فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شیوه تدریس مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی
🎥 از زبان استاد معظم شیخ حسین شوپایی
🔸 شیوه ایشان همان شیوه استادشان مرحوم آقای خوئی بود؛ ایشان در درس نکات و گلوگاههای اصلی را اشاره میکردند و تفصیل اینها به عهده شاگرد بود که با فکر شاگرد قابل حل بود!
♨️ ایشان میفرمود: دو چیز مانع پیشرفت طلاب است:
1⃣ یکی یأس و ناامیدی
2⃣ و دیگری غرور
✅ بعد از درس، ایشان گاهی تا دو ساعت پاسخ طلاب را میدادند.
بجز این هم جلسات خصوصی داشتند برای کسانی که میخواهند بیشتر استفاده کنند
📌 پینوشت:
حقیقتا یکی از موارد تحول در وضع کنونی حوزه، احیای این سنن مسلّم و تاییدشده توسط مراجع است که امروزه «نظام #سرطانی ترمی واحدی» (دانشگاهی شدن حوزه)، وقت و حال و انرژی را هم از طلبه گرفته هم از استاد!
🌐 حوزه توییت
🔺 سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی را گرامی میداریم...
#اصالت_زدایی
#دانشگاهی_شدن_حوزه
#سنن_فراموش_شده
@Manahejj
🌀 زندگینامه مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی
📝 از ورود به حوزه علمیه تا اتمام سطح
🔸 استعداد سرشار
میرزا جواد آقا از همان آغاز در تحصیلات مدارس جدید بسیار موفق بود، همیشه نمرات بالایی به دست می آورد و به خاطر استعداد سرشار و فوق العاده ایشان، مدیر مدرسه و معلمان آینده ای درخشان را نوید می دادند.
🔹 ورود به حوزه علمیه
در سال دوم دبیرستان بود که مرحوم میرزا کم کم به خاطر جذابیت و معنویت حوزه علمیه و آشنائی با گروهی از طلاب فاضل، تصمیم به رها نمودن تحصیلات كلاسیك نمود.
با توجه به اینکه خانواده مرحوم میرزا (ره) با ترک مدرسه موافق نبودند لذا ایشان دنبال بهانهای می گشت تا بتواند دبیرستان را رها کرده و به دروس حوزه مشغول شود، بعد از مدتی مسئولین دبیرستان تصمیم می گیرند که درس موسیقی را جزء درسها قرار دهند، و با برگزاری اولین کلاس موسیقی مرحوم میرزا (ره) فرصت را مغتنم شمرده و با این بهانه که این خلاف شرع است دبیرستان را ترک می کند و حاضر نمی شود دیگر در آن مدرسه ادامه تحصیل دهد.
مدیر و معلمان با مراجعه به پدر مرحوم میرزا (ره) از او می خواهند كه فرزند خود را از تصمیم خود منصرف نماید، زیرا او آینده ای درخشان دارد. لکن مرحوم میرزا (ره) مقاومت نموده، سرانجام با پناه بردن به مدرسه طالبیه تبریز و با جدّیت درس را شروع می كند، مدیر دبیرستان تصمیم می گیرد خود را به حجره مرحوم میرزا برساند و او را قانع به بازگشت به دبیرستان نماید، لذا با مقداری هدایا به حجره مرحوم میرزا می رود و از او می خواهد كه به دبیرستان برگردد. لکن مرحوم میرزا می گوید: من با خدا عهد بسته ام که دروس حوزه را شروع کنم و این راه را انتخاب کرده و از تصمیم خود بر نمی گردم. من می خواهم راهی را بروم که نهایتش خدمت به دین و مذهب بر حق تشیع باشد.
🔹 ماجرای استخاره
مرحوم میرزا(ره) در صدد بود از هر راه ممكن رضایت پدر و مادر را جلب كند، زیرا كه عدم رضایت آنها او را آزار می داد او با عشق و علاقه فراوان می خواست به دین خدمت كند و به خاطر مخالفت والدین آرامش نداشت، و همواره در فكر چاره جوئی بود، و این امر موجب شد كه به استخاره پناه ببرد و با خدای خود عهد می بندد كه اگر استخاره خوب آمد به درس حوزه ادامه دهد و به تدریج رضایت والدین را جلب نماید، و اگر استخاره بد آمد آنچه که پدر و مادر به او امر کنند اطاعت نماید.
میرزا جواد آقا شنیده بود که «شیخ هدایت غروی» (ره) از اشخاصی است که استخاره او مجرّب است و در میان مردم شهر تبریز مشهور بود که مضمون استخاره را شرح می دهد، به نزد مرحوم شیخ هدایت(ره) رفته و استخاره طلب می کند، شیخ هدایت(ره) به محض آنکه استخاره را گرفت چهره اش برافروخته شد؛ مرحوم میرزا (ره) می گوید:
«یك لحظه با نگاه به چهره شیخ، ترسیدم، ناگهان رو به من كرد و گفت: چه کار می خواهی بکنی پسر؟ می خواهی نبی (پیامبر) بشوی و پا درجای انبیاء بگذاری؟ من جایگاه تو را در نزد ائمه علیهم السلام می بینم !!»
مرحوم میرزا(ره) این قضیه استخاره را تا آخر عمر برای اعضاء خانواده خود نقل نکردند و به مناسبتی این قضیـه را به برادر خود «حاج کریم رهبر سعادتی» نقل کرده و قول گرفته بودند كه در زمان حیاتشان فاش نشود.
بعد از آن که استخاره را گرفتند، تصمیم می گیرند با جدّیت به درس حوزه ادامه دهند و از طرفی پدر و مادر خود را راضی کنند، که بعدها این رضایت حاصل شد، و پدر و مادر به داشتن چنین فرزندی افتخار می کرده و همیشه دعا گوی او بودند.
🔹 در مدرسه طالبیه
ایشان در مدرسه طالبیه تبریز سكونت گزید و با مرحوم «علامه شیخ محمد تقی جعفری» (ره) هم حجره شد و با جدّیت درس خواندن را شروع کرد. از همان آغاز، تعهد به حضور در درس، میرزا جواد آقا را در طالبیه تبریز شاخص كرده بود و كم كم استعداد علمی او بروز نمود و توانست دروس سطح را در تبریز به پایان برساند.
@Manahejj
صحبت آیت الله تبریزی ضد صدام.mp3
988.4K
🌀 بیانات تاریخی آیتالله العظمی میرزاجواد تبریزی درباره #دفاع_مقدس
✅ این جوانها [رزمندگان دفاع مقدس] خدا اینها را حفظ بکند؛ عزت دادند به شیعه؛ عزت شیعه را در عالم نشان دادند. یک حقیقتی از #اسلام_حقیقی نشان دادند.
🔹 این #تکلیف_شرعی است؛ عمده این باشد که مردم را جمع کنید و تفرقه نکنید.
یک کسی اشتباهی کرده است آن [اشتباه] را از ذهن او در بیاورید؛ این وظیفه شرعی است...
🔻 #اهل_علم با پشتیبانی مردم میتوانند [موفق شوند و بر استکبار پیروز گردند]. یدالله مع الجماعه.
و الا آن وقتی که انگلیس به عراق حمله کرد، مرحوم آمیرزا محمدتقی شیرازی رئیس [حوزه] بود و دیگر علما که به جنگ با آنها رفتند؛ لکن علما کاری نتوانستند بکنند...
♨️ موفقیت امروز (دفاع مقدس) بواسطه جوانهاست که زحمت میکشند؛ کشته میشوند. بواسطه اینهاست که خداوند متعال نظر رحمتی کرد تا امر به اینجا رسید و شر صدام را از ایران کندیم.
🌐 روزنه
#مجتهد_انقلابی
#محبوب_بسیجیان
#محبوب_رزمندگان
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 مردم شریف قم هنوز سیمای با وقار ایشان در تشییع پیکرهای مقدس شهیدان دوران #دفاع_مقدس را فراموش نکرده اند.
درگذشت این عالم عامل و این شخصیت علمی برجسته برای حوزه های علمیه خسارتی بزرگ است.
💬 امامخامنهای
(بخشی از پیام تسلیت رهبر به مناسبت رحلت ایشان)
🔻 این عالم بزرگ علاوه بر شرکت در تشییع شهدا، به زیارت مزار شهدا نیز اهتمام داشت؛
تصویری از حضور آیتالله تبریزی در گلزار شهدای قم
🔹 از شاگردان بزرگ و صاحب کرسی ایشان نیز توقع است مانند ایشان با افتخار و بدون ملاحظات خود ساخته، از انقلاب و شهدا در بزنگاهها دفاع کنند تا دِین خود را به استاد خویش و انقلاب ادا کرده باشند!
@HozeTwit
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: لزوم ساماندهی نظام انتخاب نخبگان
💬 لبیک یا مهدی عج:
سلام علیکم
خیلی خوشحال شدم بشخصه که حوزه برای نخبگان برنامه داره انشاالله که بتوانند به وعدهاشون جامعه عمل بپوشانند.
❓اما مگر نخبگی فقط در فقه و اصول و پژوهش است؟!
آیا که مبلغ توانا نخبه نیست؟ آیا یک طلبه که میتونه یک منبری و خطیب توانمند باشه نخبه نیست؟
♨️ به نظر من حوزه باید #استعدادیابی از طلاب را در هنگام پذیرش ملاک اصلی خودش قرار بده و الا طلاب بعد از ۱۰ سال طلبگی باید جمع کنه از حوزه بره یا اینکه برای امرار معاشش ناچار به شوفری و سوپری و...بشه.
چرا مرکز مدیریت و نهادهای حوزوی تبلیغ طلاب را سر و سامان نمیدن ؟ که یک طلبه بخواد تبلیغ بره سرگردان و حیران باشه که باید کجا برای تبلیغ بره بعد از سختی زیاد و رفتن به شهرستان مورد نظر تازه خودش باید دنبال کنه که کدام مسجد سطح شهر یا روستا نیاز به روحانی داره، خودش یک مکافات است مکان استقرار داشته باشه یا نه مکافتی دیگر ، و ده ها دردسر دیگه ای که یک طلبه برای یک تبلیغ ده روزه مثلا باید متحمل بشه.
واقعا این سیستم آموزشی و تبلیغی حوزه، خیلی از طلاب را از حوزه فراری داده.
✅ انشاالله که کاری بشه.
#نظر_اعضا
#نخبگان
@Manahejj
🌀 برنامه امتحانات نیمسال اول سطوح عالی حوزه اعلام شد
♨️ نحوه برگزاری امتحانات دیماه ۱۴۰۰ منوط به رنگ بندیها و دستورالعملهای بهداشتی مصوب از سوی ستاد ملی کرونا میباشد.
📌 مناهج:
امیدواریم اگر قرار شد امتحانات قم حضوری باشد، از قبل تدابیر لازم جهت اسکان و حجرات طلاب فراهم باشد و همچون برخی سنوات، طلاب بلاتکلیف و حیران نباشند.
#امتحانات
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بسیج
🎥 امام خامنهای
📌 هفته بسیج گرامی باد
@Manahejj
🌀 صِرف خواندن آیه و روایت کارى از پیش نمىبرد
📝 استفاده از ظرفیت ابعاد وسیع ولایت فقیه برای پاسخگویی به سؤالات متعدد مردم
👤 مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره
🔸️اسلام داراى بهترین قوانین است. باید از مرحله شعار پا را فراتر بگذاریم و آنها را به دنیا عرضه کنیم. باید نظام سیاسى اسلام را بشناسیم و افرادى را تربیت کنیم که بتوانند به سؤالات پاسخ دهند و نخواسته باشند با پاسخهاى بى مورد خود سر دیگران را گرم کنند بلکه واقعاً فهمیده باشند که نظام سیاسى اسلام چیست، از کجا نشأت مى گیرد و بر چه اصولى استوار است.
🔹️صِرف خواندن آیه و روایت کارى از پیش نمى برد. اگر ما فقط بگوییم: «أَطیعُوا اللّهَ و أَطیعُوا الرَّسولَ و اُولِى الأمرِ مِنْكُم» و به امامت ائمه اثنى عشر و غیبت امام زمان(علیه السلام) و مقبوله عمربن حنظله و توقیع شریف: «...فَارجِعوُا فیها اِلى رُواةِ أَحادِیثِنا...» استناد کنیم کافى نیست.
✅ ولایت فقیه ابعاد وسیعى دارد که باید همه آنها را در نظر گرفت و سؤالات متعدّد مردم را در همه زمینه ها پاسخ گفت.
📗 مباحثی درباره حوزه، صفحه ٢٨
📅 به مناسبت ۱ آذر، سالگرد تنظیم و تصویب اساسنامه شورای عالی حوزههای علمیه (۱۳۷۴)
⏱ ۲۶ سال گذشت
#شورای_عالی
#مصباح_حوزه
#مصباح_انقلاب
@mesbahyazdi_ir
@Manahejj
🌀 تجمعات و تحصنهای ضدواکسن، دهنکجی به نظام و ولیامر است
👤 آیت الله سیفی مازندرانی
🔸 آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه قم و از جانبازان دوران دفاعمقدس، در پایان درس خارج فقه امروز خود در مسجد سلماسی در واکنش به تجمع مخالفان واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت:
🔹 پیرامون واکسیناسیون، مقام معظم رهبری با اعتقاد به اینکه حکومت در این امر باید مداخله کند تا این مریضی ادامه پیدا نکند و باعث شود کارخانهها و کارگاههای تولیدی و آموزش و پرورش مختل شود و نظام ضربه بخورد؛ حکومت مداخله کرد اما در سویی دیگر، عدهای تحصن کردند که چرا واکسن میزنید؟ چرا واکسن میآورید؟ چرا واکسیناسیون اجباری شده است؟
🔹 آیتالله سیفیمازندران با بیان مطلب فوق تاکید کرد: این ندای امام و یک حق و حقیقت لازم است، ولیفقیه به شما میگویند باید واکسن بزنید، آن وقت شما دارید اعتراض میکنید؟ دشمنان قسمخورده نظام پس از دیدن این تجمعات، این موضوعات را بهانه میکنند و اصل نظام را به مخاطره میاندازند، پس از آن یک عده نیز بدون اطلاع از پیامد اقداماتشان با اینها همراه میشوند. این مخالفتها در واقع دهنکجی به نظام و ولیامر است.
#فتنه_جدید
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ۱دقیقهای که نباید از دست داد!
⚠️ واکسمزدن رهبر😱
🔹 من #مطلقا هیچ عارضهای نداشتم
🔹 بحمدالله! خیلی خوب بود!
❗️ کارهای تولید و واردات واکسن کارهای #خوبی بود!
🔹 حالا #شایعاتی در ((دهنها)) هست غالبا اینها بیاعتبار است!
🔹 کارهای خوبی انجام شد! (با تاکید)
🔹 باید دنبال شود!
🔹 باید تاکید شود!
❗️ واکسیناسیون عمومی بسیارررر چیز #مهمیه!
🔹 #حتما_بایستی انجام بگیرد! (با تاکید!)
📌 (فقط در یک دقیقه از صحبتهای معظم له بشمارید تعداد تاکید را نسبت به زدن واکسن، و همینطور رد #شایعاتی که در #دهن ها هست! (تعبیر به افواه و دهنها نشان از اوج بی استدلالی دارد!)
⛔️ حجت بر همه تمام است!
خدا لعنت کند کسانی را که حجت ولی را بی اعتبار میکنند، این از هر تجمع و واکسن نزدنی خطرناکتر است!!
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 سلام من یک طلبه جهادی هستم؛
🔹 من کسی ام که تو کرونا اون موقع که همینا از ترس کرونا قایم شده بودن، رفتم خط مقدم مبارزه با کرونا، به بیمارها روحیه دادم، براشون آبمیوه گرفتم و بردم، به اونها دلداری دادم؛
🔹 من کسی هستم که جون خودم رو کف دست گرفتم تا برای حوزه مقدسه و نظام آبرو کسب کنم و این کارم کردم، تا چندین ماه بعد کرونا همه حتی اونها که ضد روحانیت بودن از اقدامات ما تشکر میکردن؛
🔹 من یه طلبه ام که رفقام بعضیاشون تو این راه شهید شدن، بعضی رفقام همسرشون و بچهشون در راه کمک به بیماران شهید شدن و ذره ذره تونستیم نگاه ها به طلاب رو درست کنیم، بارها تو بیمارستان بهم میگفتن حاج آقا بچه های ما مارو ول کردن ولی شما دارید به ما خدمت میکنید...
❗️ ولی من از دو گروه نمیگذرم و قیامت جلوشونو میگیرم:
1⃣ اول این جماعت خشک مغز که هرچی ما رشته کرده بودیم با جهاد و مجاهدت، عوضش اونا بخاطر #پول و اغراض کثیفشون همهش رو پنبه کردند و به باد دادند!!! دیگه تو ذهن مردم فداکاری طلاب نمیمونه! همین جماعت #ابله به شهدای ما تو بیمارستان گفتن کشته #الکل! یاد برادرم #محمد_مداح که میافتم قلبم تکه تکه میشه که همین نادانها چقدر مسخرهاش کردن که تو راه صهیونیسم از زن و بچهاش گذشته!
2⃣ دوم برخی #مسئولان_حوزه که اجازه دادن این جماعت با شلوغ کاری همینجور برن جلو و با توهین به علما و رهبری و... همینطور سرخود ادامه بدن! کسایی که قبل این با یک هزارم این کارها بیانیه میدادن الان مهر سکوت بر لب زدند و همینجور فقط نظاره گرند: «الساکت اخو الراضی!»
💬 محمد
@HozeTwit
🌀 بیانیههای مجامع مختلف انقلابی استان قم در واکنش به فتنه جدید واکسن هراسان
✅ بیانیه انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
Manahej.ir/post/Asatid_Qom_Vaccine
✅ بیانیه شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی قم
Manahej.ir/post/Janbazan_Qom_Vaccine
✅ بیانیه شورای راهبردی رسانه های انقلابی استان قم
Manahej.ir/post/Rasane_Qom_Vaccine
✅ بیانیه جامعه اسلامی کارگران قم
Manahej.ir/post/Kargaran_Qom_Vaccine
✅ بیانیه مجمع هماهنگی نیروهای جبهه انقلاب قم
Manahej.ir/post/Majma_Qom_Vaccine
#فتنه_جدید
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 راستگوی کودکان
🎥 تأیید اساتید و مراجع
♨️ امروز اولین سالگرد درگذشت مرحوم راستگوست، یادش گرامی باد.
#حجت_الاسلام_راستگو
#اسوه_تبلیغ
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نقش امام خامنهای در رشد نخبگان و پدیدآمدن زیستبوم دانشبنیان
📝 نامه ۳۰ سال پیش رهبر انقلاب به شهید ستاری که حالا علنی شد
👤 سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان
🔸 «اوج» یک نوآوری بزرگ بود؛ زمانی که مهندس نداشتیم؛ رشته مهندسی هوافضا نداشتیم؛ و صنعتمان بلوغی نداشت.
✅ اتفاقی که الان در رابطه با شرکتهای دانشبنیان و زیستبوم دانشبنیان افتاده، دلیلش هیچچیزی جز حمایت امام خامنهای نبوده است.
📌 مناهج:
❇️ تصور کنید اگر طی سه دهه گذشته، مسؤولین شورای عالی و مرکز مدیریت نیز، اوامر و منویات امام حوزه را ملتزم شده و اجرایی کرده بودند، امروز در چه حوزهای تنفس میکردیم؟
🔻 حوزهای که همه استعدادها و ظرفیتهای عظیم طلابش را دقیق میشناسد و بی خبر از توانمندی طلابش نیست.
🔻 حوزهای که بر اساس تنوع استعدادی طلابش، برنامهریزی قوی و هدفمند دارد.
حوزهای که با شتاب در مسیر جامعهسازی و تمدنسازی اسلامی است.
🔻 حوزهای که حسابشده و سنجیده، طلاب را پذیرش، تربیت و بکارگیری میکند.
🔻 حوزهای که گرفتار نظام آموزشی فرسوده دانشگاهی نیست.
🔻 حوزهای که به معنای واقعی کلمه به نخبگانش بها میدهد.
🔻 حوزهای که خروجیاش آیت الله و مجتهد و مبلغ تراز اسلام حداکثری است؛ نه حجتالاسلام معادل دکتر.
♨️ البته نخبگان و بدنه حوزه علمیه با وجود همه کمکاریها و کاستیها، ناامید نخواهند بود و برای تحقق تحول مطلوب حوزه، هم گفتمانسازی خواهند کرد و هم به فرموده رهبری «مبارزه برای تحول».
#نخبگان
#تحول_حوزه
#مبارزه_برای_تحول
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 پیام امام خامنهای به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 هفته بسیج بر همگان مبارک باد؛
🌱 بویژه بر رویش های تازه با طراوت بسیجی که همچنان مانند نسل پیش از خود، فرزندان محبوب امام راحل عظیم الشان اند.
✅ عزیزان قدردان جایگاه خود باشید و بدانید که با همت بلند و در پرتو #خردمندی و #درست_اندیشی و با اعتماد و #توکل بر خداوند دانا و توانا می توانید در همه مسائل عمومی کشور و ملت اثر بخش و مشکل گشا باشید، این تجربه چند دهه ملت ایران است.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنهای
📅 سوم آذر ۱۴۰۰
📌 مناهج:
اثربخشی و مشکلگشایی، با همت بلند و در سایه خردمندی، درست اندیشی و توکل به خداوند متعال پدید میآید.
لذا هرگونه حرکت شتابزدهای که به دور از #عقلانیت_انقلابی باشد، محکوم به شکست یا ایجاد هزینه برای نظام است؛ هزینهای که ثمرهاش نه تنها کمک به نظام نیست؛ بلکه موجب شادی منافقین و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی است.
کما اینکه بیهمتی و یأس و افسردگی از اصلاح و تحول، نیز مذموم و بلکه محکوم است.
♨️ فرزندان خمینی کبیر و خامنهای عزیز، همواره در راه رسیدن به اهداف عالی حوزه و نظام اسلامی، همتی بلند و گامی استوار دارند و از هیچ تدبیر و کوششی فروگذار نخواهند بود؛ ولو موانع بسیار و راه، ناهموار باشد.
#روشنگری
#هفته_بسیج
#طریق_تحول
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 سید صدرالدین صدر و گذشتن از همه چیز برای تقویت مرجعیت آیتالله بروجردی
❗️ روحانیت واقعی هیچ چیز را برای خود نمیخواهد، اگر تقویت شیعه با کرسی درس است، درس میدهد و اگر تقویت اسلام با کنار گذاشتن درس است، آن را کنار میگذارد!
❗️ با آمدن آیتﷲ بروجردی، سید صدرالدین صدر #کرسی تدریس خود و جای #نماز را در حرم حضرت معصومه(س) به ایشان واگذار کرد!
امام موسی صدر گفته بود: «مقامات (اجتماعی) آیتﷲ بروجردی در اثر فداکاری و گذشت پدرم بوده است»
🔹 آیتﷲ جعفر سبحانی نیز در واکنش به این برخورد رئوفانهٔ سید صدر گفته بود ایثاری که از آیتﷲ صدر دیده شد، از هیچ کس دیده نشده!
🔹 وقتی از سید پرسیدند:
چرا ریاست را به آیتﷲ بروجردی واگذار کرده است این آیه را خوانده بود:
📌 《تلک الدار الأخرة نجعلها للذین لا یریدون علواً فی الأرض و لا فسادا و العاقبة للمتقین》
@HozeTwit
resaleyi-nashenakhte.pdf
227.5K
🌀 شیوههای نفوذ استعمار انگلیس در سرزمینهای اسلامی
📝 رساله «انگلیس در مستعمرات»
🖋 آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر
✅ رسالهای که فرا روی خوانندگان گرامی قرار دارد رساله کوچک و کمنظیر، بلکه بینظیری از آیتالله العظمی سید صدرالدین صدر در شیوههای نفوذ استعمار انگلیس در سرزمینهای اسلامی است.
🔹 این رساله در شهر نجف اشرف نوشته شده و در هفتهنامه فارسی زبان شمس که به مدیریت سید حسن شمس در اسلامبول منتشر میشد، به تاریخ ۶ صفر ۱۳۲۹ ق (۱۶ بهمن ۱۲۸۹ ش) در شماره ۱۰، سال سوم آن نشریه انتشار یافته است.
📌 مناهج:
🔹 ۱۹ ربیع الثانی سالروز رحلت آیتالله العظمی ((سیدصدرالدین صدر))، پدر امام موسی صدر است که جزء مراجع ثلاث قم بود؛
🔹 آیتالله صدر نمونه و الگوی خوبی برای بزرگان حوزه، مسئولان حوزه و همچنین طلاب است.
🔹 یادش بزرگ و گرامی باد؛ نثار روح ملکوتیاش فاتحه و صلواتی هدیه کنید.
#روشنگری
#دشمن_شناسی_سلف
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نقش امام خامنهای در رشد نخبگان و پدیدآمدن زیستبوم دانشبنیان 📝 نامه ۳۰ سال پیش رهبر انقلاب به ش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 به اکثر پیشنهادات امام حوزه، اعتنا نشده است!
📝 موفقیتهای حوزه محصول چیست؟
🎥 امام خامنهای
🔸 از پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها دربارهی حوزهی علمیه کردم، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمهکاره و نیمهراهه تحقق پیدا کرده است،
❓پس موفقیتهای امروز حوزه مرهون چیست؟
🔹 لیکن از حرکت پرجوش و خودجوش دینی و علمی که ناشی از انقلاب اسلامی است و از برکات انقلاب اسلامی است و فضیلت و ثواب آن برمیگردد به روح مطهر امام بزرگوارمان، ما مشاهده میکنیم میبینیم که این همه دستاورد را داشتهایم.
❓چگونه با وجود کاستیهای شورای عالی و مرکز مدیریت موفقیتهایی داشتهایم؟
یعنی ظرفیت و استعداد رشد نیروهای انسانی در حوزهی علمیه این است. این آب و هوا و شرایط طبیعی یک چنین اقتضائی دارد؛
❓اگر شورای عالی و مرکز مدیریت در مدار تحول مورد مطالبه رهبری حرکت میکرد چه اتفاقی میافتاد؟
ما به آن نرسیدیم (برای آن برنامهریزی و تدبیر نکردیم) و اینجور است؛ اگر برسیم، یقیناً چندین برابر، شاید ده برابر، فوائد و برکاتش بیشتر خواهد شد.
📌 یک نمونه از ثمره اعتنا به پیشنهادات امام خامنهای:
https://eitaa.com/manahejj/4667
#تحول_حوزه
#امام_حوزه
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 بخش کوچکی از انتظارات امام حوزه از شورای عالی
📝 وظایف شورای عالی
💠 امام خامنهای
❗️لزوم دوراندیشی شورای عالی
بزرگانى که در رأس شوراى عالى حوزهى علمیه هستند، باید به صحنهى دنیا و داخل کشور نگاه کنند و ببینند چه نیازهایى وجود دارد و چگونه مىتوان این نیازها را تأمین و افرادى که رفع این نیازها را مىکنند، تربیت کرد.
🔹 لزوم تدبیر و برنامهریزی کلان
اگر ما کتاب لازم داریم، پس مؤلّف مىخواهد. یک مؤلّف خوب چگونه تربیت مىشود؟ باید روش تربیتش در برنامههاى حوزه گنجانده شود. اگر ما مبلّغان مسلّط مىخواهیم - البته نه به میزان پنجتا و دهتا و صد تا، بلکه هزارها مبلّغ - تا بتوانند در هر نقطهى دنیا این کارها را انجام دهند؛ تربیت آنها چه شرایطى دارد؟ این شرایط در یک انسان چگونه و با چه عواملى تأمین مىشود؟ آن موارد در برنامهریزیها منظور شود.
🔹 لزوم تعیین و تفکیک خروجی حوزه
دورهها باید طورى باشد که اگر کسى توانست بخشى از چند دوره را طى کند، همان مقدارى را که طى کرده است، براى او مفید باشد. اینکه ما خیال کنیم حتماً بایستى یک نفر بیست سال و یا بیست و پنج سال در حوزهى علمیه سر کند؛ اینگونه نیست. بعضى از نیازها با ماندن چهار سال در حوزه تأمین مىشود. بعضى از نیازها با ماندن ده سال تأمین مىشود. برخى دیگر با ماندن پانزده سال و بعضى هم ممکن است با ماندن بیست سال در حوزه تأمین شود. چرا آن کسى را که با چهار یا پنج سال تحصیل در حوزه مىتواند بخشى از نیازهاى ما را برطرف کند، بىجهت ده سال در حوزه نگه داریم؟ باید برنامهریزى کنیم و کسانى را به این حد برسانیم. امتیازاتى را قائل شویم و هرکس هم مشخّص باشد که چه نیازى را مىتواند تأمین کند.
🔹 لزوم تعیین #مدرک_حوزوی
حوزه باید گواهى و تصدیقِ بدهد. من یکبار دیگر هم این نکته را گفتهام. #تصدیق_اجتهاد یکى از چیزهایى است که از قدیم در حوزه بوده است؛ امروز هم چیز خیلى خوبى است...
ما انواع روحانیون در سطوح گوناگون و با تخصّصها و تواناییهاى مختلف نیاز داریم. استعدادها مختلف است. باید استعدادها شناخته شود، درسها خوانده شود، دورهها از هم تفکیک شوند و فضلاى جوان در حوزه به کار گرفته شوند؛ چون برکات زیادى از این گروه عاید خواهد شد.
♨️ آمادهسازی حوزه برای پاسخگویی به انواع نیازها
حوزهى علمیه باید مثل یک کارخانهى تأمینکنندهى نیازهاى جامعه، مرتّب کار کند و محصول خود را که همان محقّقان و مبلّغان و مدرّسان و مؤلّفان و انواع قشرهاى روحانى هستند، بیرون دهد. حوزه باید برنامهریزى کند و مشخص باشد که مثلاً پنج سال دیگر چه تعداد مبلّغِ مناسب براى مناطق گوناگون دنیا و داخل کشور تربیت مىشود. همچنین در زمینهى مسائل قرآنى و تفسیر و دیگر علوم حوزوى و نیز تربیت مدرّس براى دانشگاهها و دروس معارف اسلامى و نیز تربیت محقّق و مؤلّف براى پاسخگویى و مقابله با شبهات، برنامهریزىِ منظّم و مرتّبى داشته باشد.
🔻 انتظار امام حوزه از شورای عالی
إن شاء الله کارها به بهترین وجه انجام گیرد تا حوزه بتواند هرچه سریعتر شکلى را که پاسخگوى نیاز این زمانه است، پیدا کند.
📅 ۱۴ شهریور ۱۳۷۴
بيانات در آغاز درس خارج فقه
⏱ ۲۶ سال گذشت...‼️
#شورای_عالی
#مطالبات
#تحول_حوزه
#تحول_برزمین_مانده
@Manahejj
🌀 دوره چهار روزه طب اسلامی ایرانی!!
📝 با مدرک دانشگاهی!!
❓بنظر شما دلیل اقبال گسترده به دورههای اینچنینی چیست؟
❓خروجی و نتایج آن چه خواهد بود؟
#طب_چهار_روزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دورههای چهار روزه طب اسلامی
💬 آواز پر جبرئیل:
سلام
تشکر میکنم از مواضع شما
از آنجا که فلسفه میخواندم ... شفا و طبیعیات هم کار کردم.
تشریح بدن انسان را با قانون ابن سینا و کتاب الحیوان شفاء را خدمت استادم ۲ سال زمان برد تا تمام کنیم؛ با اینکه تابستان هم میخواندیم.
نمیدانم آخر این آقایان مدعی طب اسلامی، چه بلایی سر طب حکمی ما که شایسته بود امثال علامه حسن زاده ها در احیاء آن بکوشند، میآورند؟!
#نظر_اعضا
#طب_چهار_روزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دورههای چهار روزه طب اسلامی
💬 استاد حوزه:
نتیجه روشن است! نتیجهاش می شود حوزه انقلابی با شاخصهای انگلیسی؛
آبروی حوزه و انقلاب هم میشود بازیچه خودپزشکپنداران به ظاهر مذهبی.
#نظر_اعضا
#طب_چهار_روزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دورههای چهار روزه طب اسلامی
💬 منتقد منصف:
باسمه تعالی
سلام علیکم
✅ اینکه این دورهها غلط است، درست؛ اینکه طلاب نباید در این دورهها شرکت کنند تا پس از چهار روز توهم کنند طبیب شدهاند هم درست؛
❗️ولی چرا همیشه انگشت اتهام را سمت طلاب باید بگیریم؟ یعنی واقعا درصدی از انتقادات متوجه #شورای_عالی و #مرکز_مدیریت نیست؟!!
🔻 یک آقای معممی با رویکرد اخباریگری راه افتاد در بلاد مختلف مشهد و اصفهان و قم و ... دورههای طب اسلامی گذاشت و در کنار برخی اقوال شاذ، کمکم بساط داروسازی و داروفروشی راه افتاد.
ولی ماجرا به همینجا هم ختم نشد...
♨️ کمکم فضای رقابت، آن هم رقابتهای ناسالم در تجارت داروسازی و داروفروشی گیاهی بالا گرفت و در کنارش برگزاری دورههای سه و چهار روزه و حتی هفتاد و پنج روزه...
❓در تمامی این مدت نظارت و کنترل شورای عالی و مرکز مدیریت کجا بود؟
🔻 در ثانی طلبهای که میبیند پس از دو دهه علمآموزی در حوزه علمیه نه مدرک معتبری دارد نه خروجی و توانمندی خاصی در خود مشاهده میکند و احساس میکند در حوزه، استعدادهایش شناخته نشده و به فعلیت نرسیده، آیا با دیدن این دورهها و تجارتهای میلیونی و میلیاردی پشت آن، وسوسه نمیشود؟ طلبهای که حداقل معیشت را هم ندارد...
‼️ اما بجای موضعگیری و تبیین و نظارت، میبینیم عملا نه شورای عالی و نه مرکز مدیریت هیچ مواجهه و حتی بیانیهای در برابر این فتنه و انحراف جدید ندارد!!! خب طلبه از کجا بفهمد نباید طرف این دورههای توهمزا برود؟؟؟
📌 مطالعه بیشتر:
🌀 غیبت کبرای نهادهای بالادستی حوزه علمیه:
https://eitaa.com/manahejj/2609
📠 لزوم ورود ساختار حوزه برای انضباط علمی طب اسلامی:
https://eitaa.com/manahejj/2618
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#سکوت_بزرگان
#طب_چهار_روزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 صحبتهای عجیب یک روحانی مدعی طب اسلامی درباره انتقال خون
‼️ انتقال خون باعث میشود گیرندگان شهوتران بشوند!
🔸 مسئولان محترم حوزه های علميه شما قرار بود عالم دينی تربيت كنيد، چرا چنین فردی بايد لباس پيامبر بر تن كند و با گفتن حرفهای سست موجب وهن دين خدا شود؟
❓ به عنوان مثال کسی که تصادف کرده و خون زیادی از دست داده و نیاز به خون دارد دقیقا باید چکار کند؟!!
❌ وقتی مدتها اجازه دادند یک اخباری مسلک در مرکز حوزه علمیه قم و در مدرسه فیضیه طب اسلامی بگوید باید فکر چنین روزی را هم می کردید!
همین امروز چند تا طلبه در مکتب این شخص و به نام طب اسلامی، مشغول دارو فروشی و دخالت در امر تخصصی درمان بیماران هستند؟
چرا صدا از کسی در نیامد وقتی گفت هرکس واکسن بزند همجنس باز میشود؟
◼️ متاسفانه طب اسلامی در مکتب اخباری متولد شد و مراجع عظام تقلید بارها هشدار دادند که چیزی به نام طب اسلامی نداريم؛ ولی عملا شورای عالی و مرکز مدیریت اقدامی در کنترل این امر نداشتند و در سکوت نهادهای بالادستی حوزه، امروز تبدیل به یک شبه جریان شده است.
#طب_چهار_روزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دورههای چهار روزه طب اسلامی
💬 نگران وضعیت حوزه:
🔸 يکي از دوستانم، پزشک عمومی و نيز دارای مدرک تخصصی در حوزه طب سنتی از دانشگاه تهران هستند.
وی شخصيتی کاملا مذهبی و ولايی دارد؛ در پی به وجود آمدن جریان مدعيان حوزوی طب اسلامی و اين افرادی که با طی اين دوره های چند روزه طب اسلامی، «غوره نشده مويز میشوند»، نکتهای به من گفت که حقيقتا به عنوان يک طلبه و روحانی، خیلی #خجالت کشيدم:
👈 «پيش از اين فکر میکردم اگر دانشگاه نسبت به افراد تحصيلکرده خود، مسئوليت پذيری کافی ندارد، حداقل در حوزه اين طور نيست؛
اما با ديدن اين افراد مدعی طب اسلامی، فهميدم که متأسفانه اهميت تحصیل علم و تخصص در علوم حوزوی و ارزش قائل شدن برای ديگر تخصصها در حوزه علميه، شاید تنها در حد يک ادعا بوده است و ظاهرا به نظر میرسد ريختهشدن آبروی علمی هزار ساله روحانيت شیعه چندان برای برخی مسئولان حوزوی اهميت ندارد!
تا سالها عالمان حوزوی به ما میگفتند در حوزههای تخصصی علمی تابع متخصص باشید ولی امروز این جماعت مدعی، لزوم رجوع به متخصص را از بیخ و بن زیر سؤال میبرند و حوزه هم گویا نسبت به این فاجعه #ساکت مانده است!!»
#نظر_اعضا
#طب_چهار_روزه
@Manahejj