eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
669 ویدیو
196 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اسطوره ده سبط گمشده بنی‌اسرائیل (4) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت چهارم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ در قرن هفدهم نیز استفاده‌ی سیاسی از اسطوره ادامه می‌یابد. 2⃣ در این زمان بخش مهمی از فعالیت چاپخانه‌های بندر آمستردام، که به مرکز جهان تبدیل شده و نقشی مشابه نیویورک امروز داشت، به اشاعه آرمان قریب‌الوقوع مسیح و افسانه بنی‌اسرائیل اختصاص داشت. 3⃣ مثلاً، ، متفکر سیاسی یهودی‌الاصل فرانسه که یکی از مروّجین اولیه در اروپای قرن هفدهم بود، چنین تبلیغ می‌کرد که باید به جستجوی پرداخت و قوم را گرد آورد. 4⃣ سپس، باید مسیحیان و متحد شوند و به کمک پادشاه فرانسه سرزمین را تسخیر کنند. 5⃣ احیاء دولت صهیون در فلسطین راه «پیروزی نهایی مسیحیان» را بر مسلمانان همواره خواهد کرد و امپراتوری جهانی پدید خواهد ساخت که مرکز آن در است. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/ASBAT ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یک یهودی به نام مناسه بن اسرائیل مدعی شد اسباط گمشده بنی‌اسرائیل در «دنیای جدید» (قاره آمریکا) حضور دارند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 اسطوره ده سبط گمشده بنی‌اسرائیل (5) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت چهارم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ در قرن هفدهم، اسطوره و از زمان انقلاب پوریتانی و پیدایش فرقه‌های دینی جدید در انگلستان تأثیر بزرگی بر جای نهاد. 2⃣ در ترویج این موج یک اندیشمند ساکن آمستردام به نام تأثیر فراوان داشت و او بود که اسطوره اسباط گمشده را به یک ابزار دینی قوی در جهت فعالیت کمپانی‌های ماوراء بحار هلندی – انگلیسی و ایجاد کلنی در آمریکای شمالی تبدیل کرد. 3⃣ مناسه در سال 1650 رساله‌ای به لاتین در آمستردام منتشر کرد به نام «امید اسرائیل؛ اسباط ده‌گانه بنی‌اسرائیل در آمریکا». این رساله را موسس وال، از نویسندگان معروف عصر کرومول، به انگلیسی ترجمه کرد و دکتر جان دوری، دوست مناسه، آن را در لندن منتشر نمود. 4⃣ این رساله‌ی مهم و جنجالی مناسه، به مسأله‌ی حضور بنی‌اسرائیل در «دنیای جدید» (یعنی قاره آمریکا) اختصاص دارد!! در این کتاب، گزارش‌های یک [یهودی مخفی] پرتغالی به نام به چاپ رسیده که نام واقعی او است. 5⃣ مونتزینوس گویا در جریان گشت و گذار خود در آمریکای جنوبی در سال‌های 1641-1642، تصادفاً در اکوادور به قبیله‌ای برمی‌خورد که مناسک دینی را به جای می‌آورند. او در کاوش بیشتر درمی‌یابد که اینان اعضای قبایل روبن و لوی، از «گمشده»، هستند. مونتزینوس در سال 1650، در جریان سفر برزیل، فوت کرد ولی سران آمستردام بر صحت گزارش او گواهی می‌دادند. 6⃣ مناسه این ماجرا را با نقل قول‌هایی از در آمیخت که در آن پایان سرآغاز اعاده‌ی عنوان شده بود. 7⃣ طبق این نظریه، تا بقایای یافت نمی‌شدند، مسیح ظهور نمی‌کرد!! 8⃣ کتاب مناسه به پرتغالی و زبان‌های دیگر نیز منتشر شد، در محافل فرهنگی اروپا انعکاس گسترده یافت و نویسندگان انگلیسی چون توماس توروگود و سِر حمون لسترنج کتاب‌هایی درباره‌ی آن در لندن منتشر کردند. 9⃣ هدف از این جعلیات و تبلیغات از یک طرف تحریک انگیزه‌های دینی مردم ساده مسیحی بود برای مهاجرت به قاره آمریکا و از طرف دیگر تشویق قدرتمندان و ثروتمندان غربی به مشارکت بیشتر در غارت قاره آمریکا. بر پایه همین موج بود که کمپانی‌هایی مستعمراتی مانند کمپانی پلیموت و کمپانی خلیج ماساچوست تأسیس شد و مستعمرات شرق آمریکای شمالی موسوم به نیوانگلند پدید آمد. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/ASBAT ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ورود آرام و بدون خونریزی بخت‌النصر به اورشلیم، دستمایه تبلیغات یهود و اسطوره آواگی و تبعید در بابل شده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 اسطوره تبعید یهودیان به بابل (1) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت پنجم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ دومین اسطوره‌ای که اندیشه سیاسی جدید را شکل می‌دهد اسطوره است. اما ببینیم واقعیت تاریخی چه بوده؟ 2⃣ حدود یک قرن و نیم بعد از انهدام دولت افرائیم، اتحادیه‌ای از ایرانیان و کلدانیان علیه آشور شکل گرفت و به حیات این امپراتوری پایان داد. به این ترتیب جغرافیای سیاسی منطقه شکل جدیدی یافت. 3⃣ در شرق منطقه اتحاد قدرتمند ایران و دولت کلدانی بابل (بین‌النهرین) قرار داشت و در غرب مصر و بقایای دولت آشور و متحدین آن‌ها. ازدواج معروف ، پادشاه بابل، با اِمِتیس، دختر ، پادشاه ماد، به همین دلیل بود. 4⃣ در این زمان، در ادامه‌ی همان پیوندی که از زمان انهدام دولت قبایل ده‌گانه میان قبیله و امپراتوری شکل گرفته بود، دولت کوچک متحد مصر و آشوری‌ها به شمار می‌رفت و در زمان بخت‌النصر، شاه یهود منصوب و دست نشانده فرعون مصر بود. 5⃣ بتدریج، اتحادیه ایران و بابل قدرت گرفت و مصر را شکست داد و از این پس به جای مصر خراجگزار دولت بابل شد. سه سال بعد، مجدداً مصری‌ها اتحادیه‌ای علیه بابل و ایران تشکیل دادند و دولت‌های کوچک و کنعانی منطقه و دولت یهود را به این اتحاد وارد کردند. 6⃣ بعد از تشکیل این اتحادیه به رهبری مصر، در سال 598 پیش از میلاد ارتش مشترک بابل و ایران به منطقه شرق مدیترانه لشگر کشید و شاهان و رجال هوادار مصر در دولت‌های فوق را به بابل انتقال داد و هواداران خود را از میان بزرگان بومی این دولت‌ها به قدرت رسانید. 7⃣ یکی از این تبعیدیان شاه جوان بود به همراه مادرش، به نام نحوشطا، که زن قدرتمندی بود. 8⃣ ورود بخت‌النصر به به آرامی و بدون خونریزی انجام شد و در سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. 9⃣ بخت‌النصر خاندان سلطنتی را برکنار نکرد بلکه عموی شاه یهود، به نام ، را به عنوان نایب‌السلطنه در اورشلیم منصوب کرد. 🔟 این ماجرا دستمایه تبلیغات فراوان شده که به اسطوره و در بابل تبدیل گردیده است!! 🔹 ادامه دارد... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یهودیان در اسارت بابل: در کنار نهرها نشستیم و چون مملکت خود را به یاد آوردیم گریستیم!!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 اسطوره تبعید یهودیان به بابل (2) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت پنجم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ امروزه، اکتشافات باستان‌شناسی و کشف آرشیوهای بابل باستان آشکار ساخته که این «تبعیدیان»، برخلاف سده‌ها تبلیغات ، «اسیر» نبودند. 2⃣ یهویاکین، مادرش و بزرگان ، به‌سان شاهان و بزرگان دولت‌های صور و غزه و اشقلون و اشدود، در بابل زندگی شاهانه داشتند. 3⃣ صدقیا، در اورشلیم، تنها نایب‌السلطنه به شمار می‌رفت و همچنان یهویاکین را به عنوان به رسمیت می‌شناخت و محترم می‌داشت. 4⃣ املاک پهناور یهویاکین و بزرگان و در محفوظ بود و به وسیله کارگزاران‌شان اداره می‌شد. 5⃣ اشراف تبعیدی در بابل بطور منظم و آشکار با اورشلیم رابطه داشتند و اوامر یهویاکین در مطاع بود. 6⃣ زندگی مجلل در بابل و مقام شامخ او در دربار بخت‌النصر چنان است که برخی از محققین حتی معتقدند که او را به نبردند بلکه خودش برای گریز از بحران‌های سرزمین‌اش داوطلبانه در تحت حمایت پادشاه بابل می‌زیست. 7⃣ مدتی بعد، مجدداً مصر قدرت گرفت و سیاست تهاجمی علیه بابل و ایران را شروع کرد و باز دولت‌های کوچک سواحل شرقی مدیترانه با این سیاست همگام شدند. 8⃣ در نتیجه، در سال 587 پیش از میلاد بار دیگر به سوی غرب لشگر کشید و در جریان جنگ با مصر در تابستان سال 586 پیش از میلاد را اشغال کرد. 9⃣ توجه کنیم که در این لشگرکشی: 🔸 اولاً دولت‌های ایران و بابل متحد بودند و در قشون بخت‌النصر، داماد پادشاه ماد، ایرانی‌ها حضور داشتند. در عهد عتیق به صراحت از «سواران پارسی» و «سرداران کلدانی» نام برده شده که در حمله به اورشلیم شرکت داشتند. 🔸 ثانیاً، لشگرکشی بخت‌النصر همزمان بود با شورش سکنه شهر اورشلیم علیه خاندان سلطنتی یهود و همین مردم بودند که، به تصریح عهد عتیق، فرستاده‌هایی نزد بخت‌النصر اعزام کردند و خواستار لشگرکشی او به اورشلیم و ساقط کردن حکمرانان وقت شدند. 🔹 ادامه دارد... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
اندیشکده مطالعات یهود
💠 اسطوره تبعید یهودیان به بابل (1) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت پنجم) 🌐 مصاحبه با
💠💠 تذكری در مورد نام فلسطین در بند 5⃣ پست بالا 👆 🔸در همین‌جا باید توضیح بدهم که فلسطینی‌های باستان هیچ ربطی به مردم کنونی فلسطین ندارند. 🔸این نام را یهودیان و استعمارگران انگلیسی در زمان جنگ جهانی اول بر روی مردم این منطقه گذاشتند تا به این‌ترتیب اسطوره‌های دینی را زنده کنند و تعارض منطقه را مانند دوران باستان، تعارض میان بنی‌اسرائیل و فلسطینی‌ها جلوه دهند. 🔸در دوران عثمانی، منطقه کنونی فلسطین جزء استان سوریه به مرکزیت دمشق بود و کل منطقه سوریه خوانده می‌شد. .
✡ کوروش اجازه داد که خاندان سلطنتی و اشراف یهودی به بیت‌المقدس بازگردند ولی آنها چنین نکردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 اسطوره تبعید یهودیان به بابل (3) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت پنجم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ خاندان سلطنتی در به زندگی خود ادامه دادند و پس از مرگ وضع آن‌ها حتی بهتر از گذشته شد. 2⃣ پس از مرگ بخت‌النصر سه پادشاه در بابل به قدرت رسیدند تا سرانجام نوبت به فردی از قبایل آرامی به نام رسید. 3⃣ در این زمان به علت اختلاف میان مادها و پارس‌ها نفوذ ایران در بابل به حداقل رسیده و به جای آن نفوذ مصر افزایش یافته بود. 4⃣ سرانجام نبونیدوس با مصر علیه ایران متحد شد ولی در بهار سال 539 پیش از میلاد ایرانیان به فرماندهی هخامنشی به بابل لشگر کشیدند و نبونیدوس را خلع کردند. 5⃣ در اینجا باید اضافه کنم که مورخین تصویری بسیار تحریف شده از کوروش ساخته‌اند و کوشیده‌اند تا میان و نوعی پیوند نزدیک ایجاد کنند. 6⃣ توجه کنیم که نه تنها در کتیبه استوانه‌ای کورش به مناسبت فتح بابل، بلکه در تمامی سنگ‌نبشته‌های ایرانِ آن عصر نامی از نیست و در منابع یونانی هم هیچ اشاره‌ای به رابطه کوروش با یهودیان نشده است. 7⃣ در واقع، در زمان فتح بابل، خاندان سلطنتی و اسیر و برده نبودند که کوروش آن‌ها را نجات دهد!! 8⃣ آنها، چنان‌که گفتم، زندگی پر تجمل و راحتی داشتند و در دوران نبونیدوس می‌توانستند به بازگردند ولی این کار را نکردند. البته کوروش هم اجازه داد که آن‌ها به بازگردند ولی آنها چنین نکردند. 9⃣ تنها یکی از شاهزادگان به نام (زاده بابل) در رأس گروهی از اشراف و برای بازسازی سفری بسیار پر تجمل به اورشلیم کرد ولی این گروه بعد از مدت کوتاهی به بابل بازگشتند. 🔹 ادامه دارد... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ بازسازی معبد سلیمان توسط زروبابل! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 اسطوره تبعید یهودیان به بابل (4) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت پنجم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ مدارک تاریخی ثابت می‌کند که خاندان سلطنتی ترجیح دادند به جای بازگشت به سرزمین خود در شهرهای بزرگ و دربار ساکن شوند و به همین دلیل در دوران در میان ایرانیان مستحیل شدند و نسل آن‌ها کاملاً منقرض شد. 2⃣ ادعای سران بعدی که خود را از نسل خاندان داوود و شاهان می‌خوانند صحت ندارد و در کتاب زرسالاران نشان داده‌ام که این جعل در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم میلادی به وسیله صورت گرفت. 3⃣ در دوران به مدت دو قرن سرزمین سوریه و فلسطین جزء ایران است و در دربار ایران حضور دارند. 4⃣ بررسی دقیق در نشان می‌دهد که مأموریت برای بازسازی با مخالفت مردم شهر، که مخالف اعاده حاکمیت اشراف و بودند، مواجه شد و به همین دلیل کوروش دستور متوقف کردن آن را صادر کرد. بازسازی معبد تنها در سال دوم سلطنت داریوش اول از سر گرفته شد. 5⃣ اقتدار در ایران نه از زمان کوروش و داریوش اول بلکه از زمانی شروع شد که یک زن دسیسه‌گر یهودی به نام با راهنمایی پسرعمویش به نام از طریق مکر و حیله و طبق نقشه قبلی همخوابه شد، خود را در مقام ملکه ایران جای داد و کمی بعد به قتل عام فجیع هامانِ وزیر و بزرگان ایرانی دست زد که مخالف بودند. داستان این دسیسه عجیب و کشتار خونین در به یادگار مانده و اولین و بزرگ‌ترین اسطوره تاریخی در زمینه دسیسه‌گری سیاسی و اطلاعاتی و است. 👇👇 ادامه 👇👇
✡ مقبره استر و مردخای در ایران / همدان! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
. 6⃣ آرامگاه در ایران است و در طول قرون اخیر بارها به وسیله بازسازی و ترمیم شده است. 7⃣ بعد از این کودتای خونین، در ایران قدرت فراوانی به دست می‌آورند و در دوران سلطنت اردشیر اول، پسر خشایارشا، کاهنی به نام را از سوی خود به عنوان حاکم دینی منصوب می‌نمایند ولی خود در پایتخت و شهرهای بزرگ ایران باقی می‌مانند و بتدریج در مردم این سرزمین مستحیل می‌شوند. چرا؟ چون به قول ، چون شهر شوش را دیدند به خود گفتند اینجا از سرزمین اسرائیل بهتر است و هنگامی که به شوشتر رسیدند گفتند اینجا از سرزمین اسرائیل دو چندان بهتر است! 8⃣ اسطوره استر بعدها سرمشق الیگارشی یهودی شد و بارها در تاریخ تکرار گردید. از همین طریق بود که نفوذی فوق‌العاده در کسب کردند یعنی زنی به نام را به همسری سلیم، پسر هرزه سلطان سلیمان خان، درآوردند و بعد از طریق دسیسه، سایر شاهزادگان عثمانی را به قتل رسانیدند و سلیم دوم را سلطان کردند. نوربانو سلطان یهودیه مادر سلطان مراد سوم است. این کانون مسئول جنگ‌های ایران و عثمانی از زمان سلیم دوم است. 9⃣ در اروپای جدید یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، وارد کردن زنی زیبا به نام به خوابگاه است که ملکه فرانسه شد و موقعیتی بی‌رقیب برای کسب کرد. 🔟 در حرمسرای آقا محمدخان قاجار و فتحعلی شاه قاجار هم زنی به نام مریم خانم را می‌شناسیم که در کنار حاجی ابراهیم خان اعتمادالدوله (صدر اعظم یهودی تبار و نیای خاندان قوام شیرازی) نقش مهمی در دسیسه‌های سیاسی آن زمان ایفا نمود. (آقا محمدخان با این‌که خواجه بود ولی حرمسرا داشت.) از این نمونه‌ها فراوان است. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/ESSTER ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یک یهودی، صحنه‌گردان کشتار حجاج ایرانی! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صحنه‌گردانی افسر یهودی در کشتار حجاج ایرانی 1️⃣ در مستند به بررسی نقش یک آلمانی‌تبار در کشتار حجاج ایرانی در نهم مرداد سال ۶۶ پرداخته است: 2️⃣ نکته‌ی بارز مستند حج خونین این است که در فرآیند تحقیقات برای تولید این مستند به یک شخصی آلمانی به نام برخوردیم. 3️⃣ او فردی است که فرماندهی پلیس ضد تروریسم آلمان را بر عهده داشته و یک کهنه‌سرباز کارکشته در جنگ‌های شهری است. 4️⃣ نکته‌ی عجیب در مورد این شخص آن است که در روز کشتار حجاج در حج سال شصت و شش همین فرد فرمانده میدان بوده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سومین اسطوره تاریخی که اندیشه و فرهنگ سیاسی یهودیت جدید را شکل می‌دهد، اسطوره دیاسپورا است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اسطوره دیاسپورا یا آوارگی (1) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت ششم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ سومین اسطوره تاریخی که اندیشه و روان‌شناسی و فرهنگ سیاسی را شکل می‌دهد، اسطوره است. 2⃣ یعنی مدعی‌اند که در سال 70 میلادی رومی‌ها را به آتش کشیدند و را از و ایالت بیرون کردند و به این ترتیب دورانی طولانی آغاز شد که آن را (دوران تبعید، پراکندگی و آوارگی) می‌نامند که تا به امروز ادامه دارد! 3⃣ این اسطوره نیز فاقد هرگونه پایه واقعی است و یک افسانه‌ی به کلی جعلی است. 4⃣ به نظر ما، دوران دیاسپورا در واقع دوران تکوین و پیدایش یهودیت جدید است یعنی یهودیتی که در زیر رهبری و بر اساس به عنوان یک سازمان جهان‌وطنی عمل می‌کند. 5⃣ برخی محققین معتبر ، مثل حاخام آمریکایی، همین نظر را دارند و پیدایش پدیده‌ای به نام را از اواخر قرن اول میلادی و در پیوند با ظهور و فقه حاخامی می‌دانند که بعداً در مدوّن شد. 🔹 ادامه دارد... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ مردم به معبد سلیمان پناه بردند و در جریان جنگ آن‌ها با مهاجمین رومی و متحدین یهودی ایشان معبد سلیمان تصادفاً به آتش کشیده شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اسطوره دیاسپورا یا آوارگی (2) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت ششم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ در زمان ظهور عیسی مسیح (ع) و روحانیون ، که به دو گروه (کاهنان) و تقسیم می‌شدند، پیوند نزدیکی با کانون‌های حاکم بر داشتند. 2⃣ از سال 63 پیش از میلاد و سلطه امپراتوری روم بر سرزمین ، در میان یک گروه به شدت ایجاد شد که حتی نام‌های رومی بر خود می‌گذاشتند. 3⃣ آن‌ها به دلیل پیوند با به قدرت رسیدند. و بعدها در جنگ‌های ایران با روم خدمات اطلاعاتی و نظامی فراوانی به رومی‌ها کردند و به این ترتیب به یکی از کانون‌های مقتدر سیاسی در روم تبدیل شدند. 4⃣ مقتدرترین این اشراف یهودی رومی‌گرا است که از طرف امپراتوری روم به عنوان شاه منصوب شد. در زمان ظهور عیسی مسیح (ع) سه پسر هیرود بر سرزمین یهودیه حکومت می‌کردند. 5⃣ مردمی که به مسیح گرویدند بیگانه نبودند بلکه همان مردم منطقه بودند که از تبار قبایل به شمار می‌رفتند و قبل از ظهور مسیح شاهد موجی گسترده از گرایش به یکتاپرستی موسوی و عصیان علیه روحانیون در میان آن‌ها هستیم. 6⃣ خاندان سلطنتی و اشراف و روحانیون (هم صدوقیون و هم فریسیون) با قساوت شدید به سرکوب مسیحیان اولیه دست زدند در حدی که شدت عمل آن‌ها با اعتراض دولت روم مواجه شد. 7⃣ سی‌وسه سال پس از ماجرای مصلوب کردن! عیسی مسیح (ع) موجی از انقلاب سراسر سرزمین کنونی فلسطین را فرا گرفت و این موج در سال‌های 66 تا 73 میلادی بار دیگر شعله‌ور شد. 8⃣ در جریان این انقلاب، در سال 70 میلادی شهر به تصرف مردم درآمد و اشراف و روحانیون یهودی به تشکیل ارتش‌های خصوصی دست زدند و در کنار لژیون رومی به قتل‌عام مردم پرداختند. 9⃣ گروهی از مردم به پناه بردند و در جریان جنگ آن‌ها با مهاجمین رومی و متحدین ایشان معبد سلیمان تصادفاً به آتش کشیده شد. 🔹 ادامه دارد... ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ نقشه‌ی دیاسپورا (پراكندگی) یهود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودا ناسی با تدوین اولین مجموعه فقهی یهودی به نام میشنا بنیان یهودیت جدید را ریخت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اسطوره دیاسپورا یا آوارگی (3) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت ششم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ آتش‌سوزی تصادفی فوق و تخریب آغاز نیست. یعنی در سال 70 میلادی اشراف و روحانیون از سرزمین مهاجرت نکردند. 2⃣ تا حدود سه قرن و نیم پس از ماجرای تخریب معبد سلیمان مرکز همچنان در بود و آن‌ها بتدریج و برای کسب و کار و تجارت به مهاجرت کردند. 3⃣ در سال 193 میلادی ریاست یهودیان را به دست گرفت و حدود 50 سال با قدرت فراوان بر ایشان حکومت کرد. این یهودا ناسی شخصیت بسیار مهمی است و در واقع بنیان‌گذار به شمار می‌رود. 4⃣ او با خاندان رومی سوروس رابطه نزدیک داشت و یکی از رجال سیاسی مقتدر و ثروتمندان بزرگ امپراتوری روم به شمار می‌رفت. و همو بود که با تدوین اولین مجموعه فقهی یهودی به نام بنیان یهودیت جدید را ریخت. ادامه کار بر روی میشنا به تدوین انجامید. 5⃣ حتی در نیمه دوم قرن چهارم میلادی ژولیان، امپراتور وقت روم، چنان رابطه نزدیک با داشت که در میان مسیحیان به معروف شد. 6⃣ سرانجام، در اوایل قرن پنجم میلادی شورای و مرکز فعالیت خود را به طور کامل در بین‌النهرین قرار داد و این اقدام کاملاً ارادی و طبیعی و به خاطر منافع مالی و تجاری و سیاسی بود. 7⃣ یعنی در طول این چهار قرن هیچ‌گاه مسئله‌ای به نام اجباری از و سرزمین فلسطین وجود نداشت. 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/Diaspora ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یهودیان افراطی می‌خواهند با تخریب مکانی که شش قرن به آن بی‌اعتنا بودند و مسلمانان احترام و تقدس آن را حفظ کردند، معبد سوم را برپا کنند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اسطوره دیاسپورا یا آوارگی (4) ✡ اسطوره‌ها و بنیان‌های اندیشه سیاسی یهود (قسمت ششم) 🌐 مصاحبه با استاد عبدالله شهبازی 1⃣ عجیب است که در این دوران طولانی هیچ تلاشی برای بازسازی نکردند در حالی‌که مثلاً در دوران اقتدار می‌توانستند این کار را بکنند! و عجیب است که در دوران بیزانسی هم نه مسیحیان و نه یهودیان به بازسازی این معبد دست نزدند! 2⃣ تنها بعدها، پس از فتح به وسیله خلیفه عمر در ربیع‌الثانی سال 16 هجری/ 637 میلادی، بود که مسلمانان در جوار محل معبد، (قدس شریف) را ساختند و در اواخر قرن هفتم میلادی عبدالملک مروان، خلیفه اموی، این بنا را کامل کرد. 3⃣ مورخین در این تردید ندارند که عمر بدون خونریزی و تخریب وارد شد و زمانی‌که به محل رفت این محل تلّی از خاک بود. 4⃣ جالب است بدانیم که عمر در جریان لشگرکشی به سوریه قصد فتح منطقه را نداشت ولی شام و فلسطین او را به این کار ترغیب کردند و به او در تصرف شهرهای منطقه یاری رسانیدند! 5⃣ در جریان فتح بیت‌المقدس یک سرشناس یمنی معروف به اسلام آورد و به یکی از مشاوران عمر و سپس عثمان بدل شد. بعدها، کعب‌الاحبار و کعب‌الاحبارها تأثیرات بسیار مخربی بر اسلام بر جای نهادند. کعب‌الاحبار در اواخر عمر از مدینه به شام رفت و در دربار مقیم شد و در سال 35 هجری در دمشق فوت کرد. 6⃣ طبق روایت طبری و ابن‌اعثم کوفی، عمر دستور داد در محل عبادتگاهی که در جنب محل بود مسجد بسازند و سپس به دیدن محل معبد رفت. دید که محل معبد به تلّی از خاک تبدیل شده. با قبای خود مقداری از خاک را برداشت و مردم را ترغیب کرد که همین کار را بکنند و رومی‌ها و مردم بیت‌المقدس را شماتت کرد که خانه‌ی خدا را به خاکدان تبدیل کرده‌اند. سپس، تا آنجایی که مقدور بود بقایای بنای معبد را از زیر خاک خارج کردند. 7⃣ حالا افراطی ادعا می‌کنند که در زیر بنای کنونی واقع است و می‌خواهند با تخریب مکانی که یهودیان و مسیحیان حدود شش قرن به آن بی‌اعتنا بودند و مسلمانان طی 1400 سال احترام و تقدس آن را حفظ کردند را بر پا کنند. (معبد اول گویا در جریان لشگرکشی بخت‌النصر تخریب شد و معبد دوم در سال 70 میلادی). 🔹 ادامه دارد... 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/Diaspora ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: