🔺جو غالب تودهایها در دهه ۲۰
خانم گوهرالشریعة دستغیب در کتاب خاطراتشان با عنوان گوهر صبر فضای فرهنگی و جو غالب تودهایها در جامعه را به خوبی توصیف میکنند:
تودهایها برای عضوگیری و جذب هوادار علاوه بر پخش اعلامیه در مدارس هرازگاهی در خیابان لطفعلی خان میتینگ هم میدادند، یادم هست دختر استاندار شیراز همت که در مدرسه ما درس میخواند جذب تودهایها شده بود و در میتینگهای آنها شرکت میکرد. من و اقدس یک بار او را در راه برگشت به خانه دیدیم که رفته پشتبام یکی از مغازهها ایستاده و با یک بلندگوی دستی صحبت میکند عدهای هم دور و برش ایستاده بودند و به حرفهایش گوش میدادند، من از اینکه میدیدم یک دختر خانم این طور جسورانه رفته آن بالا و حرف میزند خوشم آمد و در دلم گفتم بارک الله اما چون حرف تودهایها را قبول نداشتیم، خیلی سریع از کنار آنها رد شدیم و رفتیم. تودهایها چندین بار تا جلوی مدرسه ما هم آمدند و سر و صدا به پا کردند. یک بار هم با هیاهو ریختند به مدرسه. ما از کلاسمان که مشرف به حیاط و در ورودی مدرسه بود، دیدیم بعضی دخترها برای اینکه ببینند چه خبر است با آنها همراه شدهاند؛ اما چندتایی هم بودند که توده ایها به زور آنها را کشیدند و با خودشان بردند.
آن روز من و اقدس از ترس اینکه ما را هم به زور ببرند در کلاس را بستیم و دو سه تا نیمکت به صورت عمودی در گوشهای از کلاس قرار دادیم و پشت آن قایم شدیم. خیلی ترسیده بودیم؛ چون همراه شدن با آنها را عیب میدانستیم. … نگران این هم بودیم که اگر بفهمند ما از خانوادهای روحانی هستیم بیشتر اذیتمان کنند آن زمان تعداد خانوادههای روحانی که دخترشان را به دبیرستان میفرستادند، واقعاً انگشت شمار بود. ما همین طور که از ترس پشت نیمکتها میلرزیدیم، متوجه شدیم چند تا از تودهایها جلوی در کلاس رسیدهاند .یکی از آنها در را باز کرد و نیم نگاهی داخل کلاس انداخت؛ اما ما را ندید و رفت. نیم ساعت بعد ... به خانه برگشتیم در راه موقع ردشدن از خیابان لطفعلیخان باز همان جمعیت را دیدیم که پایینتر از مدرسه میتینگ تشکیل دادهاند روی هم رفته آن زمان جو جامعه بسیار نامساعد و تبلیغات کمونیستها بسیار گسترده بود نه تنها در مدارس بلکه در دانشگاه و ادارات هم آنها حرف اول را میزدند و از آنجا که هیچ گروه مذهبی وجود نداشت، اگر کسی میخواست فعالیتی بکند، حتماً باید عضو حزب توده میشد تودهایها به دلیل جذابیت کلام به خوبی خودشان را طرفدار کارگران و فقرا و توده مردم جا میزدند و مدافع حقوق آنها معرفی میکردند. با اینکه خیلیها تسلیم آنها نمیشدند؛ اما به هر حال توانسته بودند از بین خانواده های مذهبی افرادی را جذب کنند.
📖منبع: طیبه پازوکی، گوهر صبر(خاطرات گوهر الشریعة دستغیب)، چاپ اول، تهران، انتشارات سوره مهر، 1397ش، صص ۶۲-۶۳.
...
✔️ پینوشت: خواندن این خاطرات خوبیاش این است که میفهمیم در دوره پهلوی چه فضای سنگینی علیه مذهب و روحانیت بوده است اما از دل همین فضا باز روحانیت بود که موفق بیرون آمد و امروز دیگر نامی از تودهایها نیست، به تعبیر روایتی از امیر المؤمنین «لِلْحَقِّ دَوْلَةٌ» و «لِلْبَاطِلِ جَوْلَةٌ» حق دولت ثابت و همیشگی دارد و باطل فقط سر و صدایش زیاد است.
امروزه فضای فرهنگی و نفوذ روحانیت قابل مقایسه با آن زمانها نیست.
«الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَ
✍️ حمیدرضا باقری را در شرح حال دنبال کنید
#تاریخ
#انقلاب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قلمدون
🖌 شده یک بار برای یکی از مخاطبان خاص خودت نامهای بنویسی، در آن از خصوصیات اخلاقی او تمجید کنی و آرام آرام به یکی از خلأهای زندگیاش اشاره کنی؟
🖍این کار را اگر انجام ندادهایم، شاید نیاز پیدا نکردیم به چنین تعاملی با مخاطب تبلیغیمان...
💎 اما بدانیم نوشتن برای مخاطب خاصی که ما را می شناسد معجزه می کند.
✔️ نوشتن ساحتی از تفکر است و پس از آن تبلیغ خوبیها؛ این سالها به «پویش نوشتن» در بین استادان و طلاب فکر میکنم و هم عمل!
😔 خدا کمک کند؛ چون در بین مدیران سیاستگذار قلمنفهم کار کردن جهنم است.
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰راهبرد ارتباطات مجازی در تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
✍️ محمدجواد محسن زاده، دکتری فرهنگ و ارتباطات
با توجه به نامگذاری سال 1403 به نام «سال جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) ، انتظار است که تمامی مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات، روابط عمومی و فرهنگ با شکل دهی به نگرش های عمومی در رایانه سپهر (فضای مجازی) در کمک به تحقق شعار سال، نقش آفرینی کنند.
حوزه شعار سال تأکید امام امت بر الزامات جهش تولید با یاری و حضور حداکثری هموطنان گرامی است.
روابط عمومی ها با اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای بهره گیری از قدرت تبلیغات ، مبارزه با رانتهای اطلاعاتی و اقتصادی، فرهنگسازی برای تولید محتوا برای شناساندن و ترویج استفاده از تولید بومی و ملی و تعصّب و عِرق به عَرق کارگران؛ میتوانند تأثیرات شگرفی روی مخاطب بگذارند.
راهبرد یا اِستراتِژی ( به انگلیسی: Strategy ) به معنی تعیین اهداف و طرح برنامهای برای رسیدن به آنها است.
به گفتاری دیگر جدای از اهمیت پیام شعار سال 1403، هنگامی که این شعار و پیام در فرهنگ دیجیتال و رایانه سپهر (فضای مجازی: Cyberspace) به درستی با ابعاد مختلف آن انتشار یابد، ارتباطات راهبردی فراهم می شود و مخاطب فرصت بیشتری برای هم اندیشی و مجالی برای همکاری می یابد که در تحقق عملی شعار سال، کمک شایانی میکند.
#سایبر
#جهش_تولید
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
21.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔘 غیرت
✍️محمدجوادمحمودی
حقیقت آنست که مرد،
هر چه را بیشتر دوست بدارد،
آنرا بیشتر در انحصار خویش میگیرد!
و برای همین نمیگذارم،
حتی به قدر نگاهی،
سهم کسی باشی.
بگذار هر چه میخواهند بگویند؛
متعصب،
متحجر،
افراطی
و هر آن لقبی که از حسادتشان شعله میکشد.
مهم آن است که "من"،
"تو" را بیش از همه دوست دارم...
#غیرت
#محبت
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
13.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 #ببینیم
دومین کنگره شهدای سرافراز دیار علویان
💠 یادواره ۴۰۰ #شهید طلبه و روحانی استان مازندران با محوریت دانشمند فاضل شهید آیت الله هاشمینژاد(ره) برگزار میگردد.
🕙 شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح
🔰شهرستان بهشهر، مصلای حضرت آیتالله جباری (ره)
♻️ ستاد بزرگداشت
🌷 ۴۰۰ #شهید_روحانی مازندران
#شهدای_روحانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@RadioMaVa
☀️ از آنانی که آموختم...
✍️ سیدمحمدباقر میرصانع
نزدیک به 15 سال پیش، من و سه نفر از رفقا، داخل اتاقک هشتم سالن 15 قطار تهران-مشهد نشسته بودیم که پیرمردی لاغر اندام، خوشپوش و خوشرو وارد شد. برق چشمانش در همان ابتدای ورود نشان از خوشحرفی و خوشمجلسیاش میداد.
دربارۀ همه چیز حرفی داشت و برای هر متنی حاشیهای. به ویژه با غذا خوردن من خیلی حال کرده بود و میگفت: «جوری میخوری که آدمِ سیر به هوس میافته» (اون موقع بود که فهمیدم با چه حرصی و ولعی لقمهها را میخورم! از آن پس شیکتر خوردم. )
همسرش را به تازگی از دست داده بود و از عشقاش به او حکایتها داشت.
اما مهمتر از همۀ اینها دیدگاهاش دربارۀ دنیا بود: «دنیا #دانشگاه_آزاد است. دانشگاهی که هرکسی یا هر چیزی در آن میتواند #معلّم و #استاد باشد، به شرط اینکه شاگرد و دانشجو اهل دیدن، دقّت کردن و درس گرفتن باشد.»
با این پیشدرآمد قصد دارم از برخی معلمان و اساتیدِ خودم در این دانشگاه آزاد تشکر کنم:
1. همان پیرمرد لاغراندمِ خوشپوشِ خوشروی خوشسخنِ خوشمجلس که به واژۀ دانشگاه آزاد آبرو داد.
2.معلم کلاس دومِ ابتداییام مرحوم پیشوا که با اینکه متوجه شد کلاس را نجس کردهام عیبپوشی کرد و دروغ من را راست پنداشت و ضایعام نکرد. (اما خداییش جوری با اعتماد به نفس گفتم: «قبل از اینکه ما بیایم بود» که همۀ بچهها باور کردند)
3. داییام که با شُل بستنِ پالان الاغ و سوار کردنِ من، برادرم، پسردایی و پسرخاله بر روی الاغِ بیچاره به من آموخت، کار از غیرمحکمکاری خیلی عیب میکنه. (هنوزم احتمال میدم دایی بنده قصد ترور دستهجمعیِ ما رو داشت)
4. آن سنگ بزرگی که در مسیر خانۀ پدربزرگم بود و به منِ سر به هوا، سر به زیری را آموخت. (البته کمی بد اخلاق بود چون هم شلوارم پاره شد و هم صورتم زخمی.)
و بسیار معلم دیگری که به من بسیار درس آموختند و الان فرصتِ بازگو کردنشان نیست.
#روایت_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 نویسندههای #روز_معلم
اسوهی ایثار
✏️م *صالحی
✍معلمی شغل وحرفه نیست، بلکه ذوق و هنرو توانمندی است.
معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی،نخست ویژه ی ذات اقدس الهی است وسپس شغل انبیاء...
هنر معلمی این نیست که فقط به تدریس بپردازد، بلکه او باید روحیات انسانی را در شاگرد پرورانده و روحیات غیر انسانی او را از بین ببرد.
. معلم، انسان مقدسی است که تأثیر کلام وی، بیشتر از تأثیر کلام پدر و مادر است.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3209
بالهایم را در شمع وجودش بسوزانم....
✍محمد جانی
«ن وَالْقَلَمِ وَمَایسْطُرُونَ؛ ن ،سوگندبه قلم وآنچه می نویسند.»(سوره قلم آیه 1)
آری، سوگند به قلم و آنچه که مینگارد تا برای همیشه ماندگار بماند و یاریگر انسانها در گذرگاه زمان باشد. به نام او که میآفریند؛ انسان را در جوهره ذات انسانیت با شخصیت ملکوتی و انسانی تا طریقه ره یافتن به بارگاه دوست را چند صباحی در این کره خاکی بازجوید تا شاید ره به سوی خیر و سعادت رهنمون نماید.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3210
«معلمانه»
✍سیده ناهید موسوی
اردیبهشت ماه که به روز معلم میرسیم. ناخودآگاه یاد تک تک معلمهای دوران ابتدایی میافتم، از کلاس اول تا پنجم دقیقا با چهره و فامیلی در ذهنم نقش میبندند. دوره راهنمایی که سه کلاس بود و چند دبیری، یعنی برای هر درس یک معلم خاص داشتن را تجربه کردیم درواقع دوران گذر ما از ابتدایی و دنیای کودکانه به دوران نوجوانی و کشف استعدادها و مهارتها بود.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3214
«خونرسان»
✍زهرا سبحانی
دیگران را نمیدانم؛ ولی روز معلمِ بچگیهایم، یک جورایی عذاب وجدان داشتم برای شهید مطهری!
که روز شهادت عالمی اینچنین، ما افتادهایم به دَدر ددور.
خلاصه حواسم بود که بی احترامی نشود و انصافا حد نگه میداشتیم من و همکلاسیهایم.
بزرگتر که شدیم فهمیدیم آنچه ما از آن به جشن تعبیر میکردیم اسمش....
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3218
«سوسکه»
✍ س_غلامرضاپور
از بچگی همیشه میز پراز کادوی روز معلم را دوست داشتم.
با اینکه هیچکدام از انها هیچوقت متعلق به من نبود اما از دیدن انهمه بستهی کادو پیچ شدهی رمز آلود کوچک و بزرگ که نمیدانستم چه چیزی در آنها هست بهوجد می آمدم..
کلاس اولی بودم که یک روز پدرم چند جلد کتاب تربیتی نو از قفسه کتابخانه بیرون آورد و لای روزنامه کادو پیچ کرد و داد به من و خواهرهایم که برای معلمهایمان کادو ببریم.
چندروز قبل از روز معلم.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3221
همه روزهای تحصیلیام
✍ فاطمه میریطایفهفرد
همه روزهای تحصیلیام را دوست داشتم اما سطح سه را بیشتر. همه مکانهای تحصیلم را دوست داشتم اما #جامعهالزهرا را بیشتر. همه دوستان تحصیلم را دوست داشتم، اما #طلبهها را بیشتر.
حل کردن حسابان را دوست داشتم، حتی وقتی که مغزم را تریت میکرد، یا وقتی که با رياضيات گسسته، احتمال افتادن دو سیب از هفت سیب را در سبد با شرایط خاص محاسبه میکردم. اما....
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3224
بهترین جای دنیا
✍راضیه کاظمی زاده
نزدیک بیست سالی است که در مقام دانش آموزی هستم، بعد از دوازده سال آموزش در دوران کودکی و نوجوانی، پا به جایی گذاشتم که همه چیز آن برایم رنگ و بوی دیگری داشت!
هر روزمان را با دعای عهد آغاز می کردیم و با عرض ارادت به مولا، پای درس اساتید می نشستیم، جو صمیمانه ای که در کلاس درس ها با اساتید داشتیم، درس خواندن را برایم دوست داشتنی میکرد!...
https://eitaa.com/afkarehowzavi/3225
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 سلوک استادی
🔸شاگردپروری
✍ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
🔸از مهمترین شؤون معلمی «شاگردپروری» است. یک معلم و استاد طراز کسی است که همه وجود خود را وقف پرورش علمی و عملی نیروهای کارآمد برای اسلام و انقلاب و کشور کند.
🔹یک «استاد مربی» در برخورد با شاگردان خود چنان رفتار میکند که هر کدام خود را نزدیکترین و محبوبترین شاگرد نزد او دانسته و او را محرم اسرار خود و کلید راهگشای مشکلات خود میدانند.
🔸رحمت و رضوان الهی بر #علامه_مصباح باد که الگویی کامل در شاگردپروری بود. او حتی تا واپسین ماههای حیات مبارک خود، به احترام، تمام قد جلو شاگردان خود میایستاد. با آنان در موضوعات مختلف جلسات مشورتی میگرفت. بیتکلف و بدون نیاز به هیچ ترتیب و آدابی با شاگردان خود بر سر یک سفره مینشست. خوبیهای آنان را برجسته میکرد. بدیهایشان را نادیده میگرفت و هرگز هیچ کدام از آنان را در میان جمع تحقیر یا تخفیف نمیکرد. او به راستی «معلم خیر» بود.
#دانشگاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 در جستجوی یسنا
✍ محمدصدرا مازنی، نویسنده و مدرس پژوهشگری
۱. عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت یک دختر چهار ساله در زمینهای کشاورزی گلستان از خانوادهاش جدا شده و مفقود میشود. خانواده این کودک هنگام کار در مزارع روستای یلی بدراق متوجه گم شدن کودکشان شدند تیمهای امدادی و مردمی در حال جستجو هستند.
۲. خبر دوم از قول مدیر عامل جمعیت هلال احمر منتشر میشود: هر روز ۲۵۰ نفر از نیروهای هلال احمر، مردمی و گروههای جهادی عملیات جستجو را در زمین و هوا انجام میدهند.
۳. روز دیگر: به رغم جستجوهای گسترده و مستمر، تا کنون اثری از یسنا نیست.
جستجو به روز چهارم کشیده شد، یک دستگاه بالگرد شناسایی نیز وارد منطقه شد اما با وجود زیرپاگذاشتن ۵۰۰ هکتار از علفزارهای منطقه هنوز این دختر پیدا نشد.
۳. ویدئوی بعدی؛ مردم برای جستجوی یسنا چادر زدند:
با این پانویس: چقدر با دیدن این ویدیو بغضم گرفت اشک ریختم. ما مهربونترین مردم دنیا رو داریم ببینید چطور چادر زدن برای کسانی که رفتن برای جستجو یسنا.
۳. ویدئوی سوم؛ فیلم پاراگرایدر دیده میشود، صدای جوانی هم بلند است که به پاراگرایدر اشاره کرده و این خبر را مخابره میکند: بچهها یسنا زنده پیدا شد، پاراگرایدر پیداش کرد.
۴. ویدئوی چهارم: پنجشنبه۱۳ اردیبهشت؛ یسنا در آغوش مادر! یسنا، زنده پیدا شد.
#یسناهای_بیپناه_غزه
#حوادث
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 دامنه عشق به نوشتن
✍️ موسی آقایاری، استاد حوزه علمیه زنجان
از آنجا که قرآن کریم جز از حقیقت و واقعیت سخن نمیگوید، وقتی به قلم و سطرهای آن قسم میخورد. به این نتیجه میرسیم که نگارش فی حد نفسه دارای ارزش بوده و ریشه در ذات انسان و فطرت او دارد. اگر بزنگاهها از رخدادهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی و.... توسط قلم به دستان اصطیاد شود، می تواند در ساختن انسان نقش بسزایی ایفا کرده و ضمن استحکام بخشی به باورهای انسان و تبدیل بالقوههای او به بالفعلها، در اخلاقیات و کردار او تأثیر شایانی داشته باشد.
عناصر نوشتن فارغ از عنصرهای ظاهری نظیر داشتن قلم و کاغذ و میز تحریر و فضای آرام و امروزه لپ تاپ و گوشی مناسب، عنصرهای درونی همانند تقوای در نویسندگی، داشتن روحیه عالی و خستگی ناپذیر، عشق به نگارش و حس حقیقتجویی به جهت ابقای اندیشهها و تراثی برای آیندگان است.
نوشتن کاملا از گفتن متفاوت است. آثار گفتنها فی المجلس است چه احساسی و چه عقلانی، لیکن آثار نوشتن مادامالعمری است و میتواند انسانها را از برهوت خیالات و توهمات به دور کرده و چمن زار آرامش و طراوت و زیبایی را به زندگی آنها به ارمغان آورد.
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⬛️ #تسلیت؛ شهادت امام صادق علیه السلام
▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق
▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق
▪️السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق
#شهادت_امام_صادق(ع)
#حوزه_علمیه #مذهب_جعفری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 رئیس مذهب نور و عدالت
🔳 امام صادق علیه السلام
رئیس مذهب نور و عدالت
گره خورده به نامت ریشه ی ما
تناور می شود در خاک عشقت
نهال روشن اندیشه ی ما
اگر از شرق تا غرب جهان را
کسی دنبال علمی نو بگردد
زیان کرده اگر در آخر کار
به نزد خوان صادق برنگردد
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق
سلاحت دانش است و سنگرت علم
دلت الگوی قلب عاشق ماست
تمام گام هامان صادقانه
جهان محتاج قال الصادق ماست
کم آوردند پیش علمت اما
به دلهاشان نفاق و شک زیاد است
همیشه میوه های سمی جهل
سر راه بهشت دین زیاد است
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق
مدینه غربتت را گریه کرده
مزار بی چراغ تو گواهش
ندارد سایه بان گرمای روزش
ندارد شمع در شام سیاهش
ولی نور تو در غربت نمانده
شده شمع محافل مطلب تو
مسیر انقلاب ما گره خورد
به نام و یاد و راه و مکتب تو
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِق
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِق
عبای وحدت دین روی دوشت
به سر عمامه ی ایثار داری
تو از هر مذهبی از هر نگاهی
مریدان، عاشقان بسیار داری
بشارت دادی از نسل تو مردی
می آید با توان و علم بی حد
تأسی کرده از تو ، خوانده تاریخ
رضا را عالم آل محمد
صفحه تدبر قرآن
#امام_صادق(ع)
#شعر #اهل_بیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN