eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دوره‌های چهار روزه طب اسلامی 💬 آواز پر جبرئیل: سلام تشکر می‌کنم از مواضع شما از آنجا که فلسفه می‌خواندم ... شفا و طبیعیات هم کار کردم. تشریح بدن انسان را با قانون ابن سینا و کتاب الحیوان شفاء را خدمت استادم ۲ سال زمان برد تا تمام کنیم؛ با اینکه تابستان هم می‌خواندیم. نمی‌دانم آخر این آقایان مدعی طب اسلامی، چه بلایی سر طب حکمی ما که شایسته بود امثال علامه حسن زاده ها در احیاء آن بکوشند، می‌آورند؟! @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دوره‌های چهار روزه طب اسلامی 💬 استاد حوزه: نتیجه روشن است! نتیجه‌اش می شود حوزه انقلابی با شاخص‌های انگلیسی؛ آبروی حوزه و انقلاب هم می‌شود بازیچه خودپزشک‌پنداران به ظاهر مذهبی. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دوره‌های چهار روزه طب اسلامی 💬 منتقد منصف: باسمه تعالی سلام علیکم ✅ اینکه این دوره‌ها غلط است، درست؛ اینکه طلاب نباید در این دوره‌ها شرکت کنند تا پس از چهار روز توهم کنند طبیب شده‌اند هم درست؛ ❗️ولی چرا همیشه انگشت اتهام را سمت طلاب باید بگیریم؟ یعنی واقعا درصدی از انتقادات متوجه و نیست؟!! 🔻 یک آقای معممی با رویکرد اخباری‌گری راه افتاد در بلاد مختلف مشهد و اصفهان و قم و ... دوره‌های طب اسلامی گذاشت و در کنار برخی اقوال شاذ، کم‌کم بساط داروسازی و داروفروشی راه افتاد. ولی ماجرا به همینجا هم ختم نشد... ♨️ کم‌کم فضای رقابت، آن هم رقابت‌های ناسالم در تجارت داروسازی و داروفروشی گیاهی بالا گرفت و در کنارش برگزاری دوره‌های سه و چهار روزه و حتی هفتاد و پنج روزه... ❓در تمامی این مدت نظارت و کنترل شورای عالی و مرکز مدیریت کجا بود؟ 🔻 در ثانی طلبه‌ای که می‌بیند پس از دو دهه علم‌آموزی در حوزه علمیه نه مدرک معتبری دارد نه خروجی و توانمندی خاصی در خود مشاهده می‌کند و احساس می‌کند در حوزه، استعدادهایش شناخته نشده و به فعلیت نرسیده، آیا با دیدن این دوره‌ها و تجارت‌های میلیونی و میلیاردی پشت آن، وسوسه نمی‌شود؟ طلبه‌ای که حداقل معیشت را هم ندارد... ‼️ اما بجای موضع‌گیری و تبیین و نظارت، می‌بینیم عملا نه شورای عالی و نه مرکز مدیریت هیچ مواجهه و حتی بیانیه‌ای در برابر این فتنه و انحراف جدید ندارد!!! خب طلبه از کجا بفهمد نباید طرف این دوره‌های توهم‌زا برود؟؟؟ 📌 مطالعه بیشتر: 🌀 غیبت کبرای نهادهای بالادستی حوزه‌ علمیه: https://eitaa.com/manahejj/2609 📠 لزوم ورود ساختار حوزه برای انضباط علمی طب اسلامی: https://eitaa.com/manahejj/2618 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 صحبت‌های عجیب یک روحانی مدعی طب اسلامی درباره انتقال خون ‼️ انتقال خون باعث می‌شود گیرندگان شهوت‌ران بشوند! 🔸 مسئولان محترم حوزه های علميه شما قرار بود عالم دينی تربيت كنيد، چرا چنین فردی بايد لباس پيامبر بر تن كند و با گفتن حرفهای سست موجب وهن دين خدا شود؟ ❓ به عنوان مثال کسی که تصادف کرده و خون زیادی از دست داده و نیاز به خون دارد دقیقا باید چکار کند؟!! ❌ وقتی مدتها اجازه دادند یک اخباری مسلک در مرکز حوزه علمیه قم و در مدرسه فیضیه طب اسلامی بگوید باید فکر چنین روزی را هم می کردید! همین امروز چند تا طلبه در مکتب این شخص و به نام طب اسلامی، مشغول دارو فروشی و دخالت در امر تخصصی درمان بیماران هستند؟ چرا صدا از کسی در نیامد وقتی گفت هرکس واکسن بزند همجنس باز می‌شود؟ ◼️ متاسفانه طب اسلامی در مکتب اخباری متولد شد و مراجع عظام تقلید بارها هشدار دادند که چیزی به نام طب اسلامی نداريم؛ ولی عملا شورای عالی و مرکز مدیریت اقدامی در کنترل این امر نداشتند و در سکوت نهادهای بالادستی حوزه، امروز تبدیل به یک شبه جریان شده است. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دوره‌های چهار روزه طب اسلامی 💬 نگران وضعیت حوزه: 🔸 يکي از دوستانم، پزشک عمومی و نيز دارای مدرک تخصصی در حوزه طب سنتی از دانشگاه تهران هستند. وی شخصيتی کاملا مذهبی و ولايی دارد؛ در پی به وجود آمدن جریان مدعيان حوزوی طب اسلامی و اين افرادی که با طی اين دوره های چند روزه طب اسلامی، «غوره نشده مويز می‌شوند»، نکته‌ای به من گفت که حقيقتا به عنوان يک طلبه و روحانی، خیلی کشيدم: 👈 «پيش از اين فکر می‌کردم اگر دانشگاه نسبت به افراد تحصيل‌کرده خود، مسئوليت پذيری کافی ندارد، حداقل در حوزه اين طور نيست؛ اما با ديدن اين افراد مدعی طب اسلامی، فهميدم که متأسفانه اهميت تحصیل علم و تخصص در علوم حوزوی و ارزش قائل شدن برای ديگر تخصص‌ها در حوزه علميه، شاید تنها در حد يک ادعا بوده است و ظاهرا به نظر می‌رسد ريخته‌شدن آبروی علمی هزار ساله روحانيت شیعه چندان برای برخی مسئولان حوزوی اهميت ندارد! تا سالها عالمان حوزوی به ما می‌گفتند در حوزه‌های تخصصی علمی تابع متخصص باشید ولی امروز این جماعت مدعی، لزوم رجوع به متخصص را از بیخ و بن زیر سؤال می‌برند و حوزه هم گویا نسبت به این فاجعه مانده است!!» @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قرآنی با کتابتی اعجازگونه 📝 تناظر حروف سطرهای متناظر در هر صفحه! 🖋 کاتب: ابوالقاسم خوانساری 🔸 هر صفحه از این مصحف شریف دارای ۱۱ سطر است؛ که حرف ابتدای سطر اول هر صفحه با حرف ابتدای سطر آخر همان صفحه، یکسان است و همچنین در بقیه سطور هر صفحه نیز دقیقا چنین تناظری وجود دارد؛ یعنی تناظر حرف اول سطر دوم با سطر دهم، سطر سوم با سطر نهم و .... 🔹 این مصحف شریف در سال ۱۳۲۲ هجری قمری کتابت شده که نسخه‌ای که در دست داریم، در سال ۱۴۱۳ قمری (سی سال پیش) در دمشق چاپ شده است و ظاهراً نسخه‌ای کم‌یاب یا نایاب است. 📌 كتب ابوالقاسم الخوانساری مصحفا سنة 1322 هـ، يتميز بتناظر الحرف الأول من السطر الأول مع الحرف الأول من السطر الأخير، وهكذا الأحرف الأولى في الأسطر الأخرى التالية، وهذا يحتاج لمهارة ودقة وتحكم عالي بالخط، طبع هذا المصحف في سوريا عام 1413 هـ. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 لزوم تدبیر برای آینده‌ای که فرزندانتان را در خانه‌هایتان در مشت می‌گیرند 📝 آینده‌ای که محقق شد، اما مطالبات برآورده نشد! 🎥 امام حوزه 🔸 ما هم با این دردسرهایی که ملاحظه می‌کنید، ایستاده‌ایم برای اینکه آن آینده را، امروز تأمین کنیم؛ اگر نکنیم، اثر سوء این عمل ما آن روز خواهد بود. ما مسئول خواهیم بود. باید این فکر را در حوزه نهادینه کنید. ♨️ هم مدیران حوزه، هم شورای عالی حوزه، هم بزرگان حوزه، هم حضرات مراجع باید این را بدانند و به این توجه کنند که ما امروز باید به فکر حوزه‌ی قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیه‌ی شهرها در بیست، سی سال آینده باشیم. سی سال آینده یعنی چه؟ یعنی دنیایی که احتمالاً هیچ شباهتی با امروز ندارد... آن روز ای بسا صاحبان افکار گوناگون، مکاتب گوناگون، نحله‌های منحرف، صاحبان اغراض فاسده بتوانند خیلی آسان فرزندان شما را در خانه‌هایتان در مشت بگیرند، در تصرف بگیرند؛ شما هم هیچ کار نتوانید بکنید. فکر آن روز را حوزه‌ی علمیه باید بکند. مسئول، حوزه‌ی علمیه است. ✅ مسئول دینداری مردم، روحانیت است. روحانیت هم مولود و ساخته‌ی دست حوزه‌ی علمیه است. با این نگاه مسئولیت را بسنجید؛ 🔻 این جوری توزین بکنیم مسئولیت را، تا بفهمیم بر دوش ما، بار سنگینی که هست، چیست. 📌 مطالعه بیشتر: https://eitaa.com/manahejj/4671 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 امام‌خامنه‌ای: آیت الله شبیری قیامشان قعودشان، کلامشان همه مفید است! آیت الله شبیری: آقای خامنه‌ای هم مدیریتشان بی‌نظیر است! 🔹 ماجرای تعریف رهبری از کتاب گرانسنگ جرعه‌ای از دریا و تعریف ایشان از آیت‌الله شبیری زنجانی 💬 حجت الاسلام و المسلمین رفیعی @HozeTwit
🌀 مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی به عنوان سخنگوی جدید مرکز مدیریت معرفی شد 🔸 آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در حکمی حجت الاسلام محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه را به عنوان سخنگوی مدیریت حوزه منصوب کرد. 🔻 پیش از این حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی به عنوان اولین سخنگوی مرکز مدیریت، عهده دار این مسؤولیت بوده و حکم جدید آیت الله اعرافی در حالی صادر شده است که حوزه در دو سال گذشته سخنگویی نداشته است. @Manahejj
🌀 اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان 📝 مطالبه صحیح و بدون هیاهو ✅ پیگیری مستمر مطالبات میدان بعد از توافق دولت و کشاورزان ◻️ فرماندار اصفهان: مطالبه کشاورزان اصفهانی قانونی است 🔹جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان اصفهان در نشستی با حضور فرماندار اصفهان و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای، پیگیر مطالبات قانونی کشاورزان شدند. hawzahnews.com/xbsDF @Manahejj
🌀 آموزش غیر روشمند علم اصول 📝 بلای جان انگیزه و عمر طلاب 🖋 رضا حسینی 🔸 غالب فقها و اصولیون قائل به آلی و ابزاری‌بودن «علم اصول» برای فقه هستند؛ چراکه هدف اصلی از یادگیری اصول، تسلط بر استنباط فقهی است. از این رو در حوزه علمیه که ستون فقراتش است، عمده وقت طلاب صرف یادگیری علم اصول می‌‌شود؛ به طوری که گزاف نیست بگوییم‌: بیشتر زمان بحثهای فقهی نیز صرف تعلیم اصول می‌شود! ⚠️ حال اگر طلبه، اصول بخواند ولی به تسلط لازم برای استنباط احکام فقهی نرسد، این شخص با کسی که اصول نخوانده تفاوت زیادی نخواهد داشت. علم‌آموز در این حالت شبیه کسی است که ده سال مشغول شخم‌زدن زمین با دست بوده! و پس از ده سال، اگر چه با کسی که اصلا شخم‌نزده تفاوت دارد لکن اگر با ابزار مناسب این کار را انجام می‌داد این مقدار شخم زدن بجای ده سال، کمتر طول می‌کشید و بدن و جسمش نیز تحلیل نمی‌رفت! ❓حال باید دید با این صرف وقت طولانی برای فراگیری اصول، واقعا چند درصد از طلاب روش استنباط فقهی را یاد می‌گیرند؟! و این یادگیری، چقدر کیفیت دارد؟! ‼️ با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که اغلب طلاب‌ پس از پایه ده، به نسبت مقدار زمانی که صرف آموختن اصول می‌کنند، شیوه حل مسأله فقهی را نمی‌آموزند و به «غایت علم اصول» حتی نزدیک هم‌ نشده‌اند! 🔻 برای این آفت، دلایل‌متعددی می‌شود نام برد لکن شاید مهمترین دلیل این باشد که در کتب اصولی، عمده وقت صرف شناختن خود مسأله اصولی و رفع شبهات راجع به مسأله و بررسی اقوال علما می‌شود و در نهایت طلبه دقیقا متوجه نمی‌شود این مسأله‌ی اصولی، چگونه و در چه مسائلی در استنباط فقهی دخیل می‌شود. ✅ به نظر می‌رسد راه حل این مسأله این است که در هر بحث اصولی، ابتدا چند مثال برای آن بحث مطرح شود و سپس‌ در همان مثال‌ها توضیح داده شود که این بحث اصولی در کجای حل این مسأله استفاده می‌شود؛ سپس به تفاوت مبناها اشاره کنند که طبق هر مبنا، نتیجه فقهی چه تفاوتی می‌کند و در آخر وارد مسئله شوند و تحلیل اصولی قضایا را بررسی کنند. 🔹 با این کار هم‌ از برخی زوائد احتمالی در پردازش بحث جلوگیری می‌شود، هم طلبه در ضمن تمرین، استنباط فقهی را می‌آموزد! در نتیجه با پیشرفت پایه‌های تحصیلی و نزدیک‌شدن به درس خارج، توان حل مسائل پیچیده‌تر فقهی و اصولی را نیز خواهد داشت. 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: آموزش غیر روشمند اصول 💬 محمد: سلام من خودم چهار ساله درس خارج هستم و معدلم هم همیشه خوب بوده (نه فقط نمره بیارم انصافا درس و بحثمم به راه بوده خنگ هم نیستم) ولی واقعا شما اصول رو که وارد یه مسئله می‌شید مثلا فرض کنید اقسام وضع! اولش نمیان بگن آقا این اقسام‌وضع تو فهم مراد متکلم اینجوری اثر داره، مثلا تو هیئات و صیغه امر اثرش اینه و هر مبنایی این اثرو داره از اول وضع عام موضوع له عام بعد وضع خاص موضوع له عام ممتنع هست نیست اگه نیست واقع شده نشده کلی بحث می‌شه جوری که اصلا ۹۹درصد طلاب یادشون میره که‌ اصل بحث برای چی بود؟! اتفاقا به نظرم عمده مشکل طلاب اینه نه معیشت، طرف از اول میدونست معیشت حوزه بده، الان اگه معیشت بهش فشار میاره چون ثمر و پیشرفتی در درس خوندنش نمی‌بینه! @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه 🔸 مراسم رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله شب‌زنده‌دار و آیت‌الله اعرافی و همچنین مدیران علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. 👤 آیت الله شب زنده دار: حوزه باید بتواند برای مسائل مختلف، طراحی و پیشنهاد و راه‌حل‌های مناسب داشته باشد. اگر بناست حکومت، حکومت اسلامی و الهی باشد قهرا ما نمی‌توانیم از الگوهای دیگران [برای حل مسائل مختلف حکومت] استفاده کنیم. 👤 آیت الله اعرافی: تجربه دفتر فقه معاصر می‌تواند به قلمروهای دیگر تسری پیدا کند. باید را در فلسفه‌های مضاف و در علم کلام و قلمرو علوم انسانی باید بیاوریم. @Manahejj
🗂 مرور پرونده 🌀 درآمد: https://eitaa.com/manahejj/3993 🌀 پرونده تصویری و کلیپ‌ها: aparat.com/playlist/1004775 🌀 تیزر مصاحبه با آیت الله شب زنده دار https://eitaa.com/manahejj/3972 🌀 تفکیک ساحت «مبارزه برای تحول» از ساحت «علم آموزی» https://eitaa.com/manahejj/3995 🌀 تغییر کتب درسی، بهانه‌ای تازه برای جنجال جریان «تحول‌شعار» https://eitaa.com/manahejj/3996 🌀 مهم‌تر از تغییر کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4025 🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/manahejj/4028 🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» https://eitaa.com/manahejj/4031 🌀 مسیر درست تحول کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4032 🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟ https://eitaa.com/manahejj/4035 🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق 🔢 در چهار قسمت: https://eitaa.com/manahejj/4039 https://eitaa.com/manahejj/4043 https://eitaa.com/manahejj/4051 https://eitaa.com/manahejj/4077 📌 این پرونده همچنان باز است و ادامه دارد... ✅ با مناهج همراه باشید @Manahejj
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزه‌های علمیه ✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است! ♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️ ⏱ انتشار تا دقایقی دیگر 📌 با مناهج همراه باشید 👇🏻 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزه‌های علمیه 🔻 میزان علمیت اصولی طلاب ✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است! 🎞 کیفیت خوب در آپارات مناهج: Aparat.com/v/7nW6d 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استدلال‌های ضرورت تغییر کتب درسی 🎥 آیت الله شب زنده دار ✅ استدلال تغییر کتب واضح است: 1⃣ فاصله کتب درسی موجود تا پیشرفت علم خیلی زیاد شده است؛ 2⃣ مناهج تدریس عوض شده است؛ 3⃣ مذاق ورودی حوزه تغییر کرده است؛ 4⃣ بسیاری از کتب فعلی، برای تدریس نگارش نشده است... ♨️ تغییر کتب، ضروری است... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 حریت و انقلابی‌گری شهید مدرس ✅ اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمائید، آزاد می‌شوید. 🔺 سالروز شهادت شهید مدرس قدس سره گرامی باد. @Manahejj
👓 دیدار حجت الاسلام میرمحمدی رییس مرکز خدمات با مرجع خودخوانده!! در حالیکه جامعه مدرسین و علمای دلسوز و بدنه طلاب حوزه با مرجعیت آقای علوی و تایید ایشان به شدت مخالفند و خود آقای هم به دنبال کسب وجهه است، چرا آقای میرمحمدی باید با دیدار خود به وی رسمیت ببخشد؟ و در رسانه رسمی خود این دیدار را با افتخار منعکس کند! این دومین اشتباه غیر قابل اغماض رییس مرکز خدمات پس از نصب آقای به عنوان مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات است. چندی پیش آقای ملکدار پس از سوء مدیریت های مختلف از مدیریت مهدیه کنار گذاشته شد و با تعجب همه طلاب و اساتید در جایگاهی بالاتر در مرکز خدمات به کار گرفته شد!!! این اشتباهات رییس مرکز خدمات نباید ادامه یابد که به ضرر آبروی کل حوزه‌های علمیه است. @HozeTwit
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح آیت الله سید رضی شیرازی از فقها و حکمای برجسته حوزه علمیه تهران به ملکوت اعلی پیوست. گفتنی است وی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی توسط گروهک فرقان ترور شده بود که به لطف الهی سلامت خود را بازیافت. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#موشن_اختصاصی 🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حو
🌀 گرانبهاترین امانت نزد مسؤولین حوزه 📝 عمر طلاب 🔸 امروز دیگر روزی نیست که ما (مسؤولین حوزه) اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین -یعنی یک طلبه- هدر رود. ♨️ باید وقت او را به بهترین شکل پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که می‌تواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. ⏱ ۳۱ سال گذشت... 📌 ۵۷۶۰ ساعت اصول: https://eitaa.com/manahejj/4691 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی 📝 تضییع عمر طلاب 👤 آیت الله شب زنده دار 🔸 بخش‌هایی از کتاب رسائل را قبول ندارم که در هیچ پایه‌ای تدریس شود... ✅ پیشنهاد آیت الله شب زنده دار برای جایگزینی کتاب مصباح الاصول مرحوم آیت الله العظمی خویی بجای کتاب رسائل. ♨️ موضع آیت الله شب زنده دار به عنوان عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه روشن است؛ موضع دیگر اعضای شورای عالی چیست؟ آیا راضی به تضییع عمر طلاب هستند؟ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نقل آیت الله سید رضی شیرازی از مکاشفه پدرش درباره زیارت عاشورا 📝 سفارش به زیارت عاشورا در هر جمعه @Manahejj
🌀 محرومیت جامعه و دانشگاهی شدن حوزه 📝 نتیجه دوری حوزه از اعطای اجتهاد 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تصور کنید، وزارت بهداشت سالانه ده‌ها و بلکه صدها متخصص و فوق متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ التحصیل داشته باشد. برای ارائه خدمات این افراد، باید مدرکی یا عنوانی برای ایشان تعریف شود تا مردم، متخصصان را از دکترهای عادی و عمومی بشناسند. ❗️فقط یک مشکل وجود دارد؛ اینکه ممکن است برخی از متخصصان، از این عنوان و مدرک سوء استفاده کنند، مثلا از مردم دستمزدهای سنگین بگیرند. هرچند شاید جمعیت سوءاستفاده‌کنندگان نسبت به کل جمعیت متخصصان، یک به ده هم نباشد؛ اما وزارت بهداشت دو گزینه پیش روی خود دارد: 1⃣ یا به خاطر سوء استفاده‌های احتمالی برخی، کل جامعه را از معرفی متخصصان محروم کرده، مدرک معتبری اعطا نکند و متخصص و غیرمتخصص، همه با عنوان «دکتر» معرفی شوند. طبیعتا خیال وزارتخانه نسبت به ضررهای احتمالی هم راحت خواهد شد و به ظاهر مجالی برای حرف و حدیثی هم نخواهد ماند!! 2⃣ یا متخصصان را معرفی کند و در عین حال نظارت دقیقی داشته باشد تا کمتر کسی به فکر سوء استفاده باشد. در عوض جامعه از نخبگان پزشکی استفاده می‌کند. 🔺 مثال بالا تشبیهی است برای وضعیت اعطای مدارک حوزه و معرفی فضلای حوزوی به جامعه. طبق قانون فعلی، با شروع سطح عالی، با دریافت مجوز تلبس، عنوان «حجت الاسلام» به طلاب اطلاق می‌شود. اما فرقی ندارد که این طلبه ملبس، پایه هفت حوزه باشد یا استاد درس خارج حوزه. همه با عنوان «حجت الاسلام» به جامعه معرفی می‌شوند و برای رده‌های مختلف علمیت طلبه‌ها و تعریف جایگاه ایشان، چیزی تعریف نشده است؛ جز مدارک بی هویت معادل دانشگاهی؛ که هیچ اصالت حوزوی ندارند. در صورتی که به غیر از مراجع و نظایر ایشان که عالمان درجه یک به حساب می‌آیند، فضلای قابل توجهی هستند که از عموم طلبه‌ها باسوادترند و مجتهد یا قریب الاجتهادند و باید ایشان را عالمان درجه دو دانست، و دیگر طلبه‌ها را درجه پایین‌تر تعریف کرد. 🔹 از سویی، به صرف احتمال سوء استفاده، اعطای مدرک اجتهاد به فضلا مرسوم نیست و تنها راه قانونی آن شرکت در آزمون خبرگان است که، هرچند سال برگزار می‌شود. گویا استفاده از عنوان مجتهد برای زیر ۶۰ سال، کاری غیراخلاقی و نشانه شهرت طلبی و فخرفروشی است. هرچند اصل این دغدغه درست است که نباید از عنوان «عالم دینی» سوء استفاده شود، اما طرف دیگر قضیه، جامعه‌ای است که تنها شاخصش مراجع و غیر مراجع است و در تشخیص عالمان درجه دو و سه دچار تحیر و سردرگمی است. 🔹 این تحلیل، از نگاه مردم و جامعه بود. نگاه از درون خود حوزه نیز نتیجه خوبی ندارد؛ چون روند فعلی سبب شده تا فضلای جوان و عالمان درجه دو حوزه، مشتاق به عنوان «دکتری» باشند تا بلکه میزان علمیت خودشان را با عناوین دانشگاهی به دیگران معرفی کنند. بنابراین رفته رفته هویت حوزوی کم‌رنگ‌تر شده و حوزه در دانشگاه، بیش از پیش هضم خواهد شد. ❓واقعا جای سؤال دارد، چرا با این همه هزینه‌ی حوزه و وقتی که خود طلبه می‌گذارد، فضلای متخصص، با عناوین اصیل به جامعه معرفی نمی‌شوند؟ درحالیکه معرفی فضلای حوزوی با عنوان ریشه‌دار حوزوی، هم افتخار برای حوزه است و هم نتیجه‌اش را مردم لمس می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، راه حل قضیه، تدبیر، تربیت بهتر و نظارت بیشتر است؛ نه کنار کشیدن و چشم بستن بر واقعیت. حوزه در اعطای اجتهاد باید سختگیری عاقلانه و منطقی داشته باشد؛ نه اینکه از ترس عواقب آن، کلا صورت مسأله را پاک کند و گرفتار عواقب بی‌تدبیری و تبعات آن شود. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته نباشید آیا در تعهدنامه مبلغین مدرس امین، این منصفانه است که طبق بند ۷،۹،۱۱ طلبه طرح امین که نباید جایی شاغل باشد و توقع حق الزحمه، پذیرش دائم و استخدام هم نباید داشته باشد، در مدت تعهد یک ساله خود حق شاغل شدن در جایی را نداشته باشد، مگر مجانی! و اگر نه باید همه حق الزحمه های دریافتی را مسترد نماید؟! یعنی نه تضمین می‌کنیم پولی بدهیم، نه حق دارید جایی کاری در کنار این کار برای درآمد داشته باشید!!! آقایان کارمند مرکز مدیریت و معاونت تبلیغ خودشان با چنین شرایطی در مرکز مدیریت فعال هستند یا از انواع مزایا بهره‌مندند؟!! مؤید باشید... @Manahejj