eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.5هزار دنبال‌کننده
214 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توضیح بیشتری در مورد #استطاعت مالی برای #حج دارا بودن هزینه ضروریات زندگی و رو‌به‌راه بودن زندگی پس از ّبازگشت
✅ توضیح بیشتری در مورد مالی برای اگر کسی مقداری مال داشته باشد که برای مصارف کافی باشد، ولی این مال وسیله کسب و امرار معاش خود و خانواده‌اش باشد و قدرت امرار معاش از راه دیگری که مناسب شأنش باشد نداشته باشد، حج بر او واجب نیست. همچنین جهت انجام حج واجب نیست مکلف اموالی را که در ضروریات زندگی به آنها نیاز دارد و نیز سایر اموال مورد نیاز را (به مقداری که مناسب شأنش باشد نه بیش از آن) بفروشد. پس واجب نیست خانه مسکونی، لباسهایی که برای زینت دارد، و لوازم منزل را ـ در صورتی که اموال مذکور مناسب شأنش باشد ـ بفروشد؛ و همچنین واجب نیست ابزارهای کار خود را که به وسیله آن‌ها امرار معاش می‌کند بفروشد، و مانند آن همچون کتابهایی که برای تحصیل اهل علم لازم است. و خلاصه: اگر کسی بیش از مقداری که به آن احتیاج دارد در زندگیش مالی نداشته باشد و مصرف نمودن آن در حج موجب عسر و حرج برای او باشد، مستطیع نخواهد بود. ضمنا کسی است که پس از بازگشت بتواند هزینه زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین نماید، به نحوی که احتیاج به کمک گرفتن از دیگران نباشد و در حرج و مشقت هم قرار نگیرد . پس باید حال مکلّف طوری باشد که ترس از فقر و تنگدستی خود و خانواده‌اش ـ به علت رفتن به حج و یا مصرف نمودن پولش در راه حج_ نداشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شرکت در و 📝 طبق نظر آیت‌الله در نماز جماعت، اقتدا به برای حفظ اسلامی اشکالی ندارد و نماز صحیح است. 📝 آیت‌الله نیز خروج از (مسجدالنبی و مسجدالحرام) را در زمان نماز مناسب نمی‌دانند و شرکت در نماز جماعت آنها را بی‌اشکال می‌دانند، اما می‌فرمایند باید شخص حمد و سوره را خودش بطور آهسته بخواند؛ بنابراین نمازش فراداست و فقط همخوانی صورت می‌گیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ با توجه به حفظ ، و ائمه در قبرستان چگونه باید باشد؟ 🔴 ما موظف هستیم و عِرض خود را حفظ کنیم. 📝 دین اجازه نمی‌دهد کاری کنیم که موجب می‌شود ما مورد بی‌احترامی و هتک دیگران قرار بگیریم؛ هر چند این کار از نظر شرعی مشروع و مستحب باشد. ⚠️ توجه شود در اینجا منظورمان کارهای واجب نیست و صحبت بر سر مستحبات است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉ آیا #سجده بر فرش‌های مسجد نبوی جایز است؟ 📝 جواب: با توجه به حساسیت و احتمال برخورد ناشایست از سوی آنان بخاطر استفاده از مهر برای سجده، سجده بر فرش جایز است و واجب نیست برای رهایی از سجده بر فرش، به جای دیگری رفت؛ همچنین واجب نیست بدین جهت نماز را به تأخیر انداخت. #حج #احکام_حج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا در #نماز_قضا می‌توان به #اهل_سنت اقتدا کرد؟ ‌‌ 🔴 خیر؛ ⚠ آنچه آیت‌الله #خامنه‌ای به آن فتوا دادند (کافی بودن #نماز_جماعت با اهل سنت و جواز اقتدا به امام جماعت سنی)، برای نمازهای ادا است نه نمازهای قضا. پس کسی که مثلاً نماز صبح قضا دارد، اگر برای این نماز صبح قضا شده به اهل سنت اقتدا کند، کافی نیست و تکلیفش را انجام نداده‌است. #احکام_حج #حج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا می‌توان #نماز_جماعت را در #هتل یا محل اقامت کاروانها اِقامه کرد؟ ⚪ اشکالی ندارد؛ به شرطی که باعث انگشت‌نما شدن و متهم شدن #شیعه و نیز ایجاد تبلیغات سوء علیه شیعه نشود‌‌ و نگویند شیعه از حضور در اماکن عمومی مسلمین خودداری می‌کند که در این صورت عدم حضور در اجتماعات مسلمین جایز نیست. ⚠ ضمنا توصیه هم این است که تا امکان دارد شیعیان در مساجد و اجتماعات مسلمین حضور پیدا کنند؛ زیرا حضور شیعه در این اجتماعات، برکاتی دارد. #احکام_حج #حج
🔴 زنی که برادر یا خواهر انسان را شیر داده، به انسان محرم نمی‌شود. 🔴 اگر زن از شیر شوهر خود بچه‌ای را شیر دهد، بعد شوهر دیگر کند و از شیر شوهر دوّم بچۀ دیگر را شیر دهد، آن دو بچه به یکدیگر محرم نمی‌شوند. #احکام_شیر_دادن
🔴 شیر دادن مادربزرگ به نوۀ دختری 📝 اگر زنی بچه‌ای را با شرایطی که گفته شد، شیر دهد (به این زن، «مرضعه» و به شوهر او «صاحب اللبن» می‌گویند)، پدر آن بچه (اب المرتضع) نمی‌تواند با دخترهایی که از آن زن (مرضعة) به دنیا آمده‌اند و همچنین دخترهای شوهر آن زن (صاحب اللبن) ازدواج کند، و چنانچه یکی از آنها فعلاً زن او باشد عقد او باطل می‌شود. ⚠️ بنابراین اگر زنی به نوۀ دختری‌اش شیر بدهد، آن بچه می‌شود فرزند رضاعی مادربزرگ خود و پدر بچه با مادر بچه که حالا خواهر رضاعی بچه است، به هم حرام می‌شوند.
؛ فریضه‌ای قطعی در اسلام
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
اهمیت اُضحیّه #اضحیه #قربانی #عید_قربان
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
مستحبات و مکروهات اُضحیّه #اضحیه #قربانی #عید_قربان
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
زمان اضحیه آیا قربانی حتما باید در روز عید قربان انجام شود؟
⛔️ رضایت به
مثلا اگر زن بداند که همسرش از لباس ژولیده یا حتی لباسی با یک رنگ خاص، متنفر است و چنین لباسی باعث دوری مرد از زن می‌شود، نباید چنین لباسی به تن کند. اگر نوع صحبت کردن زن طوری باشد که شوهرش را از خودش بِراند، این هم خودش یک منفّر است و زن باید از این نحو صحبت کردن پرهیز کند.
✅ برخی وظایف زن نسبت به شوهرش (۲) #آرایش #همسرداری
✅ برخی وظایف زن نسبت به شوهرش (۳) فرموده‌اند جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. باید به این نکته توجه کرد که آنچه باعث نزدیک شدن ما به خدا می‌شود انجام وظایف الهی‌ای است که بر عهده داریم.
✅ جهر و اخفات در قرائت
✅ بعد از اینکه صاحب #مال_گمشده پیدا نشد، چه وظیفه‌ای داریم؟ #لقطه
اگر بعد از آنکه یک سال اعلان کرد و صاحب مال پیدا نشد، مال را برای صاحبش نگهداری کرد و از بین رفت، چنانچه در نگهداری آن کوتاهی نکرده و تعدّی -یعنی زیاده‌روی- هم ننموده، ضامن نیست، ولی اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد، صاحبش مخیر است بین آنکه به صدقه راضی شود، یا عوض مالش را مطالبه کند و ثواب صدقه برای تصدّق‌کننده باشد.
✅ اثرات و تکالیفی که در اثر بر دوش انسان می‌آید هر کسی که مالی را غصب کند، قطعاً مرتکب کار حرام شده و فوراً باید مالی را غصب کرده به مالکش برگرداند؛ ‌‏اگرچه برگرداندن آن هزینه داشته باشد، یا رد آن مستلزم ضرر بر غاصب باشد و هر لحظه که مال را پیش خود نگه دارد، بر گناهش افزوده می‌شود. ضمناً غاصب هم «ضامن عین» است و هم «ضامن منافع». پس در صورت غصب، توبه کافی نیست و باید مال را رد کند و اگر مال آسیب دید، خسارت بپردازد و منافع مال را هم به صاحبش بپردازد. در مورد ضامن عین و منافع بودن بعداً بحث خواهد شد ان شاء الله.
، ضامنِ عین است ... ⚠ «ضامن عین»، یعنی اگر این مالی که شده، حتی بدون کوتاهی غاصب از بین برود یا آسیب ببیند، غاصب در صورت از بین رفتن مال، یا قیمت آن یا مِثْلِ همان چیز را باید به صاحبش بدهد و در صورت آسیب دیدن مال، غاصب باید خسارت را جبران کند. 📝 اگر چیزی که غصب شده «قیمی» باشد (مثل آن، از جهت خصوصیاتی که در جلب تقاضا دخالت دارد، فراوان نیست)، مثل گاو و گوسفند، باید قیمت آن را بدهد و چنانچه قیمت بازار آن به واسطۀ اختلاف عرضه و تقاضا فرق کرده باشد، به فتوای آیت‌الله سیستانی باید قیمت وقتی را که تلف شده بدهد؛ اما امام خمینی می‌فرمایند احتیاط آن است که بین قیمت روزی که آن چیز غصب شده تا قیمت روزی که غاصب می‌خواهد بهایش را پرداخت کند، بین غاصب و مالک مصالحه شود. 📝 و اگر چیزی که غصب شده و از بین رفته «مثلی» باشد (مثل و مانند آن از جهت خصوصیاتی که در جلب تقاضا تأثیر دارد، فراوان است)، مانند گندم و جو، باید مثل همان چیزی را که غصب کرده بدهد؛ ولی چیزی را که می‌دهد باید خصوصیات نوعی آن، که در جلب تقاضا تأثیر دارد، مانند چیزی باشد که آن را غصب کرده و از بین رفته‌است، مثلاً اگر از قسم اعلای برنج غصب کرده، نمی‌تواند از قسم پست‌تر بدهد.
✅ غاصب، ضامنِ منافع است ... 📝 «ضامن منافع»، یعنی مال، هر منفعتی که دارد، چه غاصب از مال استفاده کرده باشد یا استفاده نکرده باشد (مثلاً ماشینی را دزدیده و در پارکینگ گذاشته و از آن استفاده نکرده‌است)، غاصب باید اجرت المثل (بها و مالی که جهت استفاده از یک دارایی پرداخت می‌شود) استفاده از منافع متعارف مال را به مالک پرداخت کند. مثلاً اگر کسی یک ماشینی را یک ماه غصب کند، علاوه بر اینکه باید ماشین را به صاحبش برگرداند، باید اجرت و کرایۀ یک ماشین در طول یک ماه را نیز به مالک بدهد و نیز کسی که مثلاً خانه‌ای را غصب کرده، اگرچه در آن ننشیند، باید اجارۀ آن را بدهد. ⚠ اگر از چیزی که کرده منفعتی بدست آید، مثلاً از گوسفندی که غصب کرده برّه‌ای پیدا شود، مالِ صاحب‌مال است.
✅ در مورد () فردا، پنجم دی، به این نکته توجه شود: ⚠ بنا بر فتوای آیت‌الله وقت ادای ، تا زمان شروع بازشدن خورشید یا ماه است و ترک نشود که قبل از آن که شروع به بازشدن نمایند، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت و در زمان باز شدن ماه یا خورشید شروع به نماز کرد، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد؛ اما آیت‌الله می‌فرمایند بهتر است خواندن نماز آیات را به قدری تأخیر نیندازند كه خورشید یا ماه شروع به باز شدن كنند و لذا بنا بر نظر ایشان تا زمانی که ماه یا خورشید یه حالت طبیعی برنگشته، می‌توان نماز را به نیت ادا خواند. قبلاً در مورد نماز آیات مطالبی گفته شده که مومنین گرامی می‌توانند با فشردن آن مطالب را مرور کنند