eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 با او مرگ، استمرار و فتح است. 🔷🔹 معلى بن خنيس به امام صادق عليه السلام مى‏ گويد: كاش كار به دست شما مى‏ رسيد و ما به فراخى مى‏ رسيديم. 🔹حضرت مى‏ فرمايد: در اين صورت جز رنج روز و بيدارى شب نبود و هيچ ظلمى، مظلومى را در راحت نگاه نداشته جز اين ظلم بر ما كه كار را بر ما راحت نموده است. 🔹 اين انتظار امن و رفاه و دست‏يابى به آرمان‏ها همان آفتى را به دنبال مى‏ آورد كه آن دوست رنج كشيده به آن مبتلا شده كه اگر در كنار معصوم، به آن آرمان‏ها دست نيابد، متزلزل خواهد شد و عقب خواهد كشيد، 🔹در حالى كه از ما مى‏ خواهند تا زمينه‏ ى تحول و امكان انتخاب را فراهم كنيم. وصول نتيجه مربوط به اطاعت و اقبال ديگران است. 🔹كه چه بسا روى نياورند و يا سركشى نمايند. از ولى خود ببرند و با پاى حجاج بيعت كنند تا مبادا امام زمان را نشناخته باشند و به مرگ جاهليت گرفتار شده باشند. 🔹 آن‏ها كه در تنهايى و جمع در تربيت و سلوك و اخلاق و در رابطه با اشياء و افراد و ملت‏ هاى ديگر نياز و اضطرار به خدا و رسول و حجت را احساس كرده‏ اند، مى‏ توانند از جان و مال و راحت خود بگذرند ولى نمى‏ توانند از ولى دست بشويند، كه بدون ولى زندگى محدود و كور است و با او مرگ، استمرار و فتح است. 🔹انا فتحنا لك فتحاً مبينا 📝 استاد علی صفایی حائری (رحمه الله) 📚 کتاب وارثان عاشورا،صفحه ۴۴ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir
⚡️بني‌اميه جلوی معرفی را گرفتند تا بتوانند شرک را به اسم ، به مردم تحمیل کنند. ⚡️ اگر انسان، دستگاه را نشناسد، نمی‌تواند را به پا کند؛ چون ممکن است جور را با عدل اشتباه بگیرد. ⚡️ و _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما که مي‌خواهيم عدالت به پا کنيم، بايد بفهميم جور و ظلم چيست؟ اگر ظلم و جور را نشناسيم، نمي‌توانيم دنبال عدالت باشيم. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند بني‌اميه مانع معرفي توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفي شرک را گرفتند تا مردم شرک را نشاسند. نظامي که بنی‌امیه به پا مي‌کند، مشرکانه است و خودش محور شرک است؛ این نظام را به اسم توحيد، به مردم قالب می‌کنند. اگر انسان، جور را نشناسد، نمی‌تواند عدل را به پا کند. اگر کسي خيال کرد عدالت سوسياليستي، عدالت است، ديگر چه ظلمي بدتر از اين مي‌تواند انجام بدهد؟ یا اگر کسي خيال کند می‌تواند ذيل نظريۀ اجتماعي غرب و ذیل نظریۀ بازار، عدالت ایجاد کند و بعد بخواهد با ایجاد شفافيت ذیل این نظریات، عدالت درست کند، مبتلا به ظلم می‌شود. مقصود این نیست که شفافيت را دنبال نکنيم؛ شفافيت به عدالت کمک مي‌کند؛ اما شفافيتی که در دستگاه نبي‌اکرم (ص) واقع می‌شود، اقتضائات و مناسک و شريعت خودش را دارد. برخی خيال مي‌کنند صرف نقد به عدالت منتهی می‌شود؛ البته در ادبيات مارکسيستي این‌گونه است، کسی که نقد می‌کند، آنتي‌تزي است که جبراً به يک سنتز مي‌رسد، یعنی نقد، به تحقق سنتز کمک مي‌کند. ولي در دستگاه نبي‌اکرم (ص) که این‌چنین نیست؛ اگر جهت‌گيري انسان در نقد، جهت‌گيري حقی نباشد، يعني اگر انسان در جهت پرستش خدای متعال نقد نکند، خودش به عامل ضد عدالت تبدیل می‌شود. الگوهاي توسعۀ مدرن، محور جور در عالم هستند و عالم را از جور پر کرده‌اند ـ «كَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ به‌خصوص که این الگوها در شکل اخير، توسعۀ پايدار را در مقياس جهاني دنبال می‌کنند و باز به‌خصوص که نظام سلطه در حال تبدیل توسعه به حکمراني مجازي است. لذا اين توسعه، ضد عدالت است. ساختارهايي که ذيل این توسعه برای تحقق عدالت شکل گرفته‌اند، اصل در جور هستند و جور را محقق می‌‌کنند، چون ساختارهای تکامل نفسانيت هستند؛ يعني ترازوها، جائرانه هستند. در این نظام، آن نفس‌هايي که غليظ‌ترند، بقيه را تحت سلطۀ خودشان درمي‌آورند؛ کمااينکه این اتفاق افتاده است و مردم را این‌گونه فریب داده‌اند که نظام سلطه، نظام طولي بود، اما نظام بازار، نظام عرضي است؛ در حالی که در نظام بازار، تسلط نفوس خبيثه از نظام سلطۀ قديم بیشتر است؛ يعني برده‌داري مدرن پيچيده‌تر از برده‌داري قديم است. امروزه تسلط نظام سلطه و نفوس خبیثه ـ از ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ روي صحنه تا ثروتمندان و امپراطوري‌هاي بزرگ پشت صحنه ـ سلطه‌شان بر جهان بيشتر از برده‌دارهاي قديم است و بيش از گذشته مردم را مي‌دوشند! اينها دارايي‌هاي انسان را به فعلیت رسانده و آن را تبدیل به ثروت کرده و مصادره مي‌کنند؛ حتی عواطف انسان یا جاذبه‌هاي وجودی بانوان را به فعليت رسانده، و به اسم کرامت، عدالت و آزادي، مصادره می‌کنند. بنابراین ما برای برپایی عدالت، بايد جور را بشناسيم، به‌خصوص جورِ تاريخي و اجتماعي. جور، يک نظام تاريخي دارد که بر محور اولياء طاغوت و مستکبرين است. اين فراعنه، يک نظام تاريخيِ استکبار برپا کرده‌اند. ما باید این نظام جائرانۀ تاريخي را بشناسيم. همچنین باید نظام اجتماعي جور و اضلاع مختلفش را در مقياس جهاني بشناسيم. اين نظام جائرانۀ جهانی، هم بُعد فرهنگي دارد، هم بُعد اقتصادي و هم بُعد سياسي. همۀ این ابعاد، جائرانه است. محور این ظلم، استکبار بر خداي متعال است؛ هروقت استکبار بر خداي متعال شکل گرفت، ظلم به مخلوقات هم شکل مي‌گيرد. نمی‌توان بر خدا استکبار کرد و در عین حال به مخلوق او، محبت کرد؛ کسي که زير بار خدا نمي‌رود، زير بار مخلوقات هم نمي‌رود؛ کسي که حاضر نيست ذيل خدای متعال که واجد همۀ اسماء حسناست، قرار بگيرد، ذيل مخلوق هم قرار نمی‌گیرد؛ این یک توهم است که گمان کنیم انسانی که بر خدا استکبار می‌کند، به دیگران فکر می‌کند. ما باید اين جورِ گسترده را که يک دستگاه جهانی است و شکل جديد آن، شامل کل تمدن جديد غرب می‌شود، بشناسیم. جور يعني عدل و ظلمِ به هم آميخته؛ و همين آمیختگی، کار را سخت مي‌کند؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ‏ الْحَقِ‏ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ‏»؛ اگر باطل از آميختگي با حق جدا شود و شفاف عرضه شود، کساني که دنبال حق هستند ترديد نمي‌کنند. وقتي حق و باطل آمیخته مي‌شود، کار، دشوار مي‌شود. اين نظام جائرانۀ جهانی، اصلي‌ترين حجاب عدالت است؛ بنابراین بايد آن را کنار بزنيم.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔸 محفل مجازی با عنوان بسترهای جبهه سازی فرهنگی اجتماعی استاد 🗓 سه شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۲۱ لینک ورود 👇 https://bit.ly/3fjfU3Y 🆔 @khosropanah_ir
📢 برنامه عصر 👈🏻 موضوع این برنامه : نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا 📡 گفت‌وگوی اینترنتی با دکتر سام ترابی ⏰ امشب ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه افق سیما تکرار روز بعد ساعت ۱۵:۰۰ و ۰۱:۰۰ 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 مداحی پویانفر با زبان اشاره برای ناشنوایان ◽️هر کس به زبانی سخن وصف تو گوید بسیار زیباست👌 🔳 @ANALYSTS
ما و دوگانۀ اسلام-استکبار یا دوگانۀ قسمت 1 از 2 بر سنت از راه داشتن در تاریخ که با -نسل‌های_پیشین_به_نفع_خودمان همراه است. دربارۀ این تعبیر (1779-1861) که در همعصرانش نظیر ولتر و هگل و کنت هم می‌توان یافت، نکاتی نهفته است: 1. تجدد غربی، نه تنها تاریخ «خودش» را یافت یا به تعبیر بهتر، جعل کرد، بلکه مخصوصاً از سدۀ 18 و 19 به بعد، به تاریخ ها و فرهنگ‌های دیگر، در ذیل تاریخ خودش پرداخت. البته این تصاحب نه به قصد خیرخواهی، بلکه برای آن بود که ما، همچون همۀ تاریخ‌های و تمدن‌هایی که در ذیل تجدد و در قالبِ پروژۀ (طلبِ عمران غیر غربی از غربی)، همۀ مفاهیم تاریخیِ تجدد غربی از تا و و و... را مفاهیمی متعلق به کلِ بشریت بدانیم و بالاجبار آنها را در قالب علوم طبیعی و اقتصاد و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، مبنای تمشیتِ امورمان کنیم. مابعدتجدد هم هرچند قدری از این روح تجدد اولیه کاسته، اما به‌نحوی دیگر در ذیل ایدۀ آنرا احیا کرده است. 2. «سلطه»، از مفاهیم بنیادین تجدد غربی است که هم در راست و هم در چپ تجدد، حضور داشته و دارد. به‌واسطۀ این سلطه، نمی‌توان مدعی شد در گوشه‌ای از جهان، بی‌اعتنا به آن زیست و اندیشید. این روح فاوستی، همچون شیطانی وسوسه‌گر، به إغوا یا به جنگ، حتی اگر خاقانی‌وار، قبای عزلت بر سر کشیم، ما را پیوسته در مضیقه و فشار و هجمه قرار می‌دهد. https://eitaa.com/mojtamaona/69
ما و دوگانۀ اسلام-استکبار یا دوگانۀ قسمت 2 از 2 3. به‌تبع نکتۀ 2، ضرورت و تقدم استقلال، بر آزادی روشن‌تر می‌شود. در مواجهه با جهانی که به تعبیر ساوینی، سودای آن دارد که _نسل‌های_پیشین» و چنانکه در پروژۀ و می‌بینیم، کل ثروت شرقی را به نفع خودش تصاحب و بازشناسی کند تا بر آنها سلطه و کنترل یابد، ، پیش شرطِ رهایی و آزادی است. استقلال، قدم اول در طریق تحول از و یافتنِ خویش است (صحیفه،ج15: 309). بی این استقلال، همۀ شعارهای آزادی بیان و آزاداندیشی، مزاحی بیش نیست. 4. برخلاف تصور رایج، این ایدۀ سلطه‌جویانه‌ای که انسان متجدد غربی را در اوج و فراز کلِ تاریخ می‌نهد، نه فقط در انگارۀ سوسیالیسم غربی، بلکه بیش از آن در لیبرالیسم و نولیبرالیسم و سرمایهداری متقدم و متاخر غربی نهفته است. این سلطه، محصول خروج و انسانِ غربی از دایرۀ تسلیم و در پیشگرفتنِ سودای بر کلِ تاریخ بشری، نه با توسل به علم و ارادۀ صاحبِ حقیقی تاریخ و تمسک به ، بلکه با تکیه بر عقل خودبنیادش بود. هرچند ایدۀ توسعه و ترقی در پیوند با سرمایه‌داری از دهۀ 1340 با برنامه‌های توسعۀ سرمایه‌داری بر ما تحمل شد، اما ما را در تنگنای توسعۀ بورژوازی و توسعۀ پرولتاریا گذاشت. لذا دوگانۀ لیبرالیسم-مارکسیسم جنگ سرد که بر دهن معاصر ما سایه افکنده، در ایدۀ سلطه‌جویانۀ ساوینی بر سنت و نفی تفسیر تاریخ بر اساس مشیت الهی هم پیمان بودند. شاید فرصت آن رسیده که با نظر به امکان از تاریخ تجدد که در انقلاب اسلامی فراهم آمده، به دوگانۀ ، این بیندیشیم و از دوگانه‌هایی همچون یا (یا حتی اخیراً ) گذر کنیم و بیش از این خودمان را عقب نگه نداریم. 5. با قدری تدقیق سخت‌گیرانه در ایدۀ ساوینی و نظایر او، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها و مقالات و کتاب‌های (حوزه و دانشگاه) با اتخاذ ، به مطالعۀ و پژوهش در مسائل اجتماعی یا تاریخی اسلام و ایران و شرق مشغول‌اند یا حتی آنها که به تکنولوژی‌های مدرن غربی به جان طبیعت (این آیت الهی) یا میراث هنر و معماری سنت اسلامی در افتاده‌اند، در حقیقت نه زایش علمی دارند، نه بنایی ماندگار می‌سازند و نه مسئله‌ای از مایِ شرقی مسلمان ایرانی را حل می‌کنند ، بلکه خودآگاه یا ناخودآگاه، شرق و ایران و مسلمین را در دستور کار دارند. https://eitaa.com/mojtamaona/69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجری فاکس نیوز: 📍شهرها تبدیل به منطقه جنگی شده و پلیس ها کشته می‌شوند...! ☑️ @Kavoshplus
🔻 اروپا علیه ماسک و واکسن کرونا 🔹کرونا کار بیل گیتس است... 🔹صدها هزار نفر در آلمان و انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی علیه بیل گیتس و توطئه کرونایی برای اشغال سایبری کشورها قیام کرده‌اند. 📚منبع👈 u.subz.ir/zyl eitaa.com/joinchat/2884567040C4edcdaf490
مفهوم‌شناسی فقه سیاسی.mp3
7.88M
🎙 استاد دکتر «احمد رهدار» 🔘 «مفهوم‌شناسی فقه سیاسی» 🔺 ، ، ، ، ، ، 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
🖋قسم به طور، فاران و فلسطین... ▪️در تورات مقدس می خوانیم: «يهوه (خداوند) از سينا آمد، و از سعير بر ايشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گرديد.» (1) در این آیه خداوند مطلع نور هدایت خویش را سه مکان بر می شمارد. اولین آن ها سینا، مجاز است از کوهی که خداوند شبی در آن هم کلام موسی شد و جلوه ای از ربانیت خویش را بر او نمایان ساخت. دومی، دشتی است به نام «سعیر» که از دریای مرده تا خلیج عقبه امتداد دارد و مکان آن، همان حدود فلسطین است. جایی که خداوند عیسی را مبعوث به رسالت نمود و آن نقطه را محل نزول برکات خویش بر عالمیان نمود. (2) و سومی، فاران نام دارد. دشتی که اسماعیل در آن سکنی گزید و برکت ابراهیم تجلی یافت. (3) در همین مکان مقدس که حدود مکه را در بر می گیرد، پیامبرانی از نسل ذبیح الله مبعوث شدند که آخرین و خاتم ایشان، مولای ما محمد مصطفی بود. ▪️خداوند این سه مکان را مبارک گردانیده و در قرآن کریم نیز بدان ها قسم یاد می کند. آنجا که می فرماید: «والتین و الزیتون؛ سوگند به انجیر و زیتون، و طور سینین، و سوگند به طور سینا و هذا البلد الامین، و سوگند به این سرزمین امن الهی...» (4) ▪️مراد از تین و زیتون، همان منبت و مکان رویش آن است که ارض مبارکه فلسطین می باشد که پروردگار عالم خاکش را متبرک به قدوم مسیحایی عیسی ابن مریم نمود و بر آن قسم یاد می کند. و طور سینین همان وادی مقدسی است که موسای کلیم چندی را بر ضیافت الله داخل گشت و مبعوث به رسالتی عظیم گردید. و مراد از سرزمین امن، همان محل عروج اولیاء الله و نزول ملائکة الله، سرزمین مکه است که حبیب قلوب بندگان صالح خداوند، حضرت محمد مصطفی در آن متولد گردید. 🔺تورات و قرآن را که روی هم می گذاری می بینی چه خوب حضرت حق، وعده ی چند هزار ساله ی خویش را یادآوری می کند و چه خوب با ضمیر «هذا» در «هذا البلد الامین» به اکمال این وفای به عهد گریز می زند. سبحان الله! «به راستی که وعده خداوند حق است» (5) و «خداوند هرگز خلف وعده نمی کند.» (6) 🖋 سید ابوالفضل ساقی (1) تورات مقدس، تثنیه33: 2 (2) قاموس کتاب مقدس، جیمز هاکس، ص642 (3) قاموس کتاب مقدس، جیمز هاکس، ص 477-478 (4) قرآن کریم، تین:1-3 (5) قرآن کریم، روم:60 (6) قرآن کریم، آل عمران: 9 www.bjes.ir
بازخوانی اندیشه اجتماعی علی حرب امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۷ لینک ورود به جلسه https://join.skype.com/mjxJXTKGPYQM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد 🔺عدالت با ۲ مفهموم دیگر در هم تنیده است، اگر از این ۲ جدا شود دیگر نخواهد بود.. 🗓 ۱۳۸۴/۶/۸ ☑️ @Sh_Aviny
✅ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کنند: 🔰 مراسم گرامیداشت رحلت جانسوز فقیه اقتصاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🎙 با سخنرانی: آیت الله 📆 پنج شنبه ۲۷ شهریورماه ۹۹ ساعت ۱۷:۳۰ تا اذان مغرب 🕌 قم، صحن اصلی مدرسه مبارکه فیضیه ⚜️ همچنین پخش زنده از طریق: 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel
🔶 در حاشیۀ کتابِ «سلوک در مکتبِ سلیمانی» اثری از دکتر 🔰 قصّۀ دلنشینِ «شدن‌های سلوکیِ» ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/soleymanii 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این که ما نمونه ای از دموکراسی موفق و ملتی نجاتبخش هستیم یک دروغه...! 📍وقتی غذا بر روی سفره نیست آرامش هم نیست/دموکراسی ما ورشکسته و از هم گسسته شده...! ☑️ @Kavoshplus
فلسفه فقه سياسي.mp3
7.59M
🎙 استاد دکتر «احمد رهدار» 🔘 «فلسفهٔ فقه سیاسی» 🔺 ، ، ، ، ، 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
🔹۱۱ اردیبهشت ۹۸ | ۲۰۳۰ کارخانه مُزدورسازی ☑️ @Sh_Aviny
4_5987716458287728891.mp3
20.34M
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی در باره حجاب الزامی در برنامه زنده زاویه شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ @nasiri1342
📆 به مناسبت روز شعر و ادب فارسی شعری از محمدحسین شهریار در وصف امام خمینی (ره): 🌿آبی که خاک کشور ما در میان گرفت خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت 🌿بنشان غبار فتنه که این نوبهار عشق چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت جان‌بخش بود باد بهارش به کوه و دشت هر جا گذشت سبزه بجنبید و جان گرفت ... 🌿سیمرغ دین به کوری اسفندیار کفر پرورد رستمی که کمین و کمان گرفت 🌿خواهم شدن به‌نعره، به خاک حکیم طوس کان ژنده پیل زنده شد و هفت خوان گرفت 🌿این «رهبر کبیر»، «خمینی بت شکن» خط امان خود از «امام زمان» گرفت 🌿سر پنجه «ولی» است کزین آستان برون بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت ... 🏴 @Sahifeh_noor
⚠️ به دولتهای منطقه هشدار می‌دهیم 🔹 امام خمینی(ره): بیش از این برای نجات یک سبع جنایتکار که اگر فرصت یابد منطقه را به آتش می‌کشد، زحمت نکشید و خود را به غرقاب هلاکت دچار نکنید. و وعده‌های امریکا و دیگران شما را غافل نکند که با ادامه کمک به ممکن است برای ملت و دولت ایران تکلیفی پیش آید که ما میل به آن نداریم. 📅 امام خمینی(ره) | ۲۲ بهمن ۱۳۶۱ 🏴 @EMAM_COM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آتش‌سوزی های آمریکا همچنان ادامه دارد 📍بیشتر شهر نابود شده/با یک جهنم روبه‌رو شدیم...! ☑️ @Kavoshplus
اصول و مباني فقه سياسي.mp3
7.46M
🎙 استاد دکتر «احمد رهدار» 🔻 🔘 «اصول و مبانی فقه سیاسی» ، ، ، ، 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh