eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
481 دنبال‌کننده
313 عکس
82 ویدیو
26 فایل
💠 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به امام حسن علیه السلام: 📜 اعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِین! تاریخ گذشتگان را به او(نفست) ارائه کن تا ببیند که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است! 💠 پیامگیر: @amdabir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 هدیه کردن ثواب نماز به علیهم‌السلام ✍ سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع آورده، وی گوید: ابومحمد صیمری حدیث آورد گفت: حدیث کرد ما را ابوعبداللَّه احمد بن عبداللَّه بجلی به سندی که به امامان علیهم السلام بالا برده که فرمودند: 💠 « هر کس ثواب خود(اعم از واجب و مستحب) را برای صلی الله علیه وآله وسلم و و اوصیای بعد از آن حضرت علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نمازش را آنقدر افزایش می‌دهد که از شمارش آن نَفَس قطع می‌گردد، و پیش از آنکه روحش از بدنش برآید به او گفته می‌شود: ای فلان؛ هدیه تو به ما رسید، پس امروز روز پاداش و تلافی کردن [نیکیهای] تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهیّا فرموده، و گوارایت باد آنچه را به آن رسیدی. 💠 راوی گوید: [به علیه السلام ]عرض کردم: چگونه نمازش را هدیه نماید و چه بگوید؟ فرمود: نیّت می‌کند ثواب نمازش را برای رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم... » 📚 جمال الاُسبوع، ص۱۵. 🆔 @islam_history
📌 توقیع (نامه) حضرت ارواحنافداه 💠 به من رسیده است که گروهی از شما (شیعیان) در دین به تردید افتاده و در دل آنها نسبت به اولیای امرشان شک و حیرت وارد شده است و این امر مایه غم ما شد. 💠 البته (این غم) به خاطر خود شما(است) نه برای ما، و باعث ناراحتی ما از جهت شما گردید. 💠 زیرا که خداوند با ما است، پس نیازی به غیر او برای ما نیست. و حقّ با ما است لذا به هیچ وجه کسانی که از ما دست بردارند ما را به وحشت نمی اندازند، ما صنایع و ساخته شدگان خدائیم و خلق صنایع ما هستند. 📚 احتجاج، طبرسی، ج۲، ص۲۷۸. 🆔 @islam_history
🗣 اعتراف مخالفین... 🔰 منصور عباسی نزد (امام مذهب حنفيه) فرستاد و گفت: ای ابوحنيفه! مردم شیفته‌ی (علیهماالسلام) شده‌اند، مسائل مشكلى مهيا كن! ❇️ ابوحنیفه می‌گوید: چهل مسأله آماده كردم و وارد شدم بر منصور و جعفر بن محمد (علیهماالسلام) در طرف راست منصور نشسته بود. هيبت او آن چنان مرا گرفت كه هيبت منصور مرا نگرفت؛ به من اشاره كرد پس نشستم. 👈🏻 منصور رو به او كرد و گفت: يا اباعبداللّه! اين ابوحنيفه است. ▫️فرمود: او را می شناسم. بعد منصور رو به من كرد و گفت: ای ابوحنيفه! مسائل خود را از ابی عبداللّه بپرس. ‼️ شروع كردم به پرسيدن مسائل؛ هر مسئله‌اى كه پرسيدم جواب داد و می‌فرمود: شما چنان می‌گوييد و اهل چنان می‌گويند و ما اين چنين؛ تا چهل مسئله تمام شد و هيچ يک را فروگذار نكرد! 💡لذا ابوحنیفه می‌گفت: فقيه ترين كسى كه در طول عمرم ديده‌ام‌، جعفر بن محمد (علیهماالسلام) است! 📚 مناقب آل أبى طالب،ج۴، ص۲۵۵؛ تهذيب الكمال، ج۵، ص۷۹. 🆔 @islam_history
📌 اخلاق پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ✍ علیه‌السلام فرمود: ⁉️از پدرم علیه‌السلام درباره اخلاق اکرم صلی الله علیه و آله سوال کردم. 💠 ایشان در پاسخ فرمودند: رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله چنان بود که... 1⃣ دائما خوشخو، خندان و با مردم ملایم بود؛ 2⃣ هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبود؛ 3⃣ هیچ کس از او مایوس نمی شد؛ 4⃣ هر کس به در خانه او می آمد، ناامید باز نمی گشت؛ 5⃣ سه چیز را از خود رها کرده بود: مجادله در سخن، زیاد حرف زدن و دخالت در کاری که به او مربوط نبود؛ 6⃣ سه چیز را درباره مردم رها کرده بود: کسی را مذمت و سرزنش نمی کرد، در عیوب و لغزش های مردم جست و جو نمی کرد و هرگز سخن نمی گفت، مگر در اموری که ثواب الهی را امید داشت. 📚 معانی الاخبار، ص۸۳. 🆔 @islam_history
⚠️ پیامبر صلی الله علیه و آله را آزار ندهیم ✍ علیه‌السلام در مجلسی فرمودند: 💠 چه مى‌شود شما را كه حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله را آزار مى‌دهيد؟! 🔸مردى گفت: فدايت شوم! چگونه را آزار داده‌ایم؟ 💠 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مگر نمى‌دانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مى‌شود؟ و وقتی معصيتى در آنها مشاهده فرمايد آزرده مى‌‌گردد؟ پس رسول‌الله را آزار ندهيد و با اعمال نیکوی خود، آن حضرت را شادمان سازيد. 📚 امالی شیخ مفید،مجلس۲۳، شماره ۲۹. 🆔 @islam_history
📌 زندگی نامه علیه السلام نام: ، نام پدر: ، نام مادر: ، القاب و کنیه: ، فاضل، طاهر و ، ولادت: ۱۷ربیع الاول سال ۸۳، شهادت: به دست منصورعباسی در سال۱۴۸، مدت امامت: ۳۴ سال، از سال۱۱۴ به بعد، تربیت شاگردان برجسته ای همانند: هشام بن حکم، هشام بن سالم، زراره، مومن الطاق، جابربن حیان، قیس ماصر، معلی بن خنیس و... آثار علمی امام: 1⃣ روایات و نامه هایی به ، 2⃣ کتاب الامامه، الاهلیلجه، الفضائل، و رسائل جابر در دانش شیمی و توحید مفضل که کتابی در اثبات شگفتی های آفرینش و توحید است. 3⃣ در نامه های خود به ، سعی بر متمایز کردن آنان از دیگران داشت و سفارش می کرد تا به آداب اسلامی پایبند باشند که به آنان بگویند هستی و این از برکت است. 💠 امام صادق علیه السلام، دوبار احضار گردید. ایشان ضمن نفی اتهامات به بازگردانده شد. اما منصورعباسی باردیگر به والی خود در مدینه دستور داد، خانه امام را آتش بزند. وی نیز خانه امام را آتش زد، ولی امام صادق علیه السلام از میان آتش نجات یافت و فرمود: منم پسر ابراهیم خلیل خدا. 📚کلینی، کافی، ج۳، ص۳۶۸ 📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۷۷ 📚 نجاشی، رجال، ص۱۰۱ 🆔 @islam_history
📌ایمان ابوبکر و از روی اکراه بود یا به میل خود و یا به طمع ریاست⁉️ ✍ (در حدیثی طولانی) سعد بن عبداللَّه قمی اشعری گفته است: به یک نفر ناصبی که از همه ناصبی‌ها در مجادله قویتر بود دچار شدم. 🗣 روزی هنگام مناظره به من گفت مرگ بر تو و هم مسلکانت باد، شما رافضی‌ها مهاجرین و انصار را مورد طعن قرار می‌دهید، و محبّت پیغمبر را نسبت به آنان انکار می‌کنید، و حال آنکه صدّیق () بالاترین افراد اصحاب است که به سبقت جسته. ✅سپس گفت: شما رافضیان می‌گویید: اوّلی و دوّمی منافق بوده اند و به ماجرای لیلة استدلال می‌کنید. آنگاه گفت: بگو ببینم آیا مسلمان شدن آنها از روی خواست و رغبت بود یا اکراه و اجباری در کار بود؟ ❌من در اینجا از جواب خودداری کردم، چونکه با خود اندیشیدم اگر بگویم از روی اجبار و اکراه مسلمان شدند که در آن هنگام هنوز اسلام نیرومند نشده بود تا احتمال این معنی داده شود، و اگر بگویم از روی خواست و رغبت اسلام آوردند که ایمان آنها از روی نفاق نخواهد بود. 👤با دلی رنجور همراه احمد بن اسحاق قمی راهی شدم تا سوالات خود را از علیه‌السلام بپرسم.(پس از چند سوال و جواب فرمود): 💠اینکه خصم(ناصبی) به تو گفت: که آن دو نفر آیا از روی خواست و رغبت مسلمان شدند یا از روی اکراه؟ 💠چرا نگفتی: بلکه از روی طمع اسلام آوردند، زیرا که آنان با معاشرت داشتند و از برآمدن و پیروزی صلی الله علیه وآله وسلم بر عرب باخبر بودند، یهود از روی کتابهای گذشته و و ملاحم، آنان را از نشانه‌های جریان حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم آگاه می‌کردند و به ایشان می‌گفتند که تسلّط او بر عرب نظیر تسلّط بخت النصر است بر بنی اسرائیل با این فرق که او ادعای پیغمبری نیز می‌کند ولی پیغمبر نیست، پس هنگامی که امر صلی الله علیه وآله وسلم ظاهر گشت با او کمک کردند بر لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه، به طمع اینکه وقتی اوضاع خوب شد، و امور منظّم گردید، فرمانداری و جایی هم به آنها برسد و چون از رسیدن به ریاست به دست آن حضرت مأیوس شدند با بعضی از هم فکران خود همراه شدند تا در شب عقبه شتر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم را رم بدهند و شتر در آن گردنه هولناک حضرت را بیفکند و کشته شود و صورتشان را پوشاندند مثل دیگران ولی خداوند پیغمبرش را از نیرنگ آنان ایمن قرار داد و حفظ کرد و نتوانستند آسیبی برسانند، آن دو نفر حالشان نظیر و است که آمدند و با علیه السلام بیعت کردند به طمع اینکه هر کدامشان فرماندار یک استان بشوند، امّا وقتی مأیوس شدند بیعت را شکستند، و علیه آن حضرت قیام کردند، تا اینکه عاقبت کارشان بدانجا کشید که عاقبت کار افرادی است که بیعت را بشکنند. 📚 الاحتجاج، ج۲، ص۲۶۸. 🆔 @islam_history
📌 حرص و طمع پیرمرد ✍ در تاریخ نقل شده در سال ۱۷۰ ق، که خلیفه بود، دوست داشت بدون واسطه سخنی را از صلی الله علیه و آله به وسیله شخصی بشنود. 🔰اطرافیان او هرچه تفحص کردند، کسی را جز یک پیرمرد لاغر و ضعیف نیافتند که قوای جسمی و طبیعی خود را در اثر کهولت و پیری از دست داده و از حال رفته و فتور و ضعف او را گرفته بود. وی را در زنبیلی گذاردند و با نهایت مراقبت و احتیاط به دربار خلیفه بودند. 👤هارون بسیار مسرور شد که به آرزوی خود رسیده است و به پیرمرد گفت: ای پیرمرد، تو خودت پیامبر را دیده ای؟ 🔹گفت: وقتی کودکی بودم، پدرم دست مرا گرفت و به خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله برد و من بعد از آن دیگر خدمت آن حضرت نرسیدم، تا رحلت فرمود. 🔹هارون گفت: بگو ببینم در آن روز از رسول خدا سخنی شنیدی یا نه؟ 🔰گفت: بلی، آن روز از حضرت شنیدم که می فرمود: «یشیب ابن آدم و یشبّ فیه خصلتان: الحرص و طول الامل؛ فرزند آدم در حالی که به تدریج پیر می شود، دو صفت در او جوان می شود: یکی حرص و دیگری آرزوی طولانی». 🔰هارون دستور داد یک کیسه زر به او دادند. همین که پیرمرد را از صحن دربار بیرون بردند، ناله ضعیف خود را بلند کرد که مرا نزد هارون برگردانید، با او سخنی دارم. گفتند نمی شود. گفت کار لازمی دارم. وی را دوباره به دربار برگرداندند. 🔹هارون گفت: چه خبر است؟ 🔰پیرمرد گفت: حضرت سلطان بفرمایید این عطایی که امروز به من داشتید، فقط برای امسال است یا هرساله عنایت خواهید کرد؟ 🔰هارون الرشید صدای خنده اش بلند شد و از روی تعجب گفت: صدق رسول الله یشیب ابن آدم و یشبّ فیه خصلتان: الحرص و طول الامل. این پیرمرد رمق ندارد و گمان نمی رود تا دربار زنده بماند، حالا می گوید آیا این عطا اختصاص به این سال دارد. حرص ازدیاد مال و آرزوی طولانی، حتی پیرمرد را به جایی می رساند که باز هم برای خود عمری پیش بینی می کند و در صدد اخذ اعطای دیگر است. 📚 ، ج۷۰، ص۲۲. 🆔 @islam_history
✳️ دستوری برای آسان شدن مرگ 🔹عَن أَبی عَبْدِاللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُخَفِّفَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) عَنْهُ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ، فَلْيَكُنْ لِقَرَابَتِهِ وَصُولًا وَ بِوَالِدَيْهِ بَارّاً، فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ هَوَّنَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ، وَ لَمْ يُصِبْهُ فِي حَيَاتِهِ فَقْرٌ أَبَداً. 🔻 علیه‌السلام فرمود: هرکس دوست دارد خدای عزوجل سختی‌های مرگ را بر او آسان کند، ▫️با خویشان خود کند ▫️و به پدر و مادر خود نیکی کند ▫️که در این صورت خداوند سکرات مرگ را بر او آسان میکند ▫️و هرگز در زندگی خویش دچار فقر نمی‌شود. 📚 امالی شیخ طوسی، ص۴۳۲. 🆔 @islam_history
📌 برای عیادت مریض چه ببریم 💠 یکی از بستگان علیه‌السلام بیمار بود. جماعتی از به عیادت او رفتند. در راه به امام برخورد کردند. 💠 امام صادق علیه السلام فرمود: کجا می روید؟ آنان گفتند: به ملاقات فلانی می رویم. 💠 فرمود: برای مریض هدیه‌ای مانند ،🍏🍎 ،🍐🍐 🍊🍊و به همراه خود آورده اید؟ آنان گفتند، خیر. 💠 امام فرمود: مگر نمی دانید، بیماری که در بستر است از تحفه ای که برایش می آوردید، دلخوش می گردد. 📚 ، ج۳، ص۱۱۸. 🆔 @islam_history
📌 حد و حدود سخت‌گیری ✅از علیه‌السلام پرسیدند: تا چه اندازه می‌توانیم به بدهکار سخت‌گیری کنیم؟ 💠 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هیچ اندازه! خداوند به مهلت داده است. 📚 وسائل الشیعه، ج۱۳، ص۱۱۴. 🆔 @islam_history
⁉️ چرا جوان ایرانی آریایی باید از امامان عرب که خودشون و و میخوردن تقلید کنه، یه کم بخونید ببینید اینا چیا میخوردن، فرهنگشون بوده ✅ پاسخ 📚 ابتدا منابع تاریخی را بررسی میکنیم: ✅علي بن جعفر، برادر حضرت علیه‌السلام از ايشان مي‌كند كه: از موسي بن جعفر در مورد حكم سوسمار و موش صحرايي سوال كردم ، كه آيا خوردن آن جايز است ؟ آن حضرت فرمود : خير . 📚 مسائل علي بن جعفر - ابن الإمام جعفر الصادق علیه السلام - ص ۱۵۷ ✅ هيثمي نيز در مجمع الزوائد مجموعه‌اي از اين روايات را نقل مي‌كند: از سمرة‌ نيز روايت شده است كه يك اعرابي از بني فزاره به نزد صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد و آن حضرت در حال سخنراني بودند ؛ او خطبه حضرت را قطع كرده و گفت : اي رسول خدا ! در مورد سوسمار چه حكمي مي‌دهيد ؟ حضرت فرمودند: امتي از بني اسرائيل (به خاطر خوردن سوسمار) مسخ شدند و مشخص نيست به صورت كدام جاندار مسخ شده‌اند. 📚مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج ۴ ص ۳۷. ✅در نتیجه، نه تنها ائمه و پیامبر علیهم‌السلام خودشان از این موارد استفاده نمیکردند بلکه با تعابیر مختلف از مصرف آنها نهی میکردند. 🆔 @islam_history
🤔 ❔در روایات آمده است که پیامبر یک نظر غیر کارشناسی در مورد باروری درختان گفت و تمام محصول در آن سال خراب شد ❗️براستی من چگونه بیام از چنین پیامبری تبعیت کنم ❕❕ 💠💠 👌روایتی است که در مجامع روایی اهل سنت از انس بن مالک نقل شده است که می گوید: « پیامبر از کنار نخلستانی عبور می کرد ، مردانی بر سر درختان خرما مشغول گرد افشانی برای نخل های ماده بودند ، پیامبر به آنها فرمود اگر این کار را نکنید خرمای درختان شما بهتر خواهد بود، مسلمانان نیز به دستور پیامبر عمل کردند و در نتیجه خرمای آن سال مدینه خراب شد و چون پیامبر از این موضوع آگاه شد فرمود شما در کار دنیای خود از من آگاه ترید » 📚 صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۳۶. ❕این روایت از دیدگاه مردود و باطل است ؛ 1⃣راوی روایت انس بن مالک است که متهم به کذب و است . 👌 علیه السلام فرمود: « سه تن بودند که بر پیامبر پیوسته دروغ می بستند ، ابو هریره و انس بن مالک و یک زن » 📚 بحارالانوار، ج۲، ص۲۱۷. 2⃣دلیل می گوید اگر پیامبران در موضوعات و امور دنیوی دچار سهو و نسیان شوند ، طبیعی است که اعتماد مردم نسبت به سخنان آنان سلب می شود زیرا در هر سخن و رفتار آنان احتمال سهو و نسیان داده می شود لذا با گفتار آنان هدایت نمی شوند و غرض از ارسال پیامبران که هدایت مردم بود لغو می شود و چنین چیزی نیز بر خداوند حکیم محال است . 3⃣روایات متعددی نیز تصریح می کند که هدایتگران الهی از هرگونه سهو و نسیان دور هستند . 👌 علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود: «آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند» 📚 بحارالانوار، ج۲۵، ص۳۵۱. 🔶پیامبر گرامی فرمود: «سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم» 📚 بحارالانوار، ج۱۷، ص۱۱۱. 4⃣بزرگان از علمای شیعه هم سهو و نسیان بر پیامبر گرامی را مردود دانسته اند. ❕شیخ مفید می گوید: « احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند اخبار آحادی است که موجب علم و عمل نمی شود» 📚التنبیه بالمعلوم من البرهان، ص۷. 🔷علامه حلی می گوید: « اخباری که دلالت بر سهو می کند نزد ما شیعیان باطل است زیرا پیامبر معصوم است و سهو نمی کند» 📚تذکره الفقهاء، ج۱، ص۱۳۰. 5⃣در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی و ایشان آگاه به تمام علوم دنیوی و اخروی و آسمانی و زمینی و علم ما کان و ما یکون بوده اند ، بنابراین عالم تر از آنها چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی در میان مردم وجود ندارد . 📚 ، ج۲۶، ص۱۰۹. 🆔 @islam_history
⭕️ تحریف فضیلت #امیرالمومنین علیه السلام 👈 به گزارش تاریخ طبری (تصویر بالا) فضل بن عباس در اشعاری امیرالمؤمنین را برترین انسان بعد از پیامبر اکرم معرفی کرده است اما در کتاب الکامل فی التاریخ ابن اثیر (تصویر پایین) هنگام نقل همان ابیات، عبارت برترین بشر بعد از #پیامبر، تبدیل به برترین بشر بعد از آن سه نفر (خلفا) شده است... 🆔 @islam_history
❓چرا است؟ 🌞 روزی هشام بن حکم از علیه السلام پرسید: چرا ربا حرام است؟ امام در پاسخ وی فرمود: اگر "ربا" حلال بود، مردم و تجارت را رها می کردند و به یکدیگر نمی دادند. بنابراین، خداوند ربا را حرام کرد، تا مردم به تجارت و خرید و فروش روی آورند و به یکدیگر قرض دهند.💰💰💰 📚 ، ج۱۰۳، ص۱۱۹. 🆔 @islam_history
📌 حق 🌞 روزی مردی، مادر خود را به دوش گرفته بود و به سختی، دور کعبه می داد. در آن هنگام، حضرت صلی الله علیه و آله را دید و به ایشان گفت: آیا حق مادرم را به جا آوردم؟ صلی‌الله علیه و آله فرمودند: نه! هرگز نمی توانی حتی یکی از ناله های مادرت، هنگام وضع حمل را جبران نمایی! 📚 فی ظلال القرآن، ج۵، ص۳۱۸. 🆔 @islam_history
📌 ارزش به چیست؟ 🌻 علیه السلام فرمود: 🌞روزی میان فارسی و شخصی اختلافی افتاد. آن شخص از روی به سلمان گفت: تو کی و چی هستی که با من بحث و مخالفت می کنی؟ سلمان در پاسخ گفت: اما آغاز زندگی من و تو نطفه چندش آوری است و آخر زندگی من و تو نیز مرداری بد بو است. پس هرگاه روز فرارسد و میزان عدل الهی برپا گردد، هرکدام از ما که وزن سنگین باشد، او است و هرکدام که وزن اعمال سنگین باشد، او و فرومایه است. 📚 من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۴. ✍ مثل سلمان باشیم... 🆔 @islam_history
💠 در حال تقسیم بیت المال بود ❇️ دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد ◀️ زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است. چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟ ✅ علیه السلام پاسخ داد: ای زن عرب، به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان اسماعیل (عرب) و فرزندان اسحاق (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس... 📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷. 📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱‌. 🆔 @islam_history
‌ ❤️ صلّی‌الله‌علیک‌یاأباعبدالله... 🕊حضرت‌فرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! 🌙 🆔 @islam_history
📌 گناه بى‌اعتنائى سواره 🔰در يكى از سال‌ها عليه‌السلام به همراه بعضى از اصحاب و دوستان خود، براى انجام مناسك خانه خدا، به سوى معظّمه حركت كردند. 🔰در مسير راه ، جهت استراحت در محلّى فرود آمدند، آن گاه حضرت به بعضى از افراد حاضر فرمود: چرا شما ما را سبك و بى‌ارزش مى‌كنيد؟ 🔹يكى از افراد - كه از اهالى بود و در آن مجلس حضور داشت - از جا برخاست و گفت: ياابن ! به خداوند پناه مى بريم از اين كه خواسته باشيم به شما بى اعتنائى و توهينى كرده و يا دستورات شما را عمل نكرده باشيم. 💠 حضرت عليه السلام فرمود: چرا، تو خودت يكى از آن اشخاص هستى . 🔹آن شخص گفت: پناه به خدا، من هيچ جسارت و توهينى نكرده‌ام. 💠 حضرت فرمود: واى بر حالت ، در بين راه كه مى‌آمدى در نزديكى جُحفه ، تو با آن شخصى كه مى‌گفت : مرا سوار كنيد و با خود ببريد، چه كردى؟ 💠 و سپس حضرت افزود: سوگند به خدا، تو براى خود كسر شان دانستى؛ و حتّى سر خود را بالا نكردى؛ و او را سبك شمردى و با حالت بى اعتنائى از كنار او رد شدى. 💠 و سپس حضرت در ادامه فرمايش خود افزود: هركس به يك فرد بى‌اعتنائى و بى‌حرمتى كند، در حقيقت نسبت به ما بى‌اعتنائى كرده است ؛ و حرمت و حقّ خدا را ضايع كرده است. 📚 ، ج۸، ص۸۸. 🆔 @islam_history
📌 ناگوارتر از یتیمی چیست؟ 🌻 علیه السلام فرمود: ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر، یتیمی آن کسی است که از امامش دور افتاده و توان رسیدن به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند. پس بدانید که ما دانای به علوم ما است. و افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیم هستند. بدانید، جایگاه کسی که می کند و دستورات ما را می دهد، همراه ما در گروه اعلی است. 📚 احتجاج، ج۱، ص۱۶. 🆔 @islam_history
✅ سخنان تکان دهنده علیه السلام در خصوص با ◀️ ای مردم ، معاویه پنداشته من او را شایسته ی میدانم و خود را نه! بافته ، كه من به تصریح قرآن و نصّ نبوی بر تمام مردم از خودشان شایسته ترم ، بخدا اگر مردم با من نموده و اطاعتم كرده و یاری ام میدادند آسمان و زمین ایشان را از باران و بركات خود بهره مند می ساخت... ◀️ و هارون را ترک گفته و به گوساله پرستی افتادند با اینكه میدانستند كه ی است ، و این امّت علی را ترک گفتند با اینكه خود شنیدند كه صلَّی الله علیه و آله به علیه السّلام فرمود : « تو در نزد من در منزلت همچون هارونی در نزد موسی هستی؛ جز امر نبوّت كه پس از من دیگر پیامبری نیست » ◀️ و خداوند رسول خود را در فرار از قوم مخیر نمود هنگامی كه هیچ یار و یاوری علیه ایشان نیافت ، و همچنین است كار من و پدرم؛ هنگامی كه امّت ما را تنها گذاشته و با دیگری نمودند و ما یار و یاوری نیافتیم از جانب خداوند جایز است، و هر آینه این سنّت و مثالهایی است كه همواره تكرار می شود... 📚 احتجاج، ج۲، ص۱۵۶. 🆔 @islam_history
(۱)❌ 👌 پاسخ علیه السلام به گستاخی ⭕️ امّا تو اى وليد بن عقبه! بخدا سوگند من تو را بر بغض سرزنش نمى كنم چرا كه او بر تو حدّ شرب خمر جارى نموده و هشتاد تازيانه زد، چگونه او را دشنام مى دهى كه خدا در ده آيه از او را خوانده است، و تو را نامبرده، و آن همين آيه شريفه: «آيا كسى كه مؤمن است همچون فاسق (كسى كه از فرمان خداى بيرون رفته) است؟ هرگز برابر نيستند- سجده:۱۸» و آيه: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد، اگر فاسقى (برون شده از فرمان خداى) به شما خبرى آورد نيك بررسى كنيد تا مبادا نادانسته به مردمى آسيب رسانيد، و آنگاه بر آنچه كرديد پشيمان گرديد- حجرات: ۶»مى باشد. ❓تو را چه به ذكر و ياد ؟! و جز اين نيست كه تو پسر مردى از كفّار از شهر صفّوريّه (از نواحى اردن در شام نزديك طبريّه) به نام ذكوان هستى. و امّا پندارت كه ما را كشته ايم، بخدا قسم كه و و توان آن نداشتند كه اين تهمت بر عليه السّلام زنند تا چه رسد به تو؟! 🔺و تمنّى من اين است كه تو از مادرت در باره پدر خود پرسش كنى آنگاه كه ذكوان (همسرش) را ترك گفت و تو را ملصق به عقبة بن أبي معيط كرد، و بدين كار جامه برترى و رفعتى بر تن نمود، همراه با آنچه خداوند براى تو و پدر و مادرت از عار و خوارى در دنيا و آخرت مهيّا ساخته، و خداوند ستمكار به بندگان نيست. 👈 سپس اى وليد- بخدا- تو از نظر سنّ بزرگتر از كسى هستى كه پدر خود مى خوانى، با اين رسوائى چگونه لب به سبّ و دشنام علىّ عليه السّلام مى گشايى؟! پس بهتر است تو مشغول اثبات نسب خود به پدرت باشى نه آنكه ادّعا مى كنى، و مادرت به تو گفته است: ❗️«اى فرزندم پدر واقعى تو لئيم تر و خبيث تر از عقبه است»! 📚 احتجاج، ج۲، ص۳۶. 🆔 @islam_history
📌 یعنی چه؟ 🔸اگر من یکبار بگویم فقط A را دوست دارم بار دیگر بگویم فقط B را دوست دارم 🔻یا دروغ میگویم، یا A همان B است 🔅 خداوند میفرماید اجر ((فقط حرکت به سوی خداوند)) است 💠قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا - 📚فرقان57 🔅 بار دیگر میفرماید اجر پیامبر ((فقط مودت به )) است 💠قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى 📚 شوری 23 ✅ خداوند است پس ((حرکت به سوی خداوند)) همان ((مودت به اهل بیت علیهم السلام)) است 🆔 @islam_history
📌 بر این عقیده باشیم ✍ شيخ صدوق (ره) و غير ايشان از جناب روايت كرده اند كه فرمود: بر آقاي خودم، حضرت علیه‌السلام وارد شدم. چون مرا ديد فرمود: مرحبا به تو اي ابوالقاسم! تو وليّ ما هستي. 🔹عرض كردم : اي فرزند ! مي خواهم دين خود را بر شما عرضه كنم. اگر مورد پسند شما است تأييد بفرماييد و اگر ناپسنداست راهنماييم كنيد. 🔰من عقيده دارم خدا، واحد و يگانه است و مثل و مانندي ندارد و جسم و صورت و عرض و جوهر نيست، بلكه پديدآورنده اجسام و صورتهاست. پروردگار و مالك هر چيزي است. او مالك و صاحب هر چيزي است. 🔰عقيده دارم صلی‌الله علیه و آله و رسول و آخرين آنان است و بعد از او پيامبري نخواهد بود و تا روز دين آن حضرت اسلام خواهد بود و شريعت ديگري نخواهد بود. 🔰عقيده دارم و خليفه و وليّ امر بعد از پيامبر صلی‌الله‌علیه وآله علیه‌السلام و بعد از آن علیه‌السلام و بعد علیه‌السلام و علي بن الحسين و بعد محمد بن علي و سپس جعفر بن محمد و بعد موسي بن جعفر و بعد علي بن موسي و سپس محمد بن علي است و بعد شما را امام مي دانم. 💠 حضرت فرمود: بعد از من پسرم حسن و بعد از او علیه‌السلام خواهد بود كه كسي او را نمي بيند و از نظرها غائب خواهد بود و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد پس از اين كه پر از ظلم و جور شده باشد. 🔰گفتم : عقيده دارم دوست ايشان دوست خداست و دشمن ايشان دشمن خدااست و اطاعت ايشان واجب ومعصيت اينان معصيت خدا است. 🔰عقيده دارم معراج و سؤال در قبر و و و صراط و ميزان حق است و قيامت خواهد آمد و همه زنده خواهيم شد. 💠 پس امام هادی علیه‌السلام فرمود: اي ابوالقاسم! به خدا اين است دين پسنديده ثابت. بر همين اعتقاد بمان. خداوند تو را براين اعتقاد محافظت كند. 📚 منتهی الآمال، ج۲، ص۳۹۲. 🆔 @islam_history