در گزارشی آمده است که درصد بالایی از خانم های بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می شوند، چون خانم متوجه می شود از زیبایی جسمی اش کاسته شده است و دیگر جذابیت های ۲۰ سالگی و ۲۵سالگی را از دست داده است.
طبیعی است. کسی نمی تواند مانع شود. چون تعریف این زن از خودش تعریفی صرفا #غریزی و #جسمانی است ، دچار #افسردگی می شود. اما در فرهنگ #پیشاتجدد سی چهل سالگی ِزن زمان آغاز شاه نشینی اوست؛ #مادر شده است و #حرمت دارد.
هرچه بیشتر #فرزند داشته باشد، از جنبه ی #فرهنگی بهتر است. لازم نیستبه تک تک این موضوعات و سوژه ها پرداخته شود؛ بلکه باید به منشا آن ها اندیشید.
مسئله، #تحول_ادراک_هویتی است. به لحاظ #انسان_شناختی تفکراتی مثل کرم در فضای فرهنگی ما لانه کرده است که منشا تک تک این معضلات است؛ چرا #بچه نمی آورند؟ چرا #سن_ازدواج بالا رفته است؟ چرا ابن کار و آن کار را می کنند؟
این ها ناشی از همین تحول ادراک هویتی است. معنای اعتراض بیست سی ساله به #تهاجم_فرهنگی ، #اعتراض به صدور همین گزاره هاست.
چه کسی مقصر است؟
#دانشگاه_آزاد چقدر مفصر است؟
#دانشگاه_دولتی چقدر مقصر است؟
#صداوسیما چقدر مقصر است؟
باید درباره ی هریک از این بخش ها و نهاد ها اندیشید و بررسی کرد که این ها چطور به سامان برسند.
ص۹۳ از کتاب #ماجرای_فکر_آوینی
#یامین_پور ذیل عنوان ِ " نزاع #کار و #تفریح در #سبک_زندگی_مدرن " و ذیل درس ماهیت تفکر و فرهنگ در غرب مدرن
رفته بودم #غذا _خوری ای ، غذا بخورم، غذا تموم شد، خارج شدم.، 100متری دور شده بودم که، یک لحظه متوجه شدم که تک شاخه گلی که از 5شاخه گلی که از بهشت زهراس گرفته بودم (4تاشو دادم با خادم حرم که به دختران #چادری بدهد که خوب چادر پوشیده اند).... آن یک شاخه گل که برای خودم نگه داشته بودم جا مانده در غذاخوری. در مسیر برگشت با خودم می گفتم خدا نکنه حکمتی داشته که این گل جا بماند؟ اگر حکمتی داشته حکمت اش چه بوده؟ وارد شدم گفتم این گل من جا مانده بود. خانم بدحجابی را با بچه ها و آقاشون مشاهده نمودم. گل را برداشته بودم می خواستم خارج بشوم که این خانم می گفت بیا بیرون می گم، (غذاقروش عنوان ها غذاهاشو گفت گویا خانم نپسندیده بود اما آقا نظرش مثبت بود) دم در غذاخوری بوود آقا می گفت چی میگی؟ من ناهار آن غذا را خوردم نمی تونم برخم باز.(ماه رمضان است مثلا ها ان شالله که مسافر اند) خانم اصلا اهمیتی به حرف زدن آقا نمی داد رو کرد به سمت چپ راه رفتن و دو بچه ها کنار مادرشون. یعنی به معنای واقعی کلمه ریاست حقوقی و شرعی و اخلاقی آقا در تشکیلات خانواده را در رفتار این خانم نسبت به آقا دیدم. کشک هم حساب اش نکرد. ما حدیث داریم بچه ها جلوتر از والدین حرکت نکنند و راه نروند. اما حرکت و منظره ی زشتی بود که خانم 10 قدم جلوتر داشت راه می رفت ، مرد به عنوان یک خادم و مرئوس و تابع به دنبال خانمی که او را محل نگذاشته بود .... #سبک_زندگی_مدرن #الفاجعه { #حکمت جاماندن #گل مشخص شد}
در گزارشی آمده است که درصد بالایی از خانم های بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می شوند، چون خانم متوجه می شود از زیبایی جسمی اش کاسته شده است و دیگر جذابیت های ۲۰ سالگی و ۲۵سالگی را از دست داده است.
طبیعی است. کسی نمی تواند مانع شود. چون تعریف این زن از خودش تعریفی صرفا #غریزی و #جسمانی است ، دچار #افسردگی می شود. اما در فرهنگ #پیشاتجدد سی چهل سالگی ِزن زمان آغاز شاه نشینی اوست؛ #مادر شده است و #حرمت دارد.
هرچه بیشتر #فرزند داشته باشد، از جنبه ی #فرهنگی بهتر است. لازم نیستبه تک تک این موضوعات و سوژه ها پرداخته شود؛ بلکه باید به منشا آن ها اندیشید.
مسئله، #تحول_ادراک_هویتی است. به لحاظ #انسان_شناختی تفکراتی مثل کرم در فضای فرهنگی ما لانه کرده است که منشا تک تک این معضلات است؛ چرا #بچه نمی آورند؟ چرا #سن_ازدواج بالا رفته است؟ چرا ابن کار و آن کار را می کنند؟
این ها ناشی از همین تحول ادراک هویتی است. معنای اعتراض بیست سی ساله به #تهاجم_فرهنگی ، #اعتراض به صدور همین گزاره هاست.
چه کسی مقصر است؟
#دانشگاه_آزاد چقدر مفصر است؟
#دانشگاه_دولتی چقدر مقصر است؟
#صداوسیما چقدر مقصر است؟
باید درباره ی هریک از این بخش ها و نهاد ها اندیشید و بررسی کرد که این ها چطور به سامان برسند.
ص۹۳ از کتاب #ماجرای_فکر_آوینی
#یامین_پور ذیل عنوان ِ " نزاع #کار و #تفریح در #سبک_زندگی_مدرن " و ذیل درس ماهیت تفکر و فرهنگ در غرب مدرن
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
⚡️⚡ اگر به سند 2030 و امثال آن عمل شود، به سال 2030 که برسيد، اين اتفاقی که در مدارس افتاده و آن را «فاجعه» مینامید، به امری عادی و طبیعی تبدیل خواهد شد.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«يادتان هست که يک موقعی، اگر يک دوستيابي غيرشرعی اتفاق میافتاد، همهٔ ما پشتِ دستمان را میگزيديم!
اما خب، يک مقدار که فرهنگ غرب آمد، کمکم گفتیم: «اصلاً طريق صحيح ازدواج، همين است» و گفتیم: «آقا! اول بايد با هم دوست بشوند و سالها یا ماهها باهم باشند تا اخلاقِ هم را کشف کنند»!
اين همان مدل غربی بود که تا ده سال قبلش، اَخوتُفش ميکرديم؛ اما وقتی فرهنگ و سبک زندگی غربی و لوازمش آمد، قبح آن هم ريخته شد.
⬅️ حالا هم اگر به سند 2030 و امثال آن عمل شود، به سال 2030 که برسيد، اين اتفاقی که در مدارس افتاده و آن را «فاجعه» مینامید، به امری عادی و طبیعی تبدیل خواهد شد.
اگر معنای آزادی، آزادیِ در تحريک و تهييج به شهوات است، اینها هم از لوازمش است. در غرب، از اين فجايع، هرروز هست؛ منتها قانونیاش کردند. حتی قانونِ همجنسگرايی و نظريه اکتفا درست کردند.
تحريک به شهوات، اين لوازم را هم دارد! خيال نکنيد که اگر تحريک به شهوات کرديم، بعد [میشود جلوش را گرفت. در آن صورت،] اين اتفاقات، اولِ فاجعهها خواهد بود.
من دارم هشدار میدهم که اگر فرهنگ غرب در جامعه ما گسترش پیدا کند، این اتفافاتِ فعلی، اولِ راه ماست. پنج سال ديگر، خواهند گفت: «اِی آقا، بیخودی آن معلم را گرفتند و توبیخ کردند، چون کارِ بدی نمیکرد!». اما هنوز که فرهنگ آنها حاکم نشده، ما داريم میگوييم فاجعه شد.» ۹۷/۳/۱۰
#سند_2030
☑️ @mirbaqeri
دکتر #یامین_پور در حاشیه ی کلام #شهید_آوینی ذیل عنوان ِ نزاع #کار و #تفریح در #سبک_زندگی_مدرن که رویکرد غرب یا اصالت را به کار می دهد یا لذت که باز کار می کند تا لذت ببشتری از بازی دنیا نصیب اش بشود
.
در گزارشی آمده است که درصد بالایی از خانم های بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می شوند، چون خانم متوجه می شود از #زیبایی جسمی اش کاسته شده است و دیگر #جذابیت های ۲۰ سالگی و ۲۵سالگی را از دست داده است.
طبیعی است. کسی نمی تواند مانع شود. چون تعریف این زن از خودش تعریفی صرفا #غریزی و #جسمانی است ، دچار #افسردگی می شود. اما در فرهنگ #پیشاتجدد سی چهل سالگی ِزن زمان آغاز شاه نشینی اوست؛ #مادر شده است و حرمت دارد.
هرچه بیشتر #فرزند داشته باشد، از جنبه ی #فرهنگی بهتر است. لازم نیست به تک تک این موضوعات و سوژه ها پرداخته شود؛ بلکه باید به منشا آن ها اندیشید.
مسئله، #تحول_ادراک_هویتی است. به لحاظ انسان_شناختی تفکراتی مثل کرم در فضای فرهنگی ما لانه کرده است که منشا تک تک این معضلات است؛ چرا #بچه نمی آورند؟ چرا #سن_ازدواج بالا رفته است؟ چرا این کار و آن کار را می کنند؟
این ها ناشی از همین تحول ادراک هویتی است. معنای اعتراض۲۰ و ۳۰ ساله [از جانب #رهبرانقلاب]، به #تهاجم_فرهنگی ، #اعتراض به صدور همین گزاره هاست [ از جانب غرب به داخل مملکت اسلامی ]. چه کسی مقصر است؟
#دانشگاه_آزاد چقدر مقصر است؟
#دانشگاه_دولتی چقدر مقصر است؟
#صداوسیما چقدر مقصر است؟
باید درباره ی هر یک از این بخش ها و نهاد ها اندیشید و بررسی کرد که این ها چطور به سامان برسند.
ص۹۳ از #ماجرای_فکر_آوینی
و ذیل درس ِ " ماهیت تفکر و فر
استاندارهای جامعه ی نوین ایران، مثل دارا بودن تحصیلات تکمیلی بانوان ، برمبنای مفاهیمی است که نظام توسعه به آن ها ارائه می کند نه براساس دین. یپباید دید جه نقدار از تفوری که به ما تزریق می شود، دینی و چقدرش َددینی است.
کتاب های دبی یتان #دانشگاه را که ورق بزنید ، می بینید که ابن نوع نگاه به اجتماع و رسد اجتماعی چقدر برای هنه جا افتاده است. این نگاه در حوزه جامعه شناسی توسعه ، تئوریزه هم شده است؛ یعنی اصلل مسئله پنهانی نییت.
ایت تئوری های رابج و توصیه شده است.
زماتی رسما در اسناد بالادستی توصبه شده بود که برای کم کردن موالید و کاهش #فرزندآوری باید آنوزش های عمومی مبتنی بر نقش های مدرن برای #دختران به آنها آتوزش داده شود.
ص۱۴۱
#ماجرای_فکر_آوینی
استاندارهای #جامعه_نوین_ایران، مثل دارا بودن #تحصیلات_تکمیلی_بانوان ، برمبنای مفاهیمی است که نظام توسعه به آن ها ارائه می کند نه براساس دین. باید دید چه مقدار از تفکری که به ما تزریق می شود، دینی و چقدرش غیردینی است.
کتاب های دینی #زنان_دانشگاه را که ورق بزنید ، می بینید که این نوع نگاه به اجتماع و رشد اجتماعی چقدر برای همه جا افتاده است.
این نگاه در حوزه #جامعه_شناسی_توسعه ، تئوریزه هم شده است؛ یعنی اصلا مسئله پنهانی نیست.
این تئوری های رایج و توصیه شده است.
زمانی رسما در اسناد بالادستی توصیه شده بود که برای کم کردن موالید و کاهش #فرزندآوری باید آموزش های عمومی مبتنی بر نقش های مدرن برای #دختران به آنها آموزش داده شود.
.
#ماجرای_فکر_آوینی
#یامبن_پور
@yaminpour
#شهید_آوینی
#معرفی_کتاب_خوب
#اصالت
#تحصیل_بانوان
#دختران_دانشجو
توسعه برای مصرف
.
#شهید_آوینی در مقاله ی #توسعه_برای_تمتع به مسئله #خانواده_در_جامعه_توسعه_یافته می پردازد. در مسیر_توسعه آدم هایی به وجود می آیند که فقط زنده اند و کار می کنند و خانه ی آن ها فقط در حکم #خوابگاه است، نه محل زندگی .
در جامعه ی در حال توسعه ی ایران ، #کار که معنایش عبادت و خدمت به خلق بوده است ، دگرگونی ِمعنایی می یابد و تبدیل می شود به شکنجه برای کسب درآمد. #غرب_گرایی مرضی است که بسیاری از مدیران جمهوری اسلامی به آن مبتلا شدند. #غرب_گراها که بینشان #روحانی و #انقلابی هم هست، تردیدی ندارند در اینکه همه ی کشرها باید مسیری را طی کنند که غرب طراحی کرده است. معتقدند این سرنوشت محتوم عالم است.
ص۱۳۱ #ماجرای_فکر_آوینی
#تمدن را بشر می سازد انسان ها اگر نگرش و درکشان از هستی با یکدیگر فرق داشته باشد، دنبا و تمدنی که می سازند، متفاوت خواهد بود؛ اما اراده ای در حال شکل دادن همه ی دنیا براساس رویکرد واحد است. تمدن بر مبنای توسعه ی غربی را چه کسی ساخته است؟ بی سک انسان مسلمان آن را نساخته است. درباره ی #تکنولوژی و #هنر_غربی می گویند مثل چاقویی در دست انسان است که با آن هم می توان میوه پوست کند و هم می توان آدم کشت. اگر تلقی کسی از تکنیک و هنر و تمدن غربی این باشد، ما با اک بحثی نداریم. تلقی متفکران ما هم عمومااین طور است. معتقدند تمدن غرب هم تمدنی انسانی است که با ما باید خوبی هایش را بگیریم و بدی هایش را واگذاریم؛ این حرف گفتنش ساده است ولی تحققش نیاز به تحقیق در ماهیت #مدرنیته دارد. برخی می گویند غرب منهای #نایت_کلاب ها و #روسپی_خانه ها ؛ خب #طلاق چه؟ پاسخشان این است که باید فرهنگمان را رشد دهیم تا طلاق افزایش نیابد؛ غافل از آن که طلاق از اقتضائات زندگی به شیوه ی تمدن غربی و توسعه یافته است.
وقتی مردم به شیوه ای خو کنند ، تغییرش به آسانی ممکن نیست. زمانی گفتند که دو فرزند کافی است و با تبلیغات فراوان ، ذهنیت مردم را تغییر دادند. حال به #فرزندآوری توصبه و تشویق می کنند. دولت حاضر شد[دولت دکتراحمدی نژاد] پول هم بدهد. اما چندان اثر نمی کند؛ چون مردم زندگی خودشان را در فضای فرهنگی دیگری تعریف کرده اند که سمت و سوی توسعه یافتگی دارد.
ص۱۳۶ #ماجرای_فکر_آوینی
یکی از عوامل اصلی #طلاق که بررسی های دقیق نشان می دهد این است که #زنان درک نوینی از خود پیدا کرده اند.
#دیگر خود را #مادر یا #همسر نمی بینند و حاضر به پذیرفتن #الزامات_مادری_و_همسری نیستند. بیشتر تمایل دارند همدمی برای لحظه های #عاشقانه باشند. سوال ساده ای وجود دارد که پرسیده می شود.
آیا #ازدواج و داشتن #فرزند ، آزادی_ها و #تفریحات و رها بودن زن را محدود نمی کند؟
پاسخ مثبت است. کسی که #اومانیستی و #لیبرالیستی می اندیشد و نوعی از سبک_زندگی انتخاب می کند که الزامات و محدودیت ها در آن کمتر باشد.
در مقاله توسعه برای تمتع آمده است:
بر خلاف جوامع مذهبی که #بنیاد_خانواده بر #نکاح یا #عقد_مذهبی استوار است، در غرب بنیان ِخانواده بر #لذت بنا می شود و چون از سوی دیگر هیچ اصل اخلاقی و وجدانی وجود ندارد که بشر را از تنوع طلبی و هرزه درایی باز دارد، افراد خانواده نیز لذت خود را در بیرون از خانواده و همسر خویش جست و جو می کنند و اینچنین، تنها پیوند خانوادگی نیز از هم می گسلد و خانواده از هم می پاشد. اکنون در غرب، خانواده بدین معنایی که ما اعتبار می کنیم وجود ندارد و سال هاست که بنیان ابن نوع عقد مذهبی از هم گسیخته است.
توسعه و مبانی تمدن غرب؛ مقاله توسعه برای تمتع ص۶۲
...
ص۱۳۶ از #ماجرای_فکر_آوینی
سخن درباره ی نوعی زیست به اسم زیست توسعه یافته است. در زیست توسعه یافته #لذت است که اصالت دارد. #مادر اگر فرزندان کمتر داشته باشد یا اصلا فرزند نداشته باشد ، لذت و تمتعش در دنیا بیشتر است. اگر مبنا لذت باشد ، #عقل حکم می کند که #بچه_دار نشود؛ چون با دشواری هایی همراه است؛ نُه ماه بارداری و پس از آن، نامتناسب شدن بدن و بعد هم دو سال زحمت شیر دادن و تر و خشک کردن و نگرانی های بعدی. این مادر نه میتواند به #تفریح و مسافرات برود ، نه می تواند تحصیلش را ادامه دهد و نه می تواند سر کار برود و پول درآورد.
لشری که در زندگی اش لذت اثل باشد، مسئولیت نمی پذیرد. تفاوتی بنیادی در کار است: دنبای توسعه یافته مبتنی بر رهایی و لذت است و دنیای متدین مبتنی بر #تکلیف.
ص۱۳۷ #ماجرای_فکر_آوینی
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود🔸
🌷 ما سر دو راهی هستیم، یا باید بگوییم مردم به راه حرام بروید؛ هر چه بادا باد و یا ازدواج موقت را توصیه کنیم.
بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم که نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. اگر کسی گفت ازدواج موقت نه، یعنی زنا بله. بعد آیا ما می توانیم آن شخص زناکار را اعدام یا سنگسار کنیم؟ آیا شما حاضر هستید به آن کسی که در نتیجه ی این فشار، مرتکب این عمل شد سنگ بزنید؟ اسلام هم نگفته که این شخص را سنگ بزنید! چون کسی که دستش به ازدواج دائم نمی رسد رجم (سنگسار) او صدق نمی کند و فقط باید به صد ضربه شلاق اکتفا کرد.
🌷 شما فکرش را بکنید ببینید اگر اسلام حکم شدیدی نسبت به زنا آورده و این حکم از سوی خداوند رحیم صادر شده است، آیا آن «رحیم»، بدون اجازه ازدواج موقت امکان دارد حکم به شلاق زدن زناکار بدهد؟ او این کار را نمی کند!
خداوند به آدم و حوا (علیهما السلام) فرمودند از این درخت نخورید. اما قبل از آن، به آنها فرمود: «یا آدَمُ اسکُن اَنتَ و زَوجُکَ الجَنَه ... » این باغ بهشت برای شما، از هر کجایش دلتان خواست بخورید، اما «و لا تَقرَبا هَذِه الشَّجرَه»: ولی نزدیک این درخت نشوید.
🌷 پس مطلبی که در ازدواج موقت است این است که اصل در ازدواج، ازدواج دائم است. اگر ازدواج دائم میسر نشد و انسان بین حرام و ازدواج موقت قرار گرفت باید ازدواج موقت را انتخاب کند.
🌷 اگر مجرای حلالی را ببندید، گناه باز شدن مجراهای حرام، گردنتان می افتد! فرض کنید شما دریچه ی اطمینان چیزی را ببندید. بعد یکدفعه آن چیز منفجر شود. شما می گویید من که منفجرش نکردم! خودش منفجر شد. درحالیکه این را تو بستی! اگر شما یک چوب کبریت در سوراخ دَرِ زودپز قرار دهی و یک خانواده هم دور آن نشسته باشند، بعد این زودپز منفجر شود و همه این ها کشته شوند، شما قاتل همه آنها هستید. شما می گویید من با این چوب کبریت نمی توانم کسی را بکشم؛ ولی من می گویم: بله می توانید.
🌷 شما اگر بیایید جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود.
هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند و یا خوب حمله کند، به حکم خدا جسارت کرده و چون حکم خدا ناموس خدا و محارم خداست؛ پس اگر به حکم خدا جسارت شود به خود خدا جسارت شده است.
@haerishirazi
🌺 به پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی بپیوندید 👇👇
@Chandhamsari_Ormavi
ما در جهانی علی الظاهر توسعه یافته زندگی می کنیم. در جامعه ای که مرد و زن با هم کار می کنند. زن در پی استقلال اقتصادی است. اگر از چرایی اش بپرسند پاسخ می دهد که در صورت #طلاق، باید پشتوانه ای [مالی] داشته باشد و نمی داند که استقلال اقتصادی اس احتمال طلاق را افزایش می دهد. نتیجه تحقیقاتی چنین بوده است که #زنان_شاغل ۷۰ درصد بیشتر از #زنان_خانه_دار ، طلاق داده می شوند.
دلیلش حس تحقیر شدکی ِنرد است. ((الرجال قوامون علی النساء)) استوانه ی خاته باید مرد باشد. زن باید در مسائل اقتصادی به مرد تکیه کند. اگر زن به مرد بیشتر تکیه کند ، مرد بیشتر تمایل دارد که برایش خرج کند. اما زن امروز می خواهد پول در بیاورد. نکاه حهان توسعه یافته این چنین است که زن بدون تکیه به مرد باید پول در بیاورد و به گردش و سفر برود ، خرید کند. لذت ببرد و ثاحب فرزند نشود چون دست و پا گیر لذت جویی اش می شود.
. ص ۱۴۰ #ماجرای_فکر_آوینی