eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️وقتی کلیسا مردم را از دین روی گردان کرد ✍️ استاد شهید : 🔹«کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیر انسانی اش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزاد فکران، از علل عمده گرایش جهان مسیحی- و به طور غیر مستقیم جهان غیر مسیحی- به مادّیگری است. 🔸ما این عامل را در دو بخش بررسی می‏کنیم: نارسایی مفاهیم کلیسایی در مورد خدا و ماوراء الطّبیعه و خشونتهای کلیسا. 🔹امّا بخش اوّل: در قرون وسطی که مسأله خدا به دست کشیشها افتاد، یک سلسله مفاهیم کودکانه و نارسا درباره خدا به وجود آمد که به هیچ وجه با حقیقت وفق نمی‏داد و طبعاً افراد باهوش و روشنفکر را نه تنها قانع نمی‏کرد، بلکه متنفّر می‏ساخت و بر ضدّ مکتب الهی برمی انگیخت. 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می خوانیم آنگاه که مفاهیم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مساله حقوق طبیعی و مخصوصاً حق حاکمیت ملی به میان آمد، عده ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عده در استدلال های خود برای اینکه پشتوانه ای برای نظریات سیاسی استبدادمابانه خود پیداکنند، به مسأله خدا چسبیدند و مدعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئول اند و وظیفه دارند. مردم حق ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقی در برابر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حق هرگونه مداخله ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می سازد و افراد را ذی حق می کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرفی می کند. 🔸امیرالمومنین پیشوای سیاسی و اجتماعی و امام معصوم و برگزیده حضرت حق درگیرودار صفین با مردم سخن گفت و فرمود: «حق تعالی با حکومت من بر شما برای من حقی بر شما قرارداده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است که مرا بر عهده شماست. حق همواره دو طرفی است؛ کسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینکه آن دیگری را هم بر او حقی است. و اگر کسی باشد که بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی ندارند، او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی گردد.» 🔹یعنی حق، متبادل است؛ هر کس از آن بهره مند شد، مسئولیتی در مقابل خواهد داشت.» 📚 علل گرایش به مادیگری، ص55 و 157 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥احراز سیادت 🎤پاسخ استاد سید مهدی رجائی(از شاگردان آیت الله مرعشی نجفی و محقق علم انساب) به کسانی که می‌خواهند بدانند آیا سید قطعی هستند یا خیر و توضیح ایشان در مورد وظیفه پژوهشکده انساب السادات در قبال ساداتی که نمی‌دانند به کدام امام معصوم می‌رسند ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
انتقاد یک جوان کم سواد و تحریفگرِ اخباری مسلک به سخنان آیت الله استادی
طرز تفکرات شخصی که ادعا می کند هم حوزه درس خونده ، هم دانشگاه و کتابهای متعددی نوشته در مسائل فقه و حقوق!! پ.ن: ماشاء الله چقدرم معتقد به تحمل مخالف و آزادی بیان و تعدد قرائاته و چقدر مودب!! این شده محقق فقه و حقوق!
کشکول ناب حوزوی
💥دبیرستان خصوصی امام صادق(ع) تحت نظر دانشگاه امام صادق (ع) مرحوم آیت الله مهدوی کنی(اصولگرا) اردو بر
💥جوابیه بی ادبانه و آمیخته با تهمت و نیت خوانی و... به انتقادات استاد حسینی قمی از ساختمان ۱۴ طبقه مربوط به امور حج و زیارت در قم ✍پ.ن: آقای احمدی از کجا فهمیدی که مواعظ آقای حسینی قمی ، در جامعه و مخاطبان اثری ندارد؟! از کجا فهمیدی که ایشان دنبال جذب مخاطب و مشتری به هر قیمتی است؟ از کجا فهمیدید که قبا و لباده ایشون گرون قیمته؟ بنده که سالهاست می بینم ایشون با همین لباده و عبا در تلوزیون و سر کلاسشون در مدرسه گلپایگانی شرکت می کنند و بسیاری اوقات پیاده رفتو آمد دارن!؟ بهتره گزارشی از فعالیتهاتون در این چندسالی که حج تعطیل بوده بدید! خجالتم خوب چیزیه! به جای اینکه درک بکنید اصل دغدغه رو شروع به تهمت زنی و... می کنید؟ آیا مطلعید که این ساختمانها در کنار خونه های فرسوده بسیاری از مردم قم مایه آبرو ریزی برای حوزه محسوب میشه؟ با خفه کردن و تفسیق منتقد صورت مساله رو نمیشه پاک کرد! همونطور که شیخ صادق چندسال پیش نتونست با اون نامه بی ادبانه خودشو مبرا کنه از اتهامات، شما و دوستانتون هم نمیتونید! 🌐کل ماجرا+فیلم👇 https://hawzahnews.com/xbLsq 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥معرفی تفسیر علی بن ابراهیم قمی 🎤حجت الاسلام دکتر علوی مهر 📺برنامه ضیافت هر روز ساعت ۱۸:۴۵ از شب
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا #استادی #معرفی
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از استاد میثمی تهرانی
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 به یاری خداوند، برنامه دروس تابستان ۱۴۰۱ به شرح ذیل است: 🔷دروس خصوصی: 🔹درس اصول (ادامه بحث مقدمات علم اصول): شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹درس فقه (ادامه بحث صلاة الجمعه): یک شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹حدیث خوانی بحار الانوار: دوشنبه تا چهارشنبه - ساعت ۱۸ 🔹مبانی اقتصاد اسلامی و جلسه روضه هفتگی: پنج شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹فلسفه اصول: جمعه ها - ساعت ۱۸ ---------------------------------- 🔻کلاسهای خصوصی در اندیشکده در پردیسان برگزار می گردد. 🔻برنامه کلاسهای عمومی به زودی در همین کانال اعلام می گردد. 💎@meisamee
💥نگاهی گذرا به برخی مبانی و نوآوری‌های فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی آیت‌ الله ✍حمیدرضا تمدن- حسین عزیزپور 🔺بدون شک سخن گفتن درباره شیوه‌های استنباط و مبانی اجتهادی مورد قبول نزد یک فقیه، فی نفسه امری دشوار است، تا چه رسد به آن که بخواهیم یک مقاله کوتاه را به آن اختصاص دهیم. این دشواری درباره‌ آیت‌الله‌ سیستانی جنبه‌ دیگری نیز می‌یابد؛ از آن رو که نوشتاری به خامه‌ ایشان منتشر نشده و همه‌ آنچه از مباحث فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی ایشان موجود است، تقریراتی است که شاگردان ایشان نگاشته‌اند. با این وجود، تأمّل در همین آثار موجود، به‌ویژه کتاب‌هایی مانند «قاعدة لا ضرر و لا ضرار» و «الرافد فی علم الأصول» که به دست دو شاگرد مبرّز سیّد سیستانی به عنوان تقریرات دروس ایشان تهیّه شده‌اند و نیز یافتن اشتراک سایر تقریرات منتشر شده و آنچه شاگردانشان درباره‌ استاد خود بیان کرده‌اند، می‌تواند تصویری کلّی از «شیوه‌ استنباط» وی به دست دهد که در این نوشتار با رعایت اختصار، به ارائه‌ گوشه‌ای از آرا و مبانی ایشان که شاید گاه بدیع به نظر برسد، خواهیم پرداخت. 🔺آیت‌الله‌ سیستانی و برخی نوگرایی‌ها در استنباط🔻 یکی از مسائل قابل توجّه که مطالعه درباره‌ی اندیشه‌های اصولی ایشان را با اهمّیّت می‌سازد، توجّه به زمینه‌های کمتر پرداخته شده یا فراموش شده در هر دو علم فقه و اصول فقه است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1. توجّه به تفاوت میان «مقام تعلیم» و «مقام افتاء» در روایات صادر شده از اهل بیت علیهم السلام: این مبنای ایشان همچون برخی موارد دیگر، آَشکارا از اندیشه‌های اصولی آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی وام گرفته شده و با دقّت نظر پرورش یافته است. توضیح آنکه طبق این مبنا، نمی‌توان همه‌ روایات را از یک جنس دانست؛ برخی معلّم‌گونه و در مقام آموزش به شاگردان بیان شده‌اند و برخی دیگر، طبیب‌وار در مقام پاسخ به پرسش‌کننده و حلّ مشکل وی در قضیّه‌ای مشخّص هستند. تأثیر این مبنا به بیان فنّی در بحث «اطلاق و تقیید» بوده و بر این اساس، اطلاق و عموم روایات را می‌بایست با نظر به مباحثی مانند تفکیک مقام تعلیم از افتاء، برای اثبات احکام شرعی مستند قرار داد. همینجاست که اهمّیّت «بررسی بافتار صدور روایات» نمایان می‌شود. 2. توجه به شأن ولایی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تفکیک حکم ولایی از حکم شرعی: پرداختن به شأن ولایی، یکی از مسائل با اهمّیّتی است که غفلت از آن، گاه موجب بروز اشتباه در تحلیل سخنان و رفتارهای پیامبر صلّی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام می‌شود؛ به این معنا که گاه از ایشان بنا بر در اختیار داشتن جایگاه زمام‌داری جامعه اسلامی (بیشتر درباره‌ پیامبر صلّی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام)، مراعات ظرفیّت راویان و دیگر ضرورت‌های زمانه، روایاتی صادر شده که مانند دیگر افعال و اقوال‌شان، ابدی تلقّی می‌شوند؛ حال آنکه توجّه به این شأن نیز، ضرورت یکسان نپنداشتن همه‌ روایات را روشن می‌سازد. این مورد در نگاه آیت‌الله سیستانی، یکی از ابزارهای حلّ تعارض میان روایات و همچنین شیوه‌ای در تبیین ابعاد ناظر به مشروعیّت‌یابی قوانین قانون‌گذار معتبر به شمار می‌رود... 🌐 ادامه 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺چله گرفتنسؤال: چله گرفتن چیست و آیا از نظر شرعی درست است؟ چله گرفتن مراقبت چهل روزه از خود برای دور کردن خود از گناهان و رسیدن به کمالات است تا این که شاید این چله و چله های دیگر مقدمه ای برای مراقبت دائمی انسان از نفس و اعمال خودش باشد. چله گرفتن امری پسندیده است و اگر هدفمند و با برنامه باشد می تواند آثار و برکات بسیاری در زندگی مادی و معنوی و دنیا و آخرت انسان داشته باشد. قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۱۴۲ عبادت چهل روزه حضرت موسی علیه السلام در میقات را مطرح کرده است. در روایات نیز وارد شده است: «کسی که چهل صبح خود را برای خداوند خالص گرداند چشمه های حکمت و دانش از قلب او بر زبانش جاری می شود». و نیز در مورد دعای عهد با امام زمان (که در مفاتیح بعد از دعای ندبه است) از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: «هر کس چهل صبح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون می آورد که در خدمت آن حضرت باشد». در همه چله گرفتن ها باید دو اصل مهم در نظر گرفته شود: ۱. مراقبت بر انجام کارهای واجب مثل نماز و توجه به این که نمازهای واجب خود را در اول وقت بخواند. و چله گرفتن به صورتی نباشد که از کارهای واجب خود غافل شده یا در مورد آنها کوتاهی کند و فقط به مستحبات بپردازد. ۲. دوری از کارهای حرام. بنا بر این در مراحل اولیه چله نشینی بهتر است موضوع چله خود را همین ها قرار دهد؛ مثل چله نماز اول وقت؛ چله توجه به معنای نماز در حال نماز خواندن که خود این مورد چه بسا به چند چله نیاز داشته باشد. چله نماز قضا؛ به این صورت که در این مدت مقداری از نمازهای قضای خودمان را بخوانیم یا در ضمن اعمال خود چند روز از روزه های قضای خود را بگیریم؛ یا توسل خاصی داشته باشیم؛ چله توجه به قرآن به این صورت که هر روز مقداری قرآن یا سوره خاص یا دعا یا زیارت خاص یا ذکر خاص - مثل صلوات؛ استغفار؛ لا اله الا الله و .... - را بخوانیم و به معنای آن توجه داشته باشیم. در مورد چله دوری از گناهان بستگی به این دارد که انسان به چه گناه یا گناهانی گرفتار است. در مراحل اولیه چله می تواند نسبت به یک یا چند مورد آن نیت کند؛ مثل چله دوری از دروغ؛ چله دوری از غیبت و .... در چله گرفتن وقتی انسان عمل واجب یا مستحب را انجام می دهد یا ذکری را به زبان می آورد و تکرار می کند آن وقتی می تواند برایش تاثیر گذار و نتیجه بخش باشد که به معنا و پیام آن هم توجه داشته و در عمل خود نیز رعایت کند. اما این که فقط زبانش را بچرخاند ولی گوش و چشم و قلبش در جای دیگر مشغول باشد؛ و زندگیش آمیخته به حرام باشد؛ و به تکالیف واجب خود بی توجهی کند؛ نمی تواند به آثار و نتایج مورد نظر خود برسد. در یک کلام این که چله گرفتن باید هدفمند و مرحله به مرحله و همراه با توجه و انجام کارهای واجب و ترک کارهای حرام و به دور از خرافات باشد. چند نکته مهم: ۱. خانم ها که اقدام به چله گرفتن می کنند زمانی که به دوران عذر شرعی خود می رسند باید نماز ؛ روزه و خواندن سوره های سجده دار قرآن را ترک کنند سپس می توانند بعد از آن ایام این برنامه ها را هم ادامه دهد. ۲. برنامه چله گرفتن خانم ها به گونه‌ای باشد که با حقوق همسر و خانواده منافات نداشته باشد. ۳. توصیه و تاکید می شود برنامه های چله گرفتن به عنوان نذر شرعی نباشد. تا اگر نتوانست آن گونه که نیت کرده عمل کند مشکلی برای او پیش نیاید. ✍سید محمود ملکی اصفهانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ @tarigh_feqahat 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
🔹 در آمریکای جنایتکار، بریتانیای خونخوار، فرانسه‌ی بی‌شرف و همه‌ی ممالکِ کثيفِ عالم، پول پیش، حداکثر برابر شش ماه از است و اجاره‌ی خانه هم توسط دولت تعیین می‌شود. 🔹 با قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ثروت، آن‌هم با رقم جریمه‌ای بالاتر از تورم سالانه، اجازه سوداگری در بخش را نمی‌دهند. 🔺 این از ممالک خونخوار عالم. شما اگر دلتان خواست به گوش مجلس و دولت انقلابی‌تان برسانید. شاید خجالت کشیدند. کشورتان امروز بیش از بیست میلیون حاشیه نشین دارد. 🖋 داوود 🎬 @Mostazafin_TV
🔺اطلاعیه دروس بسم الله الرحمن الرحیم با عنایات حضرت حجت ارواحنا فداه درس ریاضی 'کتاب خلاصه الحساب شیخ بهایی و درس هیئت' کتاب دروس هیئت علامه حسن زاده رضوان الله تعالی علیه برگزار میشود‌. صبح روزهای پنج شنبه وجمعه. مکان:قم، خیابان انقلاب(چهارمردان)، کوچه۵ ، مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام گذر جدا. ☎️برای هماهنگی به شماره09302410442 (استادکوثری)تماس بگیرید. ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جوابیه بی ادبانه و آمیخته با تهمت و نیت خوانی و... به انتقادات استاد حسینی قمی از ساختمان ۱۴ طبقه م
باز دم برخیا گرم که مثل ما طلبه ها ساکت و بله قربان گو و توجیه گر نیستن و نقد صریح می کنند. درو دیوار این موسسه رو ببینید! چه میشد به جای این موسسه لاکچری ، یک فکری برای حاشیه نشین ها و فقرای قم یا طلاب مستاجر می کردید؟؟(در حد توان) خجالت نمی کشید؟ در اوضاعی که برخی مردم و بسیاری از طلاب بخاطر گرانی اجاره مسکن در مانده اند و نمی دونن چه کنن ، روز بروز مدارس و موسسات لاکچری می سازید؟! برای کی میسازید؟ تا چند سال بعد ورودی های حوزه به صفر رسید اون موقع خواهید فهمید! البته شاید! ✍پ.ن: شیخ صادق در همون نامه تند و فوق بی ادبانه اش به مرحوم آقای یزدی هرچه فحش بلد بود نوشت! اگر اون نامه رو نخوندید برید بخونید تا متوجه بشید با چه کسی طرفیم! ✍پ.ن۲: ما طلبه ها باید اونقدر نقد(البته منصفانه و صریح) بکنیم تا در آینده دیگه کسی جرئت نکنه از این غلطا بکنه و بعد بخواد با بی ادبی به بزرگتر از خودش توجیه بکنه!
کشکول ناب حوزوی
باز دم برخیا گرم که مثل ما طلبه ها ساکت و بله قربان گو و توجیه گر نیستن و نقد صریح می کنند. درو دیوا
بخشی از توجیهات شیخ صادق درباره ساخت موسسه! چرا یکبار بانی پیدا نکردین برای ساخت مسکن برای طلاب یا فقرا...؟ بانی هرچه دلش خواست انجام بدهد و شما هیچ نگویید؟! اینقدر بی مسئولیت هستید که مدرسه پدرتان را به هر شکلی بسازند کاری ندارید؟! آیا اگر بانی بخواهد بر فرض یک مجسمه یا تصویر حرام در موسسه بسازد اجازه می دهید؟ یک توصیه مختصر لازم نبود که بگید مثلا: موسسه باید ساده و عادی باشد و اگر بانیان پول اضافه دارند برنامه ریزی کنند برای حل مشکلات مردم و طلاب؟...
مقاله ابوالقاسم فنائی با عنوان «الاهیات طبیعی‌شده، متافیزیک حداقلی و فیزیک حداکثری_ بررسی و نقد دین‌شناسی عبدالکریم سروش».pdf
1.53M
📙 "الاهیات طبیعی‌شده، متافیزیک سبک و فیزیک سنگین": بررسی و نقد دین‌شناسی عبدالکریم ✍دکتر ابوالقاسم فنائی 💧چکیده این جستار می‌کوشد برخی از آراء دین‌شناسانۀ عبدالکریم سروش را در گذر زمان بررسی کند و نشان ‌دهد که وی در صدد طبیعی کردنِ الاهیات، یا به تعبیر جامع‌تر، طبیعی کردنِ دین، دین‌شناسی و دینداری، به نحوی ناموجّه و غیر قابل دفاع است. در آغاز طبیعی کردنِ الاهیات را تعریف، و آن را به دو نوع موجّه و ناموجّه تقسیم می‌کنیم؛ و سپس با مرور آراء سروش نشان می‌دهیم که اولاً چگونه می‌توان علی الاصول چنین ویژگی‌ای را به این آراء نسبت داد، و ثانیاً، به سود این ادعا استدلال خواهیم کرد که الاهیات طبیعی‌شدۀ سروش هم ناموجّه و ناپذیرفتنی است، و هم اهداف او را در طبیعی کردنِ الاهیات برآورده نمی‌کند. اما نادرستیِ الاهیات طبیعی‌شده سروش نه به معنای نفی ضرورت طبیعی ‌کردن الاهیات است و نه به معنای نادرستی هر خوانشی از الاهیات طبیعی‌شده؛ بلکه صرفاً بدین معناست که خوانش حداکثری وی از الاهیات طبیعی‌شده و شیوۀ خاص او در طبیعی کردنِ الاهیات ناموجّه است… ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
✍ در روزهای گذشته توفیق دیدار با حاج آقا نورالله شاه آبادی در منزل ایشان دست داد. فرزند عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله ؛ متولد ۱۳۰۸ ش در تهران. تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش آقا نصرالله از مدرسه مروی آغاز کرد. اساتیدش را خوب به یاد داشت و از خاطرات آنها برایم گفت؛ از تحصیل مطول تا اسفار اربعه در محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی... از تحصیل در برایم گفت و اینکه پدرش از تحصیل در آن خرسند نبود، ولی تو رضایت پدر را به دست آورده بود. از این دانشکده موفق به دریافت لیسانس شد و بعد به نجف رفت. در نجف در مدرسه دانش‌آموزی علوی درس میداد و به عبارتی کار معلمی را از آنجا آغاز کرد و در کنار آن تحصیل هم می‌کرد. پس از بازگشت به ایران، کار تعلیم و تربیت دانش آموزی را ادامه داد. سال ۳۹ مدرسه‌ای را اداره می‌کرد و چون کمبود جا داشت، مدرسه [سادات] موسوی در خیابان ۱۷ شهریور را احداث کرد. البته ایشان بسیار دلگیر بود که در سالهای نخست پیروزی انقلاب، عده‌ای بدون هماهنگی با وی، او را از وزارت فرهنگ بازنشسته کرده بودند و همین امر باعث کناره‌گیری‌‌شان از درس و مدرسه شد. اکنون حاج در سن ۹۳ سالگی در کنج خلوت خود، به کار ترجمه و نگارش آثار فلسفی و عرفانی اشتغال دارد. ترجیع‌بند کلام ایشان، بی‌رغبتی به دنیا و دل کندن از اهل آن بود که در وجودش موج می‌زد و این حال، ناشی از معرفت درونی و البته زخم‌هایی بود که از اهل روزگار خورده بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran