هدایت شده از «آیهجان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«خدای موسی»
✍ نویسنده: #علیرضا_ملااحمدی
🔗 شناسهی ایتا: @maktabkhaaneh
📷 عکاس: #سکینه_تاجی
🎚تنظیم صدا: #روحالله_دهنوی
#قصص_30
#تیزر_روایت
🌺 آیهجان: آیههایی که به جان نشستهاند.
@ayehjaan
هدایت شده از «آیهجان»
«خدای موسی»
✍ نویسنده: #علیرضا_ملااحمدی
🔗 شناسهی ایتا: @maktabkhaaneh
✏️ گرافیک: #اعظم_مؤمنیان
ماجرا به شکلی طوفانی شروع شد و قبل از اینکه متوجه بشوم چرا و چگونه، ناگهان خودم را زیرِ آوار حوادثی بهغایت تلخ و دیگرگون یافتم. مثل طوفانی ویرانگر، سرمایهام را (نه از جنسِ سرمایهی مالی) در عرض چند روز از دست دادم و زندگیام از اینرو به آنرو شد! همهچیز بر ضد من بود و هیچ نقطهی روشنی-لااقل در ظاهر- در افق آینده به چشم نمیخورد!
مدتها طول کشید تا از آشفتهحالی و اِغمای فکری و نقاهتِ روحی بیرون بیایم و درست بفهمم که دقیقا چه شده و چه اتفاقی دارد میافتد! باز هم هیچچیز بر وفق مراد نبود و نسبت به آیندهی این مسیری که «خواسته و ناخواسته» در آن قرار گرفته بودم و با قاطعیت و البته تلخکامیِ تمام آن را طی میکردم، هیچ کورسوی امیدی به چشم نمیخورد. به طرز عجیب و بُهتآوری هر چه هم تلاش میکردم، اتفاق خوبی آنچنانکه حالم را خوب کند و نفسِ راحتی بکشم و خوابِ آرامی به چشمانم بیاید و کابوسهایم تمام شود، نمیافتاد! حتی وقتیکه طبق شواهد و قرائن قاعدتا باید اتفاق خوبی میافتاد، باز فرَج حاصل نمیشد و ماجرا پیچِ دیگری میخورد!
«خالیشدن از هر کورسوی امید» از آندست تجربههایی است که هرکسی بالأخره به شکلی تجربهاش میکند؛ حالا من هم در همین موقعیت قرار گرفته بودم، اما با این تفاوت مهم که این موقعیت برای من به چند لحظه و چند ساعت و چند روز محدود نمیشد؛ حالا دیگر چند سال از زندگیام درگیر این وضعیت بود!
در یکی از آن روزهای سخت و جانفرسا به #قرآن پناه بردم. اما پاسخ را با آیهای گرفتم که اصلاً نفهمیدمش! یعنی ربطش را به موقعیت «همواره بحرانی» خودم نفهمیدم! خداوند ماجرای نبوت #حضرت_موسی (علیهالسلام) را برایم یادآوری کرد؛ آن نیمهشبِ سرد و تاریکی که حضرت موسی (ع) که بههمراه خانوادهاش از مَدیَن به مصر برمیگشت، در وادی طور درحالیکه راه را گم كرده بود، در طور سينا، شعلهی آتشی از دور دید و به نظرش رسيد كه قاعدتاً كنار آن كسى هست كه راه را از او بپرسد و اگر هم نبود لااقل از آن آتش قدرى همراه بياورد تا گرم شوند؛ به خانوادهاش گفت که شما اینجا منتظر بمانید تا بروم آنجا و راهنماییای یا شعلهی آتشی بیاورم. رفت و وقتی نزدیک درختی شد که منبع آتش به نظر میرسید، ناگهان اولین وحی الهی به او رسید که «إنّی أنا الله...» و سخنگفتنِ خدا با او شروع شد و باقی ماجرا که آغاز نبوت ایشان بود.
خب این چه ربطی به #زندگی من داشت؟! نه من ربطی به موسای نبی دارم و نه طور سینایی در کار هست و نه در این کورسوی سرد و تاریک، آتشی! تنها وجه اشتراک من با این ماجرا «شبِ سرد و تاریک و راهِ گمشده» بود. اما هرچه فکر کردم، نفهمیدم ربطش به من چیست و چگونه میتوانم از این آیهی رازآلود بهرهای برای این زندگیِ سرد و تاریک و حیرانزده بگیرم!
ماجرا گذشت و این آیه از حافظهام رفت تا اینکه مدتها بعد ناگهان از زبان شیرینِ #آیتالله_جوادیآملی (سایهاش مستدام) حدیث عجیب و شگفتآوری شنیدم! بعد از درس، رفتم عبارت حدیث را جستجو کردم و متحیر، دیدم که آن حدیث عجیب، ذیلِ همین آیهی قرآن و با استشهاد به همین حکایت بیان شده است...!
عبارت عجیبِ حدیث که از زبان مولایمان علی(ع) نقل شده، اینست: «کُن لِما لاتَرجوا أرجی مِنکَ لِماترجوا : به آنچه که امید نداری، امیدوارتر باش نسبت به آنچه که امید داری»! این حدیث همهی محاسبات آدم را به هم میریزد! همهی تحلیلها و تصوراتم دربارهی سرنوشت و تقدیر را این حدیث به چالش کشید!
چطور میتوانم به چیزی که امید ندارم، از چیزی که به آن امید دارم بیشتر امیدوار باشم؟! اما ادامهی حدیث مانند نوری در تاریکی معما را سریع حل میکند: «همچنانکه موسیبنعمران آنشب به این امید از خانوادهاش جدا شد که بتواند شعله آتشی با خود بیاورَد؛ اما آنچه که نصیبش شد، این بود که خداوند با او سخن گفت و در حالی به میان خانوادهاش برگشت که «نبی» بود. یعنی شعلهی آتش که دنبالش بود نصیبش نشد، اما چیزی نصیبش شد که آنقدر بزرگ و شگرف است که حتی به مخیلهی آدم هم خطور نمیکند که شاید در پسِ آن «شبِ سرد و تاریک و راهِ گمشده و آتش» چنین امر عظیمی نهفته باشد!
يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
ای موسی منم خدای یکتا پروردگار جهانیان.
*منبع حدیث: اصول کافی؛ جلد 5 ؛ صفحه 83
#قصص_30
#روایت_یک_آیه
🌺 آیهجان: آیههایی که به جان نشستهاند.
@ayehjaan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 این تلاوت زیبا و شگفتانگیزِ نوجوان ایرانی (محمدامین نبیلو) که تقلید هنرمندانهی یکی از معروفترین قرائتهای «مصطفی اسماعیل» قاری شهیرِ مصری است را بشنوید و لذّت ببرید. (آیه ۳۱ سوره مبارکه رعد)
📌 در این دنیای آشفتهی امروزی، هیچچیز مثل گرهزدنِ ذهن و قلبِ کودکان و نوجوانان با «ثقلین» نمیتواند آنها را از فتنههای زمانه در امان بدارَد.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
🔺 این تلاوت زیبا و شگفتانگیزِ نوجوان ایرانی (محمدامین نبیلو) که تقلید هنرمندانهی یکی از معروفتری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تلاوت آیهی ۳۱ سوره مبارکه رعد توسط مصطفی اسماعیل
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
+ یعنی چی که باید از خدا بترسیم؟ مگه خدا ترس داره؟
_ خب از کی بترسیم پس؟
+ مگه حتما باس بترسیم؟ نمیشه بدون ترس زندگی کنیم؟ حتما باید از یه چیزی بترسیم؟
_ ترس، از علاقههای آدم میاد. مثلا تو چون علاقه داری در آینده موفق بشی، ترس از شکست هم داری. ولی یه گوسفند ترس از آینده نداره، چون در لحظه زندگی میکنه و هیچ آرزویی نداره. ما نمیتونیم نترسیم چون کلی علاقه و آرزو داریم.
+ خب چرا از خدا بترسیم اون وقت؟
_ این نسخه و توصیهی خود خداست. که از هیچی نترس از من بترس فقط. چون هیچ کی نمیتونه به تو ضرری بزنه اگه من نخوام. فقط من میتونم پدرتُ دربیارم، فقط من میتونم زمین بزنمت، هیچ کی کارهای نیست. پس فقط از من بترس.
+ خب ولی من دوست ندارم از خدا بترسم!
_ عیبی نداره دست خودته. ولی تو اگه از خدا نترسی، ترست شیفت میشه رو چیزای دیگه؛ از نگاه مردم میترسی، از قضاوتها میترسی، از دشمنات میترسی، از حوادث روزگار میترسی، از گرونی دولار میترسی... از همه چی میترسی و این ترسها نابودت میکنه، استعدادهات رو قفل میکنه.
+ خب اگه از خدا بترسم هم همونه که؟
_ کجاش همونه دیوونه؟😄 اگه از خدا بترسی اون وقت عالم و آدم دیگه به هیچ جات نیست. بدون هیچ ترسی زندگی میکنی. تمرکزت میره بالا اصلا. چون از هیچی دیگه نمیترسی. فقط از یه چیز میترسی، که میدونی اون خیلی مهربونه. ترس از خدا تنها ترسیه که مزهش شیرینه. چون تنها ترسیه که انسان رو ضعیف نمیکنه، برعکس قویش میکنه.
✍️سید مقدام
https://eitaa.com/sayedmeqdam
مکتبخانه
+ یعنی چی که باید از خدا بترسیم؟ مگه خدا ترس داره؟ _ خب از کی بترسیم پس؟ + مگه حتما باس بترسیم؟ نم
☑️ «ترس» بهمثابه یک «وضعیّتِ وجودی»
🔹 «خُلِقَ الإنسانُ ضعیفاًً» مایهی وجود انسان با «ضعف» تنیده شده است. اساسِ وجود انسان و تمام منافع او -از حیاتیترین تا سطحیترین منافعش- پیوسته در معرضِ تهدید و خطر و نابودی است و انسان از جانب خودش هیچ -دقیقاً هیچ- دستاویزی ندارد تا بتواند با اطمینان این تهدیدها را از خود دور کند و خیالش آسوده باشد که دیگر خطری تهدیدم نمیکند!
🔸 همواره در تمام آناتِ زندگی، این تهدیدها با او همراهند. آیا «احساسِ» این ضعف عمیقِ وجودی و إدراکِ پیوستهی این تهدیدها جز «ترس» برای انسان به ارمغان میآورَد؟!...
🔻 آری؛ وجود انسان در بنیادیتری وجهش با «ترس» آمیخته و درهمتنیده است. او ناگزیر از ترس است و این، سرنوشتِ محتوم اوست. این یعنی ترس یک «وضعیّت وجودی» برای انسان است!
▪️امّا ترس انسان را متزلزل میکند و امکان ایستادن روی زانوان و حرکت کردن را از او میگیرد؛ انگار که حیوانی وحشی او را دنبال کرده باشد و در وسط صحرا روی زمینِ متزلزلِ شنی بخواهد از دستش فرار کند... هرکاری کند نمیتواند! تنها کاری که از انسان برمیآید -و البته آنچه که انسان برای زندگی شاد به آن نیاز دارد- اینست که ترس خویش را «مدیریت» و تا حدّی «مهار» کند. امّا چگونه؟
🔹 اینجاست که معنا و اهمّیت «ترس از عدل الهی» جلوهگر میشود و «توکّل» معنای تازهای مییابد. انسان با #توکل از تمام ترسهای ریز و درشت و متکثّر زندگیاش رها میشود و با #ترس_از_عدل_الهی آن وضعیّت وجودیاش متمرکز میشود در آن چیزی که باید بشود! خدا بنیادِ چیزها است و انسان هرچه در جانِ خویش کنکاش کند، خدا را بیشتر مییابد.
🔹 ترس بهمثابه یک وضعیّت وجودی، زمانی مایهی آرامش و طمأنینهی قلبی میشود که به بنیادِ وجود انسان معطوف شود و در آنجا استقرار یابد. در این صورت است که امکانِ ایستادن بر زمینی بتُنی و حرکت روبهجلو برای انسان فراهم میشود. «توکّل» و «ترس از عدل الهی» دو بال برای مدیریت و مهارِ این وضعیّت وجودی اند.
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
⚫️ آخرین و وحشتناکترین نفرینِ تاریخ!
🍃 صلّى الله عَلَيكَ يا أميرَالمؤمنين 🍃
▪️ قفس دنیا بیش از حد برایش تنگ شده است. شیدای وعدهایست که سالها منتظرش بوده...
گوشهای نشسته است و غرق در ملکوت الهیست. این مرد، مظهر ارادهٔ الهیست؛ خلقت به ارادهٔ او در جریان است. اما گویا اینبار بدن خاکیاش بیش از حد خسته است. پلکهایش سنگینی میکنند. به خواب میرود که خواب علی، حقیقتی جز هشیاری ندارد...
▪️ روح از بدن خاکی فارغ میشود و به ملکوت میرود. با حبیبش رسول خدا در ملکوت قرار دیدار دارد؛ تا محبوبش را میبیند، گویا داغش تازه میشود و لب به درد دل میگشاید:
- یا رسولالله!… این چه امتی است؟! چقدر لجباز و بدقلق و غیرقابل ترمیماند اینان!
▪️رسولالله که مظهر «إنّه على كلّ شيءٍ شهيد» است، خوب میفهمد حال علی را...
- علی جان! نفرینشان کن!
پناه بر خدا…
سبحان الله...
▪️لحظهٔ شگرفیست. اگر علی نفرین کند، عالم به نابودی میگراید. تمام انبیای الهی که با نفرینشان امتی را نابود کردند، تا به ولایت علیّبنابیطالب اقرار نکردند، به مقام نبوت نرسیده اند. حالا اگر علی نفرین کند چه خواهد شد؟!
سخت تر اینکه، پیامبر این قوم، که «رحمةٌ للعالَمين» است، خودش از وصیّ خودش میخواهد که امت را نفرین کند! مگر اینان چه جفاکار امتی هستند؟!
امیرالمؤمنین چه میکند؟! نفرین او چیست که قرار است دنیا را به آتش بکشد؟! چه وحشتی بر این دنیا سختتر از نفرین علی؟!...
▪️ ناگاه علی -علیه آلاف التهیّةوالثّناء- لب به دعا میگشاید:
- خدایا... مرا از اینان بگیر...
تمام شد!
آه که دنیا هیچگاه عذابی چنین به خود ندید...
حالا دیگر تیغ شمشیر اجازه دارد فرق علی را بشکافد و زهر هم اجازه دارد مغز او را به نابودی بکشاند!...
مرغ از قفس پرید، ندا داد جبرئيل!
اینک شما و وحشت دنیای بی علی...
(اقتباس از خطبه ۷۰ نهج البلاغه)
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
May 11
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت پنجم: امیرالمومنین(ع) و مسأله زنان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از طرحی نو🌱
♦️شیخ حسین انصاریان در مراسم شب قدر:
🔸حضرت علی تا روز آخر روزی کسانی که میگفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید.
🔹یکمصداق اسیر، زندانی ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.
🔸ای برادران زندان بان و ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن(ع) گفت ابن ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید.
🔹آنها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.
🔸حالا اگر میخواهید من را دستگیر کنید و بگویید مخالف جمهوری اسلامی هستم. خیلی خوب، شاید من و چند نفر دیگر مخالفتی هم داشته باشیم و جریمه هم بشویم.
🔹۹۰ درصد خانم های بی حجاب را مقصر نمی دانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برای شان می سوزد حتی اگر بگویند غلط کرده ای. باطن این خانم ها با خدا است. با نماینده های آنها صحبت کنید و خواسته هایشان را بشنوید.
به (طرحی نو) بپیوندید. 👇👇
🆔 @Tarhi_No1
هدایت شده از احمد اولیایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"وقتی یک «مجتهد تبلیغ» خطابه می کند..."
_ رحمت خدا را معرفی می کند
_ پروژه دشمن در حجاب را تبیین می کند
_ مهر را نثار بدحجاب و بی حجاب می کند
_ وجوب حجاب را اشاره می کند
_ از زنان الگو در اسلام بهره می برد
_ عشق نهادینه شده در دل مخاطب نسبت به اهل بیت علیهم السلام را برای حجاب، تحریک می کند
_ بصیرت سیاسی (اشاره به دشمن)، اعتقادی (اشاره به رحمت خدا)، ملی(اشاره به دختران ایران)، بصیرت مناسکی (اشاره به حضرت زهرا و حضرت رقیه علیهما السلام) اش را یکجا به رخ می کشد
✍ او در سخنوری دینی در اوج قدرت، اخلاص و توانایی همه کار می کند. او مجتهد تبلیغ و جذب دینی در عین وفاداری به مبانی اسلام، تشیع و نظام است. نابجا نیست اگر همین چهار دقیقه کارعملی کلاسهای تبلیغ در حوزه ها و میان مبلغان باشد.
@ahmad_olyaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#هم_اندیشی_عبودیت_و_تمدن|#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_و_اجتماعی|#مطالعات_تمدنی|#تفسیر_تمدنی_سوره_فاتحه|#پرونده_شنیداری
✍️هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه
📅زمان: 21 و 23 فروردین ماه 1402
مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث قرآنی و تمدنی
بارگزاری شده در رادیو پژوهش ،کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام
💠ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز اول ( 21 فروردین ماه 1402)
1.هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه | فایل کامل)
1️⃣تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت
🎙حجت الاسلام سعید بهمنی
2️⃣تعبد به مثابه جوهره ی تمدن
🎙دکترمحسن الویری
3️⃣”عبودیت“ معیار قرآنی
🔹تمدنی شدن مناسبات انسانی
🎙دکتر محمدرضا بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/WIMcZ
2.تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت
🎙حجت الاسلام سعید بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/NRly2
3.📁تعبد به مثابه جوهره ی تمدن
🎙حجت الاسلام دکتر محسن الویری
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/HrMkj
4.”عبودیت“ معیار قرآنی تمدنی شدن مناسبات انسانی
🎙 دکتر محمدرضا بهمنی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/OA1eJ
5.دیدگاه های حضار و برخی از اساتید حاضر در جلسه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Co0Nh
ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز دوم ( 23 فروردین ماه 1402)
6.تعبد سنن گرا در امر تمدنی
🎙حجت الاسلام محمد علی میرزایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ABI4t
7.جریان عبودیت درزمان مندی وجودی تمدنی
🎙حجت الاسلام احمد آکوچکیان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/x64k8
8. رحمت و معنای تمدنی آن
🎙حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/mNwyG
9. هماندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه جلسه دوم ( فایل کامل)
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/0jbjO
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔵 گوشهای از نشانههای دینگریزی و بیدینی مردم
شب قدر
🔻حرم رضوی : دو میلیون نفر
🔻بهشت زهرا : ورود ۱۴۰ هزار خودرو
🔻حرم امیرالمؤمنین ۳ میلیون نفر که بسیاری از آنها ایرانی هستند..
🔻دهها هزار مسجد و حسینیه مملو از مردم که تا سحر مناجات میکردند. همه جور با همه اعتقاد و قیافهای...
حالا بگذار بگویند مردم بیدین شدهاند و این اسلام و حکومت اسلامی را نمیخواهند...
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب آیتالله حقشناس در جریان انقلاب
آیتالله حقشناس_فقیه و عارف معاصر_ امام خامنهای را علمدار میدانستند. همچنین امام زمان(عج) را در خواب دیده بودند که جلوتر ایستادهاند و امام خمینی(ره) پشت سر ایشان هستند.
@BisimchiMedia
💯 فراگیرترین دعای لیلةالقدر
🔹 از پیامبراعظم (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد «اگر شبقدر را درک کردم از خدا چه بخواهم؟» ایشان فرمودند:
👈 «عافیت»
❓اما چگونه از خدا عافیت بخواهیم؟
امام سجاد علیهالسلام در «دعای ۲۳ صحیفهی سجادیه» به شیعیانشان آموختهاند که چگونه عافیت را دعا کنند.
🔺با تأمّل در مضامین دعا معلوم میشود چرا این دعا انقدر مهمّ و فراگیر (در همهی عرصههای زندگی) است که سفارش رسولالله (ص) است.
📍قِيلَ لِلنَّبِيِّ صَلَّىاَللَّهُ عَلَيْهِوَ آلِهِ: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي؟ قَالَ صَلَّىاللَّهُ عَلَيْهِوَآلِهِ: «اَلْعَافِيَةَ».
📖 المستدرک، ج ۷، ص ۴۵۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 اعمال مخصوصه شب قدر
شیخ عباس قمی در اعمال روز اول ماه مبارک رمضان دعایی نقل می کند که آغازش با این فرازها است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي دَانَ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ...»
امام کاظم علیه السلام فرمودند: «خداوند را در ماه مبارک رمضان، ابتدای سال با این دعا بخوان!»
✅ توصیه حضرت استاد یزدان پناه
جناب استاد خواندن این دعا را مخصوصا در شب بیست و سوم توصیه می کنند، با توجه به فرمایش امام صادق علیه السلام که فرمودند: «آغاز سال، شب قدر است.»
https://eitaa.com/nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیبر خیبر یا یهود / جیش المحمد (ص) سنعود
فریاد جوانان فلسطینی در صحن مسجدالاقصی المبارک در شب قدر. حالی که مسجد به صورت کامل در محاصره صهیونیستها قرار دارد...
@syriankhabar
مکتبخانه
خیبر خیبر یا یهود / جیش المحمد (ص) سنعود فریاد جوانان فلسطینی در صحن مسجدالاقصی المبارک در شب قدر.
🔰 این #روز_قدس برای من با همهی راهپیماییهایی که سالهای قبل در روز قدس میرفتم یک تفاوت مهمّ دارد:
🔻 قبلاً همواره اینطور بود که برای انجام وظیفهی شرعی و روسیاهنشدن در محضر امام عصر علیهالسلام به راهپیمایی قدم میگذاشتم و آزادیِ قدسِ شریف برایم بیشتر شبیه یک «آرزو» بود.
🔺 امّا اینبار علاوهبر انگیزهی بالا، یک انگیزهی دیگر هم دارم و عامل دیگری هم اضافه شده که اشتیاقم به این حضور را بیشتر میکند:
✔️ اینبار با مشاهدهی شرایط منطقه (که شرحش در این مجال نمیگنجد) و داخل سرزمین فلسطین (اعمّ از تزلزل درونیِ بیسابقهی اشغالگرانِ فلسطین و اتّحاد و تحرّک بیسابقهی جوانان فلسطینی) بیش از هر زمانی آزادیِ #قدس_شریف را نزدیک میبینم و حالا میخواهم در راهپیمایی شرکت کنم با این انگیزهی مضاعف که در آیندهی نهچنداندوری که انشاءالله مسجدالأقصی آزاد شد، دلخوش و امیدوار باشم که من هم سهمی -هرچند بسیار کوچک و ناچیز- در این آزادی داشتهام و به این حضور سربلند باشم و افتخار و مباهات کنم که من هم سیاهیلشگرِ این جبهه بودم...
انشاءالله :)
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
✅ «قیامت» را قيامت گويند؛ چون در آن روز، همه به احترام الهی «قائم» میشوند و در برابر شکوه و عظمت مُلک خداوند میایستند؛ هيچ موجودی خفته و نشسته و افتاده و لنگان و تکیهداده به جایی نيست، همه میايستند در برابر خدا. آن روز «رستاخیز» است.
🔺 لذا تعبیر خداوند در قرآن این است: «يومٌ يقُوم الناسُ لِرَبّ الْعالَمين» روزیکه تمام بشریت در برابر پروردگار جهانیان میایستند. «يومٌ تَقُوم الساعةُ» روزیکه زمان بر پا میشود.
💬 آیتالله جوادی آملی
📍ترجمهی آیه: «آنها بزرگیِ خدا را آنطورکه بایدوشاید نشناختهاند و حال آنکه روز قیامت، زمین یکسره در مشت اوست و بساط آسمانها بهدست قدرت او برچیده میشود! بله، خدا منزّه و متعالی است از آنچه که شرک میورزند.» (زمر ؛ ۶۷)
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
تصور کن یک مورچه بسیار کوچک کنار پایت ایستاده و از تو معذرت خواهی میکند و تو صدایش را میشنوی. حالا چکار کرده؟ یک آسیبی به خودش رسانده! از تو عذرخواهی میکند و التماس که مرا ببخش. تصور کن همینطور که نگاهش میکنی و لبخند بر لب داری یکدفعه آن مورچه با یک حالت زار و شکستهای میگوید:
آخه من چیام؟
اینجا یکدفعه لبخند روی لبهایت خشک میزند. دلت میخواهد آن مورچه کوچک را بغلش کنی. آنقدر که حس کند بزرگ است. حس کند خیلی شده است. حس کند یک چیزی هست...
در دعای ابوحمزه به خدا عرضه میدارد:
ما اَنا یاربّ و ماخطری؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از نجف لک زایی
Page 16 (7).pdf
1.22M
نگاهی گذرا بر تاملات مرحوم افروغ درباره تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه
انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه بهجایی نمیبرد
شریف لک زایی، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
روزنامه فرهیختگان، شنبه ۲۶فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خود فراموشی موجب خارج شدن انسان از دین
✏️ بیانات حضرت آیتالله خامنهای در جلسه تفسیر سوره حشر
🗓 مجموعه #درسها_و_عبرتها | نکات جلسات تفسیر قرآن که در سال ۱۳۶۱ ایراد شده است
💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 کلیشههای فلسفۀعلمی در ایران
👈 معرّفی و نقد کتاب «مسئلهی علم در ایران» اثر دکتر موسی اکرمی
📍منتشرشده در فصلنامهی تخصّصی علوم انسانیِ اسلامی صدرا ؛ شماره ۲۴
✍ بخشی از یادداشت:
«علیرغم وجود مباحث گسترده و حجم قابل توجهی که در این کتاب به فلسفۀعلم اختصاص دارد، شاهد هیچ راهحل یا ارائهی ایده و نظریه در باب اینکه «چه باید کرد؟» نیستیم....
گویی تمام آنچه برای «مسئلهی علم در ایران» ضرورت دارد، ورود و انتقالِ صحیح و کاملِ آن اندیشههای تولید شده در جهانِ غرب به داخل کشور است و دیگر هیچ؛ گویی هویّت علم و فلسفۀعلم در ایران، صرفاً با ترجمه و انتقال از آنسو به اینسو معنا پیدا میکند.
مسئله اینست که آیا ما ایرانیان هم فهمی از عالَم نداریم و آیا حق نداریم بر اساس فهم خویش، وارد دیالوگ و مفاهمۀ مستقل (و نه صرفاً ترجمهوار) با علم و فلسفۀعلم غربی شویم؟ آیا مسیر ورود به جریانِ جهانیِ تولید علم، فقط و فقط از مسیرِ ترجمه میگذرد؟»
🔗 یادداشت کامل را در این پیوند مطالعه کنید.
@Maktabkhaaneh