✳️ پژوهشکده تاریخ معاصر؛
روز کتابدار و هفته کتاب و کتابخوانی را تبریک میگوید
روز ۲۴ آبان ماه هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز تأکید هر چه بیشتر بر ارزش کتاب و نقش مطالعه بر سطح فرهنگ جوامع بوده است؛ ازاینرو روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این هفته را به همه کتابداران و حافظان اندیشه بشریت تبریک عرض میکند و با آرزوی توفیق و سلامتی برای کتابداران خدوم پژوهشکده تاریخ معاصر، که در عرصه کتاب و کتابداری که سکوی پرتاب ادراک آدمی است، فعالیت مینمایند، شما را به مطالعه بیانات مقام معظم رهبری درباره کتاب و اهمیت کتابخوانی دعوت میکند.
برای مطالعه متن کامل بر روی این لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ وضعیت نشر و سانسور در دوره #رضاشاه ؛
مجازات سرودن شعر
محمدتقی بهار، که یکی از شعرا و فعالان سیاسی دوره رضاشاه است، وقتی که 208 صفحه از دیوان شعرش را چاپ کرده بود به ناگاه با وضعیتی مواجه شد که نه تنها نتوانست اشعارش را به زیور طبع بیاراید، بلکه کارش به شهربانی افتاد: «دیوان شعرم را به چاپخانه مجلس دادم که چاپ شود تا دویست و هشت صفحه به طبع رسید؛ ناگاه از مصدر جلال شهربانی امر شد که آن را تحت بازپرسی قرار دهند؛ از این سبب، آن اوراق ضبط شد و کار به مراجعه و رفتوآمد و بازرسی اداره سانسور شهربانی کشید و در همین حین حبس پنجماهه و تبعید یکساله پیش آمد».1
#شرح_عکس
محمدتقی بهار و برخی از نمایندگان پنجمین دوره از مجلس شورای ملی در گفتوگو با رضاخان
1. خلیلالله سردارآبادی، موانع تحقق توسعه سیاسی در دوره سلطنت رضاشاه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378، صص 148-149.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ پشت پرده جنون تسلیحاتی شاه
نکتهای که در رابطه #محمدرضا_پهلوی با آمریکا بسیار قابل تأمل است خریدهای تسلیحاتی ایران بهویژه از آمریکاست. چرا آمریکایی که امروزه از موشکها و تجهیزات ارتش ایران واهمه دارد، آن روزها نه تنها با این امر مخالفتی نمیکرد، بلکه خود یکی از فروشندههای اصلی تجهیزات نظامی به ایران بود؟ جواب این سؤال را آمریکاییها در نشریه «اخبار آمریکا و مسائل جهان» دادهاند؛ جوابی که دکترین نیکسون و ژاندارمی منطقه را در ذهن تداعی میکند: «چیزی که در سرلوحه سیاست دولت قرار دارد این است که ایران به ارتشی مقتدر مجهز گردد؛ ارتشی که در آسیای غربی بیرقیب باشد. این امر تنها به خاطر حفظ و حراست ایران از همسایگان خود، که همواره طی تاریخ نسبت به آن رشک بردهاند، نیست، بلکه به خاطر تضمین ثبات و آرامش منطقه نفتخیز خلیج فارس نیز هست».1
1. نشریه اخبار آمریکا و مسائل جهان، شماره 22 مارس 1976.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر،
دورنمای تاریخی منطقه خورآذین/ الهیه شمیران منتشر شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، کتاب «الهیه شمیران» را امیرسعید الهی تألیف و پژوهشکده تاریخ معاصر با شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است.
هدف از انتشار این کتاب تهیه تاریخچه الهیه با توجه به مستندات تاریخی است تا هویت این منطقه زیر پتک برجسازان گم نشود.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر، دورنمای تاریخی منطقه خورآذین/ الهیه شمیران منتشر شد به گزارش روابط
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر،
دورنمای تاریخی منطقه خورآذین/ الهیه شمیران منتشر شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، کتاب «الهیه شمیران» را امیرسعید الهی تألیف و پژوهشکده تاریخ معاصر با شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است.
هدف از انتشار این کتاب تهیه تاریخچه الهیه با توجه به مستندات تاریخی است تا هویت این منطقه زیر پتک برجسازان گم نشود.
به گفته داریوش شهبازی، تهرانپژوه معاصر، «خورآذین» نام تاریخی و کهن محله الهیه است. در ریشهشناسی این واژه به کلمه «خورآبه» یا همان پرستشگاههایی میرسیم که پیش از رواج دین زرتشت در ایران وجود داشتند. در شمیرانات نیز بیش از سههزار سال پیش، خورابهها پرستشگاه بومیان منطقه بودند. خورابه از دو واژه «خور» به معنای خورشید و «آبه» پسوند مکان، تشکیل شده است.
بومیان شمیرانات به این پرستشگاهها خورابه یا جایگاه خورشید میگفتند. در دوران قاجار نام این آبادی به الهیه تغییر کرد. علت تغییر نام این آبادی از خورآذین به الهیه این است که میرزا جعفر الهی لواسانی معروف به حکیم الهی، که پرورشیافته مکتب اصفهان بود، قبل از اینکه منطقه خرازین رو به آبادانی گذارد این ناحیه را از میرزا محمدحسین تجریشی خرید.
در بخش اول کتاب الهیه شمیران به پیشینه الهیه از جمله آمدن الهیها به خرازین و خریدن آن از میرزا حسین تجریشی و حضور شمسالادبا در الهیه پرداخته شده و در وصف امینالدوله و باغ الهیه مطالبی بیان گردیده است.
بخش دوم به ماجرای آمدن امینیها در الهیه، ماجرای تحصن در الهیه و تأسیس اولین کارخانه کبریتسازی و... اختصاص یافته است.
نویسنده در بخش سوم به زمان شکلگیری باغهای الهیه در آغاز دوران قاجار اشاره میکند. از نکات قابل توجه درباره باغهای این دوره این است که از نظر مالکیت منطقهای زنانه بودهاند؛ زیرا بیشتر باغها در تملک زنان ثروتمند بود که آنها را از پدر یا شوهر خود به ارث برده بودند.
بخش چهارم کتاب به گذر پادشاهان از ناصرالدینشاه تا رضاخان در الهیه میپردازد؛ همچنین در این بخش کتاب به مذاکرات نفت کنسرسیرم که در الهیه انجام شد و به عقد قرارداد امینی ـ پیچ منجر گردید اشاره شده است.
بخش پنجم به سرنوشت باغها و زمینهای حکیم الهی در الهیه و سنت غصب زمین در دوران قاجار و پهلوی اختصاص یافته است.
در بخش بازنویسی و تصاویر، اسناد خرید باغها و زمینهای الهیه و منابع و مآخذ در دسترس مخاطب قرار گرفته است.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نخستوزیر: وام گرفتن از خارج ننگ نیست، گرفتهایم و خواهیم گرفت/ برای کشاورز سیستانی از آمریکا نان تهیه میکنیم!
#روزشمار
#7_آذر_1343
حسنعلی منصور، نخستوزیر، در یک مصاحبه تلویزیونی که بعد از ظهر روز پنجشنبه انجام گرفت به اصلاح امور اداری و لزوم تحصیل و درآمد مالی و مادی برای اجرای برنامههای اصلاحات اشاره کرد و گفت: از جمله این امکانات یکی مقدورات مالی داخلی است و یکی امکاناتی است که ما بتوانیم از منابع خارجی کسب بکنیم، یعنی وام بگیریم، وام گرفتن ننگ نیست؛ زیرا کشورهای درحال توسعه تا آنجا که مقدورات مالی و امکانات اقتصادی آنها اجازه میدهد از اعتبارات خارجی برای اجرای برنامههای وسیع اقتصادی و اجتماعی استفاده میکنند. ما هم باید بکنیم، کردهایم و خواهیم کرد، ولی یک مملکت نمیتواند با یک بودجه ضعیف و با توجه به اینکه فقط میتواند از امکانات خارجی استفاده کند و نسلهای آینده را زیر فشار قرض خارجی قرار دهد، توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را ادامه دهد.
ما سطح اعتبارات برنامه سوم را از 145 میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش دادیم برای اینکه بتوانیم این برنامه را اجرا بکنیم. قسمتی از آن را از وامهای خارجی استفاده میکنیم که موارد آن در بودجه کل مملکتی به تصویب مجلسین رسید.
ما برای کشاورز سیستانی و بلوچستانی از آمریکا نان فراهم میکنیم!
منصور در پایان سخنان خود اقدامات عمرانی و اصلاحی را که بایستی انجام شود برشمرد و از عموم مردم دعوت کرد که در جهاد ملی برای پیشرفت شرکت کنند و افزود: دولت محال و ممتنع است که اقدامی را برخلاف مصلحت و یا تصمیمی را بدون مطالعه و بدون در نظر گرفتن هدفهای اساسی انقلاب و تحول ایران و بدون توجه به عدالت اجتماعی بکند. اگر ما از آمریکا برای کشاورز سیستانی و بلوچستانی نان فراهم میکنیم و به هر یک در خانه او بذر نان و پول از بانک کشاورزی میدهیم آنها هم اگر احتمالا در طول فصل زمستان ده ریال روی ده لیتر نفت به دولت بپردازند مسلما با استقبال خواهند پرداخت، کسانی که این مسائل را بزرگ میکنند، کسانی که به این مسائل جنبه سیاسی میدهند آنها هستند که بیشتر متنعم هستند، ولی حاضر نیستند که ذرهای از آن را برای سعادت ملت مصروف دارند، ولی من اطمینان دارم وقتی که مطمئن شدند که این راه راه صواب و حقیقت است آنها هم دلیلی ندارد که همکاری و مساعدت خود را از دولت دریغ دارند.
متن کامل روزشمار #7_آذر_1343 را در این لینک بخوانید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ ناکامی دوساله تأمین گوشت برای مردم پایتخت؛
الگوی گوشت برای نان
تأمین نان و گوشت مردم جامعه ایران، به دلیل اهمیت این دو ماده غذایی در برنامه غذایی این جامعه، مسئلهای استراتژیک بهشمار میآمد. در سالهای 1342 و 1343 در روزنامههای یومیه مشکل کمبود گوشت بهویژه در تهران، در روزهای متوالی در سرخط خبرها قرار داشته است. با توجه به همین مشکلات، وزیر تولیدات کشاورزی در سالهای 1348 و 1349، الگویی را برای تأمین گوشت در پیش گرفت که نتیجه آن در روزنامه « #آیندگان » به خوبی منعکس شده است:
«وزرات تولیدات درحالیکه از یک تجربه دوساله تأمین گوشت مصرفی پایتخت با ناکامی دست برمیدارد، خود را به تجربه تلخ دیگری آلوده ساخته است.
الگوی گوشت برای نان، با احتمال قوی مشکلاتی بیش از آنچه برای گوشت به بار آورد، در مورد نان خواهد آورد».1
1. مسعود مهاجر، «الگوی گوشت برای نان» (سخن امروز)، روزنامه آیندگان، سال چهارم، ش 1032، 1 خرداد 1350، ص 1.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ پشت صحنه کانون فرهنگی #کوروش کبیر؛
مسافران تهران ـ تلآویو
کانون فرهنگی کوروش کبیر یکی از مراکزی بود که در ظاهر جامعه یهودیان ایران را جامعه هدف خود قرار داده بود و یکی از مراکز فرهنگی یهودیان بهشمار میآمد، اما اسنادی که از فعالیتهای آن برجای مانده است حقیقت دیگری را نشان میدهد:
«در جلسه بعد از ظهر روز سهشنبه 2/ 12/ 39 هیئترئیسه کانون فرهنگی [کوروش کبیر] مرکب از آقایان امیریان، فیروز طالع، منظور اله، (رفیع القانیان، همتی، لاهیجی، نعیم، مبصری، سرژ (سورژ) و اعضای هیئت اجرائیه) که در محل کانون تشکیل شده بود، در مورد سمینار سهماهه اول، خرداد 1340 مذاکره شد و تصمیم گرفتند که سی نفر در این سمینار به این ترتیب ده نفر مسلمان و بیست نفر از افراد یهودی که پنج نفر از شهرستانها و پانزده نفر از مرکز طبق شرایطی که بعدا تعیین خواهد شد به تلآویو اعزام شوند. یهودیان قبل از مسلمانان اعزام خواهند شد. جلسه ساعت 10 خاتمه یافته است.»1
کنگره بزرگداشت کوروش هخامنشی توسط یهودیان ایرانی وابسته به اسرائیل
شماره آرشیو: 364-139ح
1. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1379، ص 336 .
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ علت عمده انحطاط ایران از نظر مورخ آمریکایی؛
چه کسی مقصر اصلی انحطاط ایران بود؟
دبلیو ام.جی اولسون، مورخ آمریکایی، که با تکیه بر اسناد و مدارک وزارت امور خارجه بریتانیا، وزارت جنگ بریتانیا، خاطرات و برخی از منابع فارسی کتاب «روابط ایران و انگلیس در جنگ جهانی اول» را نگاشت، درباره علت انحطاط ایران گفته است: «انحطاط ایران، مانند بیشتر کشورهای آسیایی، ناشی از عواملی بود که در ذات نظام اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن وجود داشت، اما علت عمده آن ورود یک گروه از اروپاییان بود که از قدرت نظامی و تکنولوژی برتر اروپایی برخوردار بودند که پیش از آن نهادها و روشهای مقبول را ناکارآمد ساخته بود، و این ناتوانی برای ایران پیامدهای زیانباری داشت».1
#شرح_عکس
یک انگیسی بر دوش چند تن از ساکنان منطقه خلیج فارس به سوی قایقی که منتظر اوست میرود
شماره آرشیو: 8413-3ع
1. ویلیام جی اولسون، روابط ایران و انگلیس در جنگ جهانی اول، ترجمه حسن زنگنه، ص16.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ راه و رسم #کانون_پرورش_فکری_کودکان_و_نوجوانان در دوره پهلوی
هسته ابتدایی تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تأسیس کتابخانه کودک بود که به پیشنهاد لیلی امیرارجمند و با موافقت و پشتیبانی فرح در دیماه 1344ش با احداث یک ساختمان در پارک لاله تهران ایجاد شد. ایجاد این نهاد در میانه دهه 1340، در پرتو سیاستهای فرهنگی آن دوران قابل درک است.
پاسخ لیلی امیرارجمند به پیشنهاد انتشار کتاب زندگی پیامبر(ص) برای کودکان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گوشهای از این سیاست را آشکار میکند: «... در مورد کتاب زندگی حضرت محمد(ص) برای کودکان و نوجوانان نوشته آقای محسن جاویدان که برای اظهار نظر به این کانون ارسال فرموده بودید به اطلاع میرسد این کتاب متأسفانه در روال راه و رسم همیشگی کانون نیست و خصوصیاتی که برای کودکان و نوجوانان در آن چشمگیر باشد، مشاهده نمیشود».1
#شرح_عکس
سالن قرائت کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
شماره آرشیو: 123710-275م
1. مرکز بررسی اسناد تاریخی، زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ لیلی امیرارجمند، تهران، 1382، ص 135.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ سرنوشت ریلهایی که با مانع انگلستان مواجه شدند؛
راه حل انگلیس برای نرسیدن قطارهای ایرانی به هندوستان
ایجاد راه آهن در ایران همواره یکی از آرزوهای ملی محسوب میشد، اما در زمان ایجاد آن در دوره رضاخان، بحثهای بسیاری درباره مسیر آن شکل گرفت؛ به گونهای که #شهید_مدرس دراینباره گفت: «راهآهن در مملکت حکم شریان را دارد اما اگر مسیر آن درست نرفت، ممات را میآورد». با وجود تمام مخالفتها مسیر این راه آهن شمال به جنوب شد.
روزنامه « #تجدد_ایران » ضمن اشاره به اینکه «رضاشاه از مهمترین حامیان طرح شمالی ـ جنوبی راه آهن بود»، بر این نکته تأکیده کرده است که «بهزعم بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی، چنین طرحی منافی منافع کشور بود و بهترین طرح راه آهن برای ایران طرح شرقی ـ غربی به شمار میرفت». این روزنامه در بررسی علت انتخاب این مسیر به یکی از بحثهایی اشاره کرده است که در مجلس عوام انگلستان مطرح شد:
«مسلما طرح شمالی ـ جنوبی در راستای سیاست انگلستان تعریف شده بود. [چرا که] لرد کرزن، نایبالسلطنه هندوستان، در سال 1291ش در مجلس عوام انگلستان درباره طرح راه آهن ایران و منافع هندوستان چنین میگوید: "در مدت بیست سال تصدیق شد که هندوستان باید محاط باشد، در یک حلقه جبال و صحاری که بدون تلفات زیاد و پول، غیرقابل عبور باشد. ... این سیاست، هندوستان را از هر حملهای حراست کرده ... اما اگر راهآهن غربی ـ شرقی ایران ساخته میشد، آن وقت تمام آن سیاست به خطا بود و به ما گفتند: این اصول را نپذیرید».1
1. محمد فرهمند، روزنامه تجدد ایران، 6 دی 1320.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ ثروتی که رقابتهای حزبی آن را برملا کرد؛
مالک باغ هفدههزارمتری دزاشیب و ادعای حمایت از قشر فقیر!
#منوچهر_اقبال ، نخستوزیر و رهبر حزب ملّیون، بنابر حسادتهایی که میان او و اسدالله علم، رهبر حزب مردم، در نزدیکی به شاه و دربار وجود داشت، عملکرد رهبر حزب مردم را زیر نظر داشت. در یکی از نمایشهای حزبی #اسدالله_علم در محلات جنوب شهر تهران، آتش حسادت او به قدری فوران کرد که خطوط قرمز نانوشته را زیر پا گذاشت و از ثروت افسانهای اسدالله علم پرده برداشت:
«لابد شنیدهاید که رهبر حزب مردم به جنوب شهر و جوادیه [در تهران] رفته و گفته شما هم باید زندگیتان مثل شمال شهریها باشد و حزب [مردم] وعده میدهد چنین زندگی[ای] را برای شما فراهم خواهد ساخت. آن چیزی که در قاموس ما عوامفریبی است همین است. واقعا اگر میخواهند زندگی مردم بهتر شود رهبر حزب که صاحب همه چیز است ــ کار به املاک وسیع خارج از تهران ایشان ندارم ــ همین باغ ایشان در دزاشیب هفدههزار متر است، دوهزار متر برای خود نگه دارد پانزدههزار متر بقیه را ببرند به جنوب شهریها بدهند».1
1. خواندنیها، س 19، ش 3، سهشنبه 8 مهر 1337، ص 10.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #اصلاحات_ارضی از منظر یکی از پایهگذاران برنامهریزی توسعه در دوره پهلوی؛
چرا غالبا در ایران سیبزمینی، پیاز، تخم مرغ، گوشت و... پیدا نمیشد؟
«غالبا به تواتر اتفاق میافتاد سیبزمینی پیدا نمیشد، پیاز پیدا نمیشد، تخم مرغ پیدا نمیشد، گوشت پیدا نمیشد؛ چرا در ایرانی که میبایست خودش تمام این کالاها را عمل میآورد و حتی صادرکننده آنها بود چنین اتفاقی رخ میداد؟ برای اینکه سیاست غلط داشتیم؛ اجازه دادیم کشاورزی ایران کاملا نابود شود. این ــ به قول خودشان ــ اصلاحات ارضی پدر کشاورزی مملکت را درآورد. من تصور میکنم شاه این کار را فقط و فقط برای این انجام داد که در غرب بهخصوص آمریکا وجههای پیدا کند و الا این کار از اول تا آخرش غلط بود .... چرا غلط بود؟ برای اینکه در اجرای آن اصلا به این موضوع توجه نشد که این کار صحیح است یا خیر، بلکه تمام توجه بر این مسئله بود که این اقدام چه اثری در دنیای خارج خواهد گذاشت. خارجیها هم خودشان را گول میزدند که ما الان در این قسمت دنیا جزیرهای داریم که هیچ چیزی نمیتواند آن را متزلزل کند و بنابراین [به شاه] کارت بلانش1 دادند.»2
2. تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با ابوالحسن ابتهاج، نوار شماره 14، صص 10-11.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
هدایت شده از کافه تاریخ
✳️ انتقاد #آیت_الله_فلسفی از جشنهای 2500 ساله
از وعاظ شجاع و تأثیرگذار در جریان نهضت امام خمینی(ره) باید به حجتالاسلام محمدتقی فلسفی اشاره کرد. ایشان در منابر و سخنرانیهای خود همواره به انتقاد از سیاستهای رژیم پرداخته و در هر فرصتی از امام خمینی(ره) و اندیشههای ایشان حمایت میکرد. در سندی به سال 1350 راجع به یکی از سخنرانیهای وی آمده است: «فلسفی در بدو منبر خود چندین بار برای سلامتی خمینی صلوات فرستاده و در سخنرانی خود به برگزاری جشنهای دوهزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران حمله نمود.»
cafetarikh.com
@cafetarikh
✳️ مردگانی که زندهاند و زندههایی که مُرده!
#روزشمار
#24_آذر_1343
روزنامه « #کیهان » امروز در دو گزارش مجزا به مشکل عجیب گروهی از مردم کشور پرداخت.
در گزارش اول آمده است: «محال دول» با هیجده پارچه قریه تابعه که در نزدیکی رضائیه واقع شده است نزدیک به بیستهزار نفر جمعیت دارد. قصبه دول تا چند سال قبل تابع رضائیه بود، ولی چهار پنج سال پیش به علت نامعلومی این بخش در حقیقت تجزیه شد و از جمله امور مربوط به آمار محال دول به عهده مأموران اداره آمار بخش اشنویه که بیش از صد کیلومتر با «دول» فاصله دارد محول گردید.
به توجه به این مسافت زیاد نه مردم میتوانند برای نوزادان خود شناسنامه بگیرند و نه مأموری برای صدور و یا ابطال شناسنامه متوفیان به محال میآید.
دیر و زود آمدن مأموران آمار به محال دول گاهگاهی ماجرای عجیبی بهوجود میآورد و مردم قریه را دچار دردسر میسازد. از جمله چندی قبل مأموران نظام وظیفه به این محل آمدند و از کدخدا خواستند فرزند شخصی به نام اسکندر را برای اعزام به آنان تحویل دهد. کدخدا که میدانست شخص مورد نظر مُرده است چگونگی را به اطلاع مأموران رسانید، ولی مأمورین اظهارات کدخدا را قبول نمیکردند و به استناد دفاتر آمار و فهرست موجود در نظام وظیفه نامبرده زنده است و باید به خدمت سربازی اعزام شود
خلاصه اظهارات کدخدا و مطلعین مورد توجه قرار نگرفت و پدر مشمول بارها برای بازجویی و اثبات مرگ فرزندش به شهر احضار شد و مبالغی صرف هزینه رفتوآمد کرد و سرانجام پس از تحمل خسارت فراوان ثابت کرد پسرش مُرده است.
به دنبال این حادثه وقتی در قصبه صحبت از مردگان به میان میآید مردم به یکدیگر میگویند درست است که فلانی مُرده است، ولی به حکم قانون زنده است!
«کیهان» در یک خبر دیگر نوشت: مردی به خاطر گرفتن شناسنامه برای دخترش به اداره ثبت احوال بخش 20 تهران مراجعه کرد و پس از مدتی دوندگی سرانجام جواب شنید طبق اسنادی که در دست است چند سال قبل فوت کرده و نامش در دفتر مُردگان شهرستان مشکینشهر به ثبت رسیده است!
همین مرد در حالی که تعدادی نامه در دست داشت در یکی از راهروهای دادسرای تهران سراغ اتاق دادستان را میگرفت و وقتی از او سؤال شد که با دادستان چه کار داری؟ او گفت: آمدهام از طریق قانونی ثابت کنم که زندهام؛ چون اداره ثبت احوال مرا مُرده میداند!
متن کامل روزشمار #24_آذر_1343 را در این لینک بخوانید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️با توجه به استقبال مخاطبان و نیز شرایط بهوجودآمده بر اثر شیوع ویروس کرونا؛
مهلت شرکت در جشنواره تاریخنگاشت و برگزاری مراسم اختتامیه تمدید شد
دبیرخانه #جشنواره_تاریخ_نگاشت با توجه به استقبال مخاطبان و نیز شرایط بهوجودآمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، مهلت شرکت در جشنواره تاریخنگاشت را تمدید نمود
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، این پژوهشکده که نخستین جشنواره اینفوگرافیک را در حوزه تاریخ معاصر ایران برگزار نموده، با توجه به استقبال مخاطبان و نیز شرایط بهوجودآمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، در نظر دارد مهلت شرکت در جشنواره تاریخنگاشت را تمدید نماید و مراسم اختتامیه را با تأخیر برگزار کند.
با توجه به این تصمیم، علاقهمندان برای شرکت در این جشنواره میتوانند تا 26 دی 1399 آثار خود را از طریق تارنمای جشنواره «تاریخنگاشت» به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
این جشنواره، که «تاریخنگاشت» نام دارد، در دو بخش دانشآموزی و حرفهای برگزار میشود و هدف از برگزاری آن، ایجاد زمینهای برای بروز استعدادها در ارائه اطلاعنگاشت (اینفوگرافیک) از تاریخ و انتقال تصویری اطلاعات تاریخی به مخاطبان است.
بنابر این گزارش، در مراسم اختتامیه جشنواره «تاریخنگاشت» (که زمان آن 21 بهمن 1399 میباشد)، به صاحبان آثار برتر جوایزی به قرار زیر اهدا خواهد شد:
رتبه اول: ۳۰ میلیون ریال، لوح تقدیر و تندیس جشنواره
رتبه دوم: ۲۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
رتبه سوم: ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
شایسته تقدیر: ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر
محورهای جشنواره شامل سیاست، فرهنگ و رسانه، اقتصاد و نفت، توسعه، اجتماع، نیروهای نظامی و امنیتی و انقلاب اسلامی است.
علاقهمندان به شرکت در جشنواره «تاریخنگاشت» برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جشنواره یا ارسال آثار خود میتوانند از راههای ارتباطی زیر اقدام کنند:
تارنما: infographic.iichs.ir
رایانامه: info@infographic.iichs.ir
شماره تماس دبیرخانه: 22003490-021 و 09028404402
شایان ذکر است دبیرخانه جشنواره «تاریخنگاشت» در تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، شماره 15 قرار دارد.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ دخالت #ترکیه در #آذربایجان و #کردستان ایران در دوره #پهلوی_اول ؛
سبقه تاریخی نگرانیها از شعرخوانی #اردوغان
واکنشها به قرائت بخشی از شعر «آی آراز» (ارس) توسط رئیسجمهور ترکیه در رژه پیروزی جمهوری آذربایجان (20 آذر 1399) ادامه دارد؛ شعری که توسط استاد زندهیاد یحیی شیدا، شاعر آذربایجانی، خطاب به رود ارس و در رثای از دست رفتن منطقه قفقاز از ایران سروده شده و به واقع خواستار بازگشت آذربایجان به آغوش پاک ایران است.
شعر فوق سبب بروز تنش در روابط دیپلماتیک و دوستانه ایران و ترکیه شده است و ایران تفسیر غلط اردوغان از مضمون این شعر را در تضاد با منافع ملی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و ناقض تمامیت ارضی کشورمان میداند. با اینکه برخی معترض و نگران تندروی و افراط در برخورد با این ماجرا هستند، و به هیچ روی نمیتوان فحاشی و افراط در مسائل حساس دیپلماتیک را توجیه کرد، اما باید توجه شود نگرانیها جدی است و سبقه تاریخی نیز دارد.
کسانی که در روزگار ستم به واژگان، شعر ارس را ابزار تمایلات جداییطلبانه خود ساخته و آنها که نگران دیپلماسی و روابط دوستانه دو کشور هستند، سند زیر را بخوانند:
ادامه در پست بعد ...
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ دخالت #ترکیه در #آذربایجان و #کردستان ایران در دوره #پهلوی_اول ؛ سبقه تاریخی نگرانیها از شعرخوان
✳️ دخالت #ترکیه در #آذربایجان و #کردستان ایران در دوره #پهلوی_اول ؛
سبقه تاریخی نگرانیها از شعرخوانی #اردوغان
از پست قبل بخوانید؛
https://eitaa.com/iichs_ir/5421
26 خرداد 1304
مقام منیع ریاستالوزراء و ریاست عالیه کل قواء دامت عظمه
البته خاطر اشرف مستحضر شده است که از چندی به این طرف، ترکها در آذربایجان به وسایل مختلفه شروع به تبلیغات نموده و نقشه عملیاتشان هم تشکیل یک مؤسسه (به نام ترک اوجاقی) در این مناطق میباشد که بدین وسیله میخواهند تدریجا اعمال نفوذ کرده به خیالات پوچ و دور و دراز خود (که استیلای آذربایجان و باز شدن راه سوقالجیشی از این منطقه به ترکستان روسیه و ممالک هند است) موفق شوند از جمله اخیرا پس از تنکیل اکراد و اسکات غائله کردستان که برای تبلیغ اکراد در اکثر نقاط کردستان مدارسی از طرف دولت ترکیه تشکیل و معلمین زیادی مخصوصا از اسلامبول به آن نقاط اعزام گردیده ترکیه از فرصت استفاده نموده بر دامنه تبلیغات و عملیات حقشکنانه خود در کردستان ایران و آذربایجان توسعه داده است که اگر اندکی تعمّق و دقّت شود بهخوبی مکشوف میگردد که ترکها بهوسیله بعضی ایرانیهای خائن و مخصوصا مهاجرین قفقاز که بدون استثنا تمامی سرسلسله و متنفذین آنها ترک فیل هستند علنا در این نقاط مشغول تبلیغات و عملیات مضره میباشند. عمده تأسف فدوی از این است که ایران مهماندوست و این مملکت بلادیده همیشه دشمنان خود را در داخله خویش نوازش و پذیرایی مینماید؛ زیرا این قفقازیهای خائن با آن حال شدت و سختی که آخرین رمقهای زندگانی خود را به تحلیل داده و رو به اضمحلال میرفتند ایران دست رأفت و نوازش به طرف آنها دراز و آنان را از آن همه بینوایی و فلاکت نجات داده فرجی بعد از شدت را نایل آمدند و بالاخره دولت ایران با وجود ضیق مالیه خود و زیادی عده بیکاران هزارها نفوس ایرانی که محتاج شام شب و دچار کمال بدبختی و فلاکت میباشند با این حال حاضره تمامی آنها را از روی شفقت در دوایر خودش استخدام و معاششان را مرتبا تأمین نموده ولی مهاجرین مزبور از این همه رأفت و مهماننوازی دولت سوء استفاده کرده با پول دولت و ملتی که حیات و زندگانی خود و عائلهشان تأمین میگردد به آن دولت و ملت نجیب علنا خیانت را روا داشته در داخله مملکت آلت اجرائیه مقاصد دشمنان این آب و خاک شدهاند. اینک برای اصلاح این احوال و اوضاع بر خلاف انتظار جسارتا پیشنهادات ذیل را تقدیم آستان آن یگانه سرپرست حقیقی ایرانیان مینماید.
1. امر و مقرر شود حتیالامکان مهاجرین قفقاز را به وسایل مقتضیه از دوایر رسمی که تدریجا با سواد دولت آشنا و آگاه شدهاند خارج و در صورت امکان از نقاط آذربایجان اخراجشان نمایند. و الا تدابیری اتخاذ شود که دایره عملیاتشان محدود و کاملا در تحت نظر باشد.
2. از طرف وزارت جلیله معارف در تمامی نقاط کردستان مدارس ابتدایی تأسیس و معلمین مخصوص اعزام و زبان مادری ایران را در میان اکراد ترویج و معمول نموده و از جراید مرکز هم ولو به طور مجانی باشد (چنانچه از طرف دولت ترکیه اخیرا این نظریه کاملا ملحوظ و در تمام نقاط کردستان و اغلب نقاط آذربایجان جراید ترک را منتشر و تبلیغات مینمایند) تا اقصی نقاط کردستان ارسال و بدین وسیله در میان اکراد تبلیغات شود.
در خاتمه برای مزید استحضار خاطر اشرف یک نسخه مجله ینگی قفقاز در تحت نمره 16 تقدیم آستان مبارک گردید. یک فقره مقاله آن که در تحت عنوان (بالشویک و ایران) از لحاظ انور مبارک خواهد گذشت. نگارنده مقاله میخواسته است به یک تیر دو نشان نمایند؛ یعنی با مشوب نمودن اذهان ملت و ساویت از یکدیگر آب را گلآلود کرده برای خود ماهی بگیرد و از طرف دیگر دولت ترک را دوست و حامی دولت ایران و سایر دول اسلامی به قلم بدهد ملت ایران را از تشبث و عملیات حقشکنانه خود اغفال و انظار توجه را به طرف روسیه متوجه سازد. مدیر مهمانخانه رشت حسین یونسزاده»
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ وقتی که اتاق اصناف، اتاق مأموران امنیتی شد
با شکلگیری اتاق اصناف در دوره پهلوی دوم این انتظار وجود داشت که تشکل تازهتأسیس در زمینه ایجاد توازن در بازار و انتقال خواستههای فعالان اقتصادی به دولت و بالعکس فعالیت کند. مهمترین وظایف تعریفشده برای اتاق اصناف شامل هماهنگی، همکاری و نظارت بر اتحایههای صنفی، صدور و ابطال پروانه کسب، حل اختلافات و... بود. پس از مدتی که از فعالیت این تشکل گذشت به جای آنکه انتظارات یادشده برآورده شود، نارضایتی عجیبی بین مردم ایجاد شد؛ چرا که «سازمان امنیت میخواست بر اصناف و بازار اختیار مطلق داشته باشد؛ چون به قدرت آنها آشنا بود».1
اصناف و بهویژه بازار نهادی بود که به صورت بالقوه و به دلیل ارتباط با روحانیت در تقابل با رژیم پهلوی قرار داشت؛ «در بین اصناف و بازاریها عدهای هستند که بر اثر اعتقادات مذهبی مبالغ نسبتا زیادی در اختیار مقامات روحانی میگذارند که برحسب معمول قسمت اعظم این وجوه در اختیار مخالفین قرار میگیرد. این افراد بایستی دقیقا شناخته شوند و میزان وجوهی که میپردازند معلوم گردد سپس با دقت هر چه تمامتر و به طور نامحسوس باید درآمدهای حقیقی این طبقه که از آن به میزان زیاد به طبقه روحانیون مخالف پرداخت مینمایند برای سازمانهای وصولی مالیاتی تعیین و سپس رؤسای دارایی و شهرداری محل را وادار نمود که در اخذ مالیات و عوارض شهرداری بهخصوص مالیاتهای معوقه از آنان شدت عمل به خرج دهند.»2
«برای همین سازمان امنیت کوشید از طریق اتاق اصناف، اصناف و بازار را تحت مهمیز قرار دهد. این وضعیت نارضایتی عجیبی بین مردم ایجاد کرد. من [: فلیکس آقایان3] هر کاری کردم موفق نشدم ترتیبی بدهم که این اتاق اصناف در عوض اینکه از حقوق اصناف دفاع بکند، آنها را زجر ندهد و اذیت نکند و آزادشان بگذارد».4
#شرح_عکس
سخنرانی امیرعباس #هویدا ، نخستوزیر، در دیدار با اعضای اتاق اصناف تهران
شماره آرشیو: 6011-4ع
1. #تاریخ_شفاهی_دانشگاه_هاروارد ، مصاحبه با فلیکس آقایان، نوار شماره 1، ص 10.
2. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 6 ، ص 397.
3. فلیکس آقایان، مشاور عالی حقوقی اصناف، بزرگترین قاچاقچی ایرانی مواد مخدر و یکی از مهمترین قاچاقچیان بینالمللی به شمار میآمد. او یکی از نزدیکترین دوستان محمدرضا بود و در اکثر ساعات فراغت او حضور داشت. آقایان مردی هرزه بود که با زنهای کاباره رفتوآمد داشت و اکثر صاحبان و مستخدمین کابارهها تابع محض او بودند. او بزرگترین سازمان مخفی گانگستری را در ایران اداره میکرد و از کابارههای تهران، آبادان، خرمشهر و... حق حساب میگرفت.
4. تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، همان، ص 10.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ تعهدنامه زیرکانه آیتالله مصطفی خمینی به ساواک!
#روزشمار
#8_دی_1343
#سیدمصطفی_خمینی ، فرزند آیتالله خمینی، طی تعهدی برای آزادی از زندان تصریح کرده است: «اینجانب مصطفی خمینی فرزند حضرت آیتاللّه العظمی خمینی مصطفوی دارنده شناسنامه شماره 89 صادره از خمین گلپایگان متولد سنه 1310 تعهد مینماید که دیگر هیچ گونه اقداماتی که در جهت مصالح عمومی باشد مرتکب نشوم».2
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 دی 1343 «سیدمصطفی خمینی در ساعت 18 روز 8 /10 /43 از زندان مرخص و ممکن است در ظرف امشب یا فردا به قم عزیمت نماید تماسها و ملاقاتهای او را زیر نظر گرفته و به موقع گزارش نمایید».
منبع: شهید آیتالله حاج سیدمصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک، ص 108
پی نوشت:
آیتالله سیدمصطفی خمینی در نهایت شجاعت و زیرکی و داشتن روحیات منحصربهفرد، در این تعهدنامه به جای نوشتن عبارت «خلاف مصالح عمومی» کلمه خلاف را ننوشته است.
در واقع او تعهد نموده است که هیچگونه اقدامی در جهت آنچه که از نظر مأموران ساواک مصالح عمومی است، برندارد.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #رضاخان از دریچه خاطرات؛
از نقد جمهوریخواهی تا سدسازی بدون آب
#مقاله
#چکیده
مروری بر خاطرات افراد و شخصیتهای مختلف در دوران رضاخان ضمن نشان دادن زوایای کمتر دیدهشده دوران حکومت او این مسئله را بهخوبی نشان میدهد که سبک نوسازی او نهتنها مورد انتقاد مخالفش بوده است، بلکه حتی افرادی که جزء کارگزاران حکومتی نیز بودهاند، نسبت به شیوه نوسازی او نقدهای جدی داشتهاند؛ بااینحال فضای اختناق در آن زمان مانع از این مسئله میشد تا آنها بتوانند نقدهای خود را مطرح کنند.
#شرح_عکس
رضاخان سردار سپه، وزیر جنگ، به اتفاق عدهای از نظامیان در بازدید از اداره خالصجات و مالیاتهای مستقیم
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ ثروتی که رقابتهای حزبی آن را برملا کرد؛
مالک باغ هفدههزارمتری دزاشیب و ادعای حمایت از قشر فقیر!
#منوچهر_اقبال ، نخستوزیر و رهبر حزب ملّیون، بنابر حسادتهایی که میان او و اسدالله علم، رهبر حزب مردم، در نزدیکی به شاه و دربار وجود داشت، عملکرد رهبر حزب مردم را زیر نظر داشت. در یکی از نمایشهای حزبی #اسدالله_علم در محلات جنوب شهر تهران، آتش حسادت او به قدری فوران کرد که خطوط قرمز نانوشته را زیر پا گذاشت و از ثروت افسانهای اسدالله علم پرده برداشت:
«لابد شنیدهاید که رهبر حزب مردم به جنوب شهر و جوادیه [در تهران] رفته و گفته شما هم باید زندگیتان مثل شمال شهریها باشد و حزب [مردم] وعده میدهد چنین زندگی[ای] را برای شما فراهم خواهد ساخت. آن چیزی که در قاموس ما عوامفریبی است همین است. واقعا اگر میخواهند زندگی مردم بهتر شود رهبر حزب که صاحب همه چیز است ــ کار به املاک وسیع خارج از تهران ایشان ندارم ــ همین باغ ایشان در دزاشیب هفدههزار متر است، دوهزار متر برای خود نگه دارد پانزدههزار متر بقیه را ببرند به جنوب شهریها بدهند».1
1. خواندنیها، س 19، ش 3، سهشنبه 8 مهر 1337، ص 10.
#شرح_عکس
گفتوگوی اسدالله علم نخستوزیر با لیندون جانسون معاون رئیسجمهوری آمریکا، در حاشیه یک مهمانی در تهران.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ جوان دشتستانی چگونه کرسی ساوه را در مجلس اشغال کرد؟
شرح در پست زیر :
https://eitaa.com/iichs_ir/5428
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ جوان دشتستانی چگونه کرسی ساوه را در مجلس اشغال کرد؟ شرح در پست زیر : https://eitaa.com/iichs_i
✳️ جوان دشتستانی چگونه کرسی ساوه را در مجلس اشغال کرد؟
یکی از نمایندگانی که در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی (مجلسی که زمینه تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی را فراهم کرد) کرسی نمایندگی را به دست آورد #علی_دشتی بود. این جوان دشتستانی از ساوه وارد مجلس شد؛ حالآنکه «نه هـوای سـاوه را اسـتشمام کرده و نه جرعهای آب آنجا را نوشیده و نه معروفیت محلی» داشت.1
در ۲8 دی ۱۳۰۲ فرجالله بهرامی با ارسال نامهای به کفیل ارکان حرب قشون، دستور رضاخان مبنی بر انتخاب علی دشتی از ساوه را به مسئولین امر ابلاغ کرد. در این نامه چنین آمده است: «کفالت محترم ارکان حرب کل قشون. در موضوع وکالت دشتی در ساوه، شرحی حضور مبارک حضرت اشرف روحی فداه عرض شد. معلوم گردید به جنابعالی دستور شفاهی فرمودهاند و به بنده نیز امر فرمودند ابلاغا تصدیع دهم که در ظرف امروز از صدور تلگراف رمز و غیره و هر وسیلهای که تسریع آن را عقیده دارید، با کمال فوریت تصمیمی اتخاذ فرمایید که انتخاب ایشان در ساوه حتمی و دچار تردید نگردد. فرجالله بهرامی دبیر اعظم».2
علی دشتی، در دوره غائله جمهوریخواهی، فعالترین و متنفذترین روزنامهنگار مدافع رضاخان سردارسپه شناخته میشد که در نشریه «شفق سرخ» مطالبی به حمایت از او منتشر میکرد. فرجالله بهرامی، رئیس کابینه وزارت جنگ و منشی رضاخان سردارسپه، نیز مخفیانه و با نام مستعار ف. برزگر در «شفق سرخ» مینوشت. او رابط سردارسپه با دشتی و اقمار سرخ او بود. البته خود دشتی نیز با سردارسپه دیدارهای خصوصی مکرر داشت.
#شرح_عکس
علی دشتی و فرجالله بهرامی
شماره آرشیو: 175-4ع
1. قهرمان میرزا سالور، روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۹، به کوشش مسعود سالور، ایرج افشار، تهران، اساطیر، 1374، ص 6733.
2. انتخاب مجلس پنجم به روایت اسناد، ج 1، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1384، ص 423.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir