eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
696 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ 🔴 نمازی بسیار مهم در 🔻روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي حوائج او را که در اين شب از خدا خواسته برآورده ميکند واگر او را بدبخت آفريده باشد نيکبخت مي گرداند و اگر تا سال آينده از دنيا برود شهيد از دنيا مي رود» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره دو کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی در : 🔸شرح اجمالی تصویر دوم: چون به خلاف اعتقاد و بین خدای تعالی و همه ی مخلوقات و همه ی ما سوی تباین وجودی بر قرار است ، طبعا بین روح و نفس انسان و خدای تعالی هم تباین وجودی بر قرار است. وقتی بین روح و نفس انسان با خدای تعالی تباین باشد پس انسان هیچ راهی برای شناخت کامل پروردگار ندارد ، چون راهی برای معرفت کامل به خدای تعالی ندارد، یعنی نه از طریق قوای ظاهری و نه از طریق قوای باطنی راهی به سوی معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم وجود ندارد پس مساله ی معرفت الله و شناخت کامل و حقیقی از طرف انسان منتفی است و انسان هیچ ابزاری برای وصول به معرفت کامل خدای تعالی ندارد، وقتی این معرفت از طرف انسان نامقدور شد لاجرم باب معرفت الله از طریق خود خدای تعالی مفتوح خواهد شد. پس وصول به معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم از طرف خود خدای تعالی و برای هرکس هست که او بخواهد چون معرفت الله فعل خدای تعالی هست نه فعل بشر و این یکی از معانی روایت معرفت الله بالله و اعرفوا الله بالله هست و این همان معرفه الله بدون آیت است. نکته:باید توجه داشت که اثبات صانع و اثبات خدای تعالی و شناخت اجمالی و معرفت ناقص پروردگار از طریق ایات و از طریق دلالت عقل کاملا ممکن و محقق هست و اما معرفت من دون آیه فراتر از مساله ی اثبات صانع و خالق متعال است. 🔸برای اطلاع بیشتر از این مبحث میتوان به کتاب "جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان" تالیف استاد حفظه الله مراجعه کرد کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
003-alam zar-86.mp3
3.5M
🔴 مباحثی در رابطه با 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه سوم ) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔴 هجدهم ماه شعبان وفات جناب نایب سوم و ایرانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه ▪️در این روز به سال 326 هـ نائب سوّم حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف ، جناب حسین بن روح نوبختی سلام الله علیه در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همان جا دفن شد. نثار روح مطهر و مقدسشان حمد و صلواتی قرایت کنیم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نماز روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند، بيرون آورده مي شوند» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺 مجسمه ی اخلاق مرحوم حاج شیخ ( رضوان الله تعالی علیه ) که باید واقعا آیت الله واقعی ، حکیم ، متکلم ، متکلم ، عارف واقعی ، فقیه واقعی و اصولی بسیار قوی درباره ایشان اطلاق کرد ، مقید بودند به طلبه هایی که درس ایشان می رفتند می گفتند : فعلا یک ماهی بحث ما درباره اخلاق اسلامی است که باید طلبه با آنها آشنا شود ، چون اگر اخلاق اسلامی نداشتید ، علم فرّار است و از ذهنتان می رود و علم بی اثر خواهد بود ، گاهی ممکن است اثر سوء داشته باشد . مطالبی که در مورد اخلاق از ایشان آموختیم تمام آن را در خود ایشان وجدان کردیم . یعنی می دیدیم ایشان تجسم همان هایی است که می گویند ، انصافا مصداق یک فقیه و متاله جامع الشرایط بود، آنطور که امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه ) معرفی فرمودند . 📚 متاله قرآنی ص ۲۱۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زندگانی و سیره مرحوم حاج " اعلی الله مقامه الشریف" 🔺پرهیز از غرور علمی مرحوم حاج شیخ می فرمودند : طلبه اگر بخواهد وجودش برای جامعه مفید باشد و منشاء فیوضات و برکات گردد ، باید از غرور علمی پرهیز کند ، این روشی بود که خود ایشان بکار می برد و می فرمود : طلبه اگر غرور علمی پیدا کرد حجاب اکبر است ، هرچه بخواند بی اثر و نتیجه است . 📚 متاله قرآنی ص۲۱۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی بسیار با برکت در ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که: «هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaeef_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت اول 🔽 🔻 آيت‌الله‌ سيدابوالحسن‌ رفيعي‌ قزويني‌ (م‌ 1395 هـ) وي‌ كه‌ فقيه‌ و از اساتيد صاحب‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، با اشاره‌ به‌ چهار قول‌ درباره معاد مي‌نويسد: «قول‌ چهارم‌، مذهب‌ صدرالحكماء [ملاصدرا] است‌ كه‌ مي‌فرمايد: «نفس‌ بعد از مفارقت‌ از بدن‌ عنصري‌، هميشه‌ خيال‌ بدن‌ دنيوي‌ خود را مي‌نمايد، چون‌ قوه خيال‌ در نفس‌، بعد از موت‌ باقي‌ است‌ و همين‌ كه‌ خيال‌ بدن‌ خود را نمود، بدني‌ مطابق‌ بدن‌ دنيوي‌ از نفس‌ صادر مي‌شود و نفس‌ با چنين‌ بدني‌ ـ كه‌ از قدرت‌ خيال‌ بر اختراع‌ بدن‌ فراهم‌ شده‌ است‌ـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب‌ و عقاب‌ او با همين‌ بدن‌ است‌». در حقيقت‌، در نزد اين‌ مرد بزرگ‌، بدن‌ اخروي‌ به‌منزله سايه‌ و پرتوي‌ است‌ از نفس‌، تا نفس‌ كه‌ باشد و اين‌ بدن‌ چه‌ باشد؛ يا نوراني‌ است‌ و يا ظلماني‌؛ به‌ تفصيلي‌ كه‌ در كتب‌ خود، با اصول‌ حكميه‌، تقريب‌ و تقرير فرموده‌ است‌. ليكن‌ در نزد اين‌ ضعيف‌، التزام‌ به‌ اين‌ قول‌ بسيار صعب‌ و دشوار است‌، زيرا كه‌ ـ به‌طور قطع‌ ـ مخالف‌ با ظواهر بسياري‌ از آيات‌ و مباين‌ با صريح‌ اخبار معتبره‌ است‌.» (همان/‌ 220، به‌ نقل‌ از مجموعه‌ رسائل‌ و مقالات‌ فلسفي/‌83) 🔻امام‌ خميني‌(م‌ 1368 ش‌) «علي‌ اي‌ حال‌، بدن‌ نفس‌، در نشئه آخرت‌، بدني‌ معلول‌ و مخلوق‌ نفس‌ نيست‌، بلكه‌ بدني‌ است‌ كه‌ نفس‌، خود آن‌ بدن‌ است‌ و ايجاد و اعدام‌ آن‌، مُساوق‌ اعدام‌ و يا ايجاد خودش‌ مي‌باشد؛ و البته‌ ممكن‌ نيست‌ شي‌ء به‌ فعاليت‌ خودش‌ موجود شود، زيرا مستلزم‌ دور صريح‌ باطل‌ است‌؛ و اگر عبارتي‌ از عبارات‌ آخوند [ملاصدرا] قده‌ ـ موهم‌ اين‌ معني‌ باشد كه‌ نفس‌ با فعاليت‌، بدن‌ خودش‌ را «ايجاد» مي‌كند، از خطاهاي‌ لفظي‌ است‌ و فرضاً اگر آخوند ـ قده‌ ـ و يا ديگران‌، مصرّ بر اين‌ معني‌ باشند، درست‌ نبوده‌ و به‌شدّت‌ مورد انكار ماست‌. ما نسبت‌ به‌ مدّعيان‌ چنين‌ فعاليتي‌ [از سوي‌ نفس‌] منكر هستيم‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌، به‌ نقل‌ از تبيان‌، دفتر سي‌ ام‌،) 🔻علامه‌ طباطبايي‌ (م‌ 1362 ش‌) آيت‌الله‌ شيخ‌ جعفر سبحاني‌ كه‌ در درس‌ اسفار مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ شركت‌ مي‌كرده‌ است‌، درباره نظر علامه‌ در مورد معاد اسفار مي‌گويد: «ايشان‌ [علامه‌ طباطبايي‌] هيچ‌ وقت‌ معاد را تدريس‌ نمي‌كرد. به‌ خاطر دارم‌، هنگامي‌ كه‌ خدمتشان‌ منظومه‌ مي‌خوانديم‌، وقتي‌ به‌ مبحث‌ معاد رسيديم‌، درس‌ را تعطيل‌ كردند. علت‌ را هم‌ هيچ‌ وقت‌ بيان‌ نكردند. فقط‌ تنها چيزي‌ كه‌ ما توانستيم‌ كشف‌ كنيم‌ اين‌ بود كه‌ مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌، معاد مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ را قبول‌ نداشت‌، چون‌ با ظواهر آيات‌ تطبيق‌ نمي‌كرد. البته‌ صدرالمتألهين‌ خيلي‌ تلاش‌ كرد كه‌ بگويد معادي‌ را كه‌ آورده‌ عين‌ قرآن‌ است‌ و از قرآن‌ استخراج‌ شده‌ و آيات‌ را بر آن‌ تطبيق‌ داد. با اين‌ حال‌، معاد مرحوم‌ آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات‌ قرآني‌ تطبيق‌ نمي‌كند. معادي‌ را كه‌ مرحوم‌ صدرالمتألهين‌ گفته‌، در واقع‌ نوعي‌ معاد برزخي‌ است‌ [نه‌ معاد حشري‌]؛ جسم‌، جسم‌ برزخي‌ [يعني‌ تمثلي‌ و تخيلي‌ بدون‌ جرم‌] است‌. ميوه‌، ميوه برزخي‌ است‌ و خلاصه‌ يك‌ سلسله‌ صور غيبيه‌ هستند كه‌ ماده‌ ندارند و فقط‌ صورت‌ دارند. مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ اين‌ معاد را قبول‌ نداشت‌.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 224، به‌ نقل‌ از كيهان‌ فرهنگي‌، سال‌ ششم‌، شماره 8، آبان 1368) 🔻شهيد مطهري‌ (م‌ 1358 ش‌) «امثال‌ ملاصدرا گفته‌اند، معاد جسماني‌ است‌، اما همه معاد جسماني‌ را برده‌اند در داخل‌ خود روح‌ و عالم‌ ارواح‌، يعني‌ گفته‌اند، اين‌ خصائص‌ جسماني‌ در عالم‌ ارواح‌ وجود دارد. اين‌ فاصله‌اي‌ كه‌ قدما از قبيل‌ بوعلي‌، ميان‌ روح‌ و جسم‌ قائل‌ بوده‌اند و فقط‌ عقل‌ را روحي‌ مي‌دانستند و غيرعقل‌ را روحي‌ نمي‌دانستند، اين‌ فاصله‌ وجود ندارد. اما البته‌ اين‌ مطلب‌ هم‌ مشكل‌ را حل‌ نكرده‌ است‌؛ يعني‌ ما اين‌ را با مجموع‌ آيات‌ قرآن‌ نمي‌توانيم‌ [تطبيق‌ كنيم‌]، با اين‌كه‌ خيلي‌ حرف‌ خوبي‌ است‌، و آن‌ را با دلايل‌ علمي‌ هم‌ مي‌شود تأييد كرد، ولي‌ معاد قرآن‌ را با اين‌ مطلب‌ نمي‌شود توجيه‌ كرد؛ چون‌ معاد قرآن‌ روي‌ تنها انسان‌ نيست‌، روي‌ همه عالم‌ است‌. قرآن‌ اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع‌ به‌ عالم‌ ماده‌ بحث‌ مي‌كند، نه‌ تنها انسان‌.» (مجموعه آثار4/ 792) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت دوم 🔽 برخي‌ از عالمان‌ ديني‌ فلسفي‌ مشرب‌ كه‌ در مسأله‌ معاد، وجه‌ تديّن‌ و تشرّعشان‌ بر وجه‌ تفلسفشان‌ پيشي‌ گرفته‌ است‌، از ديدگاه‌ فلسفي‌ در باب‌ معاد احتراز جسته‌ و به‌ معاد جسماني‌ ـ كه‌ منطبق‌ با قرآن‌ و عترت‌ است‌ ـ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ در ذيل‌ به‌ نقل‌ پاره‌اي‌ از اين‌ اعترافات‌ مي‌پردازيم‌: 🔻محقق‌ دواني‌ (م‌ 908 هـ) «آنچه‌ از بيانات‌ اهل‌ شرع‌ درباره‌ مسأله‌ معاد به‌ دست‌ مي‌آيد، همانا جسماني‌ بودن‌ معاد است‌. پس‌ عقيده‌ بر چنين‌ معادي‌، واجب‌ و منكرش‌ كافر است‌ و به‌ اتفاق‌ همه‌ خداپرستان‌، معاد از ضروريات‌ است‌ و آيات‌ قرآن‌ بر جسماني‌ بودن‌ آن‌ صريحاً دلالت‌ دارند، به‌طوري‌ كه‌ تأويل‌ و شبهه‌ براي‌ احدي‌ باقي‌ نمي‌ماند: مثلاً در آيه‌ 78 از سوره‌ يس‌ چنين‌ آمده‌: «و ضرب‌ لنا مثلاً و نسي‌ خلقه‌، قال‌ من‌ يحيي‌ العظام‌ و هي‌ رميم‌»، علماي‌ تفسير مي‌فرمايند، اين‌ آيه‌ موقعي‌ نازل‌ شد كه‌ ابي‌ بن‌ خلف‌ استخوان‌ پوسيده‌اي‌ را با دست‌هاي‌ خود نرم‌ كرد و گفت‌: اي‌ محمد! تو مي‌گويي‌ اين‌ استخوان‌ها كه‌ پوسيده‌اند، زنده‌ خواهد شد؟ فرمود: آري‌ تو هم‌ زنده‌ و مبعوث‌ مي‌شوي‌ و بعد از قيامت‌ وارد جهنم‌ خواهي‌ شد.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، مقدمه كتاب‌ المبدأ و المعاد/ 48) 🔻ملااسماعيل‌ خواجويي‌ (م‌ 1173هـ) «اي‌ برادر عزيز ـ كه‌ خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان‌ كه‌ قدر ضروري‌ از دين‌ و آنچه‌ كه‌ واجب‌ است‌ مسلمانان‌ بدان‌ ملتزم‌ باشند، ايمان‌ به‌ معاد بدني‌، بدان‌ صورتي‌ است‌ كه‌ صاحب‌ شريعت‌ ـ كه‌ بر آورنده آن‌ و خاندان‌ او درود باد ـ آن‌ را آورده‌ است‌، آن‌ هم‌ ايماني‌ مجمل‌ بدون‌ نياز به‌ بحث‌ و فحص‌ از حقيقت‌ و كيفيت‌ آن‌؛ پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ چنين‌ ايماني‌ حاصل‌ كند، حقيقتاً [به‌ معاد] مؤمن‌ است‌ و هيچ‌نيازي‌ به‌ تفتيش‌ ندارد، چه‌ آن‌كه‌ ممكن‌ است‌ دچار شبهه‌اي‌ شود كه‌ از پاسخ‌ آن‌ درماند و در نتيجه‌ حيران‌ و سرگردان‌ شود و بلكه‌ در زمره ملحدان‌ و منكران‌ قرار گيرد، در عين‌ حال‌ كه‌ مسأله‌ [معاد جسماني] امري‌ واضح‌ و روشن‌ است‌.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، منتخباتي‌ از آثار حكماي‌ الهي‌ ايران4/‌ 302،) و همچنين‌: «اما اين‌ سخن‌ كه‌ چون‌ معاد روحاني‌ را غالب‌ مردم‌ نمي‌فهميده‌اند، پس‌ به‌ عنوان‌ معاد جسماني‌ از باب‌ تمثيل‌ و تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌، مطرح‌ شده‌ است‌، تكذيب‌ پيامبران‌ الهي‌: است‌ زيرا در آن‌ صورت‌، آنچه‌ از آن‌ خبر داده‌اند [معاد جسماني]، مطابق‌ با واقع‌ نيست‌.» (همان/ 305) 🔻شيخ‌ محمد تقي‌ آملي‌ (م‌ 1391هـ) آيت‌الله‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آملي‌، از اساتيد مسلّم‌ فلسفه‌ در كتاب‌ دررالفوائد پس‌ از نفي‌ معاد مثالي‌ مطرح‌ شده‌ در اسفار، به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ همان‌ معاد روحاني‌ است‌، مي‌نويسد: «قسم‌ به‌ جانم‌ كه‌ اين‌ معاد، مخالف‌ است‌ با آنچه‌ شرع‌ مقدس‌ فرموده‌ است‌ و من‌ خداوند را و فرشتگان‌ را و پيامبران‌ و رسولان‌ خدا را گواه‌ مي‌گيرم‌ در اين‌ ساعت‌، كه‌ ساعت‌ سوم‌ از روز يكشنبه‌ چهاردهم‌ ماه‌ معظم‌ شعبان‌ سال‌ 1368هـ.ق‌ است‌، كه‌ درباره‌ معاد جسماني‌، معتقدم‌ به‌ آنچه‌ قرآن‌ كريم‌ فرموده‌ است‌ و حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به‌ آن‌ اعتقاد داشته‌اند و امت‌ اسلام‌ بر آن‌ (و قبول‌ آن‌) اجماع‌ كرده‌اند؛ و من‌ ذره‌اي‌ از قدرت‌ خداوند را منكر نمي‌شوم‌.» (دررالفوائد2/ 460) 🔻ميرزا احمد آشتياني‌ (م‌ 1354 ش‌) وي‌ نيز كه‌ از مدرسان‌ به‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مي‌نويسد: «اين‌ صوري‌ [ابدان‌ مثالي‌] كه‌ اصولي‌ [اصول‌ يازده‌گانه صدرايي‌] براي‌ اثبات‌ آن‌ تأسيس‌ كرديد و قواعد آن‌ را محكم‌ ساختيد و بنيان‌ آن‌ را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين‌ آن‌ خسته‌ كرديد، به‌ هيچ‌ روي‌ با بدني‌ كه‌ در رستاخيز بزرگ‌ محشور مي‌گردد منطبق‌ نيست‌؛ اگرچه‌ در ظاهر كار با قالب‌هاي‌ مثالي‌ عالم‌ برزخ‌ ممكن‌ است‌ انطباق‌ داشته‌ باشد. بنابراين‌ «انكار معاد جسماني‌» و بازگشت‌ روح‌ها به‌ بدن‌ها ـ كه‌ عقل‌ سليم‌ نيز با آن‌ مساعد است‌ ـ مخالف‌ نص‌ّ قرآن‌، بلكه‌ مخالف‌ همه اديان‌ است‌ و انكار يك‌ امر ضروري‌ در اسلام‌ مي‌باشد. خداي‌ متعال‌ خود ما را از لغزش‌هاي‌ وهمي‌ و آراء بزك‌ كرده‌ به‌وسيله شيطان‌، محفوظ‌ نگاه‌ دارد.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 219، به‌ نقل‌ از لوامع‌ الحقائق‌ في‌اصول‌ العقائد/44) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ج_19_ت_11_1_400_ادامه_بابا_نه_علیت_فلسفی_و_لوازم_آن.m4a
13.34M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه پنجاه و یکم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa