eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
485 دنبال‌کننده
312 عکس
82 ویدیو
26 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به او(نفست) ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 #ابوحنیفه ، جاروکش #امام_صادق علیه السلام 🆔 @islam_history
📌 به مردم فشار نیاورید❗️ ✍ علیه السلام فرمودند: 🔰به مردم فشار نياوريد! آيا نمي‌داني كه روش حكومت داري ، متکی به زور شمشير و فشار و ستم بود؛ 👈ولي روش حكومتداري ما ، به نرمي و مهرباني و متانت و تقيه و خوش‌اخلاقی و پاكدامني و كوشش است؟ پس كاري كنيد كه مردم به دين شما و مسلكي كه داريد رغبت پيدا كنند. 📚 الخصال، ج‌۲، ص۳۵۴. 🆔 @islam_history
💰فیش حقوقی #خلیفه_دوم در کتب #اهل_سنت ◀️ يكي از ورثه عمر سهم الارث خود را به 100000 سكه فروخت. ◀️ #عمر 9 پسر و 4 دختر و تعدادي زن داشت و سهم الارث دختر نصف پسر است ؛ بنا بر اين بعد از كسر يك هشتم سهم همسران ، اموال عمر به يازده قسمت تقسيم شده است . ◀️ صد هزار، ضربدر يازده، مساوي است با يك مليون و صد هزار (نتيجه ضرب سهم الارث يك پسر در تعداد سهام اولاد) ◀️ اين عدد ، هفت هشتم كل سهام ورثه است؛ چون اين مقدار بعد از كم شدن يك هشتم سهم همسران است. بنابراين، يك مليون و صد هزار تقسيم بر هفت، ضربدر هشت، مجموع سهام را مشخص مي كند كه مي شود: 1257142.8 (نتيجه جمع سهام اولاد و همسران) ◀️ عمر 86000 سكه بدهكار بوده است و مجموع سهام ورثه بعد از كسر اين بدهي بوده است 1257000+86000= 1343000 (جمع نتيجه سهم الارث + جمع كردن با بدهي ) 👈 مجموع اموال و دارايي هاي شخصي عمر در هنگام مرگ 1343000 سكه بوده است . البته مشخص نشده است كه سكه درهم است يا دينار ، و حتي اگر مقصود درهم باشد ، اين عدد معادل 👈134300👉 سكه طلا است ! 🆔 @islam_history
💠 یعنی کار علیه السلام که بلافاصله بعد از علیه السلام در مسجد ایستادند و در خصوص دارایی های باقی مانده از ایشان فرمودند: ✅ ای مردم... امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند در حالی که از مال دنیا درهم و دیناری باقی نگذاشته جز هفتصد درهم از (که به همه داده می شد) آن را پس انداز کرده و قصد داشت تا با این پول خدمتکاری را برای خانواده خویش استخدام کند... روایت در منابع شیعه: 📚 - الشيخ الكليني - ج 1 ص 457 در منابع : 📚 صحيح ابن حبان - ابن حبان - ج 15 ص 384 ◀️ اینقدر شفافیت در حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام بود که سال ها بعد هم علیه السلام فرموده اند: ✅ براستى كه (امیرالمؤمنین) پنج سال بر مردم حكومت كرد و نه آجرى روى آجرى گذاشت و نه خشتى روى خشتى نهاد (هيچ بنائى براى خويش از حكومت مسلمانان نساخت) و نه ملک و آبى براى خود جدا كرد و نه (نقره ی) سفيد و (طلاى) سرخى بجاى گذاشت جز هفتصد درهم از سهميه ی بيت المالش که جمع کرده بود و قصد داشت بوسيله ی آن براى خانواده خود خدمتكارى استخدام کند... 📚 الكافي - الشيخ الكليني - ج 8 ص 130 👈 و حتی سفیان ثوری هم اعتراف می کند که امیرالمؤمنین نه برای خود ساخت و ساز کرد و نه آجری بر آجر و چوبی بر روی چوب بنا کرد... 📚 تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 42 ص 482 🆔 @islam_history
❌ گرانی ممنوع... ✍ علیه‌السلام: 💠 گرانی قیمت‌ها، مردم را بدخلق می‌کند. را از بین می‌برد و در فشار و سختی را به ستوه می‌آورد. 📚 ، ج۵، ص۱۶۵. 🆔 @islam_history
📌 اميرالمومنین علیه السلام اینگونه بود... 🔰 روزی عده ای از اهل ذمه(غیر )، مشکلاتشان را به گوش علیه السلام رساندند. 📜 ، نامه‌ای به فرماندار آن منطقه(قرظه‌بن‌کعب‌انصاری) نوشتند: 💠 مردمانی غیرمسلمان، از منطقه تو، گفته‌اند که در زمین‌هایشان نهری داشته‌اند که خشک شده است. در مشکلات اقتصادی آنان تحقیق کن و آن نهر را اصلاح کن! 💠 به‌جان خودم سوگند، اگر آبادانی شود و مردم تامین گردند، بهتر از آن است که کوچ کنند و ناتوان شوند و از انجام کارهایی که به صلاح مملکت است باز مانند. 📚 مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۲۳. 🆔 @islam_history
👌 آنه‌ماری شیمل، دو دکتری از دانشگاه برلین، استاد دانشگاه هاروارد شرق شناس 👈 روی سنگ قبرش حدیث #امیرالمومنین #علی علیه السلام را نوشتند: 💠 مردم در خوابند، زمانی که می میرند بیدار می شوند 🆔 @islam_history
📌 در بیان فتنه ها 🔰...شما اى قوم (عرب)، هدف تيرهاى بلايى هستيد كه نزديك است كه بر شما فرود آيد. از سر مستى نعمت بپرهيزيد و از خشم و سخط خداوند بترسيد. چون ها گرد انگيختند و كژراهه هاى آن اندك اندك آشكار شدند، همچنان ، استوار در جاى خود بمانيد و چون چنين فتنه ها از بطن روزگار چهره نمايد و از نهانگاه خود ظاهر گردد و آسيابش به چرخش ‍ در آيد، از جاى نشويد و پايدارى ورزيد. 🔰راههايى ، كه گذرگاه فتنه است ، راه هايى كور و ناپيدايند. فتنه از اين راهها فرا مى رسد و رسواييها به بارآورد. آغازش ، آغاز جوانى را ماند با سرعت و نشاط و، آثارش چون زخم سنگ بر جاى ماند، بهبود نايافتنى! ستمگران روزگار با يكديگر پيمان بسته اند كه ميراث بران فتنه باشند. 🔰پيشينيان پيشواى آنهايى هستند كه در پى آمده اند و آنان كه در پى آمده اند، پيرو پيشينيان خويش اند. بر سر اين دنياى فرومايه با يكديگر رقابت و ستيز مى كنند و براى آن مردار گنده بدبو به دشمنى بر مى خيزند، به گونه اى كه ، پس از اندك زمانى آنكه تابع است از متبوع خود بيزار شود و آنكه پيشواست از پيرو خود ببرد. 🔰با دلى انباشته از كينه يكدگر را ترك مى گويند و چون روياروى آيند يكديگر را لعنت كنند. آنگاه فتنه ديگر آشكار شود، لرزاننده و كوبنده و شتابنده . دلهايى كه آرامش يافته اند، در كشاكش ترديد افتند و مردانى كه به راه سلامت گام نهاده اند، دچار گمراهى گردند. دلها و رأيها به اختلاف گرايند و انديشه درست و نادرست به هم مشتبه شوند. هر كس ‍ در صدد دفع آن برآيد، فروكوبدش و آن را كه سعى خويش در نابود كردنش به كار برد، نابود كند. 🔰چونان گورخرانى كه در گله اند و يكديگر را به دندان مى آزارند. ريسمان گره بسته ، گسيخته شود و چهره حقيقت پوشيده ماند. آب چشمه هاى حكمت فروكش كند و ستمكاران را زبان بگشايد و بدويان را با آهن لجام مركب خود، بكوبد و با فشار، سينه بر زمين زند. آن را كه تكروى كند در غبار خود تباه سازد و دليران و نيرومندان در راه آن به هلاكت رسند. از شرنگ تقدير، جامى بر كف دارد و چونان دوشندگان ، كه شير دوشند، او خون تازه مردم را بريزد. در منار دين رخنه پديد كند و در يقين استوار مردم شكست اندازد. 🔰خردمندان و زيركان از آن بگريزند و پليدان و نابكاران به تدبير كارش پردازند. چون ابرى تاريك آذرخش مى افكند و مى غرّد. دامن بر كمر زده ، مهياى كارزار است . رشته خويشاوندى گسسته گردد. مردم از جدا شوند. آنكه از آن فتنه دورى گزيده ، بيمار آسيبهاى آن است و آنكه خواهد آسيبش ‍ را پشت سر نهد و برود، رفتن نتواند. 🔰جمعى كشته شوند و خونشان به هدر رود و گروهى ترسان در پى يافتن پناهگاهى باشند. پيمانها بندند و فريبشان دهند. و به نام مغرورشان سازند. شما از نشانه هاى فتنه ها و بدعتها مباشيد. بر خود لازم شمريد كه از آنچه رشته جماعت به آن بسته شده و اساس اطاعت و بندگى بر آن نهاده شده ، دست برمداريد. چون به ديدار خدا مى رويد، اگر ستمديده باشيد، بهتر از آنكه ستمكار باشيد. از دامهاى حذر كنيد و از گودالهاى سهمناك دشمنى دورى گزينيد. لقمه هاى را به شكمهاى خود داخل مكنيد. زيرا آنكه نافرمانى را بر شما حرام كرده (و راه فرمانبردارى را برايتان هموار ساخته است ) شما را مى بيند. 📚 ، خطبه ۱۵۱. 🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📌 چگونه مجالس تبری را از ما گرفتند؟ 🎵 حجت الاسلام علوی تهرانی 🆔 @islam_history
📌 معاویه چگونه به قدرت رسید⁉️ 🔰روزی از کوچه های عبور می کرد ، کوچه ها کثیف بودند.فرمان داد که مردم آلودگی های مقابل منازل خودشان را تمیز کنند.اما دوباره معابر را آلوده یافت ، با خشم تازیانه ای بر سر کوبید. ⛔️ اما: پس از درگذشت اکرم صلی الله علیه و اله ، وقتی به رسید ، اولین نفری که مخالفت کرد ، ابوسفیان بود ، او نمی توانست ببیند ، افرادی ، از پست ترین طوائف ، به حکومت برسند.به همین علت ، ابوسفیان نخستین بار به سوی علیه السلام آمد ، گفت: ای ابوالحسن ، دستت را بگشا تا با تو بیعت کنم... 🔰گردانندگان به خوبی ابوسفیان و قدرت او را می شناختند ، لذا برای ساکت کردن و راضی کردن او به تلاش افتادند. 🔰 به ابوبکر گفت: صدقاتی که در زمان پیامبر ، گرد آورده است ، در اختیارش بگذار ، تا از شرّش راحت شویم!!..... 👈این کار انجام شد و ابوسفیان بیعت کرد و ابوبکر بپاس سکوت و همکاری او ، پسرش را به فرماندهی یک لشکر بزرگ برای فتح شامات ، گسیل داشت.همراه او برادش نیز حضور داشت. پس از فتح شام ، به فرمان ابوبکر ، یزیدبن ابوسفیان به حکومت دمشق منصوب شد... بعد از مدتی ، در زمان خلافت عمر ، یزیدبن ابوسفیان به مرض طاعون مبتلا شد و مُرد .در این حال ، عمر ، معاویه را به حکومت آنجا منصوب کرد❗️ 📚نقش در ، ج۳، ص۴۴_۴۷_۶۳_۶۴ 🆔 @islam_history
📌اخطار به مسئولين بی مبالات... 📜 امیرمؤمنان علیه‌السلام در نامه ای خطاب به ابن قیس فرماندار آذربایجان نوشت: 💠 پست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نخواهد بود، بلکه امانتی در گردن تو است و تو باید از فرمانده و امامت اطاعت کنی. تو حق نداری نسبت به رعیت استبداد ورزی و بدون دستور به کار مهمی اقدام نمایی؛ در دست تو اموالی از ثروت‌های خدای بزرگ و عزیز است و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری، امیدوارم برای تو بدترین زمامدار نباشم، با درود. 📚 ، نامه۵. 🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ 📌 چرا عذاب منافقین سخت تر از کفار است؟ 🎙 استاد رجبی دوانی 🆔 @islam_history
✍ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ⚠️ بدانید شما در زمانی هستید که گوینده حق اندک، زبان از راستگویی عاجز، حق طلبان بی ارزش و مردم گرفتار گناه و به سازشکاری همداستانند . جوانان بد اخلاق، پیران گناهکار، عالمان دو رو و نزدیکان سود جو هستند . نه خردسالان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگران دست مستمندان را می گیرند . 📚 ، خطبه ۲۳۳. 🆔 @islam_history
📌 لقب فاروق برای کیست؟ 🔰به اعتقاد ، لقب فاروق به کسی جز علیه السلام اختصاص ندارد. اما قائل به این هستند که لقب برای استعمال شده! 🔰واقعیت این است که این لقب هم برای اميرالمومنین علیه السلام است هم برای عمر❗️ اما باید دید چه کسی این لقب ها را برای آنها به کار برده. 🔰فرق این جاست که لقب مذکور را اکرم صلی الله علیه و اله برای اميرالمومنین علیه السلام به کار برده؛ اما همین لقب را نه پیامبر و نه حتی مسلمانان به عمر نسبت نداده اند! بلکه به تصریح علمای اهل سنت، برای اولین بار اهل کتاب این لقب را به عمر دادند! ✍ دو ذیل برای اثبات مطالب فوق: 👈 می گوید: 💠 پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: تو صدیق اکبر هستی! و تو آن فاروقی هستی که بین حق باطل فاصله انداخته ای! 👈 زهری گوید: 💠 اولین کسانی که لقب فاروق را برای به کار بردند، اهل کتاب بودند نه صلی الله علیه و اله و مسلمانان به تبعیت از اهل کتاب به عمر، فاروق می گفتند! 📚 شرح ، ، ج۱۳، ص۲۲۸. 📚 عمر بن خطاب، ابن جوزی، ص۳۰. 📚 طبقات الکبری، ابن سعد، ج۳، ص۱۹۳. 🆔 @islam_history
‌ ❤️ صلّی‌الله‌علیک‌یاأباعبدالله... 🕊حضرت‌فرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! 🌙 🆔 @islam_history
📌 کانال "تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام" 💠 تحلیل وقایع صدر اسلام 💠 تاریخ مستند ائمه اطهار علیهم السلام 💠 پاسخ به شبهات تاریخی 💠 نقل وقایع تاریخی 👈 لطفا به دوستان خود معرفی کنید... 🆔 https://eitaa.com/islam_history
📌 شدت ابتلاء ✍ از سعد بن طریف نقل شده که در محضر مبارك ابوجعفر () عليه السلام بودم كه جميل ازرق بر حضرت وارد شد و گفت: 🔰 مخالفان، بلاها و مصايب شيعيان را ياد آور شده و طعنه مى ‏زنند. 💠 حضرت فرمود: کسانی نزد عليه السلام و عبد الله آمدند و همان مطالبى را كه شما متذكر شديد مطرح كردند. سپس آنها نزد عليه السلام آمدند و همان مطالب را كه گفتى، ياد آور شدند، حضرت فرمود: به خدا سوگند! بلا، تهيدستى و قتل، براى دوستان ما () از سرعت قاطر و از حركت سيل به سمت صمره سريعتر مى‏ باشد. 🔰گفتم: صمره چيست؟ 💠 فرمود: نهايت مقصد است، اگر اين گونه نمى‏ بوديد از ما محسوب نمى‏ شديد. 📚 المومن، ص۱۶. 🆔 @islam_history
📌 «عادل الکلبانی» مبلغ سعودی، با استناد به روایات جعلی، مدعی شد #پیامبر در مراسم آوازخوانی حاضر می‌شد! ✍ اراجیف این شیخ، ریشه در روایاتی دارد که غالبا راوی آنها #عایشه است! در این مورد، در پست بعدی بیشتر بخوانید. 🆔 @islam_history
📌 آیات شیطانی 💠 روز گذشته سالروز صدور حکم تاریخی رحمه‌الله‌علیه مبنی بر ارتداد رشدی، نویسنده خائن کتاب آیات شیطانی بود. ⁉️ اما مبنای این کتاب چه بود؟ نویسنده این کتاب برای نوشتن این کتاب از چه منابعی استفاده نمود؟و... 💠 متاسفانه باید عارض شوم: جوامع غربی و نویسنده این کتاب، رحمت را از طریق کتب و بالاخص با روایات می‌شناسند. ❗️پیامبری که همسرش را روی دوشش سوار می‌کند! پیامبری که ایستاده بول می‌کند! پیامبری که برایش وحی می‌آورد(افسانه غرانیق؛ که یکی از سرفصل‌های این کتاب است)! پیامبری که از گوش دادن به موسیقی ابایی ندارد! 💠 نه تنها قابل ایمان آوردن نیست؛ بلکه ایمان به اینچنین شخصی دیوانگی است! 💠 با این حساب باید به کسانی که چشم دیدن را ندارند حق داد که از این قبیل کتاب‌ها بنویسند، فیلم موهن بسازند و از هرگونه توهینی دریغ نورزند❗️ ❌ در آخر باید بگویم در شناساندن رحمه للعالمین، برای عالم بسیار کم‌کار بوده‌ایم. 🆔 @islam_history
دعا.mp3
10.18M
📌 اکثِروا الدّعا 🎤 حجت الاسلام میرزامحمدی 🆔 @islam_history
❗️آلوسی (عالم مشهور #اهل_سنت): اگر کسی سگِ #امیرالمومنین باشد بهشتی و اهل نجات است! ✍ وی در کتاب تفسیرش می نویسد: 🔰اعتقاد به وارد شدن این سگ (سگ اصحاب کهف) به #بهشت به شهرت رسیده است تا جایی که برخی از شیعیان فرزندانشان را به «کلب علی» (سگ #علی) نامگذاری می کنند و کسی که چنین نامگذاری شده از باب قیاس اولویت امید نجات و بهشتی شدن دارد و چنین سروده شده است: سگ جوانان کهف نجات یافت و بهشتی شد.چگونه فردای #قیامت سگ علی بهشتی نشود؟ و به جان خودم سوگند اگر علی کرم الله تعالی وجهه او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود ... 📚 الآلوسی البغدادی الحنفی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج۱۵، ص۲۳۸. 🆔 @islam_history
📌 سالروز صلح امام مجتبی علیه السلام با معاویه ✅ سخنان تکان دهنده علیه السلام در خصوص با ◀️ ای مردم ، معاویه پنداشته من او را شایسته ی میدانم و خود را نه! بافته ، كه من به تصریح قرآن و نصّ نبوی بر تمام مردم از خودشان شایسته ترم ، بخدا اگر مردم با من نموده و اطاعتم كرده و یاری ام میدادند آسمان و زمین ایشان را از باران و بركات خود بهره مند می ساخت... ◀️ و هارون را ترک گفته و به گوساله پرستی افتادند با اینكه میدانستند كه ی است ، و این امّت علی را ترک گفتند با اینكه خود شنیدند كه صلَّی الله علیه و آله به علیه السّلام فرمود : « تو در نزد من در منزلت همچون هارونی در نزد موسی هستی؛ جز امر نبوّت كه پس از من دیگر پیامبری نیست » ◀️ و خداوند رسول خود را در فرار از قوم مخیر نمود هنگامی كه هیچ یار و یاوری علیه ایشان نیافت ، و همچنین است كار من و پدرم؛ هنگامی كه امّت ما را تنها گذاشته و با دیگری نمودند و ما یار و یاوری نیافتیم از جانب خداوند جایز است، و هر آینه این سنّت و مثالهایی است كه همواره تكرار می شود... 📚 احتجاج، ج۲، ص۱۵۶. 🆔 @islam_history
💰فیش حقوقی #معاویه در کتب #اهل_سنت 🆔 @islam_history
Kashani-21.mp3
3.5M
📌 چه شد که #امام_حسن علیه‌السلام تن به صلح با #معاویه دادند⁉️ حجت الاسلام کاشانی 🆔 @islam_history
📌 آغاز اشرافیگری در اسلام... در حکومت اسلامی، دو اصل مهم وجود دارد: 1⃣ سادگی حاکمان 2⃣ ملاقات آسان با مردم اما... ❌در حدود سال ۲۰ هجری قمری، به شام سفر کرد. حاکم شام در آن زمان بود. عُمَر دید معاویه با تشریفات گسترده به استقبال او آمده است، 📢گفت: این چه وضعی است؟ شنیده ام که نیازمندان را در قصر خود معطل می گذاری؟ چرا چنین می کنی؟ 📢معاویه پاسخ داد: ما در سرزمینی هستیم که جاسوسان دشمن در آن بسیارند؛ پس ضرورت دارد که شکوه سلطنت خویش را آشکار کنیم تا از ما هراس پیدا کنند! ❗️، در مقابل توجیه معاویه، سکوت کرد و از آن روز به بعد، اشرافی گری در رشد پیدا کرد. 📚 الاستیعاب، ج۱، ص۲۵۲. 📚 الاصابه فی تمییز الصحابه، ج۳، ص۴۱۳‌. 🆔 @islam_history
⚖ در حال تقسیم بود 👥 دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد! 🔰 زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است، چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟ 💠 علیه السلام پاسخ دادند: ای زن عرب! به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان (عرب) و فرزندان (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس... 📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷. 📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱‌. 🆔 @islam_history
📌 در کتاب تاریخ صغیر آقای #بخاری (نویسنده کتاب #صحیح_بخاری که صحیح ترین کتاب روایی نزد #اهل_سنت است) #تاریخ و مکان دفن خود بخاری ذکر شده است! ❗️ یا بخاری علم غیب داشته است!!! یا اهل سنت باید بپذیرند افرادی دیگر در متن اصلی کتاب او بعد از ایشان دست برده اند! 🆔 @islam_history
خادم امام صادق علیه السلام.mp3
2.62M
📌 ماجرای شنیدنی معامله خادم #امام_صادق علیه السلام و مرد خراسانی 🎙 حجت الاسلام پناهیان 🆔 @islam_history
📌 روابط #امیرالمومنین علیه السلام با خلفا چگونه بود؟ ✍️ #مسلم بن حجاج نیشابوری می‌نویسد: 💠 #عمر در حضور #عثمان، #زبیر، عبدالرحمن‌بن‌عوف و سعدبن‌ابی‌وقاص خطاب به #عباس عموی پیامبر و امیرالمؤمنین می‌گوید: 💠 هنگامی که #پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت و #ابوبکر به #خلافت رسید، شما دو نفر او را دروغگو، گناهکار، حیله‌گر و خائن می‌دانستید و هنگامی که ابوبکر از دنیا رفت و من جانشین او شدم، مرا چون ابوبکر دروغگو، گناهکار، حیله‌گر و خائن می‌دانید! 📚 صحیح مسلم. 🆔 @islam_history
📌 یاعلی! جز کسی تو را دوست ندارد... ✍ عيسي بن ابي دلف گوید: 🔰برادرم دلف را از علیه السلام انحرافي در عقيدت و عداوتي در ضمير بود؛ بلكه گاهگاه زبان جسارت دراز نموده به ذيل عصمت آن حضرت، مطاعن و مثالب چند اسناد مي داد. روزي در مجلس نشسته بود، در اثناي صحبت يكي از حضّار گفت: در احاديث نبويّه وارد است كه رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: «يا علي لا يُحبِّك إلّا مؤمن و لا يُبغضك إلّا منافقٍ شَقيٍّ ولد زنية أو حيضة». يعني، يا ، تو را دوست ندارد مگر كسي كه قلبش به نور ايمان منور باشد و نيز ترا دشمن ندارد مگر كه نطفه اش از يا حيض باشد. 🔰دلف گفت: اين را نبايد پايه و سندي استوار باشد. چه، شما همگي پايه غيرت امير را در حراست از حريم و حفظ ناموس مي دانيد، كه هيچ فردي را جرأت جسارت نسبت به حرم امير نيست، با اين حال دل من مالامال از بغض علي بن ابي طالب است و در عين حال، زاده‌ام. 🔰ام عيسي گويد: در اين گفتگو بوديم كه ناگاه امير وارد مجلس شد و گفت: صحبتهاي شما را شنيدم. در اين احاديث هيچ جاي تأمل و ترديدي نيست. سند حديث و گفته رسول خدا صلي الله عليه و آله درست است! 🔰به خدا قسم اين دلف، هم ولد حيض است و هم ولد زنا! من پيش از انعقاد نطفه اين پسر، مريض بودم و كسي را نداشتم و در منزل خواهرم بستري بودم و خواهرم پرستاري مرا مي كرد. وي كنيزي داشت كه جمالي آراسته داشت. 🔰چون من منزل را خلوت يافتم و شهوت بر من غلبه كرد، او را به رختخواب كشيدم. كنيز هر چه گفت مانع دارم - يعني حيض مي باشم - من اعتنايي نكردم و با او همبستر شدم. بعد از چندي آثار حمل در وي ظاهر شد، سپس خواهرم او را به من بخشيد. اي اهل مجلس، بدانيد كه اين بچه، هم ولد الزنا و هم نطفه حيض ‍ مي باشد❗️ 🔰رنگ از چهره دلف پريد و صحت مضمون حديث روشن گرديد. 📚 مروج الذهب، ج۳، ص۴۷۵. 🆔 @islam_history