eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
457 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان |جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در نگاه توحیدی، گردشگری باعث افزایش معرفت دینی انسان می‌شود 🔻 دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در همایش ملی گردشگری: 🔹 در نگاه اسلامی، گردشگری فقط از جنبه‌های تجاری و اقتصادی دیده نمی‌شود بلکه نگاه اسلام به گردشگری، برپایه معرفت‌افزایی انسان است. 🔹 در اسلام، گردشگری باید باعث افزایش سطح آگاهی انسان نسبت به جهان هستی بشود؛ بنابراین گردشگری در اسلام، از نوع فقط براساس تعریف مادی نیست بلکه از نوع معرفتی و تربیتی است. 🔹 نوع نگاه انسان به گردشگری برپایه آموزه‌های قرآن کریم، باید توحیدی و معرفتی باشد. 🔹 در قرآن کریم به گردشگری توجه شده است؛ در این موضوع بایستی معرفت انسان نسبت به آفریدگار، بیشتر شود. 🔹 در نگاه قرآنی به گردشگری، هم جنبه‌های اقتصادی مدنظر است و هم مهم‌تر، جنبه‌های معرفتی و تربیتی انسان لحاظ شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32166 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی "وضعیت دینداری ایرانیان" در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 📽 کار سخت سنجش دینداری؛ کاهش سطح دینداری مناسکی در کنار افزایش آگاهی دینی ▫️آیا می توان گفت کمیت دینداری بالا رفته اما کیفیت پایین آمده است؟ 🔹کمیت متأثر از شاخص های رشد جمعیتی هم هست و شاخص های کیفی هم بدلیل تنوع و تکثر، قابل ارزیابی دقیق نیستند و اجمالا می توان گفت در برخی کیفیت ها شاهد رشد و در برخی شاهد کاهش هستیم. 🔸در بخش دیندار جامعه، قطعا شاهد ارتقای سطح دینداری هستیم. ▫️شاید بتوان گفت مردم ما در گذشته التزام های دینی بیشتری داشته اند اما به لحاظ عمق و محتوا، دید و فهم مردم بهتر شده است و از برداشت های سطحی دینی عبور کرده اند. لینک های مرتبط: 📽 وضعیت دینداری ایرانیان در گفتگو با استاد رهدار: بخش اول / بخش دوم 🎙بشنوید: صوت جلسه نقد و بررسی نظریه افول دین مداری با ارائه حجت الاسلام دکتر حسین بستان و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ دینداری 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به منظور حل مسائل پژوهشی اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند 🔰 عرصه‌های پژوهش: ۱. فرهنگ و مشارکت سیاسی ۲. جهان اسلام و وحدت اسلامی ۳. تعاملات سیاسی فرامنطقه ۴. اقتصاد سیاسی حکمرانی و خط مشی گذاری ۵. نظام ارزی و مسائل پول و بانک ۶. اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها ۷. منابع طبیعی، آب و محیط زیست ۸. نفت، گاز و انرژی ۹. تولید، اشتغال و بهره‌وری ۱۰. اقتصاد رفاه خانوار و تامین اجتماعی 🔻ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.eco.sbu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری 🔻 خانم سیده زهره برقعی در اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین داری ایرانیان»: 🔹 به نظر می رسد کنشگری زنان مسلمان در عرصه حکمرانی با تاکید بر حفظ نهاد خانواده، با نگاه حداقلی بوده است. در حالی که برای برخی موضوعات مهم و کلان از جمله «تمرکزبخشی به عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبری در مبحث خانواده» بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده، متخصص و کارآمد بیش از پیش استفاده کرد. 🔹 هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به مثابه پرچم داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. 🔹 این فعالیتها نیازمند دیده شدن و تقویت است و دولت اسلامی می بایست برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه های علمی و عملی، زمینه های حضور آنها را در مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم نماید. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31926 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی کتاب رهیافت ها و ره آوردها 💢 با توجه به سابقه و دغدغه آیت‌الله مصباح در اسلامی‌سازی علوم انسانی، نظریات نو و ویژه ایشان در رشته‌های گوناگون علوم انسانی چیست؟ آیا مجموعه این دیدگاه‌ها به صورت منظم جمع‌آوری شده است؟ 📝 پاسخ این سؤالات را در کتاب «ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها» پیدا کنید. 📚 مجموعه ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها، بازتاب بخشی از یافته‎ها و ره‎آوردهای فکری حضرت علامه مصباح یزدی قدس سره در رشته‌های مختلف علوم انسانی می باشد. تا کنون 4 جلد از این مجموعه منتشر شده و تلاش شده در حد مقدور، اندیشه‎ها و نوآوری‎های ایشان درباره مبانی، مسائل و روش های شاخه‌های گوناگون این علوم تحلیل و تشریح شود. 1️⃣ جلد نخست: منطق، معرفت شناسی، فلسفه و «فلسفه و علم» 2️⃣ جلد دوم: اخلاق، هنر و حقوق 3️⃣ جلد سوم: جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد 4️⃣ جلد چهارم: قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام خرید کتاب از اینجا 📱آیدی @mesbahyazdi_ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ قوانین ایالت متحده آمریکا برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی 🔻 امیرمحمد اصفهانی در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛ 🔹 قانون حفاظت از اینترنت کودکان (CIPA) توسط کنگره در سال ۲۰۰۰ برای رفع نگرانی‌ها در مورد دسترسی کودکان به محتوای زشت یا مضر از طریق اینترنت تصویب شد. CIPA الزامات خاصی را برای مدارس یا کتابخانه‌هایی که از طریق برنامه E-rate برای دسترسی به اینترنت یا اتصالات داخلی تخفیف دریافت می‌کنند، اعمال می‌کند. 🔹 مدارس و کتابخانه‌های مشمول CIPA نمی‌توانند تخفیف‌های ارائه‌شده توسط برنامه E-rate را دریافت کنند، مگر اینکه تأیید کنند که دارای یک خط‌مشی ایمنی اینترنت هستند که شامل اقدامات حفاظت از فناوری است. 🔹 در حالی که کودکان زیر ۱۳ سال می توانند از نظر قانونی با اجازه والدین خود اطلاعات شخصی شان را منتشر کنند، بسیاری از وب سایت ها به کودکان زیر سن قانونی اجازه نمی دهند از خدمات اینترنتی شان استفاده کنند، به این دلیل که هزینه و کاغذبازی های زیادی برای توافق نیاز است. 🔹 حال جای این سوال برای ما وجود دارد که وقتی کشور محل تولد اینترنت و غول های رسانه ای جهان که دارای ادعای آزادی مطلق در قانون اساسی خود نیز هست؛ این چنین محدودیت‌هایی برای استفاده از کودکان و نوجوانان از اینترنت وضع میکند؛ ما به عنوان کشوری که وظیفه حکومت خود را تمهید مسیر تربیت الهی شهروندان میدانیم، باید دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم؟! 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32135 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تغییر سنی هرم جمعیت کشور به سالمندی و لزوم اتخاذ سیاستی جامع 🔻 دکتر رسول صادقی، نائب رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران: 🔹 دولت با فراهم نمودن شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی در جامعه زمینه‌ساز افزایش فرزند آوری در جامعه و در ادامه افزایش حمایت از والدین توسط فرزندان را فراهم آورد. 🔹 نهادهای فرهنگی بافرهنگ سازی بحث اقتدار والدین در خانواده باعث کاهش مسائل و چالش‌های سالمندان در خانواده‌ها شود. 🔹 دولت از طریق طرح مسکن‌های چند نسلی که طی آن نسبت به فرزندانی که از والدین خود در خانه مراقبت می‌کنند، وام دو برابر با سود دو برابر کمتر مسکن ارائه می‌شود، از سالمندان حمایت اجتماعی داشته باشد. 🔹 دولت نسبت به اعمال سیستم مرخصی مختص مراقبت از والدین به فرزندان شاغل از سالمندان حمایت کند. 🔹 دولت و دستگاه‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذار با حمایت از خانواده‌ها، ایشان را در حمایت اجتماعی از سالمندان خود یاری رساند. 🔹 دولت با شهر دوستدار سالمند ایجاد نسبت به ایجاد محیط شهری متناسب با شرایط سالمندان آمادگی لازم را داشته باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32155 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️عمار انقلاب روایتی جامع و جدید از زندگانی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی وارد بازار نشر شد 🔹«عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی» در هفت فصل و 824 صفحه به بازار نشر عرضه شد. چاپ اول این کتاب با استقبال نخبگان روبرو و چاپ دوم این کتاب با تقریظ ریاست محترم مجلس خبرگان آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله تحریری و آیت‌الله سیفی مازندرانی منتشر شد. 🔸سرفصل‌های کتاب: فصل اول: تولد و تحصیلات فصل دوم: ایده‌پردازی برای اصلاح حوزه و فعالیت‌های پیش از آغاز مبارزه فصل سوم: آغاز مبارزات سیاسی فصل چهارم: در سنگر مبارزات نرم فصل پنجم: مبارزات سیاسی پس از تبعید فصل ششم: حضور در سنگر کادرسازی و مرزبانی عقیدتی فصل هفتم: حضور در سنگر مبارزات سیاسی در دهه پنجاه 🔹گفتنی است ارسال این کتاب به سراسر کشور رایگان خواهد بود. فرهیختگان ارجمند می‌توانند از راه‌های ارتباطی ذیل اقدام به تهیه کتاب نمایند: 🖋ارسال پیام به: @nasrollahabadi 📞تماس: دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی - تهران : ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی - قم: 32904231-025 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 جذب استاد تخصصی سطح دو و سه 🔹معاونت آموزش استان قم فرصت رقابت علمی ویژه طلاب مقاطع عالی را با هدف جذب مدرسان بانوی توانمند و کارامد، فراهم نموده است. 📲نحوه ثبت نام: ارسال مدارک به شناسه: @S_seyyedtajoddin 📆مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ تشریح جزئیات طرح هدفمندی پژوهش/ ثبت۴۰ هزار اسناد و مدارک پژوهشی از پژوهشگران حوزوی 💢حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد؛ 💢با توجه به اینکه بررسی آثار پژوهشی و اطلاعات فعالیت‌های پژوهشی خود یک امر تخصصی به شمار می‌رود و نیازمند بررسی محتوا و تولیدات پژوهشی است این امر در طول سالهای قبل گسترش چندانی نیافته بود. 💢در جلسات مشترکی طرح هدف‌مندی خدمات در عرصه پژوهش مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب در شورای تخصصی پژوهش مرکز مدیریت برادران و ابلاغ مدیر محترم حوزه‌های علمیه برای مرکز خدمات ارسال شد. 💢پژوهش‌آموز ۵ امتیاز و طلاب پژوهش‌یاری که مقطع تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اند و فعالیت‌های پژوهشی دارند ۱۰ امتیاز دریافت می‌کنند و افرادی که پژوهشگر شوند و محصولاتی را ارائه دهند به همین منوال امتیازهای بیشتری را دریافت می‌کنند. 💢بیش از یک سال از روند قانونی اجرای طرح و فعالیت‌ها در هدف‌مندی پژوهشی می‌گذرد و در حال حاضر این سامانه فعال است و حدود ۴۰ هزار اسناد و مدارک پژوهشی از پژوهشگران حوزوی در سامانه ثبت شده است. 💢بهره‌مندی اساتید آموزش ساعتی یا تمام وقت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پایه شهریه تکمیلی‌شان به مراتب فعالیت‌های پژوهشی، یکی از گام‌های خوبی به شمار می‌رود تا پژوهش در عرصه آموزش ورود پیدا کند 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32186 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ # گزارش_خبری 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️حرکت بر مدار الگوهای بومی راه خلق نظریه در تعلیم تربیت/نبود نظریه کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت 🔹در نشست تخصصی «الزامات نظریه‌پردازی در تعلیم و تربیت اسلامی» مطرح شد؛ 🔹ما در حوزه نظریه‌پردازی در تعلیم و تربیت اسلامی نظریه‌های کاربردی نداریم. ما باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که ظهور و بروز نظریه کجاست؟ انگیزه‌های نظریه‌پردازی چیست؟ و تاثیر موثر نظریه کجاست؟ 🔹در واقع راهکار توسعه علم این است که دست و بال علم را از سیاست جدا کنیم و نوعی امنیت فکری را برای دانشمندان به وجود بیاوریم. زمانی که امنیت فکری به خطر می‌افتد نوعی ضد انگیزشی در نظریه‌پردازی ایجاد می‌گردد. 🔹بین نظریه و عمل فاصله زیادی است و عمدتاً صاحبان قدرت در عمل نقش ایفا می‌کنند و اندیشمندان صرفاً در حوزه نظریه هستند. 🔹رشته‌های میان‌رشته‌های ارتباط شایسته‌ای با یکدیگر نداشته و متاسفانه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که این اتفاق باید بیفتد و این الزام دیگری است. 🔹نوع روی آوری ما به فلسفه تعلیم و تربیت می‌تواند تسهیل‌گر نظریه‌پردازی در این حوزه قرار بگیرد. در واقع نوع نگاه به فلسفه صدرایی یا آموزه‌های دینی و یا نگاه علامه طباطبایی و سایر دانشمندان به عنوان یک عامل مهم در نظریه‌پردازی قلمداد می‌شود که می‌تواند نقطه شروع حرکت باشد. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32190 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com