eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | کربلا آموزگار عفاف و حجاب 👤 دکتر ، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا(ع) چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیام‌رسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت می‌توان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود. 🔸رنج بانوان و دختران کربلا از تشنگی، گرسنگی، ‌اسیری، بی‌پدری و موارد این‌چنینی نیست. آن‌ها مراقب حفظ حریم‌ها بودند و نگران از اینکه ارزش‌هایی مانند عفاف و حجاب در کنار حرمت امام زمان(ع) مورد تعرض قرار می‌گرفت. درواقع کربلا آموزگار عفاف و حجاب است. زنان ما اگر به حضرت زینب(س) و به شهدای کربلا و در رأس آن‌ها حضرت سیدالشهدا(ع) ارادت دارند، باید عفاف و حجاب را از آن‌ها بیاموزند و در وهله اول با حجاب زینب‌گونه در جامعه حاضر شوند. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازی با حجاب، یک دسیسه برای عبور از ایدئولوژی انقلاب ✍️ دکتر ، عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 می‌توان با تدبیر حکیمانه و هوشمندانه، «تحوّل فرهنگی» در سبک پوشش ایجاد کرد و مجال نداد که جامعه بیش از این در مرداب برهنگی و ولنگاری فرو برود. پیامدهایی که جریان غیرانقلابی از آن سخن می‌گوید، همگی برساخته و جعلی هستند یا بسیار مبالغه‌آمیز؛ می‌خواهند هم جامعه را تحریک به «مقاومت» و «بازدارندگی» کنند و هم حاکمیّت را دچار «انفعال» و «وادادگی». این در حالی است که ترکیب «قاطعیّت» و «عقلانیّت»، گره‌گشای معضل دیرینۀ حجاب است. 🔸حجاب، تنها یکی از مرحله‌های برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاین‌رو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحله‌های دیگر نیز «عقب‌نشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّت‌زدایی از جامعۀ ایران» است. باید در پشت این به‌ظاهر جزییّات روزمرّه، آن «طرح پنهانی» را دید و فهمید که اگر این «چرخه» به حرکت درآید، «فرایند ایدئولوژی‌زدایی» را در هیچ نقطه‌ای متوقف نخواهد کرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب به مثابه یک امر اجتماعی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹برخی از دستورات دین آنگاه که به حوزه رفتار می‌آیند، جنبه اجتماعی پیدا خواهند کرد و از این جهت ممکن است در آنها اجبار و زور مطرح شود؛ به عنوان مثال اعتقاد به روزه اجباربردار نیست، اما از روزه‌خواری در ملاء عام از آن جهت که به حوزه رفتار و عرصه عمومی مربوط است، برای رعایت حقوق دیگرانی که روزه‌دارند، ممانعت به عمل می‌آید. حجاب هم از جمله دستوراتی است که به حریم عمومی مرتبط است و اساسا به منظور ایجاد امنیت روانی و… کسانی که در جامعه حضور می‌یابند وضع شده‌است. 🔹حجاب نیز تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می‌تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، آن را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید. 🆔 @iictchannel
🖼 | هویت‌نمایی با حجاب 👤 خانم ، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»: ◽️ بحث حجاب اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی اثرگذار است. تا جایی که باعث هویت‌نمایی و هویت‌خواهی مسلمانان در عرصه‌های مختلف جهان شده و در مسائل و روابط بین‌المللی نیز مؤثر است. علاوه براین، بحث حجاب به لحاظ فردی هم برای خود فرد مفید است و حفظ آن برای عفاف عمومی جامعه مسأله پراهمیتی است که نمی‌توان از آن غافل شد. ◽️ مسأله مسئولیت حکومت اسلامی همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی بوده است. امروزه در برخی رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند این مسئولیت را با تعبیر حجاب اجباری مطرح کنند. اگر بخواهیم بحث حجاب را در حوزه مباحث فقهی و حقوقی مطرح کنیم، محدوده بحث وارد حوزه فقه حکومتی می‌شود که مسئولیت حکومت در بحث حجاب و عفاف جامعه چه خواهد بود. 🔖 برگرفته از نشست «حاکمیت و حجاب» 🆔 @iictchannel
▫️فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد، تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است. ◾️ در شرایط امروزی، لازم است که محققان و اهل فکر و نظر و صاحب‌نظران و حوزویان و دانشگاهیان، با تبیین‌های درست، امید دادن به مردم و تبیین حقایق انقلاب اسلامی، به تقویت مبانی نظری و بنیادهای فکری و اعتقادی مردم کمک کنند و مردم را در مقابل این مشکلات امیدوار و مقاوم کنند، که این یک جهاد حقیقی است. 🆔 @iictchannel
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) 🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد: 1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر 2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصه‌های علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی 3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی 4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی 5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری 6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنت‌های تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمی‌نژاد 7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکل‌گیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجت‌پور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیت‌الله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری ⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید... ➡️ poiict.ir/22511 🆔 @iictchannel
▫️بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حجاب و عفاف 🔰 در راستای حفظ شئونات اسلامی و مطرح شدن مساله حجاب و عفاف ارائه شد؛ 🔸 در این بسته پیشنهادی آثار چاپ شده و کانون اندیشه جوان همچون: بررسی فقهی حقوقی حاکمیت حجاب و عفاف، مساله پوشش، حجاب، صدف عفاف، نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن، حریم حجاب، بخوان به نام پروردگارت و پوشش و حجاب آمده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | مقابله کیفری با مظاهر بدحجابی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 همواره بحث مقابله کیفری با مظاهر بی‌حجابی در کشور ما بعد از انقلاب یک چالش جدی بوده است، هم به لحاظ فقهی مشروعیتش مورد بحث بوده و هم به لحاظ اثربخشی که آیا مقابله کیفری می‌تواند حجاب را نهادینه کند. رویکردهای منع حجاب، حجاب اختیاری و حجاب الزامی را سه رویکرد حقوقی حجاب است. در قرآن از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب می‌توان مؤیداتی پیدا کرد که حجاب فریضه و تکلیفی با ابعاد اجتماعی است. 🔺 ابعاد اجتماعی عمومی‌بودن حجاب از منابع اسلامی به وضوع قابل استفاده است و در حقوق مدرن برای تکالیف فردی شهروندان هم الزاماتی با وضع جریمه‌های حقوقی را می‌بینیم. الزام به حجاب در حقوق ایران قوانینی دارد که یک سری از این الزامات، اداری است که کارکنان دولت را مکلف به رعایت حجاب می‌کند و در قانون رسیدگی به تخلفات اداری که اجرا نمی‌شود هم حتی نتوانستیم حجاب را در دستگاه‌های حکومتی‌مان اجرایی کنیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | عفاف در پوشش یا کنترل نفس ◼️ یکی از مهم‌ترین مصداق‌های عفاف در رفتار، مسئله حجاب و پوشش است. نفس انسان به او امر می‌کند که زیبایی‌های جسمی خود را نمایان کند تا بیشتر مورد توجه دیگران باشد. این مسئله در مورد زنان که مظهر زیبایی و جمال هستند و از طرفی ذاتا دوست دارند که زیبایی‌هایشان را نمایان کنند، بیشتر مطرح است. عفاف در پوشش در حقیقت کنترل نفس در این بعد است؛ یعنی عفاف باعث می‌شود انسان در نمایان‌کردن زیبایی‌های خود پا را از حد فراتر ننهد. ◼️ در اسلام، پوشش یکی از نشانه‌های برجسته عفاف است. عفت در پوشش مقتضی آن است که انسان از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان یا نازک و بدن نما که موجب جلب انظار دیگران و خودنمایی می‌شود، اجتناب کند و در کیفیت پوشش خود جانب وقار و سنگینی را برگزیند. در حدیثی از امام على(ع) نقل شده است: هر فردی که لباس نازک داشته باشد، دینداری او نیز ضعیف می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | عفت در هنگام راه‌رفتن ⬅️ راه‌رفتن انسان، گونه‌های مختلف می‌تواند داشته باشد که سه نوع آن در قرآن کریم یاد شده است، اول راه رفتن طبیعی و به گونه‌ای که مطابق ساختار فیزیکی و مناسب طبع و آفرینش هر فرد و راه رفتن به هنجار است. دوم راه‌رفتن متکبرانه(مرح) که نشانگر حالت غرور و خودبینی فرد است و شخص متکبر از سر عمد و انتخاب چنان راه‌رفتنی را بر می‌گزیند. ⏺ سوم راه‌رفتنی است که زنان از سر عشوه‌گری، جلب توجه دیگران و نمایاندن خود و زیورهای خویش به بینندگان چنان راه می‌روند. در قرآن کریم، خداوند زنان را از این‌گونه راه‌رفتن نهی می‌کند و می‌فرماید که پاهای خود را محکم به زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و گوشواره و دستبند به صدا در نیابد و این می‌رساند که زنان باید در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعله‌ور می‌سازد و ممکن است به انحراف از جاده عفت منتهی شود،باید دقیق و سختگیر باشند. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب در قانون 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد». 🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و می‌گویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بی‌حجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت می‌تواند بی‌حجاب را تعزیر نماید. 🆔 @iictchannel
27Tir1401.mp3
8.85M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده 1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها) 2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها) 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 27 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️ریشه نقد ذات‌گرایی جدید در ذات­‌گرایی قدیم ارسطویی نهفته است 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب مطرح کرد: ◾️ بحث در فلسفه از قدیم‌ بوده است. ذات یک چیز یعنی حقیقت آن چیز، البته در مباحث فلسفی ذات را به دو صورت بحث کرده‌اند. یک بار ذات را در فلسفه هستی شناسی به عنوان ماوراءالطبیعه، آنجا ذات به معنای حقیقت است. در بحث‌های منطقی که ارسطو دارد مثلا می‌گوید ذات یک چیز از طریق ماده و صورت آن چیز ظهور پیدا می‌کند. ◾️ ، چون یک تفکر فلسفی متقدم بود -قبل از قرن ۱۵ و ۱۶ – هنوز در آن قرن علوم تجربی پیشرفت نکرده بود. به همین علت ذات­‌گرایی قدیم، مباحث تجربی را هم عقلی بحث می‌کردند. چون عقلی بحث می‌کردند، بسیاری از مباحث مربوط به عالم طبیعی را نمی‌­توانستند کشف کنند. 🆔 @iictchannel
▫️کتاب رابطه علم و جزا؛ تبیین وحیانی عقلانی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم جودکی در گروه منتشر شد. 🔹پاداش و مجازات‌های اخروی به نحو عینیّت است؛ یعنی ظهور حقیقت اعمال، اخلاق، اعتقادات و نیّات آدمی در نشئه اخروی خواهند بود، اما نه ظهوری مباین و جدای از وجود نفس، بلکه ظهوری در دایره وجود نفس انسانی و ملازم با آن. از این رو پاداش و کیفر اخروی، تجسّم عین عمل بوده که به صورت‏‌های گوناگون در آمده و مجسِّم آن‏‌ها خدای متعال خواهد بود. 🆔 @iictchannel
▫️هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست 🔸 در گفتگو با آیت‌الله عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد: ◾️برخی با ضرورت‌انگاری برخی از مصادیق هنری، تلاش در تقلیل آن، به عرف و نیاز عمومی مردم دارند تا به این وسیله، از آن استفاده جواز کنند. از طرفی دیگر، برخی تلاش می‌کنند نگاه‌های نادرست خود را در هیمنه فتاوای تنزیهی، با تصور اینکه فتوای آن‌ها هرچقدر مخالفت بیشتری داشته باشد، به دین نزدیک‌تر است، مخالفت خود را با تمام ابراز می‌کنند. 🆔 @iictchannel
▫️روشنفکری‌ همان است که پیامبر برایش مبعوث شد 🔸 حجت‌الاسلام عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: ◾️مسأله دینی بسیار حائز اهمیت است و بدان باید به عنوان یک «ضایعه» بزرگ نگریست. روشنفکری جانمایه‌ای باید داشته باشد که آن، ادعای محوریت با «خردگرایی» است که آن را نسبت به سایر جریانات دینی متمایز می‌کند. با کمی دقت درمی‌یابیم که خردگرایی و آزاداندیشی، مؤلفه‌هایی هستند که مطابقت و همراهی بالایی با دین اسلام و معارف قرآن دارند، برعکس سایر دیانت‌ها که چندان ارزش خاصی برای تعقل قائل نبودند. 🆔 @iictchannel
▫️اسیران دفاع مقدس ویژگی‌های مشترکی با اسیران عاشورا داشتند 🔸دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی مطرح نمود: ◾️در هشت سال زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهره‌ها را در کربلا برجسته می‌کنند استقامت آن‌ها در راه آرمان آن‌ها می‌باشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 🆔 @iictchannel
masaele hejab.mp3
20.21M
🔊 🔰 سلسله نشست‌های سایه روشن ⛔️ کشف واقعیت‌های 🔻 بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی درباره حجاب 🎙با حضور: عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه و دکتر محسن بدره 📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 23 مردادماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️کتاب تاملی نظری در ماهیت فضای سایبر 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم دکتر در مرکز مطالعات منتشر شد. 🔹برای سیاست‌گذاری،‌ جهت‌دهی و مدیریت نیازمند فهم دقیق و درک ذاتیات آن است. در مشی فلسفی، پرسش از ماهیت شیء‌، فهم ذاتیات و سازه‌ی پدیده است. 🔹این معنا از ماهیت بیان «ما به الشیء هو هو» یعنی فهم توأمانی هستی و چستی پدیده موردمطالعه است. برای این منظور فضای سایبر که ممزوجی از فناوری و انسان و اجتماع است به‌صورت دقیق موردمطالعه قرارگرفته است. 🆔 @iictchannel
masale hejab.mp3
24.21M
🔊 🔰 سلسله نشست‌های گپ و گفت ⛔️ کشف واقعیت‌های 🔻 بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب 🎙با حضور: حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه و دکتر محسن برهانی 📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 25 مردادماه 1401 🆔 @iictchannel
🖼 | رویکردهایی برای تخریب حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین , دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ رویکرد منع حجاب؛ امروزه در برخی کشورهای اروپائی، حجاب در مدارس، دانشگاهها و ادارات دولتی ممنوع است. نفی حق زن در پوشیدگی مبنای معقول و قابل قبولی ندارد و با اصول کرامت، آزادی، و حق دین‌داری مغایرت دارد. همچنین، نفی حق پوشیدگی برای مسلمانان با ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت آشکار دارد. ◼️ رویکرد حجاب اختیاری؛ گروهی از نواندیشان دینی، وجوب پوشش سر و گردن را بر زن مسلمان مستحب دانسته و در حقیقت حجاب به این معنی را اختیاری شمرده‌اند. نظریه نفی وجوب پوشش سر و گردن قایل شناخته شده‌ای در فقه اسلامی ندارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | در برابر اقلیت معارض حجاب باید برخورد سخت و حقوقی را انتخاب کرد ✍️ ، عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ جریان غیرانقلابی، آگاهانه و عامدانه می‌خواهد حاکمیّت را به «عقب‌نشینی تدریجی از رویکردهای دینی» وادارد. دربارۀ جریان سکولار و غیرانقلابی، فرض منطقی من آن است که این جریان، معتقد به حضور اجتماعی و حیات ساختاریِ دین نیست و می‌کوشد به هر بهانه‌ای از جامعه و حاکمیّت، «دین‌زدایی» کند. نخستین استدلال‌ها در این باره در دورۀ پساانقلاب، از طرف مهدی بازرگان ارائه شد و سپس عبدالکریم سروش، استدلال‌های دیگری را افزود و سکولاریسم را تئوریزه کرد. ◼️ من معتقد به تقدّم و اصالت «مواجهۀ حقوقی و قانونی» با بی‌حجابی نیستم، بلکه «مواجهۀ شناختی و گفتمانی» را ترجیح می‌دهم. در عین حال، معتقدم که بخشی از بی‌حجاب‌ها، «لجوج» و «بیماردل» هستند و با نصحیت زبانی و دعوت فرهنگی و فضاسازی اجتماعی، حقّ را برنمی‌گزینند. دربارۀ این اقلّیّت معارض، باید «سازوکار سخت و حقوقی» را انتخاب کرد و مسیر «الزام» را در پیش گرفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه ◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایل‌اند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی می‌دانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین می‌دانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار می‌دهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابط‌اند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است. ◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی می‌دانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر می‌رسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن می‌سازد. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | صیانت از حجاب در نظام اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ✔️ در نظام اسلامی رویکرد حجاب، رویکرد دینی است و ما هم در جامعه دیندار قرار داریم و عمده افراد جامعه ما هم دیندار هستند. ضمن اینکه همه جوامع بر این تاکید دارند که نظر اکثریت جامعه و فرهنگ غالب جامعه باید حاکم شود. اگر این منطق درست باشد، پس باید حجاب را در ایران تمکین کنند و قوانین هر نظام و هنجارهای غالب مردم را به رسمیت بشناسند و فرایند تبدیل آن، به قانون برای همه را پذیرا باشند. 🔚 فرهنگ غالب هر جامعه وقتی می‌تواند در جامعه توسعه و تعمیق پیدا کند که تبدیل به قانون شود. اینکه فرهنگ غالب را از قانون دور کرده و به اختیار هر شخص بگذاریم، با توجه به فراگیری منطق دهکده جهانی و اثر تبلیغات هدفمند نظام مادّی و الحادی جهانی، آرام آرام این فرهنگ کم‌رنگ شده و از بین خواهد رفت و تحت تاثیر فرهنگ‌های دیگر قرار خواهد گرفت و عملا با این رویکرد، هویت یک کشور و ملّت از بین خواهد رفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب تبلوری از فطرت انسان ◼️ گاه گفته می‌شود، حجاب و پوشش از سایر امت‌ها به مسلمانان رخنه کرده است. در پاسخ این پرسش باید گفته شود که به اتفاق همه مورخان ارتباط ایرانیان با عرب‌ها در سال‌های پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاد؛ ولی آیات حجاب که در قرآن نازل شده و احادیثی که از رسول خدا در این زمینه نقل شده همه مقدم بر آن است، زیرا آیات حجاب در سال پنجم هجری نازل شد. ◼️ به نظر می‌رسد از وجود حجاب در میان دیگر امت‌ها و رعایت آن به گونه‌ای نزدیک به آن چه اسلام آورده، می‌توان نتیجه گرفت که این سنت دینی ریشه‌ای در فطرت و ساختار وجودی انسان دارد. بدین معنا که جوامع انسانی بیش و کم و با اختلاف سلایقی، پوشش را رعایت می‌کردند. 📖 برگرفته از کتاب حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel