eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
611 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 آخر معرفت ❇️ درکتابها درمورد عرفان وتعالی معنوی انسان خیلی نوشته اند و خوانده ایم ! 💥 اما امام (ره) فقط حلوا حلوا نکرد بلکه حلوایی درست کرد که هزاران انسان خوردند و لذّت بردند و به مقصد سعادت رسیدند و امروز هم شاهدیم که میلیونها انسان از نورانیت اثر معنوی آن آن عظمت متَنَعِم هستند ! 💐 امام عزیزما درعصرحاضر نتنها همه باورهای متعالی را احیاء کرد بلکه براساس آن هزاران مصداق عینی و الگو تربیت نمود ! 🌹 سخنان این رزمنده پیرمرد و پدر دو شهید را با دقت ببینیم و گوش دهیم که همه عرفان را در دو کلمه خلاصه نموده و به آن عمل کرده و به مقام آن رسیده ! 🌷این عارف کامل میگوید : مغازه داشتم پسر بچه ای را دیدم که کمپوتی رابصورت قسطی از من خرید برای اهداء به جبهه و ... ! ✅ براستی جامعه ما ازکجا به کجا سقوط کرده ؟ ازبچه هایی که چنین باوری داشته اند تا بزرگانی که امروز برای مدد از ازهم سبقت میگیرند و...؟! ✅ درحالی که بخاطر همین اعتقادتمان مثلاً در شدید ترین هستیم فقط درسال گذشته ۳ ملیارد دلار گوشی تلفن همراه از بازارهای متعلق به دشمنان قسم خود وارد کرده ایم !!! عده ای هم متحیّر میگویم چرا ...؟ ومی پرسیم چرا ما مستجاب نمی شوند و...؟! ✳️ شهید آیت الله بهشتی پس از آزاد سازی ارتفاعات بالای بازی دراز رفت و چه زیبا فهم ومشاهدات خود را اینطور بیان کرد و فرمودن : « به بگویید بیایند اینجا که بازی دراز است » ✍ بهزادزارع @daneshjumashruti @HOWZAVIAN
🔴 گوشه ای از جنایت مدرن و رسانه ای @HOWZAVIAN
✍خاطراتی از درس آیت الله ممدوحی به قلم ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی👆👆 پ.ن: ◼️آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه و از شاگردان برجسته و مبرز امام راحل و علامه طباطبایی(ره) به لقاء الله پیوست. @HOWZAVIAN
✍ س رستمی هر نوبه، خر مزقانش را کوک می‌کند، نوای «باز آمد بوی ماه مهر» در می‌دهد، زهره‌مان آب می‌شود‌. یادمان می‌آید، ول‌مان دادند جایی، می‌گفتند است‌. زندان گوآنتانامو، اسپیناپس بود در مقابلش. از حیث قدمت، کلنگ احداثش را می‌گفتند احمد قاجار زده. بعضی می‌گفتند شاه شهید ماقبل عزیمتش به سیدالکریم آمده این محل، فرمایشات داشته، نسوان این مملکت باید مانند نسوان ممالک مترقیه باشند، اوامر ملوکانه داشته، دبستان دخترانه علم کنند. قدیمی‌ترها می‌گفتند الباقی مجاناً و مفتاً اباطیل فرمایش کرده‌اند. بنا اساساً دبستان نبوده، مسافرخانه بوده. مالکش شخصی کَرَم‌آبی نام، اهل محل مزاحاً و مُطایبتاً می‌گفتندش کِرم‌آبی، توفیری نمی‌کند اسمش چه بوده. خلاصه مسافرخانه را اجاره می‌دهد اداره آموزش و پرورش، بشود محل پرورش نوگلان. هفت هشت اتاقش را البت مجهز می‌کنند به اسباب آموزشی فوق المدرن آن روز. یعنی دیواری را رنگ سبز می‌زنند، فرض کن تخته سیاه، اورژینال‌تر از دیتاهای امروزی. دیوار جوری کج و کوله بود، حسرت به دلمان ماند خط صاف، رویش بکشیم، واقعش، همانجا شیرفهممان کردند باید علی الداوم بر صراط مستقیم باشیم. معاذالله کج و کوله نرویم، داخل والضالین نشویم. معطر بود به بوی نم و نا، یادمان نرود از کجا به کجا رسیدیم. فی الحال، بوی نا می‌زند بیخ پک و‌ پوزمان یادمان می‌آید از کجا به کجاها که نرسیدیم. اسباب آموزشی‌اش فوق‌النهایه پرفشنال بود من جمله، میز و نیمکتش. موریانه به آن رغبت نداشت، می‌گفت اجابت مزاجش دوبل می‌شود. القواعد و الاصول آیرودینامیکیه و البالانسیه را به کفایت یادمان دادند، بس میزها لق و لوق بود. توأمان به قاعده ملتفت شدیم همنشینی لق ولوق جماعت، عاقبت ندارد، زمینمان می‌زنند. سبحان الله! نیمکت متعلق به دوران پوشک‌پوشی ناپلئون و این همه حکمت؟! نیمکت زهوار در رفته، شش هیچ جلوتر بود از پکیج آموزشی امروزی. هر نیمکت، چهار دانش‌آموز زورچِپان کرده بودند. لابد حکمتی داشته به جهت طفولیت فهممان نشد، چه بوده. حالیه می‌بینیم در مدارس دو نفر روی نمیکت مجالست کرده‌اند، استغفار می‌کنیم، نرمه میان سبابه و شصت‌مان را دندان می‌گیریم، اسراف است، برکت می‌رود از مشق وسوادجات. سیستم گرمایشی چرخشی‌اش منحصراً متعلق همین دبستان. سرایدر فی مابین ساعت کلاس، دق الباب می‌کرد، چراغ والر می‌گذاشت میانه کلاس. جوری تمشیت می‌شد تا آخر وقت همه کلاسها مساویاً بهره ببرند. سرایدار، نامش آب بود. زمستان‌ها اهل محل بر سبیل مزاح و مطایبه صدایش می‌کردند یخ. یک روز گرم تابستان غفلتاً با اتولی تصادف کرد. بخارشد و به آسمان رفت. مدرسه را چندسال پیش وراث موجر فروختند وشد حسینیه جماعتی که اهل مرکز بودند. @namaakkdon @HOWZAVIAN
📛 تقلیل گرایی در عدالت طلبی جنسیتی ✍ احمد اولیایی ⁉️چند روز پیش خانم ابتکار در مورد لزوم ذکر نام مادران در کارت ملی پیشنهادی دادند. بهانه ای شد تا در این باره بنویسم. 🔻عدالت جنسیتی یکی از مباحث مهم در عدالت پژوهی و عدالت طلبی است چرا که تقریبا نیمی از جمعیت جوامع را زنانی تشکیل می دهند که به دلیل داشتن تفاوت های جنسیتی با مردان، حقوق متفاوتی پیدا کرده اند. 🔹همین اهمیت منجر به پدید آمدن جنبش های طرفدار عدالت جنسیتی در طول تاریخ و همه جوامع شده است. 🔸در ایرانِ ما مبانی دینی و نگرش های سنتی به زنان، اهمیت عدالت جنسیتی و کنشگری عدالت طلبان این عرصه را دو چندان کرده است. 🔻 فارغ از اینکه عدالت جنسیتی چیست و بسط عدالت اجتماعی یکسان برای مردان و زنان به چه معناست، آنچه که من می خواهم تأکید کنم تقلیل گرایی حقوق و مطالبات زنان است. بنظر می رسد کنشگران عدالت جنسیتی و بسیاری از زنان جامعه بیش از آنکه به دنبال ارتقای اجتماعی و شأنی بانوان باشند، مطالبات خود را در سطح «ذکر نام مادر در کارت ملی»، «حذف تصویر دختران از روی کتاب ابتدایی»، «ورود زنان به ورزشگاه» و مانند اینها تقلیل داده اند. و حال آنکه خوب بود وضعیت فعلی را تحلیل کنند تا به ایده مناسب «حضور اجتماعی زن» یا الگوی مطلوب «تحصیلات زنان» و یا «اشتغال بانوان» دست یابند. 🔹وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه زنان ما را از داشتن یک آرامش فردی-اجتماعیِ عادلانه محروم کرده، عدم درج نام آنها بر روی کارت ملی فرزندشان نیست؛ بلکه وضعیت اشتغالی است که کنار فرزند بودن را از آنها گرفته است. 🔸وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه ظلم جنسیتی به زنان محسوب می شود، حذف تصویر دختران از روی کتاب فارسی نیست؛ بلکه عدم تلاش در تسهیل ازدواج آنان و دامن زدن به تجرد گرایی دختران است. 🔻بحث عدالت جنسیتی موضوعی عمیق و گسترده است که در یک یادداشت نمی توان بدان پرداخت؛ اما می توان گفت که بزرگترین ضربه را به عدالت خواهی جنسیتی، تقلیل گرایی مطالبات جنسیتی آن هم توسط برخی مسئولین و خودِ بانوان خواهد زد. @HOWZAVIAN
🔎سه گانه هویت در عصر پورنوگرافی اطلاعات سیستم های اجتماعی جهت بازتولید قدرت و بقای پایدار و نه کج دار و مریز، لازم است که اتاق های فکر و هیات های اندیشه ورز را در جهت مطالعه و فهم نسبت قدرت و هویت فعال نمایند.هویت عامل بقای استراتژیک قدرت می باشد. ✅کاستلز معتقد است که همواره هویت در بستر روابط قدرت شکل می گیرد و از این جهت سه نوع منشا برساخت هویت را از هم متمایز می کند که تطبیق و مطالعه میدانی این رویکرد در جامعه ما می تواند ثمربخش و تحول آفرین باشد. 1⃣هویت مشروعیت بخش که مبتنی بر نهادهای قدرت می باشد و به تقویت ساختاری و قانونی جامعه کمک می کند.ساختار می آفریند. 2⃣هویت مقاومت که ناشی از شرایط خاص تقسیم و توزیع قدرت در جامعه می باشد که طبقه مظلوم را واکسینه کرده و جماعت سازی می کند. 3⃣هویت برنامه دار که خلق سوژه می نماید و برای هضم نشدن توده ها در جامعه شبکه ای کاربرد ویژه دارد.شخصیت می آفریند. 🚫بر این اساس، اخبار منفی و یاس آور و پراکنش فیک نیوزها و همچنین القای پاردوکس در اندیشه و اجرا، باعث تضعیف هویت برنامه دار جامعه شده و احساس شخصیت و هویت مستقل را زایل می کنند.(خبر دناپلاسی شدن نماینده های مجلس) ⛔️تحت فشار قرار گرفتن ساختارهای سلامت جامعه و القای ناکارآمدی و بحران، باعث خدشه دار شدن هویت مشروعیت بخش جامعه می شود.(حمله مهندسی شده به قوه قضاییه و عدالت، به بهانه نادرمختاری ها و نویدافکاری ها) 📛از طرفی نیز توجیه فساد در هر کدام از سیستم ها و شاخص های جامعه باعث سرکوب و افول هویت مقاومت در جامعه شده و روحیه ظلم ستیزی را به قهقهرا خواهد راند.(دولت رانتی و خسته در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست) ✅با چنین رویکردی که در باب نسبت هویت و قدرت مطرح شد،در عصر پورنوگرافی اطلاعات که به تعبیر بودریار، کثرت و انبوه اطلاعاتی باعث تبدیل توده ها به اکثریتی خاموش شده است، هر نظام سیاسی برای پایایی و پویایی ضروری است که هویت های سه گانه را در نظام شهروندی خود، بازآفرینی و تکرار نماید. @andisheengelabi ✍علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران بسم الله الرحمن الرحیم گذشت زمان نتوانسته و هرگز نخواهد توانست یاد ارجمند شهیدان عزیز را از خاطر ملت ایران بزداید. این لوح درخشان همواره مزیّن به عنوان شهادت و یاد شهیدان خواهد ماند. این ذخیره‌ی تاریخی همواره به نسلهای ما امید و همت و جرأت خواهد بخشید تا گامها به سمت هدفهای والا را محکم و استوار بردارندو از دشمنی شیاطین خنّاسان عالم نهراسند. جبهه‌ی عدل و حق با این توان و آرایش الهی به پیروزیهای بزرگ دست خواهد یافت انشاالله. سیّدعلی خامنه‌ای ۳ مهرماه ۱۳۹۹ @khamenei_ir
دوستان جانم! به فرهنگ عمومی توجه ویژه ای داشته باشیم. ساعتی پیش در صفحه ۱۹۴ از کتاب تاریخ واسط خواندم که روزی از روزها مولی علی علیه السلام فرمود: به انگشتِ اشاره خود نگویید انگشت سَبّابه! چون که این واژه در واقع یک اسمی جاهلی است که در آن دوره استعمال می شده است. لازم به توضیح اینکه در روزگار جاهلیت، طرفینِ دعوا به هنگام درگیری و مشاجره و به منظور سبّ و دشنام گوییِ به طرف مقابل، انگشت خود را در هوا می چرخواند و بد و بیراه می گفت. اسم انگشتِ سبّابه از آنجا مانده است. حضرت می فرماید: بگویید انگشت مُسبّحه که از تسبیح خداوند می آید. رفقای عزیزم غرض از نگارش این مرقومه کوتاه این بود که عرض کنم باید به فرهنگ عمومی توجه داشته و سهل انگار نباشیم. ✍علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟ 👈 اگر انقلاب اسلامی می‌خواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. ▫️اساسا مساله‌ی پوشش، مساله‌ی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قوی‌ترین عرصه‌ی ارائه‌ی نوع تفکر درباره‌ی هویت خویش است. ✅ مقوله‌ی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد: 🔸مساله‌ی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلان‌نماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت. 🔹نحوه‌ی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابه‌ی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده می‌شود چرا که تلاش می‌شود تا با پوشانندگی در حوزه‌ی عمومی، دعوا با غلبه‌ی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقو‌له‌ی پوشش زن، اساسا زنانه نیست. 🔻نظریه‌ی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانه‌ها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایه‌ی سرکوب نیز شکل نمی‌گیرد و آن‌ها را به حوزه‌ی خصوصی و خانواده می‌راند. لذا زیست جنسی انسان حوزه‌مند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریه‌ی حجاب، با نوعی از نظم‌دهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مساله‌ی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام می‌یابد. 🔺نظریه‌ی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش می‌کشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطه‌ی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. ✍️ مریم‌منصوری @azmanegasht @HOWZAVIAN
🔷 پاسخ مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی “درباره حجاب” 🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز‌ تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی در مقاله روزنامه اعتماد تحت عنوان "درباره حجاب" پاسخ داده. 📄در این یادداشت به شبهاتی از قبیل تغایر قانون حجاب با شرع و فلسفه حجاب، متعارف نبودن، مقایسه برخی گناهان دیگر و چرایی اجرای حجاب برای غیرمسلمان در کشور پرداخته شده است. ‼️جناب عبدی، چنانچه ملاک را مردم وعرف مشخص می کنید، باید گفت که عرف ملاکی ندارد. با ملاک شما، هر کس می تواند با هر پوشی درانظار عمومی ظاهر شود و آن را خلاف عفت عمومی و نظم اجتماعی نداند. متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇 http://fa.rih.ir/news/8032 @HOWZAVIAN
🔴 درس های خارج با موضوعات مدرن ✍احمد اولیایی 🔻 سال های اخیر شاهد بروز و ظهور درس های خارج فقه با عناوینی همچون درس خارج فضای مجازی، فقه ارتباطات، فقه شبکه های اجتماعی، فقه رسانه، فقه استارت اپها، فقه روابط اجتماعی، فقه بیت کوین و ... هستیم. 🔹قطعا جای بسی خرسندی دارد که دروس خارج جدیدی با نگاه به مسائل مستحدثه شکل گرفته اند و این، میتواند به تحول حوزه و افزایش نقش حوزه در حل مسائل روز کمک کند. 🔸اما بنظر می رسد نکته مهمی مغفول مانده است و آن عدم توجه به "سیر تشکیل درس خارج" است. فقه صلات، فقه صوم، فقه خمس و ... اگر سال هاست توانسته پرشور برگزار شود و مجتهدها تربیت کند بخاطر سیری ست که طلبه از ابتدای طلبگی با این موضوعات در مقدمات و سطوح طی می کند. مقدمات آن را میخواند، اصولش را تمرین می کند و سپس در درس خارج به اوج می رساند. ⁉️اما سوال این است که چگونه ناگهان از صلات و صوم و یا خمس و زکات بدون خواندن مقدماتی در علوم اجتماعی، رسانه، اقتصاد و ... در درس خارج های مذکور مساله را حل می کنیم؟!!! 🔻پیشنهاد من این است که اگر قرارست درس خارج شبکه های اجتماعی داشته باشیم باید اجازه دهیم بلوغ درس خارج در سیر تحصیلی حوزه حاصل شود. به عنوان مثال، دروس ارتباطات و فضای مجازی را در ده سال اول حوزه بگنجانیم. باید فرصت دهیم تا درس خارج "سیر درس خارج شدن"' را طی کند. @HOWZAVIAN
💠 خواهش رهبر انقلاب از جوانان «خواهش می کنم عزیزان من، به خصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهرا دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد.» 🌐 eitaa.com/meftah_313