2.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اتهام آفرینی برای شیعه
✍ محمدجواد سلیمانی قم
📌 نفیا و اثباتا نظری در رابطه با طب سنتی و چهره های مطرح در این عرصه را ندارم اما سنت کتاب سوزی را هم برخلاف مبانی دینی و روایت شریف نبوی که می فرماید: "اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ " میدانم.
و این سوال را از آقای تبریزیان دارم که مگر هیچ گذاره صحیح و مطابق با واقعی در این کتاب یافت نمیشد که مستحق سوزانیدن باشد!؟
جدای از آنکه این عمل شنیع هیچ سابقه ای در سیره ائمه اطهار علیهم السلام و سلف صالح شیعه ندارد بلکه این کار بدعتی در سنت های شریعت اسلام است و ما فقط مشابه اش را از داعش سراغ داشتیم که یقینا با باب شدن این مسئله سنگ روی سنگ بند نخواهد شد .
پندار عامل این مراسم متحجرانه این بود که با آتش زدن یکی از کتب مرجع پزشکی شیمیایی(هاریسون)، میتواند پرچم طب سنتی را بالا ببرد و به روی طب شیمیایی شمشیر بکشد اما عواقب آن گریبان طب سنتی را خواهد گرفت.
بر فرض اتقان و حقانیت طب مدعای ایشان، این گذشت زمان و بروز نتایج مثبت آن است که میتواند راه را بر روی طب شیمیایی ببندد و افکار عمومی را اقناع نماید، نه هوچی گری و کتاب سوزی!
#تبریزیان
#طب_اسلامی
#طب_سنتی
@soleimanyqomi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🍃به نام و یاد او
🌻سلام
به كودك ت دستور ده
كه با دست خودش
صدقه بدهد،
اگر چه به اندازه تكّه نانى
يا يك مشت
چيز کمی باشد؛
زيرا هر چيزى كه
در راه خدا
داده مى شود،
هر چند كم!
اگر با نيّت پاك باشد،
فراوان است.
و *بچه ها نیت شان پاک است.*
امام رضا علیه السلام. ميزان الحكمه،ج۱، ۱۰۸.
@Jalal_va_bibikhanom
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#سبک_زندگی
✴️ انسان؛ کرانمند یا بی کران
🔸امیل [کودک فرضی تربیت شده به دست روسو]، چون لازم نمیداند که عالم باشد یا تظاهر به علم کند، هیچ وقت در قضاوت شتاب نمی کند.
🔹امیل، فقط موقعی حکم می کند که برای او یقین حاصل شده باشد و در این مورد خاص [مشاهده ظاهر امر] چنین یقینی برایش حاصل نشده است، زیرا میداند اغلب قضاوتی که از روی ظواهر امر میکنیم با اشتباه همراه است، حتی در مناظر و مرایا نیز خطای قضاوت دیده می شود.
#امیل_ص۲۳۵
#ژان_ژاک_روسو
۱. اینکه آدمی بداند کرانمند است نه بیکران، اینکه بداند ساحاتی از هستی وجود دارد که در غالب اندیشه و آگاهی او نمیگنجد، هم او را از قضاوتهای شتابزده و نسنجیده دور میسازد و هم ضرورت فراگیری بیشتر علوم را به وی گوشزد میکند.
۲. کرانمند بودن انسان این خصیصه را به انسان یادآور میشود که:
اولاً بسیاری از امور برای او مجهول است و صرفاً ممکن است روزی بدان دست یابد.
ثانیاً: مطالب بیشماری وجود دارد که هر اندازه که برای کسب علم تلاش کند، باز بدانها دست نخواهد یافت، یعنی با وجود امکان دانستن، تنها برخی مطالب را میتوان بالفعل دانست و نه تمام مجهولات را.
ثالثاً: میبایست عمر خود را مصروف کسب و فراگیری علوم مهمتر کند. باید عمر و وقت را برای فراگیری اذهان بزرگ صرف کرد. شوپنهاور میگوید « به زعم ما هنر نخواندن اهمیت دارد ...»
۳. اغلب دیگران را از ظاهر امر قضاوت میکنیم و در مواردی نیز دادههای مختلفی برای این قضاوت در اختیار داریم، با اینحال روسو به ما میفهماند که با وجود دادهها و با نظر به رخداد پدیدهای در مرایا و مناظر، باز هم میتوان وجوه دیگری برای عمل جست زیرا چه بسا که در یک فضای ذهنی مغشوش، در نظام اندیشهای کژتابدار و با دادههایی گزینش شده به قضاوت دست زده باشیم و از این روست که در برخی احادیث دینی آمده است که مومن برای اشتباه برادر دینی خود تا هفتاد وجه، بهانه تراشی میکند. این یعنی باید از قضاوتهای شتابزده پرهیز کرد و با اندیشیدن به زوایای گوناگون یک رخداد، از تبعات تصمیم غلط خویش جلوگیری به عمل آورد.
@mazbalegan
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#علوم_انسانی
♦️«برای اولین بار منتشر میشود»
🔺چرا آقا گفتند جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند؟!
🔹نقل است آمریکا بعد از حمله اش به مقر حشد الشعبی(قبل از ترور حاج قاسم) نامه ای را به عراق ، ایران و حشد الشعبی ارسال میکنه و اعلام میکنه ما قصد نداشتیم این حمله تلفات انسانی داشته باشه و بعد از این این موضوع تکرار نمیشود
مخاطب نامه ای که آمریکایی ها به ایران نوشت سردار سلیمانی بودند
🔹نقل است حاج قاسم فردای آن روزی که وارد بغداد شد قرار ملاقات با نخست وزیر عراق داشت تا هم پیام را دریافت کند و هم پاسخ قاطع نیروی قدس را از طریق عراق به آمریکایی ها برساند!
🔸وقتی میگوییم آمریکا یک دولت تروریست است یعنی همین ! یعنی نامه عذر خواهی بدهی اما در دل شب ناجوانمردانه به ترور دست بزنید!
🔺به همین دلیل بود که حاج اسماعیل قاآنی گفت: آنها حاج قاسم ما را ناجوانمردانه زدند...
و وعده ای داد که به زودی در سراسر جهان محقق میشود:
«ما جوانمردانه دشمنانش را خواهیم زد»
#انتقام_سخت
@bsansoor
...................
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴باور نداریم!
#ما_چگونه_ما_می_شویم؟
✍مجتبی رسولی
🔷یکی از مسائل مهمی که در حوزه های علمیه وجود دارد این است که خودمان به عنوان کسی که در ایجاد باور وانگیزه وامید در جامعه نقش اساسی را ایفا میکنیم، به برخی از گزاره های دینی باور نداریم.
یکی از بارز ترین آن، مسئله رزق و روزی است که ما هنوز باور نداریم که رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند «من طلب العلم تکفل الله له برزقه.»
چرا که اگر باور داشتیم این مطلب را، دیگر این قدرنگران مسائل مادی نبودیم.
🔷 قطعا اگر ما وظیفه علمی و عملی خودرا به نحو احسن انجام دهیم، محال است که از برکات آن بهره مند نگردیم.
باید ازخود سؤال کنیم آیا من وظیفه ام را به معنای حقیقی کلمه انجام داده ام که این قدر نگران مادیات خود هستم.
اگر باور کنیم این کلام الهی را که خداوند عالم، روزی طالب علم را کفالت میکند، ممحض در علم آموزی ودرس وبحث خواهیم شد تا بتوانیم وظایف طلبگی ورسالت های حوزوی را به نحوشایسته انجام دهیم. همان که حضرت آقا فرمود بی مایه فطیر است. اگر باور داشتیم این مطلب را هرگز وارد بورس و مانند آن نمی شدیم.
🔷باور نداریم که اگر وظیفه خودرا به درستی انجام دهیم، او که باید وظیفه اش را در قبال ما انجام دهد، وظیفه اش را خوب می داند. چرا ما نگران عدم انجام وظیفه او هستیم؟
🔷ماطلاب جوان وظایف بسیار بالاتری بر دوش داریم که متأسفانه سنگینی آن را احساس نمی کنیم.
ما چگونه می خواهیم الگویی برای مردم به ویژه نسل جوان باشیم اگرحوزه آمده باشیم اما وظیفه خود را به فراموشی سپرده باشیم و مشغول چیزهای دیگر شده باشیم. و اگر وظیفه ای هم انجام می دهیم، وظیفه ای حداقلی است. آیا با انجام وظیفه حداقلی، می توان این انتظار را داشت که جامعه به سوی حداکثر ارزش های دینی حرکت کند؟ آیا اگرحوزه های علمیه از حداکثر ظرفیت و توان خود استفاده می کردند، باز هم شاهد بروز و ظهور دولت های لیبرال و غرب گرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی بودیم؟
آیا مهمترین وظیفه ما طلاب و روحانیون فقط منبر رفتن است؟ آیا وظیفه مادر زمان حکومت اسلامی با وظیفه ما در غیر حکومت اسلامی تفاوتی ندارد؟ آیا تولید علم و ورود در عرصه مهم وحیاتی تولید علوم انسانی اسلامی وهزاران وظیفه دیگر وظیفه ما نیست؟
آیانباید وظیفه خود را در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی بشناسیم؟ آیا تنها باید سلیمانی ها به مسلخ عشق روند وما عقب بمانیم؟ آیا با این دید میتوانیم خود را دوستدار جهاد و شهادت بدانیم؟
🔷حال این سؤال را باید صادقانه بین خود و خدای خود جواب دهیم که آیا ورود در بورس آن هم از سوی ما که وظیفه مان چیز دیگری است، به جهت رونق تولید و لبیک به فرمان رهبری است و یا برای منافع شخصی؟
🔷 ما که باید در برهه حساس کنونی به تبعیت از فرمایشات رهبرحکیم وفرزانه انقلاب، به مردم عزیز کشورمان روح امید به خدای متعال وآینده روشن را انتقال دهیم، آیا نباید ثمره این امید را خودمان چشیده باشیم؟
مگر بالاترین و ارزشمندترین نوع تبلیغ دین، «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» نیست؟
🔷 اینکه تمام هم و غم برخی از دوستان طلبه به بورس تبدیل شده، آیا دیگر هم وغم مشکلات جهان اسلام را می توانند داشته باشند؟ اینکه رهبرمان میفرماید، بزرگترین مصیبت جهان اسلام، امروز قضیه فلسطین است، آیا با این نوع سبک زندگی به این دغدغه ولی امرمان خواهیم رسید؟
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
📣 #در_قم_چه_خبر_است
🔰سنگرهای مانده برای فتح
🔹 تا به حال درباره رسانه و میزان تاثیر آن فکر کردید؟ اینکه چرا بعضی رسانهها همیشه در انفعال هستند و تلاش میکنند تا به دور از مشکلات فقط به فکر خودشان باشند.
🔹 خبرنگارانی که میزان اعتقادشان برای ضریب خبر را کارت هدیه مشخص میکند و اصولا تعصبی برای انتشار یا ساختارسازی ندارند و در مقابل خبرنگاران متعهدی هستند که همواره پای اصول و عقایدشان ایستادند و نان را به نرخ روز نمیخورند.
🔹 جولان در این مسیر بسیار سخت است، چرا که آفتاب پرستها در رفت و آمد افراد اختلال ایجاد میکنند و میمونهایی که به دنبال موز خودشان هستند.
🔹 حالا میفهمیم که در این میان امر اطلاع رسانی برای یک شهر چرا با اختلال روبه رو است. اساسا مسئله اطلاع رسانی بهانهای برای سودجویی میشود و ستارهدارها به جنگ ستارهها رفتهاند و با اعمال محدودیت گاهی موی وزوزیشان را بالا و پایین میاندازند و با آروغ روشنفکری از سر سیری، دلواپس مردم شاقالو، نیروگاه و نبوت میشوند.
🔹 برای اینها نمایش اشک کارگر برای حل درد او نیست، برای ایجاد نمایشی در طبقه متوسط است تا شوآف تبلیغاتی را به انتها برسانند و با نمایش تجربههای مسموم خود سرسپردگیشان به لابیها تصویرگری کنند.
🔹 حالا تو باید غزل بخوانی برای مشتی الاغ تا در میانه شهر صدای عرعرشان بخوابد تا صدای واقعی مردم را هم بشنویم.
🔹 حالا تو باید برای مردم فرق سگان پاچهگیر را از دلسوزان رسانهای تمیز دهی و ثابت کنی که سردارمان به دست شقیترین افراد کشته شده است.
🔹 حالا هنوز چهلم سردار تمام نشده است، به تحریف سردار دست میزنند و در جنگ روایتها به دنبال جا انداختن روایت جدیدی از سردار هستند تا پروژه ترور سردار حاجی زاده در قم تکمیل شود.
🔹 اینجاست که گاهی کاغذ رنگ خون و پول را در هم میآمیزد و صداقت در میانه قیمت دلار زیر بازار صرافی هرات گم میشود تا تو با بوی دلار نشئه میکنی و زیر لول سیاه خسته خسته شعر پک میزنی و در کنار نشمههای فرانسوی جاباز میکنی، در این میان چه دسته گلهایی هستند که جانشان را برای وطنشان و حریم حرمشان دادند.
اما تو ناراحت نباش و دودش را فوت کن توی صورت من! منی که صدایم بوی درد مردمی را میدهد که فقر را زیرپوستشان حس کردند و تو سکوت را تجربه میکنی ...
راستی چند وقتی است که خبری از علی نمیگیری؟
@ponezs
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 غفلت حوزوی و دار انگلیسی
⁉️ ملای فاسد عامل اعدام #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه
✍ یک روحانی؛ دستور شهادت روحانی معتقد و مظلومی همچون شیخ فضل الله نوری را صادر کرد و از حوزه علمیه نجف که پایگاه سیاسی آن زمان بود صدای اعتراضی بلند نشد. واقعهای عجیب و عبرتانگیز که بیش از پیش اهمیت «اصلاح حوزه» در زمینههای مختلف از جمله تهذیب نفس و تحلیل سیاسی را نشان میدهد و به ما میگوید که اگر حوزه علمیه اصلاح نشود امروز هم فضلاللهها به دست ابراهیم زنجانیها به دار آویخته خواهند شد:
💠 «فيضيه، اگر تهذيب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمیخورد. ... شما مى دانيد كه مرحوم شيخ فضل اللَّه نورى را كى محاكمه كرد؟ يك معمّم زنجانى؛ يك ملّاى زنجانى محاكمه كرد و حكم قتل را او صادر كرد؛ وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است. در بعض روايات هست كه در جهنم، بعضيها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانيين در عذاب هستند، و دنيا هم از تعفُّن بعضى از اينها در عذاب است.» (صحيفه امام، ج13، ص: 420)
⁉️ حوزه و خلأ مدرسها
✍ با وجود گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم #معممین_بیخبر_از_دنیا در حوزه علمیه هستند که دخالت روحانیت در سیاست را با عناوین مختلف؛ از جمله «لزوم پرهیز از آلودگی سیاسی»، «عدم ورود به مسائل جناحی»، «پرداختن به مباحث عمیق علمی» و... زیر سؤال میبرند. شکی نیست که روحانیت در همه جا باید نماد #تقوا باشد؛ به مسائل جناحی و شخصی ورود نکند و پایبند به مبانی علمی عمیق باشد امّا عدم ورود روحانیت به سیاست باعث میشود که قوای حکومتی به تدریج فاسد شوند و #نظام_اسلامی از درون تهی شود و به عقب بازگردد:
💠 هر چه به سر اين #ملت_مظلوم در طول زمان، پس از مشروطيت تا دوره آخر انتصابات ستمشاهى آمد، به طور قاطع از مجلسهاى فاسد بود كه ملت در انتخاب نمايندگانش يا هيچ دخالت نداشت، يا دخالت بسيار ناچيزى داشت. روحانيون را يكسره از دخالت بر كنار كردند؛ و با #توطئه هاى_موذيانه و تبليغات مسمومِ مُلهم از غرب، كه توسط روشنفكران و غرب و شرق زدگان خائن يا نفهم صورت مى گرفت، مجلس را در نظر روحانيون و متدينين به گونهاى ساخته بودند كه دخالت در #انتخابات از معاصى بزرگ و اعانت به ظلم و كفر بود! و روحانيت بكلى از صحنه خارج شد و به انزوا كشيده شد؛ و دست قلدران و شرق و غربزدگان باز شد؛ و كشور را به آنجا كشاندند كه ديديد و ديديم. مع الأسف امروز هم آن افكار پوسيده در نادرى از معممين بيخبر از دنيا ديده مى شود. در حالى كه اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤثر افكار، مثل #مرحوم_مدرس شهيد، را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحيح پيش مى رفت، و قانون اساسى با متمم آن، كه مرحوم حاج شيخ فضل اللَّه در راه آن شهيد شد، دستخوش افكار غربى و دستخوش تصرفاتى كه در آن شد نمى گرديد، و اسلام عزيز و مسلمانان مظلوم ايران آن رنجهاى طاقت فرسا را نمى كشيدند. (صحيفه امام، ج18، ص: 335)
✍ بنابراین وظیفه عقلی و شرعی روحانیون برجسته و فضلای جوان آن است که به نحو مؤثری با تز استعماری جدایی روحانیت از سیاست مقابله کند و بازماندگان این تفکر پوسیده را از مراکز حساسی چون حوزه علمیه قم به حاشیه و انزوا برانند.
⁉️سهلانگاری خطرناک!
تساهل و تسامح با #نفوذیها !
✍ سمی مهلک برای فضای سیاسی کشور است. سمی که در گذشته به خاطر لطافت روح یا سادگی یا اشتباه محاسباتی برخی بزرگان در فضای سیاسی کشور منتشر شد و آسیبهای جبرانناپذیری به کشور زد. نمونه؛ مماشات #بزرگان_مشروطه با نفوذیها بود که در نهایت موجب شهادت دیدبان مشروعیت؛ شیخ فضل الله و انحراف مشروطه شد:
💠 مرحوم شیخ فضلاللَّه انحراف را دیده بود؛ نمیشود گفت سید محمد طباطبایی یا حاج سید عبداللَّه آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم میدیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع #سهلانگاری در برخورد با نفوذیهای مشروطه در آنها مشاهده میشد، اما در مرحوم شیخ فضلاللَّه این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخفضلاللَّه از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است. (مقام معظم رهبری؛ انتشار در تاریخ: ۱۳۸۳/۰۵/۱۱)
✍ مقام معظم رهبری با تعابیر مختلف و متعدد در خصوص #پروژه_نفوذ هشدار دادهاند. پروژهای که در #حوزه_علمیه_قم نیز به صورت جدی در حال پیگیری است. با عبرتی که حوزه علمیه در جریانات مختلف از جمله مشروطه گرفته است؛ آیا مماشات با نفوذیهای حوزه علمیه قم که بعضا ژورنالیستاند و هیچ صبغه روحانی هم ندارند؛ جایز است؟
👈ادامه در بخش دوم
@ShahidRabe
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 #رفتار_کودکانه_و_همسرانه
💠 در روایت داریم هر کس بچّه دارد باید با او رفتار #کودکانه کند.
گاهی پدر و مادرها با تغییر صدا و ظاهر خود و حتّی پایین آوردن ظاهری سطح فکر خود با کودک #بازی میکنند. در واقع والدین باید سعی کنند رفتار، گفتار و تعامل آنها با کودک مطابق #نیاز و نگاه او به دنیای اطرافش باشد و البته باید در رفتار کودکانه، چارچوبهای #تربیتی نیز رعایت شود.
💠 در زندگی مشترک این قانون کاربرد بسیار مهمّی برای #درک همسر و ایجاد رابطه صمیمی دارد و میتواند در مدارا کردن با همسر کمک شایانی باشد.
💠 سعی کنیم در زندگی از #نگاه همسرمان به قضایا نگاه کنیم.
نیازها، علائق، استعدادها و گلایههای او را ببینیم و با توجّه به آنها عکسالعمل و رفتارهای خود با همسر را #مدیریّت کرده و همیشه خود را جای او بگذاریم تا او را بفهمیم.
💠 قلق همسرتان را پیدا کنید و با تفاوتهای کلی روانشناسی زن و مرد آشنا شوید تا بتوانید همانگونه که با کودکتان رفتار کودکانه میکنید با همسرتان رفتار #همسرانه کنید.
@mohamadiye
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔸 آتش بر آبروی طب سنتی
✍هادی شاملو
🔹جناب تبریزیان! شما که خود را پدر طب سنتی ایران معرفی می کنید! می دانید با این کار سفیهانه چه هزینه ای برای حوزه های علمیه فراهم آوردید؟
بر هیچ کس پوشیده نیست که مجهز شدن به ابزار روز علمی آن هم در حوزه سلامت امری مهم و انکار ناپذیر است.
بر هیچ کس پوشیده نیست که رونق گرفتن بازار طب سنتی که ویژه و مخصوص اقلیم ایران است، صحت و سلامتی واقعی را می تواند برای مردم به ارمغان آورد.
بر هیچ کس پوشیده نیست که داروهای شیمیایی اثری موقت داشته و با درمان عضوی، عوارضی را برای عضو دیگر به همراه دارد و بی شک در دراز مدت صدمات و لطمات جدی بر پیکر انسان وارد می سازد.
و بر هیچ کس پوشیده نیست که مافیای دارو در کشور بیداد می کند( چنان که یکی از این افراد در چند روز اخیر محاکمه اش به سرانجام رسید) و سود سرشار این مساله در کشور مانع از رسیدن طب سنتی به بلوغ در کشور است.
آیا لازمه این مساله این نیست که بزرگان طب سنتی مستمسکی را برای سرکوب شدن طب سنتی به دست دیگران ندهند و با ایجاد فضای گرم علمی تلاش کنند تا میوه این درخت کهنسال ایرانی، رسیده تر و شیرین تر به دست مردم برسد.
و حالا سخنی با متولیان امر درمان؛ یادم می آید در برنامه ماه عسل شخصی در برنامه زنده ادعای درمان سرطان را به صورت دفعی با ترکیبی از داروهای گیاهی داشت. ادعای بزرگی بود و چند نمونه از افراد درمان شده هم حاضر بودند. بعد از آن هم دیگر خبری از آن درمان و آن فرد نشد. امثال این ادعاها زیاد است اما سوالی که مطرح می شود این است که مجالی برای ارائه این مسائل در وزارت بهداشت وجود دارد؟ تا چه میزان وزارت بهداشت رویه طب سنتی را تایید می کند؟ چه میزان اعتبار در این زمینه تاکنون ارائه کرده است؟ چند مرکز تحقیقاتی در زمینه طب سنتی تحت اشراف وزارت بهداشت در کشور وجود دارد؟
مگر نه این است که ادعا در علوم تجربی راهی به غیر آزمایش کردن و تجربه ندارد؟ مگر نه این است که علوم تجربی می بایست در بوته امتحان قرار گیرند تا عیارشان مشخص شود؟
متن کامل👇👇👇
🌐 rasanews.ir/002fgS
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
#دروغ_های_زیبا
✍ امیر خندان
نمیدانم این چه بیماری ای است که دچارش شده ایم، نه تنها دروغ های زیبا را دوست داریم، بلکه آن را می پذیریم و ترویج میدهیم....
#خاطرات
در #اتوبوس بین راهی، فیلم سینمایی #رسوایی در حال پخش بود....
مسافر بغل دستی ام به کنایه و اعتراض گفت، این چیه نشون میده؟!یه فیلم #اکشن بذاره...ایندروغ ها چیه!؟!
با خنده پرسیدم:
فیلم اکشن واقعیت داره و حقیقته؟!
کمی به فکر فرو رفت و گفت...نمیدونم...حالا اون هم دروغه ولی این هم دروغه...
گفتم: من نمیدونم این فیلم دروغ هست و یا بر اساس واقعیت ساخته شده...ولی میدونم فرقی بین دروغ نیست....
داستان زندگانی ما هم همین است....
از دروغ های زیبا و کادو شده خوشمان می اید...
داستان فیلم #گاندو هم همین است
هر چند در برخی موارد شاید داستان در بحث اطلاعات و شناسایی و ابزارشان، خالی از اغراق نباشد، ولی صحت اصل داستان محل خدشه نیست....
میدانیم که در عرصه نظامی، آنچه که نمایش داده می شود، یک یا چند درجه کمتر از توانایی هاست....
راستی چرا دروغ فیلم های جاسوسی و امنیتی خارجی را بیشتر میپسندیم؟!؟
@delneveshtetalabe
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
⚫️ غاصبان فدک؛ دشمنان ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔶 داستان فدک یکی از غمانگیزترین و پرغوغاترین داستانهای زندگی فاطمه بانوی اسلام علیها السلام خصوصاً، و اهلبیت علیهم السلام عموماً و تاریخ اسلام به طور گسترده و عام است، که آمیخته با توطئههای سیاسی و فراز و نشیبهای فراوانی میباشد و دریچهای است برای حل قسمتی از معماهای مهم تاریخ صدر اسلام.
🔶 گفتنی است غیر از هدایای فوقالعاده معنوی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به دخترش فاطمه زهرا علیه السلام داد هم چون تسبیح حضرت زهرا علیه السلام، یک هدیه به ظاهر مادی نیز به او داد و عجب این که این هدیه نیز به فرمان خدا صورت گرفت؛ چنانکه در حدیثی به نقل از سیوطی آمده است: هنگامی که آیه شریفه: « وآت ذا القربی حقه؛ و حق نزدیکان را بپرداز!»، نازل شد، پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه علیها السلام را صدا زد و سرزمین «فدک » را به او واگذار کرد.
🔶 بیتردید «فدک» خالصه رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم بود؛ زیرا طبق صریح قرآن مجید چیزی که بدون جنگ به دست مسلمین بیفتد، منحصراً حق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، و بهصورت غنائم جنگی تقسیم نمیشود.
🔶 این سخن را یاقوت حموی در «معجم البلدان» و ابن منظور اندلسی در «لسان العرب» و عدهای دیگر از بزرگان اهل سنت در کتابهای خود آوردهاند. طبری نیز در تاریخ خود و ابن اثیر نیز در کتاب «کامل» به آن اشاره کردهاند.
🔶 این را نیز بسیاری از مورخان اهل سنت نوشتهاند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حیات خود «فدک» را به بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السلام بخشید.
🔶 باید دانست بخشیدن فدک به فاطمه علیها السلام یک مسئله ساده نبود، پشتوانهای بود برای مسئله ولایت علی علیه السلام و سندی برای تحکیم و تثبیت مقام والای این خانواده، و از این نظر یک هدیه معنوی نیز محسوب میشد.ولی نظام حاکم که این مطلب را بهخوبی درک کرده بود، بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و تقریباً بدون هیچگونه فاصله زمانی، به استناد یک حدیث مجعول، فدک را از فاطمه زهرا علیها السلام گرفت، لذا غصب فدک از بانوی اسلام علیها السلام یا فرزندان او، پیش از آن که جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه سیاسی داشت و هدف، منزوی کردن آنها در جامعه اسلامی و تضعیف موقعیت و اظهار دشمنی با اهلبیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود.
🔶 روشن است وجود فدک در دست خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با این سابقه تاریخی سبب میشد که مردم، سایر آثار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهخصوص مسئله خلافت و جانشینی آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم را نیز در این خاندان جستوجو کنند، و این مطلبی نبود که طرفداران انتقال خلافت به کسان دیگر بتوانند آن را تحمل کنند.
🔶 کلام حضرت فاطمه علیها السلام درپاسخ به بهانههای غاصبان فدک کوبنده و دندانشکن است. آن حضرت در فرازهایی میفرماید؛ «آری، شما ناقه خلافت را در اختیار گرفتید..و ندای شیطان اغواگر را اجابت نمودید، و به خاموش ساختن انوار تابان آیین حق و از میان بردن سنتهای پیامبر پاک الهی پرداختید.»
@ofogh_howzah
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#واکنش_استاد_خسروپناه به کتاب سوزی تبریزیان
🔸علم و دانش آنگاه که نافع و زاییده عقلانیت باشد مطلوب اسلام خواهد بود و حکمت شمرده میشود؛ هر چند محصول بشریت باشد لکن باید توجه داشت که هر معرفتی و دانشی باید انسان را به خدای سبحان نزدیک سازد و به همین معنا، علم توحیدی شکل میگیرد. این نکته کلیدی را عرض کردم تا بیخردی آتش زدن مرجع علمی در حوزه پزشکی آشکار گردد.
🔸نگارنده از مدیریت حوزه علمیه کشور به جهت نقد این رفتار ناشایست سپاسگزار است. مطلب اساسیتر توجه داشتن به علت این پدیده جاهلانه است و اینکه به معلول بسنده نکرد.
🔸اما علتی که برخی از معممین منتقد این رفتار نیز از آن غفلت کردند و تنها به تخریب عمل ناپسند پرداختند؛ چیست؟ علت به زعم بنده و بر اساس تحقیقات جریانشناسانه، پیدایش مکتب نواخباریگری در حوزه علمیه است که با این رویکرد، عقل و عقلانیت بیرمق میشود و خبر ظنی نامعتبر در معارف و احکام و ارزشها حاکمیت مییابد و همین رویکرد باعث شده عدهای به نقد فلسفه و عرفان بپردازند (البته نباید هر منتقد فلسفه و عرفان را نواخباری دانست) و علوم عقلی را طرد و اهل فلسفه را تکفیر میکنند.
🔸برخی نیز با نواخباریگری به جریان احمد اسماعیل پیوستند و مسائل اعتقادی و امنیتی برای کشورهای اسلامی پدید آورند. دسته دیگری با همین گرایش و با نفی اصول فقه و اجتهاد مصطلح به فقه اخباری ناکارآمد و عصر حیرت و در نهایت سکولاریسم میرسند. پس علمای حوزه به این علت مخرب بپردازند و تنها نسبت به یک رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباریگری را نقد عالمانه نمایند.
🔸پایان سخن تاکید بر سه نکته دارد:
🔹حوزه علمیه قم به صورت حداکثری عقلانیتمحور و معتقد به اصول فقه و اجتهاد مصطلح و فقه کارآمد است و نباید پدید آمدن نواخباریگری را جریان غالب حوزه دانست. این نکته را عرض کردم تا فردا برخی مدعیان روشنفکری این جریان را به عنوان چماق بر سر حوزه علمیه نزنند.
🔹چهار جریان طب در کشور رواج دارد: طب مدرن، طب سنتی، طب نقلی و طب عطاری که باید با رویکرد علمی و سپس قانونی به هر چهار جریان پرداخت و از رفتارهای عامیانه و ناپسند پرهیز کرد.
🔹علوم پزشکی و سلامت به شدت متاثر از نوع انسان شناسی و ساحت های مختلف انسان است که اختلاف در آن باعث تمایز در نظریه های می شود و به همین جهت، تفاوت نظریه پرستاری با رویکرد پوزیتیویستی و رویکرد اگزیستانسیالیستی آشکار میگردد. پس انسانشناسی اسلامی در حوزه سلامت باید از سوی حوزه علمیه تاکید قرار گیرد.
#تبریزیان
#طب_اسلامی
#طب_سنتی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه