eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
433 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کتاب اولویت های پژوهشی روانشناسی منتشر شد 📚کتاب اولویت‌های پژوهشی روان‌شناسی اسلامی (نیاز سنجی روان‌شناسی اسلامی) توسط جمعی از پژوهشگران روان‌شناسی اسلامی تهیه و تدوین شده است. 🔹 این اثر سعی کرده است بر حوزه روان‌شناسی با رویکرد اسلامی تمرکز کرده و نیازهای پژوهشی کاربردی و بنیادی متعددی را ارائه نماید. 🔹 اساتید و دانشجویانی که بدنبال موضوع پایان‌نامه هستند و افرادیکه دغدغه پژوهش در عرصه روان‌شناسی اسلامی دارند، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. 🔸 قیمت_پشت_جلد:۱۴۰هزار تومان 🔸 باتخفیف به دانشجویان: ۱۰۰هزار تومان 📱برای خرید میتوانید به این آیدی پیام بدهید: https://eitaa.com/Markazmoshaverehqom ☎️ تماس: 02532113627 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ شهر خانواده‌محور 🔻 گفت‌وگوی نشریه رویش اندیشه با خانم دکتر اردبیلی، مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران 🔹 مدیریت شهری خانواده‌محور یا به‌طورخاص شهر خانواده‌محور جایی است که حکمران، خانواده را به‌عنوان نهادی مجزا به رسمیت شناخته و برای آن وجاهت قانونی و تفویض اختیار قائل است و در این زمینه دست به ریل‌گذاری می‌زند تا خانواده‌ها بتوانند مسئولیت‌های شهری را بر‌عهده بگیرند. 🔹 چرا دولت مدرن ما اصلاً به‌سمت خانواده‌محوری نرفت؟ چون تقریباً هرچیزی را که خانواده داشت، از آن گرفت و آن را تهی کرد و خانواده به وضعیتی رسید که دیگر دربارۀ هیچ‌یک از امور خود قدرت تصمیم‌گیری نداشت. 🔹 حکمرانان باید سازوکاری را فراهم کنند تا بتوانند از دریچۀ فهم عمیق مردم به مسائل اجتماع نگاه کنند؛ اما ما با این رویکرد فاصلۀ زیادی داریم و خانواده درگیر مسائل خودش است و منِ مدیر هم بر مسند مدیریت می‌نشینم و مسائل ذهنی خودم را پیگیری می‌کنم که هیچ ربطی به نیازها و مسائل کف جامعه و مردم ندارد. 🔹 اصلاً مسئلۀ ما دوگانۀ خانه یا جامعه نیست و اگر بخواهیم دربارۀ زنان دوگانه‌ای شکل بدهیم، باید دوگانۀ زن منفعل و زن عامل یا زن تأثیرپذیر و زن تأثیرگذار باشد. زنی که عامل است و در همان مقام عبودیت خود می‌خواهد تکلیف خود را در قبال عالم انجام دهد، خانه و بیرون برای او فرقی ندارد، بلکه در آن لحظه باید عامل باشد و نقش‌آفرینی کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29699 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز 🔹 برگزارکننده: دانشگاه علامه طباطبایی 📅 مهلت ارسال مقالات: 31 شهریور 1401 💻 تارنمای همایش: https://pkctw.atu.ac.ir/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور 🔹 دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران: دانشگاه‌ها در همه کشورها ابزار قدرتمندی و حرکت جامعه به سوی کارآمدی تلقی می‌شوند. در یکسال اخیر با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، دانشگاه‌ها چالش‌های مختلفی را با سلامت و موفقیت پشت سر گذاشتند که یکی از آنها آموزش حضوری بود که به بهترین شکل دوباره از سر گرفته شد. 🔹 وظیفه ما برای هر چه روان‌تر آغاز شدن سال تحصیلی جدید و علی رغم همه محدودیت‌ها، وظیفه بسیار سنگینی است که همراهی نهادهای تأمین‌کننده منابع مالی و تجهیزاتی در دولت را طلب می‌کند. 🔸 دکتر علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران: سه تمرکز کانونی در حوزه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی دانشگاه‌ها داریم که شامل پایداری منابع مالی دانشگاه‌ها، حفظ نمودن کرامت اساتید با نگاه به تکریم علم و عالم و همچنین صادرات محصولات دانش‌بنیان حاصل فکر و عمل نخبگان می‌شود. 🔸 نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها را از دولت طلب کنیم بلکه باید رویکرد هزینه‌ای را به رویکرد درآمدی تبدیل کرده و سپس رویکرد درآمدی را به رویکرد سرمایه‌ای تبدیل کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29674 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از درس خارج «فقه سیاسی» آیت الله ابوالقاسم علیدوست ⬅️ نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه می‌شود، از محل بحث خارج است. ⬅️ از نتایج مهم نظریه تحقیق، قائل شدن به کارکردهای متنوع انتخابات در سطوح مختلف است تا جایی که ماهیت این پدیده را متنوع می‌کند. ⬅️ در حکومت دینی شبه‌ای که در این صورت رخ می‌نماید گزاره‌ای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. به این نحو که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟ ⬅️ ولایت عالمان عادل و عاقل، تعیین کننده چارچوب انتخاب مردم است. یعنی مردم باید در امور الناس به شخصی عاقل و عادل رأی بدهند. به این دلیل که انتخابات به گونه‌ای است که اکثریت باید از جانب اقلیت نیز تصمیم بگیرند و جواز این کار صرفا از طریق تزاحم به تصویر کشیده شده است؛ لذا مجرای انقباض است نه انبساط. ⬅️ این سخن صحیح است که ولایت برای عالمان عادل عاقل می‌باشد اما قرارگیری آنها در این منصب به دست مردم است. متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29622 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4️⃣ بانک؛ آن روی سکه 🔺تسویه بین بانکی 🔺آیا خروج پول از یک بانک ترازنامه اش را با مشکل مواجه نمی کند؟ 💢پول امروز _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 لزوم تربیت دانشجویان با توانایی حل مسأله در دانشگاه‌ها 🔰 دکتر طهرانچی در مراسم اختتامیه رویداد ملی مشق امید تاکید کرد؛ 🔹 سه مفهوم اقتصادی، اجتماعی و نوآوی مفاهیمی است که برای نقش آفرینی دانشگاه در جامعه بسیار مهم هستند. در واقع «علم، فرهنگ و فناوری» سه منظر داخلی و «اقتصادی، اجتماعی و نوآوری» سه منظر بیرونی دانشگاه است. دانشگاه باید فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه نیز داشته باشد. 🔹 قدرت حل مسأله براساس فرهنگ، علم و فناوری افراد را توانمند می‌کند. این موضوع باعث می شود تا افراد شناختی نسبت به جامعه پیدا کرده که فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه به همراه دارد. 🔹 مسائل در اجتماع درک می شود و براساس توانمندی که در دانشگاه به دست می آید، حل خواهد شد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنیم، چرا که اگر این الگو درست ترویج شود، اساساً می توانیم تعریف دانشگاه اجتماعی را دقیق بیان کنیم. 🔹 برخی از این مسائل شامل آلودگی هوا، چیدمان شهر، ترابرد در استان، کشته شدن ماهی های خلیج فارس با ضایعات و ... است که توسط دانشجویان این دانشگاه طرح و راه حل هایی برای حل آنها ارائه شده است در واقع تک تک اینها مسائلی بود که از جامعه توسط کسی که به دانش مسلح شده، استخراج شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29670 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 فراخوان مقالات همایش بین‌المللی «ابن‌عربی، میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» اعلام شد 📑 همایش بین‌المللی «محیی‌الدین ابن عربی؛ میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» در تاریخ‌ 1 و 2 اسفند 1401 توسط گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 🔸 کمیته علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا آثار پژوهشی خود را در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. همچنین مهلت ارسال چکیده مقالات تا یکم آذر 1401 می‌باشد. 🔻 محورهای همایش 🔹 میراث ابن عربی در ایران در اسیای میانه و آناطولی در خاورمیانه در شمال و غرب آفریقا در هندوستان و شرق آسیا در مغرب زمین 🔹 ابن عربی و فهم اسلام 🔹 ابن عربی و عرفان و حکمت شیعی 🔹 ابن عربی و گفتگوی ادیان و مذاهب 🔹 تاثیر ابن عربی در فلسفه و کلام اسلامی 🔹 تاثیر ابن عربی در فرهنگ و تمدن اسلامی 🔹 تعالیم ابن عربی و چالش‌های عالم معاصر 💻 سایت: http://ibnarabi.irip.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 بررسی ظرفیت‌ها و راهبرهای اربعین در دو نشست علمی 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی در همایش ملی اربعین شناسی: دید به اربعین، باید از اجتماع عزاداران به اجتماع تمدن ارتقاء یابد و نمادها و راهبری ‌های رسانه ‌ای باید به‌گونه ‌ای باشد که دید زائران را به سوی تمدن‌ خواهی سوق دهد و همچنین از فضای اجتماع عزادارانِ حاجت‌ خواه، به سمت اجتماع جستجوگرانِ خداوند رشد پیدا کند، و همینطور از صرفا اجتماع عظیم شیعی، به نمادی برای معجزه قرن بیست و یکم سوق دهد. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در نشست اربعین و آینده جهان تشیع (ظرفیت‌ها و راهبردها): در این اجتماع عظیم حسینی، آشنایی با موعود و منجی نیز انجام می شود. زیرا همگان به سوی طریق الحسین (ع) در حال حرکت هستند و این، تمرین برای حرکت به سوی ظهور منجی موعود است. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست اربعین و آینده جهان تشیع (ظرفیت‌ها و راهبردها): این مناسک نباید فقط شیعه‌محور و شیعه‌مدار باشد، باید جذب‌کننده باشد و برای آن روش و شیوه تولید کنیم تا به فرهنگ غالب تبدیل شود، مبانی و ظرفیت این کار وجود دارد ولی باید راه‌ها و روش‌های آن را بیابیم. الان در برخی کشورها دور هم جمع می‌شوند تا گوجه پرتاب کنند و یا گاوبازی کنند، ما چرا نتوانیم پدیده اربعین را آنقدر جذاب کنیم که حتی فرد کافر هم بتواند جذب آن شود؟. آنقدر فضا باید انسانی و جذاب باشد که افراد زیادی جلب شوند تا آن غایت حاصل شود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29708 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز 🔹 برگزارکننده: دانشگاه علامه طباطبایی 📅 مهلت ارسال مقالات: 31 شهریور 1401 💻 تارنمای همایش: https://pkctw.atu.ac.ir/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ریشه‌های تعارض منافع در سطوح مختلف حکمرانی 🔰 دکتر سید‌جعفر حسینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکدۀ مطالعات فناوری در گفت‌وگو با نشریه رویش اندیشه: 🔹 بحرانی که امروزه نظام حکمرانی در مسئلۀ تعارض منافع ایران پیدا کرده و به تحمیل هزینه های متعدد به کشور منجر شده، تعارض صنفی و تعارض های سازمانی با تعارض ملی و جمعی است. 🔹 اینجاست که گفته می شود حکمرانی ما باید به سمت حکمرانی فرایندی برود و تا فرایندها اصلاح نشود، خیلی از مشکلات حل نمی شود و ما خیلی وقت ها نگاه های امنیتی، فردی و اخلاقی به حکمرانی داریم؛ درحالی که باید به سمت اصلاح فرایندها حرکت کنیم. 🔹 در هر حوزهای باید اولویت گذاری شود؛ چون همزمان نمیتوان همۀ کارها را با هم به جلو برد. سیاستگذار باید شاخص هایی داشته باشد و براساس آن شاخص ها متوجه شود که در کدام حوزه، تعارض منافع بیشترین هزینه ها را به جامعه تحمیل می کند و کدام حوزه خیلی مهم نیست. 🔹 یکی از معیارهای مهم در اولویت این است که حوزه هایی حذف شده و تعارض منافع در حوزه هایی اصلاح شود که اگر بخواهم آن را اصلاح کنم، تنها با آن صنف درگیر هستم و منافع آن صنف و اصلاح منافع آن، درگیری ما را با منافع صنف دیگر تحت الشعاع قرار نمی دهد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29684 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش تفصیلی پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از دیدگاه موافقان و مخالفان طرح تحول حوزه 🔹 آیت‌الله العظمی نوری همدانی: برخی می‌گویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتاب‌ها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها است. 🔸 آیت الله علیدوست: حضرات از مجموع ۶ جلد مکاسب با حدود ۲۲۹۰ صفحه اقدام به حذف ۸۱۵ صفحه (حدود ۳۵%) در ۷۳ مورد کرده‌اند و این در حالی است که حذف بخشی از یک کتاب به این‌گونه از ناموفق‌ترین حذف‌ها است. 🔹 آیت الله شهیدی: بزرگوارانی که می‌گویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار می‌آیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید مطالب را یاد بگیرند و کم‌کم در خارج توان رجوع پیدا می‌کنند. 🔸 آیت الله قائنی: برخی ثقات از قول حضرت آقای سیستانی نقل کردند: در محضر ایشان قضیه‌‌ای طرح شد مبنی بر تغییر متن رسائل به حلقات شهید صدر (ره) در نجف، ایشان به‌شدت ناراحت شدند به‌طوری که آقازاده‌شان ایشان را تسکین نمود. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29661 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 کتاب بررسی فقهی و حقوقی تزاحم حقوق در خانواده منتشر شد 📚 کتاب بررسی فقهی و حقوقی تزاحم حقوق در خانواده به قلم خیرالله قیاسی سونکی، دانش آموخته دانشگاه رضوی و نظارت علمی حجج اسلام دکتر حسینی زیدی و دکتر حسینی، از اعضای هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همت مرکز پژوهش دانشگاه منتشر شد. 📝 این کتاب ۱۶۴ صفحه در سه فصل تدوین شده که فصل نخست به کلیات در دو مبحث پرداخته و پس از آن دو فصل دیگر هر کدام با ۸ مبحث به موضوع تزاحم حقوق در خانواده به لحاظ فقهی و حقوقی پرداخته و در پایان نتیجه گیری کرده است. 🔻 در این کتاب، پاسخ پرسش‌های زیر را می‌یابید: 🔹بنابر چه معیارهایی می‌توان تزاحم را تقسیم‌بندی کرد؟ 🔹 مرجحات تزاحم یعنی چه؟ 🔹 در تزاحم بین حق اشتغال و ریاست خانواده، چه باید کرد؟ 🔹 راهکار رفع تزاحم بین حق طلاق و ازدواج مجدد چیست؟ 🔹 آیا تزاحم ازدواج مجدد مادر با حق حضانت فرزند، حل‌شدنی است؟ 🔹 آیا در فرزندآوری، پدر و مادر حق تزاحم دارند؟ 🔹 تزاحم حریم خصوصی طفل و تجسس والدین به چه معناست؟ ✅ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29560 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تأسیس مدرسه ویژه برای تربیت کادر نظام اسلامی در حوزه علمیه خراسان 🔻 آیت‌الله سید مصباح عاملی در دیدار آیت‌الله اشرفی شاهرودی: 🔹 تربیت نیرو باید با چهار مؤلفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی صورت گیرد تا مفید فایده باشد. 🔹 مدرسه‌ای ویژه تربیت کادر برای عرصه‌های مختلف نظام اسلامی در راستای همین امرِ لازم در حوزه علمیه خراسان تاسیس شده است. 🔹 طلبه باید جامعه، مخاطب، حاکمیت و جهان را بشناسد و در واقع «عالِم به زمان» باشد. همچنین روش کار و علم و تربیت لازم برای مرحله ابلاغ را داشت باشد. 🔹 متمرکز عمل‌کردن در رسالت حوزوی که به تعبیر مقام معظم رهبری همان هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی می‌باشد، بسیار مهم و یک اصل محسوب می‌شود. 🔹 فعالیت حوزه علمیه خراسان بر اساس مولفه‌های تولید علم، تربیت جامع مشتمل بر چهار مؤلفه گفته شده و ابلاغ روشمند است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24255 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ فراخوان دوره «تربیت و جذب پژوهشیار» مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی 🔻شرایط 🔹دفاع از پایان نامه سطح چهار و یا درحال تدوین 🔹دارای سوابق و فعالیت پژوهشی(مقاله-کتاب) 🔹مطالعه مقالات مبانی و روش شناخت موضوعات 🔹 آشنایی با نرم افزارهای نور و آفیس 🔹قبولی در مصاحبه حضوری 🔻مزایا 🔸اعطای گواهی پایان دوره 🔸اولویت در به کار گیری افراد در فعالیت های آموزشی و پژوهشی مؤسسه 🔸پرداخت کمک هزینه تحصیلی 🌐 لینک ثبت نام: http://mozooshenasi.ir/?p=8872 ☎️تلفن: 025-32936045-126 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 کشور از ضعف نظارت رنج می‌برد 🔻 دکتر رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 📝 ما در کشور با دو مشکل روشن در قانونگذاری مواجه هستیم یکی حجم بالای قوانین است که روزانه از طریق مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهایی که قانونگذاری می‌کنند به حجم آنها افزوده می‌شود و دیگری اینکه ما انقلاب کردیم ولی همچنان قوانین قبل از انقلاب اسلامی جزو قوانین معتبر است و این خود مشکل ایجاد می‌کند. 📝 این حجم عظیم از قوانین با معضل دیگری به نام تعارض و هم پوشانی مواجه هست، هم پوشانی قوانین تا حدودی قابل تحمل است ولی تعارض قوانین آسیب زا خواهد بود و بی توجهی به این مساله باعث می‌شود مشکل به صورت بی نهایت لاینحل باقی بماند. 📝 البته این موضوع یک مشکل محتوایی دارد و آن اینکه دیدگاه‌های بنیادی ما در حوزه‌های مختلف روشن نیست، مثلاً نمی‌دانیم وظیفه دولت در حوزه فرهنگ چیست و مبنای مورد توافقی در این زمینه‌ها نداریم و به دلیل این خلاء، نگرانی و دغدغه پیدا می‌کنیم و فکر می‌کنیم با قانونگذاری می‌توان مشکل را حل و فصل کرد. 📝 ما به یک نظریه پایه و بنیادین مورد توافق که مسائل جمهوری اسلامی را در حوزه‌های مختلف تعیین تکلیف و حل و فصل کند، نیاز داریم، هر اندازه ما در مورد محتواها کمتر بدانیم بیشتر قانون وضع می‌کنیم چون فکر می‌کنیم احتمال‌های آسیب زا را کاهش می‌دهیم در حالی که این امر واقعاً مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29680 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
حیات ۱۲۲ منتشر شد؛ 📌 الحسین یجمعنا 🔸 پرونده اندیشه: خورشیدی در میان مقدسین عالم، عاشورا در قاب قلم 🔸 پرونده فرهنگی اجتماعی: به برکت اباعبدالله علیه‌السلام روایت میثاق کودکی، انیمه و نوجوانان، آری یا خیر؟ 🔸 پرونده اقتصادی: تورم دولت سیزدهم، افسارگسیخته یا افسارکشیده؟! بررسی وضعیت نظام تامین اجتماعی 🔸 پرونده سیاسی: احیای برجام، آیا تضمینی وجود دارد؟ چه خواهد شد؟ 👥 با آثار و گفتارهایی از آقایان: 🔹 حامد دورودیان 🔹 وحید برسیاه 🔹 علیرضا حسین پور 🔹 سیدعلی رضوی دهکردی 🔹 رضا انصاری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 نظارت شرعی بر نظام بانکی ایران 🔰 سید محمدصادق شاهچراغ، پژوهشگر بانکداری اسلامی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع): 📝 بنابراین یکی از مباحث مهم در بانکداری اسلامی، نظارت شرعی است. هدف از نظارت شرعی، کسب اطمینان از تطابق عملیات بانکی، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، فرایندها، رویه‌ها و هر آنچه در نظام پولی-بانکی کشور اتفاق می‌افتد، با موازین شرعی است. 📝 نظارت شرعی موضوع جدیدی نبوده و در دنیا تجربه شده است. نهادهای بین‌المللی IFSB و AAOIFI استانداردهای بین‌المللی نظارت شرعی را تدوین کرده‌اند. بانک‌ها و مؤسسات مالی-اسلامی در کشورهای مختلف، به این سو پیش رفته‌اند و رویکردهای مختلفی را در پیش گرفته‌اند که می‌توان به سه دسته رویکرد حداکثری، حداقلی و میانه تقسیم کرد. 📝 وجود قانون واحد در زمینه نظارت شرعی، اجباری بودن نظارت شرعی در شبکه بانکی و وجود شورای فقهی بانک مرکزی، کشورهایی مانند مالزی و اندونزی را در دسته رویکرد حداکثری قرار می‌دهد. در کشورهایی مانند عربستان رویکرد نظارت شرعی حداقلی است. بین این دو طیف حداکثر و حداقل، یک رویکرد میانی وجود دارد که برخی کشورها در این وسط قرار می‌گیرند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29695 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 کنفرانس بین‌المللی «شرق‌شناسی و امام حسین(علیه‌السلام)» با شعار: «امام حسین(ع) جهانی بودن و جاودانگی» برگزار می‌گردد: 🗓 تاریخ برگزاری: 12 - 13 / 5/ 2023 م ( 23 - 22 / اردیبهشت/ 1402 ه.ش). 🏢 محل برگزاری: عراق؛ کربلای معلی؛ آستان مقدس امام حسین(ع) . 🕌 📚 جوايز و تقديرنامه‌ها: 🔰🔰 1️⃣ جايزه اول: 2000 دلار و لوح تقدیر «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)». 2️⃣ جايزه دوم: 1500 دلار و لوح تقدیر «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)». 3️⃣ جايزه سوم: 1000 دلار و لوح تقدیر «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)». 🔶 لازم به ذكر است امکان برنده شدن سه نفر در هر یک از این سه سطح وجود دارد. ✅ ✍️ همچنین برندگان جهت حضور در کنفرانس به کربلاى معلى دعوت خواهند شد. ✨ هدایای معنوی و تبرکی نیز به تمامی پژوهش‌های قبول شده در کنفرانس اعطا خواهد شد. ا🆔 نشانی اینترنتی کنگره: 🔰🔰 https://warithanbia.com/?id=311 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ع 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مصوبه سند ازدواج دانشگاهیان توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد 💢 دانشگاه همراه با مسئولیت اجتماعی خود در ارائه راهکار و راه‌حل‌های علمی به منظور شناخت و حل مسائل جامعه، در قبال اعضا و ساخت درونی خود نیز مسؤلیت دارد. مهم‌ترین کنشگران در نهاد دانشگاه، اساتید و دانشجویان می‌باشند. دانشگاه نهاد اجتماعی است که در برگیرنده بخشی از اعضای جامعه بوده که در سن جوانی قرار دارند؛ لذا اصلی‌ترین مسؤلیت در تحقق ازدواج پایدار و آگاهانه، متوجه دانشگاه می‌تواند باشد. 💢 قوانین مصوب موجود و ابلاغ شده به نهادها و دستگاه‌های حکومتی، غالباً در شکلی کامل، راهبردی و تأثیرگذار طراحی شده‌اند، با این همه آنچه باعث شده تا این قواعد و قوانین بازدهی کافی را نداشته باشد عدم هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر برای حصول به نتیجه‌ای مطلوب است؛ البته این گفته به این معنا نیست که قوانین ازدواج و خانواده بی نیاز از بازنگری و تقویت‌اند؛ بلکه منظور این است که با همین قوانین مصوب می‌توان دستیابی به افق‌های روشن‌تری را انتظار کشید. 💢 در هر صورت شکی نیست که با اجرایی شدن قوانین و مقررات و تقویت و اصلاح برخی از آنها، می‌توانیم شاهد جهشی روشن در زمینه ترویج ازدواج جوانان؛ به ویژه دانشجویان باشیم. تردیدی نیست که اگر سازمان‌ها و نهادها در اجرای وظایف محول شده مصمم باشند ضمن ایجاد هماهنگی بین نهادهای کشور می‌توان در زمینه گسترش ازدواج دانشگاهیان گام‌های مؤثرتری برداشت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29743 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅فراخوان جذب پژوهشگر 🔴مجری: بنیاد ایران شناسی 📅مهلت: ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ 👈لینک سامانه: https://news.iranology.ir/24358.html _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دیدار رئیس دانشکده sir syed دانشگاه اسلامی علیگره هندوستان با ریاست دانشگاه رضوی 📚 حجت الاسلام والمسلمین پرفسور سید علی محمد نقوی، رییس دانشکده sir syed دانشگاه اسلامی علیگره کشور هندوستان ضمن حضور در دانشگاه رضوی با ریاست و معاونین این نهاد علمی فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد. 🔹 در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط، رییس دانشگاه رضوی گزارشی اجمالی از فعالیت های دانشگاه و موفقیت های علمی و پژوهشی آن ارائه کرد. 🔸 در ادامه پرفسور نقوی پیشنهاد همکاری در چند محور با دانشگاه علیگره هندوستان را مطرح کرد. 🔸 رئیس دانشکده sir syed دانشگاه اسلامی علیگره با اشاره به رسمی بودن دانشگاه رضوی در سیستم تحصیلی ایران و وزارت علوم، ضمن ایجاد زمینه همکاری رسمی با دانشگاه مطبوع خود، پیشنهاد تبادل دانشجو بین دو دانشگاه را ارائه داد. 🔸 وی خواستار پذیرش دانشجو در دانشگاه رضوی از بین طلاب هندی جامعه المصطفی شد و نسبت به همکاری در نوشتن مقالات علمی و نیز مجله و نشریات علمی پژوهشی در بین دو دانشگاه ابراز تمایل کرد. 🔸 می توانیم در زمینه کنفرانس های علمی مشترک به صورت حضوری و یا مجازی و وبیناری همکاری هایی را در طول سال در موضوعات مختلف علمی پژوهشی و مناسبت های گوناگون داشته باشیم. 🔸 وی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه علیگره با زبان انگلیسی، خواستار دریافت آثار فاخرعلمی پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برای ترجمه و تبدیل به زبان انگلیسی و استفاده در دانشگاه مطبوع خود شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اندیشکده دین و حکمرانی برای انجام پروژه مشترک با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دعوت به مصاحبه جهت همکاری می کند. 🔻شرایط پیشنهادی: ۱-دارای سابقه و مطالعات علمی در حکمرانی و سیاست پژوهی حوزه تعلیم و تربیت کودک یا مدیریت و سیاستگذاری اجتماعی-فرهنگی ۲-پایبندی به کار گروهی ۳-دارای تجربه و توانمندی در تولید خروجی ۴-فرصت کافی برای همکاری (حداقل ۱۰۰ ساعت در ماه) 🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۱۶۸۱۲۷۷۴ در ارتباط باشید. 🔹متقاضیان محترم می توانند رزومه خود را به آیدی s_javadianfard@ در ایتا یا بله ارسال کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 جزئیات دوره‌های توان افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد 📚 دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه دوره‌های توان افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای استان ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد. 📚 در راستای اجرایی شدن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بسته کاری 2-7-1 ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی، اقدام شماره 51 برگزاری دوره های مستمر توجیهی و ارزیابی برای استادان در جهت حداکثر انطباق فکری و روشی با موانعی تربیتی، توحیدی و شیوه های آموزشی نوین تحول آفرین، مشخصات دوره های توان افزایی اعضای هیأت علمی در سال 1401 ابلاغ می‌شود. 📚 براساس این بخشنامه تعریف دوره ها با ملحوظ داشتن مفاد سند تحول دانشگاه، مهارت آفرینی، کارآفرینی و همچنین شعارهای سال تعیین می گردد. هر استان با توجه به آمایش منطقه ای با هماهنگی قبلی معاونت/ حوزه مربوط اجازه تغییر و یا جا به جایی یا تعریف دوره جدید تا یک سوم دوره‌های مصوب را دارد. 📚 براساس بندهای این بخشنامه، گذراندن دوره 32 ساعته بدو خدمت برای اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام در سال اول استخدام الزامی است. 📚 مشخصات دوره های توان افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تفصیل در اختیار تمام واحدهای دانشگاه قرار گرفته است که شامل موضوعاتی از جمله دوره مهارتی ـ شناختی، معرفتی ـ بصیرتی ، بدو خدمت (خانوادگی)، تقویم آموزشی دوره های توان افزایی و ... است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی » منتشر شد. 🔻چکیده: 🔹«تحلیل الگویی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت براساس نظریه ولایت فقیه» اثر حسین الهی‌نژاد 🔹«خوانشی از عزاداری حسینی(ع)، به مثابه یک سبک زندگی» به قلم جواد مویزچی و سیدخدایار مرتضوی 🔹«بازخوانی انتقادی منطق تكوينی علم اجتماعی دوركيم از منظر حكمت متعالیه» به قلم صادق مشکاتی و مهدی سلطانی 🔹«طراحی الگوی تبیین مخاطرات در عرصه اجتماع از منظر حکمت صدرایی» نوشته فاطمه‌ عبدالله‌آبادی‌کهن، حمید پارسانیا و عبدالحسین کلانتری. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com