eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو 📝 بخش نخست 🖋 محمد مهدی عظیمی 🔸 چند روز اخیر خبری منتشر شد مبتنی بر این که آیت الله شب زنده دار دام ظله اعلام کردند طبق تصمیم شورای عالی، در کتب درسی سطوح عالی تغییراتی اتفاق افتاده است که جزئیات آن در رسانه‌های حوزوی انعکاس یافت. 🔹 علی رغم نکاتی که به ذهن نویسنده می‌آید، این تحولات یک قدم مثبت در راستای عمق علمی طلاب در عین استفاده بهینه از وقت ارزیابی می‌شود. از نقاط مثبت این تغییرات می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣ در نظر گرفتن ملاحظات رشته‌های تخصصی غیر از فقه یکی از اشکالات کتب آموزشی سابق این بود که تنها افرادی را که قصد دارند در رشته فقه به صورت تخصصی کار کنند مد نظر قرار داده بود. لذا برای علاقه‌مندان به رشته‌های دیگر حوزوی مثل تفسیر و کلام و تاریخ و فلسفه تمهیدی نیندیشیده بود. اگرچه وجود مؤسسات تخصصی و برنامه‌های آنها تا حدود زیادی این مهم را بر عهده داشت لکن نسبت به کتب فقه و اصول، علاقمندان به آن رشته‌ها هم مثل طلاب محصل در رشته فقه، عینا همان کتابها را با همان حجم باید درس می‌گرفتند. ناگفته نماند روشن است که طلاب همه‌ی رشته‌های حوزوی، نیازمند به تبحر و دقت در مباحث فقه و اصول هستند؛ لکن قطعا عمقی که یک فقیه از مباحث این دو رشته نیاز دارد با عمقی که یک فیلسوف یا متکلم بدان محتاج است متفاوت است. از مزایای این طرح تحولی این است که برای سایر رشته‌ها در عین در نظر گرفتن اصول و فقه قویم، دوره رسائل حذف شده است و طلاب مخیر بین درس گرفتن حلقه ثالثه یا کفایه می‌باشند. 2⃣ مخیر بودن طلاب در انتخاب دو کتاب طراز اصولی (کفایة الاصول و حلقه ثالثه) با توجه به اختلاف نظر بین بزرگان حوزه در ترجیح کفایه یا حلقه ثالثه برای کتاب آموزشی اصول حوزه، این حق انتخاب در برگیرنده سلایق مختلف در حوزه می‌باشد و البته همانطور که آیت الله شب زنده دار دام ظله فرمودند امید می‌رود در آینده دائره‌ی این حق انتخاب، نسبت به کتبی که طراز علمی‌ آنها توسط بزرگان حوزه تأیید شده است، توسعه پیدا کند. 3⃣ بدیل کفایه، حلقه ثالثه با تنظیمی است که مرحوم آیت الله شاهرودی نمودند؛ که هم به ترتیب ابواب و فصول کفایه است هم برخی مباحثی که در حلقات نیست، در این کتاب اضافه شده است. لذا فواید بسیار بیشتری بر انتخاب این تنظیم از حلقه ثالثه، مترتب است. 4⃣ توجه به مبانی کارآمد اصولی نسبت به موضوعات مستحدثه و نوپدید که در کتب اصول متداول کمتر بدانها پرداخته شده است ولی برای استنباط و حل مسائل جدید، طلبه‌ی علوم دینی باید از آنها اطلاع داشته باشد و نسبت به آنها اتخاذ مبنا کند. 5⃣ حذف بخشهایی از مکاسب که از جهت عمق علمی و مباحث مهم کاربردی، در طراز سائر مباحث نیستند. 6⃣ جایگزینی مباحث مهم فقهی که در مباحث فقهی مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی جدید مثل احکام بورس و بانک بدان نیاز هست، بجای مباحث حذف‌شده از مکاسب. (بحث شخصیت اعتباری / حقوقی) 📌 ادامه دارد... 🗂 @Manahejj
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو 📝 بخش دوم 🖋 محمد مهدی عظیمی 7⃣ یکی دیگر از نقاط قوت این طرح، حذف بخشهایی از رسائل است که برای طلاب، به عنوان یک متن آموزشی در مقطع پایه هفتم و هشتم مناسب نیست. 🔹 عموم طلاب و اساتید بزرگوار که رسائل را گذرانده‌اند به این نکته اذعان دارند که فهم مطالب سنگین و بعضا غیر منظم مرحوم شیخ در ابتدای رسائل برای غالب طلاب محترم سخت است و در نهایت هم با وجود مطالعه و مداقه و مباحثه چندان تصور دقیقی از مسائل پیدا نمی‌کنند و به تعبیر دیگر، آنقدری که برای فهم آن زحمت می‌کشند برایشان آورده‌ی علمی حاصل نمی‌شود. 🔹 همچنین در مباحث تعادل و تراجیح -که البته چون آخر کتاب است اساتید محترم به طور معمول به تدریس آنها نمی‌رسند- اندماج زیادی حاکم است. ❇️ نکته قابل توجه این است که به حسب نقلها، مرحوم شیخ نیز رسائل را به عنوان کتاب درسی سطوح عالی در آن مقطع ننوشته‌اند و در کلمات برخی بزرگان حوزه نیز این نکته تذکر داده شده است. برای نمونه مرحوم آیت الله العظمی می‌فرمایند: «رسائل و مکاسب کتاب درسی سطح حوزه نیست، خارج شیخ است، و برای سطح باید شود. باید هیئتی تشکیل گردد تا کتاب‌های درسی حوزه، مخصوصاً سطوح بالا را تهذیب کنند. شیخ آخرین قوه علمی خود را در رسائل و مکاسب اعمال کرده است و آن دو را سر درس [خارج] می‌آورده و از روی آنها می‌خوانده است، و ما آنها را سطح قرار داده‌ایم! لذا به‌حسب ظاهر خیلی محتاج به تهذیب هستند و رسائل و مکاسب و کفایه هیچ‌کدام برای سطح مناسب نیستند. اینها سابقاً در حوزه‌های علمیه معمول نبوده است. آیا درست است طلبه به درس خارج برود و فکرش این باشد که شیخ در رسائل و مکاسب چه گفته است؟!»(در محضر بهجت، ج ۱، ص۱۶۷) ❓ممکن است اشکال شود که چطور می‌شود بحث ظن رسائل و سپس اصول عملیه را شروع کرد ولی قطع را که مبنای حجیت مباحث ظن است حذف نمود؟ پاسخ این است که با توجه به اینکه طلاب محترم در کتاب اصول الفقه مباحث قطع را تا حدودی درس گرفته‌اند، مقداری که به عنوان پیش‌نیاز ورود در بحث ظن و اصول عملیه رسائل هست را فراگرفته‌اند. لذا از این جهت مشکلی پیش نمی‌آید. 🔹 البته باید توجه داشت که حذف این بخشها از رسائل و مکاسب به معنای این نیست که طلاب اهل تحقیق به آنها مراجعه نداشته باشند؛ بلکه تنها از کتب آموزشی و تحصیلی حذف شده‌اند و الا همانطور که طلاب اهل تحقیق در مباحث مختلف، کتب مرتبط با آن را مطالعه و مورد دقت قرار می‌دهند این بخشهای حذف‌شده از آموزش رسمی هم قطعا مورد توجه و مطالعه آنها قرار می‌گیرد. 🔹 آیا کسی منکر عمق عملی کتبی چون جواهر یا ریاض یا کشف الغطاء یا قوانین یا فصول هست؟ ولی در عین حال، اینها کتبی هستند که اهل تحقیق برای مطالعات کامل در یک بحث بدانها مراجعه می کنند و کتاب درسی در حوزه ها نیستند. 🔹 در کنار این نکات مثبت، انتقادات و پیشنهادهایی نیز به ذهن نویسنده می‌رسد که بیان آنها را به مجال دیگر وا می‌گذارد. 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قرائت حمد برای شفای حضرت آیت الله ناصری 📝 پیام و درخواست بیت آیت الله ناصری السلام علیکم و رحمة الله 🔸 ضمن تقدیر از تفقد دوستان و ارادتمندان حضرت والد ، جناب حضرت آیت الله ناصری امیدوار به بهبود ،صحت و عافیت کامل ایشان هستیم و دوستانی که لطف کردند و می‌خواهند 🔹 باز این لطف و احسان را ادامه بدهند، سزاوار است که برای سلامتی و بازیافت صحت کامل و شفای عاجل ایشان هر کدام که در فرصتشان و وسعت وقتشان هست سوره حمد را تلاوت و قرائت کنند. باتشکر @Manahejj
🌀 این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند 📝 رسائل کتاب آموزشی برای سطح عالی نیست 👤 آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس سره 🔸 ترتیب دروس حوزه به‌گونه‌‏ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همین‌طور، کتاب رسائل آخرین نظریه‌‏ی شیخ [انصاری] رحمه‏‌الله‏ در اصول بوده، بااین‌حال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیه‏‌ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی به‌عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه‌‏الله‏ و اصول صاحب بدایع رحمه‏‌الله‏ که شاگرد شیخ بوده، می‌‏باشد. ♨️ خلاصه این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند و در راه فهم آن در می‏‌مانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضرکردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. 🔻 این را نمی‏‌شود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمه‏‌الله‏ را دوباره در درس خارج بررسی کنند. ✅ اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می‏‌داد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می‏‌کرد. 📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨ 🗂 @Manahejj
🔔 سلسله نشست‌های اقامه 📝 بازخوانی هویت و مأموریت نخبه‌ی نوآور حوزوی 🔢 نشست اول: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر (ره) 👤 با ارائه استاد سید منذر حکیم 👤 دبیر جلسه دکتر مجتبی رستمی‌کیا 📅 چهارشنبه ۱۵ تیرماه، ساعت ده صبح 🌐 لینک ورود به وبینار: https://ac.ismc.ir/rj5qsmo5tnon/ 🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه 👇 @Karasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توضیحات حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری فرزند حضرت آیت الله ناصری در مورد آخرین وضعیت جسمانی ایشان کانال رسمی آیت الله ناصری @naseri_ir
🌀 گرانبهاترین امانت نزد مسؤولین حوزه 📝 عمر طلاب 🔸 امروز دیگر روزی نیست که ما (مسؤولین حوزه) اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین -یعنی یک طلبه- هدر رود. ♨️ باید وقت او را به بهترین شکل پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که می‌تواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. ⏱ ۳۲ سال گذشت... 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی 📝 تضییع عمر طلاب 👤 آیت الله شب زنده دار ♨️ بخش‌هایی از کتاب رسائل را قبول ندارم که در هیچ پایه‌ای تدریس شود... 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نوبت‌دهی امتحانات شفاهی 💬 سعید: سلام و خداقوت دیروز باید برای مصاحبه درس خارج نوبت می‌گرفتم ولی متاسفانه غافل شدم و ساعتی با تاخیر وارد شدم و دیدم همه ظرفیت ها تا ۲۰ شهریور پر شده. ناراحت کننده اش اینجاست که برای ۱۶ تا ۳۱ تیر ماه هیچ ظرفیتی قرار ندادن!!! ظرفیت روزانه امتحان کم قرار داده شده که انقدر سریع تکمیل میشه. من ۲ ماه منتظر این امتحان بودم و الان باید ۲ ماه و نیم دیگه منتظر باشم😔😔😔 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نوبت‌دهی امتحانات شفاهی 💬 طلبه: سلام آیا عالم فاضلی که ممتحن باشد در حوزه علمیه قم کم داریم یا جا کم داریم!!؟؟ چرا ظرفیت امتحان شفاهی رو بیشتر نمی‌کنند الان تابستان است این همه ساعات روز میشه دو برابر صبح زمان امتحان شفاهی قرار داد چرا اینقدر طلبه ها رو اذیت میکنند!! 💬 استاد سطوح عالی: سلام در مورد امتحان شفاهی من دیروز نوبت گرفتم چند تا نکته: 1⃣ یکی اینکه سایت قرار بود چهار باز بشه ولی چند دقیقه زودتر باز شد برای همین اونایی که فکر می کردند سر چهار باز میشه غافلگیر شدند. 2⃣ دوم اینکه ۸ دقیقه که گذشت دیگه پر شد 3⃣ سوم اینکه خیلی از کارها را گیر امتحان شفاهی کردند مثل شهریه هدفمند و نخبگان و... 4⃣ چهارم اینکه چرا باید اینقدر محدودیت باشه؟؟ مگه میخوان چکار کنند 5⃣ وضعیت امتحان شفاهی هم که افتضاح است هیچ حساب و کتاب نداره توی نمرات رفقای من بعضا نابغه هستند و استاد سطوح عالی ولی رفتن امتحان شفاهی 12 شدند😱 💬 سید علی: بنده دیروز ۴ و ده دقیقه وارد سایت شدم همه ظرفیت ها تکمیل شده بود الان چند وقت هست منتظر نوبت امتحان شفاهی هستم از اون طرف هم از طلاب میخوان هر سال یک پایه امتحان بدن والا از مزایا محروم میشن. @Manahejj
🌀 ظرفیت بسیار محدود و تکمیل‌شده‌ی امتحانات شفاهی درس خارج تا شهریور 🔻 ظرفیت اعلام‌شده برای دو ماه ظرف ۸ دقیقه تکمیل شده است. ‼️ ساعات تعیین‌شده صرفا در نوبت صبح و آن هم در دو ساعت (۸:۱۵ و ۸:۴۵) می‌باشد. 🔻 ۱۵ تا ۲۰ مرداد هیچ امتحانی برگزار نمی‌شود. همچنین ۲ تا ۱۰ شهریور فقط ساعت ۸:۱۵ امتحان گرفته می‌شود!! تاریخ ۲۲ تا پایان شهریور نیز امتحانی برگزار نمی‌شود. ♨️ این در حالی است که هدفمندی خدمات، هدفمندی شهریه، مدرک تحصیلی، استخدام و ... بند نمره همین امتحان است. ⁉️ و اکنون سؤال بسیاری از طلاب این است که آیا آقایان مسؤولی که امتحان شفاهی را پل رسیدن به مدرک و مزایا قرار می‌دهند، دغدغه‌ای هم برای تسهیل این امر برای طلاب دارند؟! @Manahejj
🌀 تنها دستاورد ملموس شورای عالی برای سطوح عالی 📝 به مناسبت سپری‌شدن نیمی از هشتمین دوره شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔸 با فرارسیدن تیرماه، عملا دو سال (نیمی) از عمر هشتمین دوره شورای عالی طی شد. با گذشت این مدت -که زمان کمی نیست- تنها خبر مسرت‌بخش و دستاورد شورای عالی در زمینه آموزشی و تغییر کتب سطوح عالی، همین خبری است که اخیرا منتشر شد؛ خبر حذف بخش‌هایی از رسائل، تفکیک فقه و اصول رشته‌های فقه و اصول از دیگر رشته‌ها، بدیل قرار دادن برای برخی کتب و در یک کلام، اعتنا و اهمیت شورای عالی به بهینه‌شدن زمان آموزشی و عمر طلاب و تصمیم برای جلوگیری از تضییع عمر طلاب. 🔹 البته اگر کلان‌تر نگاه کنیم گزاف نیست اگر بگوییم این تصمیم، دستاوردی برای همه ادوار شورای عالی است؛ چرا که در هیچ دوره‌ای، شورای عالی نتوانسته (یا نخواسته) تحولی در زمینه‌ی کتب آموزشی سطوح عالی رقم بزند و فرمایش امام خامنه‌ای در زمینه‌ی عمر طلاب (گرانبهاترین امانت نزد مسؤولین حوزه) را آنگونه که بایسته و شایسته است را محقق کند. 🔹 ناگفته نماند آنچه قرار است اجرا شود گرچه تحول کتب آموزشی نیست و صرفا سر و سامان دادن به مفاد آموزشی و قرار دادن صرفا یک بدیل آموزشی برای برخی کتب است، اما اگر نگاهی به روحیه‌ی عدم تحول گذشته داشته باشیم، همین قدمِ کوچک را هم می‌توان یک دستاورد قابل توجه به حساب آورد. ♨️ امیدواریم هرچه زودتر این تصمیم شورای عالی به مرحله‌ی تحقق برسد و اجرای آن به دو سال باقیمانده از عمر شورای هشتم یا شورای بعد واگذار نشود. 🗂 @Manahejj
👓 اعمال روز و شب @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عبادت شب عرفه‌ برابر با ۱۷۰ سال عبادت 🎥 شب و روز عرفه را از دست ندهید 👤 آیت الله آقا مجتبی تهرانی ♨️ از فضیلت دعا برای دیگران غافل نشوید. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: قرارداد جدید بیمه تکمیلی و هزینه دندانپزشکی 💬 مهدی: سلام درباره ی قرار داد جدید بیمه تکمیلی انتقادی داشتم لطفا به گوش مسئولین مرکز خدمات برسانید: چرا هزینه های دندان پزشکی شده خانوار؟ چرا موقع دریافت حق بیمه ملاک نفراته اما موقع پرداخت ملاک خانواره ؟ این باعث عسر و حرج برای خانواده‌های پر جمعیت نیست؟ آیا این خلاف سیاست های جمعیتی نیست؟ 💬 سید: سلام علیکم در قرار داد قبلی بیمه تکمیلی برای داندانپزشکی سقف هر نفر 2 میلیون تومان بود، به جای افزایش آن در قرار داد جدید سقف خانوار شده 2 میلیون تومان! یعنی مثلا برای یک خانوار 3 یا 4 نفره یک سوم یا یک چهارم شده است! الان یک دندان بخواهد عصب کشی و پر بشود حدود 1200 میشود، بدین ترتیب هر خانواده‌ای در سال فقط یک یا حداکثر دو دندان را باید درمان کند. به جای اینکه بهبود پیدا کند سقف بیمه ها، کاهش پیدا کرده است! بعد مثلا آمبولانس و ... که به ندرت استفاده می شود افزایش داده‌اند!! امیدواریم مرکز خدمات تجدید نظر کند. 💬 مرتضی: همه جا از خانواده ها حمایت میکنن اما جایی که باید حمایت کنه بدتر شرایط رو برا خانواده ها سخت تر میکنه. چند وقت پیش که هزینه سفر مشهد که تنها دلخوشی ما بود با گرون شدن و چند برابر شدن یهویی سخت شد و عملا حج فقرا رو هم دارن از ما میگیرن😁 بحث دوم که خدمات دوباره حمایتشو از طلاب با چند فرزند رو داره کم رنگ میکنه اگه نگاه کنید به بیمه تکمیلی که جدیدا خدمات قراردادش رو بسته هزینه دندان پزشکی رو برای خانواده تاکید میکنم برای کل خانواده دو تومنش کرده خب اگه کسی مجرد باشه به نفعشه تا کسی که دوتا بچه هم داره تازه دوتومنم که هیچ جایی رو نمیگره اونم کردن برای خانواده... @Manahejj
🌀 سلام فرمانده و راهبرد حضور تمدنی 🖋 سید مهدی موسوی 🔸 سرود سلام فرمانده و ترجمه‌های مختلف آن به زبان‌های مختلف، پیام‌های مختلفی دارد که یکی از آنها پی‌بردن به شیوه‌های نوین حضور تمدنی و گسترش فرهنگ اسلامی است. 🔹 از سویی توجه به فرهنگ مهدویت و مقاومت و از سوی دیگر زبان ساده و معصومانه کودکی در قالب سرود از جمله ویژگی‌های این اثر هنری است که توانست در میان ملت‌ها جاگیر شود. 🔹 سلام فرمانده یک سرود تنها نیست بلکه نمادی از حکمت انقلاب اسلامی و فرهنگ متعالی برآمده از آن است که سالیان متمادی متفکران و اندیشمندان انقلاب اسلامی به صورتبندی آن پرداخته‌اند و توسط امام خمینی و امام خامنه‌ای به یک گفتمان تبدیل شده است و توسط مجاهدان جبهه مقاومت، به عنوان الگوی موفق عملیاتی معرفی شده است. امروز سلام فرمانده با این عقبه تئوریک و زمینه فرهنگی توانست مرزهای جغرافیایی را در نوردد و نمادی از آن فرهنگ و عمل باشد. ♨️ ندیدن این عقبه تئوریک و عدم توجه به حکمت انقلاب اسلامی، موجب می‌شود که نتوان تحلیلی واقع‌بینانه از موفقیت سلام فرمانده داشت و صرفا آن را در سطح یک سرود و شعر و آهنگ فهم کرد و به تحلیل نشست. در این صورت، نقدهای هنری برجسته می‌شود که شاید بسیاری هم وارد باشد. 🔹 اما آنچه سلام فرمانده را از سایر آثار همانند متمایز کرد تجلّی فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی با محوریت گفتگو با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در زبانی ساده و سرشار از احساسات پاک آن هم از زبان کودکان و نوجوانانی است که آینده متعلق به آنهاست. 🔹 لذا می توان آنرا نمونه یک اثر تمدنی دانست. اثری است که اولا قابلیت درنوردیدن مرزهای جغرافیایی را داشته باشد و پیامی نو را به ملتها منتقل کند و ثانیا از آنچنان عمق معنایی برخوردار باشد که قابلیت انعطاف محتوایی با اقتضائات فرهنگی، زبانی و سیاسی جوامع مختلف را داشته باشد و لازمه آن امکان شکل گیری جهش‌های مضمونی در چارچوب شبکه مفهومی و نظام معنایی بنیادین آن است به نحوی که اصل پیام محفوظ باشد. 🔹 سلام فرمانده نمونه یک اثر تمدنی است چراکه آغازی بر یک جریان پاک و طيب و خودجوش انقلابی است که خود مسیرش را در داخل و خارج پیدا کرد و به سرعت نسخه های متنوع آن بدون هرگونه دخالت دولت‌ها در میان ملت ها تولید شد. نکته جالب توجه دیگر، جهش های مضمونی آن در نسخه های ملت‌های دیگر است که کاملا موجب سازگاری آن سرود با فرهنگها و اقتضائات زبانی و سیاسی ملتهاست. ارتقا به یکی از جهش‌های محتوایی این اثر است که در آینده جهش‌های دیگری را هم در پی خواهد داشت. 🌐 امتداد حکمت و فلسفه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: قرارداد جدید بیمه تکمیلی و هزینه دندانپزشکی 💬 مهدی: سلام دربا
🌀 توضیحات کانال مرکز خدمات حوزه خراسان درباره هزینه دندانپزشکی 📝 توضیح "خانوار" در جدول تعهدات بیمه تکمیلی 🔸 طبق سقف تعهدات دندان پزشکی در قرارداد جدید، برای هر نفر از اعضا خانواده دو میلیون تومان قابل پرداخت است و به صورت خانوار محاسبه می‌شود به عنوان مثال برای خانواده چهار نفره مجموعا مبلغ ۸ میلیون تومان تعهدات بیمه دندان پزشکی قابل پرداخت است که در دسترس همه اعضا خانواده است و اگر هر کدام از اعضا خانواده از سهمیه خود استفاده نکند بقیه اعضا می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. 📌 مناهج: لازم بود این توضیح مهم در جداول تعهدات مرکز خدمات که در سایت مرکز منتشر شده است، می‌آمد. درحالی که سایت و کانال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز این مطلب را منعکس نکردند، کانال مرکز خدمات خراسان ساعتی پیش به این نکته تصریح کرده است. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رضاجان، شاه مردم ایران است؛ رضاخان نه 🎥 سالروز واقعه‌ی خونین کشتار مردم معترض به رضاخانی در مشهد ♨️ در تیرماه ۱۳۱۴ به دستور رضاخان مردمی که در اعتراض به قانون کشف حجاب تحصن کرده بودند به گلوله بسته شدند و بیش از ۱۶۰۰ نفر در نهایت مظلومیت در آن آستان مقدس به خیل شهیدان پیوستند. 📌 آقای «محمدحسین ملکیان» خرداد ماه ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب شعری با این مطلع درباره‌ی ماجرای گوهرشاد خواندند: یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه / غم دین بود در اندیشه‌ی مردم، غم نان نه 👈🏻 حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای این شعر را تحسین و از پرداخت به این موضوع بعد از ۸۳ سال تشکر کردند. @Manahejj
🌀 از تغییر استقبال کنید و به نقد عالمانه رو بیاورید 📝 چند نکته درباره تغییر و اصلاح کتب درسی 🖋 هادی چیت ساز 🔸 خبر تغییرات و اصلاح کتب درسی برای رسانه‌های حوزوی که دغدغه تحول دارند، بسیار خبر خوبی بود و باید آن را به فال نیک گرفت. ♨️ اما چند نکته درباره تغییر محتوای کتب: 1⃣ مؤلفین این کتب به لحاظ علمی و اعتبار حوزوی جایگاه خوبی دارند و از بهترین و به‌نام‌ترین اساتید درس خارج قم هستند. بنابراین دغدغه بسیاری از طلاب و اساتید بخاطر وزانت علمی کتب رفع می‌شود. 2⃣ اینکه چه کتابی جایگزین شود، قطعا همیشه مورد اختلاف خواهد بود. هر محقق و پژوهشگری نظر و مبانی خودش را بهترین نظریه می‌داند. پس انتظار اینکه همه فضلا و علما بر سر یک محتوا اجماع کنند، محال وقوعی است. اما می‌توان بر سر متنی به توافق رسید که اکثریت قبول دارند و این اتفاق نظر نسبی درباره الفائق و تألیفات دفتر فقه معاصر وجود دارد. 3⃣ بی‌شک کتابهای جایگزین، دارای انتقادهایی هستند ولی باید توجه کرد حوزه علمیه در ابتدای این مسیر است. کسی ادعا نکرده این کتابها قرار است تا ۵۰ سال در حوزه تدریس شوند. جریان تحول متون اصلی، جریانی رو به رشد است که تازه آغاز شده و با محتواهای بهتر می‌تواند تغییر کنند. اما بدترین کار، لجبازی یا انتقادهای غیرعالمانه و متعصبانه است. باید از این جریان تحول علمی، حمایت کرد نه اینکه مانع بر سر راهش گذاشت. 4⃣ برخی انتقادها علیه الفائق و محتواهای تازه، دعوای زرگری است. اینکه چرا این کتاب یا این محتوا جایگزین شده و چرا آن کتاب جایگزین نشده، شبیه اختلاف بر سر عنب و انگور است. به عنوان مثال، تا کنون نقدهای عالمانه برای الفائق ندیده‌ایم. اگر کسی واقعا این محتوا را ضعیف می‌داند، آن را عالمانه نقد کند نه اینکه به صورت کلی و سربسته بگوید این کتابها فایده ندارند یا ضعیف هستند؛ اثبات کند که محتوای خودش بهتر است و معیارهای کتاب جایگزین را دارد. 5⃣ الفائق، یک نمونه موفق تغییر و اصلاح است. این کتاب در مدت کوتاهی بین اساتید حوزه جای خودش را باز کرده و بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید آن را تدریس و بحث کرده‌اند. از سویی استقبال خوب طلاب از این کتاب، تأیید دیگری برای کتاب است. طلابی که الفائق خوانده‌اند، اکنون نسبت به اجتهاد وضع بهتری دارند. بنابراین کسانی که بدون نقد عالمانه، علیه این کتابها سیاه‌نمایی می‌کنند، در واقع خودشان را منزوی می‌کنند. 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: روند طولانی اعطای مدارک تحصیلی 💬 محمد: سلام و درود یکی از اشکلات مرکز مدیریت، زمان‌بر بودن فرایند صدور مدرک تحصیلی سطوح مختلف است. این فرایند بطور استاندارد در دانشگاه و موسسات عالی یک هفته است در حالی که در حوزه علمیه یک تا دو ماه طول میکشد!؟ با این زمان طولانی که توجیه اداری ندارد، در موارد زیادی سرنوشت طلاب در فرصتهای استخدامها عوض می‌شود و این فرصت یا از دست می‌رود یا یکسال به تأخیر می‌افتد. ضمن تشکر از انتشار مطالب و مشکلات طلاب خواهشمندم این مطلب نیز منتشر گردد بلکه مسئولین حوزوی چاره‌ای بیندیشند. @Manahejj
💳 برای کمک نقدی به این پویش می توانید از لینک پرداخت زیر استفاده فرمایید. ♻️ برای مشارکت در ثواب این پویش لطفا ابتدا تصویر فوق را در واتس آپ یا اینستگرام خود استوری کنید و سپس لینک پرداخت زیر را در استوری بعدی قرار دهید. لینک پرداخت فوری: https://bkh.ir/ghadir-feeding لینک عضویت در کانال بنیاد خیرین: https://eitaa.com/joinchat/378994842C5e3bb2bcd7
🌀 انتصاب سه تن از فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید 📝 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد 🔸️ با توجه به پایان یافتن دوره شش ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. @Manahejj
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
سامانهٔ «شمع» رونمایی شد. ــــــــــــــــــــــــ سامانهٔ «شمع» با حضور معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات و مدیرکل اداره امور مبلغین کشور رونمایی شد. ــــــــــــــــــــــــ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جنتی، مدیر كل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، هدف از طراحی و راه‌اندازی این سامانه را ساماندهی، هوشمندسازی و تسهیل‌‌گری جریان تبلیغ در کشور دانست و گفت: این سامانه از سه ضلع مبلغان، مردم و کارشناسان تبلیغات اسلامی در شهرستان‌های کشور تشکیل شده و هر ضلعِ آن خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. ــــــــــــــــــــــــ شرح کامل خبر خبرگزاری نهضت: nehzat.ir/000184 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/xbNVz خبرگزاری رسا: rasanews.ir/002zyB ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh