eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 سالروز میلاد باسعادت حضرت علی علیه السلام تهنیت باد 💠 عنه صلى الله عليه و آله : يا عليُّ، إنَّ اللّه َ قد زَيَّنَكَ بزِينَةٍ لَم يُزَيَّنِ العِبادُ بِزينَةٍ أحَبَّ إلىَ اللّه ِ مِنها، زَيَّنَكَ بالزُّهدِ في الدنيا و جَعَلَكَ لا تَرْزَأُ مِنها شيئا و لا تَرْزَأُ مِنكَ شيئا. (الأمالي للطوسي: ۱۸۱/۳۰۳) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: اى على! خداوند تو را به زيورى آراسته، كه بندگان را به زيورى دوست داشتنى تر از آن نزد خود نياراسته است؛ تو را با بى رغبتى به دنيا آراسته و چنانت قرار داده كه نه تو از او به نوايى مى‌رسى و نه او از تو. 📌 شرح حدیث فوق در بیان امام خامنه‌ای: farsi.khamenei.ir/ndata/news/45144/13970121_47852_l.mp4?eitaafly @Manahejj
🌀 توصیه‌ رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف 🔸 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. ✅ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیه‌ای مرقوم داشتند: بسمه تعالی امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند. @Manahejj
🌀 وظیفه سنگین فضلای حوزوی 💠 امام خامنه‌ای دام ظلّه ✅ «تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی» و «به‌روزرسانی نرم افزار آن» را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. @Manahejj
🌀 آخرین فرصت برای دریافت ۶۰ گیگ اینترنت 📝 برای طلاب خواهر و برادر کل کشور 🔹 آخرین فرصت ثبت نام ۱۰ اسفند 🔹 برای دریافت این بسته در سامانه ictgifts.ir ثبت‎نام کنید. 📌 توضیح: پیش از این برخی طلاب خواهر و همچنین برخی از طلاب دروس خارج برای ثبت‌نام مشکل داشتند که طبق توضیح روابط عمومی مرکز خدمات، امکان ثبت‌نام‌ برای همه طلاب کل کشور فراهم شده است. ✅ آموزش نحوه ثبت‌نام بسته اینترنت @Manahejj
🌀 عشق و معرفت 📝 عنایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به علامه امینی ره 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸 حجت‌الاسلام شیخ آصفی از حجت‌الاسلام شیخ محمد نوری که در کتابخانه نجف اشرف ملازم علامه امینی بود، نقل می‌کند: 🔹️ علامه امینی می‌فرمود: یک شب جمعه زائر حرم حضرت امیر المؤمنین علیه‌السلام شدم، مشغول زیارت و دعا بودم و از خدا می‌خواستم به خاطر حضرت علی علیه‌السلام کتاب «درر السمطین» که در آن زمان کمیاب بود و در تکمیل مباحث کتاب الغدیر نیاز داشتم را برایم مهیا کند. 🔹️ در این زمان یک عرب دهاتی برای زیارت حضرت مشرف شد و از حضرت می‌خواست که حاجت او را برآورده کند و گاوش را که مریض بود شفا دهد. یک هفته گذشت و من کتاب را پیدا نکردم، بعد از یک هفته دوباره برای زیارت مشرف شدم. از حُسن اتفاق، وقتی که مشغول زیارت بودم، دیدم همان مرد دهاتی به حرم مشرف شد و از حضرت تشکر می‌نمود که حاجت او را برآورده کرده. وقتی من کلام آن مرد را شنیدم محزون شدم چون دیدم امام علیه‌السلام حاجت او را برآورده کرده بود ولی حاجت مرا برآورده نکرده است. 🔹️ خطاب به حضرت گفتم: جواب این مرد دهاتی را دادی و حاجتش را برآورده کردی! و من مدتی است متوسل می‌شوم به خدا و شما را شفیع قرار می‌دهم که آن کتاب را برای من مهیا کنید ولی آن کتاب مهیا نشده آیا من کتاب را برای خودم می‌خواهم؟ یا به خاطر کتاب شما الغدیر؟ گریه کردم، از حرم بیرون آمدم آن شب از ناراحتی چیزی نخوردم و خوابیدم. 🔹️ در عالم خواب دیدم به خدمت حضرت امیر(ع) مشرف شده‌ام، حضرت به من فرمود: آن مرد ضعیف الایمان بود و نمی‌توانست صبر کند... از خواب بیدار شدم و صبح سر سفره بودم که در زده شد. در را باز کردم، دیدم همسایه‌ای که شغلش بنایی بود داخل شد و سلام کرد، ‌سپس گفت: من خانه جدیدی خریده‌ام که بزرگتر از این خانه است و بیشتر اساس خانه را به آنجا انتقال داده‌ام، این کتاب را در گوشه خانه پیدا کردم، همسرم گفت: این کتاب به درد شما نمی‌خورد و شما آن را نمی‌خوانی آن را به همسایه‌مان شیخ عبدالحسین امینی هدیه کن شاید او استفاده کند. 🔹️ کتاب را گرفتم و غبارش را پاک کردم، دیدم همان کتاب خطی «درر السمطین» است که دنبالش بودم. 📗 مهدی، لطفی، علامه امینی جرعه نوش الغدیر، ص،۷۵ @Manahejj
📣 قرار «هسته‌های مقاومت» طلاب خواهر در راستای تربیت حلقه‌های میانی 👤 حجت الإسلام مصطفی جلالی: تهذیب انقلابی 👤 استاد محمدهانی ایرانمنش: مأموریت بانوی طلبه در تحقق تمدن اسلامی 👤 استاد حوزه خانم مریم اسماعیلی: بانوی طلبه جهادی 👤 خانم سارا طالبی(مسئول بال طلبگی نهضت): بازخوانی هویت بانوی طلبه ذیل مکتب امام 📅 پنجشنبه ۱۴ اسفند 🕰 ۸ صبح الی ۱۷ بعدازظهر 🗺 تهران، سازمان تبلیغات، سالن آمفی تئاتر 📲 هماهنگی حضور در همایش:👇🏻 @Baharnarenj 🔺 حضور طلاب عضو تشکل‌های طلبگی، رایگان است. 🔺 هزینه نشست بیست هزار تومن می‌باشد. 🔺 همزمان با نشست، امکان ثبت‌نام در هسته‌ها موجود است. 🔺 طلاب ثبت‌نامی، جهت ادامه اردوهای اسلام ناب و تربیت مبلغات سازمان تبلیغات، در اولویتند. 🔺 پذیرایی صبحانه، ناهار و مهد کودک مهیاست. 🔺 به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، محدودیت در تعداد مخاطبین وجود دارد.
🌀 رؤسا و دبیران کمیته‌های تخصصی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس معرفی شدند 🔸 شامگاه جمعه در مراسمی و با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مسئولین و دبیران کمیته‌های تخصصی دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معرفی و احکام آنها اهدا شد. 🔹 بر اساس احکام صادره آیت الله کعبی به عنوان رئیس کمیته تخصصی حقوق، حجت الاسلام پارسانیا به عنوان رئیس کمیته تخصصی فرهنگ، حجت الاسلام میر معزی به عنوان رئیس کمیته تخصصی اقتصاد و دکتر عبدالله توکلی به عنوان رئیس کمیته تخصصی مدیریت معرفی شدند. همچنین حکم انتصاب دکتر حجت الله ابراهیمیان معاون علمی اجرایی دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس توسط دکتر زاکانی به وی داده شد. 🔹 همچنین حجت الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی به عنوان دبیر کمیته تخصصی حقوق، حجت الاسلام دکتر سید محمد حسین هاشمیان به عنوان دبیر کمیته تخصصی فرهنگ، حجت الاسلام جواد عبادی به عنوان دبیر کمیته تخصصی اقتصاد و عباس علم الهدی به عنوان دبیر شورای برنامه‌ریزی و پژوهشی منصوب شدند. 🔺 گفتنی است دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چهارم بهمن ماه امسال با سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. @Manahejj
🌀 گزارش سخنان و مطالبات طلاب نخبه در دیدار با آیت الله اعرافی 📝 بخش دوم 💬 حجت الاسلام محمدی: نشست‌های این چنینی در حوزه باید ارتقا یابد. نشست‌های صمیمی هم نیازمند صمیمیت بیشتری است. باید فضای طلبگی در بستر حوزه توسعه یابد. 🔻 مدیران حوزه باید در حجره‌های طلاب حضور یابند و از حال و احوال آنها مطلع باشند. سوال ما این است که حوزه ما، برای حفظ نخبگان حوزه چه کرده است و آیا نخبگان حوزه از حوزه خارج نمی‌شوند؟ آیا خروج یک حوزه نخبه از حوزه، مثل برجام یک نیست؟ 🔻 مشکلات ما را حل نمی‌کند. باید بنشینیم و مشکلات را حل کنیم. چرا همیشه می‌گویید که پول و بودجه نداریم ولی همه مشکلات ما بودجه نیست؟ متاسفانه در حوزه همه جزیره‌ای عمل می‌کنند... هویت‌بخشی به نخبگان در مجامع علمی هم از امور بسیار مهم است. می گویند به طلاب نگویید دکتر! شما باید وجهه‌ای به حوزویان بدهید که دکترا هم نداشته باشید. بسیاری از دروس سطح پایین‌تر حوزه جزو بالاترین دروس دکتری هستند. 🔻 باید قوی بدهید تا دانشگاه در مقابل دروس حوزوی زانو بزند. اگر گروه‌های علمی و هیئت‌های علمی درحوزه شکل نگیرد نخبگان فعلی حوزه هم از حوزه خواهند رفت. 💬 محمد شوندی: برنامه های منسجم‌تر و بهتری برای پذیرش طلاب باید ایجاد شود. آیا نباید حوزه برنامه بهتری برای جذب اساتید سطح داشته باشد؟ آیا نباید شرایط به شکلی باشد که رابطه طلاب و اساتید، رابطه پدر و فرزندی باشد؟ بارها شنیده ایم که محیط علمی قم به اقیانوس تشبیه شده است. مدیریت حوزه چه برنامه ای برای پیمودن طلاب از این اقیانوس متلاطم دارد؟ بهترین کار این است که از نظرات اساتید و طلاب در کرسی های آزاد اندیشی استفاده کنیم. چرا مسائل مهمی چون مباحث ولایت فقهی، قانون حجاب، جایگاه عقل در استنباط و... در حوزه بحث نمی شود... 💬 حجت الاسلام منصور غفاری: اساتید و طلاب دو رکن مهم حوزه های علمیه هستند. رشد و بالندگی طلاب وابسته به اساتید مهذب و متخلق و دانشمند است.به نظر می رسد که باید در دو محور اساسی از جمله ارزشیابی میدانی و مبتنی بر عملکرد نسبت به اساتید و مدیران موجود و تلاش برای تکمیل مهارت ها و جلوگیری از ادامه یافتن روندهای موجود به خصوص در حوزه مقدماتی و همچنین تلاش برای جذب نخبگان حوزه و به کارگیری آنها کار کرد. امروزه با گسترده شدن زمینه های نقش آفرینی حوزویان، ضرورت شکل گرفتن یک سامانه جامع بیش از گذشته حس می شود. در این رابطه باید سامانه جامع نظارت و ارزیابی طلاب به شکل قوی تر شکل گیرد و لحظه به لحظه روند آموزش و رشد طلاب را رصد کنیم. 🔻 امروزه گویا طلاب رادر کف حوزه رها کرده ایم و هیچگاه کسی از ما سوال نکرده که چه می کنید و برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟ 💬 حجت الاسلام علیزاده: چگونه می توانیم با نگاه سطحی و گذرا از حذف کرسی های آزاد اندیشی بگذریم در حالی که رهبر انقلاب بارها روی این مساله تاکید دارند. ایشان گفتند: چرا این کرسی ها در قم برگزار نمی شود. اسلامی سازی علوم انسانی از جمله مهمترین کارهایی است که باید در حوزه انجام شود.طلاب نظریه پردازان این انقلاب هستند که باید این نقش مهم را از طلاب درخواست کرد. 🔻 آیا حوزه توانسته است چنین طلابی را تربیت کند؟ یعنی آیا کسانی را تربیت کرده ایم که اقتصاد لیبرالی را شکست داده و اقتصاد اسلامی را حاکم کند؟ حوزه انقلاب حوزه انفعالی نیست و باید قوی تر از این مساله عمل کند. رهبری انقلاب در این سالها ۳۱ مرتبه به این مساله پرداخته اند. ایشان روی مساله تحول علوم انسانی توجه داشتند. رهبری معظم می فرمایند که این علوم انسانی غربی باعث می شود که نگاه دانشجویان و طلاب ما به این مسایل را غیر اسلامی کند. ایشان روی این مساله تاکید خاص دارند که مدیران حوزوی باید با وحدت حوزه و دانشگاه و پیگیری مباحث فقه مضاف و دغدغه مند بار آوردن طلاب به این سمت حرکت کنند، در سالهای اخیر شاهد بی انگیزه شدن حوزویان به سمت امور تهذیبی هستیم که باید در این زمینه ریشه یابی قوی تری انجام داد. معیشت طلاب در وضعیت بغرنجی قرار دارد و یک طلبه حوزوی پس از ۱۵ سال تحصیل در حد اقل معاش دارد. احیای موقوفات حوزه و کسب درآمد از این طریق، فعالیت اقتصادی در موارد مجاز از جمله اموری است که می تواند به افزایش قدرت مالی حوزه کمک کند. 📌 بیشتر بخوانید: hawzahnews.com/news/945449 @Manahejj
🌀 زیر سایه بابا مجید 🔹 نام او بابا مجید است. او به وصیت مادرش عمل کرده و پنج سالی می‎شود که موسسه خیریه تشکیل داده تا از کودکان بدسرپرست و بی‎سرپرست مراقبت کند. 🔹 بابا مجید اکنون بیش از ۱۰۰ کودک را سرپرستی می‎کند. 🌐 فارس @Manahejj
🌀 حوزه خواهران و رشته اخلاق و تربیت اسلامی؛ 📝 لزوم بروزرسانی و اهمیت‌بخشی به جایگاه این رشته 🖋 فاطمه فرهادیان 🔹 جامعیّتِ دین و توسعه شگرف دانش‌های دینی، تخصّصی‌کردن دانش‌های حوزوی را با بسترسازی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق و استوار ناگزیر می‌سازد. یکی از دانش‌های تخصصی در این زمینه «گرایش رشته اخلاق» است که با وجود قدمت این علم، چند صباحی بیش، از تولد این رشته در حوزه‌های علمیه نمی‌گذرد. از آنجا که ترکیب نظام آموزشی حوزه بیشتر منحصر به طرّاحی هندسه دانش‌هایی همچون فقه، اصول، تفسیر و حدیث، فلسفه و کلام و رجال است؛ همواره غفلت و نبود اهتمامی شایسته نسبت به گرایش اخلاق و تربیت در نظام آموزشی حوزوی، به چشم می‌خورد که این امر با ساز و کار و رسالتی که برای حوزه‌های علمیه تعریف شده است، همخوانی ندارد. بایسته است از محدودشدن در چنین نگاه‌های تقلیل‌گرایانه پرهیز شود و به بازشناخت دانش‌های تخصّصی و علمی دیگر همچون «رشته اخلاق و تربیت اسلامی» نیز پرداخته شود. 🔹 بی‌گمان، اگر یک نظامِ آموزشی ، نَفَس نَفَس با دگرگونی‌ها و تحوّل‌های معنوی و اخلاقی همراه نباشد، در این روزگار پُرشتاب، جان خواهد سپرد یا واپس خواهد نشست. از این رو بررسی و اهمیت‌بخشی به جایگاهِ این رشته با توجّه به پتانسیل‌هایی که دارد، در خور توجه است و بی‌توجهی به توانمندسازی این رشته می‌تواند از کارآمدیِ نظام آموزشی حوزه بکاهد. ➕ لزوم تأسیس سطح ۴ رشته اخلاق و تربیت اسلامی... 📌 متن کامل یادداشت در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Akhlagh-HKH @Manahejj
🌀 ارگانی که باید بلندگوی تفکرات امام باشد، محل افراد مجیزگوی رضاخان شده است 👤 حجت‌الاسلام رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران 🔹 امروز بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب می‌بینیم که دشمنان چگونه همه توان خود را برای مقابله با این انقلاب به‌کار گرفته‌اند. 🔹 متأسفانه مرکز و ارگانی که باید بلندگوی تفکرات امام باشد، تبدیل به جای افرادی شده که رضا پهلوی را رضاخان کبیر می‌نامند و این نشانگر نفوذ در مراکز حساس است. علی‌رغم همه فشارها و توطئه‌ها باز می‌بینیم که در ۲۲ بهمن، حماسه‌ای دیگر به شکل دیگر آفریده می‌شود. 🌐 رسا @Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی 📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم 📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا 📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد 💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم. 🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید... ⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه 📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f