eitaa logo
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
4.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3هزار ویدیو
8 فایل
📢 کانال رسمی کارگروه مطالعاتی و پژوهشی کشاورزی و امنیت غذایی جنبش مصاف 🔹امنیت غذایی پایدار 🔹پیشرفت کشاورزی 🔹احیای منابع طبیعی از تبادل و تبلیغ معذوریم ارتباط با ما 👇 my.masaf.ir/r/eitaa ایمیل 👇 💻 @masaf.ir" rel="nofollow" target="_blank">foods@masaf.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شدت باران موسمی ۱۴ تیرماه در محدوده سد ماشکید مهرستان - سیستان وبلوچستان 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕️ تجارب تلخ جهانی از نا‌امنی غذایی و قحطی‌ها 🔹 های بزرگ در قرن نوزدهم و بیستم بدون توجه به واقعیت‌های مرتبط با نظام قدرت، سوءتغذیه و قحطی قابل فهم نیست و بی‌توجه به این عوامل نمی‌توان مانع آن شد. به‌طور مثال نقش را در نظر بگیرید. چنانکه رِیف نوشته است، «در حالی که قحطی در زمان صلح نیز به چشم می‌خورد، جنگ‌های بزرگ اغلب در شرایط قحطی روی داده‌اند». 🔹 در جنگ جهانی دوم، چیزی میان ٥۰ تا ٧٢ میلیون نفر از دنیا رفته‌اند. از این میان، حدود ٢۰ میلیون مرگ در اثر گرسنگی بوده و نیمی از آن‌ها در اتحاد جماهیر روی داده است. 🔹 در سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ میلادی، سیصد هزار نفر از جمعیت ٧.٥ میلیون نفری یونان در نتیجۀ غارت کشور توسط آلمان و همچنین محاصره دریایی بریتانیا از گرسنگی تلف شدند. آخرین قحطی بزرگ در جنگ جهانی دوم نیز، در خلال سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ در بخش‌هایی از هلندِ تحتِ اشغالِ آلمان روی داده است. 🔹 برویم به سال‌های قبل‌تر؛ قحطی بزرگ ایرلند در سال‌های ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۰ و قحطی بزرگ در بنگال میان سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۴ هر دو نتیجۀ حکمرانیِ نامناسب و ظالمانه بوده است. 🔹قحطیِ بزرگ در اتحاد جماهیر شوروی، تحت حاکمیت لنین و در زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ روی داد، در حالی که قحطی در اوکراینِ سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳، نتیجۀ مستقیم سیاست‌های سوسیالیستیِ استالین بود. 🔹 قحطی بزرگ در چین، میان سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ نیز که بر اساس توصیف ریِف «احتمالاً مرگبارترین واقعه در تاریخ بشر بوده است» در اثر برنامۀ مائو برای به وجود آمد. 🔹قحطی خانمان سوز در ایران را نیز نمی توان از قلم انداخت که در خلال جنگ جهانی اول به وقوع پیوست و در آن حدود نیمی از جمعیت ایران بالغ بر 10 میلیون نفر جان خود را از دست دادند ♦️باید این واقعیت را پذیرفت که به مثابه یک هست و درصورت تولیدات غذایی یک دولت به دولتهای ثالث هر لحظه ممکن است امنیت ملی کشور وابسته تهدید گردد. تمام این مواردِ قحطی و گرسنگیِ فراگیر، نتیجۀ کاربرد سیاستگذاری ناصحیح کشاورزی و عدم توجه به مسئله خودکفایی در تولید محصولات اساسی هرکشور بوده است به طوریکه سیاستمداران اتحادیه اروپا را برآن داشت که بعد از جنگ جهانی دوم با گسترده از تولیدات محصولات اساسی به خودکفایی دست یابند تا بار دیگر امنیت ملی آن ها تهدید نشود. 📢 کانال واحد امنیت غذایی موسسه مصاف 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAEMLE1NBxE6ePIdZTQ
⭕ وزارت جهاد کشاورزی اسب پیشکشی نیست! 🔹️ بخش کشاورزی در تمام کشورهای جهان از منظر امنیت غذایی، استقلال سیاسی، توسعه صادرات، اشتغال زایی و ... بسیار مهم بوده و بخش اعظمی از مردم از طریق آن امرار معاش می‌کنند. 🔹️در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون نفر در طول زنجیره کشاورزی در حال انتفاع می‌باشند که نسبت قابل توجهی از جمعیت ما را شامل شده و نیاز به توجهی خاص از سوی دولت دارد. 🔹️این بخش از اقتصاد در سال‌های پیشین که سایر بخش ها رشدی منفی را تجربه کرده اند دارای رشد بالای ۳ درصد بوده است که پتانسیل بالای این بخش و مهم بودن مدیریت این وزارتخانه را اثبات می‌کند. 🔹️وزارت کشاورزی در تمامی دولت‌های پیش و پس از انقلاب مورد به عنوان یک موتور پیشران اقتصاد مورد توجه فرار نگرفته است. لذا این وزارتخانه جهت رسیدن به بهره‌وری حداکثری نیاز دارد تا به شکلی موثر در صدد رفع مشکلات برآید.این مشکلات به شرح زیر می‌باشند : ▪️فساد رانتی ▪️ تعارض منافع مدیران ▪️ارزپاشی رانتی برای واردات کالاهای اساسی ▪️مدیریت غیر بهره‌ور آب ▪️بهره‌وری پایین کل بخش کشاورزی ▪️نرخ پایین خرید‌های تضمینی ▪️نسیه خریدن کالای کشاورز توسط دولت ▪️افزایش سن کشاورزان و عدم توجه وزارت جهاد برای تحدید نسل کشاورزان ▪️عدم ورود فانوری به مزارع ▪️عدم وجود برنامه برای فعالسازی زمین‌های معطل 🔹️در حال حاضر که زمزمه‌‌هایی مبنی بر احتمال تصدی وزارت جهاد کشاورزی توسط دکتر سعید محمد وجود دارد، باید چند نکته را مد نظر قرار داد: در عین حال که در مورد انقلابی بود و خوش فکر بودن ایشان شکی نیست و لیاقت ایشان در زمینه‌های مدیریتی پروژه‌های کلان عمرانی و صنعتی زبانزد عام و خاص است، با این‌ وجود نباید جوان گرایی را فدای تجربه پایین تخصصی و امنیت غذایی را فدای سیاست زدگی کرد. 🔹️ از آنجایی که تجربه دکتر سعید محمد در بخش کشاورزی تنها خلاصه به هلدینگ کشاورزی اواخر دوره مدیریت ایشان بوده است لذا احتمال قوی بر این است که با توجه به عدم شناخت کافی فضای حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی، عدم تخصص اکثریت تیم نزدیکان ایشان بر این بخش و همچنین تفکرات مخرب این تیم بر بخش کشاورزی در دوره تصدی قرارگاه خاتم النبیا (ص) در زمان دکتر محمد، بیم آن می‌رود که بدنه اصلی این وزارتخانه به ایشان همراهی نکرده و اوضاع وخیم فعلی به حد فروپاشی برسد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
‍‍⭕️ چرا سازمان محیط‌زیست از ارائه سند تعهدات ملی در "توافقنامه پاریس" واهمه دارد؟ 🔹پس از تصویب موافقتنامه تغییر اقلیم پاریس در آبان ماه ۹۵ در مجلس شورای اسلامی، این توافقنامه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد اما این شورا در بررسی‌های خود، دو ایراد شکلی به این موافقتنامه گرفت؛ مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان، ارائه نشدن "پیوست توافق پاریس" تحت عنوان سند تعهدات ملی (NDC) بود (تصویر ضمیمه). 🖋سند تعهدات ملی (NDC) چیست؟ 🔹سند تعهدات ملی (NDC) در واقع نشان‌دهنده راهبرد هر کشوری در عمل به توافق پاریس برای کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای یا همان منابع انرژی مانند نفت و گاز است؛ از سوی دیگر، سند تعهدات ملی شامل منابع مالی اجرای این تعهدات و نیز چگونگی اجرای تعهدات هر کشوری است. الزام به اجرای مفاد سند NDC در بندهای مختلف توافق پاریس از جمله بند ۲، ماده چهار مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹4-2. Each Party shall prepare, communicate and maintain successive nationallydeterminedcontributions that it intends to achieve. Parties shall pursue domestic mitigation measures, with the aim of achieving the objectives of such contributions. بر اساس بند فوق، کشورها باید سند مشارکت ملی (NDC) خود را ابتدا آماده (shall prepare) و سپس اجرا (shall pursue) کنند؛ از سوی دیگر استفاده از کلمه shall که از منظر حقوقی بار دستوری و الزام‌آور بودن دارد، نشان‌دهنده لازم‌الاجرا بودن تعهدات مندرج در این سند است. 🖋لزوم ارائه سند تعهدات ملی (NDC) در قالب لایحه به مجلس به‌دلیل الزام‌آوربودن 🔹سازمان محیط‌ زیست در ابتدا وجود پیوست در موافقتنامه پاریس و نیز الزام‌آور بودن آن را انکار می‌کرد اما بررسی متن توافق مانند بند ۲ ماده ۴ که در بالا آورده شد و نیز اظهارات کارشناسان این استدلال را غیرقابل‌ پذیرش کرد. در همین راستا، خانم دکتر اعظم امینی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: «شاخص‌هایی که درباره میزان الزام‌آوری مفاد موافقت‌نامه وجود دارد برخی سخت و الزام‌آور بوده و نحوه اجرایی شدن برخی از آن مشخص‌ شده است.» 🔹از سوی دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی که درباره توافق پاریس منتشر کرد (شماره مسلسل ۲۵۰۱۵۰۷۲) آن را تأیید می‌کند: «برنامه اقدام ملی، بعد از تصویب موافقت‌نامه پاریس، جزء ماهوی تعهدات کشورها تلقی خواهد شد و به تعهدی بین‌المللی تبدیل می‌شود لذا از این منظر باید به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.». در طرف دیگر ماجرا، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز گفت: «از آنجاکه تعهدات فعلی ما در موافقت‌نامه پاریس طی سال‌های پیش‌ِرو برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند باید در مجلس بررسی شود و مورد تأیید قرار گیرد؛ این مسئله تنها در مورد این موافقت‌نامه نیست بلکه هر موافقت‌نامه‌ای که مستلزم ایجاد بار مالی است باید این روند را طی کند.» 🔹بعد از کش‌وقوس فراوان، نهایتاً در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی در مورد توافق پاریس که در ۹ بهمن‌ ماه سال ۹۷ با حضور رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، سازمان محیط زیست، موظف به ارائه سند تعهدات ملی (NDC) ایران در موافقت‌نامه پاریس در مدت ۱۰ روز به مجلس شد. شمس‌الله شریعت‌نژاد؛ دبیر کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه این جلسه گفت: «در این جلسه، مقرر شد سازمان محیط زیست طی ۱۰ روز آینده با مشورت دستگاه‌های مختلف، تعهداتی را که ایران در قالب برنامه مشارکت ملی (NDC) می‌تواند ارائه دهد تنظیم کند و برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا توانایی کشور در اجرای این تعهدات را ارزیابی کند.» ‼️اکنون اما با گذشت قریب به ۱۰ ماه از فرصت ۱۰ روزه مجلس به سازمان محیط زیست، هنوز این سازمان اقدامی در راستای ارائه سند تعهدات ملی به مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه انجام نداده است؛ در واقع سازمان محیط زیست در این مدت از اجرای قانون سر باز زده است؛ حال باید دید این عدم تمکین به قانون از سوی سازمان محیط زیست تا چه‌زمانی ادامه می‌یابد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ کارخانه ساخت پهپاد کشاورزی در ارومیه 🔹️آقای محمود سپهرفر مدیر سازمان‌ جهاد کشاورزی ارومیه از تولید پهپاد‌های کشاورزی ساخت داخل و برگزاری کارگاه آموزشی کار با پهپاد کشاورزی خبر داد. 🔹️ پهپاد‌های کشاورزی قادرند با مصرف ۱ لیتر سم به علاوه ۱۰ لیتر آب در ۱۰ دقیقه یک هکتار از مزرعه را سمپاشی کنند. میزان آب مصرفی در روش سنتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر است. 🔹️ از مزایای پهپاد کشاورزی در مقایسه با روش‌های سنتی می‌توان به پخش شدن یکسان سم در سطح مزرعه، کاهش مصرف آب و سم، عدم تخریب محصول زیر چرخ تراکتور و عدم نیاز به ورود کشاورز به داخل زمین است. 🔹️ لازم به ذکر است پهپاد‌های کشاورزی ساخت داخل ۵۰ درصد از نمونه‌های خارجی ارزانتر بوده و در دوبخش پایش مزرعه و سمپاشی فعالیت می‌کنند. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ از سر باز کردن به سبک وزارت جهاد کشاورزی 🔹️سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها بعد از وعده تامین نهاده، حواله ای به دامدار می‌دهد که به ازای هر دام تنها ۲.۵ کیلوگرم کنسانتره و یک کیلوگرم جو با نرخ دولتی فروخته خواهد شد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ انرژی متنفر از محیط زیست 🔹️ امروزه بحث زیادی در مورد انرژی‌های تجدید پذیر باد و خورشیدی در جهان و کشور ما وجود دارد. این انرژی‌ها به دلیل اینکه به ظاهر CO2 کمتری وارد جو می‌کنند طرفداران‌ زیادی دارند ولی آیا مساله فقط کربن است؟ 🔹️حفاظت از محیط زیست عملا مجموعی از عوامل را دربر می‌گیرد، این عوامل ممکن است سطح اشغال شده زمین برای احداث نیروگاه، نیاز به عناصر مضر و ... را شامل می‌شود. 🔹️جالب است بدانید عمر نیروگاه‌های اتمی حدود ۸۰ سال و عمر نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در حدود ۲۰ سال است که جای تفکر دارد. 🔹️ جالب است بدانید بسیاری از مواد مورد استفاده در ساخت پنل‌های خورشیدی از مواد مضری نظیر گالیوم، لیتیوم و... نیازمند مراحل استخراج فوق العاده آسیب‌رسان به محیط زیست هستند. در واقع اگر کلیّت آسیب‌‌رسانی منابع مورد استفاده، فضای اشغال شده برای تولید هر واحد از برق و عمر را در نیروگاه‌های خورشیدی در نظر بگیریم آسیب نیروگاه‌های خورشیدی از انواع معمول به محیط زیست بیشتر است. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سمپاشی وسیع با تکنولوژی توربوفن 🔹️ سمپاشی مزارع با روش‌های نوین بدون ورود تراکتور به داخل زمین باعث کمتر شدن فضای پرت موردنیاز برای چرخ‌های تراکتور است. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کنترل و پایش آفات بدون سم 🔹️تکنولوژی به کمک کنترل آفت آمده است و اینبار بجای سمپاشی و از بین بردن تمام حشرات مفید و مضر برای محصول، می‌توان با هورمون‌ها حشرات مضر را جذب کرد و به دام انداخت. 🔹️ این دستگاه علاوه بر از بین بردن آفات ، با پایش وضعیت آفات در زمین به کشاورز در انتخاب بهترین نقطه برای قرارگیری دستگاه کمک خواهد کرد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کنترل هوشمند علف‌های هرز 🔹️ این ربات با هوش مصنوعی خود علف‌های هرز را شناسایی کرده و با ابزار فیزیکی و محلول‌های علف کش به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد. 🔹️این ربات با داشتن پنل‌های خورشیدی توانایی ۱۲ ساعت کار بدون شارژ مجدد را دارد. دنیا_چه_خبر 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فریاد دامدار در گوش وزارت جهاد کشاورزی 🔹️ دامداری که دام خود را به دلیل عدم صرف اقتصادی جلوی سازمان جهاد کشاورزی سربرید دنبال گوش شنوایی برای مشکل تامین خوراک دام خود می‌گردد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داستان مرغ بریان و زنجیره تامین مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 🔹️ فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاستکو که از فروشگاه‌های تخفیف محور در آمریکا است، یکی از ارزان‌ترین مرغ‌های بریان را در کل کشور به مشتریان ارائه می‌دهد، ولی این مرغ سودی برای فروشگاه ندارد. 🔹️ تلاش‌های این فروشگاه زنجیره‌ای برای شکستن انحصار دو شرکت تولید کننده مرغ و تکمیل زنجیره تولید تا مصرف در ایالات متحده که در نهایت به نفع مصرف کننده‌ می‌باشد را ببینید. همچنین اوضاع نمایندگی‌های تولید مرغ در این شرکت‌ها قابل توجه و جذاب است. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آبادانی در دل بیابان 🔹️دولت امارات نسبت به ایجاد ۴۰۰ مزرعه کشت ترکیبی در این کشور اقدام کرده است. 🔹️این در این مزارع پرورش همزمان دام، طیور، آبزیان و گیاهان صورت می‌گیرد. 🔹️با توجه به بهره‌گیری از کود تولیدی در این مزارع تولید خرما از نخیلات این مزرعه به ۳ برابر حد معمول رسیده است. 🔹️ در این پروژه کاشت گیاهان زراعی مقاوم به آب شور نیز صورت می‌گیرد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
‍‍⭕️ چرا سازمان محیط‌زیست از ارائه سند تعهدات ملی در "توافقنامه پاریس" واهمه دارد؟ 🔹پس از تصویب موافقتنامه تغییر اقلیم پاریس در آبان ماه ۹۵ در مجلس شورای اسلامی، این توافقنامه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد اما این شورا در بررسی‌های خود، دو ایراد شکلی به این موافقتنامه گرفت؛ مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان، ارائه نشدن "پیوست توافق پاریس" تحت عنوان سند تعهدات ملی (NDC) بود (تصویر ضمیمه). 🖋سند تعهدات ملی (NDC) چیست؟ 🔹سند تعهدات ملی (NDC) در واقع نشان‌دهنده راهبرد هر کشوری در عمل به توافق پاریس برای کاستن از تولید گازهای گلخانه‌ای یا همان منابع انرژی مانند نفت و گاز است؛ از سوی دیگر، سند تعهدات ملی شامل منابع مالی اجرای این تعهدات و نیز چگونگی اجرای تعهدات هر کشوری است. الزام به اجرای مفاد سند NDC در بندهای مختلف توافق پاریس از جمله بند ۲، ماده چهار مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹4-2. Each Party shall prepare, communicate and maintain successive nationallydeterminedcontributions that it intends to achieve. Parties shall pursue domestic mitigation measures, with the aim of achieving the objectives of such contributions. بر اساس بند فوق، کشورها باید سند مشارکت ملی (NDC) خود را ابتدا آماده (shall prepare) و سپس اجرا (shall pursue) کنند؛ از سوی دیگر استفاده از کلمه shall که از منظر حقوقی بار دستوری و الزام‌آور بودن دارد، نشان‌دهنده لازم‌الاجرا بودن تعهدات مندرج در این سند است. 🖋لزوم ارائه سند تعهدات ملی (NDC) در قالب لایحه به مجلس به‌دلیل الزام‌آوربودن 🔹سازمان محیط‌ زیست در ابتدا وجود پیوست در موافقتنامه پاریس و نیز الزام‌آور بودن آن را انکار می‌کرد اما بررسی متن توافق مانند بند ۲ ماده ۴ که در بالا آورده شد و نیز اظهارات کارشناسان این استدلال را غیرقابل‌ پذیرش کرد. در همین راستا، خانم دکتر اعظم امینی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: «شاخص‌هایی که درباره میزان الزام‌آوری مفاد موافقت‌نامه وجود دارد برخی سخت و الزام‌آور بوده و نحوه اجرایی شدن برخی از آن مشخص‌ شده است.» 🔹از سوی دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی که درباره توافق پاریس منتشر کرد (شماره مسلسل ۲۵۰۱۵۰۷۲) آن را تأیید می‌کند: «برنامه اقدام ملی، بعد از تصویب موافقت‌نامه پاریس، جزء ماهوی تعهدات کشورها تلقی خواهد شد و به تعهدی بین‌المللی تبدیل می‌شود لذا از این منظر باید به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.». در طرف دیگر ماجرا، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز گفت: «از آنجاکه تعهدات فعلی ما در موافقت‌نامه پاریس طی سال‌های پیش‌ِرو برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند باید در مجلس بررسی شود و مورد تأیید قرار گیرد؛ این مسئله تنها در مورد این موافقت‌نامه نیست بلکه هر موافقت‌نامه‌ای که مستلزم ایجاد بار مالی است باید این روند را طی کند.» 🔹بعد از کش‌وقوس فراوان، نهایتاً در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی در مورد توافق پاریس که در ۹ بهمن‌ ماه سال ۹۷ با حضور رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، سازمان محیط زیست، موظف به ارائه سند تعهدات ملی (NDC) ایران در موافقت‌نامه پاریس در مدت ۱۰ روز به مجلس شد. شمس‌الله شریعت‌نژاد؛ دبیر کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه این جلسه گفت: «در این جلسه، مقرر شد سازمان محیط زیست طی ۱۰ روز آینده با مشورت دستگاه‌های مختلف، تعهداتی را که ایران در قالب برنامه مشارکت ملی (NDC) می‌تواند ارائه دهد تنظیم کند و برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا توانایی کشور در اجرای این تعهدات را ارزیابی کند.» ‼️اکنون اما با گذشت قریب به ۱۰ ماه از فرصت ۱۰ روزه مجلس به سازمان محیط زیست، هنوز این سازمان اقدامی در راستای ارائه سند تعهدات ملی به مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه انجام نداده است؛ در واقع سازمان محیط زیست در این مدت از اجرای قانون سر باز زده است؛ حال باید دید این عدم تمکین به قانون از سوی سازمان محیط زیست تا چه‌زمانی ادامه می‌یابد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ وزارت جهاد کشاورزی اسب پیشکشی نیست! 🔹️ بخش کشاورزی در تمام کشورهای جهان از منظر امنیت غذایی، استقلال سیاسی، توسعه صادرات، اشتغال زایی و ... بسیار مهم بوده و بخش اعظمی از مردم از طریق آن امرار معاش می‌کنند. 🔹️در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون نفر در طول زنجیره کشاورزی در حال انتفاع می‌باشند که نسبت قابل توجهی از جمعیت ما را شامل شده و نیاز به توجهی خاص از سوی دولت دارد. 🔹️این بخش از اقتصاد در سال‌های پیشین که سایر بخش ها رشدی منفی را تجربه کرده اند دارای رشد بالای ۳ درصد بوده است که پتانسیل بالای این بخش و مهم بودن مدیریت این وزارتخانه را اثبات می‌کند. 🔹️وزارت کشاورزی در تمامی دولت‌های پیش و پس از انقلاب مورد به عنوان یک موتور پیشران اقتصاد مورد توجه فرار نگرفته است. لذا این وزارتخانه جهت رسیدن به بهره‌وری حداکثری نیاز دارد تا به شکلی موثر در صدد رفع مشکلات برآید.این مشکلات به شرح زیر می‌باشند : ▪️فساد رانتی ▪️ تعارض منافع مدیران ▪️ارزپاشی رانتی برای واردات کالاهای اساسی ▪️مدیریت غیر بهره‌ور آب ▪️بهره‌وری پایین کل بخش کشاورزی ▪️نرخ پایین خرید‌های تضمینی ▪️نسیه خریدن کالای کشاورز توسط دولت ▪️افزایش سن کشاورزان و عدم توجه وزارت جهاد برای تحدید نسل کشاورزان ▪️عدم ورود فناوری به مزارع ▪️عدم وجود برنامه برای فعالسازی زمین‌های معطل 🔹️در حال حاضر که زمزمه‌‌هایی مبنی بر احتمال تصدی وزارت جهاد کشاورزی توسط دکتر سعید محمد وجود دارد، باید چند نکته را مد نظر قرار داد: در عین حال که در مورد انقلابی و خوش فکر بودن ایشان شکی نیست و لیاقت ایشان در زمینه‌های مدیریتی پروژه‌های کلان عمرانی و صنعتی زبانزد عام و خاص است، با این‌ وجود نباید جوان گرایی را فدای تجربه پایین تخصصی و امنیت غذایی را فدای سیاست زدگی کرد. 🔹️ از آنجایی که تجربه دکتر سعید محمد در بخش کشاورزی تنها خلاصه به هلدینگ کشاورزی اواخر دوره مدیریت ایشان بوده است لذا احتمال قوی بر این است که با توجه به عدم شناخت کافی فضای حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی، عدم تخصص اکثریت تیم نزدیکان ایشان بر این بخش و همچنین تفکرات مخرب این تیم بر بخش کشاورزی در دوره تصدی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در زمان دکتر محمد، بیم آن می‌رود که بدنه اصلی این وزارتخانه به ایشان همراهی نکرده و اوضاع وخیم فعلی به حد فروپاشی برسد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕️ تجارب تلخ جهانی از نا‌امنی غذایی و قحطی‌ها 🔹 های بزرگ در قرن نوزدهم و بیستم بدون توجه به واقعیت‌های مرتبط با نظام قدرت، سوءتغذیه و قحطی قابل فهم نیست و بی‌توجه به این عوامل نمی‌توان مانع آن شد. به‌طور مثال نقش را در نظر بگیرید. چنانکه رِیف نوشته است، «در حالی که قحطی در زمان صلح نیز به چشم می‌خورد، جنگ‌های بزرگ اغلب در شرایط قحطی روی داده‌اند». 🔹 در جنگ جهانی دوم، چیزی میان ٥۰ تا ٧٢ میلیون نفر از دنیا رفته‌اند. از این میان، حدود ٢۰ میلیون مرگ در اثر گرسنگی بوده و نیمی از آن‌ها در اتحاد جماهیر روی داده است. 🔹 در سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ میلادی، سیصد هزار نفر از جمعیت ٧.٥ میلیون نفری یونان در نتیجۀ غارت کشور توسط آلمان و همچنین محاصره دریایی بریتانیا از گرسنگی تلف شدند. آخرین قحطی بزرگ در جنگ جهانی دوم نیز، در خلال سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ در بخش‌هایی از هلندِ تحتِ اشغالِ آلمان روی داده است. 🔹 برویم به سال‌های قبل‌تر؛ قحطی بزرگ ایرلند در سال‌های ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۰ و قحطی بزرگ در بنگال میان سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۴ هر دو نتیجۀ حکمرانیِ نامناسب و ظالمانه بوده است. 🔹قحطیِ بزرگ در اتحاد جماهیر شوروی، تحت حاکمیت لنین و در زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ روی داد، در حالی که قحطی در اوکراینِ سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳، نتیجۀ مستقیم سیاست‌های سوسیالیستیِ استالین بود. 🔹 قحطی بزرگ در چین، میان سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ نیز که بر اساس توصیف ریِف «احتمالاً مرگبارترین واقعه در تاریخ بشر بوده است» در اثر برنامۀ مائو برای به وجود آمد. 🔹قحطی خانمان سوز در ایران را نیز نمی توان از قلم انداخت که در خلال جنگ جهانی اول به وقوع پیوست و در آن حدود نیمی از جمعیت ایران بالغ بر 10 میلیون نفر جان خود را از دست دادند ♦️باید این واقعیت را پذیرفت که به مثابه یک هست و درصورت تولیدات غذایی یک دولت به دولتهای ثالث هر لحظه ممکن است امنیت ملی کشور وابسته تهدید گردد. تمام این مواردِ قحطی و گرسنگیِ فراگیر، نتیجۀ کاربرد سیاستگذاری ناصحیح کشاورزی و عدم توجه به مسئله خودکفایی در تولید محصولات اساسی هرکشور بوده است به طوریکه سیاستمداران اتحادیه اروپا را برآن داشت که بعد از جنگ جهانی دوم با گسترده از تولیدات محصولات اساسی به خودکفایی دست یابند تا بار دیگر امنیت ملی آن ها تهدید نشود. 📢 کانال واحد امنیت غذایی موسسه مصاف 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAEMLE1NBxE6ePIdZTQ
‍⭕️ کم‌توجهی به ظرفیت‌های کشت دیم؛ خطایی راهبردی در حوزه امنیت غذایی 📅 تاریخ انتشار اولیه: ۷ مرداد ۱۳۹۶ 🔹تامین امنیت غذایی پایدار به عنوان یکی از ارکان مهم امنیت ملی، نیازمند برنامه‌ریزی هوشمندانه و تدوین راهبردهای واقع‌بینانه می‌باشد و نگرش سطحی به این مساله در بلندمدت موجب بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. متاسفانه با وجود فهم کافی از اهمیت امنیت غذایی و با وجود منابع پایه و ظرفیت‌های انسانی کافی برای تحقق این امر، در مساله امنیت غذایی و خودکفائی پایدار در محصولات غذایی به ویژه در محصولات اساسی، همواره با فراز و فرودهای فراوانی مواجه بوده‌ایم، هر چند در این امر مولفه‌های متعددی تاثیرگذار بوده است، اما به اعتقاد نگارنده بخش اعظمی از مشکلات حوزه امنیت غذایی به نبود راهبردهای صحیح در بخش‌های مختلف آن از جمله بخش تحقیقات، تولید و بازاریابی بر می‌گردد، در این نوشتار به وضعیت کلان بخش تولید و راهبردهای کلان کشور در این زمینه پرداخته می‌شود. 🔹به طور کلی تولید محصولات کشاورزی متکی بر دو روش کشت دیم و کشت آبی می‌باشد. کشت آبی سیستمی از کشاورزی است که فرایند تولید در آن وابسته به آبیاری بوده و جهت تامین آب مورد نیاز این اراضی، وابسته به ذخایر آب­های تجدیدپذیر هستیم. مطابق با آمارهای حوزه کشاورزی، رویکردهای کلان وزارت جهاد کشاورزی بیشتر بر توسعه کشت آبی متمرکز بوده است، این در حالی است که با توجه به سوءمدیریت‌های موجود، سطح ذخایر آب‌های تجدیدپذیر همواره روند نزولی داشته است!! 🔹روش دیگر در تولید محصولات کشاورزی، روش کشت دیم می‌باشد که متاسفانه توجه چندانی به آن صورت نگرفته و برخلاف ماهیت و اهمیت ذاتی چنین حوزه‌ای، هم اکنون جایگاه فراخوری در امنیت غذایی کشور ندارد. عمده اهمیت کشت دیم به این دلیل است که در ابن نوع از کشت، رشد و تولید محصول متکی بر بارندگی‌ها و رطوبت ذخیره شده در خاک بوده و نیازی به انجام آبیاری و استفاده از ذخایر آب‌های تجدیدپذیر ندارد. این مزیت با توجه به شرایط اقلیمی و ذخایر آب‌های تجدیدپذیر کشور یک مزیت کلیدی محسوب می‌گردد. 🔹 در واقع با توسعه کشت دیم بدون هیچ‌گونه مصرف اضافی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور، ظرفیت‌های تولید غذا افزایش خواهد یافت. با این وجود هر ساله شاهد کاهش سطح کشت دیم کشور هستیم که این مساله به علت عدم توجه و تامین نیازهای این حوزه می‌باشد. مطابق بررسی‌ها در سطح جهانی نیز اکثر کشورها به ویژه کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی، جهت تامین امنیت غذایی پایدار، بیشتر بر روی کشت دیم متمرکز هستند تا کشت آبی! چراکه توسعه کشت دیم علاوه بر افزایش ظرفیت‌های تولید غذا در کشور، باعث کاهش فشار بر منابع آبی تجدیدپذیر نیز می‌شود. 🔹حال باید پرسید که با وجود اینکه منابع آبی تجدیدپذیر کشور محدود بوده و با سوء مدیریت‌ها هر ساله در معرض کاهش است چرا هدف‌گذاری و اولویت اصلی در برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی باید توسعه کشت آبی باشد نه کشت دیم؟! مهندس داوود داداشی 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAEMLE1NBxE6ePIdZTQ
⭕️ قیمت جدید شیر خام ۶۴۰۰ تومان 🔹️شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت شیر خام با ۳.۲٪ چربی را ۶۴۰۰ تومان تصویب کرد. 🔹️از دیگر مصوبات این شورا آزاد شدن صادرات دام و فرآورده های لبنی آزاد است. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕️ صنعت پرورش مرغ برزیل محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی 🇧🇷 🔹️ کیفیت و بهره‌وری بالای مرغ برزیلی باعث تبدیل شدن این کشور به بزرگترین صادرکننده مرغ شده است. این کشور، سومین تولیدکننده مرغ در جهان است که تولید آن به ۱۳.۵ میلیون تن در سال می‌رسد. از این مقدار، ۴.۲ میلیون‌ تن از آن‌ صادر می‌شود. حدود ۱.۵ درصد از GDP این کشور تنها وابسته به صنعت طیور است. 🔹️ کشور برزیل به دلیل رعایت مقررات پرورش اسلامی و ذبح حلال تبدیل به بزرگترین صادرکننده مرغ حلال در جهان شده است. 🔹️ اقلیم تحت_استوایی (sub-tropical) برزیل بهترین شرایط آب و هوایی را برای پرورش مرغ ایجاد کرده است. پرورش مرغ در این کشور در سیستم نیمه بسته با تهویه هوا، نور طبیعی روز و بدون استفاده از سیستم گرمایشی صورت می‌گیرد. مصرف انرژی در این روش پرورش ۲۵ درصد کمتر از انگلستان است. 🔹️سیستم پرورش نیمه باز علاوه بر مثبت بودن در بحث به دلیل تهویه دائمی هوا باعث کاهش بیماری‌های هوابرد در ماکیان شده است. تراکم‌ پرورش در این سیستم حدود ۱۳ درصد از کمتر از پرورش در اروپاست. این موضوعات باعث شده است تا مصرف آنتی‌بیوتیک به طور محسوسی کمتر از کشور‌های پیشرفته‌ای همچون هلند شود. 🔹️ دیگر عامل مهمی که باعث افزایش بهره‌وری در این‌ صنعت برزیلی شده است سیستم یکپارچه و متمرکز کشت تا صادرات است. در این سیستم کشاورزی، پرورش مرغ، کشتارگاه و بسته‌بندی و صادرات در یک مکان صورت می‌گیرد و باعث شده تا نیاز به حمل و نقل کاهش یافته و بهره‌وری سیستم بالاتر رود. همچنین، این سیستم پرورش و کشتارگاه شخصی تاثیر به‌سزایی در کاهش انتقال بیماری‌های ناشی از استفاده اشتراکی شده است. 🔹️از آنجایی که بیشتر تولیدکنندگان طیور در این کشور دارای کسب‌و‌کارهایی با اندازه کوچک و متوسط هستند، این صنعت در توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه روستایی برزیل نقش به سزایی داشته است. این بخش از اقتصاد برزیل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده است. 🌐https://brazilianfarmers.com/ 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕️آیا گوشت ماهی تیلاپیا مضر است؟ 🔹️تکاور محمدیان با اشاره به ارزش غذایی تیلاپیا اظهار داشت: "مهم‌ترین موضوع در زمینه گوشت این آبزی نسبت امگا ۳ به امگا ۶ آن است و این نسبت در ماهی کپور، قزل آلا سردابی، میگو، تخم ماهیان خاویاری و گوشت خاویار با تیلاپیا تفاوت زیادی ندارد و حتی این نسبت در گوشت مرغ، گوسفند و گاو از این هم کمتر است". 🔹عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: "برخی نسبت به همه چیز خوار بودن این ماهی ایراد می‌گیرند درحالی که بسیاری از ماهی‌های دیگر این چنین هستند. تغذیه فیتوفاگ (ماهی قزل) به این شکل است که کود حیوانی را به آب می‌دهند و در چرخه فتوسنتزی زیر آب این ماهی از فیتوپلنکتون‌های آزاد شده از همین کود تغذیه می‌کند و حتی ماهی کپور نیز از کود دیگر حیوانات مصرف می‌کند و وقتی به صورت تخصصی این مسئله بررسی شود متوجه می‌شویم که موضوعی عادی میان حیوانات است. " https://www.yjc.news/00Wcav 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ جهش آبزی‌پروری و توسعه پایدار روستایی برزیل با تیلاپیا 🇧🇷 🔹️صنعت پرورش ماهی برزیل سالانه حدود ۱۱٪ رشد دارد. این صنعت در سی سال گذشته از سال ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۱۷ از تولید ۳۰۰ هزار تن به ۵.۹ میلیون تن رسید. ارزش این صنعت در این سال‌ها از ۳۰۴ میلیون دلار به ۱۱ میلیارد دلار رسید. 🔹️ در حال حاضر تولید تیلاپیا در برزیل دارای یک برنامه شتاب‌دار است به طوری که میزان تولید این محصول از ۳۷۵ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۴۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسید و مقام چهارمین تولید کننده تیلاپیا را از آن خود کرد. برنامه تولید این ماهی برای سال ۲۰۲۰ حدود ۴۹۰ هزار تن بود که آمار‌های آن هنوز منتشر نشده است‌. 🔹️این کشور که در سال ۲۰۱۸ با صادرات ۱۸ هزار تن بزرگترین صادر کننده تیلاپیا در جهان شد که نشان از بالا بودن پتانسیل این صنعت در جهان دارد. 🔹جالب است بدانید نسبت مصرف خوراک به تولید گوشت در تیلاپیا بسیار بالاست و اقتصادی ترین ماهی برای پرورش محسوب می‌شود. این نسبت در تیلاپیا ۱.۴ است. یعنی تیلاپیا با مصرف ۱.۴ کیلوگرم خوراک، یک کیلوگرم وزن خروجی دارد. این مقدار در مرغ برزیل که بیشترین بهره‌وری را دارد ۱.۸ است. 🔹️ رابوبانک که یک بانک برزیلی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی و توسعه پایدار کشاورزی است اعلام کرده است که این صنعت به دلیل نیاز به سرمایه کم و تکنولوژی محدود در مزارع کوچک و متوسط حاشیه سود ۲۰٪ (دلاری) خواهد داشت که عاملی مهم در توسعه روستایی این کشور محسوب می‌گردد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
⭕ تیلاپیا چگونه آبزی پروری مصر 🇪🇬 را متحول کرد؟ 🔹 مصر در حال حاضر ششمین پرورش دهنده آبزیان و سومین تولید کننده در جهان است. صنعت آبزی پروری مصر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ سه برابر بزرگتر شده و این امر مدیون رشد انفجاری بخش پرورش تیلاپیا در این کشور است. 🔹️دولت مصر در پی افزایش سرانه مصرف ماهی در بین مردم است تا این منبع پروتئین بومی را در اختیار جمعیت ۱۰۰ میلیونی در حال رشد کشورش قرار دهد. دولت مصر برنامه‌ای مترقی برای رشد این صنعت تا سال ۲۰۳۰ تدوین کرده است. طبق تخمین سال‌های گذشته میزان تولید تیلاپیا در سال ۲۰۲۰ به ۱.۵ میلیون تن رسیده است. 🔹️ فعالیت‌های پرورش تیلاپیا در اطراف و انتهای رود نیل به خصوص در دو شهرستان دمیاط و الرشید در مصب رود نیل متمرکز شده است. 🔹️به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا دلیل رشد صنعت آبزی پروری مصر استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند خوراک اکسترود ماهی (Extruded feed)، سیستم چرخه آب، روش‌های نوین مدیریت فارم ذکر شده است. 🔹️ صنایع وابسته به ماهی مانند مراکز تولید خوراک نیز در این بخش منتفع می‌شوند. در حال حاضر ۷۰ آسیاب تولید کننده خوراک دام خصوصی در این کشور فعال هستند که ۹۰ درصد خوراک این کشور را فرآوری می‌کنند. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از خوراک این صنعت به صورت سنتی و ۱۵ تا ۲۰ درصد به شکل اکسترود تولید می‌گردد. 🖊 در حال حاضر یک تهدید صنعت آبزی‌پروری مصر را تهدید می‌کند که همان سد النهضه در اتیوپی است و می‌تواند بر میزان آب ورودی رود نیل تاثیر بگذارد. ۸۵٪ از آب ورودی نیل به مصر از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می‌گیرد و آب این رود تاثیر حیاتی بر زندگی مردم مصر، دارد. 🖊 کشور ما بیش از ۱۰ سال پیش تاکنون با سختگیری‌‌های شدید محیط زیستی کار تحقیقات پرورشی تیلاپیا را شروع کرد ولی تا این اواخر حتی اجازه پرورش در مناطق مرکزی ایران و بدور از آب‌های آزاد را نداشت. چشم انداز تولید این ماهی در حال حاضر از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ هزار تن است که بسیاری از کارشناسان معتقدند رسیدن به این رقم‌ نیازمند از بین رفتن موانع تولید از جمله قوانین غیر اصولی است که اجازه پرورش کنترل شده این ماهی را در مراکز اصلی پرورش ماهی ‌بدهد. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهندسی حرفه‌ای در آبیاری درختان با آب باران. کرمان آبان ۹۹ 🔹️ آبخیزداری راه نجات مناطق خشک از جمله اقلیم ایران است که در آن آب باران را حتما باید به درون خاک نفوذ داد ، در غیر این صورت یا تبخیر شده یا از مرز‌ها خارج می‌شود. 📢 کانال واحد امنیت غذایی موسسه مصاف 🆔 @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش حیوانات در مهار آتش‌سوزی 🔹️ وجود حیوانات در مراتع و جنگل‌ها عاملی تعیین کننده در بقای محیط زیست است، همانطور که سگ آبی با ایجاد آب‌بند‌های طبیعی با باتلاقی کردن زمین‌ها مانع گسترش آتش‌سوزی می‌شود، چرای دام در مراتع نیز با کنترل علف‌های خشک فصلی نیز مانع گسترش آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های بلوط کشورمان می‌شوند. 📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف 🆔 @masaf_foods