eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|نوع مواجهه دولت اسلامی با حجاب ✍️، عضو گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔸باوجودِ این‌که حجاب و عفاف، مقولاتی فرهنگی هستند و باید در درجۀ نخست، از سازوکارهای فرهنگی برای علاج و اصلاحِ آنها استفاده کرد، امّا نباید از اجرای حدودِ الهی نیز منصرف شد و به روش‌های نرم و گفتاری و توصیه و موعظه بسنده کرد، بلکه باید قدرتِ قهریۀ دولتِ اسلامی را به صحنه آورد. 🔸اگر کسانی آگاهانه و قاطعانه، اصرار بر فضیلت‌سوزی و لجن‌پراکنی در عرصۀ عمومی دارند، دولتِ اسلامی نباید از ترسِ متهم‌شدن به خشونت و تندروی و قشری‌گری و اجبار و تحمیل، از زیرِ بارِ اجرای احکامِ الهی، شانه خالی کند و با بی‌اعتنایی و اغماضِ خویش، زمینه و بستر را برای شیوعِ هرچه‌بیشترِ منکرِ بدحجابی و برهنگی، فراهم سازد. کسانی که با «دلیل» و «برهان»، بدحجابی را کنار نمی‌گذارند، باید به‌سببِ هراس از هیبتِ و اقتدارِ دولتِ اسلامی، حجاب را محترم و لازم بشمارند. 🆔 @iictchannel
🖼|تقید به حجاب در ایران باستان 👤حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش‌های جوان: ⬅️اهمیت و ارزش حجاب مازاد بر دینی بودن در فرهنگ ما نیز حضور داشته است، حتی ایرانیان باستان نیز تقید به حجاب داشتند. باید توجه داشت که دربخش فرهنگی به فرموده قران: فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ هر کس به شما تجاوز کند، به مانند آن بر او تجاوز کنید. تعدی و تهاجم دشمن یک شکل نیست. ✔️حجاب در جامعه اسلامی به قدری روشن بوده است که فقها از شیخ صدوق در قرن چهارم آن را از امور مسلم فقهی گرفته‌اند و بر اساس آن، احکام دیگر فقهی را بنا نهاده‌اند. بررسی‌های تاریخی نیز نشان‌گر حساسیت خاص مسلمانان در طول تاریخ نسبت به حجاب می‌باشد. اما متاسفانه برخی نویسندگان در مقدار پوشش در زمان پیامبر(ص) ایجاد تردید می‌کنند. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرط ولایت در حدیث سلسلة‌الذهب 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ اصل حدیث سلسلة‌الذهب قدسی است، ولی امام رضا(ع) یک ذیلی را به‌عنوان معصوم اضافه فرمودند که در آن ذیل به نقش ولایت در توحید اشاره شده است. ◽️ گرچه حضرت به انواع شروط که تصریح نکردند، اشاره کردند که این کلمه شروطی دارد ولی مهم‌ترین شرط رو ایشان تصریح بهش کردند که شرط ولایت است. 🆔 @iictchannel
🖼 | حفظ امنیت زنان فلسفه حجاب ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 💠 از جمله حکمت‌های حکم حجاب - که از گزاره‌های اسلامی به‌دست می‌آید - ایمن شدن نسبی زنان از آزار و اذیت مردان و به دست آوردن احساس امنیت است. در آیه 57 سوره احزاب خداوند متعال به صراحت بیان می‌کند که یکی از حکمت‌های دستور به زنان برای رعایت حجاب این است که آنان از تعرض در امان بمانند. زیرا نوع پوشش زن خواسته یا ناخواسته پیامی را به بینندگان او منتقل می‌کند و این پیام می‌تواند منع‌کننده بینندگان از طمع در اذیت و آزار او باشد، چنان‌که می‌تواند ترغیب‌کننده آنان به آزار و اذیت وی باشد و دریافت هر کدام از این پیام‌ها، تابع نیت و میل درونی زن نیست و صرف انتقال هر کدام از این دو پیام موجب وسوسه شدن یا خودداری مردان نسبت به زن خواهد شد. از این‌رو، خداوند در ادامه دستور به زنان برای رعایت حجاب می‌فرماید: داشتن حجاب برای این‌که به عنوان زنان پاکدامن شناخته شوند و در نتیجه از طمع و وسوسه مردان در امان بمانند نزدیک‌تر است. 🆔 @iictchannel
🖼 | تقید به حجاب در صدر اسلام ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔺پس از آماده شدن زمینه‌های لازم برای فرود آمدن حکم مهم حجاب که هم آثار فردی داشت و هم اجتماعی و نیز نمادی برای جامعه مسلمان به شمار می‌رفت، ابتدا در سال چهارم یا پنجم بعد از هجرت حکم حجاب ابتدایی نازل شد. در این مرحله افرادی که حجاب گرفتن از آن‌ها لازم نبود و نیز زن‌هایی که مناسب ازدواج نبودند، استثنا شدند. چند سال بعد و پس از فراهم شدن شرایط لازم، حکم حجاب کامل نازل شد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ...». این حکم نهایی بود و تکمیل کننده حکم پیشین. 🔺منظور از «جلباب» به حکم بلاغت تضمین در «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» بالاپوشی است که نه به بدن بچسبد و نه از آن فاصله گیرد؛ یعنی چیزی که هم مصداق «یدنین» باشد و هم «یضعن علیهن» در تضمین را از دست ندهد؛ که مهم‌ترین مصادیق آن «چادر» و «عبای عربی» است. 🆔 @iictchannel
📺 ویژه برنامه تلویزیونی ثریا 🔻 خلق پول بانک ها، همچنان بدون توقف! 🔹 ضرورت اصلاح نظام بانکی، مهمترین گام برای کنترل تورم 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه 📆 امشب ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۳ 🖥 شبکه یک سیما 🆔️ @iictchannel
◽️ ضرورت تبیین کلامی در مسائل و آسیب های اجتماعی 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ 🔻یکی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بویژه دردهه اخیر معضل بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی است، چیزی که در واقع دل هر مسلمان دغدغه‌مند را به درد می آورد و هر انسان دلسوزی را به فکر وا می‌دارد که راه کار اصلاح آن چیست؟ 🔹راه کارهای ارائه شده نیز گاه با افراط و تفریط مواجه است و هریک دیگری را نفی کلی می‌کند و خود زمینه‌ساز معضل اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی دیگری می شود. به نظر می‌رسد مساله حجاب و دیگر مسائل فکری و فرهنگی جامعه با نگاه تبیینی با رویکرد کلامی بهتر حل می‌شود تا بانگاه فقهی و فقاهتی.. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tabeinkalam 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 I ممنوعیت خلق پول توسط بانک‌های غیر دولتی 💢 خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانک‌های غیردولتی ممنوع است. 💠 حجت الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در ادامه این نشست خبری یادآور شد بانک‌های غیردولتی از دو طریق خلق پول می‌کنند: ◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. ⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند. 🔻 انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند. 🆔 @iictchannel
◽️ اختیارات قضایی حکومت نبوی 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ پیامبر(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ و اجرای شریعت، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب می‌کرد. در مورد آیات قضاوت می‌توان گفت این آیات چند دسته هستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ekhtiarat 🆔 @iictchannel
◽️ کشف واقعیت های حجاب 💠 نشست علمی "بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب" 🎙 با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📆 سه شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ 🔺 حضور مجازی از طریق:(انتخاب گزینه مهمان) ➡️ online.shahramookht.ir/ch/gapogoft 🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری 🔸 سی‌امین جلسه استان تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 دوشنبه 24 مردادماه ۱۴۰۱ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است 👤 حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ امروز جامعه ما تحت تأثیر هجوم فرهنگی غرب و تبلیغات بسیار شدیدی که علیه حجاب صورت می‌گیرد؛ در درجه اول بانوان و دختران هستند که زیان می‌بینند. در مدارس به خصوص دوره ابتدایی تا دبیرستان، آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است. حتی ما در تبلیغات دینی نیز تبیین درست و جامع از مساله حجاب و یک نوع اصلاح نگرش در این مورد را کمتر شاهد هستیم. ◽️ در محیط جامعه که می‌بینیم اکثر دختران، خانم‌ها و دانش آموزان و دانشجویان حجاب را در حد قابل‌قبول رعایت می‌کنند، عده‌ای هستند که به خاطر عدم آموزش دچار کم‌حجابی هستند، رعایتی که باید را نمی‌کنند و حتماً نیاز به آموزش دارند و درصد بسیار قلیلی داریم که اگرچه درصد کمی است، اما بسیار مهم است، چون محیط را دچار آلودگی می کند. آنها اساساً تلاششان این است که روز به روز با وضعیت مستهجن‌تری وارد جامعه شوند که اساساً این روند ممکن است که یک روند برنامه ریزی شده از طرف دشمنان فرهنگی جامعه ما باشد. 🆔 @iictchannel
🖼 | کربلا آموزگار عفاف و حجاب 👤 دکتر ، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا(ع) چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیام‌رسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت می‌توان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود. 🔸رنج بانوان و دختران کربلا از تشنگی، گرسنگی، ‌اسیری، بی‌پدری و موارد این‌چنینی نیست. آن‌ها مراقب حفظ حریم‌ها بودند و نگران از اینکه ارزش‌هایی مانند عفاف و حجاب در کنار حرمت امام زمان(ع) مورد تعرض قرار می‌گرفت. درواقع کربلا آموزگار عفاف و حجاب است. زنان ما اگر به حضرت زینب(س) و به شهدای کربلا و در رأس آن‌ها حضرت سیدالشهدا(ع) ارادت دارند، باید عفاف و حجاب را از آن‌ها بیاموزند و در وهله اول با حجاب زینب‌گونه در جامعه حاضر شوند. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازی با حجاب، یک دسیسه برای عبور از ایدئولوژی انقلاب ✍️ دکتر ، عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 می‌توان با تدبیر حکیمانه و هوشمندانه، «تحوّل فرهنگی» در سبک پوشش ایجاد کرد و مجال نداد که جامعه بیش از این در مرداب برهنگی و ولنگاری فرو برود. پیامدهایی که جریان غیرانقلابی از آن سخن می‌گوید، همگی برساخته و جعلی هستند یا بسیار مبالغه‌آمیز؛ می‌خواهند هم جامعه را تحریک به «مقاومت» و «بازدارندگی» کنند و هم حاکمیّت را دچار «انفعال» و «وادادگی». این در حالی است که ترکیب «قاطعیّت» و «عقلانیّت»، گره‌گشای معضل دیرینۀ حجاب است. 🔸حجاب، تنها یکی از مرحله‌های برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاین‌رو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحله‌های دیگر نیز «عقب‌نشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّت‌زدایی از جامعۀ ایران» است. باید در پشت این به‌ظاهر جزییّات روزمرّه، آن «طرح پنهانی» را دید و فهمید که اگر این «چرخه» به حرکت درآید، «فرایند ایدئولوژی‌زدایی» را در هیچ نقطه‌ای متوقف نخواهد کرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب به مثابه یک امر اجتماعی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹برخی از دستورات دین آنگاه که به حوزه رفتار می‌آیند، جنبه اجتماعی پیدا خواهند کرد و از این جهت ممکن است در آنها اجبار و زور مطرح شود؛ به عنوان مثال اعتقاد به روزه اجباربردار نیست، اما از روزه‌خواری در ملاء عام از آن جهت که به حوزه رفتار و عرصه عمومی مربوط است، برای رعایت حقوق دیگرانی که روزه‌دارند، ممانعت به عمل می‌آید. حجاب هم از جمله دستوراتی است که به حریم عمومی مرتبط است و اساسا به منظور ایجاد امنیت روانی و… کسانی که در جامعه حضور می‌یابند وضع شده‌است. 🔹حجاب نیز تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می‌تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، آن را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید. 🆔 @iictchannel
🖼 | هویت‌نمایی با حجاب 👤 خانم ، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»: ◽️ بحث حجاب اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی اثرگذار است. تا جایی که باعث هویت‌نمایی و هویت‌خواهی مسلمانان در عرصه‌های مختلف جهان شده و در مسائل و روابط بین‌المللی نیز مؤثر است. علاوه براین، بحث حجاب به لحاظ فردی هم برای خود فرد مفید است و حفظ آن برای عفاف عمومی جامعه مسأله پراهمیتی است که نمی‌توان از آن غافل شد. ◽️ مسأله مسئولیت حکومت اسلامی همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی بوده است. امروزه در برخی رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند این مسئولیت را با تعبیر حجاب اجباری مطرح کنند. اگر بخواهیم بحث حجاب را در حوزه مباحث فقهی و حقوقی مطرح کنیم، محدوده بحث وارد حوزه فقه حکومتی می‌شود که مسئولیت حکومت در بحث حجاب و عفاف جامعه چه خواهد بود. 🔖 برگرفته از نشست «حاکمیت و حجاب» 🆔 @iictchannel
▫️فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد، تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است. ◾️ در شرایط امروزی، لازم است که محققان و اهل فکر و نظر و صاحب‌نظران و حوزویان و دانشگاهیان، با تبیین‌های درست، امید دادن به مردم و تبیین حقایق انقلاب اسلامی، به تقویت مبانی نظری و بنیادهای فکری و اعتقادی مردم کمک کنند و مردم را در مقابل این مشکلات امیدوار و مقاوم کنند، که این یک جهاد حقیقی است. 🆔 @iictchannel
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) 🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد: 1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر 2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصه‌های علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی 3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی 4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی 5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری 6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنت‌های تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمی‌نژاد 7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکل‌گیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجت‌پور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیت‌الله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری ⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید... ➡️ poiict.ir/22511 🆔 @iictchannel
▫️بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حجاب و عفاف 🔰 در راستای حفظ شئونات اسلامی و مطرح شدن مساله حجاب و عفاف ارائه شد؛ 🔸 در این بسته پیشنهادی آثار چاپ شده و کانون اندیشه جوان همچون: بررسی فقهی حقوقی حاکمیت حجاب و عفاف، مساله پوشش، حجاب، صدف عفاف، نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن، حریم حجاب، بخوان به نام پروردگارت و پوشش و حجاب آمده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | مقابله کیفری با مظاهر بدحجابی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 همواره بحث مقابله کیفری با مظاهر بی‌حجابی در کشور ما بعد از انقلاب یک چالش جدی بوده است، هم به لحاظ فقهی مشروعیتش مورد بحث بوده و هم به لحاظ اثربخشی که آیا مقابله کیفری می‌تواند حجاب را نهادینه کند. رویکردهای منع حجاب، حجاب اختیاری و حجاب الزامی را سه رویکرد حقوقی حجاب است. در قرآن از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب می‌توان مؤیداتی پیدا کرد که حجاب فریضه و تکلیفی با ابعاد اجتماعی است. 🔺 ابعاد اجتماعی عمومی‌بودن حجاب از منابع اسلامی به وضوع قابل استفاده است و در حقوق مدرن برای تکالیف فردی شهروندان هم الزاماتی با وضع جریمه‌های حقوقی را می‌بینیم. الزام به حجاب در حقوق ایران قوانینی دارد که یک سری از این الزامات، اداری است که کارکنان دولت را مکلف به رعایت حجاب می‌کند و در قانون رسیدگی به تخلفات اداری که اجرا نمی‌شود هم حتی نتوانستیم حجاب را در دستگاه‌های حکومتی‌مان اجرایی کنیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | عفاف در پوشش یا کنترل نفس ◼️ یکی از مهم‌ترین مصداق‌های عفاف در رفتار، مسئله حجاب و پوشش است. نفس انسان به او امر می‌کند که زیبایی‌های جسمی خود را نمایان کند تا بیشتر مورد توجه دیگران باشد. این مسئله در مورد زنان که مظهر زیبایی و جمال هستند و از طرفی ذاتا دوست دارند که زیبایی‌هایشان را نمایان کنند، بیشتر مطرح است. عفاف در پوشش در حقیقت کنترل نفس در این بعد است؛ یعنی عفاف باعث می‌شود انسان در نمایان‌کردن زیبایی‌های خود پا را از حد فراتر ننهد. ◼️ در اسلام، پوشش یکی از نشانه‌های برجسته عفاف است. عفت در پوشش مقتضی آن است که انسان از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان یا نازک و بدن نما که موجب جلب انظار دیگران و خودنمایی می‌شود، اجتناب کند و در کیفیت پوشش خود جانب وقار و سنگینی را برگزیند. در حدیثی از امام على(ع) نقل شده است: هر فردی که لباس نازک داشته باشد، دینداری او نیز ضعیف می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | عفت در هنگام راه‌رفتن ⬅️ راه‌رفتن انسان، گونه‌های مختلف می‌تواند داشته باشد که سه نوع آن در قرآن کریم یاد شده است، اول راه رفتن طبیعی و به گونه‌ای که مطابق ساختار فیزیکی و مناسب طبع و آفرینش هر فرد و راه رفتن به هنجار است. دوم راه‌رفتن متکبرانه(مرح) که نشانگر حالت غرور و خودبینی فرد است و شخص متکبر از سر عمد و انتخاب چنان راه‌رفتنی را بر می‌گزیند. ⏺ سوم راه‌رفتنی است که زنان از سر عشوه‌گری، جلب توجه دیگران و نمایاندن خود و زیورهای خویش به بینندگان چنان راه می‌روند. در قرآن کریم، خداوند زنان را از این‌گونه راه‌رفتن نهی می‌کند و می‌فرماید که پاهای خود را محکم به زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و گوشواره و دستبند به صدا در نیابد و این می‌رساند که زنان باید در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعله‌ور می‌سازد و ممکن است به انحراف از جاده عفت منتهی شود،باید دقیق و سختگیر باشند. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب در قانون 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد». 🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و می‌گویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بی‌حجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت می‌تواند بی‌حجاب را تعزیر نماید. 🆔 @iictchannel
27Tir1401.mp3
8.85M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده 1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها) 2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها) 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 27 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️ریشه نقد ذات‌گرایی جدید در ذات­‌گرایی قدیم ارسطویی نهفته است 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب مطرح کرد: ◾️ بحث در فلسفه از قدیم‌ بوده است. ذات یک چیز یعنی حقیقت آن چیز، البته در مباحث فلسفی ذات را به دو صورت بحث کرده‌اند. یک بار ذات را در فلسفه هستی شناسی به عنوان ماوراءالطبیعه، آنجا ذات به معنای حقیقت است. در بحث‌های منطقی که ارسطو دارد مثلا می‌گوید ذات یک چیز از طریق ماده و صورت آن چیز ظهور پیدا می‌کند. ◾️ ، چون یک تفکر فلسفی متقدم بود -قبل از قرن ۱۵ و ۱۶ – هنوز در آن قرن علوم تجربی پیشرفت نکرده بود. به همین علت ذات­‌گرایی قدیم، مباحث تجربی را هم عقلی بحث می‌کردند. چون عقلی بحث می‌کردند، بسیاری از مباحث مربوط به عالم طبیعی را نمی‌­توانستند کشف کنند. 🆔 @iictchannel