کشکول ناب حوزوی
💥نظریه علامه طباطبایی درباره #عالم_ذر #علامه_طباطبایی آیه را به گونه دیگری تفسیر کرده و نظر خاصی را
💥بررسی نظریه #علامه_طباطبایی درباره #عالم_ذر
✍حضرت آیت الله #سبحانی :
پرسشهایی پیرامون این نظریه وجود دارد که تا پاسخی قطعی به آنها داده نشود، نمی توان به آن اعتماد نمود.
اینک برخی از آن ها:
۱. شکی نیست که جهان، بر فردِ محیط بر زمان و مکان طوری تجلی میکند و بر فرد محاط و غرق در دل زمان و مکان جور دیگر; به عبارت دیگر جهان را از دو دریچه میتوان نگریست:
الف. از دریچه یک فرد محیط بر زمان و مکان. در این صورت تمام اجزای آن، جمع بوده و تفرق و تشتتی در آن راه نخواهد داشت.
ب. از دریچه فردِ محاط در زمان. در این صورت تمام پدیدهها به صورت پراکنده وجود خواهند داشت. ولی آیا این اختلاف مربوط به وسعت و یا ضیق بیننده است که یکی قدرتِ دید گسترده ای دارد و دیگری فاقد چنین دید و توانی است یا مربوط به خود حوادث و پدیدهها است؟! شکی نیست که این اختلاف مربوط به ذات جهان و خود حوادث و پدیدهها نیست. این دوگانگی مربوط به دیدِ وسیعِ فردِ محیط است که به او امکان میبخشد همه نقش و نگار قالی یا چین و شکن دریا یا مجموعه واگنهای قطار را یک جا مشاهده کند، در حالی که آن فرد محاط بر اثر کمی توان دید، در هر لحظه ای فقط یک حادثه و یک چین و شکن، بیش مشاهده نمی کند.
روی این بیان روشن میگردد که برای جهان، دو نشأتی بیشتر وجود ندارد: نشأتی به نام باطن و درون جهان و نشأتی به نام ظاهر و برون عالم; به عبارت دیگر برای پدیدههای جهان دو وجود متصور نیست: وجود جمعی و وجود تدریجی، بلکه برای پدیدهها یک تحقق و یا یک وجود بیش نیست که گاهی به صورت مجتمع و احیاناً به صورت متفرق دیده میشوند. اگر اختلاف وجود دارد مربوط به پرتوان و کم توانی بیننده است، نه خود حوادث وپدیده ها.
۲. حضور حادثهها و پدیدهها نزد خداوند، دلیل بر علم خدا بر تمام حوادث و رویدادهاست، زیرا حقیقت علم، جز حضور معلوم نزد عالم چیز دیگری نیست و موجودات جهان از این که فعل خداست، قهراً قائم با او و حاضر نزد او است; به عبارت دیگر حضور موجودات، نزد خدا مایه علم خدا به موجودات است، نه سبب علم موجودات به خدا.
خلاصه، ملاک علم خدا بر موجودات احاطه قیومی او بر تمام جهان است و چون احاطه از یک جانب است و تنها خدا محیط است و غیر او محاط میباشد، قهراً آگاهی منحصر به آن کس خواهد بود که محیط است و فرد محاط از علم سهمی نخواهد داشت. و نتیجه چنین حضوری، جز علم خدا بر اشیا چیز دیگری نیست و از آن علم موجودات به خالق یکتا فهمیده نمی شود.
به عبارت دیگر هدف آیه این است که خداوند از انسان به ربوبیت خود اعتراف گیرد و بندگان به آن گواهی دهند، ولی نتیجه حضور پدیدههای جهان نزد خدا، اثبات علم خدا نسبت به حوادث و جریان هاست; نه آگاهی موجودات از خدا. ممکن است تصور شود همان طور که حضور اشیا نزد خدا، سبب علم خدا بر آنها است هم چنین سبب میشود که اشیا نیز به خدا آگاهی داشته باشند. ولی این مطلب تصوری بیش نیست، زیرا حضور از آن نظر موجب علم میگردد که همراه با قیام شیئی با خدا و در نتیجه احاطه خدا بر آن شیء است و چنین صفت و ملاکی فقط در خدا موجود است. او قیوم و محیط بر جهان است در حالی که در دیگر موجودات چنین ملاک و خصوصیتی نیست. آنها محاطند و قائم به خدا.
۳. این تفسیر از اذهان همگان بسیار دور است و هرگز نمی توان نام آن را تفسیر نهاد، بلکه به تأویل نزدیک تر است. نهایت چیزی که میتوان گفت این است که این نظر، بُعدی از ابعاد معنای آیه است، نه بعد منحصر. گذشته از این، الفاظ آیه از قبیل (وَأَشْهَدَهُم عَلی أنْفُسِهِم) و نظایر آن، که به معنای گواهی گیری است، با این تفسیر ناسازگار است.
📚تفسیر موضوعی منشور جاوید ج۱، ص ۷۷
🔴 @kashkolenab
کانال آثار و اشعار علی مقدم
صوت سخنرانی ها
پادکست های کوتاه
یادداشت ها
متن اشعار
کلیپ های صوتی و تصویری شعرخوانی
مطالب مربوط به آموزش و نقد شعر
برش هایی از صوت جلسات مثنوی خوانی
اعلام جلسات
لینک کانال👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3757244420C1143bd604a
کوتاه_و_شنیدنی_ضرورت_پرداختن_به.mp3
3.38M
💥نیاز به پرداختن به فروع اعتقادی همانند فروع فقهی و عملی به روش اصولی
🎤حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی
🔹 اگر کلام مشتمل بر استنباط «ما یصح الاعتقاد به» است، میتوان آن را به دو بخش استنباط «ما یجب الاعتقاد به» و «ما لا یجب الاعتقاد به» تقسیم کرد.
🔸 بخش دوم علیرغم مهم بودن توسط متکلمین بررسی نشده است.
🔻 متکلم باید اولاً فقیه اصولی (مستنبط) و ثانیاً فیلسوف باشد.
#روش_شناسی_علم_کلام
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#نقد_حوزه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
_. __سیر تکامل متون درسی و مدارس فقهی__.pdf
542.2K
📚 #مقاله سیر تکامل متون درسی و مدارس فقهی
✍استاد سید احمد حسینی خراسانی
🗃منبع: فصلنامه فقه تابستان ۱۳۸۷ ، شماره ۵۶
#تاریخ_علوم
#تحول #فقه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بیانیه آیت الله العظمی #سبحانی درباره مساله تعطیلی شنبه ها بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نماین
استفتائی از محضر حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی درباره تعطیلی شنبه ها
❓با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن ساعات کاری اصلاح شده و عملاً به غیر از جمعه روز شنبه نیز به تعطیلات اضافه گردید، با توجه به مباحث پیش آمده از محضر جنابعالی درخواست داریم نظر شریفتان را در مورد تعطیلی روز شنبه و مغایرت یا عدم مغایرت آن با شرع مقدس بیان فرمایید.
✅پاسخ:
تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود.
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی👉
#تعطیلی_شنبه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام پیروزمند در گفتگو با صدای حوزه درباره "مسأله #معیشت_طلاب" مطرح کرد؛
📽 دیگر نگویید چرا شیخ انصاری از این حوزه بیرون نمی آید؟! / ما باید طاقت متوسط مردم را در نظر بگیریم!
مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی و مدیر گروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی:
▫️وضعیت معیشت طلاب اصلا خوب نیست و استمرار این وضعیت ضربه های سهمگینی به روحانیت خواهد زد!
🔹 نمی شود گفت خودتان را با این وضع سازگار کنید و عیب از شمای طلبه هست که دنیازده شدی!
🔸 زی طلبگی ارزش است و اگر این ارزش را از دست بدهیم قافیه را باخته ایم، اما این نباید باعث شود به شئونات زندگی و آبروی او بی تفاوت باشیم!
➕ وجه جمع اراده عمومی و اراده ولی جامعه
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
کشکول ناب حوزوی
تصاویری از دوران تدریس شهید رئیسی در حوزه علمیه مروی تهران
#مدرسه_مروی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب در مساله اجرت برای نماز جماعت ❌فتوای گذشته: س ۵۶۸: آيا جايز است امام
🔺تغییر فتوای رهبر معظم انقلاب در مساله اجرت گرفتن در واجبات
س ۱۱۱۲. آموزش مسائل شرعی چه حکمی دارد؟ آیا جایز است روحانیون دربرابر یاددادن مسائل شرعی به مردم، اجرت بگیرند؟
✅فتوای فعلی:
ج: آموزش مسائل حلال و حرام واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد.
❌فتوای سابق:
هر چند اجمالا آموزش مسائل حلال و حرام فينفسه واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن جايز نيست ولی گرفتن اجرت براي مقدماتي که اصل آموزش احکام متوقف بر آنها نيست و شرعا هم بر انسان واجب نيستند مانند حضور در مکان خاص، اشکال ندارد.
منبع
#تغییر_فتاوا
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
قاعده فقه در عدالت شیعه علی اکبریان.mp3
41.83M
💥قاعده عدالت در فقه شیعه
🎤استاد علی اکبریان
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#عدالت_اسلامی
#فقه_تمدنی
#فقه
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاه و دیدنی از دیدار مرحوم استاد فاطمی نیا با حضرت آیت الله #بهجت(ره)
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
#مجالسات_علما
از سمت راست:
مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی ناصری/مرحوم آیت الله حاج شیخ مجتبی بهشتی/ #رهبر معظم انقلاب/مرحوم آیت الله سید کمال فقیه ایمانی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
جلیلی با بیشترین محبوبیت و کمترین حس منفی در بین افراد مطرح برای نامزدی انتخابات
نکته جالب اینه که از نظر محبوبیت مهرعلیزاده از همه پایین تر و بیشترین حس منفی رو به خودش اختصاص داده
منبع: رصدخانه افکارسنجی دیتاک
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
آیت الله شیخ مرتضی قائنی از #علمای_تهران
امام جماعت مسجد مهدیه
واقع در میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام
🎥 فیلم مصاحبه 👉
🎥 فیلم مصاحبه با تسنیم👉
#معرفی_اساتید
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
استفتائی از محضر حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی درباره تعطیلی شنبه ها ❓با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش
استفتائی از محضر حضرت آیت الله #سیستانی درباره #تعطیلی_شنبه ها در عراق مربوط به ۱۹سال پیش
۱۰صفر ۱۴۲۶ مطابق با یک فروردین ۱۳۸۴
نشانی استفتاء در وبگاه رسمی دفتر
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی.pdf
468.7K
📚 جزوه: ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی
در اندیشه شهید #بهشتی
📍ارائه در موسسه دین و اقتصاد
✍استاد محسن #قنبریان
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab
n970721.mp3
916.9K
❓وضعيت پيروان ديگر مذاهب و ادیان و... در قیامت چگونه خواهد بود؟
🎤پاسخ حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی :
👥 افرادي که در جوامع مختلف زندگي مي کنند نسبت به انتخاب راه و مذهب حق سه گونه هستند:
1. يا نسبت به راه و مذهب حق غافل اند. اينان مادامي که غافل هستند تکليف نداشته و مذمتي نيز متوجه آنها نيست.
2. توجه دارند که عقايد و مذاهب ديگري نيز هست، اما به راهي که برگزيده اند يقين و جزم دارند. اينان به جهت يقيني که دارند مورد مواخذه قرار نمي گيرد هر چند مسير نادرستي را طي کرده باشد.
اين دو گروه هر چند ثبوتا تکليف دارند اما قلم مواخذه در مورد آنها برداشته شده زيرا عقاب آنها، عقاب بلابيان خواهد بود و اين امر از مولاي حکيم صادر نمي شود .
3. گروه ديگر کساني هستند که احتمال خلاف مذهب خود را مي دهد اما بي اعتنا به آن هستند. اين گروه مورد مواخذه قرار مي گيرد.
در مورد اينکه آيا دو گروه اول ثواب مي برند يا نه، مساله مبناي است. عمل اين دو گروه از آنجا که عمل نيکي نيست مستحق ثواب نيست اما اينکه آيا نيت آنها ثواب دارد يا نه، پاسخ در گرو آن است که معتقد باشيم آيا ثواب به عمل همراه با نيت داده مي شود يا ثواب متوجه نيت است. اگر عمل ملاک ثواب باشد، عمل اين دو گروه باطل است اما اگر نيت آنها نيز ملاک ثواب باشد از اين جهت مستحق ثواب و پاداش هستند.
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺۹ سال از نامه قبلی رهبر انقلاب به جوانان غرب گذشت.
🔸۹ سال قبل شگفتزده شدیم از مطالبه رهبری نسبت به ایستادن جوانان غربی مقابل صهیونیستها.
🔹ما به آینده ایمان نداشتیم و امروز را نمیدیدیم. امروزی که رهبری دوباره به همان جوانان نامه نوشته و گفته حالا شما در سمت درست تاریخ ایستادهاید.
✍دانیال معمار
📝متن نامه قبلی
📝متن نامه جدید
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
تصاویری از دوران تدریس شهید رئیسی در حوزه علمیه مروی تهران #مدرسه_مروی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashko
خاطرات حجت الاسلام اسماعیل رمضانی درباره دوران تدریس شهید رئیسی در حوزه علمیه مروی تهران
💎کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
💥شوخ طبعی #امام خمینی(ره)
✍استاد علی #دوانی(ره):
امام خميني كه در ايام جواني به آقا روح الله شهرت داشت، گاهي براي رفع خستگي با دوستانش به تفريح و بازي ميرفت. روزي يكي از همبازیانی ايشان نزد استادشان، شيخ عبدالكريم حائري (رحمة الله) آمد و گفت: من از آقا روح الله شكايت دارم.
#حاج_شيخ فرمود: چه شكايتي؟
گفت: آقا روح الله هر وقت توپ ميزند، سعي دارد به صورت من بزند، به طوری كه دو سه بار به دماغم خورده است و خون دماغ شده ام.
حاج شيخ در حالي كه تبسم ميكرد، گفت: آقا روح الله! عزيزم! مواظب باش دوستانت اذيت نشوند و شكايت نداشته باشند.
آقا روح الله گفت: آقا! من قصدي ندارم. وقتي توپ را پرت ميكنم، از بس دماغ اين آقا بزرگ است، توپ به آن ميخورد؛ تقصير من نيست.
از اين گفته، حاج شيخ و حضار و همبازي اش خنديدند.
📚امام خميني در آئينه خاطره ها، علی دوانی ص۵۳.
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
اعجاز بیانی قرآن کریم در پساپردۀ اسلوب ادبی عدول بین اسم و فعل (با تکیه بر نظریۀ نقشگرای یاکوبسن)__.pdf
982.8K
📙 #مقاله "اعجاز بیانی قرآن کریم در پساپردۀ اسلوب ادبی عدول بین اسم و فعل (با تکیه بر نظریۀ نقشگرای یاکوبسن)"
صاحبان علم و اندیشه در بررسی اعجاز قرآن کریم از دیرباز تاکنون به بخش بیان و اسلوب آن توجه ویژهای داشتهاند. در این زمینه پژوهشهای ارزشمندی انجام گرفته است که از این طریق ربانی بودن مصدر این متن بینظیر نیز نمودی بارز دارد. عدول بهعنوان یکی از اساسیترین شیوههای بیانی قرآن کریم به معنای تغییر در سیاق و اسلوب کلام است، که خود گونههای مختلفی دارد و اندیشمندان علم بلاغت به دستهبندی آن پرداختهاند. از جمله عدول از حقیقت به مجاز، عدول از تعابیر نزدیک و آسان به تعابیر دور و پیچیده، عدول از یک صیغه به صیغۀ دیگر در فعلها و اسمها که اغراضی را نیز برای آن بیان کردهاند. زبانشناسان نیز به اغراض فرعی تکنیکهای زبانی تأکید دارند. رومن یاکوبسن زبانشناس بنام روسی از اغراض فرعی بهعنوان نقشهای زبانی یاد میکند. وی برای زبان شش نقش ترغیبی، عاطفی، ادبی، همدلی، فرازبانی و ارجاعی در نظر گرفته است. پژوهش حاضر سعی دارد با تکیه بر نظریۀ نقشگرایی یاکوبسن، اغراض عدول بین اسم و فعل در قرآن کریم را بررسی و تحلیل کند و از این دریچه به اعجاز بیانی قرآن بنگرد. این بررسی نشان میدهد که عدول در هریک از آیات، مخاطب را دچار کاوش ذهنی و تعقل و تدبر میکند؛ تعقل و تدبری که از اهداف اساسی خداوند متعال در قرآن کریم است. نتایج نشان میدهد که دلالت اسم بر ثبوت و فعل بر تجدد و حدوث، بیشترین نمود را در این آیات داشته...
#علوم_قرآنی
#ادبیات
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
maktab osooli emam.mp3
39.21M
🔺مکتب اصولی امام خمینی ره
🎤استاد احمد مبلغی
روش امام خمینی در حوزه های سه گانه:
1️⃣ شناخت اعتبارات عقلایی.
2️⃣ شناخت تعامل شارع با اعتبارات عقلایی.
3️⃣ تطبیق اعتبارات عقلایی در فرآیند فهم نصوص .
#اصول
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
عکسی کمتر دیده شده از مرحوم #امام خمینی و مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی(از مراجع بزرگ نجف)
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab