eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
474 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📱سخنی با اعضای محترم کانالبرای انتشار در نویسندگان حوزوی آرمان و قوانین مختصری دارم اگر تاکنون در این‌باره سخنی به میان نیامد، می‌خواستم خود را در میدان آزمون و آزمایش قرار دهم، خیلی وقت‌ها برای واقعی‌بودن حرکت‌ها باید خودمان را اثبات کنیم؛ باید شب و روز کانال‌ها را می‌گشتم و یا نوشته‌های رسیده را به ارزیابی می‌نشستم، در این میان گفت‌و‌گوهایی خصوصی در می‌گرفت و انگیزه‌های دوسویه بیشتر رخ نشان می‌داد. تلاش کردم بخش‌های جذاب نوشته‌ها را استخراج و متن را با تیتر و تنظیمات آن به مخاطبان کانال عرضه کنم. البته همواره گفته‌ام: «حوزه علمیه در نویسندگی به معنای گفت‌و‌گو با فارسی زبانان در آغاز راه است...» حالا فکرش را بکنید این ضرورت تبلیغی به اضافه ارزش افزوده‌ی «عصر انقلاب اسلامی» چه مقدار به حیاتی‌ترین مسأله حوزه‌ها تبدیل می‌شود‌؟! مسأله نوشتن و نویسندگی. در مسیر تولید یک. معرفی یادداشت‌ها به صورت خلاصه باشد، سعی کنید با انتخاب دو سوتیتر از یادداشت‌تان به اضافه تیتر و نام نویسنده و لینک متن اصلی(نه لینک کانال) برای @rahil1357 ارسال کنید. دو. یادداشت‌ اعضای تحریریه کانال به صورت کامل و در یک پست منتشر می‌شود‌، در صورت طولانی‌بودن یادداشت، به کانال شخصی اعضای تحریریه ارجاع داده می‌شود. سه‌. توصیه می‌کنم به راه‌اندازی کانال شخصی تا گروه مخاطب‌تان را همزبان بشوید تا در آینده صاحب سبک و سلیقه شوید و من هم بتوانم یادداشت کامل‌تان را ارجاع بدهم. چهار. در انتشار یا بررسی و ارزیابی متن‌تان‌ تعجیل نفرمایید، گاهی ترافیک است.😊 پنج. در انتظار خبرهای خوش از اراده و آغاز شما هستم، آنقدر اینجا می‌مانیم تا به نوشتن آراسته شویم، تا همگانی‌شدن نوشتن در حوزه‌ را شاهد باشیم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
پاسداشت شخصیت و اندیشه استاد راستگو 📄 فراخوان خاطره، دلنوشته و سروده اعلام شد متن کامل فراخوان 👇👇 ستاد یادمان زنده‌یاد استاد راستگو @HOWZAVIAN
🔶 قدر زر زرگر شناسد از حضرت آیت‌الله وحید بهبهانی؛ آن عالم جلیل‌القدر و مرجع عصر، پرسیدند که چگونه به این مقام رسیده‌ای؟ فرمود: اگر به جایی رسیده‌ام، مرهون احترامی است که برای فقها و علمای اسلام گذاشته‌ام. «قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انما يتذکر اولوالالباب ؛ آيا آنان که مي دانند و آنان که نمي دانند مساوي هستند؟» يقيناً علما نسبت به ديگران برتري دارند.اين معنا را صاحبان خرد و انديشه خوب دريافت مي کنند. «يرفع الله الذين امنوا منکم والذين اوتوا العلم درجات؛ خداوند کساني را که ايمان آورده اند و کساني را که علم به آنها داده شده درجات عظيمي مي‌بخشد.» 💠 در این لحظات برای سلامتی عاجل همه بیماران به ویژه آیت الله مصباح یزدی دست به دعا برمی‌داریم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 کتاب حوزه و روحانیت در نگاه رهبری حوزه و روحانیت نظر به پیشینه ی خود، از مهمترین پشتیبانان نظام اسلامی بوده اند. اکنون نیز در موضع خطیری از حرکت خود، در قدمی بلند به نام گام دوم انقلاب قرار گرفته اند و باید ذیل سکّان داری رهبر انقلاب به پیش رفته و حرکت خود را بر این اساس شکل دهند. کتاب حاضر، گفتاری است از با تجربه ای که در بحبوحه های جامعه اسلامی مسیر طلبگی را با صلابت طی کرده و اکنون در قله جامعه به حوزه و طلبه نگاه می کند. این اثر در هشت بخش «کلیات»، «مدیریت و تشکیلات»، «منابع انسانی و مالی»، «حوزه و نظام اسلامی»، «تهذیب و تربیت»، «تبلیغ و اطلاع‌رسانی»، «پژوهش» و «آموزش» موضوع‌بندی شده و هر بخش نیز، به سه فصل «نگرشهای بنیادین»، «توصیف وضعیت» و «توصیه‌ها» تقسیم شده است و از مباحث اساسی تا گاهاً ترین مسائل طلاب را از نگاه رهبر انقلاب بیان کرده است؛ از روش تحصیل و جایگاه کتب شهید مطهری گرفته تا وضعیت یادگیری و بحث های هنری در برنامه طلبه. ✍️ علیرضا کارگر @HOWZAVIAN
🔍 اتوبان همت و ماجرای عمار ماه مبارک رمضان است. کلّۀ سحر برای اقامۀ نماز جماعت صبح و مقداری هم سخنرانی به خوابگاه دانشجویی در تقاطع نیایش ولیعصر، می روم. بزرگ راه همت خلوت خلوت و البته وسوسه برانگیز برای سرعت. دوربین ها هم هر از چند گاهی فلشی می زنند و به مانند صیادی که صیدی شکار کرده، شادی می کنند مگر نه اینکه این دوربین ها هوشمند هستند. روز گذشته، هنگام بازگشت از خوابگاه، وقتی داخل اتومبیل نشسته بودم به اتوبان همت که رسیدم، پیچ رادیو را باز کردم. رادیو نمایش، در حال پخش نمایش نامه ای قرآنی بود. داستان از این قرار بود که عمّار به همراه پدر و مادرش در شهر مکه زیر سخت ترین شکنجه ها قرار گرفته بودند. پدر و مادر زیر شکنجه ها از باورهای خودشان دست بر نداشتند و همین پافشاری ها سبب شهادت این دو گردید. اما جناب عمّار، زير شكنجه‏ ها، مُقُر آمد و سخنانی به ظاهر کفرآمیز و البته توهین آمیز به پیامبر بر زبان جاری کرد و با این کار جان خود را از مرگ حتمی نجات داد. البته این سخنان کفرآمیز بر خلاف باورهاى قلبى‏ او بود. درایت و زیرکی عمار از همان روزهای اول نشان می دهد که با بقیه فرق می کند. ایمان و مقاومت در راه خدا را با درایت و تیزهوشی آمیخته بود. جان خود را به راحتی در خطر نمی انداخت. فقط یک مشکل اینجا وجود داشت. آیا با این کار، خدا و رسول از او راضی خواهند بود؟ ظاهرا عمار پس از این ماجرا از رفتن به خدمت پیامبر شرمنده بود. هرچند او می دانست که پیامبر از راز دلش با خبر است. اما بالاخره ظاهر کار او خوش آیند نبود بویژه برای مقدس مآبان ظاهربین و این عمار را بسیار نگران می کرد. تا اینکه به نقل ابن عساکر در جلد 43 تاریخ دمشق، این خبر به پیامبر خدا رسید ایشان فرمود: همانا سراسر وجود عمار، از فرق سر تا قدمش مملو از ایمان می‌باشد و ایمان با گوشت و خون او آمیخته است. بلافاصله جبرئیل امین نیز دست به کار شد و به سرعت آیۀ ۱۰۶ سورۀ نحل را که در مورد کار جسورانۀ عمار بود برای پیامبر خدا و بلکه بهتر بگویم برای بنده و شما آورد: کسانی که بعد از ایمان کافر شوند - بجز آنها که تحت فشار واقع شده‌اند در حالی که قلبشان آرام و با ایمان است- آری، آنها که سینه خود را برای پذیرش کفر گشوده‌اند، غضب خدا بر آنهاست؛ و عذاب عظیمی در انتظارشان است. آیه که نازل شد، عمار نفس راحتی کشید و رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌ به عمار فرمود: اگر باز هم از تو خواستند، که ایمان خود را انکار کنی، چنان کن. دوستان عزیزم! این مسئله، اختصاص به عمّار ندارد. در کتاب شریف كافى روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده که، على عليه السلام فرموده است: شما به دشنام گفتن به من فرا خوانده خواهيد شد. در اين صورت، مرا دشنام بگوييد. سپس به بيزارى جستن از من فرا خوانده می شويد. بدانيد كه‏ من بر دين محمّد صلى الله عليه و آله هستم. سپس امام صادق می فرمایند: علی علیه السلام نگفت: از من بيزارى نجوييد. آن گاه، پرسشگر از امير مؤمنان پرسيد: درباره كسى كه كشته شدن را به بيزارى جستن از شما ترجیح دهد چه می فرمایید؟ حضرت فرمود: سوگند به خدا كه چنين وظيفه‏ اى ندارد. او باید مثل آنچه بر عمّار بن ياسر گذشت، عمل کند. تلاش کنیم ما نیز عمّارگونه پایداری در راه حق را به زینت دانایی مزیّن سازیم. کم کم رسیدم به مقابل درب منزل پدرم. باید ماشین را پارک کنم. آفتاب آهسته آهسته بالا می آید. ✍ علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
✳️ آیا طریقت، شریعت و حقیقت از یکدیگر جدایی دارند؟ 🔸 یکی از مسائل مهم در شناخت و سلوک عرفانی نسبت حقیقت، شریعت و طریقت است. نحله های مختلف در این باب مختلف سخن گفته اند و برخی به غفلت - جهله صوفیه - و برخی با تغافل - برخی حضرات روشنفکر - تصور کرده اند می توان از حقیقت و طریقتی سخن گفت اما شریعت را در ابتدا یا در مرحله ای به کناری نهاد. 🔸 مرحوم امام از بزرگترین نظریه پردازان مخالفت با تفکیک این سه رکن اساسی است به نظر ایشان اساسا انسان، بدون شریعت بهره و راهی به حقیقت ندارد و توهم تفکیک این سه، خوابی پریشان است. عبارت زیر یکی از تعلیقات ایشان بر فصوص ابن عربی در فصّ ایوبی است که به تصریح به همین مطلب می پردازد... 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍ سیدمحمد هاشمی @HOWZAVIAN
💠 انتشار فراخوان کنگره مجازی شعر «سفید پوشان بی ادعا؛ مدافعان سلامت» 🔸 به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🔔 ویژه طلاب 👈 با دو موضوع «پاسداشت زحمات پرستاران و کادر پزشکی کشور در بحران کرونا» و «فداکاری حضرت زینب(س) الگوی پرستاران بی ادعا» 🔺مهلت ارسال آثار: ۲۵ آذرماه ۹۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم @tablighnews @HOWZAVIAN
بیا که خانۀ چشمم شود چراغانی اگر قدم بگذاری به چشم بارانی بیا که بی‌تو نیامد شبی به چشمم خواب برای تو چه بگویم از این پریشانی؟ چرا کنم گله از روزهای دلتنگی؟ تو حال و روز دلم را نگفته می‌دانی! نه دل بدون تو طاقت می‌آورد دیگر نه تو اگر که بیایی همیشه می‌مانی چه کرده با دل من داغ، دور از چشمت چه کرده با دلم این گریه‌های پنهانی ببین سراغ تو را هر غروب می‌گیرم قدم قدم من از این کوچه‌های کنعانی ✍ یوسف رحیمی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 عمل کنيد پيش از آن که چراغ عمل خاموش شود حال که زنده و برقراريد، پس عمل نيکو انجام دهيد، زيرا پرونده ها گشوده، راه توبه آماده، و خدا فراريان را فرا می خواند و بدکاران، اميدِ بازگشت دارند. عمل کنيد پيش از آن که چراغ عمل خاموش و فرصت پايان يافته، و اجل فرا رسيده و دَرِ توبه بسته، و فرشتگان به آسمان پرواز کنند. پس، هرکسی با تلاش خود برای خود، از روزگار زندگانی برای ايّام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار و از گذرگاهِ دنيا، برای زندگی جاودانه آخرت، توشه برگيرد. انسان بايد از خدا بترسد، زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده، و مهلت عمل نيکو دارد. انسان بايد نفس را مهار زند، و آن را در اختيار گرفته، از طغيان و گناهان باز دارد، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بکشاند. ✍ خطبه 237 @HOWZAVIAN
🔅 شناخت ضدِ عمل از عوامل پیشران‌ افراد در وقت خمودگی و خستگی است. 👇 تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی نقطه مقابل عملگرایی است. @HOWZAVIAN
📢 کار ظریف فرهنگی! چرا ما فکر می‌کنیم گسترش فرهنگ مطالعه در ایران فقط وظیفه‌ی وزارت ارشاد است؛ نه واقعاً چرا؟ بدیهی است که کار به این بزرگی نیازمند ورود سایر نهادها و وزارتخانه‌ها هم هست؛ حتی وزارتخانه‌ای مثل امور خارجه. چرا که نه؟ کار فرهنگی عیب است؟ نه. حتماً می‌فرمایی آخر این وزارتخانه چه کاری می‌تواند بکند در این زمینه؟ خیلی کارها. یکی‌اش اینکه می‌تواند مسابقه‌ی کتاب‌خوانی برگزار کند برای پرسنل خودش؛ مثلاً همین متن برجام را. خب دوستان موقع مذاکره با طرف‌های خارجی فرصت مطالعه‌ی آن را که نداشته‌اند، اشکالی هم ندارد؛ قابل‌درک است؛ ولی الان که یک خرده سرشان خلوت شده، بخش فرهنگی وزارتخانه مسابقه‌ای ترتیب بدهد و جایزه هم بگذارد که پرسنل انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنند؛ مثلاً جایزه‌اش می‌تواند اشتراک مصرف یک سال گلابی باشد. خب شما فکر کنید اگر هر وزارتخانه‌ای بیاید در حیطه‌ی خودش از این کارهای فرهنگی ظریف انجام بدهد، چقدر فرهنگ مطالعه گسترش پیدا می‌کند. ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
✍ فلسفه فیزیک در اندیشه شهید فخری‌زاده 🔴 چالشی در "فلسفه علم" شهید ترور، محسن فخری‌زاده، که او و همه شهدای هسته‌ای را باید از جمله شهدای تمدن‌سازی معاصر ایرانی، اسلامی دانست در نقطه وصل فیزیک و فلسفه، نظریه‌پردازی کرده است. او به منظر اپیستمولوژی صدرایی در فلسفه علم و شباهتی میان "آزمایش فیزیکی" با "تعقل فلسفی" توجه می‌داد که چگونه فیزیکدان برای شناخت طبیعت، چاره‌ای جز دخالت در آن ندارد و همین دخالت دانشمند، واقعیت را از موقعیت "ماقبل شناخت" یعنی از نفس‌الامر پیشین خارج می‌کند؛ بنابراین آنچه دانشمند در طبیعت، شناسایی می‌کند همان موجود قبل از شناسایی نیست. برای مشاهده الکترون باید از فوتون بهره‌ برد اما به محض تماس فوتون با الکترون، وضعیت در هم می‌ریزد و دیگر این الکترون، آن الکترون نیست. این نکته گرچه در فیزیک کلاسیک هم شناخته‌ شده بود اما ارزش عملی آن را نمی‌دانستند. در فیزیک و در علوم آزمایشگاهی، امکان علم دقیق به واقعیت پدیده‌ مادی با قطع نظر از دخالت دانشمند(که برای درک آن پدیده، ضروری است) وجودندارد. در سطح ساده‌تر وقتی دماسنج را وارد آب می‌کنید تا دمای آن را اندازه بگیرید، از آب، انرژی‌هایی می‌گیرید و به آن انرژی‌هایی می‌دهید؛ پس آب اندازه‌گیری شده، آب دیگری است و در هیچ آزمایشگاهی، "آب پیش از اندازه‌گیری" عینا قابل اندازه‌گیری نیست و انحراف محاسبه هرگز به صفر نمی‌رسد. در فیزیک جدید نیز فوتون، کوچکترین ابزار مشاهده با کمترین تاثیر در واقعیت، نمی‌تواند مانع خطا شود و البته چاره‌ای از این خطا در فیزیک نیست.  شهید می‌پرسد وقتی در فیزیک، "عالم و معلوم" بر یکدیگر تاثیری چنین متقابل می‌گذارند به حدی که واقعیت نفس‌الامری، جدا از دخالت فیزیکدان و فیزیکدان بدون تاثر از آزمایش، قابل آزمایش نیست چرا مثلا به معرفت‌شناسی ملاصدرا و علم‌النفس حکمت متعالیه توجه نکنیم که چگونه در "نظریه تجرید" صدرایی، مراتب ادراک، وابسته به میزان تجرید است، یعنی با تجرید ناقص‌تر به "ادراک حسی" و وقتی بیشتر شود به "ادراک خیالی" و با تجرید کامل‌تر به "ادراک عقلی" می‌رسیم؛ بنابراین پابه‌پای مراحل ادراک، هم "درک‌کننده" و هم "درک‌شونده"، هر دو ارتقا می‌یابند. آنچه مانع ادراک وجهی از حقیقت می‌شود از عوارض ماهیت نیست بلکه نحوه وجود و عینا خود واقعیت است که ماهیت با آن موجود می‌شود و این یعنی که سخن از یک مرتبه از یک حقیقت نیست بلکه با تجرید کمتر، به واقعیت محسوس، با تجرید بیشتر به صور خیالی و آنگاه به ادراک عقلی ارتقا می‌یابید. 👈 خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
📛 انقلاب اسلامی و «مول»‌های حرفه‌ای ◀️ به زبان ساده: برخی از مردم باور داشتند که گاهی زنان باردار به جای نوزادِ آدمی، مول به دنیا می‌آورند. این موجود مرموز، به‌ویژه در افسانه مردم اصفهان در آغاز بارداری، خود را توی رحم مادر جا می‌دهد و خودش را با خوردن یا کنار زدن جنین غالب می‌کند به آن مادر از همه چیز و از همه جا بی‌خبر تا اینکه پیش از موعد وضع حمل و در کمتر از نه ماهگی به دنیا می‌آید و سری دارد شبیه مارمولک یا موش و تند و تیز خودش را می‌چسباند به دیوار و از آن بالا می‌رود. گویا اعتقاد جازم بر این است که باید زود او را گرفت و کشت؛ وگرنه رسوایی و بدبختی به بار می‌آورد. ◀️ به زبان کمی دشوار: از جمله معانی که دهخدا در لغت‌نامه، درباره مول آورده، جنینی است که از رابطه غبرمشروعی پدید آمده است یا به بیان دیگر، بچه حرامزاده. ◀️ به زبان دشوارتر: مولوی در مثنوی می‌گوید: مول مولی می‌زند آنجا جان او/در فضای رحمت و احسان او. مول مولی نیز یعنی این دست و آن دست کردن و تاخیر انداختن در کارها. ◀️ به زبان دشوار: اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی ایران در زمانه جهان دو قطبی سوسیالیسم شرق و امپریالیسم غرب با اصل نه شرقی و نه غربی پدید آمد و انقلابِ آب و نان و نقل و نبات نبود؛ بلکه در سطح طرح مکتبی فکری و جهان‌بینی نوپدیدی بر پایه نظام فکری اسلامی، البته با قرائت اهل‌بیت رسول خدا، صلی‌الله علیه و آله ظهور کرد، باید بپذیریم که هم‌آوایی این انقلاب در هر سطحی با دو قطب شرق و غرب چیزی شبیه رابطه نامشروع با بیگانه است که در نهایت به خلق موجودی شبیه مول می‌انجامد؛ چه در معنای عامیانه خود که مارمولک یا موش است و چه در معانی لغوی خود که جنین نامشروع و حرامزاده. مجاهدین خلق در اوان انقلاب، اسلام و سوسیالیسم را در هم آمیختند و موجودی به نام منافقین ساختند که طبق آمار حدود بیست‌هزار نفر از مردم ایران و غیر ایران را به سینه قبرستان فرستادند. مردمی که حق همه چیز داشتند؛ جز مرگ؛ اما به هر رنگ و رو و ضرب و زوری که بود انقلاب اسلامی این مول‌های سوسیالیست را از خود راند و دور انداخت و با آنان درافتاد. سخن درباره ضلع دوم یعنی مول‌های امپریالیسم است که به لیبرال‌های اسلامی شهرت و آوازه یافته‌اند. این طیف از آغاز انقلاب تا اکنون همواره و با هر حربه و حیله‌ای در رحم انقلاب نفوذ کرده‌اند و با شعار امام و اسلام و انقلاب به دایه مهربان‌تر از مادری تبدیل شده‌اند که به دشواری می‌شود نامادری بودن آنان را تشخیص داد. مول‌های لیبرال در بطن و متن نظام جمهوری اسلامی، پدرخوانده انقلاب و صاحب بی‌چون و چرای همه چیز آنند. مول‌های این طیف تخس‌ترین و نازک‌نارنجی‌ترین فرزندان - بی‌گمان نامشروع_ انقلاب از آغاز تا اکنون بوده‌اند. مول‌ها در این ضلع نامتجانس به جای فرستادن ملت به سینه قبرستان، به نام مردم و به کام سرمایه‌داری حوادث تلخ و نامبارکی را بر انقلاب و جمهوری اسلامی تحمیل کرده‌اند. مول‌ها همانند اختاپوس همه جا دست دارند و فرقی هم ندارد از جناح راست باشند یا چپ، ریش داشته باشند یا کروات، بدانند مول‌اند یا ندانند. یک وجه مشترک برای مول بودن آنان کفایت می‌کند: تفکر التقاطی و ترکیبی اسلامی_لیبرالی. ◀️ پایانه مول‌ها هنر دیگری هم دارند: مول مول کردن؛ یعنی هرگز هول نمی‌شوند و با صبر و حوصله بلدند چطور کارها را پیش ببرند. نکته اینجاست که آیا نظام اسلامی از زایش این همه مول خبر دارد؟ اگر دارد چگونه می‌تواند خود را از گزند رسوایی و بدبختی آنان نجات دهد؟ ✍ سعید احمدی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 قانون شکنی نرم 🔹... قانون اساسی منشور نظم اجتماعی و شهروندی ما است. همه ی ما می دانیم که رعایت قانون برای زندگی و آرامش بیشتر ما لازم است. با این حال گاهی از قانون می گریزیم و اگر دستمان برسد آن را دور می‌زنیم. قانون گریز و گاهی قانون ستیز می شویم. عجیب این است که همه انتظار داریم قوانین و مقررات از جانب دیگران رعایت شود و البته اگر عدم رعایت قانون به ضرر ما تمام شود ناخرسند می شویم. 🔹کارشناسان می گویند: دو نوع قانون شکنی داریم؛ یکی از آنها «قانون‌شکنی سخت» نام گرفته است. نظیر: سرقت، ضرب و شتم، رعب و وحشت در جامعه، آدم ربایی و ترور. این نوع قانون شکنی اغلب قابل تحمل نیست. مردم خواهان مجازات دزدان و سارقان اند. این افراد جامعه را ناامن می کنند. اساسا بین ناامنی و قانون شکنی سخت نسبت معکوس حاکم است، هرچه قانون شکنی سخت بیشتر باشد، جامعه ناامن تر است. 🔹نوع دیگری از قانون شکنی اصطلاحا «قانون‌شکنی نرم» نام دارد. تخلف از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، پرداخت نکردن مالیات و رشوه از این نوع است. اغلب ما نسبت به فرار مالیاتی و رشوه حساسیم اما کمابیش به خاطر رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه شدیم. این به دلیل شکسته شدن قبح قانون شکنی نرم است. 🔹 دلایل عادی شدن برخی از تخلفات فراوان است، یکی از آنها که جنبه ی اخلاقی اش پررنگ تر است، تغییر عنوان عمل قانون شکنانه است. مثلا رشوه در عرف قانون شکنان به شیرینی تغییر نام می دهد. مردم حاضر نیستند رشوه بدهند یا بگیرند؛ اما با شیرینی به سادگی کنار می آیند. تکرار این وضع تبدیل به رویه می شود. شاید یکی از دلایل عادی جلوه داده شدن قانون شکنی بین مردم و شکسته شدن قبح برخی از آنها عدم اطلاع از ماهیت یکسانشان حتی در صورت تغییر اسم است. یعنی گاهی نمی دانیم که مشکل رشوه با تعییر اسم به شیرینی حل نمی شود. ادامه دارد. ✍️ محمد صدرا مازنی @HOWZAVIAN
📌چند روز پیش، کتابی به نام "تاب آوری در بحران کرونا" در فضای مجازی منتشر شد که در صفحه ۶۶ آن،آشکارا توصیه به خودارضایی می‌کند که یک رفتار نامشروع و موجب تعزیر شرعی است. پس از اعتراض گسترده مؤمنان به مجوز گرفتن این کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشار آن، روابط عمومی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، عصر روز شنبه ۱۵ آذر ۹۹ پاسخی به این شرح در این باره منتشر کرد: ۱. بر اساس اعلام ناشر، کتاب مذکور در مرحله ویرایش و اصلاح بوده و هنوز به مرحله چاپ و توزیع نرسیده است. اینکه فایل مربوطه از چه طریقی بدون اجازه ناشر در اختیار برخی سایت‎های اینترنتی قرار گرفته، موضوعی است که این دفتر با جدیت پیگیری کرده و... ۲. دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی...، ضمن توقف فرآیند اعلام وصول و انجام مقدمات برای جلوگیری از توزیع احتمالی کتاب، بلافاصله در تماس با سایت‎های مجاز ارائه کتاب‎های الکترونیکی، نسبت به عدم انتشار  فایل مربوطه اقدام مقتضی را به عمل آورد که متعاقب این دستور محتوای مورد اشاره  از سایت‌های مذکور برداشته شده است. ولی گروهی در تلاش‌اند تا هرطور شده این کتاب را پخش کنند؛ زیرا با وجود بیانیه بالا، همچنان فایل کتاب را عرضه می‌کند. البته ظاهراً این کتاب حذف شده است و با جست‌وجوی عنوان آن در نرم‌افزار، چیزی مشاهده نمی‌شود؛ ولی با جست‌وجوی عمومی در اینترنت و از طریق یک لینک، می‌توان به نسخه پی دی اف این کتاب دسترسی پیدا کرد. فقط تا عصر روز شنبه، این کتاب با قیمت ۴۵۰۰۰ت عرضه می‌شد و حالا رایگان.مرتضی رجایی @HOWZAVIAN
تلنگر؛ بیگانگی اجتماعی-سیاسی 🔹لِوین استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون بیگانگی اجتماعی-سیاسی را زمانی می‌داند که فرد احساس می‌کند کنش‌ها و اعمالش هیچ‌گونه تأثیری در روند وضعیت اجتماعی-سیاسی ندارد. احساسی که این روزها بسیاری از مردم و نخبگان را در بر گرفته است. احساس بیگانگی نه لزوما به معنای بی‌تفاوتی نسبت به وضع موجود بلکه به معنای نوعی ناامیدی در تأثیر است. زمانی که دیگر، نخبگان وضعیت را فقط حاصل عملکرد برخی از مجریان می دانند و مردم نیز لاجرم فقط به امرار معاش روزانه فکر می کنند. 🔸بیگانگی نخبگان نشأت گرفته از یک احساس انسداد و انزوای "نظر" است. اندیشمند تلاش فراوان در وادی نظر کرده و برای بسیاری از مسائل کشور راه حل نظری دارد اما نه مسیری برای ارائه آن ها یافت می شود و نه مجریانی برای اجرای آن‌ها. 🔹این وضعیت را اوضاع نابسامان اقتصادی تشدید می کند. هنگامی که امرار معاش نه فقط برای مردم حتی برای همان اندیشمند نیز به اولویت تبدیل می شود و دیگر احساس بیگانگی اجتماعی به اوج خود می رسد. و در این بین فضا برای مجریانِ فاقدِ نظریه و صرفا آشنا به ساختار کاملا باز و هموار است. 🔸این حالت زمانی بحرانی تر می شود که احساس بیگانگی به قول لوین به احساس بی معنایی مبدل شود. معانی بلند و والا دیگر اصالتی ندارند و اساسا فرقی نمی کند چه اتفاقی می افتد. این احساس بی معنایی به مردم القا می کند که دیگر حضور در انتخابات، وام سود دار گرفتن، گران فروشی و ... معنای خاصی ندارد بلکه یک روند طبیعی در جامعه است که باید بگذرد. نه قرار است مطلوبیتِ معناییِ خاصی اتفاق بیفتد و نه اصلا اتفاق بدی در این بی معنایی خواهد افتاد. 🔹و این لحظه، لحظه گریستن است. لحظه ای که نخبگان جامعه و مردم احساس بیگانگی و بی معنایی کنند و به روزمرگی مشغول گردند. روزمرگی هایی که فرایند نظر با عمل را خالی از عدالت فرایندی می کند. ✍️ احمد اولیایی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🌱 روز طلبه 🍃 طلاب هویت حقیقی خویش را نه از روزهای تقویم، بلکه از عقیده‌ای که به پای آن جان می‌دهند می‌گیرند؛ اما این امر نباید بستر بی‌توجهی به آنان را فراهم نماید. 🍃چه نیکوست همان‌گونه که نام دانشجو در تقویم حداقل سالی یک بار مسئولان را متوجه مشکلات دانشجویان می‌کند، روزی هم به نام طلاب اختصاص داده شود تا لااقل سالی یکبار نیز توجه مسئولان به مشکلات طلاب معطوف گردد. 🔅خبرگزاری حوزه 👈 متن کامل 👉 ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
فریب شعارهای احزاب، سیاسیون بخصوص لیبرال ها رو نخورید... قرآن به نیزه کردن فقط مختص به جنگ صفین نبوده و نیست... ✍هادی حمیدی @HOWZAVIAN
👈 تفاهم نامه ی A و B! خبر حبس خانم مولاوردی مشاور رئیس جمهور رو که شنید، سری تکون داد و گفت: باز هم تفاهم نامه ی A. گفتم: تفاهم نامه ی A دیگه چیه؟! گفت: تفاهم نامه ی دوستان با سازمان امور زندان ها در موضوع مدیرانشون. یاد فیلم های پلیسی افتادم و پرسیدم: مگه توافق نامه ی B هم داریم؟ آهی کشید و گفت: آره. پرسیدم: اون دیگه چیه؟ گفت: تفاهم نامه با بنیاد شهید در موضوع دانشمندان هسته ای! ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🔻جریان انقلابی یعنی چه کسی؟ چه باورهایی؟ چه حال و هوایی؟ چه اقتدارات و توانی؟ چه تصوری از جریان انقلابی برای مردم ساخته‌ایم؟ صحبت انتخابات نیست، صحبت یک پدیدۀ جاری در تمام ماههای حیات این کشور است. مردم سخن ما و الگوی حل مسألۀ ما را چه می‌دانند؟ خود ما چه می‌دانیم؟ اینجا مشکلی هست. خواهیم پرسید که «چرا به فکر حل کردن این مشکل نیستیم؟». 🔻الآن مسأله این است که ذهن عمومی جامعه برای گشایش امور زندگی هیچ ایدۀ امیدبخشی در پیش رو ندارد (البته واقعیّت این است که هنوز مردم ایران به برکت انقلاب در تراز یک امید بزرگ قرار دارند، ولی سخن از یک طرح راهبردی برای حل مسائل جاری است). سخن از حادثه‌ای در سطح ملی است. 🔻 طیف قابل توجهی از جامعه را کارشناسان متنوعی تشکیل می‌دهد که دست اندر کارند و در جریان زندگی به شدت وابسته به نظام سلطه هستند. اینها چه چیزی را می‌توانند باور کنند، ولو مسلمان و انقلابی باشند، کارشناسند و ظاهراً ادبیات کار دستشان است؟ ... 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍️ محمدرضا فلاح https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 فرزند ایران لحظه ای از جنگ ننشسته سگ چوپان تا آغاز شد با گرگ پیوندش پریشان گشت ایران باز هم در سوگ فرزندش سگ چوپان مشرک بود! قدرتمند تر می‌دید همیشه کدخدای روستا را از خداوندش ولی فرزند ایران لحظه ای از جنگ ننشسته همیشه پشت سنگر بود و محکم بود سربندش درود حق بر آن اخمی که دشمن را هراسان کرد و نفرین بر کسی که بوی خون می داد لبخندش ✍ محمدحسین ابوطالبی @HOWZAVIAN
🔆 آدرس دقیق ملاصدرا به حکما 💠 ملاصدرا، باب تحصیل در مدرسه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام را برای حکما باز کرد. 🔹شیخ‌الرئیس گفت؛ تعلیم و تعلم، می‌تواند تفهّمی و از طریق یک معلّم باشد، و نیز گفت‌؛ اگر صادق مصدَّق، نبی مکرَّم، سخنی گفت، ما باید آن‌را قبول کنیم اما دیگر نگفت که به‌طور کلی، حکمت را باید از مشکات نبوت گرفت. 🔸خواجه نصیر‌الدین طوسی گفت؛ یکی از فوائد بعثت آن‌است که می‌تواند به عقل در فهم معلومات عقلی کمک کند، اما دیگر تأکید نکرد که «پس تحصیل عقل در مدرسه‌ی انبیاء ضرورت دارد». 🔅اما ملاصدرا با صدای بلند به طول همه‌ی تاریخ فریاد کشید؛ 🔅عقل باید در مدرسه‌ی وحی تحصیل کند و الا گرفتار سردرگمی و تحیُّر می‌شود. 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍️ احمد فربهی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6