eitaa logo
خانه طلاب جوان
8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
304 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @admin_kht 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴تربیت مدرس انقلابی در حوزه علمیه🔴 💠 ...می توان امیدوار بود که در آینده مثلا فرض بفرمایید در قم، اغلب باشند که در درس، طلبه را با انس بدهند و آشنا کنند. 💠 اثر دارد؛ ما در حوزه وضعیت مان این جوری است؛ یکی از خصوصیات حوزۀ علمیه و تفاوتش با این دستگاههای آموزشی جدید همین است که طلبه به خودش و خودش پیدا می کند، نسبت به او و پیدا میکند. برخلاف این دستگاههای آموزشی جدید که گاهی اوقات کتک کاری می کنند، گاهی اوقات معلم خودشان را کتک هم می زنند و چاقو هم می زنند– از این اتفاقات افتاده، کم هم نبوده – در حوزۀ علمیه این جوری نیست؛ در حوزۀ علمیه طلبه نسبت به این معلمی که به او دارد درس می دهد احساس محبت می کند، اظهار علاقه می کند. خب، این علاقه خیلی تأثیر دارد، اگر او یک کلمه بگوید در این طلبه، این اثر می گذارد. 💠اگر بتوانید کاری کنید که در آینده مثال فرض کنید که در حوزۀ علمیه، پانصد داشته باشیم، ببینید چقدر کار مهمی است، چقدر کار خوبی است؛ ((انقلابی)) به همین معنای واقعی کلمه یعنی معتقد به و معتقد به و مصر بر و رسیدن به ارزش ها و آرمان های انقلابی، با این خصوصیات انقلابی بودن؛ آن وقت حوزۀ قم می تواند مثل یک وزنۀ مؤثری در کل نظام تأثیر بگذارد، یعنی می تواند مسیر حرکت کشور را کند. 🔆۱۳۹۴/۱۲/۲۵ 🔵🔴⚫️⚪️کانال خانه طلاب جوان⬇️🔰⬇️🔰 @KhaneTolab
خانه طلاب جوان
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند #قسمت۴ #گفتگو حجت الاسلام سید یدالله #یزدان_پناه 🖋#اختصاص
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۵ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰نتوانستیم کارکرد فلسفه را نشان دهیم! 🔰باید نشان دهیم فلسفه به چه درد می‌خورد. 🔰احتیاج به مواد درسی جدید... 〰〰〰〰〰 🔸 : آيا با یک یا دو دوره فلسفه خواندن، طلبه رابطهٔ مناسبی با همهٔ معارف دين برقرار می‌كند؟ 🔻واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم ­مندی و فلسفه اسلامی را نشان دهیم. 🔻یکی از کارهای لازم این است که را جدی­‌تر مورد بررسی قرار دهیم. طلبه وقتی به فصوص می‌رسد، احساس می‌کند که دستش باز شده‌است و خیلی مسائل را راحت حل می‌کند؛ اما در اوایل فلسفه، باید نشان دهیم که این بحث، اصلاً به چه درد می‌خورد؟ با چه مشکلی روبه‌­رو هستيم که آن را این‌طور بايد حل ‌کنيم؟ 🔻اینها به مواد درسی احتیاج دارد. بنده در بحث حکمت متعالیه، سعی می‌­کنم به طور خیلی مفصل به این ذهنیت بپردازم که وقتی طلبه آن را می‌خواند متوجه شود که کارکرد بحثها چيست؟ 🔻ما برای طلبه نشان نمی‌دهیم که این بحث‌ها چه اثری دارد. شخص فلسفه می‌خواند، اما نمی‌داند که فلسفه دارد با او چه می­‌کند. 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
خانه طلاب جوان
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند #قسمت۵ #گفتگو حجت الاسلام سید یدالله #یزدان_پناه 🖋#اختصاص
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۶ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰متن خوانی ماده تفکر و تعمق 🔰متونی که باید خوانده شود 🔰سهل گیری در متون اولیه 〰〰〰〰〰 شماره ۲ 🔸 : در مورد کمیت فلسفه‌خوانی براي طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد شود صحبت کردید؛ اما در مورد آن صحبت نکردید! 🔹پاسخ: من به اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن‌خوانی را تقلید صرف از گذشتگان مي‌دانند؛ ولي من معتقدم متن‌خوانی، هست، هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده‌است. گاهی در سطح ما قرار می‌گیرند و به ما كمك مي‌كنند.. 🔹بعضی‌ها متن‌ها را مي‌خوانند و برای بقیه تعریف مي‌کنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب‌گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود.. 🔹در کنار آن، خوب بفهمد. من به بسیار معتقدم، اما به اصلاً معتقد نیستم. بعضی‌ها فقط حفظ می‌کنند. شخصی، تمام آنچه که استاد می‌گفت را توضیح می‌داد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او ‌کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که می‌خوانید، داشته‌باشید. 🔹متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.. 🔹از يكي از دوستان ‌پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه مي‌رسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو ‌شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد.. 🔸البته متون آموزشي ما هم بايد سعي ‌كند ذهن مخاطب را آن‌طور كه هست در نظر بگيرد و به آن مطلوب برساند و بعد از مدّتي بايد تأمل‌کردن را شروع کند؛ یعنی بعد از اینکه از این فیلسوفان چیزی یاد گرفت، خودش شروع به کند؛ در نظر دادن هم تثبّت لازم است. کم کم یقین پیدا کند که مبانی‌شان این است و این حرف را زده‌اند و من می‌دانم که این متن‌ها غلط است؛ پس اینطور است. لذا ابتدا باید این متن‌ها خوانده و فهمیده شود و در کنار آن تحقیق هم بشود.. 💢 پایان... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
سخنرانی-حجةالاسلام عابدینی.mp3
7.53M
🔈 #صوت_هیأت 🏴 #هیات_امام_حسن_علیه_السلام #جلسه_736 🎙 #سخنران: حجة الاسلام و المسلمین #عابدینی ⏱ #زمان: ۳ بهمن ۱۳۹۷ جلسات #شرح_آداب_الصلاه امام خمینی(ره) #جلسه_4 🔶خضوع انسان و زیاد شدن ارتباط با هستی 🔶 برنامه عملی 🔶 دوام طهارت 🔶عهد جمعی 🔈🔈کانال خانه طلاب جوان🔰🔰 @KhaneTolab
🔴به خاطر عدم آگاهی علما خیلی ضربه خوردیم🔴 🔍 و و استفاده از موقعیت ها برای هر عالِمی چه باشد، و چه کسی که در یک محله، احکام دین را به چند نفر تعلیم می دهد ضروری است؛ منتها هر چه مقام بالاتر باشد، آگاهی های بیشتر و وسیع تری مورد لزوم است. 🔴 ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر علما از حقایق جریانات دنیا، خوردیم، به خصوص در که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاست ها عوض شد و دولت های اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند. ❌⭕️ هرگاه ما عالم دین و تقی و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل و داشتیم، از شرّ دشمن محفوظ می ماندیم و برنده بودیم، ولی آن جا که قدری و در کار بوده است، ضرر می کردیم که آن ضرر به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمی شد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سالِ تمام، جامعه ی اسلامی را تحت فشار قرار می داد. 📗بصیرت و استقامت/نشر صهبا/ ص۳۴ 💠💠💠💠کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔈🔈 بزودی در کانال خانه طلاب جوان منتشر می شود.... 🔴 🔴 🔆 با ما همراه باشید.....
✴️ (۱) ✴️ 🔆از نوع کار انبیا نه از نوع کار علما🔆 💠 در طول تاریخ اسلام، بعد از زمان ائمه(علیهم السلام) تا امروز، بنده از و را سراغ ندارم که به قدر (رضوان الله علیه و اعلی الله مقامه الشریف) به عموما، و به خصوصا، کرده باشد. 💠 در طول تاریخ، علمای بزرگی بوده اند. بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را می دانم، اما کاری که این بزرگوار انجام داد، از نوعِ کار بود، نه از نوعِ کارِ . اگرچه علما ورثه ی انبیا هستند، اما غیر از این بزرگوار، عالمی که توانسته باشد شان را بخشد، نداشته ایم. 🔗از دیدارهای کمتر منتشرشده: ۱۳۷۲/۰۲/۲۷ 🔰🔰🔰🔰کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 جریان عقیده در زندگی #استاد_مهدیان #نظام_اندیشه #امتداد_اجتماعی 🔈🔈خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab http://hd.sharif.ir :منبع
📿 باز پنجشنبه و یاد شهدا با صلوات 📿 ‍ 🔴 آقا فرمودند: چرا سرِ نوکر به دَرَک؟🔴 ⚫️ شب آخر فاطمیه بود. آخرهای سینه زنی رسید. با اصرار آمد جلو و میکروفون را گرفت. مثل اینکه روح دوباره ای به مجلس دمیده شود. هم روضه خواند، هم خاطره گفت. از نبات مجلس یک مشت برداشت گفت: ((برای تبرک می برم)) گفتم: (( خیلی خسته ای!)) گفت: (( مستقیم از تهران رسیدم، اومدم اینجا)) توی همان جلسه بود که خواند: سر که زد چوبه ی محمل دل ما خورد ترک ریخت بر قلب و دل جمله ی عشاق نمک آن قدر داغ عظیم است که بر دل شده حک سر زینب به سلامت، سر نوکر به درک 🔘 بعد از شهادت ، مادر شهید در دیداری که خانواده های شهدای مدافع حرم با مقام معظم رهبری داشتند، این شعر را به نیابت از شهید محمدخانی برای ایشان خواندند. ایشان هم با لبخند در پاسخ فرمودند: (( سر نوکر به فلک، چرا به درک؟ )) 📗عمّارحلب(شهیدمدافع حرم محمدحسین محمدخانی)، صص۹۰و۹۱ 🔘🔘🔘🔘کانال خانه طلاب جوان⬇️⬇️⬇️⬇️ @khaneTolab
🔴خصوصیات طلبه یی که سرباز خط مقدم است... 🔵 امروز شما اگر هم باشید، بسیار هم باشید، اما را نشناسید، آن وقت و و خواهید بود؛ آن طوری که دیگر حکایتش فصل مفصلی است؛ «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس». ⚫️ ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی دین هم نبودند، اما در دورانی که میتوانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند؛ بعضاً حتّی خدشه‌ها و ضررهایی هم وارد کردند! پس، شد و و ؛ که این آگاهی، سلاحی است که در اختیار شما قرار دارد. با این سه خصوصیت، باید هم باشید. بله، اگر طلبه‌یی با این خصوصیات، واقعاً سرباز خط مقدم انقلاب و اسلام بود، ارزشش خیلی بالا میرود و خیلی شیوایی پیدا میکند. 🔅۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 🔷🔷🔷🔷کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 (۲) 🔆 ✳️گذشته، همین ایران و ملت و موقعیت جغرافیایی و همین فقه و قرآن و نهج‌البلاغه بود؛ اما در واقع چیزی نداشتیم و روزبه‌روز عقبتر میرفتیم و بیشتر بر سرمان میخورد وشخصیت ما هضم میشد. بعد که او پدید آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودی که ماهیات را هستی و تحقق میبخشد، و مثل خورشیدی که میتابد و اشیا را آشکار میکند، و مانند روحی که به کالبدی دمیده میشود و اجزای آن را زنده میسازد، ما را زنده و نمایان کرد و به حرکت درآورد؛ آن‌وقت ارزش جغرافیایی و تاریخی و فرهنگ گذشته و و و ما شد و به کارمان آمد. ۶۸/۰۴ /۲۸ 🔆🔆خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
🔵شرحي از جلسه ملاقاتم با مقام معظم رهبري ✅ سيد محمدحسين متولي امامي روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن 97، با جمعي از محققان عرصه تمدن نوين اسلامي، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و در مسائل علمي دقيق. در جمع ما افرادي چون دكتر ، استاد ، استاد ، دكتر ، دكتر ، دكتر ، دكتر و... بودند. 🔴رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و گفتند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند.دكتر الويري تعريفي از ارائه كردند، استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي كشانيدند، استاد واسطي بحث خوبي در موضوع ، با عنوان ارائه كردند كه : «اين فقه فرآيندي جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين ما و غرب، و دانست. دكتر لك‌زايي هم به ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. من هم در باب تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. بعد از سخنان يك‌ساعته ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1. من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2. خوشحالم كه مباحث نظري تمدن نوين اسلامي تا حدود مطلوبي انجام شده، اما پراكنده نباشيد، تا بتوانيد يك درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3. در غرق نشويد قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در غرق مي‌شدند كه هم براي انقلاب اسلامي نداشت. فكر كنيد. 4. وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدف‌اش تمدن نوين اسلامي است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش و است. 5. ما اگر تمدن نوين اسلامي را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. اما نمي‌خواهيم غرب را كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6. تمدن نوين اسلامي را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7. به نظر من، پايه‌هاي تمدن نوين اسلامي: ، ، و است. 8. تمدن اسلامي هم است، اما . 9. اميدوارم پايه‌هاي قوي تمدن نوين اسلامي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ، تا اين سخنان بتواند در اثرگذار باشد. 🌹در پايان كتاب‌هايم را به ايشان هديه دادم و از ايشان انگشتر زيبايي هديه گرفتم. سرم را روي شانه رهبر عزيز انقلاب اسلامي گذاشتم و ايشان را بوسيدم و.... جلسه تمام شد. @MataNevesht BinesheTamadoni.ir 🔆🔆🔆🔆خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔴 پاسخ مقام معظم رهبری به پرسش: چه کتابی بخوانیم که با توجه به بتوانیم در دچار انحراف نشویم❓/ من مشکلی دارم و آن این است که... 🔴 ⭕️💢چندماه پیش، در حاشیه‌ی یکی از دیدارهای رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ و هنر، ایشان در پاسخ به سؤال یکی از حضار که "چه کتابی بخوانیم که با توجه به بتوانیم در دچار انحراف نشویم"، چنین فرمودند: «کتابی که - به قول شما- راهبرد ائمه را ‌ در هدایت مردم معین کرده باشد... من الان به ذهنم نمی‌رسد، منتها اگر شما می‌خواهید در این - باصطلاح- و عمق پیدا کنید؛ با اُنس پیدا کنید، نهج‌البلاغه خیلی خوب است. 💠❌الان واقعاً بنده به‌عنوان مسئولی که در این جایگاه قرار دارم یکی از خود من - من دارم واقعاً مشکل خودم را می‌گویم- در زمینه‌ی بسیاری از این کارها [مسئولانی است که] مخاطبینم هستند یعنی آنهایی که با من همکارند که من از اینها می‌خواهم که مثلاً شما تولید ملی را پیش ببرید یا اقتصاد مقامتی را مثلاً فرض کنید که چه بکنید؛ من مشکل با اینها دارم. ببینید، اینکه ما می‌گوییم که به توان ملی، توان داخلی، آن اقتدار حقیقی داخلی تکیه کنید نه به بیرون و خب همه هم می‌گویند بله، منتها عمل نمی‌شود، چرا؟ چون وجود دارد یعنی نیست. 📖 نهج‌البلاغه خیلی راه باز می‌کند برای ما و خوشبختانه ترجمه‌های خوبی هم از نهج‌البلاغه شده که می‌توانید پیدا کنید. [آن را] با این نگاه بخوانید، با این نگاه که - به قول شما - را بتوانید از آن دربیاورید. نهج‌البلاغه خیلی خوب است، هم خطبه‌ها خیلی خوب است و هم آن حکمت‌ها خیلی خوب است، در نامه‌ها هم خیلی چیزهای خوب هست. آدم دقیقاً در زمینه‌ی باورها که من گفتم اولویت را پیدا کند، سعی کنید روی اثر بگذارید، روی اثر بگذارید.» ✍️ سخن هفته/ شماره ۱۲۷ نشریه خط حزب‌الله 💠💠💠💠کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #پرونده_ویژه_مردم_سالاری (۷) 🔆 🎥 برخی مردم را طوری تحقیر می کردند که گویا اصلا انسان نیستند... #امام(ره) اینگونه نبودند... 📹📹خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
خانه طلاب جوان
🔵شرحي از جلسه ملاقاتم با مقام معظم رهبري ✅ سيد محمدحسين متولي امامي روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن 97، ب
🔴 گزارشی دیگر از دیدار محققان عرصه تمدن نوین اسلامی با رهبر انقلاب توسط علی محمدی مسئول موسسه معنا🔰🔰🔰
👈 شروع جلسه با بیان ضرورت این جلسه و معرفی افراد توسط دکتر فرزاد جهان بین بود. و سپس تعدادی از پژوهشگران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند: آقای الویری با موضوع « » آقای طاهرزاده با موضوع «ریشه های تمدن غرب و زایش تمدن شیعی» آقای رهدار با موضوع « های تمدنی جهان اسلام» آقای خرمشاد با موضوع « تمدن ساز» آقای سیدمحمدحسین متولی با موضوع « ، چالش تمدنی انقلاب اسلامی» آقای واسطی با موضوع « » آقای عیوضی با موضوع « و تمدن سازی» آقای حبیب الله بابایی با موضوع « های اساسی تمدن سازی» آقای مصطفی جمالی با موضوع « تمدن ساز» آقای لک زایی با موضوع « بین پژوهشگران عرصه تمدن و شکل گیری برای جهتگیری تمدنی ساختارهای کشور» 🔴همه ارائه ها تقریبا قابل قبول و از سطح علمی خوبی برخوردار بود. البته عمیق ترین ارائه از نظر حقیر، اختصاص داشت به و خوش شاکله ترین ارائه اختصاص داشت به ... 👈 بعد از حدود یک ساعت ارائه اساتید، نوبت به بیانات حضرت آقا رسید. امهات فرمایشات ایشان به شرح زیر بود: ✴️ خیلی خوشحال شدم از اینکه مسئله را از لحاظ نظری دنبال کرده اید. من از جلسه که بروم باید به خاطر بحثهای شما سجده شکر به جا بیاورم. ✳️ مراقب باشید در بحثهای نظری غرق نشوید. باید تلاش کنیم، نظریه سازی ما ناظر به و باشد. (البته حضرت آقا در بعد از ارائه آقای متولی در واکنش به تاکید ایشان بر لزوم نظریه پردازی در ضمن عمل و عینیت، فرمودند که البته این کار بدون یک امکان پذیر نیست.) ♨️این بحثها الان پراکنده است، در حالی که ما می خواهیم درست کنیم. باید تشکلی درست شود که پراکندگی را پیوند دهد. البته تجربه نشان داده که و هم نیست، نیست. الان شما برای این کار «هفته تمدن» ایجاد کرده اید، به نظر من بهتر از اینکار برگزار کردن و مثلاً نصف روزه است؛ جلساتی کوتاه و با فاصله کم. در این جلسات باید مشخص شود که حرف دیگران با سایر حرفها چه نسبتی دارد؟ و هر حرفی چگونه می تواند سایر حرفها را تکمیل کند؟(تشکیل یک ستاد اجرایی، پیشنهاد آقای لک زایی بود.) 🔆وقتی ما صحبت از تمدن سازی می کنیم، فقط نمی خواهیم یک حرف را از سطح سیاسی عمیقتر کنیم؛ گو اینکه خیلی از انقلابهای بزرگ مانند انقلاب هند در همین سطح سیاسی باقی ماند و عمیق تر نشد. بلکه باید توجه کرد که ، طبیعتش و است و باید به نحوی ارائه شود که مورد قرار گیرد. البته شرط این جهانی شدن هم منوط به و شرط تشکیل جامعه اسلامی هم، تشکیل حکومت اسلامی ( ) است.
خانه طلاب جوان
👈 شروع جلسه با بیان ضرورت این جلسه و معرفی افراد توسط دکتر فرزاد جهان بین بود. و سپس تعدادی از پژوهش
📎ادامه... 🔆 ایجاد امید در خصوص امکان تمدن سازی اسلامی نیز با ایجاد و ایجاد می شود. اگر بقیه ببینند که کشوری در مسیر آرمانهای خود باقی مانده است و خود را با آن منطبق کرده است، برای او امید ایجاد می شود. بنابراین، تشکیل حکومت و جامعه اسلامی، تشکیل تمدن اسلامی است. حرفی را پنجاه سال پیش از سیدقطب خوانده ام که کاملاً درست است. او نوشته بود که برای تبلیغ اسلام لازم نیست که مبلغ بفرستیم، بلکه اگر یک روستا را اسلامی بسازیم، خود آن بزرگترین تبلیغ است و به صورت طبیعی منتشر می شود. (مسئله امید از مسائل طرح شده توسط آقای بابایی بود.) 📖این تمدن را به نحو به مردم کشور معرفی کنید. پایه های این تمدن از نظر من عبارتست از:« »، « » (عمل به احکام شریعت اسلام)، « » و « ». به نظر من این حرکت نیز انسان است. من مخالف محور بودن انسان نیستم و این معنای کرامت داشتن انسان است. البته انسانی محور است که توحید را پذیرفته و به مقام عبودیت رسیده است. ✳️در نظریه پردازی ها، کار و داشته باشید. الان ما احتیاج به داریم. دولت اسلامی یعنی دولتی که هم بر مبنای اسلام و شریعت اسلام باشد و هم ایمان و انگیزه لازم را داشته باشند و به کارآمدی اسلام مؤمن و معتقد باشند. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)؛ این مؤمن بودن مسئله مهمی است. دولتی که می خواهد نظام اسلامی را پایداری کند، باید و باشد. باید با این جهتگیری وارد مسائل اصلی مانند عدالت، مردمی بودن نظام و سایر مسائل شوید. ⭕️ما متأسفانه می بینیم که جامعه هنوز تمدن رو به زوال غرب است. هنوز اسم فروشگاه ها و مغازه را «مآل» و «هایپر استار» و «کافی شاب» می گذارند. این ها نشانه مرعوب بودن است. شکستن این فضا، نیازمند است. 👈 در خصوص فرمایش رهبری سه نکته برای بنده جالب توجه بود: 🔹مقام معظم رهبری به اسم گذاریها خیلی حساس هستند و اسم گذاری ها را یکی از منابع فهم سطح و عمق فرهنگ و روحیه یک ملت به حساب می آورند. 🔹 بیان ضرورت «شبکه سازی» از طریق «جلسات همفکری نیم روزه و با فواصل کوتاه» شاید برای کمتر کسی به اندازه بنده خوشایند بود. این مسیری است که حدود دو سال است با جمعی از پژوهشگران جوان و فاضل فقه حکومتی و علم دینی شروع کرده ایم و با شکل دهی «دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی و علم دینی»، به طور متوسط هر دو ماه یکبار، در جلسه ای سه، چهار ساعته خدمت اساتید رسیده ایم؛ هم با دیدگاه آنها آشناتر شده ایم و هم اشکالات و نقطه نظرات سایر اساتید را به ایشان منتقل کرده ایم. إن شاء الله از این پس نیز این مسیر را با انگیزه و جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد. 🔹 هرچند محتوای ارائه اساتید خوب و قابل قبول بود، ولی دارای یک ضعف بزرگ بود و آن عدم توجه به مراحل پنجگانه تمدن سازی در اندیشه مقام معظم رهبری بود. برعکس، حضرت آقا هر مسئله ای که توسط اساتید طرح شده بود را در قالب این مراحل پنج گانه صورت بندی می کردند و مرحله دولت سازی و مرحله جامعه سازی را تأمین کننده این دغدغه ها معرفی می کردند. مثلاً ایشان حل معضل مشارکت مردم منطقه، امیدزایی و کارآمدی را در قالب تشکیل حکومت اسلامی (دولت اسلامی) حل شدنی دانستند. ✴️🔴✴️🔴خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔴مگر عالِم دین می تواند نسبت به حکومت بی اعتنا باشد؟؟!❌🔴 💠 امروز اگر روحانیت در قبال حکومت، بی اعتنا و بی مبالات باشد، هم ضایع خواهد شد و هم تضعیف میشود. 🌿 ، حکومت و حکومت و و حکومت و است. حکومت برای گسترش است. تشکیل حکومت اسلامی، همه اولیاءالله در طول تاریخ بوده‌است. هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی که اسلام را ترویج و احکام آن را پیاده میکند، کند. ❌⭕️مگر عالِم دین میتواند نسبت به حکومت اسلامی بی اعتنا بماند؟! افراد کافر به اسلام، در مقابل حکومت طاغوتی بی اعتنا میمانند. «طاغوت» یعنی کسی که در مقابل خدا، دستگاهی برپا میکند: اندادالله، شرکاءالله. کسانی که خود را بنده مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میکنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاک میسایند که به آنها توفیق دهد خدمتگزار دین او باشند. اگر اینها در کشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند که مانند یک ، از آنان حمایت کنند. 🔴در گوشه و کنار، شاید افرادی هستند که خیال میکنند این نشانه و آنان است که از کار کنار بکشند و کاری با حکومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امکان دارد؟! البته چون میخواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، میگوییم: «این، نشانه بی خبری و آنان است.» والّا اگر غفلت و بیخبری نباشد، نشانه چیزهای خیلی بدی خواهد بود. 🔆۱۳۷۴/۰۹/۱۶ 📚📚📚📚کانال خانه طلاب جوان⬇️🔰⬇️🔰 @khaneTolab
🔈مصاحبه ای خواندنی🔈 🎙 | به مناسبت چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، روایتی از جلسات فقهی ایشان منتشر می‌شود؛ 👈 راوی: آقای سیدمحمدعلی حسینی از شاگردان نزدیک مرحوم شاهرودی 🔻 آیینه شهید صدر 🔹 مرحوم آیت الله شاهرودی به لحاظ قوت ذهن و هوش واقعاً خاص بودند. گویا مرحوم رضوان‌الله‌علیه که به نبوغ و خارق‌العادگی هوش و ذکاوت شهره بوده‌اند در مورد ایشان بر وزان «فلسفتنا» و «اقتصادنا»، «نابغتنا» فرموده بودند و تنها کسی که از شهید صدر اجازه‌ی کتبی اجتهاد داشت، ایشان بود. 🔸 جناب حجت‌الاسلام خطیب که ارتباط خیلی نزدیکی با شهید بزرگوار داشته‌اند نقل میکردند که در مورد آیت‌الله شاهرودی می‌فرمودند: «السَّیّد مَحمود عُنوانُ وُجودی!» یا «عنده ما عندی!» یا «ما صَدَر عنه صدر عَنّی!» این خیلی عجیب است که مرجعی مثل شهید صدر با آن وزن علمی در مورد جوانی که کمتر از سی سال سن داشته است بفرمایند «او آیینه‌ی وجود من است» و «هر چه پیش من هست، او هم دارد» یا «هر چه او بگوید حرف من است!» 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41290 🔴🔴🔴🔴کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔆 (۳) 🔆 🔴 به نظرات امام راحل چگونه دست پیدا کنیم❓این یک کار اجتهادی است. ✅ می‌پرسند که به چگونه دست پیدا کنیم؟ به نظر من این کاملاً روشن است. 📖 یک است و خوشبختانه بیانات امام ثبت شده است و همین است که هست. مثل همه‌ى متونى که از آن‌ها می‌شود را کرد؛ منتها با . شیوه‌ى درستِ استنباط این است که همه حرف‌ها را ببینند، آن‌ها را در کنار هم قرار بدهند؛ توى آنها هست، هست؛ هست، هست. حرف‌ها را باید با همدیگر سنجید، کرد؛ این حرف‌ها، نظر امام است. ♨️البته کار خیلى ساده‌اى نیست، اما روشن است که باید چه کار کنیم: یک کار است؛ اجتهادى است که از عهده‌ى شما برمى‌آید. بنشینند واقعاً گروه‌هاى کارى در زمینه‌هاى مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفته‌هاى امام به دست بیاورند. 🔆۱۳۸۷/۷/۷ 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴بحث های چَرَند...🔴 🔷آنچه که درباره ی خدا گفته شده اینجا[آیه الکرسی]، صفات خداست، خصوصیات خداست، آن هم نه صفاتی که فقط به درد صندوقچه ی و حافظه ی انسان بخورد، فقط به درد این بخورد که و حافظه ی ما را پُر کند و جای را بگیرد. همچنانی که حرف متکلّمین و متعقّلینِ طول تاریخ اسلام این بوده، که غالبا این گونه مسائلی که به هیچ کار نمی آمده، به اینها می پرداختند. 🔶والبته این کار، کار بود، خلفای بنی عباس و بنی امیه، در زمان بنی امیه کمتر، در زمان بنی عباس خیلی بیشتر. این دست های قوی سیاست...برای اینکه جامعه ی اسلامی چشم باز نکند، برای اینکه جامعه ی اسلامی حرفِ حساب سرش نشود، برای اینکه جامعه ی اسلامی را نفهمد...برای اینکه وقت پیدا نکنند که خود و نکته های فکری اسلام را درک کنند، سرشان را گرم می کردند به یک سلسله مباحث بی اصل و بی پایه و بی اساس. 🔷🔶بحثی درباره ی ، آیا قرآن است یا ؟ سالیانی آدم ها کشته شدند، آدم ها تکفیر شدند، سرِ این قضیه ی خَلقِ قرآن، یعنی آیا مخلوق است یا اینکه ازلی؟ از قدیم، از اول و ازل بوده، یک وقتی خَلق نشده. شما فکرش را بکنید که این مسئله چقدر چَرَند است. اصلِ مسئله است. 📍منبع:کتاب ترجمه تفصیلی آیت الکرسی(سخنرانی آیت الله خامنه ای در مشهدمقدس)، نشر صهبا، صفحه۳۰و۳۱ 💠💠💠💠 کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @KhaneTolab