برای مدیریتی پیچیده و بغرنج در این شرایط لازمتر بدانند.
شما خود بهتر میدانید این تحلیلها تا چه اندازه فانتزی و تخیلی و دور از وادی است، به نظر من قطعا شما با این تحلیلها به میدان نخواهید آمد، لکن اصل حضورتان این گونه معانی را به ذهن خواهد آورد که طلاب ما هنوز نه "زمان" را درست میشناسند و نه "مکان" را.
🔺خدا میداند هم به حضرتعالی و هم به دیگر دوستان خیرخواه شما علاقمندم ولی بر خود تکلیف دیدم نکاتی که به ذهن قاصرم رسید با حضرتعالی در میان بگذارم. خداوند بهترین نتایج را برای ایران عزیز و امت اسلام رقم بزند. برای حسن عاقبت این شاگرد کم سواد خود نیز دعا بفرمایید.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#زیست_تبلیغی
⭕️ تند نرویم از کنار مردم!
🍃ماشین حمل پیکر شهدا که رد شد، خانمی که کنارم بود با گریه گفت: «ولی حاج آ سن هش وقت بوجور عجلهنن جماعتدن گشمزدین!» یعنی: «ولی حاج آقا تو هیچ وقت اینقدر با عجله از کنار مردم رد نمیشدی!» ما رو بد عادت کردی آقای شهید آلهاشم!
#شهید_خادم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN