مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقتی مرکز خدمات پاسخگوی تعهدات خود نیست؛ پای مطالبات طلاب به رسانههای عمومی باز میشود! 📝 خبرگز
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: مطالبه تسریع و تحویل واحدهای پروژه مسکن طلاب دزفول
💬 ایرانی:
خبرگزاری فارس منتشر کرد:
ما ۸۳ طلبه حوزه علمیه دزفول از سال ۹۵ برای پروژه مسکن طلاب دزفول ثبت نام کردیم و مرحله به مرحله واریزی ها را انجام دادیم.
قرار بر این بوده که نهایتا تا سال ۹۸ تحویل داده شود.
ولی سال ۱۴۰۰ هم رو به پایان است ولی خبری از تحویل واحدها نیست.
به عالم و آدم و تمام بانکها بدهکار شدیم.
حتی در معیشت زندگیمان هم ماندهایم.
و نمیتوانیم یک زیرزمین کوچک هم برای خانواده اجاره کنیم.
متاسفانه مسئولین مرکز خدمات حوزه هم اصلا پاسخگو نیست. خواهشا به داد ما برسید و صدای ما را منعکس کنید.
farsnews.ir/my/c/107069
بنده با ۳ فرزند خردسال قرارداد خانه استیجاریم یه ماه دیگه تمومه
و هر جا مراجعه میکنم با رهن ۱ میلیون تومانی حتی نمیتونم یه زیرزمین ۴۰ متری اجاره کنم.
📌 مناهج:
امیدواریم مسؤولین مرکز خدمات هرچه سریعتر پاسخگوی این حجم از نارضایتی طلاب شهرهای مختلف نسبت به عدم عمل به تعهدات مرکز خدمات نسبت به ساخت مسکن باشند.
اینکه طلاب ابراز میکنند از مسؤولین جواب درستی نمیگیرند و مجبورند مطالبات خود را در رسانههای غیرحوزوی مطرح کنند اصلا برای اعتبار و وجهه حوزه مناسب نیست و مقصر هم طلاب نیستند...
#نظر_اعضا
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 علاج بی انگیزگی طلاب
📝 عوامل دلسردی طلاب
🖋 هادی چیت ساز
🔸 تمام طلاب هنگام ورود به حوزه، شیفته جاذبههای خاص آن شدهاند که این مسیر را انتخاب میکنند؛ مخصوصا طلاب دیپلم و بالاتر که با چشم بازتری وارد این مسیر میشوند و انگیزه هدفمندتری دارند. اما مشکل اینجاست که رفته رفته از انگیزه عموم طلاب کاسته میشود. درست مثل یخی که ذره ذره آب میشود...
🔻 درباره بیانگیزگی طلاب علل زیادی را برشمردهاند مثل طولانیبودن مسیر اجتهاد، مشکلات معیشتی یا دشواری متون حوزه و.... همه این علل گرچه مؤثرند؛ اما علل ریشهدار و مهمتری وجود دارد.
🔹 اگر کسی قبل از طلبگی تحقیق مختصری بکند، کم و بیش مشکلاتی مثل درآمد کم، زاویهداشتن برخی مردم با حوزویان و سختبودن اجتهاد را خواهد شنید. پس کسانی که این مسیر را انتخاب میکنند، چشمبسته نیامدهاند و پیش از ورود به حوزه، این لوازم را پذیرفتهاند و با انگیزه وارد این مسیر میشوند.
❓اما طی مسیر طلبگی چه عواملی باعث دلسردی میشوند؟
یکی از مهمترین علل این مسئله، کلیبودن اهداف و بیبرنامگی برای رسیدن به اهداف است. نوع طلاب در ابتدا و حتی اواسط طلبگی در جواب این پرسش که «میخواهی چکاره شوی؟» میگویند، میخواهیم کسی شبیه امام خمینی (ره) و آیت الله بهجت (ره) شویم. اما اگر از برنامه علمی و تهذیبی در میانمدت و بلندمدت بپرسید، دستشان خالی است و در واقع به همان برنامه عمومی حوزه اکتفا و اعتماد کردهاند. این هدف کلی حتی تا اواسط طلبگی و سطح عالی کشش دارد، اما وقتی طلبه کمکم پا به جامعه میگذارد و نیازهای جامعه را میبیند، بهتزده میشود. از سویی مشکلات معیشتی و ... او را تحت فشار میگذارد.
❗️ولی در میانه راه، طلبه خودش را درگیر مشکلاتی میبیند. مثل مسافری که میخواهد به مقصد دوری برود که از جذابیتهایش شنیده، اما نمیداند مقصدش دقیقا کجاست و بدتر اینکه برای مدیریت سوخت، خطرهای احتمالی در مسیر، تهیه توشه کافی و نکات مهم دیگر در سفر، برنامهای ندارد. اکنون این مشکلات یکی یکی سراغش میآید و خودش را ناتوان میبیند.
✅ برای علاج این معضل، شورای عالی و مدیریت حوزه، دو راه دارد:
1️⃣ یا از ابتدا با طلاب اتمام حجت کرده و آن اعتماد عمومی به برنامه حوزه را کمرنگ کند. خیلی روشن به طلبه بگوید که خودش برای استعدادش، تواناییها و مهارتهایش فکری بکند. بگوید که برنامه عمومی حوزه، فقط بستر اولیه طلبگی است و برای موفقیت باید برنامههای دیگری هم داشت. در یک کلمه، برنامه عمومی لازم است، اما کافی نیست.
2️⃣ یا اینکه تحول جامع و مطلوب را اجرایی کند و در کنار برنامههای تحولی، هدایت تحصیلی و تهذیبی طلاب را از ابتدا جدی بگیرد. استعدادسنجی کند و برای همه طلاب، برنامه یکسان نداشته باشد. موفقیت را فقط در اجتهاد تعریف نکند و از همان ابتدا برنامههای متنوع خودش را ارائه دهد.
#نسخه_انگیزه_بخش
#انگیزه_طلاب
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 علاج بی انگیزگی طلاب 📝 عوامل دلسردی طلاب 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تمام طلاب هنگام ورود به حوزه، شیفته
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: عوامل دلسردی طلاب
💬 مهدی:
یادداشت بسیار زیبایی بود؛
لکن دو سه نکته هم میشد اضافه کرد.
1⃣ اول اینکه بسیاری از مدیران نمیدانند اصلا طلبه باید چه کار بکند و برای چه باید به حوزه بیاید و به نوعی بحران هویتی در طلاب.
2⃣ برخی مدیران گفتارشان با رفتارشان نمیسازد همین امر هم موجب دلزدگی طلاب جوان میشود.
3⃣ اساتید معمم عضو هیئت علمی دانشگاه که ماهانه شاید چیزی حدود ۳۰ میلیون حقوقشان است مدام این را به طلبه القا میکنند که اگر نتوانید عضو هیئت علمی شوید روحانی روستا میشوید و همین امر در طلبه دلسردی ایجاد میکند و خیلیها حاضر نمیشوند به امر تبلیغ بپردازند.
مثلا استادی داشتیم در دانشگاه عضو هییت علمی است مدام اول کلاس میگفت نهایتا ملای ده یا محلات حاشیه شهر میشوید ما تو دانشگاه ال میکنیم و بل، تا اینکه یک روز گفتم این سخنان شما سمّ است که علیه دین در حوزه پمپاژ میکنید و طلاب را از رفتن به تبلیغ دین در مناطقی که پول و شهرت ندارد باز میدارد.
4⃣ عوامل مالی هم هست؛ اما به قول شاعر که تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند، اگر عامل به این شعر باشیم خدا خودش کمک میکنه بیش از نیازمان هم میدهد.
♨️ برخی مدارس علمیه شهرستانی در دو سال نصف طلبههاشون انصراف دادن!
♨️ ورودی حوزههای برخی استانها نسبت به ۸ سال قبل به کمتر از ۷ درصد رسیده است!
✅ لذا باید الگوسازیهای صحیح و عقلانی صورت بگیرد.
#نظر_اعضا
#عوامل_دلسردی
#انگیزه_طلاب
@Manahejj
🌀 طلاب جوان برنامه شخصی داشته باشند
👤 آیت الله اعرافی، در یزد:
✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که #برنامه_شخصی داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامهریزی و قلههای بلند را فتح کنید.
#برنامه_شخصی
@Manahejj
🔔 تخفیفات ویژه شرکت نرم افزاری نور
📝 از ۱۸ تا ۲۶ آذر
🔸 فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) تا 50% تخفیف در خرید فیزیکی و 70% تخفیف در خرید دانلودی
noorshop.ir
🔸 خرید اعتبار از ابر نور تا 70% تخفیف
www.abrenoor.ir
🔸 خرید شارژ از نورلایب تا 40% تخفیف
noorlib.ir
🔸 طرح همراهان نور (شامل 103 عنوان نرمافزار) به مبلغ 250 هزار تومان
noorsoft.org/fa/content/View/15594
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طلاب جوان برنامه شخصی داشته باشند 👤 آیت الله اعرافی، در یزد: ✅ توصیه من به طلاب جوان و پرشور ا
🌀 یک اتمام حجت برای طلاب و لوازم آن
📝 برنامه شخصی طلاب و وظایف حوزه
🖋 هادی چیت ساز
🔸 آیت الله اعرافی در جلسه طلاب یزد فرمودند: «توصیه من به طلاب جوان و پرشور این است که برنامه شخصی داشته باشید تا بتوانید برای آینده خود برنامهریزی و قلههای بلند را فتح کنید.»
♨️ وظایف طلاب
1⃣ بیان ایشان به عنوان مدیر حوزه علمیه کشور، اتمام حجت است بر طلاب که موفقیت خودشان را فقط به دروس حوزه گره نزنند. حوزه برای اینکه طلبه موفق تربیت کند، نیاز به تحولات اساسی دارد و اکنون در گامهای اول تحول است. پس سطح توقع از برنامه حوزه در میان طلاب باید اصلاح شود.
2⃣ این اتمام حجت، به معنای کنارگذاشتن برنامه حوزه نیست. به عبارت دیگر، دروس حوزه شرط لازمند، اما کافی نیستند. هیچ عالمی فقط با خواندن کتب متداول حوزه عالم نشده، بلکه موفقیتش مرهون تلاشها و برنامه شخصی خودش است. با این حال، اگر از ایشان پرسیده شود دروس حوزه را چه کنیم، می گویند خوب بخوانید چون دروس حوزه مایه اصلی هستند، ولی اکتفا نکنید.
3⃣ به دست آوردن تخصص در هر رشتهای، انسان را تبدیل به عالم برجسته در همان رشته میکند و برنامه عمومی نهایتا هرکسی را در سطح عمومی موفق میکند ولی ردههای بالای موفقیت، #تخصص نیاز دارد که نیازمند برنامهریزی جدی و قوی است.
♨️ وظایف شورای عالی و مرکز مدیریت
اما شورای عالی و مرکز مدیریت نیز وظایفی دارند:
1⃣ از ابتدای طلبگی، طلاب را برای برنامه شخصی و کشف استعداد خودشان تشویق و راهنمایی کنند. بسیاری از طلاب در این مسیر نیاز به مشاوره دارند و اگر رها شوند، معمولا به برنامه عمومی اکتفا میکنند.
2⃣ بگونهای برای طلاب برنامه بریزند که وقتی برای طلبه جهت کارهای جنبی بماند. اکنون با روزی چهار پنج کلاس و مباحثه، اکثرا به همین برنامه هم نمیرسند؛ چه رسد به برنامه شخصی فکر کنند.
3⃣ دورههای مهارتی و علمی اختیاری در تعطیلات هفتگی و مناسبتی برگزار شود. اگر طلاب نسبت به مزایای این طرحها توجیه شوند، استقبال خواهند کرد. حداقل اگر کسی خودش استفاده نکند، حوزه علمیه متهم نخواهد بود.
#انگیزه_طلاب
#برنامه_شخصی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 کتابهای علمآموز
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
♨️ کتابی که نویسنده، آن را به عنوان کتاب درسی تدوین کرده با کتابی که برای عمیقترین و استوارترین اندیشهها و پژوهشهایش تألیف کرده است، تفاوت بسیاری دارد...
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
🌀 عذرخواهی مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر بابت سخنانش که موجب کدورت شیعیان شد
📝 بیانیه مولوی گرگیج
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر محضر عزیزان در فضای مجازی، در خطبه های این هفته (۱۹ آذر ۱۴۰۰) مطالب جامعی مطرح شدند که فایل تصویری آن موجود است، از آن رو ما خود را از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) میدانیم و این ارادت بارها در خطبه های جمعه، نوشتارها، گفتار و مصاحبه ها بیان شده است؛ محبت اهل بیت و صحابه رسول الله(ص) جزو ایمان قلبی اینجانب است؛ توهین به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) حرام و کفر است؛ علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین آمیز در کوچه وخیابانها و برخی از سخنان تفرقه افکن در #ایام_فاطمیه است؛ هزاران بار به خدا پناه میبرم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی (ص) و سُلاله پاکش، کینه، کدورت، عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم. به گفته سعدی «خدایا به حق بنی فاطمه، که با قول ایمان بُود خاتمه».
🔹 برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد، کسانی موجبات #تفرقه بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند.
🔹 در پایان یادآور می شوم اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ايشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند، اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان #عذرخواهی میکنم.
@Manahejj
🌀 واکنش مولوی جلال یعقوب خانی مقدم به اظهارات مولوی گرگیج
📝 جانم فدای اهل بیت
🔸 مولوی جلال یعقوب خانی مقدم استاد حوزه علمیه اهل سنت و امام جماعت مسجد اهل سنت تربت جام در گفتوگو با خبرگزاری برنا، در واکنش به صحبتهای عجیب منتشر شده از آقای گرگیج اظهار داشت: واقعیت امر این است که بنده از این سخن که عدم پذیرش خلافت حضرت عمر رضی الله عنه چه ارتباطی به نسب فرزندان امام حسین رضی الله عنه دارد، متحیر ماندهام و تصورم این است شاید برخی کلمات قیچی شده است. باید قبل از نگارش هر متن و یا نشر آن تامل بیشتر نماییم.
🔹 اگر خدای نخواسته کسی از اهل سنت به اهل بیت نقدی کند، کاری بیهوده و گناهی نابخشودنی مرتکب شده و حقا و حقیقتا او از شمار اهل سنت نیست.
🔹 بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت، عمل و گفتار اهل سنت را محبت به اهل بیت علیهم السلام میدانم و هر کلامی و نگارشی سوای محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه، بر خلاف قرآن و سنت و منهج علمای اسلام و علمای مذاهب چهارگانه اهل سنت است.
🔹 مولوی یعقوب خانی با اشاره به محبت اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام، افزود: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت با صدای بلند اعلام میدارم جانم فدای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.
@Manahejj
🌀 موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر
🖋 سخنگوی مرکز مدیریت حوزه
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ
إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً
با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانهترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.(حفظهم الله تعالی)
اخیرا صحبتهای ناسنجیدهای در فضایمجازی منتشر شد که حواشی و عکسالعملهایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخها و روشنگریهای برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزههای علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینهساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
محمد رضا برته
سخنگوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@Manahejj
🌀 اعلام برائت ائمه جمعه اهل سنت از سخنان گرگیج
🔹 امام جمعه آققلا:
راه کسب شهرت اهانت به مقدسات نیست. مقصر خودمانیم که به چنین افرادی بها میدهیم. قطعا این افراد از خارج از کشور خط میگیرند.
🔹 امام جمعه سنندج:
توهین به اهل بیت(ع) حرام شرعی است. کسانی که به مقدسات توهین میکنند عامل بیگانگان هستند.
🔹 امام جمعه بندرترکمن:
طرح چنین مسائلی درست نیست. من از اظهارنظر برخی از علما تعجب و ابراز تاسف میکنم.
🌐 فارس
@Manahejj
🌀 سیر نادرست
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
✅ کتابهای درسی باید از سطح ساده شروع شوند و به تدریج به عمق آنها افزوده شود؛
♨️ اما این تدریجیبودن، نباید بر اساس تاریخ علم اصول شکل بگیرد...
🔻 چون سبب میشود طلاب وقت زیادی را صرف آموختن مطالب و اندیشههایی کنند که دیگر جایگاهی در وضعیت کنونی علم اصول ندارند.
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
#برنامه_آموزشی_منعطف
🌀 حق انتخاب کتاب را به مدارس و طلاب بدهید
📝 راهکاری برای حل تغییر کتب
🖋 محمد حق پرست
🔸 بقا یا تغییر کتب فعلی حوزه مسئلهای قدیمی و اختلافی است و هر دو نظر، ادله و طرفداران جدی دارد. اختلاف اصلی هم بر سر کتابهایی مثل المنطق نیست؛ محل نزاع کتب فقهی و اصولی است.
🔹 امروز برنامه آموزشی و امتحانی بر اساس نظریه مخالفان تغییر است. اما واقعیت این است که طلاب نسبت به کتابهای درسی ناراضیاند. حجم انتقادات به کتابها و محتوای درسی در این چند سال زیاد شده و جمعیت موافقان تغییر اگر بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست. یکی از دلایل ضعف درسی طلاب، پیچیدگیهای متون فعلی است و همین مسئله سبب شده تا از اصل درک مطالب اصولی و فقهی باز بمانند.
❓اما اکنون با این اختلاف نظر بزرگان و خواسته طلاب باید چه کرد؟
✅ یکی از سادهترین کارهایی که به ذهن می رسد این است که مدیریت، کتاب حلقات شهید صدر و یا مصباح الاصول مرحوم خویی و امثال آن را به رسمیت بشناسد (کتبی که مورد تایید بزرگانی همچون آیتالله شب زنده دار نیز هست).
بر این اساس انتخاب کتاب درسی بین رسائل و کفایه و حلقات به مدارس و طلاب محول شود. حلقات کتابی است که از لحاظ محتوایی عمق خوبی دارد و از لحاظ متنی نیز فهم خیلی راحتی ندارد؛ هرچند نسبت به کفایه راحتتر است.
🔹 بنابراین تا حدود زیادی نگرانی مخالفان نسبت به معایب تغییر کتب برطرف خواهد شد. و از سویی خواسته موافقان تغییر هم تمکین شده است. اگر طلبه ای احساس میکند با خواندن رسائل و کفایه، اصول بهتری خواهد آموخت، آنها را درس بگیرد. در عوض این هجمه از انتقاد به کتب و بهانه برای ضعف درسی، جبران خواهد شد.
♨️ نمیشود همه استعدادها و ظرفیتهای طلاب را ملزم و وادار به یک برنامه آموزشی واحد کرد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#حلقات
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آیتالله سیستانی آرزوی کودک سرطانی را براورده کرد
🔸مرجع عالیقدر آیتالله سید علی سیستانی با تعدادی از کودکان مبتلا به سرطان و پزشکانشان دیدار کردند.
🔸اين دیدار صمیمی در پی آن برگزار شد که یکی از کودکان مبتلا به سرطان آرزو کرده بود که آیت الله سیستانی را از نزدیک ببینید.
@HozeTwit
🌀 ایثار همه دارایی در راه تحصیل علم
📝 سالروز درگذشت مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
👤 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
🔸 به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان¹ از ثمرات فطرت پاک "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" میباشد.
✅ بعضی طلبهها بودهاند که از زمان ورودشان به حوزه، هر آنچه سرمایه داشتهاند؛ باغ یا ملک یا کارخانهی پدری که به اینها ارث رسیده بوده، در راه تعظیم طلبگی، درس، کتابخانه ساختن، مدرسه ساختن، طلبه قبول کردن، تدریس کردن صرف کردهاند و آخرش میبینی که ورشکسته شدهاند! و هر چه داشتهاند خرج کردهاند، اما از شوقشان کاسته نشده است.
🔹 شنیدم در شرح حال مرحوم علامه شیخ محمدحسین اصفهانی، صاحب شرح بر کفایه ² -پدرشان از تجار معتبر اصفهان بوده و درآمد خوبی داشته- ایشان وقتی وارد نجف اشرف میشود به قدری سرشار از امور مالی بوده که یک روز در کوچههای نجف، تسبیح قیمتیای که دستشان بوده پاره میشود و میریزد و ایشان که داشته درس میرفته، زورش میآید که بنشیند و اینها را جمع کند! حالا زمین گلآلود بوده یا هرچه.
🔹 خدا قسمت کند بروید نجف، این سبزیفروشهای نجف که ما هم دیدهایم، یک مشت سبزی و کاهوی پس مانده را میگذارند بیرون که هرکه خواست ببرد. ایشان چند سال بعد که این سرمایهها تمام خرج میشود، میآمده از اینها استفاده میکرده! و بعد یکبار در بین راه اینها از دستش ریخته و مشغول جمع شدن میشود!
یک کسی به ایشان میرسد و میگوید: جناب آیت الله! بگذارید من جمع کنم.
ایشان میگوید: من حالا داشتم میخندیدم، چون یادم افتاد وقتی آمدم نجف و تسبیحام در کوچه پاره شد، زورم میآمد اینها را جمع کنم، اما الآن این کاهوهای غیر قابل فروش را که ریخته، دلم نمیآید بگذرم و میخواهم جمع کنم.
این همان "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" در راه آن معشوق فطری است.
✅ اگر #فطرت انسان سالم باشد، حالا خواه دانشجو، خواه #طلبه، خواه اداری، خواه وزیر، خواه وکیل؛ خودش #کارمند_خدا میشود و فعال میگردد و قهرمان خدمت به اسلام میشود.
چرا؟ چون در درونش، فطرت سالم مانده.
♨️ پس اینکه ما در اجتماعی گیر کردهایم که معمولاً با هر کسی روبرو شویم، میبینیم درد مادیت او را گرفته، باید بفهمیم که فطرتهای سالم را تربیتهای ناسالم استعماری، دستخورده و بیمار کرده است؛ ولذا این دولت جمهوری اسلامی باید درک این موضوع درش بشود که ما روبرو هستیم با یک بیماری عمومی و آن این است که فطرتها تغییر کرده!
اینکه دردهای ظاهریِ ما آمده مسلّط شده بر ما و دردهای دینی ما را تحتالشعاع قرار داده؛ به خاطر همین است که این فطرت ناسالم است و باید یک وزارتخانه مخصوص احیای فطرت اسلامی ما داشته باشیم که دانشمندانی بنشینند و سرچشمههای این بیماریها را پیدا کنند و داروهایش را بیابند و در تمام اوضاع و احوال کشور این مسائل را بگنجانند که هر قانونی در هرجا اجرا میشود در ضمن، احیای فطرت اسلامی هم درونش باشد. مخصوصاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
📅 ۸۱٫۷٫۱۵
_
۱) المیزان ج ۱ ص ۴۵
۲) نهایة الدرایة فی شرح الکفایة
#محقق_اصفهانی
#شوق_طلبگی
#انگیزه
@seyedololama
@Manahejj
🌀 آموزش و پرورش، مسؤول پاسخ به شبهات فضای مجازی است
📝 کوتاهی آموزش و پرورش موجب جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد
👤 آیت الله حسینی بوشهری
🔸 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین در دیدار وزیر آموزش و پرورش، پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی را از وظایف آموزش و پرورش دانست و آگاهی بخشی نسبت به تاریخ انقلاب را به عنوان اصل کلیدی در تربیت دانش آموز فرهیخته و آشنا با آرمانهای انقلاب، مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: اگر شبهات مطرح در فضای مجازی را به درستی برای دانش آموز پاسخ ندهیم، به مرور زمان شاهد تراکم این شبهات در ذهن او خواهیم بود که نتیجه آن جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
#جامعه_مدرسین
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 درس اخلاق آیتالله فیاضی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ بعد از نماز عشا
مکان: خیابان صفاییه، دفتر مقام معظم رهبری
#درس_اخلاق
@Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📢 #عهد_با_خمینی
#عهد_جمعی
🌀 حوزه کانون #نصرت امام
🎉 اردوی یکروزه گلزار شهدای #بهشت_زهرا سلام الله علیها و #مرقد_امام_خمینی رضوان الله علیه
🔹 ویژه طلاب پایه ۱ تا ۱۰
اولویت ثبت نام با گروه های طلبگی است.
⏰ زمان: #جمعه ۳ دی ۱۴۰۰، قرار #حرکت ساعت ۷:۳۰
🏫 مکان حرکت: قم، از درب #مسجد_الغدیر، بلوار الغدیر بین کوچه ۶ و ۸
📌 برای ثبت نام از طریق لینک سایت خانه طلاب جوان اقدام بفرمایید.
🌐 https://khanetolab.ir/ahd_ba_khomeini
#نشر_حداکثری
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀 تدریج صحیح در آموزش اصول
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
🔸 روش صحیح در تألیف کتابهای درسی برخوردار از ویژگی #تدریج، این است:
✅ رویکرد همه کتابها ارائه آخرین افکار، تحقیقات و اصطلاحاتی باشد که علم به آنها دست یافته است؛
✅ اما نوع ارائه مباحث در این کتابها باید از لحاظ کمیت با کیفیت یا هر دو متفاوت باشد.
〰〰〰〰〰〰
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
〰〰〰〰〰〰
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
🌀 سکولاریسم پنهان در حوزههای علمیه!
📝 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدنسازی نوین اسلامی نیست
👤 رحیم پور ازغدی
♨️ استقلال حوزه از سایر نهادهای آموزشی در اعطای درجات علمی لازم است.
🔻 #پذیرش_بدون_هدف دانشجو، فقط برای خانواده ها و بیت المال هزینه بردار بوده و هیچ دستاوردی برای جامعه و خود دانشجویان ندارد؛ جمع کثیری از بیکاران جامعه ما فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند؛
این ضعف را در حوزه نیز شاهد هستیم.
🔻 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدن سازی نوین اسلامی نیست.
🔻 بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه برای تمدن سازی اسلامی سکولاریسم علمی است؛ در حال حاضر با دیدگاه هایی مواجه هستیم که نه علم را یقین به واقع و نه دین را به معنی سنت های الهی می دانند.
🔻 در حوزه های علمیه نیز سکولاریسم ندانسته و نخواسته وجود دارد و ناشی از #فقدان_طرح و #برنامه_اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیازهای روز است.
🌐 خبرگزاری حوزه
#استقلال_حوزه
#مدرک_حوزوی
#پذیرش_طلبه
#سکولاریسم_پنهان
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 توزیع ۲۵ تن آرد از سوی دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی در کهگیلویه و بویراحمد
🔸 نماینده دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به صعبالعبور بودن بعضی از روستاها بیان کرد: گاها کیسههای آرد توسط موتورسیکلت و چهارپایان تا محل سکونت عشایر حمل و بین خانواده نیازمند در مناطق صعب العبور و محروم این استان توزیع می شود.
🌐 خبرگزاری حوزه
#خدمات_اجتماعی
@Manahejj
🌀 مولوی گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد
🔸 با حکم نماینده ولیفقیه در گلستان، مولوی نعمتالله مشعوف از اساتید حوزه علمیه اهل سنت گالیکش به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر منصوب شد.
🌐 فارس
@Manahejj
May 11
#روضه_از_زبان_مولا
🌀 نجوای امیرالمؤمنین با رسول الله هنگام دفن سرور زنان عالم
📝 نهجالبلاغه؛ خطبه ۲۰۲
🖋 ترجمه استاد انصاریان
🔸 رُوِىَ عَنْهُ اَنَّهُ قالَهُ عِندَ دَفنِ سَيّدةِ النِّساءِ فاطمةَ عَلَيهَا السّلام كَالْمُناجى بِهِ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ قَبْـرِهِ.
این سخن را به هنگام دفن سرور زنان جهان حضرت فاطمه علیهاسلام گفت. گویی با پیامبر صلّی اللّه علیه وآله بر سر قبرش درد دل میکرد.
🔹 السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللّهِ عَنّى وَ عَنِ ابْنَتِكَ النّازِلَةِ فى جِوارِكَ، وَالسَّريعَةِ اللَّحاقِ بِكَ.
ای رسول خدا، از من و دخترت بر تو سلام باد که در جوار تو آمد، و به سرعت به تو ملحق شد.
🔻 قَلَّ يا رَسُولَ اللّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرى، وَ رَقَّ عَنْها تَجَلُّدى، اِلاّ اَنَّ لى فِى التَّاَسّى بِعَظيمِ فُرْقَتِكَ، وَ فادِحِ مُصيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ.
ای رسول حق، از دوری دختر برگزیدهات شکیباییام کم شد، و طاقتم از دست رفت، جز آنکه مرا در فراق عظیم تو، و سنگینی مصیبتت جای تسلیت (در مصیبت فاطمه) است.
🔹 فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فى مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ، وَ فاضَتْ بَيْنَ نَحْرى وَ صَدْرى نَفْسُكَ. فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَديعَةُ، وَ اُخِذَتِ الرَّهينَةُ. اَمّا حُزْنى فَسَرْمَدٌ، وَ اَمّا لَيْلى فَمُسَهَّدٌ، اِلى اَنْ يَخْتارَ اللّهُ لى دارَكَ الَّتى اَنْتَ بِها مُقيمٌ.
زیرا من بودم که با دست خود تو را در آغوش خاک جای دادم، و سرت بر سینه من بود که روح پاکت از قفس تن پرید. ما از خداییم و به خدا
بازمی گردیم. راستی که امانت بازگردانده شد، و گروگان دریافت گردید. اما غصه من ابدی است، و شبم قرین بیداری است تازمانی که خداوند برای من جایگاهی را که تو درآن اقامت داری اختیار کند.
♨️ وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضْمِها، فَاَحْفِهَا السُّؤالَ، وَاسْتَخْبِرْهَا الْحالَ؛ هذا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَالسَّلامُ عَلَيْكُما سَلامَ مُوَدِّع، لا قال وَ لا سَئِم. فَاِنْ اَنْصَرِفْ فَلا عَنْ مَلالة، وَ اِنْ اُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّــابِــريــنَ.
به زودی دخترت از همدستی امت برای ستم بر او به تو خبر خواهد داد، در پرسیدن از او اصرار کن، و خبر اوضاع را از او بخواه؛ در حالی که بین ما و تو فاصله زیادی نشده و زمانه از یادت خالی نگشته این همه ستم به ما شد.
به هر دو نفر شما سلام باد سلام وداعکننده نه سلام رنجیده خاطر دلتنگ.
اگر از کنار مرقدت بروم نه از باب ملالت است، و اگر بمانم نه از جهت بدگمانی به آنچه خداوند
به صابران وعده داده است.
🏴 ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر امام زمان و تمامی شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
#روضه
#فاطمیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت...
🎥 شعرخوانی حزنانگیز حسن بیاتانی نزد رهبر معظم انقلاب
آجرک الله یا بقیة الله
#شعر
#مصیبت
#حضرت_زهرا
@Manahejj