🔅 می چرخن و می رقصن و می نوشن ز برجام
واقعاً چقدر این رئیسجمهور محبوب ما مظلوم است. آقا این بنده خدا بگوید ماست سفید است باز یک عده پیدا میشوند و زور میزنند ثابت کنند نه سیاه است. بابا انصاف نیست؛ حالا گیریم که چند تا دروغ هم شنیده باشید؛ ولی خب هر چوپانی که چوپان دروغگو نمیشود؛ مخصوصاً که گله هم هنوز دستش باشد؛ اصلاً آقا خود شماها هیچ وقت توی عمرتان دروغ نگفتهاید؟
بله از جفا به اعلیحضرت میگفتم؛ مثلاً ایشان فرمودهاند: چرخ سانتریفیوژ میچرخد؛ چرخ اقتصاد هم میچرخد؛ پس به عهدمان عمل کردیم. (مهر ۱۳ اسفند ۹۹) حالا باز یک عده پیدا شدهاند و زور میزنند که ثابت کنند این حرف دروغ است؛ در حالی که بنده اثبات میکنم دستکم این حرف، راست است به دو دلیل:
اولاً که فرمودهاند چرخ میچرخد؛ نفرمودهاند که به جلو یا عقب درسته؟ شاید بگویی ایشان گفته «بهتر میچرخند؟» خب گفته باشند؛ این هم جواب دارد؛ آقا شما با ماشین توی سربالایی هستی. جلو بروی چرخ بهتر میچرخد یا عقب؟
ثانیاً فرمودهاند «میچرخد» ولی نفرمودهاند که برای «ملت ما» یا برای «ما». شما موفقیتهای برادر ایشان، دختر ایشان، داماد ایشان، برادر جهانگیری، دختر نعمت زاده، واعظی، ظریف، عراقچی و... را نگاه کنید تا ببینید چقدر چرخ برای «ما» خوب چرخیده است.
✍ جیم جواتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 هوا خیلی سرد است
به احتمال بسیار زیاد مخترع چراغ زرد، آن را فقط برای میوه فروشی و طلا فروشی اختراع کرده است.
اگر او را مجبور کنی تا صبح ساعت ۷، سر کلاس "کفایه خوانی" بنشیند و چراغ، زرد باشد، از کردهی خود بسی پشیمان میشود.
تنها چراغ کلاس که از قضا زرد است، کمی پرش دارد.
استاد کفایه خوانی مثل همیشه بدون هیچ توجهی به قیژ قیژِ در، وارد کلاس میشود.
اینجا "کلاس" است، نه مدرس.
مدرس محل درس است اما کلاس محل پاس کردن واحدهاست.
سلامی سرد میکند. بسم الله میگوید و متن را میخواند.
حتی بسم الله هم سرد بود.
عجیب است. حتما به خاطر زمستان است.
طلبه ای درون عبای خود پیچیده شده، گوشه ای کز کرده و صفحه ای از کتاب را مقابل خود گشوده است.
چه اهمیتی دارد که صفحهی چند است.
مهم اینست که او روی زمین و استاد روی صندلی نشسته است. آخر استاد "تقدس" دارد.
از ابتدا تا انتها هیچ کس جز استاد کفایه خوانی، سخن نمیگوید.
یک نفر بی ادب آن جلو نشسته است.
هر از گاهی سوالاتی پیرامون متن خوانی استاد میپرسد و سعی میکند به مرحوم آخوند و جناب استاد توهین کند.
حتما منیة المرید نخوانده است.
طلبه ها به خاطر سرما به خواب رفته اند.
آخر اینجا هوا خیلی سرد است...
✍ اسماعیل دشمیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
💐با سلام خدمت اعضای محترم نویسندگان حوزوی 🔹این کانال همواره به دنبال شناسایی زمینههای رشد نویسندگی
#خبر_خوب_ما
108 اثر به جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام ارسال شد.
آثار در مرحله داوری قرار دارد.
آیین اختتامیه جشنواره، هفته آینده در قم برگزار می شود.
🔻 جزئیات و خبر تکمیلی به زودی در کانال نویسندگان حوزوی اعلام می شود.
🙏💐
#جشنواره_ادبی_حضرت_ابوطالب
#نخستین_جشنواره_حق_التألیفی
📜فهرست طلایی ۲۰ کانال فرهنگی و تربیتی
👈ببینید، انتخاب کنید، عضو شید، استفاده کنید!
(💡این فهرست بر اساس نام خانوادگی مدیر کانالها مرتب شده است).
1️⃣امیر احتشام (مدیر کانون فرهنگی-تربیتی میثم تمار قم)
🆔️@Amirehtesham
2️⃣مهدی الهی منش (کارشناس ارشد روانشناسی مثبتگرا)، کانال #کارگاه_تربیت_بنیادی
🆔️@tarbiat_bonyadii
3️⃣رضا امیرزاده (دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی)، کانال #ن_والقلم
🆔️@noonvaalghalam
4️⃣مسعود پارسافر، کانال #فرهنگ_و_اندیشه_تمدنی
🆔️@tamaddone
5️⃣حامد تقدیری (رئیس سازمان مدارس تربیتی صدرا)، کانال #حامدانه
🆔️@hamedtaghdiri
6️⃣جامعه فعالان تربیتی فتح الفتوح، کانال #هاتف
🆔️@hatef_app
7️⃣مصطفی جهانگیری (دانشجوی دکتری روانشناسی)، کانال #بر_بال_قلم
🆔️@barbaleghalam
8️⃣محمدامیر حمیدی فر، کانال #ذکری
🆔️@zeekra
9️⃣اسماعیل دشمیر، کانال #قلمرو
🆔️@ghalam_ro
0️⃣1️⃣سجاد دینپرستی صالح (سطح چهار تفسیر قرآن)، کانال #انباز
🆔️@anbaz60
1️⃣1️⃣مرتضی رجائی، کانال #تربیت_و_حکومت
🆔️@m_rajaaei
2️⃣1️⃣محمدهادی شریعتی (دکترای سیاستگذاری فرهنگ)، کانال #حکمت_فرهنگ
🆔️@hekmatefarhang
3️⃣1️⃣محمدکاظم شیرینکلام، کانال #نگارستان_تربیت
🆔️@tarbiati_mksh
4️⃣1️⃣علی فاطمیپور (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال #رویش
🆔️@ali_fatemipour
5️⃣1️⃣علی فراهانی، کانال #فانوس
🆔️@fanus_alifarahani
6️⃣1️⃣محمدهادی قراباغی (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال #هادیانهها
🆔️@hadianeha
7️⃣1️⃣گروه مشاوران، کانال #تربیت آنلاین
🆔️@moshaveronlin
8️⃣1️⃣محمدحامد مبینی (کارشناس معاونت تبلیغ حوزه علمیه تهران)
🆔️@mobini_110
9️⃣1️⃣مجتبی وافی (مدیر مدرسه علمیه تربیتمحور ملاصادق قم)
🆔️@m_vafi
0️⃣2️⃣مسلم وافی (مسئول مؤسسه اندیشه کوثر)، کانال #مهارتهای_کاربردی_تربیت_فرزند
🆔️@tarbyati
🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁
🔰سه #پیشنهاد_ویژه که در حقیقت جایزه فهرست بالاست.
🔰اگر میخواهید فقط گلچین مطالب کانالهای بالا رو ببینید و بخوانید، سه کانال زیر را پیشنهاد میکنم.
🔰این سه کانال، با رویکردی #سخاوتمندانه و کاملاً #امانتدارانه، مطالب برگزیده کانالهای بالا را به نام و آی دی خود کانال، منتشر میکنند.
کانال #جهان_پساکرونا
🆔️@jahanepasakorona
کانال #نویسندگان_حوزوی
🆔️@howzavian
کانال #کانون_نویسندگان_تربیتی
🆔️@n_tarbiati
🆔️ @m_rajaaei
#خبر_خوب_ما 💠#اصفهان
✍️ نویسنده شو!
💥ثبت نام از طریق
https://idpay.ir/nasra
📲 اطلاعات بیشتر پیام به
09035397118
@shaffaf_esfahan
#نویسندگی
#رسانه #ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
RJQK_Volume 11_Issue 43_Pages 175-199.pdf
619K
🔅شادی در قرآن #معرفی_مقاله 👆
◀️ سازوکار نگرش الهی در تحقق شادی و سلامت معنوی از دیدگاه قرآن با تأکید بر آیه فضل و رحمت الهی (یونس/58)
✍️سیدضیاء الدین علیانسب؛ سیدمرتضی علیانسب؛ سیدمجید نبوی
لینک مقاله
https://rjqk.atu.ac.ir/article_12413.html
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
May 11
#آثار_و_مواضع_نویسندگان_حوزوی
👌پای درس رهبر انقلاب
تأثیر شیطان در دستگاه محاسبهی ما، از راه تهدید و تطمیع است. برای این است که دستگاه محاسباتیِ انسان مؤمن را از کار بیندازد تا محاسبهی غلط انجام بدهد؛ وقتی دستگاه محاسباتی از کار افتاد، کار خراب میشود.
👈 لطائف
👌در اردوی طلاب چه گفتم؟
گفتم: باید در حرم بنشینید و علاقهها، حالتها، بینشها و عملهاتون رو که تا به حال با آنها زندگی میکردید، روی کاغذ بنویسید. بعد به نقد خودتون بنشینید و ببینید اهل بیت (ع) چه علاقهها و حالتهایی رو دوست دارند و کم کم با خودتون کار کنید تا از این حالتها به اون حالتهایی که اهل بیت (ع) دوست دارند برسید.
👈 مجتبی وافی
👌باید رفت...
باید بفهمم دنیاقرار نیست براساس دو دوتا چهارتای من پیش برود
👈 باران نجاتی
👌ساسی مانکن، نگاه تکنوفیلی و حاد ابتذال
حاد ابتذال یعنی ولنگاری مشروع که عین آب خوردن به مصرف اپیدمیک برسد و همراهی بخش بزرگی از تینیجرهای جامعه را در غفلت ساختارهای مسئول و خانواده های مشغول رقم بزند.
👈 علیرضا محمدلو
👌شبکه ملی اطلاعات و مسئولیت نجات نسل
در بسیاری از کشورها، محدودیتهایی برای عدم نمایش صحنههای مستهجن در فضای مجازی اعمال شده است. اما متاسفانه در کشور ما، مراجع قانونی و نهادهای وابسته، هنوز راه حل عملی برای آن ارائه نکردهاند.
👈 روزنگار یک طلبه
👌مونوگرافی شیوه جذب جوانان
آنچه اکسیر تحول را رقم می زند؛ همدلی و همراهی است، رفاقت را بگذارید با هم سن و سال های خود داشته باشند و با شما رفتار شاگرد و استادی، متربی و مربی، امام و مأمومی داشته باشند...
👈 سید جواد محمدزاده
👌خطر تحریف
برای مراقبت از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید زودتر دست به کار شد. "شجاعان" و "بچه های انقلاب" با بیانی کودکانه، جذاب و بدون ایجاد وحشتِ در همین راستا ساخته شده است.
👈امین محمدلو
👌 مبل بدبار
دو نفر یکی پیر و دیگری میانسال سر یک مبل سلطنتی را گرفته بودند و آرام آرام تا سر کوچه میبردند. خنکای شب بیشتر شده بود و تک و توکی ماشین از توی خیابان میگذشت. سعی میکردند تا جایی که میشود بیسروصدا این کار را بکنند...
👈 حسین ابراهیمی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#جمعه_ی_انتظار
ای ماه در آسمان به دنبال توایم
ما بی خبر از جهان به دنبال توایم
از مسجد سهله دور هستیم، ولی
در مسجد جمکران به دنبال توایم
✍️ مجتبی خرسندی
#اشارت👇
«بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء» به وجود مقدس ایشان مخلوقات روزی میخورند و زمین و آسمانها ثابت هستند.
#با_شاعران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کارگاه_مهارتی_نیم_روزه
💠ارزشهای خبری در یادداشتهای روزانه 💠
✍️برادران ۲۳ اسفند
✍️خواهران ۲۴ اسفند
✔️ ظرفیت کلاس: ده نفر
🔹برگزاری دورههای نگارش رسانهای به همت کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء در قم
نام نویسی:
🆔 @Saberin1984
📲 09149734414
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تفاوت نگاه تربیتی سعدی و حافظ
🔶#سعدی و #حافظ برای قرنهای متمادی دو شاعر فرهنگساز بوده و هستند. در عین حال، تفاوتهای فراوانی میان نگاه فرهنگی و تربیتی و اخلاقی آنان مشاهده میشود که در جای خود قابل مطالعه و بررسی است. به عنوان مثال، درباره نقش وارستگی مربی در تربیت، سعدی میگوید هر چند پاکی و وارستگی مربی نقشی جدی و انکارناپذیر در تربیت متربیان دارد؛ اما متربی نباید خود را درگیر عمل یا بیعملی مربی کند. وظیفه متربی این است که پندها و سخنان حکیمانه را به گوش جان بشنود و عمل کند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعي گويد
خفته را خفته کي کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
🔶اما حافظ به شدت با چنین نگاهی مخالف بود و به متربیان توصیه میکرد که اگر مربی اهل عمل نبود، هرگز پند و نصیحت او را نباید بشنوید و عمل کنید!
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بيعملان واجب است نشنيدن
🔷در این میان به نظر میرسد دیدگاه سعدی درستتر و راهگشاتر از دیدگاه حافظ است. خود سعدی از قول فقیهی که پسرش دیدگاهی همچون حافظ داشت، میگوید: «بمجرّد اين خيال باطل (که مثلا مربیان به گفتههای خود عمل نمیکنند) نشايد روى از تربيت ناصحان بگردانيدن و علما را به ضلالت منسوب كردن و در طلب عالم معصوم از فوايد علم محروم ماندن»
✍ احمدحسین شریفی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◽️حفظ محیطزیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است
◾️رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیطزیست یک نگاه معرفتی و معنوی است علاوهی بر آنچه که گفته شد. نگاه معرفت دینی است. این در ادبیات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکرین و همهی کسانی که در این زمینههای مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینهها نظر دادند و حرف زدند.
◾️برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتری است معرفت کردگار. یعنی این جوری. نگاه، نگاه معرفتی است. برای همین هم هست که در شرع مقدس اسلام غرس کردن درخت و نشاندن نهال یکی از حسنات محسوب شده.
◾️روایات متعددی داریم که ما را تحریص میکنند و ترغیب میکنند به اینکه درخت بنشانید و نهال بنشانید و اینها. حسنه است اینها. در قانون اساسی ما هم که برای محیطزیست یک اصل وجود دارد که اهمیت محیطزیست را و ضرورت پرداختن به محیطزیست را به بهترین بیانی در آنجا بیان کرده.
◾️بنابراین، فعالیتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیطزیست و جنگل و بقیه انجام میگیرد، اینها فعالیتهای دینی است، اینها فعالیتهای انقلابی است و جوانهای عزیز ما نباید گمان کنند که مسئلهی محیطزیست یک مسئلهی تزئینی و تجملاتی و زیادی است. نه، یک مسئلهی اساسی و مهمی است که در شرع و قانون آمده. ۹۹/۱۲/۱۵
#مقام_معظم_رهبری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◽️حفظ محیطزیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است ◾️رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: نگاه ما به درخت و گی
#هم_نویسیِ مخاطبان نویسندگان حوزوی
✍️ برای ما یک پاراگراف پنجاه کلمهای بنویسید. به بهترین مینیمال پنجاه هزار تومان تقدیم میشود.
📌 به این پرسش پاسخ دهید:
💠 محیط زیست سالم نشانهی چیست؟ ....
👌فرصتِ قلمزنی تا هشت صبح شنبه (فردا)
#پیش_به_سوی_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️ به یاد خسروی جهادگران
✔️ فیضیهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شده است بارگاه جهاد.
📌نگاه اجتماعی طلاب و علما در دوران گام اول احیا شد.
♦️مبلغانی در همین مسیرهای بین استانی و جادههای هموار و ناهموار کشور جان خود را از دست دادند.
😔خانوادههایی از طلاب جهادگر، صبر و سکوت را یاد گرفتند و به خاطر امام و رهبرشان از اولیّات زندگی خود چشم پوشیدند.
🔆 یکی از آنها، #احمد_خسروی عزیر و فراموش نشدنی است. امروز جهادگران او را بیشتر از قبل به دست آوردند.
🙏روحش شاد
#پیشنهاد به دفتر تبلیغات اسلامی👇
جای خالی «نکوداشت مبلغان و جهادگران جان برکف» خالی است؛ پاسداشتِ مردان مبلغ و مجاهدی که برای مردم مُردند و خانوادههایی که شیخ شَبابشان را از دست دادند.
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 اختتامیه جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب برگزار میشود
جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب(ع) یکشنبه، هفدهم اسفند با حضور شخصیتهای ادبی و رسانهای و تقدیر از برترینها به کار خود پایان میدهد.
به گزارش روابط عمومی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، حجت الاسلام علی اسفندیار، دبیر اجرایی جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) با اعلام خبر اختتامیه این جشنواره ادبی گفت: آیین اختتامیه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) یکشنبه، هفدهم اسفند در سالن همایش کوثر سازمان تبلیغات استان قم برگزار میشود.
وی با اشاره به این که در مجموع 108 اثر به مرحله داوری رسیده است، افزود: 42 شعر، 24 یادداشت، 15 مینیمال، 20 نثر ادبی، 5 گزارش از سوی اهالی ادب و رسانه به دبیرخانه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) ارسال شده است.
اسفندیار با اشاره به فرصت یک ماهه فراخوان این جشنواره، تعداد آثار رسیده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب نخستین جشنواره حق التألیفی بود که در کنار همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر اکرم(ص) به اجرا درآمد، همچنین در کنار تقدیر از همه نویسندگان این جشنواره، از برترینها در روز اختتامیه تجلیل میشود.
وی مراسم نثرخوانی، شعرخوانی و یادداشتخوانیِ برخی از برگزیدگان این جشنواره را از برنامههای روز اختتامیه اعلام کرد.
دبیر جشنواره حضرت ابوطالب(ع) با قدردانی از تلاشهای مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پرداختن به شخصیت گمنام حامی پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: فعالیت چندین ماهه دبیرخانه این همایش بین المللی نشان میدهد، جامعه امروز بیش از پیش نیازمند شناخت صحیح شخصیت های تاریخی اسلامی است.
گفتنی است، آیین اختتامیه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) 17 اسفندماه در سالن همایش کوثر سازمان تبلیغات استان قم از ساعت 16 تا 18 با حضور شخصیت های فرهنگی، ادبی، رسانه ای و تجلیل از برگزیدگان بهترین آثار برگزار میشود.
این جشنواره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) برگزار میشود.
✔️ جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) در قم برگزار میشود.
🔆زمان: یکشنبه، 17 اسفندماه
🔅مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان قم
#نویسندگان_حوزوی
#یاداشت #نثر_ادبی #شعر
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#هم_نویسیِ مخاطبان نویسندگان حوزوی ✍️ برای ما یک پاراگراف پنجاه کلمهای بنویسید. به بهترین مینیمال
سلام علیکم، صبح تون پر از انرژی و امید و توکل به خدا
📌 35 دقیقهی دیگر فرصت دارید
برای نوشتن یک پاراگراف محیط زیستی 😊
#هم_نویسی ⏪ فرصتی برای بهتر نویسی و بیشتر نویسی
🔴 تکرار ادعایی واهی
🔹وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود در نشستی در قاهره ادعای متوهمانه امارات متحده عربی درخصوص جزایر سه گانه ایران را تکرار و از این کشور حمایت کردند. آنها در این نشست مدعی شدند که امارات متحده عربی بر جزایر بوموسی، تنگ بزرگ و تنب کوچک حاکمیت دارد و ایران این جزایر را اشغال کرده است.در این خصوص توجه به گزاره تحلیلی تاریخی ذیل حائز اهمیت است:
1⃣ بررسی تاریخی این واقعیت را گواهی میدهد که ایران از گذشته دور بر تمامی جزایر و سواحل خلیجفارس حاکمیت مطلق داشته است.
2⃣با آغاز قرن ۱۹ حضور انگلیسیها در خلیجفارس به بهانه مبارزه با دزدان دریایی ولی در حقیقت برای تامین منافع خود، پررنگ شد و عملاً در خلاء اقتدار دولت مرکزی ایران، تعرض و اشغال جزایر و سواحل ایران را مورد توجه قرار دادند.
3⃣بررسی گزارشات، مکاتبات، نقشهها و اسنادی که توسط خود انگلیسیها در آن مقطع منتشر شده، گواهی میدهد که جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک متعلق به ایران است و هیچ مدرکی خلاف آن یافت نمیگردد.
متن کامل
✍ احمد بنافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚠️ بازخوانی یک پیام تاریخی
📌واکنش امام خمینی به نامهی پاپ ژان پل دوم که برای موضوع آزادی گروگانهای آمریکایی نگاشته بود نیز در این ایام و همزمان با سفر پاپ فرانسیس به عراق اهمیت ویژهای دارد.
✍🏻 چراکه امام خمینی به نامهی بهظاهر صلحطلبانهی پاپ برای رهایی عوامل آمریکا در لانهی جاسوسی، پاسخ مفصلی دادند تا نشان دهند که ایشان بین پاسخ به یک «رهبر دینی» (ولو غیر مسلمان) با یک «دولتمرد مستکبر» تفاوت قائل میشوند اگرچه موضوعات هر دوی اینها یک چیز و مشترک باشد.
💡امام خمینی رحمهاللهعلیه در ملاقات مجدد با نمایندهی رهبر کاتولیکهای جهان، خلاصهی آن نامه و پاسخ را چنین روایت میکنند: «دفعهی اول برای آن لانهی جاسوسی بود که جوانهای عزیز ما اطلاع پیدا کردند که این مرکزی که در ایران به اسم سفارت آمریکا هست، سفارتخانه نیست و اشخاصی که در آنجا هستند اشخاص دیپلمات نیستند، بلکه جاسوسانی هستند که در یک مرکز جاسوسی متمرکز هستند و برای ضرر ملت ما و کشور ما در آنجا مجتمع هستند و آقای پاپ شاید ندانسته توصیه کردند برای آنها و من در آنوقت مفصل تنبهاتی به ایشان دادم.» [۱]
♨️ نیز امام با هوشیاری تمام، از موقعیت پیش آمده، بهخوبی استفاده کرده و دنیای مسیحیت را در برابر پرسشهایی منطقی و عقلانی قرار میدهند؛ به نحوی که در فرازی از پاسخ امام چنین آمده است: «اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح، موافق است با این جنایاتی که اینها کردند، من چه جواب به اینها بدهم؟ روحانیت مسیح که میداند که قرآن کریم به طرفداری از مسیح و طرفداری از صدیقهی طاهره مریم برخاست و آن چیزی که به خلاف واقع، نسبت به آن طاهرهی مطهره میدادند، تکذیب کرد. ... در عین حالی که اسلام طرفداری از مسیح و علمای مسیح کرده است در قرآن، ما میل داشتیم که گوش ما را یک وقت هم نغمهی امثال آقای پاپ نوازش بدهد و استفسار کند که این ملت چرا به اینطور میگذراند. ... و الآن هم بپرسد از کارتر که چرا یک نفری که سیوچند سال جنایت کرده است، خیانت کرده است و جنایات و خیانات او مشهود است، چرا بردید آنجا و نگه داشتید و باز در آنجا هم میخواهید توطئه بکنید؟» [۲]
⭕ «من از جنابعالی با نفوذ معنوی که بین ملت مسیح دارید، میخواهم که دولت آمریکا را از عواقب ستمگریها و زورگوییها و چپاولگریها بترسانید و آقای کارتر را، که با شکست نهایی مواجه است، نصیحت کنید که با موازین انسانی با ملتهایی که میخواهند استقلال مطلق داشته باشند و وابسته به هیچ قدرتی در جهان نباشند، رفتار کند و از تعلیمات حضرت مسیح سلاماللهعلیه پیروی نماید و خود و دولت آمریکا را بیش از این در معرض رسوایی قرار ندهد.» [۳]
۱. صحیفه امام خمینی، ج۱۳، ص۶۷.
۲. همان، ج۱۱، ص۲۹-۳۹.
۳. همان، ج۱۲، ص۲۳۷-۲۳۸.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 اختتامیه جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب علیه السلام
✔️ شعرخوانی
✔️ نثرخوانی
✔️یادداشتخوانی
🔻با سخنرانی:
🔅استاد جواد محدثی، پیشکسوت عرصه نویسندگی
🔅حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع
رییس مجمع ملی کانونهای فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات کشور
🔻و با اجرای:
🔅سید محمدجواد شرافت، هنرمند و شاعر حوزوی
🔻زمان: یکشنبه ۱۷ اسفندماه _ساعت ۱۶ تا ۱۸
🔻مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ششم، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، سالن کوثر
@abutalibconference
@HOWZAVIAN
🍃 روزهای پایانی
🔅پیامبر اکرم (ص) فرمود: خدای متعال در آسمان هفتم فرشتهای را قرار داده است که «داعی» گفته میشود. هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح میگوید: خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. خدای متعال میفرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد و بخشنده کسانی هستم که بخشایش بخواهند. ماه ماه من، بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت میکنم و هرکس از من بخواهد به او میدهم و هرکس از من هدایت بخواهد او را هدایت میکنم. این ماه را رشتهای بین خود و بندگانم قرار دادم که هرکس آن را بگیرد به من میرسد.
✍ عارف وارسته، مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات، ذیل همین روایت میفرماید:
لطف پروردگار باعث شده تا به ما اجازه تسبیح خود را بدهد؛ و حکمت او ما را مشرّف به این تکلیف کرده است. چه رسوایی بزرگی اگر بعد از این بخشش بزرگ، در تسبیح او کوتاهی و در فرمانبرداری او سستی کنیم!
👌 قدر فرصت ماه رجب را بدانیم. فرصت ها مثل ابر، خیلی نامحسوس میگذرند. ناگهان دیر میشود🌹
✍ دقیقه ای درنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یاد_شهدا #یادواره_شهدا
یادواره ۱۲۶ شهید والامقام مدرسه علمیه امام محمدباقر (علیه السلام)
🔸سخنران: سردار محمدرضا نقدی
🔸یادواره به صورت مجازی برگزار میگردد
🔸لینک ورود:
aparat.com/b_emambagher/live
✅ مدیریت و بسیج مدرسھ علمیھ امام محمد باقر علیھ السلام
@b_emambagher
@HOWZAVIAN
✍محقق موفق
محقق موفق کسی است که تحقیقاتش عمیق و دقیق است و به هر سخن مشهوری اتکا و اعتماد نمیکند.
به نمونهای حدیثی و ادبی و از زبان استاد محمد اسفندیاری بنگرید:
گویندهٔ ”اُطْلُبوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ اِلَی اللَّحدِ“
«عبارت فوق به عنوان حدیث نبوی زبانزد است و غالب نویسندگانی که دربارۀ علم در اسلام قلم زدهاند، آن را به پیامبر خدا (ص) نسبت دادهاند. وزارت آموزش و پرورش نیز سالهاست که آن را به نقل از پیامبر شعار خود قرار داده است. اما سخن مزبور اساساً حدیث نیست و نویسنده با تتبّع گسترده در جوامع روایی شیعه و اهل سنّت منبعی برای آن نیافت. با اینکه در کتابهای حدیثی، از کافی تا بحارالانوار و المحجة البیضاء، فصلی به ”کتاب فضل العلم“ و ”کتاب العلم“ اختصاص یافته، ولی در هیچیک از منابع دست اول و حتی دست دوم چنین حدیثی از پیامبر نقل نشده است. حتی در آثار مستقلی که که در فضیلت علم وجود دارد، مانند جامع بیان علم و فضله، از ابن عبد البرّ قرطبی، اثری از حدیث مزبور نیست.»
چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی
«شعر فوق را در دهههای اخیر به فردوسی نسبت دادهاند و اکنون در همه جا مشهور شده که از اوست. منشأ این شهرت وزارت آموزش و پرورش است که آن را به نقل از فردوسی و به همراه حدیثِ پیشگفته شعار سراسری کرده است. ولی این شعر هم از فردوسی نیست و حتی در ابیات الحاقی شاهنامه نیامده است. نسبت دادن این شعر به فردوسی خطاست، و نسبت دادن مضمون آن به پیامبر خطایی دیگر و بزرگتر. آری، فردوسی در جایی از شاهنامه گفته است: از آموختن یک زمان نغنوی. و در جایی دیگر گفته است: میاسای ز آموختن یک زمان.
شعر فوق از سرودههای عصر حاضر است و در هیچیک از دیوانها و تذکرههای متقدمان و متأخران نیست. حتی علی اکبر دهخدا در کتاب امثال و حکم آن حدیث پیشگفته را آورده، ولی شعر مزبور را بدین سبب که نشنیده و در جایی نخوانده نبود نیاورده است. بنابراین، حدس میتوان زد که از سرودههای پس از تألیف امثال و حکم است.
من برای اطمینان بیشتر، به سید محمد دبیرسیاقی، که کشفالأبیات شاهنامه را فراهم کرده است، متوسل شدم. وی در نامهای توضیح داد که از قضا اکنون در حال تصحیح یادداشتهای روزانهٔ علی اصغر حکمت است، که وزیر معارف (آموزش و پرورش) در دوره رضاشاه بود. در این یادداشتها آمده است که مصراع دوم این شعر، سرودهٔ میرزا ابوالقاسم فخرالاسلام، از مقامات وزارت معارف است، و آن را در سال ۱۳۱۵، که سال مبارزه با بیسوادی بود، سرود. اما مصراع اول آن از کسی دیگر است و بعدها به آن افزودهاند.»
آسیبشناسی دینی، محمد اسفندیاری، تهران، انتشارات کویر، ۱۳۹۵، ص ۳۵۹ - ۳۶۰.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تکریم_حامی (۱)
✴️ باغبان رسالت و امامت
سلام خداوند تبارک، اهلبیت نبوت، شجره امامت و ملائک مقرّب بر تو ای عبدمناف ای ابوطالب بن عبدالمطلب ...
فهم از درک و روایت جایگاهت و بیان و بنان از گفتن و سرودن شرح حالت، ابتر و الکن است.
در شرافت تو همین بس که خود فرزند سیدالبطحایی، خلف صالحِ ساقی الحجیج و حافر زمزمی. همو که بزرگترین امانت نسل ابراهیم و ثمره عبدالله و آمنه را نزد تو به امانت نهاد.
آن ابر و سایبان رحمتی که در صحرای تفتیده جزیره العرب و رمل های مذاب حجاز،هماره سایه گستر یتیم عبدالله بود، تو بودی. تا از سلامت لقمه ای یقین نداشتی در طهارت و سلامت، به کام مبارکش ننهادی و تا اطمینان به امنیت پیرامونش نداشتی او را به بستر نفرستادی. با جان و مال و آبرو و فرزندانت سپر وجودش بودی از صاحب ذوالفقار تا جعفر طیار - بگو علیِ جان برکف،عشقبازی در حجله مرگ در برابر شمشیر های آخته قریش را در لیله المبیت از که آموخته بود و از کجا مدال "لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" را دریافت نمود، آری، آری الولدُ سِرّ ابیه...
سرمست بشارت بحیرا بودی و قد کشیدنش را با اشتیاق به تماشا می نشستی، چه زود حضرت طه جوانی برومند و رشید شد و امین خاص و عام. چون پدری مهربان او را مرد خانه ام المومنین خدیجه غرّا و همراز آن طاهره کبری نمودی و حق کفالت را به تمام به جای آوردی.
نقل است که بوجهل مسلکان و بولهب صفتان خواستند تو را مشرک و کافر معرفی کنند، تبّت یداه... و تویی باغبان آن شجره رسالت و امامت، که اصلها ثابت و فرعها فی السماء...
چه دلیلی بر قوت ایمان و تقوای تو بالاتر از این فراز زیارت وارثِ ذبح عظیم،حضرت سیدالشهداء که: "اشهد انک کنت نورا فی الاصلاب الشامخة و الارحام المطهرة لم تنجسک الجاهلیة بانجاسها و لم تلبسک من مدلهمات ثیابها"
ای قبله قبیله و صاحب قصیده لامیه، چون تو سخن کنی و در حمایت رسول اعظم حق و قصیده ای بسرایی مدعیان زبان در کام گیرند و خفاشان کوردل قلم غلاف کنند تا جایی که ابن کثیر اعتراف کند : این قصیده عظیم و بس بلیغی است و جز همان کس که بدو منسوب است، احدی نتواند چنین سراید. این قصیده از معلقات سبع هم پربارتر است و هم در بیان معنا از همه رساتر!
نهج بلاغت را علی مرتضی و کمال فصاحت را خطبه های دشمن شکن زینب کبری و شجاعت و فراست را مسلم بن عقیل بن ابیطالب از پدربزرگی چون تو به ارث برده اند.
و بیش از چهل سال چون سدی سدید و کوهی استوار برای پیامبر خاتم بودی و غریو غیرتت این گونه طنین انداز بود: به خدای محمد سوگند! قریش نمیتواند به تو دست یابد، مگر این که من در خاک خفته باشم... و سوگند که در این پیمان صادق بودی تا اینکه بعد از رحلت جانسوزت، پیک وحی نازل شد و فرمود: یا محمد از مکه بیرون شو که دیگر حامی و پشتیبانی نداری!
در این روز سید الانبیاء و سید الاوصیاء هردو یتیم شدند و با اشک دیدگان یکدیگر را تسلی می دادند و آغوش محمد،جان پناه علی بود در این عام الحزن و مصیت عظما.
در فداکاری و ایمانت همین بس که ابن ابی الحدید چنین اشعاری به ثبت رسانده است:
"و لولا ابوطالب و ابنه لما مثل الدین شخصا فقاما فذاک بمکة آوی و حامی و هذا بیثرب جس الحماما تکفل عبد مناف بامر و اودی فکان علی تماما"
اگر ابوطالب و فرزندش علی نبود، ستون دین برپا نمی شد ابوطالب در مکه از دین خدا حمایت کرد و به آن پناه داد و علی در مدینه کبوتر دین را به پرواز درآورد.ابوطالب کاری را در دست گرفت و چون درگذشت علی آن را به اتمام رسانید...
و اینک جهان در انتظار میوه ای است از باغستان توحید و امامت که باغبانی با کفایت و صلابت چون تو آن را به بشریت هدیه نمود، حضرت حاضر غائب، مهدی آل محمد عج. امید است اهل علم و فضیلت، با بیان و قلم و رسانه، نگذارند حضرت ابوطالب علیه السلام و دیگر ستارگان آسمان فضیلت در صفحات تاریخ همچنان غریب و مظلوم بمانند.
وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
درود بر روزی که زاده شد،روزی که از این جهان رخت بر بست و روزی که دوباره برانگیخته خواهد شد.
✍ هادی حمیدی، نویسنده جشنواره ادبی رسانهای حضرت ابوطالب علیه السلام
#نثر_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تکریم_حامی (۲)
به قلم استاد جواد محدثی
✔️ ابوطالب، ابومطلوب هم هست
فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق.
چون حقِ مجسّم بود، معیار حقجویان و میزان حق پرستان بود.
ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب
اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک میکنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصلهای نمیچسبد، برچسبهای ناچسب را به ابوطالب میزنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی میکنند، تا از علی انتقام بگیرند.
وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند.
علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد.
ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بیجهت نبود که پسر ابیطالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و میگفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.»
اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست...
#نثر_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN