✡ الف) سیاستهای مذهبی کوروش (٢)
1⃣ براساس آراء مورّخین روسی، #کوروش قائل به #تسامح در بحث ادیان بوده و ملل را آزاد میگذاشت. مضاف بر این، بین عنایات کوروش به #مردم_بابل و توجّهات او به #قوم_یهود که به بابل کوچانده شده بودند، تفاوتی وجود نداشته و کلیّهٔ اقوام اعم از معتقدین به خدای یکتا و مشرکین، مورد لطف کوروش قرار گرفتهاند.
2⃣ همراهی کوروش با ملل مختلف در اعتقاداتشان موجب ایجاد حسّ دوستی ملّتها با کوروش شده و همین امر پایههای حکومت او را تقویت مینمود. اما این امر یک حربهٔ #سیاسی و فنّ #مملکتداری بود که در نهایتِ هوشمندی از سوی کوروش به کار گرفته شد؛ به این ترتیب ملّتها عملاً استقلال خود را از دست داده و مجبور بودند تحت لوای او روزگار بگذرانند.
3⃣ با این توضیحات، کلیّهی گزارشهای تاریخی #متناقض در رابطه با اعتقادات کوروش قابل #توجیه است. یعنی: هم اقوالی که به #تکریم_یهودیان و بازگرداندن آنان به اورشلیم اشاره نموده، صحیح هستند و هم اسنادی که سخن از #خضوع_کوروش در برابر #خدای_بابلیان به میان آوردهاند.
4⃣ در ادامه توضیحاتی دربارهٔ «اعتقادات شخصی کوروش» ارائه خواهد شد، لیکن عقاید شخصی کوروش اهمیت چندانی در تطبیق او با #ذوالقرنین ندارد. متواترات تاریخی به ما میگویند که جهانبینی و #مذهب_کوروش او را از تکریم اعتقادات باطل ملّتها برای رسیدن به تفوّق سیاسی منع نمیکرده و این تنها نتیجهای است که در این بحث حائز اهمیت است. [دقت کنید.]
5⃣ اینکه کوروش #مشرک بوده یا #زردشتی و یا #مهرپرست، تغییری در اصل موضوع حاصل نمیکند. همینکه بدانیم معتقدات کوروش به او اجازهٔ احترام به #عقاید_انحرافی و #شرکآمیز ملل مختلف را میداده برای ما کافی است که بین او و پادشاهان الهی تفاوت قائل باشیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ب) اعتقادات شخصی کوروش
1⃣ دربارهٔ مذهب و اعتقادات شخصی #کوروش نظرات گوناگونی ابراز شده:
👈 به بیان #هارولد_لمب، کوروش با پیروان زردشت که بیشتر در مشرق ایران منتشر بودند قبل از اواسط سنّش برخورد نکرده بود و لذا محتمل است که کوروش مانند آریاییهای قدیم #مشرک بوده باشد.
👈 جناب #باستانی_پاریزی به تردید محقّقین در خصوص زردشتی بودن کوروش اشاره نموده و خود ایشان نیز کوروش را #آناهیتاپرست دانسته است.
👈 #مری_بویس ضمن بیان اختلافنظرهای موجود در خصوص اعتقادات کوروش، شواهدی را گردآوری نموده و بر آن اساس کوروش را #زردشتی میداند.
👈 #آملی_کورت نیز بر این باور است که متون بابلی به هیچوجه چیزی از اعتقادات شخصی کوروش را مکشوف نمیکند!
2⃣ #تورج_دریایی ضمن اشاره به ابهامات موجود در خصوص مذهب #مزداگرایی در میان پادشاهان نخست هخامنشی، اسناد مختلف و گاه معارض در رابطه با مذهب کوروش را ارائه کرده است. به بیان او، شناختهشدهترین دختر کوروش #آتوسا نام داشته کهاین نام با سنّت #مزدایی و آیین #زردشت مرتبط است. او شواهدی از احترام کوروش به #میترا را نیز ذکر کرده است. تصویر گل نیلوفر در ورودی آرامگاه کوروش میتواند نشانهای از ارتباط او با میترا ایزد مهم پیش از زردشت که بعدها به آیین مزدایی راه یافت تلقّی گردد.
3⃣ شواهد دال بر احترام کوروش به میترا بدینجا منحصر نشده و گزارش #کتزیاس مبنی بر قربانیکردن اسب از سوی کمبوجیه برای پدرش کوروش نیز نشان از یک آیین هند و ایرانی دارد. #گزنفون و #هرودوت هم در شرح فتح بابل و رژه سلطنتی کوروش، به قربانیکردن اسب برای خوشید (میترا) اشاره نمودهاند. دریایی پس از اشاره به تمامی این گزارشها، نتیجهای مشابه با کورت بهدست داده و اذعان کرده که آگاهیهای ما از عقاید شخصی کوروش بسیار اندک است.
4⃣ در جمعبندی باید گفت که دانستههای ما از #آیین_کوروش بهاندازهای نیست که بتوان در این خصوص اظهارنظر #قطعی نمود. اما در مسألهٔ تطبیق او با #ذوالقرنین میتوان اظهارنظر #قطعی نمود. زیرا گزارشهای متواتر تاریخی نشان از #تسامح او در قبال #ادیان_باطل داشته و همین امر ذوالقرنین بودنِ کوروش را ناممکن میسازد.
5⃣ در واقع حتی اگر #زردشتی بودن کوروش را بپذیریم، باز هم به توفیقی برای انطباق کوروش و ذوالقرنین دست نیافتهایم. مسألهٔ مهم در این بحث، #سیرهٔ یک فرمانروا است، نه #مذهب او. ای بسا پادشاهان مسلمانی که در تاریخ ایران به سلطنت رسیده و مرام و مسلک آنان به دور از آیین مسلمانی بوده است. در نتیجه میبایست روش زندگی پادشاهان با حاکمی الهی چون ذوالقرنین سنجیده شود، نه مذهبی که صرفاً اقرار به متابعت از آن دارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍️ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت:
1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278
2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده:
👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سهگانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهلسنت - تندیس مشهد مرغاب)
🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد!
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
4️⃣ در قسمت چهارم ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» و نشان دادنِ تناقضِ «سیاستهای مذهبی کوروش» با «روش انبیاء و حکّام الهی در برخورد با شرک و بتپرستی» بهطور مفصل دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم.
5️⃣ به شما همراهان فرهیخته مؤکداً توصیه میکنیم که به مطالب خلاصه در کانال اکتفا نکرده و متن کامل مقاله همراه با مستندات آن را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بررسی تطابق سفرهای ذوالقرنین و کوروش
1⃣ طبق نقل قرآن، #ذوالقرنین ابتدا به مغربالشمس و سپس به مطلعالشمس سفر نمود و نهایتاً به ناحیهٔ بینالسّدین رسید. #ابوالکلام_آزاد «جنگ کوروش با لیدیه» را مصداق «سفر ذوالقرنین به مغربالشمس» و «جنگ کوروش با قبایل وحشی» در نواحی شرقی ایران را مصداق «سیر ذوالقرنین در مطلعالشمس» و «سفر کوروش به شمال ایران» جهت اصلاح حدود ممالک تابعه ماد را مصداق «سفر ذوالقرنین به ناحیه بینالسّدین» دانسته است.
2⃣ برخلاف برداشت جناب ابوالکلام، اسناد تاریخی به ما میگویند که سفر #کوروش به نواحی شمالی ایران، پیش از سایر جنگهای او بوده است و نه سوّمین حملهٔ او! اساساً کوروش باید قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت کشورگشایی، پایههای حکومت خود را مستحکم مینمود و فنون مملکتداری نیز بر این امر صحّه میگذارند. لذا تابع نمودن مناطقی که در قلمرو مادها قرار داشتند، از اولویّت بیشتری نسبت به لشکرکشی به سایر کشورها برخوردار بود. کوروش نیز همین رویّه را در پیش گرفت.
3⃣ #گزنفون نیز بهعنوان تنها مورّخی که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی را نقل کرده، این لشکرکشی را پیش از جنگ با لیدیه و بابل دانسته است و ما دلیلی نداریم که در صحّت نوشتههای گزنفون تشکیک نماییم. زیرا اولاً مدرک دیگری در این رابطه در دست نیست و ثانیاً در وقایعی چون فتح لیدیه و بابل که هم گزنفون و هم سایر مورّخین آن را نقل نمودهاند، کلیّات مطالب و سیر وقوع حوادث تأثیرگذار، عمدتاً در نوشتههای گزنفون مشابه دیگر مورّخین است.
4⃣ پذیرش این نکته که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی پیش از لشکرکشیِ او به شرق و غرب بوده، بهمعنای قبولِ «عدم تطابق جنگهای کوروش با سفرهای سهگانهی ذوالقرنین است». زیرا ذوالقرنین پس از سفر به مغربالشمس و مطلعالشمس به بینالسّدین رسید و سفری که منجر به بنا شدن سدّی توسط ذوالقرنین گردید، سفر سوّم او بوده است.
5⃣ این در حالی است که حتی اگر قول ابوالکلام مبنی بر انتساب #سد_داریال به کوروش را صحیح دانسته و سد داریال را هم حائز ویژگیهای سد ذوالقرنین بدانیم، باز هم این اشکال باقی است که کوروش در #اولین سفر خود سدّی را بنا نمود و ذوالقرنین در #سومین سفرش! و این شاهدی دیگر بر این مدعا است که #کوروش_کبیر با #ذوالقرنین_قرآن متفاوت است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نقدی بر استناد ابوالکلام به احادیث عامه
1⃣ نقص دیگر نظریهٔ #ابوالکلام_آزاد نحوهٔ استدلال ایشان به #احادیث_اهلسنّت است. ایشان از یکی از روایات اهل سنّت در جهت تأیید استنادات خود به #اسفار_یهود بهره گرفتهاند. در این روایت تصریح شده که #ذوالقرنین تنها پیامبری است که نامش تنها یک بار در #تورات بیان شده است. [چون عنوان «قوچ دوشاخ» یا «قوچ ذوالقرنین» در رؤیای دانیال نبی در رابطه با #کوروش بهکار رفته و در هیچ جای دیگری از تورات چنین واژهای ذکر نشده است.] روایت مذکور را ابنابیالحاتم در تفسیرش نقل کرده است:
2⃣ ✍ یهود به پیامبر گفتند: ای محمد (ص)، تو از ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر پیامبران سخن میگویی در حالیکه آنچه میگویی از ما شنیدهای!! پس ما را از پیامبری خبر ده که نامش تنها یکبار در تورات آمده است. پس پیامبر فرمود: او کیست؟ یهودیان گفتند: او ذوالقرنین است. پیامبر فرمود: از او خبری به من نرسیده. پس هنوز به درِ خانه نرسیده بودند که جبرئیل با این آیات [آیات ذوالقرنین] نازل شد.
3⃣ اِشکالی که به جناب ابوالکلام وارد است، عدم توجه به معارضات روایی است. دقت در کتب حدیثی عامه مشخص میکند که تعارضات بسیاری در میان احادیث وارده در باب ذوالقرنین وجود دارد. برای مثال به تعدادی از این احادیث توجه کنید:
👈 ذوالقرنین جوانی از اهل روم بود که حکومت یافت، پس چنان رفت تا به ساحل سرزمین مصر رسید و در آنجا شهری بنا کرد به نام اسکندریه.
👈 ذوالقرنین مردی بود از اهالی روم و مادرش پیرزنی بود از پیرزنهای آنان و فرزند دیگری نداشت و نام ذوالقرنین اسکندر بود.
👈 ذوالقرنین فرشتهای بود از فرشتگان که خداوند او را به زمین فرو فرستاد و اسباب هر چیز را در اختیارش نهاد.
👈 ذوالقرنین پای پیاده عازم حج شد و ابراهیم از این موضوع آگاه شده، به ملاقاتش رفت.
👈 از علی (ع) سؤال شد که آیا ذوالقرنین نبی بوده؟ فرمودند: از پیامبرتان شنیدم که میفرمود: ذوالقرنین بندهی صالحی بود که برای خدا خیرخواهی کرده و خدا نیز خیرخواه او بود.
👈 از ابن عباس نقل شده: ذوالقرنین پیامبر است.
4⃣ آنچه خواندید، تنها بخشی از احادیث متعارض اهلسنّت در موضوع ذوالقرنین است. اینکه ذوالقرنین نبی بوده یا نه؟ فرشته بوده یا انسان؟ اسکندر مقدونی بوده یا در زمان حضرت ابراهیم میزیسته؟ مواردی هستند که محدّثین و مفسّرین عامه آراء متفاوتی را در رابطه با آن بیان نمودهاند.
5⃣ حال این سؤال مطرح میشود که چرا جناب ابوالکلام در میان خیل احادیث وارده در این باب، فقط به یک حدیث، آن هم حدیثی که مؤیّد نظریهٔ ایشان است، استناد نموده و دلیلی برای ردّ سایر احادیث ارائه نکردهاند؟!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت:
1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278
2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده:
👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سهگانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهلسنت - تندیس مشهد مرغاب)
🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد!
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
4️⃣ در قسمت چهارم، ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم.
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358
5️⃣ در قسمت پنجم نیز، سوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد، بههمراه قسمتی از پایهٔ چهارم (استناد به حدیث اهلسنّت) باطل شد که متن کامل آن را میتوانید در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12403
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (١)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم)
1⃣ #ایمان_به_انبیاء را میتوان تمایز برجستهٔ دیگری دانست که میان تفکر #خدامحور و تفکر #بشرمحور وجود دارد. مبتنی بر تفکر خدامحور، #رسول بهمعنای پیامآور و انسانی است که از جانب آفرینندهٔ جهان هستی بهسوی آفریدههای دارای عقل فرستاده شده تا کاستیهای ایشان را برطرف کند و مصالح دنیوی و اُخروی آنان را که عقلشان از درک آن ناتوان است، به آنان تعلیم دهد.
2⃣ نخستین ورود #سینمای_غرب در حوزهٔ ترسیم چهرهٔ پیامبران و ارائهٔ فرازهایی از زندگی ایشان را میبایست در سال ۱۹۵۱م و در یکی از شاخصترین آثار #هنری_کینگ با عنوان #داوود_و_بثشبع جستوجو نمود.
3⃣ اما این فیلم سینماییِ #ده_فرمان به کارگردانی #سیسیل_بی_دمیل بود که با اکران در سال ۱۹۵۶م، سبب شد تا سَرفصلی با عنوان ترسیم زندگینامهٔ پیامبران، در میان ژانر تاریخی متداول در #سینمای_جهان پدید آید.
4⃣ ده فرمان را میتوان از جهات مختلف بهعنوان اثری شاخص در سینمای جهان معرفی نمود؛ اثری که بهواسطهٔ کارگردان #یهودیالاصل خود توانست حمایتهای بیدریغ مادی و معنوی #سینمای_آمریکا را از آنِ خود سازد و شاهکاری منحصر بهفرد و استثنایی در تاریخ سینما را پدید آورد.
5⃣ شاهکاری که با گذشت بیش از نیم قرن از تولید آن، بنابر اعلان رسمی #بنیاد_فیلم_آمریکا (AFI) همچنان جای خود را در فهرست ده فیلم برتر حماسی ـ تاریخی جهان حفظ نموده است. اثری که با ۷ نویسنده، ۲۷ دستیار کارگردان، ۲۷ صدابردار، ۶۵ متخصص فیلمبرداری و کار روی نگاتیو، ۱۲ متخصص جلوههای ویژه، در کنار ۴۰۰ بازیگر با نقشهای مشخص و بیش از ۱۲هزار نفر سیاهیلشکر، همچنان عنواندار یکی از عظیمترین پروژههای #هالیوود میباشد.
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (٢)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم)
1⃣ #ده_فرمان ظاهراً روایتی سینمایی از زندگی حضرت موسی (ع) است؛ روایتی که گرچه موسیای متفاوت از آنچه که در باورهای اسلامی مییابیم را به مخاطبان خود میشناساند، اما در مجموع اثری است که بهخوبی توانست نیاز #صهیونیسم_بینالملل را در دوران پس از جنگ جهانی دوم برآورده سازد.
2⃣ فیلمی که با درک موقعیت خطیر #یهودیان در دوران پس از اعلان رسمی تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸م و در اوج دورانی که #صهیونیستها نیازمند توجیه #افکار_عمومی و تثبیتِ اشغالگری خود در فلسطین بودند، بر پردهٔ سینماهای جهان به نمایش درآمد.
3⃣ دورانی که صهیونیستها بهخاطر کشتارها و فجایع عظیم انسانی که بالأخص در سال ۱۹۵۶م و طیّ مناقشهٔ کانال سوئز، در مناطق فلسطینی مرتکب گردیده و جنایاتی همچون جنایت #کفرقاسم و جنایت #خانیونس را به بار آورده بودند، نیازمند به #پشتیبانی_رسانهای ویژهای همچون این اثر معظم سینمایی گردیدند.
4⃣ این اثر توانست طیّ ۳سال اول اکران خود در سطح بینالملل، نزدیک به ۱۰۰میلیون نفر را بیش از یکبار به تماشای فیلم بکشاند و حضور #یهودیان در سرزمینهای اشغالی و جنایات و کشتارهای وحشیانهٔ ایشان را در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان سینمایی، قرین با توجیهات تاریخی و شور حماسی سازد. نمودی روشن از پتانسیلهای نهفته در صنعت #سینما و نحوهٔ بهرهگرفتن از آن بهمنظور #اقناع و پیگیریِ فرایندِ «متقاعدسازی افکار عمومی».
5⃣ فرایندی که بهصورتی کاملاً حرفهای و دغدغهمندانه، توسط کارگردان #یهودیالاصل آن پیگیری گردید و نهایتاً با مدد و همراهی کمپانی یهودی #پارامونت_پیکچرز بهعنوان یکی از اصلیترین اعضای انجمن سینمایی آمریکا (MPAA) و از سرشناسترین استودیوهای تهیه و توزیع فیلم و برنامههای تلویزیونی هالیوود، به فرجامی ماندگار در کارنامهٔ صنعت سینمای جهان مبدّل گردید.
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (٣)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم)
1⃣ صرفنظر از موفقیت #ده_فرمان در راستای تحقق خواست سیاسی نظام تمدنی غرب، مبنی بر تشکیل جرثومهٔ فسادی همچون رژیم منحوس صهیونیستی، میبایست به این مهم توجه داشت که این اثر سینمایی با #تحریفات آشکار خود، اقدام به بازتعریف پیامبری جدید، مبتنی بر انگارههای #اومانیستی نموده است!
2⃣ پیامبری با نام موسی که از کمترین شباهت با حضرت موسی (ع) برخوردار است و در این اثر سینمایی نه بهعنوان پیامبری عظیمالشأن و مبعوث از جانب خداوند، بلکه بهعنوان انسانی بَشرمحور با مشخصهٔ دارا بودنِ تمام ویژگیهای فردی و آرزوهای دنیوی و کُنشهای جنسیِ یک فرد عادی، به تصویر کشیده میشود!
3⃣ شخصیتی کاملاً #لیبرال که در برابر فرعون تعظیم میکند و بر دست او بوسه میزند! شخصیتی #لذتگرا که مجذوب زیباییهای مادی میگردد و #غرایز_جنسی خود را لجامگسیخته رها مینماید و بهدور از هرگونه حیای دینی، روزی گرفتار عشق خواهرزاده فرعون و روز دیگر دلباختهٔ دختران شعیب پیامبر میشود!
4⃣ ده فرمان با بهرهگیری از بازی درخشان و چهرهٔ مناسبِ #چارلتون_هستون، سعی میکند تا مبانی تفکری نظام تمدنی غرب را در قامت پیامبر اولوالعزمی چون حضرت موسی (ع) متجلّی سازد و پیامبران را نیز دچار ذهنیتی #شکگرا و گرفتار #شکاکیت متصوّر سازد!
5⃣ پیامبری با مشخّصهٔ #شک_دکارتی که هیچگاه پاسخی مناسب برای چراییِ حَرامدانستنِ خوشگذرانی و توجه به نیازهای بَشری، توسط خدای غایب پیدا نمیکند و اصولاً نمیتواند خواستههای خدای غایب را بر تمنّیات و نیازهای نفسانی خویش ترجیح دهد و از این جهت است که بهعنوان نمونه، پس از همآغوشی جنسی با ملکه نِفِرتیتی بهعنوان زنِ شوهرداری که همسر فرعون است و پس از شنیدن سخن وی مبنی بر اینکه من مطمئنم که عشق تو به من قویتر از هر خدایی است و تو پسر مرا نمیکشی و… با ناراحتی بر میز کوچکی که جلوی پایش هست میکوبد و خدای غایب و توهّمی خود را مورد مؤاخذه قرار میدهد!
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ١٨ آبان ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٢ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٨ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢١ حشوان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ وقوع غزوهٔ #بنینضیر و اخراج یهودیان از مدینه (۴ق)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ سه فرمان هالیوود (۴)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم)
1⃣ گرچه اقدامات نظام تمدنی غرب در تقابل با تفکر خدامحور (که بر بستر ادیان ابراهیمی و با حضور شخصیتهای برجستهای همچون نوح، ابراهیم، موسی، سلیمان، داوود، عیسی و... تا حضرت محمد علیهمصلواتالله همراه گردیده)، از جنبههای مختلف قابل بررسی است، اما اقدامات صورتگرفته بهمنظور مواجهه با #ایمان_به_وجود_انبیاء را میتوان در قالب سلاحی سهوجهی تصور نمود.
2⃣ این سلاح همانند تیری سهشعبه، از سویی #اهانت به ساحت پیامبران را سرلوحهٔ اقدامات خود قرار داده و از سوی دیگر به #استهزاء ایشان پرداخته و با تمسّک به جعلیات تاریخی شأن قدسی ایشان را مخدوش میسازد و در نهایت به #تکذیب و انکار شخصیت رسالتی ایشان همّت میگمارد.
3⃣ #سینمای_غرب در روش «اهانت» سعی مینماید تا با ترسیم وجههای خوار در گفتار و کردار، آستان قدسیِ انبیاء را در منظر مخاطب سینمایی تنزّل داده و ایمان به وجود انبیاء را از باورهای جوامع بزداید.
4⃣ این اقدام که تقریباً در تمامی تولیدات #هالیوود قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۴م، منتج به اکران جهانیِ اثری مجعول با عنوان #نوح (Noah) گردید؛ فیلمی به کارگردانی #دارن_آرونوفسکی یهودیالاصل که شهرت سینمایی خود را مدیون فیلم سینمایی #کشتیگیر و ترسیم تخیّل شکست شخصیت آیتالله در زمین کُشتی بود! فیلمی سراسر حقد و کینه!
5⃣ فیلم سینمایی نوح با شیوهٔ «اهانت»، بهسراغ نوح نبی رفته و شخصیتی موهوم از این پیامبر الهی به تصویر میکشد؛ شخصیتی #خشونتطلب که هیچگونه دلسوزی برای هدایت بشر ندارد و گوش به فرمان موهومات و خیالاتی است که بهعنوان دستورات خداوند معرفی میشود!!
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ سه فرمان هالیوود (۵)
🌐 تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم)
1⃣ #سینمای_غرب در بعضی از تولیدات دیگر خود به شیوهٔ دوم که همان #استهزاء انبیاء الهی است، تمسک میجوید. این شیوه در سالهای اخیر و خصوصاً در مورد انبیایی همچون حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) استفاده شده است. پیامبرانی که #یهودیان اعتقادی به رسالت آنها ندارند!
2⃣ بر اثر انتخاب همین شیوهٔ «استهزاء» است که #هالیوود اقدام به تولید اثر سخیف و مُستهجنی همچون #بیگناهی_مسلمانان مینماید. فیلمی که بهصورتی وقیحانه شخصیت نبی مکرّم اسلام را به سخره گرفته و با طنز سخیفی اقدام به ارائهٔ تصویری سراسر شهوانی از این شخصیت والای انسانی مینماید!!
3⃣ البته شیوهٔ «استهزاء» ساحت ملکوتی پیامبران، ابتدا با تمرکز بر شخصیت حضرت عیسی (ع) در سینمای غرب کلید خورد و در آثار شاخصی همچون #آخرین_وسوسه_مسیح استمرار یافت.
4⃣ در فیلم «آخرین وسوسه مسیح»، #مارتین_اسکورسیزی کارگردان شهیر هالیوود، سعی میکند تا ابتدا وجاهتی #اومانیستی به حضرت عیسی (ع) ببخشد و شخصیت آن حضرت را در تعلیقی میان دنیای واقعی و آخرتِ غایب و توهمی به تصویر بکشد؛ تا در نهایت مخاطب به این باور برسد که #ایمان_به_وجود_انبیاء و پذیرش شخصیتِ رسالتی، باوری مسخره است که با دقت در ابعادِ زمینی و هوسران بودنِ پیامبرانی همچون عیسی (ع) آشکار و عیان میگردد!!
5⃣ «آخرین وسوسه مسیح» ضمن اهانت به شخصیت رسالتیِ حضرت عیسی (ع)، ابزار اصلی تقابل خود را متمرکز بر «استهزاء» ساحت ملکوتی ایشان میسازد و اقدام به ارائهٔ تصویری مبتذل از فریبخوردنِ آن حضرت، توسط #شیطان مینماید! و بدون هیچگونه محدودیتی، همبستری ایشان با زنی بدکاره را بر پردهٔ سینماهای جهان به نمایش درمیآورد!
✍️ نویسنده: محمدرضا شاهحسینی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter