📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: بحران هویت در برخی مسؤولین مرکز مدیریت؟!!
💬 محمد:
🔺 وقتی معاون آموزش حوزههای علمیه که باید پرچمدار حمایت از #مدرک_حوزوی باشد، از عنوان #دکتر استفاده کند دیگر از دیگران چه انتظاری میتوان داشت...
🔺 حتی اگر شخص معاون آموزش از استفاده این عنوان برای ایشان خبر نداشته و مخالف چنین عناوینی هستند، وقتی چنین حجم انبوهی پیامک ارسال شده باید اعلام موضع کنند.
⁉️ گاهی با خود میاندیشم کجا هستند افرادی که نسبت به عناوین اصیل حوزوی و احیای آنها و ضابطهمندکردنشان #غیرت نشان دهند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#القاب_حوزوی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 علاقه به عنوان دکتری و پرهیز از عناوین حوزوی!!
📝 عنوانی که حاکی از بحران هویت است
🖋 محمد عالم زاده نوری
🔸 یکی از دوستان قدیم را در نوشتهای «حجتالاسلام» خطاب کردم. برآشفته و معترض برای من نوشته بود: «من برای کسب عنوان #دکتر زحمت طاقتفرسا کشیدهام. این عنوان هیچ بار خودنمایی و ظاهرفریبی ندارد و صرفاً معرف مدرک علمی من است و برای من قابل اثبات است؛ درحالیکه عناوینی مثل حجتالاسلام قابل اثبات نیست و لااقل نسبت به شخص خودم عوامفریبانه است».
🔺 این عبارات نشان از بحران هویت طلبگی دارد. این دوست به هر جهت طلبگی را شکوهمند نمیبیند، از طلبگی احساس ارزشمندی نمیکند و به آن بر خود نمیبالد.
🔻 پاسخ من به ایشان این بود: «برادر! از اینکه حجتالاسلام خطابتان کردهام و دکترتان نخواندهام برآشفته شدهاید و این کار مرا اهانت دانستهاید. برای این منظور نیز چند استدلال (مشتمل بر صغری و کبری) عرضه کردهاید:
1⃣ استدلال اول:
من شما را به نامی که حساسیت بدان داشتهاید نخواندهام. هرکس دیگری را به نامی که حساسیت بدان دارد نخواند به او اهانت کرده است. پس من به شما اهانت کردهام.
➖ من کبرای این استدلال را نمیفهمم. طبق قواعد منطق، کبرای استدلال باید کلیت داشته باشد و با یک نمونهی مخالف نقض میشود. اگر کسی به نام آیتالله علاقهی ویژه داشت یا دوست داشت دربارهی او کلمهی نازلی را به کار ببرند آیا ما موظفایم که او را «آیت الله» بخوانیم یا آن کلمهی اهانتآمیز را دربارهی او به کار ببریم؟
آیا ما باید حساسیتهای دیگران را ارضا کنیم؟
2⃣ استدلال دوم:
شما برای بدست آوردن مدرک دکترا خیلی زحمت کشیدهاید. چون شما خیلی در این باره زحمت کشیدهاید دیگران باید شما را به آن نام بخوانند و هرکس شما را اینگونه نخواند به او اهانت کرده است. پس من به شما اهانت کردهام.
➖ اینجا هم گویا کبری کلیت ندارد. شما پیش از آن برای ساخت خانهی خود هم زحمت کشیدهاید. آیا هرکس برای چیزی خیلی زحمت کشید باید به آن نام خوانده شود؟
در ضمن اگر این استدلال درست باشد باز هم شما را باید حجتالاسلام بخوانم؛ زیرا شما مجموعا دو سه سال برای دکتری زحمت کشیدهاید اما برای طلبگی چند برابر بیشتر زحمت کشیدهاید؛ بنابراین چند برابر بیش از آنکه شما را دکتر بخوانم لازم است حجتالاسلام بدانم.
📗 بخشی از کتاب عیار حماسه طلبگی
〰〰〰〰〰〰
📌 مطالعه بیشتر:
🌀 بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
https://eitaa.com/manahejj/7014
#هویت_طلبگی
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟!!
🖋 هادی مصریپور؛ #یادداشت_مهمان
🔺 اعضای محترم و بزرگوار شورای عالی را عدهای «آیت الله» خطاب میکنند و برخی «حجتالاسلام والمسلمین» و عدهای هم «استاد» و ...؛ اما خطاب هیچیک از این عناوین به اعضای گرانقدر شورای عالی و همچنین مدیر محترم حوزههای علمیه دقیق نیستند.
🔻 چون قانونِ مشخصی وجود ندارد؛ نهایتا طبق همین قوانین موجود حوزوی میتوانیم به بزرگانی مثل آقایان بوشهری و اعرافی -که نزد ما هم قابل احترام هستند- بگوییم «دکتر»...
📌 متن کامل یادداشت👇🏻
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟!!
🖋 هادی مصریپور؛ #یادداشت_مهمان
🔸 چندی است که مجدد زخمهای کهنه از کوتاهی در سیاستگذاری حوزههای علمیه در باب عناوین و القاب حوزوی سر باز کرده است و دیدم که برخی رسانههای حوزوی نیز به این امر مهم - که تأثیر قابل توجهی در هویت / بیهویتی بدنه حوزههای علمیه اعم از طلبه و استاد دارد- پرداختهاند.
♨️ آنچه بهنظرم لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که تنها طلاب درگیر عناوین و القاب حوزوی نیستند؛ همه حوزه در این مهم گرفتاری و مصائب خاص خود دارند.
🔺 فیالمثل اعضای محترم و بزرگوار شورای عالی را عدهای «آیت الله» خطاب میکنند و برخی «حجتالاسلام والمسلمین» و عدهای هم «استاد» و ...؛ اما خطاب هیچیک از این عناوین به اعضای گرانقدر شورای عالی و همچنین مدیر محترم حوزههای علمیه دقیق نیستند؛ چه رسد به معاونین و زیردستان و....
⁉️ میپرسید چرا؟
چون هیچ قانونِ نوشته و ضابطه مشخصی از سوی شورای عالی و مرکز مدیریت تنظیم و تصویب نشده است. وقتی چنین معیاری از اساس، وجود ندارد چرا و چطور میتوانیم از عناوین حوزوی برای اشخاص مختلف استفاده کنیم؟! تنها مراجع هستند که میدانیم و اطمینان داریم عنوان آیت الله در مورد آنها صدق میکند اما در مورد بقیه افراد (چه مسؤول چه غیر مسؤول) چگونه و با چه خطکش و عیاری باید بسنجیم که آیت الله هستند یا نیستند؛ حجتالاسلام هستند یا نیستند؛ بر مسلمین حجت هستند یا نیستند؟!!
🔻 لذا طبق همین قوانین موجود حوزوی نهایتا میتوانیم به بزرگانی مثل آقایان بوشهری و اعرافی -که نزد ما هم قابل احترام هستند- بگوییم: «دکتر»؛ البته در صورت ارائه پایاننامه سطح 4 حوزوی؛ که حتما ارائه کردهاند و خوب است عنوان و محتوای پایاننامه همه مسؤولین محترم حوزوی در دسترس آحاد حوزویان قرار گیرد برای استفاده علمی.
‼️ البته یک نکته قانونی هم وجود دارد؛ آن هم اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدرک سطح 4 حوزه معادل دکتری است نه خود دکتری؛ که چون درون حوزه هستیم میتوان این قانون را نادیده گرفت یا ناخواسته با استمرار اهمال در تعریف دقیق مدارج و عناوین اصیل حوزوی، حوزویان را همچنان برای گرفتن اصل دکتری به دانشگاهها سوق داد.
❇️ علی ای حال آنچه به قلم تحریر درآمد، واقعیتی است که در حوزه امروز جریان دارد و این دغدغه از این جهت مطرح شد که حتی اعضای محترم شورای عالی ضابطه خاصی برای استفاده از عناوین و القاب حوزوی تدوین نکردهاند؛ وگرنه احترام همه اعضای محترم شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه برای همه ما لازم و مفروض است و به هیچوجه خدایناکرده این نوشته در مقام تنقیص بزرگان نبوده و نیست.
✅ از خدای متعال توفیق عمل بزرگان و تصمیمگیران نهادهای حوزوی به «بایدها و وظایف خویش» را خواستارم.
و من الله التوفیق
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بازهم سناریوی تکراریِ ضد انقلاب
🔸 دختر خانمی ۱۶ ساله (به اسم آرمیتا گراوند) در مترو حالش بد شده، به بیمارستان منتقل میشود و فیلم این واقعه نیز منتشر گردیده است.
🔺 در فیلمها و عکسها واضح است که کسی کاری به ایشان نداشته است، پدر و مادرش نیز مصاحبه کردهاند که دوربینها را چک کردیم و این یک حادثه بوده و همکلاسیهای دخترمان هم کنار او بودهاند.
🔻 اما اپوزیسیون ضد انقلاب و پادوهای داخلی آنها از جریان غربگرا، به دنبال روایتسازی جعلی از این واقعه هستند.
☑️ صحبتهای پدر و مادر آرمیتا گراوند:
«به جای حاشیهسازی برای سلامتی دخترمان دعا کنید»
🔻 «همه فیلمهای مترو را دیدیم. حادثه پیشآمده یک اتفاق بود. از همه میخواهیم بهجای حاشیهسازی برای دخترمان دعا کنند.
دخترمان با دوستانش برای رفتن به مدرسه در متروی شهدا قرار گذاشته بود که پس از ورود به قطار دچار افت فشار شده که پس از بههمخوردن تعادلش سرش با لبهٔ قطار برخورد میکند.
او توسط دوستانش به بیرون منتقل میشود و بلافاصله با عوامل اورژانس تماس گرفته و دقایقی بعد آرمیتا به بیمارستان منتقل میشود.»
🔺 این نوجوان در حال حاضر در یکی از بیمارستانهای تهران تحت درمان است اما لاشخورهای ضد انقلاب با فضاسازی گسترده رسانهای به دنبال خلق یک مهسا امینی جدید برای فریب افکار عمومی هستند.
#خط_تبیین
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله ناصری اصفهانی
🎥 انتشار به مناسبت برگزاری همایش سالک الیالله
#سالک_الی_الله
#آیت_الله_ناصری
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
Mashrouteh 04.pdf
3.94M
🌀 انتشار «رساله حرمت مشروطه» اثر شیخ فضلالله نوری + اسناد
❗️ این رساله برای اولین بار به طور مستقل منتشر میشود و دقت در عبارات آن از نظر تاریخی بسیار آموزنده است.
🔹 شیخ فضلالله در این رساله با مجلس غربگرا و مفاسد آن به شدت مخالفت میکند و مشروطهخواهان افراطی را مرتد میداند!
🎙 در قسمت پانزدهم پادکست مشروطه درباره این رساله توضیح دادهایم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
🌀 یکی از دروازههای جهنم به روی اسرائیل گشوده شد
🖋 محمد ایمانی
🔸 بامداد امروز، یک در از هفت دروازه جهنم، به روی اشغالگران صهیونیست گشوده شد. و این در حالی بود که آنها در سالگرد جنگ کیپور، با سرمستی، خاطرات پیروزی ۵۰ سال قبل بر مصر و سوریه و چند کشور عربی دیگر را مرور میکردند.
🔺 صهیونیستها هرگز مانند بامداد امروز و در چنین مقیاس بزرگی، غافلگیر نشده بودند. ناگهان رزمندگان مقاومت فلسطین را از چند جهت در داخل شهرها و شهرک های اشغالی، بالای سر خود ببینند؛ پیش از ملاقات با جناب عزرائیل.
♨️ اصلا ۹۰ درصد قدرت ارتش و سرویسهای جاسوسی رژیم صهیونیستی، در غافلگیرکردن حریفان و ضربت رعدآسا به آنها بود. چه در جنگ با کشورهای عربی و چه حملات تروریستی به غزه یا برخی مناطق کرانه باختری در گذشته.
❇️ این بار اما ورق برگشته و نوید آغاز دوران جدید را میدهد. دورانی که سران ارتش و سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل، غافلگیرشده و در حالی که چند ساعت از حمله رعدآسای مقاومت فلسطین میگذرد، هنوز نتوانستهاند خود را پیدا کنند و اتباع خود را از بُهتزدگی بیرون بکشند. آنها حتی نمیدانند برنامه دیگر محورهای جبهه مقاومت چیست و از کدام جبهه بعدی آغاز میشود.
🔻 بندآمدن زبان سران اسرائیل، خود رساترین پیام است. این که قافیه را باختهاند و خبری را که چند روز پیش شنیدند، جرعه جرعه مینوشند و باور میکنند: "رژیم صهیونیستی در حال مرگ است".
♦️ هلاکت و اسارت حدود یکصد نظامی صهیونیست به همراه ادوات نظامی آنها و پیشروی رزمندگان مقاومت در برخی مناطق، در کنار موشک باران عمق رژیم صهیونیستی حتی در تل آویو -بی آن که کمترین آسیبی به خواب سنگین گنبد آهنین وارد شود- عملیاتی بیسابقه است.
✅ این عملیات پیچیده، نه در طول چند هفته، بلکه ظرف یکی دو ساعت اتفاق افتاده است. این شکست تحقیرآمیز، روحیه صهیونیستها را نابود میکند.
♦️ آنها در تاریخ خوانده بودند که یهود بنی نظیر پس از خیانت به پیامبر اسلام (ص)، چگونه مرگ و نابودی را جلو چشم دیدند. اما حالا نوبت خودشان است تا غافلگیری را تجربه کنند:
💠 "ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ...
♦️ گمان میکردند دژهايشان ، مانع آنها در برابر خدا خواهد بود، پس خداوند از جايى كه گمان نمی کردند، بر آنان درآمد و وحشت را در دل های شان افكند [به طورى كه] به دست خود و دست مؤمنان، خانه هاى خود را خراب می کردند؛ پس اى صاحبان بینایی، عبرت گيريد". (سوره حشر)
#خط_تبیین
#نابودی_اسرائیل
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آوارگی صهیونیستها در بیابان
🔹 با انتشار تصاویری از آوارهشدن صهیونیستها بهدلیل حملات نیروهای مقاومت، کاربران این اتفاق را به سرگردانی بنیاسرائیل بهخاطر نافرمانی از حضرت موسی تشبیه کردند.
🌐 خبرگزاری فارس
#طوفان_الاقصی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پایگاه نظامی اسرائیل از خاک لبنان هدف قرار داده شد
🎥 حزب الله مسئولیت حمله به سه سایت اشغالگر اسرائیل در مزارع شبعا لبنان را بر عهده گرفت
رویترز به گزارش از یک منبع امنیتی:
🔺️گلوله های شلیک شده از لبنان به پایگاه نظامی اسرائیل در مزارع شبعا اصابت کرد.
بیانیه حزب الله لبنان:
🔺️در مسیر آزادی باقی مانده از سرزمین اشغالی لبنان و در همبستگی با مقاومت پیروز فلسطین و مردم مبارز و صبور فلسطین، گروهک های سردار شهید حاج عماد مغنیه در مقاومت اسلامی صبح امروز یکشنبه به سه نقطه از اشغالگران صهیونیست در منطقه مزارع شبعا لبنان حمله کردند که عبارتند از:
سایت رادار، سایت زبدین و سایت رویسطه العالم با تعداد زیادی گلوله توپ و موشک های هدایت شونده شلیک شد و سایت ها به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.پیروزی فقط از خدای توانا و حکیم است.
🌐 مشرق نیوز
#طوفان_الاقصی
@Manahejj
🌀 استاد ملای انقلابی یا ملای سکولار محبوب آمریکا!؟
📝 نقدی بر سخنان اخیر آقای علوی بروجردی
🖋 مسعود محمدی؛ #یادداشت_مهمان
🔸 استاد علوی بروجردی در جلسه اخیر نشست اساتید گفت: «آیا غیر از جهت ملایی در حوزه برای مجوز دادن به اساتید هم جهتی مطرح است؟ ما عناوینی در حوزه داریم؛ برای تدریس شخص باید انقلابی و بسیجی و خودی باشد؟ در حوزه معیار اصلی ما «ملایی» بوده است و رشد افراد با ملّایی بوده است. اگر این را حذف کنیم، مطالبی که اصل نیست، خوب است و مستحسن است و در کنار قصه باشد؛ اما اگر اصل را کنار زدیم و چیزهای دیگر را به جای آن قرار دادیم، صحبت خودی و غیر خودی مطرح میشود و خودیها به سرعت مجوز میگیرند و غیر خودیها مجوز نمیگیرند.»
1⃣ حال آنکه حوزه علمیه هنوز هشدارهای امام خمینی قدس سره در وصیتنامه سیاسی الهی در باب خطر توطئهی دشمنان و منافقین برای نفوذ دادن منحرفین در حوزه را فراموش نکرده است که فرمودند:
«وصیت اینجانب به حوزههای مقدسه علمیه آن است كه كراراً عرض نمودهام كه در این زمان كه مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی كمر به براندازی اسلام بستهاند و از هر راه ممكن برای این مقصد شیطانی كوشش مینمایند، و یكی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناك برای اسلام و حوزههای اسلامی، نفوذدادن افراد #منحرف و #تبهكار در حوزههای علمیه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزهها با اعمال ناشایسته و اخلاق و #روش_انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یک یا #چند_نفر_شیاد كه با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود در بین تودهها و قشرهای مردم پاکدل، و علاقهمند نمودن آنان به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزههای اسلامی و اسلام عزیز و كشور در موقع مناسب میباشد.»
2⃣ امام خامنهای نیز در هشدار نسبت به نفوذیهایی که دم از اسلام میزنند اما در کنار کسانی قرار میگیرند که سکولاریزم را تعقیب میکنند فرمودند:
«یک عده... نشان دادند که به اداره کشور بر طبق احکام اسلام از بُن دندان عقیدهای ندارند؛ آنها اسم اسلام را میخواهند و اسم اسلام را دوست میدارند؛ دشمن اسلام به آن معنا هم نیستند، اما مطلقاً اعتقادی به فقه اسلامی ندارند؛ معتقد به همان روشهای فردیاند... اینها هم دم از اصلاح میزنند.
گاهی دم از اسلام هم میزنند، اما در کنار کسانی قرار میگیرند که صریحاً علیه اسلام دارند شعار میدهند و با آنها اظهار همبستگی میکنند؛ گاهی دم از اسلام میزنند، اما در کنار کسانی قرار میگیرند که شعار ضدیت با حکومت اسلامی، شعار سکولاریزم و حکومت منهای دین و حکومت غیر دینی و حکومت ضد دینی و لائیسم را میدهند!
پیداست که اینها #نفوذی اند؛ اینها جزو آن دستهای نیستند که ارزشها را قبول دارند و معتقد به تحولاند؛ نه، اینها نفوذیاند؛ اینها بیگانه و غریبهاند... اینها #غیر_خودی اند؛ اینها انقلاب و اسلام و ارزشها را قبول ندارند؛ جناحهای #خودی باید حواسشان را جمع کنند.» (۱۳۷۹/۰۲/۲۳)
3⃣ منطق خودی و غیر خودی ریشه روایی دارد:
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در خطبه ۸۶ نهج البلاغه به تفصیل به نشانههای دوستان خدا (خودیها) و در مقابل به مشخصات دشمنان خدا (غیرخودیها) در میان جمع مسلمانان میپردازد و در خطبه ۸۷، صفات آنها را بیان میفرماید؛
همچنین حضرت آن هنگام که ابوذر غفاری را بدرقه میکند، او را به دلیل تلاش برای نمایاندن مرز خودی با غیرخودی ستایش میکند و سپس او را به رحمت و یاری خداوند امیدوار میسازد.
همچنین در سایر خطبهها، نامهها و حکمتهای نهج البلاغه بر مرزبندی خودی و غیر خودی اشاره شده است؛ از نمونههای بارز، این سخن حضرت است:
«دوست پیامبر خدا، حضرت محمد صلی الله علیه و آله کسی است که اطاعت پروردگار کند؛ هرچند که با آن حضرت #نسبت_فامیلی نداشته باشد و دشمن آن حضرت، کسی است که معصیت خداوند را انجام دهد؛ اگرچه #نسبت_فامیلی_نزدیک با آن حضرت داشته باشد.» (حکمت ۹۶)
🔺 با توجه به نکات فوق الذکر باید به ایشان و همه #مدعیان_کرامت_بهائیت هشدار دهیم که:
«هر آدم عاقلى تا دید دشمن برایش كف مىزند، باید به فكر فرو برود و بگوید من چه غلطى كردم؛ من چه كار كردم كه دشمن براى من كف مىزند؟! باید به خود بیاید. این مایهى غصه است كه بعضى از كف زدن دشمن خوششان مىآید! اگر گلزن مهاجم ما در میدان فوتبال، اشتباها به دروازهى خودش گل بزند، چه كسى در آن میدان كف خواهد زد؟ طرفداران تیم مقابل و مخالف.
حالا شما وقتى كه مىبینى دشمن برایت كف مىزند، باید بفهمى كه به دروازهى خودى گل زدهاى! ببین چرا زدى؟ ببین چرا كردى؟ ببین چه اشتباهى كردهاى؟ ببین مشكلت كجاست؟ بگرد مشكل خودت را پیدا كن و #توبه كن»
(امام خامنهای؛ ۱۳۷۸/۰۹/۲۶)
#نشست_اساتید
#علوی_بروجردی
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
مشروطه بخش شانزدهم.mp3
14.42M
🌀 بخش شانزدهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ»
🎧 فصل علمای مجاهد
🎙 محمد خادمی
♨️ آنچه خواهید شنید:
🔹 لجنپراکنیهای روزنامههای زمان مشروطه علیه دین
🔹 نطق شیخ علی لاهیجی و بیان ذرهای از توهینهای روزنامهها
🔹 محمدعلی شاه چرا مدتها با مجلس نرمش نشان داد؟!
🔹 واکنش انگلیس و تندروها به همکاریهای محمدعلی شاه چه بود؟!
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
OstadAbedi_palestine_14020716.mp3
2.43M
🌀 بیانات استاد احمد عابدی درباره فلسطین و غزه و حمله به اسرائیل
(طوفان الاقصی)
🎙 بیانات بعد از جلسه درس خارج فقه، یکشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🔹 موقعیت عسقلان
🔹 مقام رأس الحسین علیه السلام
🔹 اهمیت معنوی غزه برای اسلام
🔹 مرقد حضرت هاشم علیه السلام
🔹 اهمیت عملیات طوفان الاقصی و قابل توجه بودن تلفات وارده به صهیونیستها
🔹 خباثت و بیرحمی یهود در طی تاریخ و جنگ با مسیحیان
#طوفان_الاقصی
@ahmad_aabedi
@Manahejj
🌀 درس آقایان نشست اساتید خلوت است، نه دروس اطراف حرم
📝 پاسخی به نگرانی استاد علوی بروجردی درباره خلوتبودن درس ایشان و دیگر سران نشست اساتید
🖋 نام محفوظ؛ #یادداشت_مهمان
🔺 استاد علوی بروجردی و برخی دیگر از آقایان نشست اساتید ادعا کردهاند: «درسهای اطراف حرم از رونق افتاده و مرکز مدیریت عمدا باعث تضعیف دروس آزاد شده است!!»
✅ اما نگاهی به واقعیت جاری در دروس حرم و اطراف حرم بیاندازیم:
1⃣ در مسجد اعظم خیل زیادی از طلاب پای درس استاد شبزندهدار هستند.
2⃣ درس استاد جواد مروی در مدرسه آیتالله گلپایگانی(در مسجد انبوهی از جمعیت) حاضرند.
در زمستان درس ایشان از ۷ صبح (ابتدای صبح) آغاز میشود و هیچ وقت هم خلوت نبوده است.
3⃣ حسینیه طبقه پایین مدرس مرحوم تبریزی انبوهی از جمعیت طلاب فاضل پای درس استاد شهیدی هستند.
4⃣ درس استاد احمد عابدی که در حرم برگزار میشود جزء شلوغترین دروس است.
🔺 این فقط نام چهار تن از اساتید بود که با استقبال فوقالعادهی طلاب و فضلا مواجه است؛ طلاب روزانه خود را از پردیسان و مهدیه و اقصی نقاط قم پای درس این اساتید میرسانند؛
🔺 طبعا تنوع ذائقه سیاسی و علمی اساتید فوق هم بر همه محرز است و بینیاز از توضیح...
♨️ بله آقای استاد علوی بروجردی! اگر درس شما و سران نشست اساتید خلوت است به این دلیل است که حتی در «ملایی» نتوانستید خود را به طلاب ثابت کنید. طلاب دنبال استاد ملای واقعی هستند، نه خود استادپنداران و خودمرجعپنداران کممایه!
اینکه از این جمعیتی که پای درس شما هستند شاید سی نفر هم طلبه در حال تحصیل نباشند و مابقی جزو معمرین -و کسانی که به هر دلیل امکان انتخاب واحد درس خارج را ندارند- هستند، دلیل را در میزان علمیت و بصیرت خود جستجو کنید، چرا چوبش را #مرکز_مدیریت و #شورای_عالی باید بخورد؟!!
✅ درس آزاد یعنی هر استادی در هر مکانی امکان و اختیار انتخاب مدرس را داشته باشد و هر طلبهای هم امکان انتخاب آزادنه استاد و مدرس خود را در هر نقطهای داشته باشد.
⛔️ لطفاً به نام دروس آزاد، دیکتاتوری راه نیاندازید...
#نشست_اساتید
#علوی_بروجردی
#دیکتاتوری_نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین
📝 سه شنبه در مدرسه فیضیه
♨️ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین، روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۱۸ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور، علما،اعضای جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی، مدیران مرکز مدیریت حوزههای علمیه اساتید، طلاب برادر و خواهر و با سخنرانی یکی از اعضای جامعه مدرسین برگزار خواهد شد.
#حوزه_انقلابی_قم
@Manahejj
taghdir-az-amaliyyat-hamas-dar-felestin-ostadmarvi-1402.07.16.mp3
870.2K
🌀 تقدیر از عملیات حماس در فلسطین
📝 امروز مشخص میشود شهید سلیمانی چه کرده است
🎙 بیانات استاد جواد مروی در درس خارج ۱۶ مهر ۱۴۰۲
➖ اسرائیل از آغاز حیات ننگین خودش در این مدت هفتاد و اندی سال همیشه نسبت به مظلومان جنایت روا داشته است.
➖ هر وجب از این زمین را که اشغال کردند با کشتار و قطعه قطعه کردن مردم بود.
➖ مناخیم بگین نخست وزیر اسبق اسرائیل در خاطراتش مینویسد وقتی به روستایی حمله کردیم مردانشان را کشتیم مجروحینشان را در مسجد جمع کردیم و از تشنگی ناله میکردند و من با بلندگو میگفتم ادرار خودتان را بنوشید و بعد هم مسجد را منفجر کردیم.
➖ وضع این بود تا انقلاب ایران پیش آمد. در سال 2006 حزب الله لبنان با درس گرفتن از مکتب امام حسین علیه السلام حرکت عظیمی شروع کردند و در جنگ 33 روزه پیروزی بزرگی مقابل صهیونیستها به دست آوردند و فلسطینیها هم درس گرفتند که میتوانند مقاومت کنند و امروز یکی از بهت آورترین عملیاتهایی که شاید در طول حیات رژیم اشغالگر سابقه نداشت را انجام دادند و موقعیتشان را تثبیت کردند که اگر اراده داشته باشند به دستورات اسلام عمل کنند میتوانند پیروزی نهایی را به دست آورند.
➖ این عملیات برای آنان که منطقه را میشناسند، عملیات بسیار عجیب و بهت آوری بود. اسرائیل بین خودش و نوار غزه حصار عجیبی کشیده بود دوربین ها و سنسورها و منطقه ای که یک گنجشک زیر نظر بود اما این حرکت عظیم را از زمین دریا و آسمان آغاز کردند و سه برابر نوار غزه را به تصرف گرفتند و مایه تقدیر و اعجاب است.
#طوفان_الاقصی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مبارز کتائب قسام میگوید: ما مسلمان و مجاهد هستیم، بنا به دستور پیامبر زن نمیکشیم، بچه نمیکشیم، پیر نمیکشیم، معلول نمیکشیم، امروز دستور پیامبر را اجرا کردیم و جنگجویان را کشتیم و زن و کودکان را رها کردیم.
#آداب_جنگ
#طوفان_الاقصی
@Manahejj
🌀 متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش نخست
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب حسن جعفرزاده
مطالبی را در جلسه نشست اساتید بعد از صحبت حضرت آیت الله علوی بروجردی بیان داشتم که برای جلو گیری از سوئ برداشت دوستان مضمون مطالب گفته شده را عرض میکنم:
1⃣ بعداز صحبت ایشان بنده عرض کردم این صحیح نیست که دو سال همه اساتید را جمع میکنید و حرفهای تکراری گفته میشود. اگر میخواهیم نتیجه ای از این جلسات حاصل شود باید از دو طرف دعوت شده و میزگرد برگذار شود. هر دو طرف حرف خودشان را بزنند نه اینکه ۵ سخنران دعوت کنید و هر ۵ نفر از یک طیف باشند؛ این مشکل را حل نمیکند.
2⃣ آیت الله بروجردی فرمودند آخوند صاحب مکتب هست و مرحوم شهید صدر در این حدنیستند و صاحب مکتب نیستند؛
بنده متوجه نمیشوم که شهید صدر صاحب مکتب نیست. به چه معناست شما یکطرفه در مورد مرحوم شهید نظر میدهیداز اساتیدی که چند بار کتابهای شهید راتدریس کردند دعوت کنید تا در مورد مکتب شهید و ویژگیهای کتاب ایشان صحبت کنند
📌 ادامه متن در فرسته بعد👇
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش دوم
3⃣ فرمودند دروس سطح و خارج در موسسات برگزار میگردد،بااین روش در چند سال آینده اکثر درسهای خارج تعطیل میگردد.
این قضیه از اساس صحیح نیست زیرا اصلا دروس خارج در موسسات برقرار نمی گردد بنده 9 سال مدیر مدرسه ای بودم ؛اسم 27 استاد محترم خارج را می نوشتیم و طلاب مخیر بودند هر درس را میخواهند انتخاب کنند. استادیاری و تمهید این دروس در این موسسات میباشد پس اصلاً اجبار حضور در یک درس خارج وجود ندارد. مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و حضرت آیات شب زنده دارو فاضل لنکرانی هم به همین صورت است. اتفاقاً این برنامه سبب رونق درس خارج گردید.
اما در مورد درس سطوح عالی این فرمایش صحیح است، که هر مدرسهای اساتید را دعوت به تدریس میکنند ولی باید عملکرد این برنامه مورد بررسی واقع گردد. گاهی گفته میشود که از اساتید قوی دعوت به عمل نمیآید. و طلبه قوی تربیت نمی شود بنده مدیر یکی از این مراکز هستم که این مرکز در مدت ۹ سال بیش از ۵۰ استاد مسلم سطوح عالی یعنی رسائل و مکاسب و کفایت تحویل حوزه داده و مشغول تدریس هستند. همچنین مدرسه بقیه الله بیش از ۲۰۰ استاد سطوح عالی و بیش از ۵۰ استاد خارج تربیت کرده است و مدارس دیگر مثل مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و فاضل لنکرانی هر کدام حد اقل بیش از ۱۰۰ استاد تحویل حوزه دادند این مدارس با این سابقه درخشان چرا برنامه شان ادامه پیدا نکند؟
اشکالی که مطرح کردند اینکه دروس آزاد تعطیل می گردد، هنگامی که بیش از 50 مدرسه با برنامه مشخص و با استقبال بی نظیر طلاب مواجه گردید چرا در تقویت این مدارس کوشش نکنیم ؛ نکته اساسی اینکه تاسیس مراکز ربطی به شوری عالی ندارد . بلکه اکثر مراجع این مراکز را تاسیس کردند و شورای محترم بعد از سال ها با سخت گیری بسیار زیاد فقط به بعضی از این مراکز مجوز داده و در این خصوص بسیارهم سخت گیری می کند.
این مدارس از سلایق و نظرهای سیاسی مختلف برخوردار هستند و هر طلبه آزاد است یکی از این موسسات را انتخاب کند و در هر موسسه بیش از ۱۰ استاد برای تدریس و حدود ۱۰ استاد راهنما برای تمهید و تعمیق درسها دعوت می گردد و کارنامه درخشان هم دارند یعنی نزدیک به هزار استاد و استاد راهنما دعوت می شوند.خوب این اساتید جذب این مراکز می گردند و با برنامه درسی منظم مشغول تدریس هستند. به یقین می توان گفت اگه این مدارس نبود ند زمینه تربیت این همه اساتیدخارج و سطوح عالی محقق نمی گردید.
4⃣ آیت الله علوی بروجردی فرمودند که باید حوزه در امور مربوط به حوزه تصمیم گیری کند و افراد خارج از حوزه در تصمیم گیری دخالت نکنند
. بنده عرض کردم آیت الله شب زنده دار و آیت الله حسینی بوشهری وسائر مدرسین خارج دارند تصمیم گیری می کنند. آیا اینها جزئ حوزه نیستند و شما جزئ حوزه هستید؟!!
ایشان فرمودند شاید نیروی اطلاعات و نیروی نظامی در تصمیم گیری دخالت کنند بنده عرض کردم این تهمت هست و ما مجاز نیستیم اینگونه به شوری تهمت بزنیم
در پایان عرض می کنم از حرف دوستان نشست تضعیف شورای مدیریت فهمیده میشود و فقط نقد نیست.
بسیاری از این مطالب را در جلسه نشست عرض کردم و خدا شاهد است اصلاً برنامهریزی از قبل نبود. بعد از صحبتهای آیت الله علوی احساس تکلیف کردم که باید این حرفها را بیان کنم و بیان شد و سعی کردم که بیاحترامی به احدی نگردد. حتی در صحبتهایم دو یا سه بار به آیت الله علوی اشاره کردم و عرض کردم:« من مخلص شما هستم.» و این مطالب را از سر دلسوزی عرض میکنم
امید است اعضاء محترم نشست در جلسات آینده از دو طرف دعوت کنند و مطالب علمی مطرح گردد و به جای تضعیف شورای عالی حوزه به نقد منصفانه روی آورند و مراد من از دعوت کردن فقط دعوت کردن از اعضاء محترم شورای عالی نیست بلکه دعوت از اساتید سطوح عالی وخارج هم میباشد.
والسلام
〰〰〰〰〰〰
📌 مطالعه بیشتر:
❇️ آقایان نشست دورهای اساتید تغییر را از خود شروع کنید
https://eitaa.com/Tanbiholomah/429
❇️ مؤسسه یا درس آزاد مسأله این است
https://eitaa.com/Tanbiholomah/426
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 هجوم شبهات اسرائیلی همگام با پیروزیهای مقاومت
🖋 ابوعباس نجات؛ #یادداشت_مهمان
🔸 ماشین جنگ رژیم صهیونیستی به ترویج شبهاتی در حوزه #عملیات_روانی پرداخته:
چرا به مردم غیرنظامی اسرائیل که بیگناهند، حمله کردهاند؟
چرا برخی اسرای اسرائیلی پیرزن و یا دخترجوان هستند؟
میگویند رفتارهای حماس شبیه داعش است!
1️⃣ ممکن است چندنفری در میان رزمندگان مقاومت رفتار تندی انجام داده باشند ولی عمومیت ندارد و فیلمهای زیادی از برخورد توأم با احترام به اسرا و رعایت حال مادران و کودکان آنها منتشر شده است تأکید دارند از نظر اسلام، کشتن اسرای دشمن خصوصا زن، بچه و افراد سالمند جایز نیست و ما مثل صهیونیستها نیستیم.
2️⃣ مردم اسرائیل، مانند مردم عادی کشورهای دیگر، بیگناه نیستند چون هیچ شهروند غیرنظامی در اسرائیل وجود ندارد و همه غاصبان اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی فلسطین، در گروهانهای مختلف نظامی اسرائیل سازماندهی شده و در فراخوانهای نظامی این رژیم شرکت میکنند؛ پس چیزی به نام شهروند غیرنظامی در اسرائیل وجود ندارد. شهرکنشینان با حضور خود در اراضی اشغالی به عنوان نماد قدرت اسرائیل و سرباز صهیونیسم در تمام حملات اسرائیل حامی این رژیم کودککش بودهاند.
3️⃣ اسرای اسرائیلی از زن و مرد و پیرزن و پیرمرد، یا خود از سربازان و افسران امنیتی اسرائیلاند و یا اعضای خانوادههای مقامات و افسران صهیونیست هستند که فلسطینیان در وهله اول برای دفاع از خود و جلوگیری از کشتار مسلمانان توسط اسرائیل و در وهله دوم برای مبادله با هفت هزار اسیر فلسطینی و کودکان و نوجوانان اسیر زندانهای این رژیم، آنها را نگه داشتهاند.
@Manahejj
◀️ پخش زنده/ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
📺 پخش زنده در ایتا
#طوفان_الاقصی
#تجمع_فیضیه
@Manahejj
🌀 دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 احمد دیانی؛ #یادداشت_مهمان
📝 بخش نخست
🔸 میدانیم که هدف #حوزه_آزاد مانند مراکز فقهی و تخصصی تربیت فضلایی متقی، عالم به علم نافع، انقلابی، کارآمد و روزآمد است به نظر حقیر هم حوزه آزاد و هم مراکز با رعایت شرایطی میتوانند تأمینکننده آن هدف بلند باشند و حوزه به هر دو بال نیاز دارد؛ دلیل این حرف بماند برای فرصتی دیگر.
🔺 در این متن با فهم قاصر خود - به بهانهی مطالب اخیرِ نشست دورهای اساتید- در صدد بیان علل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی و خودبخود بیان برخی نواقص دروس آزاد هستم.
به گمانم علیرغم پافشاری شورای محترم عالی و مدیر محترم حوزه بر تقویت حوزه آزاد، اکثر طلابِ اهل درس وبحث به دلیل ویژگیهایی که در اکثر مراکز فقهی و تخصصی وجود دارد، تحصیل در این مراکز را بر تخصیل در حوزه آزادِ موجود ترجیح میدهند و تا زمانی که آسیبهای حوزه آزاد برطرف نشود این روند ادامه خواهد یافت.
🔻 این ویژگی ها عبارتند از:
1⃣ گزینش و انتخاب اساتید توسط مراکز
البته مراکز فقهی اگر استاد مناسب پیدا نکنند اجازه میدهند طلاب با نظارت آنها از اساتید برجسته و موفق حوزه آزاد بهره ببرند به همین دلیل درس اساتیدی مانند آیات شب زنده دار، مروی و شهیدی بیش از حد شلوغ است.
2⃣ ارتباط و انس راحتتر با استاد؛
3⃣ تعداد محدود همکلاسیها (رقبای کلاسی)
حتما هر استادی در تربیت طلبه در کلاس ۱۵ نفره بسیار موفقتر است از خودش در کلاس ۳۰۰ نفره
4⃣ کلاسهای راهنمایی و مشاوره و تمهیدی
5⃣ کنترل و نظارت بیشتر بر درس و بحث و حضور و غیاب طلاب و خودبخود انضباط بیشتر و استفاده بهتر از عمر طلاب جوان
به همین دلیل در ایام ویروس منحوس کرونا طلاب اندکی از مراکز فقهی به شهرستانها برگشتند؛ در حالی که طلاب فراوان و حتی اساتیدی از حوزه آزاد قم به شهرستانها رفتند و بر نگشتند!
6⃣ تعطیلات کمتر و جلسات درس بیشتر
7⃣ استفاده بهینه از تابستانها
8⃣ در دسترس بودن هممباحثه و درنتیجه مباحثهی منظمتر و احساس پیشرفت بیشتر
9⃣ وجود جلسات منظم و مفید درس اخلاق، مهارتهای پژوهشی، مهارتهای تحصیلی، مهارتهای زندگی و نیز جلسات عمومی مؤسسات
🔟 وجود درسهای تکمیلی مفید و مؤثر مانند قواعد فقهی، علم رجال، ولایت فقیه، تاریخ، مکاتب، منابع و فلسفهی فقه و اصول، جریانشناسی فکری و سیاسی اجتماعی معاصرِ ایران، جهان اسلام و جهان غرب، دشمن شناسی و ... با اساتید قوی
1⃣1⃣ رسیدگی به مشکلات روحی، خانوادگی و ... طلاب و سرکشی به خانه و خانواده طلاب
2⃣1⃣ در اختیار داشتن امکانات بیشتر مانند میز مطالعه، اتاق کامپیوتر، اتاق استراحت، صبحانه، امکانات تفریحی-ورزشی و نیز اردوهای خانوادگی زیارتی سیاحتی با حضور اساتیدبرجسته
3⃣1⃣ یکدستتر بودن طلاب از نظر فکری، علمی و اخلاقی و در نتیجه ایجاد هویت جمعی مشترک و فضای فکری، اخلاقی و علمی مناسب
4⃣1⃣ داشتن راهنما و تکیهگاهی با تجربه به نام مسئولان مراکز بویژه آنکه اکثر مراکز تحت اشراف مراجع و بزرگان حوزه اداره میشوند
این ویژگی موجب اعتماد و آرامش طلاب در برنامه درسی، روش تحصیل، انتخاب استاد و مانع از سرگردانی، حیرانی و تردید طلاب میگردد.
5⃣1⃣ حمایتهای محدود مالی
یادآور میشود متأسفانه وضعیت معیشتی اکثر طلاب از حداقلهای لازم برخودار نیست و همین مبالغ اندک نیز امکان تحصیل راحتتر طلاب جوان را فراهم میآورد.
خداوند به مقام معظم رهبری دامت توفیقاته و مسئولان محترم حوزه پاداش خیر عطا کند که اخیرا با طرحهای گوناگون دغدغههای معیشتی طلاب، فضلا و اساتید را کاهش داده و امکان تحصیل مناسبتر را فراهم آوردند وفقهم الله للمزید.
6⃣1⃣ طلبه بدرستی احساس میکند که فارغالتحصیلان مراکز فقهی و تخصصی برای خدمت به اسلام، مکتبِ اهل بیت و نظام مقدس اسلامی آمادهتر و خودبخود آینده بهتر و روشنتری دارند.
او میبیند و میفهمد حدود 70% فارغالتحصیلان مراکز مختلف فقهی از فضلای برجسته و موفق هستند و اکثر اساتید برجسته و جوان سطوح عالی از این مؤسسات هستند.
مهمتر از همه اینکه اکثر مراجع عظام و بزرگان دامت توفیقاتهم با تأسیس مراکز فقهی و تخصصی در عمل طلاب خوب را به حضور در این مراکز تشویق میکنند گویا حوزه آزاد را برای تأمین آن اهداف بلند کافی نمیدانند و انصافا خدمت بزرگی به اهداف حوزه نمودهاند للّه درهم.
توجه داریم که در عین حال، به دلیل محدویت مراکز فقهی و تخصصی و تساهل و تسامح بیش از حد دروس آزاد، به گمانم بیش از سه چهارم طلاب سطوح عالی و خارج قم از طلاب دروس آزاد هستند و از یک چهارم بقیه نیز بخش زیادی در دروس آزاد شرکت میکنند.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Manahejj
🌀 دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 احمد دیانی؛ #یادداشت_مهمان
📝 بخش دوم
♨️ ای کاش عزیزان نشست دورهای اساتید به چنین نکاتی توجه بیشتری نمایند و با بر طرف کردن نواقصِ دروس آزاد به مدیران و زحمتکشان حوزه در تأمین اهداف مقدس حوزه کمک نمایند.
نباید بنام حوزه آزاد با مخالفت با مراکز فقهی و تخصصی و با سیاهنمایی با روان طلاب، فضلا و اساتید بازی کنیم و در نتیجه بجای امید آفرینی، هم افزایی و رفع نواقص، یأس آفرینی و .. نماییم.
❗️نباید طوری حرف بزنیم که گمان شود هدفمان شلوغ و ۳۰۰ نفره شدن کلاس درس خودمان یا دوستانمان است و در این راستا بر مسئولان تحکم کنیم که همه مراکز فقهی، تخصصی و مدرسهای دور از حرم را تعطیل کنید. با اعتذار فراوان از همه بزرگان.
🔺 یادآور میشود حقیر برای استفاده بهینه از فرصتها در مراکز فقهی و تخصصی و تربیت فضلای ملا، روزآمد و کارآمد بویژه از جهات متون آموزشی و روش تدریس پیشنهاداتی دارم که در این متن فرصت طرح آن نیست. از انتقادات و ارشادات اساتید و سروران استفاده میکنم که احب اخوانی الیّ من اهدی الیّ عیوبی
کمترینِ طلاب - احمد دیانی ۱۷ مهر ۱۴۰۲
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Manahejj