فراتر از پرستار 🌹🌹
حرف نمیزند تا همه نگاهها برگردد سمتش. حرف نمیزند تا همه تحسینش کنند. سخن میگوید، تا علی و اولادش را جهانی کند. تا مثل همه سخنرانیها که بعد از پنجاه سال فراموش میشود سخنرانیاش در تاریخ ماندگار بماند.
چند روز بعد از تولد قُنداقه اش را خدمت پیامبر میبرند تا نامی برایش انتخاب کند. نامش را خدای رسول کنار گوشش زمزمه میکند و او از آن روز زینت پدرش میشود.
در بزرگسالی وقتی در کوفه صحبت میکند، مردم زنگولهها را بیصدا میکنند و میگویند:
_ گوش کنید، صدای این دختر شبیه ترین صدا به صدای علیست.
امالبنین هم توی تولد پسرش ابوالفضل میگوید:
_ اول پسر، دوباره پسر، باز هم پسر، زینب که است صاحب دختر نمیشوم.
✍ملیحه براتی
ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد.
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
﷽
زینت مولا
✍آشوری
وقتی زاویه دید با امام همسو باشد، وقتی خط فکری چهارچوب داشته باشد، وقتی تکلیف در قالب تسلیم باشد، در دورانی که محب امام بودن جرم است؛ یک زن، تمام قد برای حمایت از امام زمانش میایستد و در رسوایی تاریخی، کار هزار مرد میکند!
زمانی که نفس فناء در خدا باشد در معرکهای که جان از جان میرود، میشود زنی که میگوید چیزی جز زیبایی ندیدم؛ میشود زینب، زینت آفرینش.
#زینب_کبری
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🚩
باسم ربّ الشهداء
🖼 قاب عکسِ مقابلم،
تمام چشمانم را غرق خود میکند؛
و من که سخنها در قلبم جولان میکرد، اکنون «صُمٌّ و بُکم» شدهام.
نمیدانم چشمانِ پر صلابت اوست که زبانم را بیکلام ساخته،
یا شکی که مدّتی است چون خوره بر جانم افتاده، با من چنین کرده است.
مدّتی بیکلام با چشمان اشکآلودم، با او سخن میگویم
تا آنکه زبانم جرأت یافته، تمام وجودم به میدان سخن میآید:
میخواهم با تو سخن بگویم؛
با تو که شهادت، این هنر مردان خدا،
مهر تأییدی بر مردانگی و غیرت و صلابت تو در این راه است.
با تو که دوستانت تو را به شجاعت و سختکوشی؛ خانوادهات، به مهربانی و شفقت میستایند؛
و آنگاه که زمانِ پیکار میشود، همرزمانت از مردِ میدان بودنت، میگویند.
چقدر سخت است انتخاب واژگان وقتی در برابرت مردی تمامقد ایستاده است،
و تو با تمام کوچکیات غرق وجود او میشوی.
🔗 از کجا و از چه بگویم؟
من که قصهها از هشت سال دفاع مقدّس شنیده بودم،
همیشه با خود میگفتم، چه حاصلی برای من دارد؟
جوانِ دهه شصت که همّتها و باکریها و چمرانها را الگوی خویش قرار داده بود،
حق داشت از وطن و استقامت و شهادت بگوید؛
اما من در این عصر زر و تزویر، با چه امیدی از اینها دم بزنم.
راستش را بگویم دیگر دفاع مقدّس، برایم رنگ و بویی نداشت،
تا آنکه مردان میدان به پا خواستند.
آری تو و بسیاری از همرزمانت را نمیشناختم،
امّا وقتی از مردانگی و صلابت و استقامتتان شنیدم،
پاسخ تمام سؤالاتم را گرفتم؛
📜 و این چنین بود که ابوهادی،
حیات الهی شهیدان را برای من تفسیر میکند،
و هدایت، این تحفه الهی را به قلب ناامیدم باز میگرداند؛
و من در حالی که قاب عکس شهید را بر قلبم میگزارم،
بار دیگر راز اشک بر حسین را با تمام وجود درک میکنم،
و قلبم را روانه قبلهگاه عاشقان واله میکنم،
و برای ابوهادی، علی تمامزاده، این پروده سیّد الشهداء، رفعت درجه طلب میکنم،
و به یاد آن مرد میدان، چشمانم را به انگشت اشاره امام خامنهای، این مرد بزرگ تاریخ، میدوزم،
و در این عصر حیرت، در سمت درست تاریخ میایستم.
به مناسبت سالگرد شهادت ابوهادی، علی تمامزاده
16/08/1403
✍️ استاد پژوهشگر حجت الاسلام و المسلمین دکتر اصغر آقایی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
صدیقه صغری در تراز صدیقه کبری
✍ فاطمه علی زاده علی آبادی
امروز یادآور نزول سوره کوثر بر قلب نازنین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است و تداعی کننده جشن و سرور ملائکه الله و افلاکیان.
آری امروز روز اعطای خیر کثیر به کوثر است.
روزیست که صدیقه کبرا (سلام الله علیها) دختری را در تراز و قامت خویش به دنیا آورده است. صدیقه صغری خواندندش چرا که پرورش یافته دامان صدیقه کبراست. اما در حقیقت و کمالات، گویی صدیقه کبراست. آن چنان در دامان مادر پرورش یافت و به چنان مقامی دست یافت که از لحاظ مرتبت و منزلت، چه بسا برتر از بسیاری از زنان نامی، همچون آسیه همسر فرعون و مریم بنت عمران شد.
همان گونه که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مقام و منزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: مریم سیده زنان عصر خویش بود اما حضرت زهرا (سلام الله علیها) برترین زنان عالم تا روز قیامت است، صدیقه ی صغری (س) نیز چنان در دامان مادر پرورش یافت که گویا همان صدیقه کبراست و سیده نساء العالمین.
*مقایسه ای کوتاه بین زینب کبری سلام الله علیها و آسیه همسر فرعون*
آسیه زنی بود که دلبسته ی هدایتی شد که پیامبر زمانش به او عرضه کرد و زمانی که جسمش در زیر شکنجه تاب نیاورد از خداوند خواست : « پروردگارا! برای من در بهشت خانه ای بنا کن و من را از دست فرعون و عمل گمراه کننده فرعون نجات بده». آری آسیه شکنجه دید اما درد و رنجش جسمانی بود و در واقع، از خداوند طلب مرگ می کرد.
اما آن رنج ها و محنت ها که بر حضرت زینب سلام الله علیها در روز عاشورا رفت از داغ برادر، فرزند، برادر زاده، یاران و همراهان، تهاجم دشمن، هتک احترام، مسئولیت حفظ کودکان و زنان،.... کجا می توان با مصائب جسمانی مقایسه نمود. اما در مقابل همه این مصائب، زینب سلام الله علیها به پروردگارش عرض نکرد: «ربِّ نجِّنی». بلکه در روز عاشورا عرضه می دارد: {الهی تقبّل منّا هذا القُربان}
____________________
#میلاد_حضرت_زینب
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔹روز عمهی سادات
✍️ محمدباقر خراسانی
مدت زمانی است -شاید کوتاه مدت- که بواسطه تهاجمات فرهنگی و احتمالا با اهدافی خاص در فرهنگ و گفتگوهای عمومی ما، عمه از مفهوم،جایگاه و بار مثبت خوبی برخوردار نیست و بعضا برخی افراد دانسته و یا ندانسته، از روی آگاهی و یا از روی جهل و غفلت و گاهی اوقات در قالب شوخی و طنز، چنانچه نسبت به فرد دیگری قصد تمسخر، تحقیر، توهین و طعنه را داشته باشند، عمه او را خطاب می کنند و جملاتی را به عمه اش نسبت می دهند. این برخوردهای کلامی بعضا بقدری عادی و فراگیر شده که افراد خودشان برخی ناملایمات و یا جملات معترضه را به عمه خود حواله و نسبت می دهند.این در حالی است که برای عمه در مناسبات خانوادگی و یا شکل گیری و تکوین شخصیت برادرزاده، می توان نقشی موثر و مفید، تعریف و ترسیم کرد،بگونه ای که می توان نقش آفرینی عمه را در هویت بخشی و شکل دهی شخصیت برادرزاده موثر دانست.
بطور کلی ارتباط عاطفی عمیقی بین عمه و برادرزاده وجود دارد که نشان از وابستگی خاص و نقش تاثیرگذار عمه در شکل گیری شخصیت برادرزاده داشته و دارد.
در کشور ما روز میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم و عالمه فهیمه؛ حضرت زینب کبری سلام الله علیها به نام روز پرستار نامگذاری شده است که اگر بررسی اجمالی هم داشته باشیم شکوه و عظمت پرستاری حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا، در پرستاری و مراقبت از برادر زاده خود؛ حضرت امام سجاد علیه السلام بوده است، که امام سجاد(ع) در تشریح شرایط عصر عاشورا و بعد از هجوم یزیدیان می فرماید: عمه ام حضرت زينب (س) متوجه وضع من شد و فرمود: اي يادگار جد،پدر و بردارانم، ميبينم با جان خود بازي ميكني و نزديك است جان خود را از دست بدهي. نگران نباش..
🔸عمه در معارف و سیره بزرگان دینی ما جایگاه خاصی دارد و در دستورات اهل بیت علیهم السلام می توان نسبت به آن اشاراتی یافت، به عنوان مثال امام جواد(ع) در خصوص عمه بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می فرماید: هرکس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت پاداش اوست.« كامل الزيارات ص ۳۲۴». و یا امام زمان (عج) می فرماید: در گرفتاری واسطه ای آبرومند چون عمه ام زینب علیهاالسلام به درگاه خدا معرفی کنید تا خدای متعال گرفتاری تان را برطرف سازد، و یا در جای دیگر فرموده است: به شیعیان و دوستان من بگویید خدا را به حق عمه ام حضرت زینب قسم دهند که ظهور مرا نزدیک گرداند.
و یا نقش حضرت حکیمه خاتون عمه امام حسن عسکری(ع) در هنگام تولد و اعلام خبر تولد حضرت امام زمان(عج)، بوضوح دیده می شود. در کربلا حضرت زينب به عنوان عمه هم روحيه بخش است وهم پناهگاه، چنان که در دوران اسارات هر زمان بچه ها و حتی زنان کاروان اهل بیت علیهم السلام آماج تهاجم و اذیت قرار می گرفتند به عمه پناه می آوردند، ضمن اینکه عمه غم خوار و تسکین دهنده هم هست، زماني که امام حسین (ع) کنار بدن مجروح و غرق به خون فرزند جوانش؛ علی اکبر علیه السلام قرار گرفت، حضرت عمه علی اکبر-زینب کبری- را به استمداد طلبید و فرمود: بگویید عمه اش زنیب بیاید، تماشای رُخ اکبر نماید.
در دوران معاصر نيز در مواردی همین نقش تاثیرگذاری عمه را می بینیم،بگونه ای که می توان از نقش و همراهی عمه بزرگوار امام خمینی- صاحبه خانم- در خونخواهی از پدر شهيد امام، یاد کرد که در نهایت امام خمینی با همکاری عمه بزرگوارش موفق به شناسایی و اعدام قاتلین پدر شهيد خود می شود، و البته می توان به موارد دیگری نیز اشاره نمود که از حوصله خواننده محترم این نوشتار خارج است.
در سالروز میلاد با سعادت عمه سادات و بزرگ پرستار صحنه های مدینه، کوفه، و باز مدینه و در نهایت کربلا و شام؛ یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها با عرض تبریک و شادباش به همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام، مقام عمه ها خوب، واقعي و دوست داشتني را ارج مي نهيم.
یادآور می شوم مراقب باشيم، بدليل شرايط خاص و تحولات فکری و فرهنگی، در مسيری قرار نگيريم که از افرادي که در تکوين شخصيت ما انسان ها نقش داشته اند، به نيکي ياد نشود.
قدر عمه های خوب را، خوب بدانیم و عمه های خوب هم با تاسی به عمه بزرگ سادات، در پرورش و تکوین شخصیت برادرزاده ها بکوشند تا جوانانی رشید، مومن و آشنا به هويت ايراني اسلامي و آگاه به مباني و معارف راستین اسلام ناب محمدی صلياللهعليهوآله و سلم پرورش دهند.
#حضرت_زینب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📮روایت مظلومیت هنر میخواهد
✍ میلاد حسنزاده
▫️مدتی قبل، یکی از دوستان، قطعه فیلمی از کودکی اهل غزه که بهطرز دلخراشی، بهشهادت رسیده بود را، در گروهی ارسال کرد. آنقدر تصویر جگرسوز بود که تا مدتی در شوک فرو رفتم. هرچند همين تأثیرپذیری، نیت منتشرکننده تصویر بود، اما متأسفانه از آسیب این حرکت خود اطلاعی نداشت.
➕روایت جنگ و روایتِ مظلومیت یک ملت دارای ظرافتهایی است که اگر رعایت نشود اثری وارونه دارد. انتشار حجم بالا از چنین ویدئوهایی، آسیبی بهنام حساسیتزدایی، در پی دارد.
➕مسئله حساسیتزدایی در روانشناسی رسانه درباره رفتار مخاطب به کار میرود. بنیان این مسئله، عادت و خوگیری به موضوعی پرتکرار در زندگی است. مثلا بر پایه این نظریه، با قرارگیری بیشازحد فرد در معرض برنامههای خشونتآمیز، از حساسیت او نسبت به تماشای خشونت کاسته میشود و نتیجه آن، بیتفاوتی و بیحسی عاطفی نسبت به قربانیان خشونت و حتی حقوق طبیعی آنان است. به چنین پیامدی حساسیت زدایی (یا خوگیری) نسبت به خشونت گفته میشود. حساسیت زدایی، هم در جریان زندگی واقعی موضوعیت دارد و هم در مورد صحنههای خشونت آمیز صادق است. نظر بر این است که مدتی پس از خوگیری و عادت به دیدن صحنههای خشونت آمیز کم کم تأثیر رقّتبار این گونه صحنهها از بین خواهد رفت و در نتیجه همدلی نسبت به قربانی کاهش خواهد یافت. آنانی که میزان خشونتی را که در دنیای واقعی جریان دارد ناچیز برآورد میکنند ممکن است به بی حسی عاطفی مبتلا شده باشند.
➕مرحوم آیت الله فاطمینیا میفرمود:
«هنگام مصیبت خواندن یک قدری پردهپوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید. من استادی داشتم، می گفت بعضی روضه ها را در تمام عمرم فقط یک بار خوانده ام آن هم در روز عاشورا! باید حال مجلس را نگاه کرد. حالا چون چهار نفر نشسته اند بیاییم مصیبت ظهر عاشورا را بخوانیم؟ نمی گویم مصیبت نگو اما یک قدری پرده برداری کن. مصیبت شش ماهه را حتما کامل نگویید! مواظب باشید، من چهل سال منبر رفتم، خدا مرحمت کرده است، دستم را گرفته تا حالا مصیبت مکشوف نخوندم! یک وقتی در نجف یک روضه خونی بوده، می گویند این روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه را خیلی تند خوانده بود، بعد یکی از بزرگان با خبر شده بود که وجود نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها ناراحت هستند و فرموده بودن: بگو انقدر دل ما را نسوزان!»
➕لازم است یادآور شوم، منظورم این نیست که مظلومیت غزه را روایت نکنیم، بلکه باید هوشمندانه روایت کنیم. در این زمینه پیشنهاد میکنم #مستند "۲۰ روز در ماریوپُل" را ببینید. در این مستند _با اینکه اقدام اوکراین برای پیوستن به ناتو سبب جنگ بود_ اما کارگردان جنگ را بسیار هنرمندانه به نفع اوکراین روایت کرده، تصاویر دلخراش و با خشونت بسیار بالا را منتشر نکرده و با سانسور بعضی جملات و صحنهها عزت ملت اوکراین را حفظ میکند.
#غزه #روایت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian_alborz
💠 نماد عقل، تدبیر و شجاعت در تاریخ اسلام
✍️ دانیال بصیر
▪️لقب «عقیل» به معنای صاحب عقل و تدبیر است و «عقیله» مؤنث آن بوده و به همان مفهوم اشاره دارد. انتخاب این لقب برای حضرت زینب سلامالله علیها به ویژگیهای بارز ایشان در زمینه عقلانیت و تدبیر مرتبط است. حضرت زینب به واسطه درایت، حلم و بردباری خود، موقعیت ویژهای در میان زنان قریش و بنیهاشم پیدا کرده و به عنوان عاقله و عقیله النساء شناخته میشود.
▫️تحمل حوادث سخت پس از وقوع واقعه عاشورا و مدیریت شرایط دشوار، نشاندهنده عقل و شجاعت ایشان است. به عنوان مثال، ابن عباس هنگامی که به نقل اقوال حضرت زینب میپردازد، بیان میدارد: «حَدَّثَتنی عَقیلتُنا زینبُ(س) بنتُ علی(ع)..» (معالی السبطین، ج۲،ص۱۰۹). این جمله بر جایگاه ویژه ایشان در نزد دیگران تأکید دارد.
🔻علاوه بر این، در مجلس یزید، زمانی که آن مرد سرخرنگ شامی به جناب سکینه سلامالله علیها اشاره میکند و از یزید میخواهد که او را به وی ببخشد، فاطمه (س) میگوید: «ما به زینب پناه بردیم چرا که او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.» این جمله نیز بر محبوبیت و اعتبار حضرت زینب در میان اهل بیت و خانواده تأکید دارد.
▪️حضرت زینب با رهبری و سخنوری خود توانست پیام عاشورا را به نسلهای بعدی منتقل کند و به عنوان الگویی از عقلانیت و ایثار در تاریخ اسلام باقی بماند. بررسی شخصیت ایشان و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن، از موضوعات مهم در مطالعات تاریخی اسلام به شمار میآید. منابع مختلفی وجود دارد که به تحلیل شخصیت و زندگانی حضرت زینب پرداخته و ابعاد مختلف ایشان را مورد بررسی قرار دادهاند که از جمله می توانید به کتاب «زینب(س) پیامبر عاشورا» شرح تاریخ زندگانی حضرت زینب(س) از ولادت تا وفات؛ اثرمرحوم استاد محمدی اشتهاردی(ره) مراجعه کنید.
▫️در آخر سخنم را با کلام حضرت سجاد به پایان میبرم که در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» ای عمّه! شما الحمد للّه بانوی دانشمندی هستید که تعلیم ندیده، و بانوی فهمیده ای هستی که بشری تو را تفهیم ننموده است»
#حضرت_زینب
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یک روحانی خودرویش را به جبهۀ مقاومت اهدا کرد
🔹حجتالاسلام هاشمی از اهالی روستای شیخ شبان در چهارمحالوبختیاری تنها خودروی خود را به جبهۀ مقاومت اهدا کرد.
#لبنان
#غزه
✅ کانال نویسندگان حوزوی چهارمحال و بختیاری/به ما سر بزنید
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
✅قابل توجه طلاب گرامی
🔹موسسه ای در نظر دارد از طلاب محترمی که در زمینه های ذیل تخصص دارند برای تامین محتوای کانالهایی با همین عناوین دعوت به همکاری کند. بنابراین از کسانی که در این زمینه ها محتوای آماده یا توان استخراج محتوا و فرصت کافی دارند دعوت می شود رزومه خود را به آیدی زیر ارسال کنند. درباره مسایل مالی پس از پذیرش ارسال نمونه کار گفتگو خواهیم کرد.
🔻موضوعات مورد نیاز
🔶سیره چهارده معصوم علیهم السلام
🔶مدیریت اسلامی
🔶حقوق دینی
ارسال رزومه به آیدی زیر👇👇👇
@mirzaee
✍️رواق اهل قلم(۱۵)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای محمدعلی رکنی
مدرس نویسندگی و رمان نویس
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی
فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۱۹ آبانماه
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
#رحا_مدیا
#نویسندگان_حوزوی
@rahamedia
@HOWZAVIAN
#دوره_رایگان
📲 دوره ژئوپلتیک رسانه(جغرافیای رسانه)
💠 از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن نوین انقلاب اسلامی
🎙 ارائه استاد: حجتالاسلام علیرضا محمدلو
♦️سرفصل دوره:
1⃣ جغرافیای رسانه از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن سازی
2⃣ نقد تربیت رسانه ای از سنت راهبری تا دگر راهبری پست مدرن
3⃣ سلطه روایت در عصر اطلاعات و اینفوکراسی
4⃣ رسانه ها از مساله سازی تا بحران آفرینی و مهندسی افکارعمومی
📆 تاریخ: سهشنبهها از ۲۹ آبان ماه
⏰ ساعت ۱۶
🏫 بصورت حضوری و آنلاین
#رسانه
پ.ن: عزیزانی که هنوز موفق به شرکت در دوره های پائیزی نشده اند به آی دی ادمین مدرسه رحا مراجعه کنند:
@adm_schl
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خدا بر رهبر مقاوم #جبهه_مقاومت.
اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ.
جاسوس آمریکایی #لانه_جاسوسی میگه: ایرانیها خیلی تعارف میکنن که بیشتر بمونید؛ #حضرت_آقا بدون تعارف و هیچ ملاحظه دیپلماتیک میفرماد: اتفاقاً ایرانیها اصلاً هم دلشون نمیخواد شما اینجا بمونید و دوست دارن زودتر برید.
✍تربیت_و_حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
میدان رسانه.mp3
1.91M
#صوت
💢میدانداری در رسانه
▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانهای میشود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است.
🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالشهای آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود.
🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند.
✍️مصطفی گودرزی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@toolid_mohtava
.
✔️چند راهکار در مسیر هویت طلبگی
✍️سید مرتضی خلیلی
🧩خروجیهای حوزه علمیه با کارکرد و جایگاهی که در جامعه دارند بهعنوان عامل اثرگذار در القای اهداف به طلاب شمرده میشوند پس دومین راهکار، به تصویر کشیدن و برجسته کردن کارکردها و موفقیتهای روحانیون کارآمد است.
🔗 متن کامل
#هویت_طلبگی
#رسالت_طلبگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 در سودای فقه تجدد
نقد و بررسی پروژه فکری مرحوم داود فیرحی
۱. سوابق فکری سیاسی داود فیرحی/ قاسم روانبخش
۲. توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات برای تحقق لیبرالیسم/ علیرضا جوادزاده
۳. پروژه ناتمام/ احسان تاجیک
۴. از تأکید بر اندیشه سیاسی تا اهمیت دادن به جریانهای سیاسی در جهان اسلام/ محمد مسجد جامعی
۵. بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی/ ذبیحالله نعیمیان
۶. داود فیرحی؛ در کشاکش فقه سیاسی و تجدد/ سید علی محمودی
۷. هفت رهاورد حیات فکری و سیاسی مرحوم فیرحی/هادی خانیکی
۸. رابطه فکر و تجدد از منظر مرحوم داود فیرحی/ محمود شفیعی، عبدالوهاب فراتی، احمدرضا یزدانی مقدم
۹. از نقد روشنفکران دینی تا نقد ایرانشهریها/ میثم بادمچی
۱۰. چهارده نکته درباره اندیشههای مرحوم داود فیرحی/ رسول جعفریان
۱۱. رویکرد نقادانه دکتر فیرحی به سنت و بازسازی آن در دنیای امروز/ محمدتقی فاضل میبدی
۱۲. داعیهداری برای اسلام، تئوری پردازی برای جریان اصلاحات/ محمدجواد نوروزی
۱۳. فیرحی و خوانش روزآمدی از فقه سیاسی شیعه/ محمدجواد ارسطا
۱۴. فیرحی و توجیه قانون مدرن و دموکراسی در چارچوب شریعت/ محمدجواد غلامرضاکاشی
۱۵. تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی/ موسی نجفی
۱۶. فیرحی با هرمنوتیک بهدنبال نوسازی در فقه بود/ ابوالفضل شکوری
۱۷. ایجاد حق نظارت مردم از فقه/ ناصر مهدوی
۱۸. فیرحی؛ از قم تا نیاوران/ محمدعلی لیالی
۱۹. فیرحی؛ وارث خواجه نصیر طوسی/ محسن بهاروند,نعمتاله مظفرپور
۲۰. فیرحی، سنت و دنیای جدید/ محسن الویری
#فیرحی
#نویسندگان_حوزوی_استان_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
.
فیرحی به لیبرالیسم تعلق دارد نه حوزه علمیه!
حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان این که عدهای میخواهند برای آقای فیرحی تقدس درست کنند تا کسی او را نقد نکند، گفت: آقای فیرحی یک شخصیت دانشگاهی است که به جریان لیبرالیسم تعلق دارد.
🔘 متن کامل
https://rahamedia.net/?p=6649
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📝 #پست_آموزشی
🔻 نویسندگی و تنوع در جملهبندی
▫️ هر نویسندهای باید به خود بقبولاند که برای بیان هر مضمونی، هزاران جمله میتوان ساخت و هیچ اجباری نیست که نخستین جمله متبادر به ذهن را بر روی کاغذ آورد.
🔸 از همین جا فرق نویسنده با نانویسنده مشخص میشود: نانویسنده، معمولا به اولین جملهای که در ذهنش نقش میبندد، دل میسپارد و دستهای خود را بالا میبرد.
▫️ او در میان کلیشههایی که در ذهنش جا خوش کردهاند، میگردد و یکی از همانها را به قلم میآورد. این شیوه، باعث میشود نویسنده گرفتار جملههای قابل پیشبینی برای خواننده شود. جملات هرقدر کمتر قابل پیشبینی باشند، برای خواننده گیراترند و ذهن او را بیشتر درگیر خود میکنند؛ تا آنجا که گفتهاند: جملات دوگونهاند: یا قابل پیشبینیاند یا زیبا!
🔸 بنابراین نخستین گام در زیبانویسی، این است که به خود بباورانیم که برای بیان هر مطلبی، میتوان دهها جمله ساخت و لزومی ندارد که تسلیم جملههای تکراری و کلیشهای شد.
#آموزش_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
مجید قیصری
کسی که در ادبیات تاریخی صاحب سبک است.
📢 صاحب نام و امضاء و دارای جایگاهی ممتاز در ادبیات تاریخی
🎁 دارنده جایزه جلال آل احمد
انجمن قلم ایران
و نشان درجه یک هنر
🖌نویسنده رمان های تحسین شده« سه کاهن» و «شماس شامی»
او علاوه بر داستان کوتاه و رمان در زمینهی فیلمنامه نویسی هم فعالیت دارد .فیلم نامه ی"یک روز به خصوص" کار اوست.
✈️ برخی آثار او ترجمه و راهی بازارهای بینالمللی کتاب شده است.
🪝داوری مسابقات داستانی و مدرسی داستان نیز از فعالیتهای اوست.
به زودی در دوره آموزشی #ادبیات_تاریخی در ساهور از محضر ایشان استفاده خواهیم کرد.
#رمان
#داستان
#ساهور
#ادبیات_تاریخی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبیاتتاریخی_ساهور
#مرکز_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
🌐https://eitaa.com/bouath
.
حرکت جدید انجمن ساهور
✍نجمه صالحی
این روزها انجمن ساهور، که من نیز نقشی کوچک در آن دارم، در حال تدارک دورههای تخصصی آموزشی در زمینه #ادبیات_تاریخی است. این کارگاهها در نوع خود کمسابقه بوده و از اساتید برجستهای برای تدریس دعوت شده است.
این دورهی آموزشی فرصتی بینظیر برای علاقهمندان به ادبیات تاریخی است تا با جدیدترین پژوهشها و دیدگاههای کارشناسان متخصص آشنا شوند. شرکت در این دورهها نه تنها دانش مخاطبین را افزایش میدهد، بلکه آنها را با شبکهای از افراد همفکر و علاقهمند به این حوزه آشنا میکند.
اگر به دنبال گسترش دانش خود در زمینه ادبیات تاریخی هستید و میخواهید از تجربیات و دانش صاحبنظران فرهیخته بهرهمند شوید، این دورهها را از دست ندهید. منتظر حضور گرم شما هستیم!
🍃امیدوارم حضور پرشور شرکتکنندگان، خستگی را از تن دوستان عزیزم بزداید.🍃
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبیاتتاریخی_ساهور
#مرکز_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
@zemzemh60
🌀 بازه زمانی ثبت سوابق تبلیغی در سامانه شمع افزایش یافت
طلاب محترم حوزههای علمیه میتوانند سوابق مربوط به فعالیتهای تبلیغی از سال ۱۳۸۰ لغایت پایان شهریور ۱۴۰۳ خود را، با پیوست مدارک در بخش «سوابق تبلیغی» سامانه شمع ثبت کنند.
مبلغین گرامی در نظر داشته باشند، علاوه بر ثبت سوابق گذشته، ثبت فعالیتهای تبلیغی ماهانه در این سامانه، موجب ارتقاء امتياز طلاب در سامانهٔ مرکز خدمات نیز میشود.
صدور گواهی تبلیغی، ثبت فعالیتهای تبلیغی، اطلس تبلیغی و محتوای تبلیغی از دیگر امکانات موجود در سامانه شمع میباشد که مبلغین محترم میتوانند با توجه به نیاز خود، مورد استفاده قرار دهند.
🌐 شمع؛ شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
#سوابق_تبلیغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 طالبان ورود هر نوع کتاب ایرانی به افغانستان را ممنوع کرده است!
لیست 400 تایی کتب ممنوعه در افغانستان:
➕ کتاب های دکتر علی شریعتی و آیت الله مطهری و حتی کتاب های که شامل شعر و ادبیات زبان فارسی می شود نیز در لیست کتابهای ممنوعه طالبان قرار دارند.
▫️هر کتابفروش و کتابخانهای که این کتابها را داشته باشند، باید جمعآوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود. / پیوند
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⁉️اسلام رحمانی؛ محبت یا سازش؟!
✍🏼زهرا ابراهیمی
🔴اسلام رحمانی از آن واژههای جذابی است که مفهومی دوپهلو دارد؛ لذا به وقت بهکارگیری این واژه باید مفهوم آن را دقیق و عمیق تبیین کرد تا شائبهای ایجاد نگردد. برخی اسلام رحمانی را بهمعنای محبتِ تام به تمام موجوداتِ عالم دانسته و معتقدند اسلام چیزی جز رحمت نیست. این گروه حقِ هیچ نوع خشونتی را به رسمیت نمیشناسند.
آنچه این افراد نسبت به آن دقت ندارند این است که نگاه اسلام، محبتورزیدن به تمامی موجودات عالَم است اما به یک شرط؛ آنهم اینکه دشمنی در میان نباشد که اگر باشد محبت موضوعیتی ندارد.
🔴قرآن میفرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
«خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد».
در جای دیگر هم موضوع عدم سازش و نرمی با دشمنان را مطرح کرده و میفرماید:
«أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
«چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید».
🔴محمدعلی ایازی به تازگی یادداشتی نوشته و اسلام رحمانی را خوانشی نواندیشانه از اسلام معرفی کرده است. ایشان نظریهی اسلام رحمانی را پاسخی در برابر تفسیرهای خشونتآمیز از اسلام دانستهاند. خوانش نواندیشانه از اسلام به خودی خود مذموم نیست به شرطی که با مبانی اسلامی در تضاد نباشد. چنانچه تفسیر اسلام رحمانی به سازش و نرمی با دشمن بیانجامد جز یک انحراف نیست.تکرار رحمانیت خدا در قرآن نباید توجیهی برای نادیدهگرفتن منتقم بودن خدا شود.اعتقاد به اسلام رحمانی نباید به سازش با دشمن ختم شود و اصول مبارزه و مقاومت در برابر دشمن را نادیده بگیرد.
🔴اسلام دین جامع و کامل است و توجه صرف به یک بعد منجر به بیتوجهی به سایر ابعاد میگردد. اسلام ترکیبی از رحمت و عدالت است. تفاسیر سطحی و ناقص از اسلام چه در جهت رحمانیت مطلق و چه در جهت خشونت مطلق هر دو مردود است. اسلام دین مبارزه با ظلم است. هر دیدگاهی که این بعد را زیرسوال ببرد مورد تأیید دین نیست. پس اگر مقصود از اسلام رحمانی، ندیدنِ بدیها و دشمنیهای دشمن است این تفکر نوعی انحراف است و روی دیگر سکهی لیبرالیسم!
📌آقای ایازی منظورتان از اسلامِ رحمانی کدام اسلام است؟!
اسلامِ مهربان با مظلوم
یا اسلامِ مهربان با ظالم؟!
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan