❇️«خانواده» محوری ترین میدان بروز تضاد اندیشه انقلاب اسلامی و نظام سلطه
🔻دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین کنفرانس بین المللی «خانواده و تربیت معنوی» :
📚اگر بخواهیم بین انقلاب اسلامی و نظام سلطه یک آوردگاه تقابل در نظر بگیریم، این آوردگاه خانواده است. اما موضوعی که ما به آن می پردازیم، این است که آیا خانواده و تربیت معنوی امری علمی است یا دینی؟ و چگونه باید این موضوع را تبدیل به امری علمی و دینی کنیم. بحران های پیشرو تجلی بروز اجتماعیِ تلاش نظام سلطه برای حاکمیت بر ملتها بر مبنای تحول در اندیشه هاست.
📚اگر حاکمیت بتواند بین دانش خانواده، دانش و قانون ارث که به فرد می دهد ارتباط برقرار کند، می تواند به مطالبه هایی که در جامعه مطرح می شود، پاسخ بدهد. بنابراین باید در رابطه علم و دین به سمت وحدت حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخهای جامعی در این خصوص داشته باشیم.
📚منطقه منازعه ما با غرب در سیاستگذاری، پارادایم و ساحتهاست که شامل چیستی، چرایی و چگونگی می شود. بنابراین اگر سیاست پذیر باشیم و پارادایم های غرب را بپذیریم به گزاره های مورد نظرمان نخواهیم رسید.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30193
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشست علمی «فقه تربیت در آئینه چالش های آموزش و پرورش»
🎙 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش
📆 زمان: پنجشنبه 5 آبان ماه ساعت 9:45
💻 لینک مجازی نشست: https://gharar.ir/r/0fd437b8
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آموزش_و_پرورش
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جایگاه و نقش زن در خانواده مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری
🔻 فتح الله بیاتی در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛
🔹 با وجود داشتن تکالیف و نقشهای اجتماعی، جایگاه اساسی زن در خانواده است و براساس اندیشۀ اسلامی، زن نقش و جایگاهی محوری در خانه و خانواده دارد. خانه با زن مدیریت شده و آنان ارزشها و کارکردهای اصلی خانواده را اجرا میکنند.
🔹 البته این ساختار قدرت را که بر قوامیت مردان دلالت دارد، نفی نمیکند؛ بلکه فقط بر این امر دلالت دارد که هیچ امری برای زنان ارزشمندتر و مهمتر از حفظ و نگهداری خانواده نیست. بنابراین زنان ابتدائاً باید به این دیدگاه برسند که مهمترین نقطه و جایگاه اثرگذاری آنها خانواده است و نقشهای مادری، همسری و خانهداری از اهمیت بالاتری نسبتبه سایر نقشها برخوردار است.
🔹 همچنین در صورت پرداختن به فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در کنار تلاش بین جمعِ میان نقش خانوادگی و اجتماعی اولاً نباید به نقشهای خانگی نگاهی تحقیرآمیز پیدا کند و ثانیاً درصورت ایجاد تعارض میان سایر نقشها با نقشهای خانوادگی، اولویت با خانواده است.
📝 http://ihkn.ir/?p=30201
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال، آینده»
📝 کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی گذشته حال آینده» برگرفته از بیانات و نظرات آیت الله علیرضا اعرافی و با تدوین محمد آزادی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.
1️⃣ ضرورت مدیریت تحول: مدیریت تحول نکتهای است که رهبرمعظم انقلاب در زمینه تحول حوزههای علمیه به خوبی به آن اشاره شده کردهاند. اگر تحول پرشتاب امروز مدیریت نشود، موجهای تغییرات بر حوزه سوار خواهد شد و حوزه را غرق خواهد کرد؛ اما اگر با تدبیر و برنامهریزی هوشمندانه وارد میدان شویم، این معادله معکوس میشود و آنگاه حوزه میتواند بر این موجها سوار بشود و مسیر را رهبری کند و به درستی به این تغییرات و تطورات جواب بدهد.
2️⃣ تأکید بر آیندهنگری و آیندهپژوهی: نکته دیگر، تأکید رهبر معظم انقلاب بر آیندهنگری و آینده پژوهش است و با توجه به اینکه نهاد حوزه مثل هر نهاد و سازمان دیگر در معرض تغییر و تحول است، برای زمینهسازی ایجاد تحولات مفید باید اهتمام ویژهای به آیندهنگری در آن مبذول شود.
3️⃣ ضرورت تهیه نقشه جامع و چشمانداز تحولات حوزه: در پرتو این سه نگاه اساسی، تحول در متون آموزشی و برنامهریزی آموزشی، نظام آمار و ارقام ارزشیابیهای آموزشی، تربیت مبلغ، توجه به بعد بین المللی حوزه، بازسازی و اصلاح ساختارهای حوزه و اهتمام به گسترش انجمنهای علمی در حوزه و پاسخگویی بهینه سازهای حوزه، از نکات دیگری است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_کتاب
#حوزه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠درس خارج فقه نظام خانواده
🎙توسط حضرت آیت الله اراکی
📌ویژه سطح ٣ و ۴
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبتنام و ارسال رزومه با نام کاربری زیر در ارتباط باشید.
@shab_mahtab305
__________________________
📌 جهت مشاهده ویدئوها در آپارات، روی لینک زیر کلیک کنید.
🌐https://www.aparat.com/v/LQ3bl
📌 با کلیک روی لینک زیر پیج رسمی آیت الله اراکی در روبیکا را مشاهده فرمایید.
🌐https://rubika.ir/mohsenaraki_ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام
#خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ تحولات ساختار خانواده در ایران
🔻 گفتاری از دکتر عالیه شکربیگی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران؛
🔹 دولتیشدن نهاد خانواده در ایران امروزه بهعنوان آسیب مطرح است؛ یعنی دولت در برخی موارد دخالتهایی میکند؛ اما چون قادر نیست اقدام مناسب و کاملی انجام دهد، خانواده را دچار مشکل میکند.
🔹 امروز ثابت شده است که هر زن یا مردی که در روابط خود عشق سیال دارد و در ارتباطات خود تنوعطلب است، پیامد این کار به خود فرد برگشته و سلامت روح و روان و جسم آن فرد را به خطر میاندازد.
🔹 اگر کودکان مدارا را نیاموزند، در آینده به مشکلات اجتماعی دچار میشوند؛ زیرا اولین اصل حقوق شهروندی مداراست و شخصی که این خصیصۀ رفتاری را نداشته باشد، نمیتواند به حقوق دیگران احترام بگذارد.
🔹 ازآنجایی که مردان تدوینکنندۀ قوانین بودهاند، در بسیاری از موارد برای سیاستگذاری در مسائل زنان مانعتراشی کردهاند.
🔹 مادری که نقشهای مختلفی مانند اجتماعی، شوهرداری، فرزندداری و پیوند خویشاوندی در خانواده را توأمان ایفا میکند، وقتی این نقشها با یکدیگر تزاحم داشته باشند، طبیعتاً باید از رویکرد عقلانیت استفاده کرده و برخی نقشها را کمتر کند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30214
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ بررسی فقهی خشونت در خانواده
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (نجفی)
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 8 صبح
🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲
💢 شروع کلاس: چهارشنبه 4 آبانماه سال 1401
🔰 جهت ثبت نام نام و خانوادگی و سطح و پایه تحصیلی خود به ادمین مفتاح @Meftahandishe را ارسال نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار_نظام_اسلامی
#خانواده
#حجت_الاسلام_حسین_بستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 نکات تحلیلی آیتالله اعرافی درباره طرح جدید آموزش حوزه
1️⃣ در مورد کتاب شریف مکاسب چون به متن بدیل متقن دسترسی پیدا نشده است عینا باقیمانده است و تنها مکمل هایی برای آن پیش بینی شده است.
2️⃣ در حوزه اصول، کتاب شریف رسائل همچنان حفظ شده است و بدیل کلی ندارد و غیر از تغییر در محدودههای امتحانی، مکملی هم برای آشنایی با مباحث جدید اصول پیش بینی شده است و آن عبارت است از کتاب الفائق.
3️⃣ در کفایه با توجه به نظراتی که وجود دارد مبنی بر اینکه متن حلقه ثالثه میتواند پاسخگو باشد و بزرگانی هم این را می گویند، به عنوان بدیل کاملاً تخییری معرفی شده است.
4️⃣ تعیین محدوده ها فقط برای امتحان است و اگر کسی وقت بیشتری بگذارد و اوقات بیشتری را مصرف کند و بیشتر بخواند تشویق هم خواهد شد.
5️⃣ افزون بر اینها کل برنامه های جاری و قدیم و جدید اختیاری است و هیچ الزامی بر برنامه جدید نیست، ضمن اینکه همه آنها در حدود 80 درصد مشترک اند.
6️⃣ این برنامه به نحوی طراحی شده است که بیشترین اختیار را در نحوه تدریس و تدرّس به اساتید و طلاب می دهد و تلاش شده سنت آزادی درسی بیش از گذشته در آن وجود داشته باشد.
7️⃣ در برنامه جدید آموزشی حوزه تعداد امتحانات بیش از گذشته است و لذا طلاب و اساتید نگران ایام خاص امتحانی نباید باشند.
8️⃣ برنامه جدید ارزیابی و تکمیل می شود و آزمایشی است، الان هم اعلام میکنیم هر کس هر نظری دارد منعکس کند.
❇️ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30209
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔴 فراخوان جذب پژوهشگر و هیئت علمی
💠گروه حقوق در نظر دارد جهت تکمیل کادر هیئت علمی و پژوهشی خود از میان فارغالتحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری رشتههای زیر عضو هیئت علمی و پژوهشگر جذب نماید:
⬛️حقوق خصوصی
⬛️حقوق عمومی
⬛️حقوق جزا و جرمشناسی
⬛️حقوق بینالملل
✅ملاحظات:
◽️پژوهشگران خبره میتوانند بهعنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شوند
◽️پژوهشگران موردنظر در امور آموزشی و پژوهشی بکار گرفته میشوند
◽️دارندگان مدرک دکتری از دانشگاههای دولتی و تراز اول دارای اولویت هستند
◽️متقاضیان جذب، رزومه تفصیلی خود(شامل سوابق فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی) را جهت بررسی و دعوت به مصاحبه تا ۳۰ آبانماه ارسال کنند.
☎️۰۲۱۷۴۱۸۸۶۷۰
📧law.journal@ihu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فراخوان
#جذب_پژوهشگر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه و روانشناسی؛ از نظر تا مدیریت و عمل
🔻 حجتالاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزه در نوشتاری؛
🔹 طلاب و روحانیون متخصص در روانشناسی و مشاوره با گذراندن مقاطع تحصیلی مصوب وزارت علوم و دیگر مراجع ذیصلاح، نه تنها از روانشناسان و مشاوران دانشگاهی صلاحیت علمی و حرفهای کمتری ندارند بلکه بخاطر تحصیلات حوزوی و اتصال به منابع وحیانی، این توانایی را دارند که تکامل و پیشبرد علمی و عملی این دانشها و حرفهها را با رویکرد اسلامی دنبال نمایند.
🔹 بههیچ وجه شرایط و روابط موجود پاسخگوی نیاز مطرح شده در روند اسلامی سازی نظام روانشناسی و مشاوره نیست و تدابیر صورتگرفته برای بهرهمندی از ظرفیتهای حوزوی بسیار ناکارآمد و بعضاً ناموفق بوده است که در جای خود قابل گزارش و بررسی است.
🔹 توهم نگرانیها و نارضایتی دانشجویان و به مخاطره افتادن آینده شغلی آنان، بخاطر این طرح هیچ توجیه و توضیح منطقی و روشنی ندارد و بیشتر به جوسازی میماند. قطعاً حوزههای علمیه در تربیت دانشجویان این رشته و اصلاح و تکامل رشتههای تحصیلی و تولید محتوای دینی در این دانشها مسئول است که از طرق موجود یا مطلوب قابل پیگیری است لکن اعطای مجوز به ظرفیتهای حوزوی با رویکرد اسلامی در صلاحیت کسانی که بهرهای از توانمندیهای فقیهانه و عالمانه در عرصه دین ندارند، نیست و نیازمند ظرفیتهای متناسب خود است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29384
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بیستمین نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت های پژوهشی جامعه و نظام
🔶 با موضوع: دانش مطالعات تمدنی، مسائل و اولویت های پژوهشی نظام اسلامی
🔶 با حضور اساتید، مدیران، فرهیختگان گروههای پژوهشی، آموزشی و نشریات علمی
🕐 زمان : چهارشنبه 4 آبانماه 1401
ساعت 15:30
🏢 مکان: قم، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#هم_اندیشی
#اولویت_پژوهشی_نظام
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 حجاب؛ تحمیل قهری جامعه برای کنترل امر جنسی یا تدبیر فطری زن در حیات اجتماعی
🔻 محمدصابر اسدی در یادداشتی بررسی کرد؛
📚 در تبیین علت تاریخی و اساسی نحوه پوشش زنان میتوان گفت که یک زن بهواسطه دوستداشتن خود، از موفقیت خود در جامعه مخصوصاً در مقابل جنس مخالف که از نظر جسمی خود را ضعیفتر از آن مییابد لذت میبرد. او این موفقیت را بهعلت شدت عاطفه و دیگرخواهی، در مؤثربودن در زندگی دیگری میبیند و نشانه این مؤثربودن را در میزان توجه دیگری به خود مییابد. در عین حال او نقطه قوت خود نسبت به جنس مرد را در زیبایی و لطافت خود مییابد. حال در این رویارویی با جنس مخالف، دو مسیر در مقابل خود دارد: ۱- عرضهکردن خود با استمداد از خودآرایی و آزادی مطلق در حدود پوشش و ۲- رازآلودکردن خود بهوسیله پوشش و دور نگهداشتن خود از دسترسی راحت مرد.
📚 راه اول مسیری است که در دوران معاصر توسط ابزارهای اغواگر مدرنیته غربی برای زنان زینتآرایی و برجسته شده و توسط ساختارها و سازوکارهای جوامع صنعتی و پساصنعتی به آنان تحمیل شده است. اما این در حالی است که در طول تمدنهای مختلف قبلی، آگاهی از پیامدهای منفی انتخاب راه اول و همچنین ثمرات مثبت انتخاب راه دوم باعث شده بود که زنان به شهادت تاریخ، راه دوم را انتخاب کنند.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30205
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چالش های فقه بین الملل
👤 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حمید درایتی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٨/٠۵
ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان)
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ــ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#نشست_علمی
#فقه_بین_الملل
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل جامعهشناختی اعتراض و اغتشاش
🔻 حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا در گفتوگویی بررسی کرد؛
🔹 وقتی لفظ اغتشاش مطرح میشود، دیگر بخش سؤال و اعتراض مطرح نیست؛ زیرا این امور بیشتر ناظر به حوزهی گفتوگو هستند و حق افراد و جامعه است که پرسش داشته باشند. جامعه برای رشد خود باید محیط پرسش، گفتوگو، سؤال و جواب را ایجاد کند. کسانی که دغدغهی حقیقت دارند باید طالب این فضا باشند.
🔹 اگر اعتراضات و گفتوگوها ناظر به مسائل اجتماعی است، پاسخ به این نیازها است. این پاسخگویی به فضاهایی که این پرسشها در آن شکل میگیرد باید متناسب باشد. در واقع در زیست و زندگی وقتیکه کسانی در حوزهی اجتماعی پرسش و سؤالی را مطرح میکنند و مخاطب آنها مسئولینی هستند که نوعی مسئولیت عملی و رفتاری دارند.
🔹 شناخت اینکه چه چیزی مطلوب است برای مسلمانان و برای شیعیان یک حوزهی معرفتی است. فقه، دانش شیوهی زندگی چه در حوزهی فردی و چه در حوزهی اجتماعی است. فقه اجتماعی است که تعیین میکند که روابط اجتماعی و مناسبات افراد چگونه باید باشد؛ حوزهی اقتصادی چگونه باید سازمان پیدا کند.
🔹 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30223
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅️ درس گفتارهای فقهی و اقتصادی موسسه طیبات
🌐 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/EuSxv19e
💠 راههای ارتباطی:
🆔 @tayebat_admin1
☎️ 02537108199
✍️مهلت ثبت نام: 8 آبان 1401
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار
#اقتصاد
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گروه علمی بررسی موضوعات پایاننامههای سطح ۴ فضای مجازی آغاز به کار کرد
🔰 حجتالاسلاموالمسلمین بهرامی، رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه خبر داد؛
🔹 اخیراً طی پیگیریهایی که از سوی آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه انجام شد، ابلاغی صورت گرفت که بر اساس آن، این گروه علمی بررسی و تصویب پایاننامههای سطح ۴ در این عرصه را نیز عهدهدار شد.
🔹 موضوعات قابل طرح در زمینه فضای مجازی فراوان است و ما انتظار داریم که در این گروه علمی موضوعاتی از قبیل هوش مصنوعی، رسانههای برخط، تبلیغات دینی برخط، آموزش مجازی، بازیهای رایانهای، علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و…، از سوی طلاب پیشنهاد شود و این گروه علمی آن را بررسی کند.
🔹 طلاب محترم برای عرضه موضوعات پیشنهادی خود به این گروه میتوانند به پایگاه انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم به آدرس http://cssa.ir مراجعه نمایند. همچنین طلاب میتوانند از طریق پست الکترونیک به آدرس Yeslami@noornet.net یا نام کاربری yasereslami @ در پیام رسان ایتا با دبیر گروه در ارتباط باشند. همچنین در صورت مراجعه طلاب به واحد مدارج علمی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز طلاب علاقمند به این گروه علمی راهنمایی میشوند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب
💢 این دوره از سوی موسسه بینالمللی ائمة الهدی(ع) و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع)، انجمن مدرسان بیانیه گام دوم ، معاونت فرهنگی سپاه و مرکز مدیریت حوزهعلمیه برگزار می کند.
📆 مهلت ثبت نام: تا تاریخ هفتم آبان 1401
🔹 شروع دوره : از تاریخ نهم آبان 1401
🔸 اطلاعات بیشتر: @secondstep_course
💻 لینک ثبت نام: https://aematolhoda.com/3b/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 با جلوگیری از فرار مالیاتی ظلم به دیگران نیز رفع می شود
🔻 آیت الله اعرافی در دیدار با مدیر کل امور مالیاتی استان قم:
🔹 قرآن کریم برای عدالت اجتماعی و توازن انسانی و اقتصادی تعابیر عجیبی دارد که هم شامل حقوق شرعی و هم حقوق نظام و مالیات میشود.
🔹 اسلام در اجرای عدالت حساسیت دارد و باید حد متوسط برای همه رعایت شود و مالیات و خراج نیز از قدیم بوده است.
🔹 دستگاه شما تنظیم کننده معادلات اقتصادی است. لذا وقتی به فقرا و ضعفا میرسند تا جایی که قانون اجازه میدهد باید با آنها همراهی کنند و هرچه به سمت ثروتمندان میرود دقت بیشتری کنند.
🔹 آسانگیری با ضعفا، توجیه و اقناع و مراقبت متمکنین، نصب العین قرار دادن جریان اقتصادی و تولید و توزیع سه شاخص مهم است که با رعایت آن جامعه اصلاح خواهد شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ همایش ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد
📚 20 آذرماه همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد، ازسوی سازمان بازرسی کل کشور و با مشارکت مراکز علمی، دانشگاهها و دستگاههای اجرایی برگزار میشود.
🔻 محورهای همایش؛
🔹 مبانی علمی شفافیت در سلامت اداری و مبارزه با فساد (چیستی، تعاریف، حدود، نظریهها).
🔹 شفافیت و جایگاه آن در ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد از منظر آموزههای اسلامی.
🔹 پیادهسازی و کاربست شفافیت با رویکرد فسادستیزی.
🔹 راهکارهای ترویج فرهنگ شفافیت و شفافیتخواهی در کشور.
🔹 سازمان بازرسی کل کشور و مطالبهگری شفافیت (تکالیف قانونی، ضمانت اجراها)
🔹 تجربه کشورهای موفق در زمینه پیادهسازی شفافیت.
🔹 نقش رسانهها، تشکلهای مردمنهاد و جامعه مدنی در ایجاد شفافیت.
🔹 سازوکارهای بهرهگیری و حمایت از افشاگران و گزارشدهندگان فساد در راستای ارتقای شفافیت.
🔹 سازوکارهای سازمان بازرسی کل کشور در شفافسازی فعل و ترک فعل دستگاههای اجرایی.
🔹 نقش و جایگاه شفافیت در حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین.
🔹 سازوکارهای بکارگیری نظارت الکترونیک در شفاف سازی عملکرد دستگاههای اجرایی و تسهیل مطالبهگری سازمان بازرسی کل کشور.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 آخرین اثر آیتالله ریشهری مصداق «جهاد تبیین» است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفتوگویی تشریح کرد؛
🔹 یکی از ویژگیهای برجسته آیتالله ریشهری، تقوا و پرهیزکاری ایشان بود که از این بزرگمرد فردی بسیار برجسته ساخته بود؛ حتی در پیام رهبر انقلاب به تقوا و پرهیزکاری و صفا و صمیمیت ایشان اشارهشده و واقعیت هم همین است.
🔹 آخرین اثر مکتوب زندگی ایشان کتابی است که در افشاگری توطئهها و در بیان بصیرت امام راحل رحمةاللهعلیه و در برابر تحریفهایی که از راه امام صورت گرفته بود، به رشته تحریر درآورد و همین تازگیها با عنوان «روشن بینی امام در نامه ۱۳۶۸/۱/۶» منتشر شد.
🔹 در آخرین سال عمر شریف ایشان و در ماههای آخر، با زحمت تمام این را به پایان رساند؛ چون این کار را ضروری دید. این کار مصداق برجسته «جهاد تبیین» است.، بدون اینکه بخواهد کار سطحی کرده باشد، بلکه یک کار روشنگرانه بصیرتافزایی انجام داد که بهخوبی آنچه حضرت امام و دیگران انجام دادند تبیین کند و مخالفان امام یا کسانی که نتوانستند با امام همراهی کنند، گاه به غلط تحریف کردند.
🔹 مرحوم آیتاللّه ریشهری، در تمام جریانات سیاسی چپ و راست هیچگاه صراط مستقیم انقلاب را رها نکرد و همواره تأکید ایشان بر این بود که مردم مسیر را از طریق رهبری بشناسند. هدایتگر بود و انگشت هدایت ایشان بهسمت رهبری بود و دائم میگفت ببینید ایشان چه میگویند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27707
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری اولین همایش ملی «حکمت اسلامی جامعه و خانواده»
🔻 محورها؛
🔹 جامعه شناسی و مردم شناسی
🔹 روانشناسی خانواده
🔹 ارتباطات و رسانه
🔹 حقوق خصوصی و کیفری
🔹 مطالعات فقهی و قرانی
🔹 مطالعات تطبیقی و بین الملل
📝 مهلت ارسال چکیده مقالات : 15 آبان 1401
🔸 برگزاری پیش همایش ها : 14 تیر 1401
📝 مهلت ارسال نسخه نهایی مقالات : 30 آبان 1401
🔸 زمان اعلام نتایج داوری : 30 آبان 1401
📝 ثبت نام : 4 آذر 1401
🔸 برگزاری همایش و اختتامیه : 15 آذر 1401
💻 سایت: https://hikmah.tabriz.iau.ir/fa/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚نگاهی به کتاب «هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی»
📝 کتاب مجموعهی گفتوگوها و سخنرانیهای «هماندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» که حاصل برگزاری نشستی با همین عنوان بوده، منتشر شده است.
💢 در این کتاب که به اهتمام روحالله داوری و سید مهدی موسوی گردآوری شده است، مطالبی از آقایان دکتر محمدمهدی اسماعیلی، عطاءالله رفیعی آتانی، محمد نعمتی، حمیدرضا مقصودی، مسعود درخشان، مهدی موحدی بک نظر، محمدجواد رضائی، جواد اقدس طینت، محسن خاکی، علی نعمتی، روح الله ایزدخواه، سید علی سیدی فرد، محمدرضا روحانی، غلام حیدر کوشا، ابراهیم خانی، یحیی بوذری نژاد، سید محمدتقی موحد ابطحی، علی محمدی، مالک شجاعی، مهدی خانعلی زاده، سید محمدحسین اکرمیان، روح الله صفریانی، مهدی احمدیان، محمدمهدی ذوالفقارزاده و مرتضی جوانعلی آذر منتشر شده است.
📝 این کتاب توسط انتشارات آفتاب توسعه، ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، پاییز 1401 در 320 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است. علاقمندان برای تهیه این کتاب میتوانند با مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در تهران (شماره تلفن: 96657801 و 96657803) تماس بگیرند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فلسفۀ سیاسی شهید صدر، ترسیم کنندۀ اصول و ویژگیهای حکمرانی خوب
🔻 یادداشتی از حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی الهی خراسانی؛
📚 شهید صدر با زیربنای اعتقاد به توحید و عدل فراگیر، سه اصل را ساخته است؛ نخست، حاکمیت مطلق خدا بر جهان؛ دوم، سنتهای حاکم بر هستی؛ و سوم، آزادی و اختیار انسان. حاصل این اصول، پذیرش خلافت و جانشینی همۀ انسانها از سوی خدا به صورت تکوینی و فطری و همراه با تأیید شرعی است و یکی از ابعاد این خلافت، اداره سرنوشت مشترک جمعی یعنی حکومت است.
📚 از این رو حاکمیت، حق مردم و همزمان مسئولیت آنان به عنوان جانشینان خدا بر روی زمین است. این حق اولاً ناشی از حق حاکمیت الهی است که تحت عنوان استخلاف و استئمام به انسان واگذار شده است و از این رو اعتباری، نسبی ومحدود است. وظیفۀ حکومت، پاسداری از حقوق، شؤون و مصالح عمومی و مصالح دین الهی است.
📚 هدف از جانشین سازیِ انسان توسط خداوند بر زمین (استخلاف)، این است که انسان ارزشهایی را مشابه و همسو با آنچه از خداوند تجلی مییابد، در وجود خود به عنوان خلیفه خدا، تبلور بخشد؛ آن چنان که صفات عدالت، علم، قدرت، بخشش، رحمت بر مستضعفان و سختگیری بر ظالمان و مستکبران و… در اهداف و ارزشها و رفتارهای جامعۀ بشریِ خلیفه اللهی، بازتاب یابد.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30236
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 کتاب «بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی» منتشر شد
📚 کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی به قلم حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گیلانی در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.
📝 بر اساس این گزارش، در توضیح کتاب و هدف نگارش از آن آمده است:
این تحقیق با هدف تعیین حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای کشورهای خارجی، به ویژه کشورهای دشمن ایران، نوشته شده است؛ بنابراین به دنبال اثبات این فرضیه است: «مصرف کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند و برای مردم ضروری نیست و از سوی دیگر مصداق سلطه بیگانگان است، غیرمجاز میباشد. بنابراین پرهیز از آنها و حمایت از کالاهای تولیدی داخلی در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران، لازم است.»
🔻 سرانجام این تحقیق به نتایج زیر دستیافت:
1️⃣ حکم فقهی لزوم مصرف کالاهای داخلی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی در شرایط جنگ اقتصادی؛ بهویژه کالاهای کشورهایی که در جنگ اقتصادی با کشور اسلام هستند؛
2️⃣ ارائه پاسخ متقن و روشن به شبهات مطرح در لزوم مصرف کالاهای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی؛
3️⃣ طراحی و ارائه مدلهایی براساس مبانی اسلامی جهت حمایت از کالای ایرانی؛
4️⃣ فراهم نمودن زمینه علمی و عملی گفتمانسازی حمایت از کالای ایرانی با تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی.
💻 علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حجاب یکی از لبههای فرهنگی برخورد تمدنی است
🔻 آیت الله میرباقری:
🔹 به نظر می رسد حجاب اصل در ایمان و کفر نیست همچنان که اصل در انقلابی و غیر انقلابی نیست. اما از فروعات و جزئی از سبک زندگی اسلامی و ایمانی است. غرب الگوی پوشش را به لبه درگیری تمدنی تبدیل کرده است؛ از این رو باید نسبت به آن باید هشیار بود و این موضوعات مهم را غیر تمدنی معنا نکنیم. از سوی دیگر زمانی که میخواهیم با بیحجابی مواجه و آن را اصلاح کنیم، باید با ریشههای آن مقابله کنیم.
🔹 ریشه های بی حجابی عبارتند از تحقیر شدگی جوانان، شکل گیری ساختارهای شهری و الگوهای اقتصادی بر پایه علوم انسانی مدرن؛ بنابراین مبارزه با تحقیر شدگی و مبارزه با شبکههای سکولار جهانی و منطقه ای، مبارزه با ساختارهای ترویج کننده بیحجابی، راه اصلی مقابله است.
🔹 حرکت به سمت ظهور نیازمند عبور از فضای ظلمانی است و باید جامعه را از فضای ظلمانی عبور بدهیم. عاملی که غرب حجاب را به لبه درگیری فرهنگی تبدیل کرده است، این است که بانوان محجبه ما ضربه جدی به غرب زدهاند و اثبات کردند که میشود در مسیر پیشرفت حرکت کرد اما پوشش و عفت خود را متناسب با فرهنگ اسلام حفظ کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30277
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com