✅ سطح و سبک زندگی مسوولان در نظام اسلامی باید در سطح عموم مردم باشد
🔻 حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فرد مطرح کرد؛
🔹 از عوامل تاثیرگذار دیگر بر نظام جبران خدمات سبک زندگی است، سطح و سبک زندگی مسوولان در نظام اسلامی باید در سطح عموم مردم باشند.
🔹 وضعیت عمومی جامعه مبنای تعیین شرایط قناعت (دوره سختی معیشت) یا کفایت (دوره وفور نعمت) است. دوره قناعت یا کفایت در تعیین نیز از عوامل مهم تاثیر گذار در حقوق و دستمزد است.
🔹 از منظر اسلامی مراتب الزامات دینی در سه سطح الزامات اهل اسلام، الزامات اهل ایمان و الزامات اهل یقین و احسان مطرح است.
🔹 الزامات اهل ایمان شامل الزامات فقهی و حقوقی به همراه حداقل الزامات اخلاقی است و الزامات اهل یقین علاوه بر الزامات اهل ایمان شامل الزامات عرفانی هم می شود.
🔹 در سطح الزامات فقهی و حقوقی نمی توان نظام اسلامی را اداره کرد. در شرایط موجود برای جذب و گزینش کارکنان دولت، شرایط اهل ایمان لحاظ نشده است و مورد سنجش قرار نمی گیرد در صورتی که تا فردی شایسته از اهل ایمان برای تصدی شغلی وجود داشته باشد نوبت به اهل اسلام نمی رسد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30875
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مساله بانک
🔻 پرفسور درخشان:
🔹بعد از انقلاب اسلامی در جهت اسلامی کردن بانک ها، آن را در چارچوب مجموعه از رفتارها بررسی کردند.
🔹نتیجه این نگاه چنین شد که بانک همان اقدامات قبل از را انجام میدهد لکن با نام اسلامی
🔹نقطه اثر قدرت بانک ها در اقتصاد موجب رشد بخش هایی شد که رشد آنها در مقابل نظام ولایت و اسلام است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بانکداری_اسلامی
#ویدئو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✴️ کرسی علمی- ترویجی
💢 بررسی و آسیب شناسی فرایند سیاست گذاری و سیاست های کلی خانواده
🎙 ارائه دهنده:
🔸 حجت اسلام دکتر فرجالله هدایتنیا
(عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
💬 ناقد:
دکتر محمود حکمتنیا
(عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
⏰ شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 تهران، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#خانواده
#کرسی_علمی_ترویجی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ رویکرد حکمرانی به راهکارهای عدالت سیاسی در نظام اسلامی
🔻 حجت الاسلام والمسلمین سید باقری تشریح کرد؛
🔸 در نگرش اسلامی با توجه به رابطه محبت آمیزی که میان مردم و حکمرانان در فرایند تصمیم گیری به وجود میآید، رابطهای تعاملی و رفت و برگشتی در جامعه شکل میگیرد.
🔸 دولت تنها یکی از بازیگران و کنشگران قدرت، در کنار دیگر بازیگران است؛ سلیقهها، اندیشهها، گروهها و احزاب مختلف و متفاوت، اجازه حضور و مشارکت در امور سیاسی و سیاستی جامعه مییابند، در حکمرانی عادلانه، اصولی چون شفافیت، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، نقادی، مشورت، خردورزی و کارآمدی دارای اهمیتاند.
🔸 همان گونه که در هسته مرکزی عدالت سیاسی، اعطای حقوق شهروندان است، بر آمده از این مؤلفه بنیادین، معیار رعایت حقوق شهروندان است، طرح میشود، تاکید بر » منتقدین و مخالفین«نیز از آن جاست که غالبا جای لغزش و نادیده حقوق این گونه افراد بیشتر است.
🔸 وضعیت مطلوب در حکمرانی آن است که همه بازیگران و شهروندان در امور جامعه، حضور مییابند، در حکمرانی عدالت محور، افراد، اجازه ورود و فعالیت رشدافزا و انگیزه آور در جهت ارزشهای الهی-انسانی میدهد و موجبات پیشرفت و شکوفایی سیاسی-اجتماعی شهروندان را به آنان میدهد و بسترسازی برای دستیابی به حقوق سیاسی– اجتماعیشان فراهم میکند.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30879
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 298 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه علوم سیاسی) منتشر شد
1️⃣ سرمقاله (ص4)
2️⃣ قلمرو و منشأ ارزشهای اخلاقی آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
3️⃣ انسان سیاسی از منظر توماس هابز و علامه طباطبائی / رضا احدپور، قاسم روانبخش (ص9)
4️⃣ امانت بودن قدرت در حکومت اسلامی / سید محمدهادی مقدسی (ص21)
5️⃣ الزامات تربیتی حاکم از منظر اسلام / اصغر اسماعیلی (ص33)
6️⃣ تحقق دولت اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی / مرتضی علویان، مجتبی علویان (ص45)
7️⃣ آرمانگرایی واقعبینانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر معظم انقلاب / محمدتقی امیرپور (ص57)
8️⃣ ماهیت حکومت دینی با نگاهی به قرآن و عهدین / حجت احسانبخش، مرتضی صانعی (ص69)
9️⃣ اصول مردمسالاری اسلامی در قرآن و حدیث / احمد نظری، پریسا فرهادی، علیرضا صابریان (ص81)
0️⃣1️⃣ نصب الهی ولیفقیه / مرتضی صانعی، سعید فتحی (ص93)
🌐 سایت نشریه معرفت
🌐 marifat.nashriyat.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفت
#نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ در میان فقهای شیعه خلافی را در اصل ولایت فقیه نمیتوان پیدا کرد و هیچ کس منکر این ولایت نیست
🔻 حضرت آیتالله سبحانی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 باید در عظمت این حوزه و صیانت آن از هرگونه آسیب بیش از پیش کوشید تا بار دیگر این مهد، شاهد فرزندان دیگری همچون امام باشد که در طول قرون آینده در دامن خود بپرورد و تحویل جامعه بدهد و به طور مسلّم اگر حوزه نبود، این شایستگیها و قوّهها به مرحلۀ فعلیت نمیرسید.
🔹 روزی درباره یک شخصیت علمی، سخنی از یکی از مجلاّت لبنان نقل کردم که در حقیقت نقل اهانت بود، ایشان نسبت به کلام من اظهار سنگینی و ناراحتی کرد و مرا از نقل آن نهی نمود.
🔹 چه در حوزه و خارج از آن شخصیتهای علمی بودند که از نظر فکری با ایشان همراه نبودند، امّا امام در برخورد با آنان و یا پشت سر آنان ادب را کاملاً رعایت میکرد، گویی اصلاً هیچگونه اختلاف فکری در میان آن دو وجود ندارد.
🔹 در میان فقهای شیعه خلافی را در اصل ولایت فقیه نمیتوان پیدا کرد و هیچ کس منکر این ولایت نیست.
🔹 قوام اسلام با تبلیغ و بیان است ما از نظر مبلّغ کمبود داریم چه در داخل و چه در خارج تربیت مبلغ یکی از اهداف حوزه است و باید در کنار تربیت مجتهد به تربیت مبلغ پرداخت. مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی رشته تبلیغ را تأسیس نمود اما به نحو احسن ادامه نیافت.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30803
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکومت
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 297 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه فلسفه) منتشر شد
🔻 عناوین این شماره بدین شرح است؛
1️⃣ قرب به خدا و ارزش اخلاقی آن آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
2️⃣ مرجعیت علمی قرآن کریم و نقش آن در راهبری فلسفه اسلامی علیرضا اسعدی (ص9)
3️⃣ تبیین معرفتشناختی واقعگرایی، مبانی و مؤلفههای آن در گزارههای اخلاقی حسن رهبر/ كاظم موسیخانی (ص19)
4️⃣ کشف معنای زندگی با رویکرد شناخت نفس از نگاه صدرالمتألهین مرتضی رضایی/ امین سیلانی (ص27)
5️⃣ شبهه ابنکمّونه؛ پیشینه و برهان فرجه محمدحسین صفایی/ شکوفه منشی (ص37)
6️⃣ ملاحظاتی در مبانی فلسفی کثرتگرایی دینی جانهیک علی فتحی (ص47)
7️⃣ تحلیل و تبیین مبانی انسانشناختی آیندهپژوهی اسلامی رحیم کارگر/ محمدهاشم وزیرزاده (ص57)
8️⃣ نقد و بررسی نسبیگرایی توماس کوهن در خصوص پیشرفت علم مرتضی رضایی/ مهدی گودرزی (ص69)
9️⃣ بازاندیشی نسبت مسئله ذهن ـ بدن در تقریر دکارت و فلسفه ذهن محمدجواد میکائیلی/ محمود نمازی اصفهانی (ص79)
🌐 سایت نشریه معرفت: marifat.nashriyat.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دین_انسان
#نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دیدگاههای شورای تخصصی درباره تحول و ارتقای علوم انسانی
اعضای شورای تخصصی حوزوی، نظرات خود را درباره کلان طرح برنامه درسی تهیه شده توسط شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز و بر افزایش تعامل با حوزههای علمیه در بازبینی برنامههای درسی تاکید کردند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#برنامه_درسی
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اولین شناسنامه ثبت مالکیت معنوی و فناوری رونمایی شد
💢 اولین شناسنامه ثبت مالکیت معنوی و فناوری در راستای تفاهمنامه راهبردی فی ما بین معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، وزارت صمت و با همکاری مرکز شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار رونمایی شد.
🔸 دکتر علی خیرالدین در حاشیه این مراسم گفت: صدور شناسنامه فناوری این امکان را میسر میسازد تا دسترسی به اطلاعات فناوری و اصالت آن از طریق یک شناسه اختصاصی در وب سایت مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران به زبان فارسی و چند زبان دیگر در دسترس قرار گرفته و معرفی شود.
🔸 با اجرای طرح ملی صدور شناسنامه فناوری، تمامی فناورییهای ایجاد و توسعه داده شده، از طریق مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، دارای شناسنامه یکتا و اطلاعات جغرافیایی، هویتی خواهد بود.
🔸 اطلاعات کاربردی فناوری در دسترس علاقهمندان و متقاضیان به حوزه فناوری و نوآوری برای سهولت در فرآیند محصولات فناورانه قرار خواهد گرفت.
🔸 با اجرای طرح ملی صدور شناسنامه فناوری در کشور تمامی فناوریهای ایجاد و توسعه داده شده از طریق مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران دارای شناسنامه یکتا و اطلاعات جغرافیایی، هویتی و همچنین اطلاعات کاربردی فناوری در دسترس علاقهمندان و متقاضیان خواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
بحران درگیری عقل و دین از آغاز دعوت پیامبران شروع شد / دشمنان اسلام به گرایشهای اخباری و نص گرای اسلامی علاقمند هستند
آیت الله مهدی هادوی تهرانی در همایش ملی اجتهاد عقل گرا مطرح کرد؛
عقل در مفهوم عرفی دایره گسترده دستاوردهای بشری را که از طریق وحی به دست نیامده را شامل می شود.
باید توجه داشت که میراث روایی شیعه، عمدتا توسط اخباری حفظ شده است و این خدمت اخباری ها به شیعه بوده است هرچند که اخباری گری به ویژه در جریان عمید استرآبادی، خطرآفرین شد و منجر به این شد که مرحوم بهبهانی حرکت مهم را آغاز کند
دشمنان اسلام به گرایشهای اخباری و نص گرای اسلامی علاقمندند. نماینده مهم این گرایش در اهل سنت، جریان سلفی است. نص گرایی بهترین عامل برای از بین بردن دین است به همین دلیل این جریانات به شدت مورد توجه مخالفان اسلام قرار گرفته و از آن استفاده می کنند.
توجه داشته باشید که هیچ جریان عقل گرایی افراطی به صورت سیستماتیک مورد حمایت قرار نگرفته. در مقابل این دو جریان لجام گسیخته که میخواهند آزادانه اظهار نظر کنند، مکتب اهل بیت (ع) است که جریان جامع نگر است که عقل و دین را با هم پذیراست اما برای هر کدام دایره و مرز مشخصی را بیان کرده
ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=30903
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اجتهاد_عقل_گرا
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نمایشگاه تخصصی کتاب «پژوهشهای فقه معاصر»
🔹با حضور مراکز تخصصی فقهی (ویژه آقایان)
📆 زمان: ۲۵ تا ۳٠ آذرماه ۱۴٠۱ / ساعت ۱۴ تا
روز ۳۰ آذر مخصوص بازدید بانوان پژوهشگر و محقق حوزه و دانشگاه دایر است۱۹
🕌مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_معاصر
#نمایشگاه_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نظام ایدهها و نیازها در معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد
🔻 در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان مرکزی مطرح شد؛
🔹 ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز در کشور شناسایی شده و مقرر شده تحقیقات دانشگاهی و پایان نامه ها بر اساس این نیازها که در این سامانه یک متقاضی صنعتی و اجتماعی دارند، انجام شود.
🔹 وزارت علوم در یکسال گذشته در حوزه فناوری و نوآوری تلاش کرده در حوزه سیاست گذاری و حمایت از برنامه های در حال تدوین، که پارک های علم و فناوری قابلت اجرای آن را دارند به عنوان بازوان خود در استان ها مورد حمایت قرار دهد.
🔹 رتبه نوآوری کشور از شاخص جهانی ۶۰ به ۵۳ ارتقا یافته که با توجه به حوزه های مختلف سیاست گذاری و تدوین برنامه های حمایتی از شرکت های دانش بنیان باید زمینه تقویت این رتبه را فراهم کرد.
🔹 طرح دستیار فناوری از جمله اقدامات حمایتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در این طرح دانشجویان علاقه مند با دریافت کمک هزینه از معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه در شرکت های دانش بنیان مستقر می شوند.
🔹 ارائه یارانه تجاری سازی از جمله برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش بوده و با شرکت هایی که محصولات خود را به تفاهم نامه با طرف صنعتی برسانند یارانه تعلق می گیرد.
🔹 تدوین یارانه مالکیت فکری از دیگر برنامه های این وزارتخانه برای حمایت از پژوهشگران و فناوران است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30923
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#مرکزی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
⬅️سلسله نشست های سومین همایش علوم انسانی- اسلامی پژوهش و فناوری
📒 دلایل گریز از پژوهش های عینی در علوم انسانی
👤ارائه دهنده: آقای مهدی جمشیدی
📒ناقدان: دکتر محسن ردادی و دکتر حسن بابایی مجرد
💠دبیر علمی: دکتر سید حسین فخر زارع
⏰زمان: یکشنبه 1401/9/27 ساعت 9 الی 10:30
💠لینک ورورد به جلسه به صورت مجازی
🌐https://www.skyroom.online/ch/iict/farhang
⬅️مجری:مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی - اسلامی
◾️همکاران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#پژوهش_عینی
#همایش_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
وجود ۴۲۲ انجمن علمی، عضویت ۲۵۴ هزار نفر در انجمنها
دکتر پیمان صالحی در نشست بازآفرینی نقش انجمنهای علمی و ایجاد همافزایی بین آن ها مطرح کرد؛
🔹 ۳۵ درصد انجمن های علمی علوم انسانی، ۲۳ درصد فنی مهندسی ۲۳، انجمن های بین رشته ای نیز حدود ۲۵ درصد از کل انجمن ها را شامل میشوند.
🔹 تعداد انجمن های علمی ثبت شده امروز ۴۲۲ انجمن در وزارت علوم است در حالیکه در کشوری مثل آمریکا کمتر از ۱۵۰ انجمن ثبت شده وجود دارد.
🔹 از این تعداد انجمن علمی، ۸۲ انجمن یعنی تنها ۱۹ درصد اعضای بالای ۱۰۰۰ نفر عضو دارند. بر اساس آمار کلا در ۴۲۲ انجمن علمی، ۲۵۴ هزار و ۵۵۳ نفر عضو هستند.
🔹 تعداد انجمن های علمی رتبه الف ۳۸ انجمن، رتبه ب ۶۳ انجمن، رتبه ث ۱۰۴ انجمن است و ۱۶۹ انجمن هیچ عملکردی را گزارش نداده اند یا غیرفعال هستند، یا گزارش نداده اند.
🔸 مجید قاسمی، رئیس شورای انجمن های علمی: از تعداد ۴۲۲ انجمن حدود ۲۵۰ انجمن نمره A تا C دارند، این انجمنها ۲۴۲ هزار نفر عصو فعال دارند، یعنی به طور متوسط، هر انجمن حدودا ۱۰۰۰ عضو فعال دارد، ولی به طور کلی انجمن باید فعال باشد تا عضو شدن افراد در آن جذاب باشد.
🔸 امسال در سال جهانی علوم پایه هستیم، ولی بودجه کل کشور برای انجمنهای علوم پایه ناچیز است. در حالیکه انجمنهای علوم پایه در ارتقای جایگاه علوم پایه در کشور میتوانند نقش مهمی داشته باشند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30977
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از درس فقه معاصر «امهال قراردادهای بانکی» حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی
🔹 بر اساس تحقیقات میدانی متقن به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۹۵ درصد امهالهایی که در نظام بانکی صورت میگیرد، به صورت ربوی است.
🔹 اگر بانکها به تمام آنچه در «آییننامه وصول مطالبات غیرجاری» که مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی قرار گرفته و توسط بانک مرکزی نیز ابلاغ شده، عمل میکردند شاهد گسترش ربا در کشور نبودیم.
🔹 بانک مرکزی نسبت به عملکرد بانکها در این زمینه حساسیت کافی نشان نمیدهد و شورای فقهی بانک مرکزی هم ابزار کافی برای نظارت و ملزم کردن بانکها در جهت رعایت قانون در اختیار ندارد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جذب هیأت علمی
🔸مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم اعلام کرد؛ مهلت ثبت نام داوطلبان در فراخوان تا روز هفتم دی ماه ادامه خواهد داشت.
🔸داوطلبان جهت ثبت نام به سامانه مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم به نشانی mjazb.ir مراجعه کنند.
🔸جذب اعضای هیات علمی در سال ۱۴۰۱ دوبار برگزار می شود. فراخوان نیمه اول سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۰ تیر سال جاری اعلام شد و زمان آغاز ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم در نیمه دوم سال یعنی از ۲۶ آذر الی ۷ دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هیأت_علمی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از هماندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه آرمانشهری در سنت اسلامی
🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مظفری: در زبان انگلیسی بیش از ۶ هزار درباره آرمان شهر متن داریم. امروزه گفتمان آرمان شهری برای ما اهمیت دارد چون در جهان اسلام بعد از تحولاتی که در منطقه عربی و شمال آفریقا رخ داد و نوید این را میداد که از مسیر دموکراتیک نظام سیاسی اشان سامان یابد به ستیزه کشیده شد و توقع همه برای رسیدن به آرمان شهر ابتر باقی ماند.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی: همه بعثت پیامبران و ارسال کتب الهی برای تحقق عدالت بوده است و طبیعی است وقتی از آرمانشهر اسلامی صحبت میکنیم عدالت هم در همه جای آن باید در جریان باشد و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
🔹 دکتر سید جواد میری: اتوپیا یا یوتوپیا را به معنای رفتن از وضع موجود به سمت وضع مطلوب در نظر میگیرم؛ یعنی متفکران، اندیشمندان و کسانی که رؤیاپرداز هستند در باب بخشی از واقعیت که در آن زندگی میکنند میاندیشند و مواردی را که نیاز به بهبود دارد تفکیک و برجسته کرده و تلاش میکنند به سمت و سوی جهانی باشد که ترسیم میکنند.
🔸 دکتر مبلغی: در هیچ یک از ادیان ابراهیمی، همچون شیعه، آرمانشهرگرایی وجود، حضور و تاثیر متفاوتی ندارد. این حضور و اثرگذاری، خلافآمد عادت است و به وفاق دامن زده، نه به عدم وفاق. باید متافیزیک آرمانشهرگرایی را کدگشایی کنیم.
متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30885
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢سومین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری آغاز به کار کرد
🔹رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور در مراسم افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری با اشاره اهداف تشکیل مرکز علوم انسانی در وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از رویکردهای تشکیل این مرکز برشمردکه از نتایج آن میتوان به همکاری وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در برگزاری همایش پیرامون موضوع علوم انسانی در هفته پژوهش اشاره کرد.
🔹دکتر محمدجواد هراتی افزود: زمانی که بحث از وحدت حوزه و دانشگاه میشود، مهمترین موضوع این وحدت، وحدت در موضوعات علمی بویژه در حوزه علوم انسانی است.
🔹وی تصریح کرد: وزارت علوم دولت سیزدهم به منظور تحقق بخشی از این وحدت حوزه و دانشگاه اقدام به تاسیس مرکز علوم انسانی با رویکرد علوم انسانی قرآن بنیان کرده است و زمینهای برای این وحدت علمی را فراهم میکند.
🔹هراتی افزود: در حال حاضر مرکز علوم انسانی وزارت علوم با برگزاری جلسات مختلف با مدیران حوزه علمیه به دنبال همین رویکرد از وحدت حوزه و دانشگاه است.
🔹گفتنی است در سومین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری که با همکاری مرکز علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است، ۷۵ کرسی ترویجی و نشست تخصصی با موضوع علوم انسانی برگزار میشود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#هفته_پژوهش
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 298 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه علوم سیاسی) منتشر شد
1️⃣ سرمقاله (ص4)
2️⃣ قلمرو و منشأ ارزشهای اخلاقی آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
3️⃣ انسان سیاسی از منظر توماس هابز و علامه طباطبائی / رضا احدپور، قاسم روانبخش (ص9)
4️⃣ امانت بودن قدرت در حکومت اسلامی / سید محمدهادی مقدسی (ص21)
5️⃣ الزامات تربیتی حاکم از منظر اسلام / اصغر اسماعیلی (ص33)
6️⃣ تحقق دولت اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی / مرتضی علویان، مجتبی علویان (ص45)
7️⃣ آرمانگرایی واقعبینانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر معظم انقلاب / محمدتقی امیرپور (ص57)
8️⃣ ماهیت حکومت دینی با نگاهی به قرآن و عهدین / حجت احسانبخش، مرتضی صانعی (ص69)
9️⃣ اصول مردمسالاری اسلامی در قرآن و حدیث / احمد نظری، پریسا فرهادی، علیرضا صابریان (ص81)
0️⃣1️⃣ نصب الهی ولیفقیه / مرتضی صانعی، سعید فتحی (ص93)
🌐 سایت نشریه معرفت
🌐 marifat.nashriyat.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفت
#نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»
🔻 حجت الاسلام والمسلمین آقانظری:
🔹 تفاوتی که میان فقه شیعه با حقوق رایج غربی وجود دارد این است که در حقوق رایج غربی، ظرفی بهعنوان ذمه تصویر نشده است و میگویند مدیون ملتزم است مالی را برای ادای دِین پرداخت کند؛ اما در فقه، دِین، مالی کلی است که در ظرف ذمه بدهکار قرار میگیرد. التزام همانند تعهد است و با مرگ فرد از بین میرود؛ اما ذمه هیچگاه از بین نمیرود.
🔹 علاوه بر اینکه مالی که در ذمه است هیچگاه از بین نمیرود، قیمت آن نیز تغییر نمیکند و ربح ندارد چراکه در بازار به کار گرفته نمیشود. چون مال کلی است و در یک ظرف اعتباری است و این مال اعتباری در ظرف اعتباری هیچگاه جریان پیدا نمیکند که بخواهد سود داشته باشد.
🔹 فرد میتواند مالی را که بر ذمه دیگری دارد، به شخص دیگری حواله دهد، یعنی میتواند کسی را که از او طلبکار است، به فردی که به وی بدهکار است، حواله دهد. همانطور که فرد میتواند خودش مال را از بدهکار طلب کند میتواند آن را به شخص دیگری حواله دهد.
🔹 دین مالی است که قابل خرید و فروش و حواله است همانطور که قابل ضمان نیز هست. دِین را نمیتوان با دِین مبادله کرد اما دِینی که الآن موجود است و شکل گرفته اما زمان دارد، پیش از فرارسیدن زمانش قابل مبادله و نقد کردن است و مشهور فقها حکم به جواز آن دادهاند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی کتاب حجاب و نظام اسلامي
📝 نویسنده: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
💢 یکی از بحثهای نظری و اجرایی حول مسأله حجاب و نيز، سوال مهمی که مطرح است این که: آیا اصولاً حکومت، اعم از اسلامی و غیراسلامی، به خصوص حکومت اسلامي، نسبت به امر به حجاب زنان، وظیفهای بر عهده دارد یا خیر؟ اگر وظیفهای دارد، این وظیفه چیست؟ حدود و ثغور آن کدامست؟ این کتاب به پاسخ این سوالات پرداخته است.
🔻 مسائل مطرح شده در کتاب؛
🔹 مسالهی اول: حجاب امری اختیاری نیست، بلکه تکلیفی است نسبت به تمامی زنان مومن
🔹 مسألهی دوم: دو خصوصیت لغوی و اصطلاحی، جلباب: «پوشش سرتاسری» و «پوشش روی پوشش»
🔹 مسألهی سوم: بررسی کلمات و مویدات لغوی، تفسیری، شعری و تاریخی پیرامون معنای کلمه جلباب
🔹 مسالهی چهارم: بررسی دو شاهد از آیه در تایید جلباب به معنای پوشش سراسری
🔹 مسالهی پنجم: استعمالات مجازی منشأ اشتباه برخی افراد پیرامون معنای جلباب
🔹 مسالهی ششم: عدم تناسب بین تعلیل موجود در آیه و معنای پیراهن
🔹 مسالهی هفتم: عمومیت جلباب نسبت به مردان و زنان و خصوصیت خمار و مقنعه نسبت به زنان
🔹 مسالهی هشتم: مردودیت اختصاص آیه به زمان پیامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) به دو مطلب
🔹 مسالهی نهم: جلباب یکی از علائم و مظاهر عفت
🔹 مسالهی دهم: بررسی سه شبهه و رد آنها از منظر قرآن
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
33.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مصاحبه اختصاصی با آیت الله فقیهی
4️⃣1️⃣ وظیفه صدا و سیما در مسئله اصلاح حجاب
🗓 زمستان 1400
🎥برای دیدن این ویدئو در آپارات با کیفیت بالاتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.
https://aparat.com/v/ZWGO6
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ویدئو
#حجاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 پژوهشگران علوم انسانی راهکار را ارائه کنند که چگونه می توان به یک ترکیب متوازن رشته های تحصیلی دست پیدا کنیم و رتبه های برتر آزمون سراسری صرفا به سمت علوم پژشکی نروند.
💢 پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه نیازمند دانش آموختگان در رشتههای مختلف است و بر این اساس ضرورت دارد در علوم انسانی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و فنی و مهندسی به اندازه نیاز جامعه دانشجو پذیرش کنیم و شاهد رشد کاریکاتوری در آموزش عالی نباشیم.
💢 از آنجا که علوم انسانی به مدیریت و حکمرانی جامعه ارتباط بیشتری دارد در کشورهای توسعه یافته برای علوم انسانی اهمیت بیشتری قائل هستند و بیشتر نخبگان به سمت این رشته ها هدایت می شوند.
💢 برای متوازن سازی ورود استعداد های برتر به رشتههای مختلف، با تفاهم نامهای که با معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان امضا شد رتبههای زیر ۲۰۰ علوم تجربی و ریاضی فنی و رتبههای زیر ۱۰۰ هنر و علوم انسانی در رشته قبلی خود ادامه تحصیل دهند و حقوق دریافت کنند که این سیاست امسال اجرایی شد
💢 تجربه نشان داده است پژوهشهایی که بین رشتهای باشند آثار و نتایج بهتری دارند و برای تقویت کار تیمی نیز موثر هستند، لذا علاوه بر اینکه از پژوهشگاه علوم انسانی انتظار میرود به پژوهشهای بین رشتهای بهای بیشتری دهد این انتظار میرود که راهکارهای افزایش همکاری بین دانشمندان و محققان در رشتههای مختلف و رشد پژوهشهای بین رشتهای را تدوین کند و در اختیار وزارت علوم قرار دهد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سخنرانی
#علوم_انسانی
#دانشگاه
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠 فراخوان مقاله کمیسیون اقتصاد اسلامی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
✅محور اصلی: سیاستگذاری اقتصادی در اقتصاد اسلامی (مبانی، ساختارها، سیاستها)
⏰زمان برگزاری کنگره: آبان ماه 1402
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 اسفند 1401
🔹مدیریت برگزاری: پژوهشکده امور اقتصادی
🔰 آشنایی با محورهای فراخوان و اعضای کمیته علمی کمیسیون:
https://yun.ir/eghtesad010913
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#کنگره_بین_المللی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ صفر تا صد بایدها و نبایدهای پژوهش در حوزه
🔻 حجت الاسلام محمدعلی نیازی، استاد حوزه علمیه:
🔹 یکی از بایدها و نبایدهای پژوهش برای طلاب، آشنایی با روش پژوهش است، به این معنا که طلاب را با شرکت دادن در کارگاههای پژوهشی دوره مقدمات و سطوح مختلف به روندی در پژوهش سوق دهیم که با پژوهش و روش پژوهش آشنا شوند.
🔹 تحقیقاتی که در ضمن دروس و در سطوح بالاتر و میانی به طلاب میدهیم، در واقع این مسئله را به طلبه منتقل میکند که آموزش جدای از پژوهش نیست و طلاب لازم است همراه با سطوحی که تمام میکنند، پژوهشهایی را نیز ارائه نمایند.
🔹 نباید کارگاه پژوهشی مختص طلاب فقط منوط به زمانی باشد که میخواهد رساله یا پایان نامه ارائه کند و در آن مقطع نیز نهایت چند ساعت برای طلبه کارگاهی برگزار شود و تمام، این مقدار آموزش برای پژوهش طلاب کافی نیست، چرا که زمانی پژوهش اهمیت و جایگاه خود را پیدا میکند که طلبه روش و ساختار پژوهش را بطور مستمر در مراحل آموزش فرا بگیرد.
🔹 همان گونه که در آموزش برنامه ریزی داریم، پژوهش نیز باید در سطوح مختلف حوزه علمیه جای خود را بیابد و با برنامه آموزشی، پیرامون بایدها و نبایدها و روش پژوهش در سطوح مختلف، برای طلبه بازگو شود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30941
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com