eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
با واقعیت‌ها زندگی کنیم و بخشی از واقعیت‌ها رو خصلت‌ها، شخصیت‌ها، روحیات، اخلاقیات و رفتارهای آدمهایی تشکیل میده که داریم باهاشون زندگی می‌کنیم. ما در محدوده اختیارات خودمون میتونیم تغییر ایجاد کنیم اما دیگران و رفتارهای اونها خارج از این محدودند. البته میتونیم و گاهی باید کمکشون کنیم که خصلت‌های بدشون رو کنار بذارند اما تا وقتی به اون نقطه نرسیدند (که خیلی‌ها هم نمیرسن!) باید واقعیت‌ اونها رو بپذیریم و باهاش کنار بیایم. همین‌اند دیگه! قرار نیست همه چیز بر وفق مراد باشه؛ برا هیچ کس نبوده و برا هیچ کس هم نخواهد بود. پس اگر کسی بهت بدی کرده بی‌خودی حرص نخور؛ زندگی یعنی همین؛ نمیشه و نباید با همه دربیافتیم تا اونجور که ما میخوایم بشن. [○ پذیرش واقعیت‌های زندگی و مدیریت اونها، شرط حرکت به سمت آرمان‌هاست]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آشنایی شهید سیدحسن نصرالله با شهید سیدمحمدباقر صدر (در بیان آیت‌الله غروی از شاگران شهید صدر) ▪️ شهید صدر تربیت سید حسن نصرالله را به سید عباس موسوی، دبیر سابق حزب‌الله لبنان، سپرد و او این‌گونه طلبگی را آغاز کرد.
✍ مشکل بی‌هویتی دختران ما با اعطای هویت‌ پسرانه به آنها حل نمی‌شود. اینکه کارها، تفریح‌ها و مهارت‌های ویژه پسران و اساساً سبک زندگی آنها را به دختران هدیه دهیم نه تنها آنها را از هویت خودشان دور کرده‌ایم، بلکه فرآیند هویت‌یابی‌شان را با موانعی بیشتر روبرو ساخته‌ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حسن نصرالله: «حزب الله تجسم عینی تفکر سیاسی آیة الله مصباح در سطح منطقه است
👆صفحه ۷۰۰ کتاب "جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران" (نوشته رسول جعفریان) 🔸نکته مهمی است درباره نقش در هر حکومتی. برخی گمان می‌کنند فقط حکومت‌های دینی براساس ایدئولوژی پیش می‌روند درحالیکه اگه به ماهیت ایدئولوژی دقت کنیم (که همان معنای عام‌اش است) خواهیم دید هیچ حکومتی خالی از ایدئولوژی نیست و نمی‌تواند باشد. این نکته‌ای هست که شهید صدر هم مفصل به اون پرداخته و براساس اون به نقد و بررسی نظام‌های اجتماعی موجود و طراحی نظام اجتماعی اسلام می‌پردازه.
📜 دخترم... ✏️ دختر خوبم! سقوط‍‌ و انحطاط‍‌ خيلى آسان و طبيعى است. جاذبه‌ها تو را به سقوط‍‌ مى‌خوانند... ولى يك گياه كوچك را نگاه كن، كه چه‌طور از زير خاك‌ها و سنگ‌ها سر بيرون مى‌آورد و حتّى آسفالت‌ها و سيمان‌ها را مى‌شكند و سر بلند مى‌نمايد. اگر تو به اندازه‌ى اين گياه كوچك، ريشه داشته باشى، از زير خاك و سنگ و از زير عادت و غريزه و از زير حرف‌ها و هوس‌ها سر بيرون مى‌آورى و سربلند مى‌شوى. دخترم! مى‌دانى ريشه‌ى آدم چيست‌؟ ريشه‌ى تو، فهم تو، علاقه‌ى تو و انتخاب توست. عمل تو، از اين ريشه‌ها سر بلند مى‌كند. ✏️ دختر خوبم! نمى‌توانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دست‌هاى ظالم و خائن و از اين همه زمينه‌هاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالت‌هاى پنهان و آشكار بشوى. ✏️ آدمى مى‌تواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد... علم و اطّلاع را با تجربه،با عبرت،با مشورت،با فكر و با مطالعه مى‌توانى به دست بياورى و در هر كارى كندوكاو نمايى. ✏️ فريب محبّت‌ها را نخور؛ به ريشه‌ها و انگيزه‌ها و هدف‌هاى ديگران هم فكر كن و اين‌ها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزه‌ها و هدف‌ها و شكل‌هاى عمل، مى‌تواند تو را از طعمه‌شدن و طعمه‌ساختن نجات بدهد. 📄 برشی از کتاب 📚 نامه‌های بلوغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«ایتا» به جهت فنی یک افتخار بسیار با ارزش ایرانی است. ولی امروز به دلیل مجموعه‌ای از شرایط، به نقطه استهلاک نیروی فرهنگی و رسانه ای میلیون ها فعال انقلابی در گوشه ای از دنیای مجازی تبدیل شده که ارتباطی با «جهان پیرامون» ندارد. این همه تلاش و رفت و برگشت در اینجا، در حالی که صحنه اصلی نبرد خالی است و به دست دشمن افتاده است. ✍ سید محمد هاشمی
این برگه رو بالای میز مطالعم توی خونه چسبوندم تا یادم باشه هرچقدر هم درس می‌خونیم از این ۶ تا سوال نباید غافل بشیم؛ سوالاتی ...
🔴می‌گویند مرگ همان شکلی ست که زندگی کرده‌ای؛ هنر در زندگی مبارزاتی‌اش خفّت دادن به صهیونیست‌ها بود. نقطه اوج این هنرمندی شیوه طراحی عملیات طوفان الاقصی است که اسراییل را هفتاد سال به عقب برگرداند. حالا صحنه شهادت دراماتیک_حماسی او توسط خود صهیونیست‌ها منتشر شده و قلب دوست و دشمن را درگیر شجاعت و کاریزمای فرمانده حماس کرده و این یعنی حتی در آخرین صحنه بازیگری یحیی سنوار، هم دشمن احمق در پازل او بازی کرده‌. حالا سنوار تا صدها سال قهرمان ذهن همه پسربچه‌های عرب و سوژه قصه گویی مادربزرگ‌ها می‌شود و تا چندین نسل جبهه مقاومت یحیی سنوار تکثیر می‌کند. شهادت گوارایت باد قهرمان تحقیر سگ‌های صهیونیست!✌️ ✍ رها‌ عبداللهی
🔰 مرگ روشن‌گر ✍ حمیدرضا تیموری بسیاری از عارفان معاصر «توجه به مرگ» و «تفکر دربارۀ مرگ» را آغاز راه‌یابی به سلوک می‌دانند. «مرگ» حقیقتی است حتمی، ناگهانی و همه‌شمول و تفکر دربارۀ آن، موجب طرح سؤالات بنیادین می‌شود. انسان دورۀ قاجار برای وصول به عالم معنا چاره‌ای جز «تحت سرپرستی استاد قرارگرفتن» و تبعیت از دستورات او نداشت. اما با ظهور انقلاب اسلامی، چارچوب‌های عرفانی هم دچار تحول معنایی شد. «ولایت فقیه» جای «استاد» را گرفت و «جهاد برای تحقق منویات رهبر» جای «ذکر و ورد» نشست* و «شهادت» نقطۀ پایانی وصول به حق در چنین دستگاهی است. انسان انقلاب اسلامی به دنبال چنین پایانی است. حضور مردم در تشییع شهدا هم تجدید عهد و یادآوری «چنین مرگی» است. مرگی که با حماسه و ایثار درهم‌آمیخته و «ترس از مرگ» را کنار زده است. مرگی که بر اثر مواجهه با تاریکی محض و کفر خالص رخ می‌دهد و موجب روشن‌گری هرچه بیشتر نفوسِ عمومی می‌شود. مرگی که همچون شهاب‌سنگی نورانی صحنۀ تاریک جهان امروز را لحظاتی روشن می‌کند و لرزه بر پایه‌های سترگ کاخِ درون آدمی می‌اندازد. در نظر مردم «شهید» نقطۀ آرمانی نوعی از زندگی دنیایی است که در آن، آدمی خود را بازیچۀ دنیا نکرده است و به آخرت (به‌عنوان مهم‌ترین بخش از حیات آدمی) توجهی ویژه داشته است. در این دستگاه عرفانی تحقق هرچه بیشتر اسلام و به قول بنیان‌گذار آن «اهتزاز پرچم لا إله إلا الله» مهم‌ترین «خیری» است که افراد برای رسیدن به آن رقابت می‌کنند. وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ (آیۀ 148 سورۀ مبارکۀ بقره) این تازه شروع ماجراست. غایت عرفانِ انقلاب اسلامی ظهور جامعه‌ای از «انسان‌های قرآنی» است. پی‌نوشت: * این به معنای منسوخ‌شدن اذکار نیست بلکه اذکار محور چنین عرفانی نیست. ** منظور از «انسان قرآنی» جلوه‌گری قرآن در وجود انسان است.
«هنگامی که انسان فضیلتمند بمیرد و یا کشته شود، ناشکیبایی و ناله و زاری برای مرگ او شایسته نیست، بلکه به آن مقدار که هستی او برای مردمان شهر فایده داشت، سزاوار است برای او ناله و زاری نمود و به آن حال که او به آن رهنمون شده و میزان نیکبختی و سعادت او باید به او غبطه خورد. اما مجاهدی که در میدان کارزار کشته شده است، افزون بر رشک بردن به حال او، برای فدا کردن جانش برای مردم شهر و نیز برای اقدام کردنش برای مرگ باید او را ستود!» (فارابی فصول منتزعه، فصل ٨٠)
🔸آیت الله : من در سال ۱۳۳۴ که به قم آمدم، شهرتی داشت. خدمتشان رسیدیم. هوا گرم بود که رفتیم خدمت ایشان. قبلاً اینگونه بود؛ الان اینطور نیست که مثلاً ۷۰ سال پیش هر کسی در منزلش چند عدد مرغ داشت؛ یعنی رسم بود و همه مرغ و خروس داشتند. آن زمان بازار مرغ فروشی نبود و اگر مهمان می‌آمد از همین مرغ‌هایی که در خانه بود، استفاده می‌کردند و رسم بود. ... به منزل او که رفتیم یک تراس داشت و در باز بود و این مرغ‌ها گاهی از حیاط، داخل می‌آمدند. آقا ورود مرغ‌ها را که دیدند گفتند اینها اینجا هستند تا پیر می‌شوند و می‌میرند! ما این را در ‌می‌خواندیم و در درس هم می‌گفتیم ولی نه ما عمل می‌کردیم نه دیگران. آن چیزی که ما در فقه خواندیم و در درس گفتیم و اساتید ما در درس گفتند، این است که حیوانی که خود آدم تربیت کرده است و بزرگ کرده و مواظبت کرده است را نکشید. چرا کارد می‌گذارید زیر گلویش؟ مرغ می‌خواهید از جای دیگر بخرید. این مصلحت نیست. اجازه نمی‌دهد. این نهی در دین است و وظیفه رسمی ما است و فقه رسمی ماست. ما هیچ کس را ندیدیم که به این دستور فقهی عمل کند، جز علامه طباطبایی. ایشان فرمود اینها اینجا هستند، خودشان پیر می‌شوند و می‌میرند. آقاسید عبدالباقی پسر بزرگ ایشان بود. من این قصه را گفتم برای ایشان. گفتند: بله ما یک خروسی داشتیم که ۲۰ سالش شده بود؛ پیر شد و مرد. از این [آدمها] پیدا نمی‌شود. دستور دین این است که شما اگر رفتی به مکه و خواستی قربانی بکنی، آن گوسفندی که در خانه خودت بود را با دست خودت نکش. یک گوسفند بخر و قربانی کن. عاطفه؛ عاطفه خیلی مهم است. این دستور دین است.
🔸 چیزی که آن را دانش می‌نامیم صرفاً نوع دیگری از جهل است ـ جهلی که با وسواس بسیار سازمان یافته و کاملاً علمی است. 📒 کتاب پ.ن: در این نگاه، علم حقیقتی نورانی است و با صرف دانستن اصطلاحات و قیل و قالها، آن حقیقت حاصل نمی‌آید.
✍ چند وقتیه که به صورت جدی از در پژوهش‌ها و تحقیقات علمی‌ام استفاده می‌کنم اما توی این مدت در کنار بهره‌های زیادی که ازش بردم یه من رو رها نمیکنه و اون ... بذارید اول اینرو بگم که احتمالا شما هم قبول دارید اینکه ، بدن‌های ماها رو تنبل کرده و از انداخته. مثلا از وقتی ماشین اومد راه رفتن و پیاده‌روی آدمها کم شد یا وقتی خرید اینترنتی میتونیم بکنیم دیگه فروشگاه نمیریم. همین تنبلی با اومدن ماشین‌حساب یا حتی بعضی اپلیکیشن‌ها مثل ویز و نشان و بلد و ...‌ دامن‌گیر ما شد. یعنی دیگه ذهنمون نه برای یه عملیات ریاضی فعالیت و تحرک داره و نه برای پیدا کردن نزدیکترین مسیر توی خیابون! حتی دیگه از توانایی تصویری‌‌برداری ذهنمون توی رانندگی هم کمتر استفاده می‌کنیم و تلاش نمی‌کنیم مسیر رو یاد بگیریم چون میگیم هرجا بخوام برم ویز یا نشان هست!! حالا همین تنبلی داره سرایت میکنه به حوزه تعقل، پردازش اطلاعات و یادگیری ما. یعنی داریم با سپردن کار فکری‌مون به هوش مصنوعی کم کم این رو ضعیف می‌کنیم. نحیف، لاغر و بی‌جون شدنِ ذهن خیلی نگران‌کننده است. یادمه اون سال که می‌خواستم کنکور ریاضی بدم اینقدر ذهنم در حل مسائل ریاضی قدرت گرفته بود که به سرعت مسائل دشوار رو حل می‌کردم، بدست آورن حاصل‌ضرب‌ها یا تقسیم‌ها که دیگه بچه‌بازی بود! اما الان ... الان میترسم که هوش مصنوعی اونقدر کار رو برام کنه که مثل قدیم ساعت‌ها روی یه موضوع فلسفی نکنم یا تلاشی که قبلا برای درست دیدگاه یک فیلسوف می‌کردم رو انجام ندم یا اینکه ارتباطم با کتب مختلف فلسفی کم بشه و از فاصله بگیرم. نمی‌دونم شاید به نظرتون این روش درس‌خوندن موضوعیت نداشته باشه و اون اتفاقات خیلی مهم و نگران کننده نباشه اما من به تجربه دریافتم کسایی که این روش رو در پیش نگرفتند از بنیه‌ی فکری قوی برخوردار نیستند ... بله؛ هوش مصنوعی در جمع‌آوری اطلاعات بدرد میخوره اما نباید جای ما رو بگیره. متاسفانه انگار این تکنولوژی به این سمته که کم کم ذهن رو تنبل می‌کنه و این جهت‌گیری نگران‌کننده است! اینها رو گفتم تا با به اشتراک گذاشتن این نگرانی، شما رو هم دعوت کنم تا استفاده از هوش مصنوعی رو همراه کنیم با یک و نسبت به خطر .
💠امروز در خط امام حسین علیه‌السلام باید به خود القا کنیم که آماده‌ایم تا هرگاه اسلام از ما خواست، جان خود را ارزانی داریم. چنان‌که امروز در فلسطین و در بسیاری از کشورهای امت اسلام که اسلام و مسلمین در آنجا به مصائب و بلایا و بدبختی‌ها گرفتارند، از ما خواسته می‌شود. باید همیشه به خود القا کنیم از ما همان چیزی خواسته می‌شود که از امام حسین علیه‌السلام خواسته شد؛ زیرا ما در خط امام حسین علیه‌السلام و اهل‌بیت ایشان حرکت می‌کنیم‌. 📚امامان اهل‌بیت، ص٣٧١. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید. 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بعضی‌ها امروز در اصل تشکیک می‌کنند به این بهانه که این مسیر منجر به کشته شدن هزاران زن و کودک شده و بنابراین باید دست از آن شست. نمی‌دانم این دوستان زمانی که صدام به ایران حمله کرد هم چنین نظری داشتند؟ آیا دفاع هشت‌ساله را که در طی آن هزاران نفر کشته شدند نادرست می‌دیدند؟ آیا آنجا هم بایست تن به می‌دادیم و کشور را برای ریخته نشدن خونی تسلیم صدام می‌کردیم؟ اصلاً با این شما، اسرائیل می‌تواند به هر سرزمینی بخواهد لشکر بکشد و بدون هیچ مقاومتی آن را مالِ خود کند چون مقاومت هزینه سنگینی دارد و نمی‌ارزد! ●آیا این رویکرد و نیست؟! ●مگر انسانی چنین نگاهی را مردود نمی‌داند؟! ●مگر در کتب اخلاق فلسفی به تبع حکمت ارسطویی، "انظلام" رذیلتی ما معرفی نشده است؟ ●پس چطور می‌توان به دنبال بود و مقاومت را در حد نزاع‌های سیاسی فروکاست؟! البته من در یک فهم درک می‌کنم که این دوستان واقعاً به دلیل لطافت روحی، تاب این همه جنایت اسراییل و کشتار مردم عزه و لبنان را ندارند همانطور که ما هم نداریم؛انصافا ریخته شدن خون حتی یک کودک هم دردناک و غیرقابل تحمل است اما چه کنیم با این رژیم خونخوار؟ راه حل چیست؟ × ؟! × ؟! صلح با ظالم ِ غاصب؟! اصلاً مگر طرح صلح و سازش در همین فلسطین توسط گروه‌هایی دنبال نشد؟! چه شد نتیجه؟ نتیجه از قبل معلوم بود، رژیمی که فلسفه وجودیش گسترش در منطقه خاورمیانه است را نمی‌توان متوقف کرد. چرا اسرائیل زیربار یک حکومت دموکراتیک نمیرود؟ چون قرار نیست حرکتش متوقف شود و باوحشی‌گری سلطه خودش را توسعه می‌بخشد. این همان ویژگی است که باعث شده از این رژیم به تعبیر شود که انصافا تعبیر ظریف و برآمده‌ی از صهیون‌شناسی دقیقی است. [شاید بگویید اگر حماس طوفان الاقصی را شروع نمی‌کرد این همه کشته داده نمی‌شد و حالا در چنین شرایطی نبودیم ... به نظرم اشتباه شما آنجاست که گمان می‌کنید حماس، جنگ را شروع کرده است؛ واقعاً اینگونه نبوده! چه کسی نمی‌داند مبارزه حماس با رژیم صهیونی مربوط به دیروز و امروز نیست؟! آنجا سالیانی است جنگ برپاست و نام یکی از عملیات‌هایی است که فلسطینیان‌ در جریان جنگ طولانی مدت با اسرائیل داشته و دارند. حماس شروع‌کننده جنگ نبوده بلکه در راستای دفاع مقدسش اقدام به مقابله کرده است]. ■ خلاصه باور کنید در یک نگاه واقع‌بینانه و اخلاقی، ما راهی جز مقاومت نداریم. کاش همه فریاد‌هایی که از دردهای این روزهای‌مان بلند است را نه بر سر اهل مقاومت، که بر سر جنایتکاران اسراییل بزنیم