eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
6.3هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
768 ویدیو
381 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی، کتاب، علما، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 کلام و فلسفه در میراث شیخ انصاری 🎤 آیت الله سید احمد : 🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم فعلا در دسترس ما هست، نمی‏توان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده ‏اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته ‏های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده‏ اند. 🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده ‏اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته ‏اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمی‏توانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه ‏های خاصی بوده‏ اند یا خیر؟ 🔹 هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمی‏توان از خلال نوشته ‏های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده ‏اند یا خیر؟ و عرض شد که از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده ‏اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده‏ اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است. 🔸 استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای نقل می‏فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه‏ ای که بودیم توصیه می‏کردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد می‏رفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی می‏کنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند. 🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم‏ ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده ‏اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما می‏گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‏گویم. 🔸 مرحوم شیخ می‏ فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمی‏گردد... 📚 خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲ ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥مصاحبه مرحوم آیت الله در مجلة الغري ، درباره استادش مرحوم علامه شیخ محمدجواد (مفسر و متکلم و فقیه آگاه و دغدغه مند) 🚩کشکول ناب حوزوی👇 ⭐️ @kashkolenab
آیت الله شیخ حسن نمازی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی از آیت الله نمازی در مسجد بنی هاشم اقامه نماز دارند 🕌آدرس مسجد بنی هاشم👇 https://nshn.ir/dc2bvEFYNx44pl 🟢کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💥تحصيلات فلسفی حضرت آیت الله در بیان شاگرد مستقیم ایشان مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی 📚کاوش‌های عقل عملی. ص79 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔘 @kashkolenab
❓نام درست کتاب معروف الدین طوسی چیست ؟ ✍نظر دقیق مرحوم علامه 🚩کشکول ناب حوزوی👇 ⭐️ @kashkolenab
My Recordingاهمیت کلام و مباحث اعتقادی.mp3
زمان: حجم: 2.55M
💥انتقاد از کم کاری حوزه در عرصه های مختلف و بیان اهمیت علم کلام و پاسخ به شبهات + معرفی مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین و مرحوم علامه + خاطره ای از آیت الله العظمی 🎤حضرت استاد ♻️نشر حداکثری💯 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
💥بنابر روایات متعدد و معتبرى كه از ائمّه طاهرین(علیهم السلام) رسیده، حقیقت لیلةالقدر به وجود فاطمه زهرا(علیها السلام) تفسیر شده است. ✍آیت الله ره: 🔹از آن جمله، بیان نورانى امام موسى بن جعفر(ع)(علیها السلام)در تفسیرِ آیات آغازین سوره دخان می‌باشد:مردى نصرانى به خدمت امام موسى كاظم(علیه السلام) شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدى كه بیان می‌داشت تفسیر باطن این آیات را جویا شد:حم وَ الْكِتَبِ الْمُبِینِ إِنَّا اَنْزَلْنهُ فِى لَیْلَة مُّبَرَكَة إِنَّا كُنّا مُنْذِرِینَ فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِیم(1)؛ حم، سوگند به این كتاب روشنگر كه ما آن را در شبى پربركت نازل كردیم، ما همواره انذار كننده بوده‌ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حكمت (الهى) تدبیر و جدا می‌گردد.امام در پاسخ فرمودند: اما «حم»، محمّد(ص) می‌باشد و «كتاب مبین»، على(علیه السلام) می‌باشد. و اما «اللّیلة»، فاطمه(علیها السلام) می‌باشد.(2) آرى، حقیقت لیلةالقدر، وجود یگانه زهراست. و چرا چنین نباشد؟ حال آنكه لیلة‌القدر، ظرفِ نزول قرآنِ صامت است و فاطمه، ظرف نزول یازده قرآن ناطق. انسان‌هاى به تكامل و فعلیّت رسیده، قرآن ناطقند و این فاطمه است كه ظهور یازده كلام اللّه ناطق گردیده است: 🔸حامل سرّ مُستَسِر، حافظ غیب مستتر * دانش او احاطه بر دانش ماسوا كند لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا * صبح جمال او طلوع، از افق علا كند.(3) 🔹فاطمه، از نظر حقیقت، باطن لیلةالقدر است. وَ ما اَدْریكَ ما لَیْلَةُ القَدْر ؛ چه كس را یاراى آن خواهد بود تا لیلة القدر را درك نماید؟! 🔻پاورقی: 1. دُخان (44): 1-4. 2. تفسیر برهان، ج 4، ص 158. اصول كافى، ج 2، ص 326، «كتاب الحجّة، باب مولد النبّى»، حدیث 4. 3. دیوان کمپانی، آیت الله ،ص 39. 📚جامی از زلال کوثر ، ص۱۸ و ۱۹ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
✅️متن پیام حضرت آیت الله قرهی مدظله العالی به مناسبت شبهای قدر : سلام علیکم إن شاءاللَّه طاعات و عبادات همه شما مومنین و مؤمنات قبول، توصیه اینجانب به همه عزیزان همان توصیه حضرت آیت الله العظمی شاه آبادی برای این شبهای با فضیلت است؛ امید است حقیر را حلال و در ادعیه این شبهای باعظمت فراموش نفرمائید . حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: برای رؤیت شب قدر؛ در شب‌های نیمه شعبان، 19،21،23 و 27 ماه مبارک رمضان، دو تا دو رکعت نماز بخوانید، در هر رکعت: حمد یک مرتبه، کافرون سه مرتبه و توحید سه مرتبه. بعد از چهار رکعت، به سجده می‌روید و سیزده بار «استغفر الله» می‌گویید. خیلی خیلی التماس دعا دارم العبد الفقیر روح الله قرهی 🌹 📌یاوران امام مهدی (عج ) https://eitaa.com/joinchat/2242314333C294766a9ff
💥نزول قرآن برخی نویسندگان معاصر فرضيه دو مرتبه نزول قرآن را منکر شده اند و می گویند آیات "انا انزلنا فی لیله القدر" ، "فی لیله مبارکه" ،مربوط به همان دو سوره خاص یعنی "قدر" و "دخان" می باشد یعنی این دو سوره در شب قدر نازل شده اند ولی مختصری دقت، بطلان این عقیده را روشن می سازد وجه خاصی در این دو سوره وجود ندارد که لازم شود در شب قدر نازل شود صرف اینکه مطلبی درباره شب قدر دارد باعث این اختصاص نمی شود بلکه معمولا اهمیت یک زمان خاص را پیش از آن زمان می گویند تا افراد آماده شده استفاده نمایند به علاوه ضمیر مذکر در "انزلناه" نمی تواند به سوره برگردد و اگر بگوئید به "بعض القرآن" برگردد می گوئیم سخنی از بعض القرآن نبوده تا مرجع ضمیر شود. سخن از کل قرآن هم نبوده لیکن اراده کل شده که امری طبیعی است 🔹به علاوه روایات اهل بیت نیز این مطلب را روشن می سازد که نزول قرآن در شب قدر بوده است به عنوان نمونه به روایت سهل بن زیاد و حفص و ابی بصیر و... و به خصوص تعبیر مثل روایت حمران که: "قرآن جز در شب قدر نازل نشده است" توجه شود که این مطلب جز با نزول دفعی قرآن معنی نمی دهد. 📚کتاب شناخت قرآن ، آیت الله محمدعلی ، ص36-37 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
‍ ‍🔺نقدی بر برنامه‌ی زندگی پس از زندگی یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای بشر، اطلاع از وضعیت زندگی پس از مرگ است. ضمن این‌که شنیدن تجربه‌ی کسانی که سکرات مرگ دیده‌اند، تأثیر زیادی روی انسان دارد و ایمان را تقویت می‌کند. اما آفات اینجور مباحث چیست؟ وقتی باب این را باز می‌کنیم که ادعاهای افرادی را که راهی برای اثبات یا رد آن نداریم، اما به‌خاطر این‌که اعتقادات ما را تقویت می‌کند می‌پذیریم و نشر می‌دهیم، و می‌خواهیم که جامعه هم به آن اعتماد کند، در واقع این فرصت را برای شیادان و مخالفان هم ایجاد کرده‌ایم! مثلا اگر BBC آمد و برنامه‌ی مشابهی ساخت و عده‌ای را آورد که مدعی این تجربه هستند و آن‌ها گفتند که در تجربه‌شان دیدند که نماز و روزه و دستورات اسلام مانع رشد آن‌ها شده است، چگونه می‌شود گفت که حرف آن‌ها غلط است اما حرف این‌ها درست است؟ اسلام دین یقین است، یقینی که از راه عقل و نقل معتبر باید به‌دست آورد؛ اسلام، ایمان از راه‌های غیر معتبر را جایز نمی‌داند؛ اسلام بر پایه‌ی ظن و گمان یا خواب و شهود ساخته نمی‌شود، اینکه عده‌ای مدعی تجربه‌ی خاصی از مرگ هستند، یک تجربه‌ی شخصی است که برای دیگران حجت نمی‌شود و نباید بشود، حجت‌های مشروع در دین مشخص شده‌اند. برای شناخت حقایق پس از مرگ و ربط آن با اعمال ما در این دنیا باید به آیات و روایات رجوع کنیم نه تجربه‌ی مرگ یا خواب افراد. این تجربه‌ها نهایتاً می‌توانند به‌عنوان مؤیّد[تایید کننده] اصل وجود حیات پس از مرگ استفاده شوند بدون اعتبار جزئیات. ضمن این‌که: ۱- آیا ممکن نیست عده‌ای برای جلب توجه، در آنچه دیده‌اند اغراق کنند یا اساساً بر اساس شنیده‌ها از دیگران، یک داستان بسازند؟ چگونه قابل راستی آزمایی است؟ ۲- به فرض راستگویی، چه کسی تشخیص ‌می‌دهد تجربه بوده یا شهود یا خواب یا چیز دیگر؟ الهی بوده یا شیطانی؟ حتی مکاشفات اهل معنا گاهی شیطانی است و فقط اهل فن می‌توانند آن را تشخیص دهند. باید عقلانیت را در جامعه رشد بدهیم تا راه نفوذ شیاطین را ببندیم؛ این برنامه‌ها هرچند در کوتاه مدت بر افزایش ایمان مردم مؤثرند، اما می‌توانند مردم را به سمت خرافات و دوری از عقلانیت و نیز پیروی از مدعیان دروغین سوق دهند. پ.ن: این برنامه‌ی تلویزیونی، گفتگو با کسانی است که مدعی هستند تجربه‌ی پس از مرگ داشته‌اند و زنده شده‌اند. پ.ن۲: باید در این برنامه به این مساله توجه داد که این مشاهدات وحی الهی نیست و اگر این اظهارات با قرآن و سخن اهلبیت علیهم السلام مطابقت داشت مورد تایید خواهد بود. پ.ن۳: با تشکر از این برنامه که مساله توجه به مرگ و جهان پس از مرگ و لزوم توجه و عمل به اخلاق و احکام دینی را در بین بسیاری از مردم مورد تاکید قرار می دهد. 🚩کشکول ناب حوزوی👇 ⭐️ @kashkolenab