eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تحول حوزه و سوء ظن به مطالبات رهبر معظم انقلاب! 🖋 علی مهدوی 🔸 با یکی از رجال و عالمان طیف سنتی -و البته تا حد زیادی انقلابی- حوزه مواجهه‌ای داشتم؛ با خود گفتم خوب است از فرصت استفاده کنم و گفتگویی درباره‌ی لزوم تحول حوزه و تحولی که مدّ نظر رهبر معظم انقلاب است داشته باشم... باورم نشد بلافاصله پس از طرح عنوان موضوع، رنگ چهره وی تغییر کرد و حالتش دگرگون شد و گفت تا همینجا که حوزه، دانشگاه شده کافی نیست؟! 🔻 با شنیدن این حرف در خود فرو ریختم که ای وای بر ما! اینکه خروجیِ آنچه توسط شورای عالی و مسئولان مرکز مدیریت انجام گرفته -با قطع نظر از خدمات بی نظیر پس از انقلاب اسلامی- حوزه را هم به سمت دانشگاهی‌شدن و هم فاصله‌گرفتن هرچه بیشتر از سنت‌های اصیل آن سوق داده است، چرا باید پای رهبری نوشته شود؟!! چرا این گمان ایجاد شده است که این کارهای درست و غلط، همگی مطابق با نظر رهبری انجام شده است؟! ❓آیا مطالبات رهبری از حوزه مدون نشده است؟ آیا رهبری صراحتاً از آنچه در حوزه امروز می‌گذرد، بارها ابراز عدم رضایت نکرده‌اند؟ چقدر از راهکارهای رهبر انقلاب تا به حال در تصمیمات اجرایی حوزه محقق شده است؟! 🔻 روزگاری در حوزه‌های علمیه هرکسی درسی می‌گرفت باید آن را تدریس هم می‌کرد؛ روزگاری خبر از مدارک بی‌خاصیت و بی‌هویت معادل دانشگاهی برای حوزویان فرهیخته و عالِم و اندیشمند نبود؛ روزگاری درس‌خواندن بر محور اساتید بود نه فقط حضور و غیاب ترمی واحدی دانشگاهی که آخر هر ترم حجم زیادی از محدوده‌های درسی، خوانده‌نشده رها شود؛ و روزگاری... ♨️ در همه موارد فوق و همه آنچه نگفتیم و در این مقال نمی‌گنجد، رهبری همواره بر حفظ سنن اصیل حوزه و پرهیز از پسرفت علمی به سمت دانشگاهی‌شدن، بیانات مکرری داشته‌اند؛ اما ترک فعل مدیران بالادستی و عملیاتی‌نشدن این فرمایشات و مطالبات مکرر و راهکارهای متعدد، موجب وضع فعلی گردیده و به جای مطالبه‌گری از بزرگان حوزه و تصمیم گیرندگان اصلی در حوزه و سپس مدیران حوزوی، برخی را چه می‌شود که به بدبینی به انقلاب و رهبری در مدیریت و راهبری حوزه‌های علمیه روی آورده‌اند؟ ✅ راهکار: اگر مطالبات رهبری درباره تحول را دقیق و کامل به گوش بزرگان برسانیم، حتما بسیاری از آنها نیز همراه خواهند شد و خود در صف مطالبه از شورای عالی برای تحول‌خواهی خواهند ایستاد. ❗️ لطفا جای طلبکار و بدهکار را عوض نکنیم، تا همین‌جا هم اگر حوزه زانو خم نکرده، یا لااقل زمین نخورده، حاصل همان حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم رهبر انقلاب در ابعاد گوناگون مادی و معنوی است. @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مدارک معادل دانشگاه برای حوزه بود! 🎥 برخی احتیاطات متأسفانه موجب منسوخ‌شدن اجازه اجتهاد شد 💠 امام خامنه‌ای 🔹 کسی که درسی را می‌خواند احتیاج به مدرک و شهادت دارد. 🔻 اشتباه بزرگ [شورای عالی و مرکز مدیریت] این بود که آمدند این شهادت (مدارک حوزوی) را با شهادت‌های دانشگاهی مخلوط کردند. 🔻 مطلقا این کار که خودمان را برابر مدارج دانشگاهی قرار دهیم. نوع کار دانشگاه با نوع کار ما متفاوت است. 🔻 قدیم معمول بود. یا کسی که در حدیث پیشرفت می‌کرد اخذ می‌کرد. حالا متاسفانه نیست؛ واقعا متاسفانه؛ چون اگر بود خیلی خوب بود. ‼️ آقایان (احتیاط) می‌کنند اجازه اجتهاد نمی‌دهند مبادا تبعه‌ای برای آن مترتب شود؛ در حالیکه می‌توان بگونه‌ای عمل کرد که تبعه‌ای هم نداشته باشد. @Manahejj
🌀 خنده‌آمد خلق را از این قیاس! 📝 پاسخ به ادعای توبه آمریکا توسط حسن روحانی 🖋 استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹 من در رسانه‌ها دیدم جناب آقای روحانی در سخنانی اظهار داشته آمریکا برای توبه آمده و «هل لی من توبه» گفته است، بعد هم تاکید کرده که اگر آمریکا توبه کند ما می‌پذیریم. حقیقتا از صحبت‌های ایشان متعجب شدم. به چه استدلال و برهانی با به کار بردن عبارت حضرت حر، به صورت غیرمستقیم بین آمریکا و جناب حر قیاس کرده‌اند؟ آقای روحانی! برای توجیه نگاه اشتباه‌تان به آمریکا، از حضرت حر مایه می‌گذارید؟ اگر در برزخ و قیامت جناب حر جلوی شما را گرفت و از اینکه جمله ایشان را در وصف آمریکا به کار برده‌اید، آن هم یک وصف اشتباه، از شما بازخواست کرد چه جوابی می‌دهید؟ شرمنده نمی‌شوید؟! 🔹 به عنوان موسس اصل قیاس در استنباط حکم شرعی هم، اگر این قیاس ناروای شما را می‌شنید خنده‌اش می‌گرفت. من واقعا از این جملات جناب روحانی شگفت‌زده شدم. ایشان بعد از این قیاس گفته است که اگر آمریکا توبه کند ما قبول می‌کنیم، این جمله در ظاهر جمله درستی است ولی سوال اینجاست: واقعا شما فکر می‌کنید آمریکا توبه می‌کند؟! ساده‌اندیشی تا کجا؟ آمریکا در تاریخ ۵۰۰ ساله‌اش نسبت به رفتار نژادپرستانه‌اش با سرخپوست‌ها و سیاه‌پوست‌ها و کشتار مردم ژاپن در جنگ دوم جهانی و قتل عام مردم ویتنام و به خاک و خون کشیدن افغانستان و عراق توبه کرده است که از رفتارش نسبت به برجام بی‌فرجام شما توبه کند؟ شما واقعا فکر می‌کنید آمریکا توبه می‌کند که وعده داده‌اید آن را خواهید پذیرفت؟ اینکه نهایت ساده‌اندیشی است. جناب آقای روحانی! به شما توصیه می‌کنم کمی هم تاریخ و قرآن بخوانید، بخوانید تا متوجه شوید با عبارت حضرت حر، چه کسی را با چه ناکسی مقایسه می‌کنید. مقایسه کنید تا وعده‌های قرآنی را درباره پذیرش ولایت شیطان ببینید و بفهمید که از پذیرفتن سلطه بیگانه چیزی عاید شما و عاید مردم نمی‌شود. جناب آقای روحانی! اگر این همه وقت و انرژی‌ای که صرف مذاکره با 1+5 و رفع تحریم‌ها کردید، صرف افزایش توان تولید داخلی کرده بودید، اکنون با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم و اتفاقا در مذاکرات هم با دست پرتری وارد می‌شدید. 🔹 آقای رئیس‌جمهور که قابل نمی‌داند از اتاقش بیرون بیاید و حرف دل مردم کوچه و بازار را بشنود، آن زمان هم که کرونا نبود از پشت شیشه ماشین مردم را تماشا می‌کردند من به عنوان طلبه‌ای که مدام با مردم در ارتباط هستم، از دیدن حجم درد و رنج مردم به ستوه آمده‌ام. همه مردم گرفتار شده‌اند، طلبه‌ها کارگری می‌کنند تا بتوانند خرج زندگی خود را بدهند، همه اقشار جامعه از شدت فشار اقتصادی دچار مشکلات عدیده شده‌اند، آن وقت هنوز هم که هنوز است دست روی دست گذاشته‌اند تا آمریکا کاری کند و تحریمی را بردارد. آقای روحانی که حرف از نظر مردم و همه پرسی و رفراندوم می‌زنند، بد نیست اول از نظر مردم درباره دولت خودشان شروع کنند و نظر مردم را در این باره جویا شوند. آنطور که گروه‌های مختلف مردم به من رجوع می‌کنند، به عنوان یک طلبه و به عنوان صدای مردم، از جناب رئیس‌جمهور ۴ سوال دارم که از ایشان تقاضا دارم به این ۴ سوال پاسخ بدهند: 1️⃣ با توجه به اینکه شعار دولت آقای روحانی، تدبیر و امید بوده است، آیا دولت ایشان از مردم نظرسنجی کرده که امید در جامعه ما بعد از این ۸ سال رشد کرده یا افول داشته؟ 2️⃣ دولت مدعی تدبیر، با چه تدبیر و سیاستی فضای کالاهای اساسی را به جایی رسانده که به‌رغم وجود ۶۰۰ هزار مرغداری در کشور که می‌توانستیم صادرکننده باشیم، اکنون مردم عزتمند ما باید ساعت‌ها وقت خود را در صف‌های خرید مرغ بگذرانند؟ 3️⃣ چطور جوانان انقلابی ما در مجموعه‌های نظامی توانسته‌اند پیچیده‌ترین صنایع موشکی را ابداع کنند اما دولت تدبیر و امید نتوانست در صنعت خودرو کوچک‌ترین حرکت رو به جلویی را ایجاد کند؟ غیر از این است که ایشان از ظرفیت عظیم جوانان نخبه مومن هیچ استفاده‌ای نکرد و آنان را بیرون گود نگه داشت؟ 4️⃣ از جناب رئیس‌جمهور تقاضامندم به ملت توضیح بدهند که براساس کدام داده‌های علمی و کدام الگوهای مدیریتی، تاکنون به تدبیر بحران کرونا اقدام کرده‌اند؟ این چگونه مدیریتی است که ایام نوروز را آزاد بگذارند، بعد که فاجعه درست شد حالا ۲ هفته تعطیل کنند؟ چگونه است که زیارت عتبات عالیات ممنوع می‌شود اما تورهای ترکیه آزاد است؟! ♨️ امیدوارم جناب روحانی که قرار بود هر ۱۰۰ روز به مردم گزارش دهند، حداقل جواب این ۴ سوال را صریح و شفاف به مردم ارائه دهند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 طرح جداسازی روحانیت از سیاست 🎥 امام خمینی قدس سره 🔹 امروز طرحشان این است که روحانیین باید بروند و دعا بکنند و- عرض می‌کنم که- اینها. این همان طرحی است که امریکا نقشه‌اش را دارد و انگلستان هم از سابق داشته است و الآن هم همه دولتهایی که، ابرقدرتهایی که می‌خواهند ایران را بچاپند و شرق را بچاپند و از اسلام می‌ترسند و از مظاهر اسلامی می‌ترسند؛ این همان طرح است و من متاسفم که این طرح در قم دارد انجام می‌گیرد. 💠 ... این همان طرحی است که انگلستان از دویست سال پیش از این یا بیشتر طرح‌ریزی کردند که جدا کنند روحانیت را از سیاست، جدا کنند روحانیین را از مردمی که می‌خواهند فعالانه کار بکنند برای اسلام؛ اینها بروند همان توی مسجدها بنشینند و دعا بکنند، آنها هم هر کاری دلشان می‌خواست بکنند و هر چپاولگری و هر سلطه‌جویی که می‌خواستند بکنند. 💠 در عرض پنجاه سال، که روحانیین را عقب زده بودند و هر چه هم جدّیت می‌کردند نمی‌توانستند که کاری انجام بدهند- از باب اینکه مردم را از روحانیون کنار زده بودند- در عرض پنجاه سال، همه حیثیت شما را به باد فنا دادند و اسلام را به آنجا رساندند که برای اینکه اسلام پیروز شده است، بر ایران، گریه کردند و حرف زدند و در شعرهایشان فحش دادند و همه الواطیها را کردند. 📆 25 آبان 1359/ 7 محرّم 1401 📚جلد 13 صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه 345 تا صفحه 355 🌐 متن کامل: b2n.ir/j77360 @Manahejj
🌀 فردایی محروم از آیت‌الله! 📝 لزوم برنامه‌ریزی شورای عالی حوزه‌های علمیه علی مهدوی 🔸 تأمل درباره امتداد برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های جاری حوزه‌های علمیه ضرورتی انکارناپذیر است. امروز بظاهر همه چیز طبیعی به نظر می‌آید و امورات بر مدار خود طی می‌شوند؛ اما آیا تابحال از خود پرسیده‌ایم ریلی که برای حرکت این قطار (علم‌آموزی در حوزه‌های علمیه) ساخته‌ایم در دهه‌های آینده به چه ایستگاهی می‌رسد؟ 🔹 طبق تعریف شورای عالی از مدارک حوزوی، بالاترین مدرک حوزوی، مدرک سطح چهار یا همان است؛ این یعنی خروجی آینده حوزه آیت الله‌ها نیستند؛ بلکه معادلین دکتری هستند. ⚠️ عجیب‌تر آنکه در دوران جمهوری اسلامی، بالاترین عنوان اصیل و ارزشمند حوزوی را خودمان با دست خودمان، منسوخ بلکه حذف کردیم؟!! 🔹 هیچ حوزویِ وفادار به سنت‌های اصیل حوزوی، به هیچ‌وجه این اجازه را به خود نمی‌دهد که مثلا به آیت‌الله بوشهری بجای آیت‌الله بگوید دکتر بوشهری! اما وقتی شورای عالی اینچنین است چگونه باید این دوگانه را حل کنيم؟! 🔹 ممکن است این صراحت لهجه حمل بر بی‌ادبی شود؛ اما اگر امروز شورای هشتم حوزه‌های علمیه برنامه‌ای در این‌ خصوص نداشته باشد، از پسِ امروز، فردایی است که حوزه، خالی از آیت‌الله‌ها شده و امکان احیای سنن و عناوین اصیل حوزوی قریب به محال خواهد شد؛ در عین حال که فراموش نکنیم آیت‌الله (مجتهد) می‌تواند عنوان دکتر را در مباحث تخصصی حوزوی در دل خود داشته باشد؛ اما دکتر نمی‌تواند عنوان آیت‌الله را برای خود جعل کند. ✅ قطعا هیچ‌کس هم قائل نیست که «عنوان آیت‌الله» بایستی مانند عنوان دکتری سهل‌الوصول باشد و هرکس از راه رسید و دکتر شد، عنوان آیت‌اللهی به خود بگیرد؛ اما قطعا راه‌حل‌های گوناگونی برای نیل به این مقصود هست و فضلای حوزوی راهکارهای گوناگونی مد نظر دارند. 🔺 از اعضای محترم شورای عالی انتظار می‌رود در این باب بیش از پیش عنایت لازم را داشته باشند و سیر پیشرفت کار را به اطلاع افکار عمومی (اساتید و فضلا و طلاب) نیز برسانند. 🔻 امروز زنگ‌های هشدار این موضوع به صدا در آمده است و اگر حوزه، تولیت تخصصی‌ترین عنوان خود را بر عهده نگیرد، رسانه‌ها و دست‌های پیدا و پنهان، مرجع‌سازی و آیت‌الله‌سازی را رقم خواهند زد؛ کما اینکه در گوشه و کنار شاهد این دست‌های آلوده در قم هستيم؛ سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پرشد نشاید گرفتن به پیل و علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. @Manahejj
🌀 خبر خوب یا فاجعه؟!! 📝 آیین‌نامه جدید جذب حوزه‌های علمیه ⚠️ حذف شرط معدل!! 🔸 در خبرها آمده: متقاضیانی که به علت نداشتن شرط سنی و یا معدل مندرج در دفترچه پذیرش حوزه‌های علمیه موفق به انتخاب مدرسه نشده‌اند می‌توانند با ورود مجدد به سامانه ثبت نام و انتخاب گزینه «کمیسیون» با توجه به شرایط ذیل؛ نسبت به تکمیل ثبت نام و انتخاب کمیسیون استان مورد نظر خود اقدام نمایند: 1️⃣ شرط معدل: حداقل میانگین معدل ۱۲ برای تمامی گروه های تحصیلی 2️⃣ شرط سنی: داشتن حداکثر ۳ سال اضافه سن نسبت به جدول سنی مندرج در دفترچه پذیرش، مشروط به اینکه متقاضی دارای پایان خدمت یا معافیت دائم باشد. 📌 نظرات خود درباره این اقدام را برای مناهج ارسال کنید: 📩 @Manahejj_admin @Manahejj
🌀 واکنش‌ها نسبت به خبر حذف شرط معدل 📝 نظرات کاربران صفحه رسمی خبرگزاری حوزه در اینستاگرام 📌 بیش از ۲۵۰ نظر در لینک زیر: instagram.com/p/CNeY74thzrd @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 مدیر مدرسه علمیه خوزستان: سلام به عنوان مدیر حوزه علمیه خدمت شما عرض می کنم انقدر ورود داوطلبان به حوزه کم شده که چاره‌ای جز برداشتن شرط معدل نیست. منتها این به این معنا نیست که فیلترهای لازم برداشته شده؛ بلکه مصاحبه ورودی و همچنین دوره تثبیتی به عنوان مهمترین فیلتر ها کما فی‌السابق باقی است. معدل الزاماً بیانگر استعداد دانش آموزان نیست و به تجربه هم برای بنده ثابت شده که بعضی از معدل‌های پایین به دلیل علاقه زیاد به حوزه و پشتکار بالا طلاب موفقی خواهند شد. 💬 یوسفعلی تبار: یک چشم خوب به از 100 چشم تار! برداشتن شرط سنی توسط مسئولین باز وجهی از اعراب دارد، که شاید شخصی بخواهد مسیر زندگیش را ولو دیر تغییر بدهد، اما کدام طلبه است که تابحال از اینکه حوزه جای شاگرد تنبلها و خنگ هاست طعنه نخورده باشد. چرا با آبروی حوزویها طوری بازی می کنند که طلبه از همین الان با داغ ننگ اجتماعی مواجه شود، آنهم در شرایطی که دید عموم جامعه به حوزویان خوب نیست. چرا تحلیل نمی کنند که چرا ورودی کم شده؟ آیا نشان از تضعیف مقبولیت اجتماعی ما نیست؟ با پیگیری سیاست‌هایی از این دست هم این مقبولیت تضعیف می‌شود و هم هزینه اضافی در 3 مقطع کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت بر دوش حوزه آوار می‌شود. آنهم در شرایطی که حوزه به لحاظ مالی در بدترین شرایط سالیان اخیرش قرار گرفته است. 💬 نعمتی زاده: جذب به هر قیمتی فاجعه آفرین است در این صورت به قول عوام هر کسی که توان درس خواندن و کشش ندارد وارد حوزه می شود و حوزه به تنبل خانه ... تبدیل میشه و حوزه دیگر آن حوزه نخبه پرور نخواهد بود. 💬 محمدعلی: سلام خیلی ها رو میشناسم و خودم هم یکی از این افراد بودم، در زمان مدرسه اهل درس خوندن نبودیم ولی از وقتی که اومدم حوزه اهل مطالعه شدم و حدودا روزی 10 -12 ساعت مطالعه دارم. به نظرم شرط معدل برای همه حوزه ها مناسب نیست. شاید برای حوزه های خاص مناسب باشد ولی یک شرط عمومی که باشد، به نظرم نیاز نیست. البته افرادی که با معدل پایین میان حوزه قطعاً با شرط و شروط باید بیان. 💬 طلبه نخبه: سلام علیکم خواستم در مورد نحو پذیرش حوزه مطلبی رو بگم آقایان به اصطلاح مسئول شما همینایی رو که حیرونن حمایت کنید کافیه! بخدا قسم زشته طلبه درس خارج با معدل بالا تو پوشک بچه ش بمونه شرمنده خانمش همیشه باشه! چرا طلاب از نظر شغلی ساماندهی نمیشن؟! حالا شما هی دهن قیف رو گشادتر کن! التماس دعا 💬 محمد: سلام قبلا هم شرط معدل در بیشتر حوزه ها نبود. فقط علنی نمی گفتند. بعضی حوزه‌ها برای اینکه آمار حوزه‌شون درست شود، افرادی درحوزه پذیرش می‌کردند که صلاحیت‌های عمومی حضور در خوابگاه هم نداشتند. 💬 سید علیرضا : سلام و خدا قوت به هیچ عنوان حذف شرط معدل نمیتونه خوب باشه. چون واقعا هرکسی با سطح علمی پایین نباید وارد حوزه بشه و حتی اگر وارد بشه نمیتونه تا سطوح بالا بخونه چون دروس حوزه از یک جایی به بعد واقعا سخت میشن. 💬 کریمی: همین مونده کم سواد و درس نخون هم وارد حوزه بشه چ شوددددددد😒😒 💬 طلبه: سلام به نظر بنده این یک فاجعه است و برای ... متاسفم. هرچقدر نسبت به فیلترهای استاندارد آموزشی ما عقب نشینی کنیم آسیب‌های متقابل بیشتری را به همراه خواهد داشت. 💬 دهقانی: سلام. قبلا شاهد معادل سازی مدرک حوزه با مدارک دانشگاهی بودیم الان پیشرفت کردیم میخوایم خود حوزه را معادل سازی کنیم با دانشگاه!! 💬 علی: صددرصد فاجعه حوزه سالهاست قربانی تسامحات بیجا شده و سطح خودش رو در مجامع علمی پایین آورده @Manahejj
🌀 کیفی‌گزینی؛ پوشش یا رویش؟! 🖋 احمد امام جمعه ❓حذف معدل ورودی‌های حوزه مزایا و مضرات فراوان دارد، اما سوال اصلی اینجاست جایگزین حذف معدل چیست؟ ⚠️ اگر قرار بوده شرط سنی و حذف معدل را بردارند تا ورودی‌ها بیشتر بشود که این به معنای است، 🔹 چراکه اگر قرار هست معیارهای کیفی در نظر گرفته شود؛ اولا چه کسی قرار است بر این معیارهای کیفی نظارت کند؟ سلیقه معاونین و مدیران مدارس؟! اینکه خسارت عظماست و نتایج آنرا طی سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم، ثانیا اگر قرار است که روانشناسان حوزوی و نخبگان علمی بر این امر نظارت کنند که در این صورت باز هم روی موضوع افزایش آمار ورودی‌ها تأثیری ندارد و اگر قرار به کیفی‌گزینی شود، در این حالت اگر تعداد ورودی‌ها از سال قبل کمتر نشود، زیادتر نخواهد شد. 🔹 نتیجه می‌گیریم که این حذف معدل و حذف شرط سنی، را بیشتر خواهد کرد؛ اگر قبلا شرط معدل بود و ارزبابی تحصیلی ورودی‌ها در کنار سایر ملاک‌های گزینش مؤثر بود و سن ورودی‌ها برای تحصیل در این دوره طولانی مدت حوزه کنترل می‌شد، حالا با لشکری از درس‌نخوانده‌ها به هر دلیل و بهانه و سبب و عامل، روبرو می‌شویم که برای حجره‌نشینی آنان هم دچار مشکلات عدیده خواهیم بود و معضلات دبیرستان‌های بزرگسالان با آسیب‌های مجرد و متأهل و تفاوت سنی و میزان درک مطلب و ... نیز گریبانگیر حوزه‌های علمیه خواهد شد. ✅ راهکار این است: آقایان مدیران حوزوی به جای پاک‌کردن صورت مسأله و شعار حذف کمیت، تدبیری کنید که چرا مردم و خانواده‌های ایرانی، سرنوشت این ۱۵۰ - ۲۰۰ هزار نفر حوزوی را در جامعه به عینه دارند مشاهده می‌کنند و با خود می‌گویند اگر قرار است جگرگوشه من مبتلای به این و معادل بی‌خاصیت و موانع متعدد در تبلیغ روستایی و شرمندگی دائمی در برابر زن و فرزندان و فشار طاقت فرسای اجتماعی و سیاسی بشود و حوزه بعد از ۱۰-۱۵ سال تحصیل طولانی مدت بگوید سرنوشت طلبه به من ربطی ندارد، عطایش را به لقایش بخشیدم. 🔹 در یک جمله: آقایان عزیز شما کدام کیفیت را برای حوزویان حاضر فراهم کرده‌اید که دارید با حذف این کمیت‌های حداقلی، دم از کیفی‌گزینی ورودی‌ها می‌زنید؟ آیا بالا بردن آمار و ارقام ورودی‌ها به هر قیمتی، نیروی با کیفیت به این حوزه تحویل خواهد داد؟ در پسِ امرور فردایی هم هست. @Manahejj
هدایت شده از مجمع کانالهای حوزوی
جدول مراقبه رمضان.pdf
834.7K
🌀 جدول مراقبه‌ی رمضانیه 📝 اعمال و اذکار ماه رمضان 📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده‌اید روزه عامه حیوانی بوده است. (امام خمینی قدس سره) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📌 دانلود فایل Pdf در پیوست 🌱
🌀 کیفی‌گزینی مهم‌تر است یا ارتقای مدل برنامه‌‌ریزی؟! 🖋 محمد موحدی 🔸 برداشتن شرط سنی، سیاست درست و حساب شده‌ای بود که حوزه علمیه آن را اعمال کرد هرچند باید برای سنین بالا شروط دیگری هم قرار دهند تا حوزه سرباز برای خود جمع کند نه سربار! اما شرط حذف معدل محل بحث و گفتگو است که مزایا و معایبی هم به همراه دارد. 🔹 قبل از نگاه به مزایا و معایب حدف این شرط باید ببینیم اصلا آیا معدل ملاک خوبی برای شناخت افراد است. آیا ما هنوز هم باید به سیستم طراحی‌شده چندین و چند سال قبل فرانسه و امثالهم تن بدهیم. نگاه حافظه‌محور را بر نگاه استعدادمحور ترجیح بدهیم؟! بسیار جای تأسف است که هنوز هم باید سر سفره‌ی غربی‌ها بنشینیم و بدون اندکی تأمل نسخه‌های آنها را برای نسل جوانمان تجویز کنیم!! تا کی باید مقهور باشیم. 🔹 معدل خوب لزوما به معنای داشتن استعداد خوب نیست که با آن بتوان آینده‌ی حوزه علمیه را به آن گره بزنیم. معدل خوب گاهی به خاطر کنترل سختگیرانه‌ی خانواده‌ها و گاهی به خاطر پایین آوردن سطح امتحانات نهایی و گاهی به خاطر بزرگ‌انگاری توهمی حوزه است که فرزند در شرایطی غیر عادی تلاش می‌کند تا به آن دست یابد رقم می‌خورد. 🔻 هر چند رسانه‌ای کردن این خبر با عنوان خبر خوب به خاطر ضعف هنری اصحاب رسانه حوزه علمیه است و باعث می‌شود شأن حوزویها را در حد انسان‌های دورریز جامعه پایین بیاورد؛ ولی این دلیل نمی‌شود که ما به خاطر یک اشتباه رسانه‌ای استعدادمحوری را فدای حافظه‌محوری منسوخ غربی کنیم. ✅ حوزه باید در نظام آموزش و پژوهش طوری برنامه‌ریزی کند که کسانی که استعداد حوزوی ماندن را ندارند خودبخود کنار بروند و تنها طلبه‌های کارآمد در حوزه بمانند. حوزه بیش از اینکه بخواهد در گزینش سخت‌گیری کند باید توان خود را خرج ارتقای مدل برنامه‌ریزی آموزشی، پرورشی، پژوهشی کند. ♨️ با وجود اینکه حوزه زیرساخت‌های لازم و توان عملیاتی کردن این مدل برنامه‌ریزی را دارد ولی اهتمام چندانی به این مسئله ندارد. واقعا جای این سؤال همیشه هست که چرا از همان سال‌های اول حوزه، طلبه را موظف نمی‌کنند تا پژوهش کند، مقاله بنویسد، استعدادها و ظرفیت‌های وجودی‌اش را بروز دهد. در دوره‌های علمی_کاربردی اساتید مطرح حوزه شرکت کند تا هم خود را بسازد و هم دیگران را! 🔻 حوزه علمیه در حال تولید گنج‌هایی است که قابلیت استخراج ندارد در حالی که اگر این ارتقای برنامه‌ریزی را برنامه عملی خود قرار بدهد داستان طور دیگری رقم خواهد خورد. @Manahejj
👓 آیت‌الله مکارم شیرازی به دلیل کسالت در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. حال عمومی ایشان خوب است. @HozeTwit
جدول مراقبه رمضان.pdf
837.2K
🌀 جدول مراقبه‌ی رمضانیه 📝 اعمال و اذکار ماه رمضان 📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده‌اید روزه عامه حیوانی بوده است. (امام خمینی قدس سره) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📌 دانلود فایل Pdf در پیوست @Manahejj
🌀 دیگر عذری برای غفلت از فقه اجتماعی پذیرفته نیست 👤 گفت‌وگو با عضو مجلس خبرگان درباره نرم‌افزار حکمرانی 🔺قبل از انقلاب، جامعه‌ای بود که افراد مسلمان در آن زندگی می‌کردند، اجتماع اسلامی و انسان کلانی که بخواهد رفتار خود را بر طبق اسلام تنظیم کند، شکل نگرفته بود؛ چون حاکمیت اسلامی نبود؛ انقلاب که شد، «انسان کلان اسلامی» متولد شد. این جامعه که پدیده‌ی جدیدی است، خواه‌ناخواه فقه خود را می‌خواهد. ما باید فقه رفتار اجتماعی این انسان را استنباط کنیم. 🔺در دهه‌ی اوّل انقلاب، عمده نیروهای حوزوی درگیر جنگ بودند. در دهه‌های دوم و سوم، درگیر دفاع از اساس و مبانی دین شدند. اما الآن، در آغاز چهلم دوم انقلاب، دیگر حوزه عذری در نپرداختن به این بخش از نیاز جامعه‌ی اسلامی ندارد. 🔺کشاندن مفاهیم ارزشمند دینی به جامعه و تبدیل این مفاهیم به یک عمل در سبک زندگی مؤمنانه احتیاج به یک هنرمندی و آشنایی با جامعه دارد؛ یعنی باید با زبان جامعه و با سبک ادبیات اجتماعی آشنا باشیم. 🔗 متن کامل یادداشت farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47679 @Manahejj
🔴 دو واکنش متفاوت به تذکار کارشناسی‼️ 🔻 امروز در اولین روز از ماه مبارک رمضان شاهد دو واکنش متفاوت نسبت به دو تذکر کارشناسی بودیم... 1⃣ مقام معظم رهبری در ابتدای فرمایشات شان در برنامه تصویری با قاریان قرآنی با اشاره به تذکرات برخی کارشناسان از بیان آمار در خصوص رتبه اقتصادی ایران ارائه شده در سخنرانی عیدانه شان، ضمن احترام و پذیرش دیدگاه کارشناسان فرمودند : " از کسانی که به من تذکر دادند که موجب شد که این اشتباه برطرف بشود من صمیمانه تشکر می‎کنم." 2⃣ اما در همین روز و چند ساعت قبل جناب واعظی از کارگزاران دولت محترم در واکنش به انتقادات کارشناسی اخیر دکتر نمکی، به مدیران وزارت بهداشت تاخت و آنها را متهم به ریاکاری کرد! و مدعی شد: "مردم شاهد و ناظر رفتارهای ما هستند و دوگانگی ها و رياكاری ‌ها را تشخيص می ‌دهند" 🖌 🤲 اللهم_احفظ_قائدنا 🤲 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 از طرح استعدادیابی طلاب چه می‌دانید؟ 🎥 حجت الاسلام احمد امامی راد ▫️ استعدادیابی طلاب قبل از ورود به حوزه چه مزیت‌هایی دارد؟ ▫️برکات این طرح برای طلاب در حال تحصیل چیست؟ 📌 متن کامل مصاحبه 🌐 صدای حوزه @Manahejj
روحانیت و رسالت تبلیغ سیاسی.pdf
999.4K
🌀 جزوه «روحانیت و رسالت تبلیغ سیاسی» 📗 نشر دیجیتال ‌ 📝 جهت‌نمای مبلغین در زمینه تبلیغ سیاسی با توجه به بیانات امام خامنه‌ای وقتی‌که ملّت ایران توانست خود را به آن نقطه‌ای برساند که بتواند به‌عنوان یک ملّت مُسلمِ به معنای حقیقی کلمه خود را به دنیا نشان بدهد، این بزرگ‌ترین تبلیغ اسلام است؛ ملّتهای دیگر هم روانه‌ی همین طرف خواهند شد و تشکیل امّت بزرگ اسلامی که مایه‌ی عزّت و مایه‌ی ترویج اسلام در سراسر جهان است، اتّفاق خواهد افتاد؛ آن مدنیّت اسلامی که انتظارش را داریم که بتواند بر مدنیّت مادّی گمراه‌کننده و فاسد غربی غلبه پیدا کند، آن روز تحقّق پیدا خواهد کرد؛ مقدّمه‌اش اینجا است. 💠 امام خامنه‌ای 📅 ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین درباره رسالتشان درباره انتخابات و هدایت مردم است. @Manahejj 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 🌱
🌀 سخنگوی اسلام 🔹 باید شما سخنگوی اسلام باشید، این شغل شماست و این شغل اگر واقعیتی داشته باشد، از همه شغلها بالاتر است؛ برای اینکه مقاصد اسلام با زبان شما ادا می‌شود، همه مقاصد اسلام؛ و مسئولیتش از همه چیز زیادتر است. 🎙17 تیر 1358/ 13 شعبان 1399 @MNT_QOM @Manahejj
هدایت شده از پندهای سعادت
📢قابل توجه مخاطبان محترم 🔶پخش درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» در ماه مبارک رمضان 🖥 هر شب ساعت ۲۳:۳۰ شبکه استانی قم 🔻در محضر حضرت استاد دام ظله 🔗 @pand_saadat
🌀 توضیحات معاون آموزش حوزه‌های علمیه درباره حذف شرط معدل و شرط سنی 👤 حجت الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، به سوال در خصوص پذیرش از طریق کمیسیون‌های پذیرش استانی پاسخ داده است که به این شرح است: اخیراً مطلبی در فضای مجازی آمده است که شرط سنی و معدل برای متقاضیان ورود به حوزه برداشته شده است! لطفاً در این خصوص اگر توضیحاتی است بیان فرمایید. ♨️ در فضای رسانه ای و مجازی چنین مطلبی منتشر شده، ولی اساساً صحت ندارد. شرایط اولیه پذیرش که هنگام ثبت نام در نظر گرفته می شود (چه از طریق عادی و چه از طریق کمیسیون) و در سامانه ثبت نام هم تعریف شده است به هیچ عنوان از دستور کار خارج نشده و در سال جاری نیز، مثل سنوات قبل ملاک اولیه پذیرش می باشد. ملاک های اولیه ثبت نام، علاوه بر شرایط عمومی، شرایط سنی، معدل، مدرک تحصیلی و نظام وظیفه را نیز شامل می­ شود که پس از احراز این شرایط، طی دیگر مراحل پذیرش مانند: مصاحبه، مشاوره و آزمون و ... توسط داوطلب الزامی بوده و در صورت کسب امتیاز لازم در آن مراحل، به عنوان طلبه رسمی شناخته می شود. 🔹 افرادی که در برخی شرایط اولیه ( فقط سن و معدل) دارای نواقصی جزئی هستند و از طرفی واجد ویژگی خاصی مثل حفظ قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و یا برخورداری از رتبه علمی کشوری هستند که می تواند مکمل و جبران کننده این نقصان باشد، درخواست آنان در کمیسیون پذیرش استان مورد بررسی قرار گرفته که در صورت احراز تمام شرایط و موافقت کمیسیون، داوطلب جهت شرکت در مراحل بعدی پذیرش (مصاحبه، مشاوره و ...) معرفی می شود. ♨️ ضمناً این مسأله، چیز جدیدی نیست در سالهای گذشته نیز به همین منوال عمل می شد. 🔹 این کمیسیون متشکل از؛ مدیران ارشد استانی، تعدادی از مدیران مدارس، اساتید و کارشناسان مربوطه است. @Manahejj
و أَنذِر عشیرتک الأَقربین 🗣 رزمایش تبیینی رمضان همراه با جوایز ارزنده 📲 فضای مجازی و فرصت تبلیغ برای بستگان و دوستان ✅ با رویکرد: تبیین گفتمان دینی انقلاب اسلامی 🎙🎥 مبتنی بر صوت یا تصویر مبلغین 🌀 کاری از رسانه حوزوی مناهج با همکاری خبرگزاری حوزه و خبرگزاری رسا 📌 توضیحات و ثبت‌نام در طرح👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2788163698C9463f415af
🌀 انتشار رساله نماز و روزه امام خامنه‌ای 🔸 «رساله‌ی نماز و روزه» مشتمل بر آخرین فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در سه باب فقهی ، و گردآوری شده است. 🔹 این رساله‌ی عملیه شامل ۱۰۰۸ مسئله‌ی شرعی و انعکاس دهنده‌ی جدیدترین و آخرین فتاوای رهبر انقلاب اسلامی در سه باب مهمّ فقهی نماز، روزه و اعتکاف است. ✅ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، شیوایی و ساده نویسی مسائل است؛ به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر گردیده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. 🔹 در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و تبیین برخی اصطلاحات فقهی آورده شده است که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. ✅ همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند «حدّ ترخّص» و «مسافت شرعی» که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیه از اصطلاحات و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. 🖋 شایان ذکر است که رهبر انقلاب این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام نموده‌اند. 📚 لینک خرید کتاب 👇🏻 b2n.ir/h50601 @Manahejj
پلیس: فیلم سیلی‎خوردن یک روحانی ساختگی بود 🔹رییس پلیس پیشگیری پایتخت: دو نفری که کلیپ سیلی‎خوردن یک روحانی را ساخته‎اند، پدر و پسر بودند. با بررسی بیشتر مشخص شد این افراد برای خودنمایی این کلیپ را در خیابان پاسداران تهران ضبط کرده‌اند. 🔹پدر و پسر مذکور و چهار نفر از افرادی که در انتشار این کلیپ نقش داشتند، دستگیر شدند. @HozeTwit
🌀 دو سال گذشت... 📝 تدوین القاب و عناوین تخصصی حوزه و ارسال برای شورای عالی در سال ۱۳۹۸ 🔸 میرمعزی معاون پژوهش وقت حوزه: یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب این بود که القاب و عناوین حوزه، مستقل از دیگر مراکز تدوین شود که در این زمینه، القاب و عناوین تخصصی حوزه، تدوین و برای تصویب به شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ارسال شد. 🌐 b2n.ir/Alghab 📌 مناهج: در این‌باره دو سوال می‌توان مطرح کرد: 1️⃣ نتیجه تدوین القاب و عناوین حوزوی پس از دو سال به کجا رسید؟ 2️⃣ چرا تا این حد سرعت تعیین تکلیف مسائل در شورای عالی کند است؟ 📩 نظرهای خود را برای مناهج ارسال کنید. @Manahejj
🌀 یک تهدید راهبردی برای هویت روحانیت 📝 بررسی دلیل کاهش ورودی حوزه‌های علمیه 🖋 اقتباس از یادداشت حسین کاظم‌زاده ❓تابحال از نوجوانی شنیده‌اید که در پاسخ به سوال «در آینده می‌خواهی چه کاره شوی؟» بگوید: طلبه میشوم ؟ شاید برخی بگویند: این سوال چه اهمیتی دارد؟ اما باید بدانیم آينده‌ای به نام «طلبگی» در ذهن و انتخاب نوجوانان کشور ما تقریبا حذف شده است؛ و این موضوع فوق‌العاده اهمیت دارد؛ چراکه این یک مسأله فردی و فرعی نیست. نشاط حوزه‌های علمیه، پیشرفت و ارتقای علمی و معنوی جامعه اسلامی را به دنبال خود می‌آورد، ولی متاسفانه روشن است که ما واقعا جزو گزینه‌های جدی آینده نوجوانان و جوانان کشورمان نیستیم. حداقل سه چهار سالی هست که ورودی حوزه‌های علمیه افت کرده است؛ هرچند بخشی از این کاهش ورودی، به دلیل بحران عمومی کاهش جمعیت فارغ التحصیلان دبیرستانی و دانشگاهی است. 🔹 اما لازم است به این مسأله فکر کنیم که راهبرد و برنامه حوزه‌های علمیه برای جذب نسل جدید خوش فکر و خوش قلب به این نهاد علمی چیست؟ حوزه که می‌گویم منظورم خودمان، یعنی خانواده بزرگ روحانیت است. ما در معرفی خود به جامعه کوتاهی جدی داشته‌ایم. 🔹 همچنین در نقشه کلی حرکت کشور و انقلاب، دقیقا نقش حوزویان و طلبه ها کجاست؟ مردم الان می‌دانند اگر سوال شرعی داشته باشند باید از یک طلبه سوال کنند، اگر منبر و روضه بخواهند همینطور؛ البته در سال‌های اخیر دیده اند که اینها را بسیاری از غیر طلبه‌ها هم قادر به انجام آن هستند و بعضا حتی با کیفیتهای بهتر!! 🔹 به نظر شما امروز چرا برخی از طلاب بایستی اصرار داشته باشند خود را به زور هم که شده کنار عنوان «دکتر» جا بدهند تا برای خود، اعتبار و آبرو و جایگاهی درست کنند؟ پاسخ ساده است؛ چون نمی‌دانند با تحصیلات حوزوی و مدرک خود چه گرهی را قرار است باز کنند. ❓جایگاه فقه و اصول و فلسفه و عرفان و بقیه علوم حوزوی و دانش‌آموختگان آن در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشور کجاست؟ آیا مردم و حتی خود طلاب و روحانیون از این جایگاه اطلاع دارند؟ ⚠️ حتما متوجه هستیم که این یک تهدید راهبردی برای تمام هویت روحانیت و نهاد مقدس حوزه علمیه و به تبع کشور است. ✅ اما راهکار چیست؟ معرفی جایگاه روحانیت به جامعه و ترسیم نقش و تأثیر علوم حوزوی در حرکت علمی و معنوی ایران اسلامی از آن موارد لازم و ضروری است. بر همین اساس، تربیت و رشد نسل جدیدی از طلاب که خود را در جایگاه هدایت اجتماعی و رهبری رخدادهای جامعه قرار داده‌اند، نوید امیدبخشی را در جهت احیای هویت حوزه و روحانیت فرا روی ما قرار داده است؛ طلابی که همه داشته‌های طلبگی‌شان از علم و معنویت و غیرت را به خدمت انقلاب و اهداف آن آورده‌اند و دو عنصر به ظاهر متناقض را در کنار هم جمع کرده‌اند: خدمت و رهبری در جامعه به صورت همزمان؛ چراکه فرمود: «سید القوم خادمهم». 🔹 تجربه بحران کرونا، فصلی جدید برای معرفی این نسل جدید از طلاب به جامعه بود. جریانی که با پوشیدن لباس خدمت به مردم، و را تبدیل به اراده عمومی و همگانی کرد. این حضور توأمان را در بحران‌های سیل و زلزله و خشکسالی و... هم به وضوح شاهد بودیم. اما حضور در بحران‌های اخلاقی و اجتماعی جامعه چطور؟ حضور در حل مسائل طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و... تا چه اندازه بوده است؟ ورود به حوزه‌های تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان مانند مهدهای کودک، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها تا چه حد بوده است؟ عرصه‌های حضور برای تولید فکر برای اسلامی و فقه سیاسی و فقه اقتصادی و... چطور؟ ♨️ بنابراین قبل از اینکه دیر بشود، باید فکری اساسی کرد و با ترسیم برنامه‌ای جامع به سمت این هدف حرکت کرد. نشود روزی که از نوجوانان خود بپرسیم دوست داری در آینده طلبه بشوی؟ بگويد طلبگی چیست و به چه کار می‌آید؟ 🌐 با تلخیص و اقتباس از کانال «تا مردم» @Manahejj