eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ فراخوان مقاله 📗 نشريه علمی ــ پژوهشی معارف منطقی مقاله می‌پذیرد ❇️ محول کلی مقالات پژوهشی: 📌منطق: با رويکردهای منطق قديم، منطق اسلامی، منطق جديد، فلسفه منطق ✅ امتيازات: 🔹 چاپ مقالات تأييد شده در نشريه علمی ــ پژوهشی معارف منطقی 🔸 معافيت مقالات از پرداخت هزينه‌های ارزيابی، ويرايش و چاپ 🔹 پرداخت پژوهانه به مقالات برتر با توجه به امتياز آن‌ها ⏰ مهلت ارسال مقالات: پايان تابستان ۱۴۰۳ ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۲۱۳۷۲۲۱ 🔗 https://nashriyat.ir/user/login _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 امید اجتماعی و اعتماد سیاسی قربانیان دهه تعطیلی اقتصاد 🔻 مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در یادداشتی مطرح کرد: 🔹تجربۀ مشارکت انتخاباتیِ مردم ایران در چهار دهۀ گذشته، روند «خطی» و «یکنواخت» نداشته؛ بلکه همواره «افت‌وخیز» و «نوسان» داشته است. پس تلاطم در مشارکت انتخاباتی، به معنی این نیست که از این به بعد، با چنین سطحی از مشارکت روبرو خواهیم بود . 🔹بخشی از جامعه، از «منطقۀ حکمرانیِ نظام» خارج شده‌اند و در یک «زیست‌جهانِ موازی» زندگی می‌کنند که عبارت است از شبکه‌های اجتماعیِ غربی. ساختار ذهنیِ اینان، خواه‌ناخواه، بازیچۀ القاها و تفسیرهایی است که این شبکه‌ها، مولّد آنها هستند. ذهنیّتِ این پاره از جامعه، به حال خویش، رها شده و به دست دشمن سپرده شده 🔹شبکه‌های اجتماعیِ غربی از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده‌اند؛ چنان‌که گویا ما یک جامعه نیستیم. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌گویند: «هم‌مکانی»، تسهیل‌گر «هم‌اعتقادی» است. پس تفاوت در «زیست‌جهانِ جغرافیایی»، تفاوت در «زیست‌جهانِ فرهنگی» را به دنبال دارد. اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویّت دیگر»ی هم می‌آفریند 🔹نباید غفلت کرد که مسألۀ بخش عمدۀ غایبان انتخابات، «گلایۀ معیشتی» است، نه «گسست سیاسی». ازاین‌رو، اقتصاد که به‌سامان شود، به‌صورت طبیعی، باز خواهند گشت. این بخش از جامعه، قصد معارضه و ضدّیّت ندارد بلکه فقط، نمی‌تواند وضعِ معیشتی‌ را تحمّل کند 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37929 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
◼️ به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، اداره نشر و دفتر فصلنامه تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) به منظور توانمند سازی علمی جامعه مبلغین و عموم علاقمندان به نهضت حسینی تقدیم می‌کند: 🔷مجموعه مقالات(نهضت حسینی در آینه تاریخ اسلام) 🔹این اثر تلاشی است برای ارتقاء آگاهی و معرفت در موضوع اسناد، قرائتها، علل، چگونگی و پیامدهای قیام عاشورا که توسط اداره نشر و فصلنامه های دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با کوشش حجت الاسلام دکتر حامد قرائتی عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. 🔹«لینک دریافت مستقیم اثر از سایت انتشارات دانشگاه» _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ضرورت مشارکت اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت / نهادهای اجتماعی مکمل نقش خانواده و دولت اسلامی در تربیت 🔻 علی شیرین صحرایی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛ 🔹 مسئوليت مشترک خانواده و دولت اسلامی در تربيت گرچه امری بس ضروری است، اما باید اجازه داد تا دیگر نهادها و سازمان‌های اجتماعی نيز به طور فعال در این جریان گسترده و پيچيده (حتی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود) مشارکت جویند. 🔹 حضور سازمان‌ها و نهادهای غيردولتی – نظير مساجد و مؤسسات دینی و فرهنگی و تشکل‌های علاقه‌مند به مشارکت یا حمایت از تربيت موجب پویایی و افزایش کيفيت و تحقق بهتر و کامل‌تر فرآیند تربیت می‌شود. 🔹 تعهد دولت اسلامي به رعايت، حمايت و تحقق کامل حق عموم افراد جامعه بر تربيت، نه تنها دلالت بر اين دارد که به افراد حقيقي و نهادها، سازمان‌‌‌‌‌‌‌ها، بنگاه‌‌ها و انجمن‌هاي غيردولتي نيز اجازه دهد در راستاي تحقق کامل جريان تربیت مشارکت جويند، بلكه بايد با استفاده از سياستگذاري‌هاي مناسب و سازوكارهاي تشويقي، مشاركت سازندة نهادها وسازمان‌هاي غيردولتي را در پشتيباني از فرآیند تربيت زمینه سازی و تضمين كند‌‌. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37949 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پژوهشکده زن و خانواده برگزار می‌کند: 💠 دوره آموزشی زن در اندیشه متفکران مسلمان معاصر عناوین و سرفصل‌ها: ✔️رویکرد سلفی به مباحث زنان و خانواده ✔️رویکرد فقهی و اجتهادی به مباحث زنان ✔️زن در اندیشه علامه طباطبایی، علامه جوادی آملی و شهید مطهری(ره) ✔️زن در جریان تکفیری ✔️زن در اندیشه فمینیست های ایرانی و اسلامی ✔️و .... 🗓 مهلت ثبت نام تا ۲۵ تیرماه ✅ شیوه برگزاری دوره به دو صورت حضوری و برخط ✅ شروع دوره ۳۱ تیرماه 📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر 02532603357 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان برگزاری هفتادو سومین سمینار ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی ( 73) 🟢 به اطلاع می رساند این سمینار با موضوع "مبانی هستی شناختی خالق: مدیریت رحمانی و الگوهای ارکان تدبیر و فرماندهی نظام خلقت- ادامه جلسه قبل" و با حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر كشور در تاریخ پنجشنبه 21 تیرماه 1403 از ساعت 8 الی 12 در دانشگاه جامع حضرت امام حسین علیه السلام به صورت مجازی برگزار می گردد. لینک وبینار: https://b2n.ir/najma1403 🌐 لینک متن کامل خبر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 چرا آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها در ایران نیست/ مدرسه‌سازی وظیفه آموزش و پرورش نیست 🔻 دکتر رضوان حکیم‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگویی مطرح کرد؛ 🔸یکی از چالش‌های اصلی این است که به‌صورت عملیاتی و عینی، آموزش‌وپرورش اولویت اصلی هیچ‌یک از دولت‌های نبوده است؛ زیرا هیچ‌گاه نمی‌بینید دولت‌ها به مسائل آموزش‌وپرورش ورود تخصصی داشته باشند و بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای مثل نظام پرداخت و رتبه‌بندی و... شده‌اند 🔸اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش با کیفیت و کارآمدی داشته باشیم، نباید نگاه هزینه‌ای به آن داشته باشیم. موضوعی که مقام معظم رهبری صریحاً اشاره کرده‌اند که دستگاه آموزش‌وپرورش، دستگاه هزینه‌ای نیست و نگاه سرمایه‌ای باید داشته باشیم. 🔸تعلیم‌وتربیت فقط کار آموزش‌وپرورش نیست. بسیاری از تولیدات رسانه‌ای ما بار تربیتی ندارند و بعضاً ضدتربیت هستند. وقتی صداوسیما تبلیغ کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کنکور می‌کند و... کاملاً در خلاف جهت آموزش‌وپرورش حرکت می‌کند 🔸آموزش‌وپرورش یک دستگاه بسیار عریض و طویلی است. بسیاری از وظایف و مأموریت‌هایی که به آموزش‌وپرورش داده شده، اصلاً ربطی به آن ندارد و کار تخصصی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌هاست؛ مانند نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37977 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 🔹 وجود نگرش‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به مفاهیم کلیدی تربیت، تعیین کننده نوع نگاه ما در مبانی است؛ به عنوان مثال اگر در تربیت، موضوع اصلی را انسان دانستیم باید در بحث مبانی نگرش و تعریف ما نسبت به انسان و ابعاد وجودی‌ آن مشخص شود. 🔹 در اصول به دنبال قواعد کلی می‌باشیم که از درون این مبانی استخراج می‌شود؛ به عنوان مثال اگر اکرام در تربیت دینی، یک اصل است باید را بررسی کنیم که چه کسی گفته اکرام اصل است. بعد از اثبات آن به عنوان قاعده کلی تربیت، وارد مرحله سوم که روش است می‌شویم. 🔹 روش جزئی تر از قاعده است، وقتی می‌گوییم در تربیت یک اصلی به نام موالات وجود دارد؛ یعنی از اصول و قواعد اصلی تربیت این است که مخاطب خود را ولایت مدار تربیت کنیم. پاسخ به این سوال که روش تربیت ولایت مدارانه چیست؟ روش تربیت مبتنی بر اکرام چیست؟ 🔹 عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روش‌ها می‌باشد و در اصل بحث‌ها در این حوزه بیشتر مبنایی است. بحث در مورد روش‌ها بدون اینکه در مورد مبناها صحبت شود به جایی نخواهید رسید؛ زیرا روش‌ها مبتنی بر اصول و مبانی می‌باشند و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجه‌ای حاصل نشود، نمی‌توان در مورد روش‌هایی که با هم تفاوت‌های فاحش دارند صحبت نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27307 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
☕️ کافه اقتصاد ۶ ✍️دورهمی تولید محتوای اقتصادی ◽️موضوع: ظرفیت هیات‌های مذهبی در اقتصاد 👨‍🏫 با حضور اساتید اقتصاد 📺 همراه با از کانال رهام 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ 📍بلوار امین، خیابان گلستان، خانه مصلحان 💬جهت عضویت در گروه کافه اقتصاد در پیام‌رسان ایتا به @raham_media_admin پیام دهید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 راهکارهای دولت چهاردهم برای مهار تورم و ساماندهی اقتصاد کشور/ تورم بالا عامل اصلی قاچاق و خروج سرمایه است 🔻 حسن حسن‌خانی کارشناس اقتصادی در گفتگویی مطرح کرد؛ ▪️مهمترین اولویت اقتصادی دولت چهاردهم مهار تورم و تک رقمی کردن آن است. به نظر می‌رسد این کار بدون داشتن یک برنامه منسجم برای جلوگیری از شوک‌های ارزی امکان پذیر نیست و جلوگیری از شوک‌های ارزی نیز بدون ساماندهی منابع و مصارف ارزی ممکن نخواهد بود. ▪️منظور از اصلاح ساختار مالی دولت، صرفا رفع کسری بودجه نیست، بلکه تعهدات و تضمین‌های بودجه نیز باید به درستی ساماندهی شوند تا از ایجاد تعهدات بی‌مورد برای دولت که در نهایت به بدهی تبدیل می‌شوند، جلوگیری گردد. ▪️در کشور ما مجموعه‌ای از سامانه‌های حکمرانی وجود دارد که با یکدیگر هم‌پوشانی ندارند و به هم متصل نیستند. به عنوان مثال، سامانه جامع تجارت یک اطلاعاتی و سامانه مودیان اطلاعاتی دیگر ارائه می‌دهند. به طور کلی، در نظام حکمرانی فعلی، شاهد چالش‌هایی در زمینه شفافیت و عدالت مالیاتی هستیم ▪️ایجاد یک نظام جامع بازتوزیعی در کشور و بازسازی نظام جبرانی است. منظور این است که فردی که یارانه دریافت می‌کند دیگر نباید مشمول پرداخت مالیات باشد. به طور منطقی، فردی که یارانه نقدی دریافت می‌کند و در عین حال مالیات می‌پردازد، نباید یارانه نقدی دریافت کند و باید مالیات پرداختی وی کاهش یابد 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37979 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰سلسله نشست های هوش مصنوعی و حقوق اساسی 🗳 هوش مصنوعی و انتخابات 🔸سخنرانان: 👤دکتر محمد صادق فراهانی (معاون پژوهش های بنیادین پژوهشکده شورای نگهبان) 👤دکتر سید مهدی شریعت زاده (دبیر کارگروه هوش‌ مصنوعی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری) 👤دکتر محمد مهدی مهربان (معاون دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) 🔹دبیر علمی‌نشست: 👤محمد مهدی همتی فقیه 📆 یک شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۳ ⏰ از ساعت ۱۵ 📌نشانی: پژوهشکده شورای نگهبان واقع در خیابان‌شهیدبهشتی، خیابان سرافراز، کوچه پنجم، پلاک11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 رتبه اول ایران در بین کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی دانشگاهی لایدن / ۴۶ دانشگاه از ایران در جمع ۱۵۰۶ دانشگاه برتر 🔻 تازه ترین رتبه بندی لایدن منتشر شد؛ ▪️نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۴ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۴۶ دانشگاه از ایران در جمع ۱۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. ▪️ لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هرساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه‌بندی لایدن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ▪️۱۶۴ دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ حضور دارند. این تعداد در سال گذشته ۱۴۵ دانشگاه بوده است. جمهوری اسلامی ایران با حضور ۴۶ دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی، همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه در اختیار خود دارد. پس از ایران، ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب با ۴۰ و ۱۶ دانشگاه رتبه‌های دوم و سوم را دارند. 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37982 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 کتاب‌هایی که از حجاب و عفاف گفته‌اند/ستاره‌ها چیدنی نیستند 🔻 پیشنهاداتی برای الگو پذیری حجاب با کتاب؛ 🔹در گذرگاه تاریخ، حجاب ایرانی داستانی حماسی دارد؛ داستانی از ایستادگی، غیرت و عشق به هویت. 89 سال پیش، در تقابل با ظلم و جور رضاخانی، زنان و مردان این سرزمین حماسه‌ای آفریدند که تا ابد در برگ‌های زرین تاریخ ثبت شد. حجاب، به مثابه پرچمی پرافتخار، در دستان رشید زنان و مردان ایرانی برافراشته شد و هویتی اصیل را به نمایش گذاشت. 🔹 اما این داستان به آن روزها ختم نمی‌شود. حجاب در تار و پود زندگی ایرانیان ریشه دوانده و نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. دختران امروز، میراث‌داران مادران دیروزند؛ زنانی که با عفاف و پاکدامنی، حجاب را به عنوان تاج افتخار خود بر سر نهاده و با صلابت در برابر هرگونه هجمه‌ای ایستادگی می‌کنند. 🔹 روز بیست و یکم تیرماه، روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده‌است به همین مناسبت از میان قفسه‌های کتاب‌های منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف پنج عنوان کتاب خوب و خواندنی انتخاب گردید که ضمن معرفی مختصر هر اثر، مطالعه داستان‌های زنان و دختران قهرمان و عفیف ایران در این روز پیشنهاد می‌شود. متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37989 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍دانشگاه ها باید علوم تولید شده در حوزه علیمه را جدی بگیرند/ مسئولیت انسان منشا شکل گیری علوم انسانی 🔻 آیت الله محسن اراکی در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه اراک مطرح کرد؛ ▫️آغاز همه علوم انسانی اعم از اسلامی و غیراسلامی در همین نکته است که آیا انسان مسئول هست یا خیر. چند پایه مسئولیت انسان در منابع اسلامی بازگو شده که نخستین مورد به عقل می پردازد و بیان می دارد که چون به انسان عقل داده شده، پس او مسئول است ▫️خاستگاه دیگر مسئولیت علم است. علمی که نتواند انسان را در مسیر تشخیص خوب و بد یاری کند، همان علم غیرسودمند است که در دعاها با تعبیر «علم لا ینفع» از آن به خدا پناه می بریم ▫️ما در برابر یک گنجینه نهفته و بی پایان دانش انسانی در منابع دینی هستیم بحث های علمی زیادی در این زمینه وجود دارد که نباید آن ها را دست کم گرفت. ▫️حوزه های علمی ایران برترین حوزه های علمی جهان می‌باشد و دانشگاه ها و دانشجویان باید علوم تولید شده در حوزه های علمیه را جدی بگیرند و آن ها را بحث و بررسی کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅️ کتب حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان(نجفی) که حاصل دروس حوزوی ایشان است، به چاپ رسید. 📘 کتاب «درآمدی بر فقه جنسیت» ▪️ رقعی _ شومیز ▪️200000 تومان 📘 کتاب «درآمدی بر نظریه جنسی اسلام» ▪️ رقعی _ شومیز ▪️ 150000 تومان 📘 کتاب «بررسی فقهی خشونت خانگی» ▪️ رقعی _ شومیز ▪️ 300000 تومان 🛒 سفارش کتاب: ▫️ سایت: http://www.menhajelm.ir ▫️ شناسه ادمین: @FM_admin ▫️ تلفن: 09152632693 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 مراد از دلارزدایی چیست/ نظام ارزی ثابت نخستین گام رهایی از چنگال دلار و احیای ثبات اقتصادی 🔻 سید یاسر جبرائیلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی مطرح کرد؛ 📚 دلاریزه شدن اقتصاد به پدیده‌ای اطلاق می‌شود که طی آن، یک ارز خارجی(معمولا دلار)، وظایف پول ملی یک کشور را ایفا می‌کند. دو نوع دلاریزه شدن وجود دارد: ۱- کامل ۲- نسبی 📚در ادبیات علمی، سه اثر سوء برای دلاریزه شدن اقتصاد ذکر شده است: ۱- کاهش تقاضا برای پول ملی و در نتیجه کاهش ارزش آن ۲- کاهش اثربخشی سیاست‌های پولی ۳- ناتوان شدن دولت برای مدیریت فرآیندهای اقتصاد کلان 📚متاسفانه اقتصاد ایران نیز در دولت نهم به صورت نسبی دلاریزه شد. به نحوی که پیرو جهانی‌سازی قیمت نفت و گاز و فلزات و مواد پتروشیمی و پالایشی، وظیفه «معیار سنجش» از وظائف سه‌گانه پول تقریبا به طور کامل از ریال سلب شده و به دلار واگذار شد. 📚دلارزدایی البته به این معنی نیست که دلار را به عنوان معیار سنجش و قیمت‌گذاری حذف کنیم و فی‌المثل یورو یا یوآن چین را به عنوان معیار سنجش در قیمت‌گذاری‌ها استفاده کنیم. دلارزدایی یعنی احیای وظیفه «معیار سنجش» و به تبع آن وظایف «واسطه مبادله» و «ذخیره ارزش» برای ریال 📚گام اول در مسیر دلارزدایی، اتخاذ نظام ارزی ثابت با رعایت لوازم آن یعنی تک‌نرخی سازی ارز و پیمان‌سپاری صد درصدی است. پس از تثبیت نرخ ارز در عددی متناسب با شرایط کنونی اقتصاد ایران 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37994 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰حوزه‌های علمیه خواهران با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و سایر مراکز؛ 💢دومین همایش ملی « جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها» برگزار می‌شود ▫️برای دومین بار همایش ملی توسط حوزه‌ علمیه خواهران استان سمنان، در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC نمایه شد. ▫️دومین همایش «جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها» در دو بخش اصلی شامل جنگ بیولوژیک؛ بحران جمعیت؛سلامت باروری، مولفه های بیولوژیکی موثر در امنیت غذایی جنگ بیولوژیک و بیوتوریسم حقوق بشر با همکاری حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می شود. 🔺مهلت ارسال مقاله: ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 سایت همایش: http://semnanco.whc.ir/ 🔹دبیرخانه همایش ملی جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها، مقالات برگزیده را در مجلات معتبر همچون سیویلیکا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc چاپ خواهند نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن4-02333450813تماس حاصل نماید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 تاثیر مشروطه در تحولات روایتگری شخصیت حضرت زینب (س) در اندیشه دینی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان در نشست «تحولات روایت شخصیت حضرت زینب سلام‌الله در اندیشه دینی» مطرح کرد؛ ▪️در رابطه با حضرت زینب (سلام الله علیها) دو نوع روایت وجود دارد؛ دسته اول روایاتی که مربوط به زمانی است که جامعه دینی با مشروطه مواجه نشده بود و دسته دوم روایات جامعه دینی بعد از مشروطه است. ▪️روایات و اشعاری که درباره حضرت زینب (سلام الله علیها) از دوران قاجار وجود دارد ایشان را شخصیتی رنج کش و صبور معرفی می کنند در حالی که در دوران مدرنیته روایت‌های دیگری از شخصیت حضرت زینب (سلام الله علیها) مطرح می شود. ▪️در دوران مشروطه گروهی از زنانی بودند که می خواستند مدرن باشند این افراد استناد به تاریخ می کردند و می گفتند این بازگشت به دین است و به حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای حضور سیاسی و اجتماعی استناد می‌کردند. ▪️در برابر این قرائت از حضرت زینب سلام الله علیها، گروهی دیگری بودند می‌گفتند که حضور حضرت زینب (سلام الله علیها) در برابر یزید استثنا و در شرایط اسارت است به همین خاطر نمی‌توان الگویی برای مشارکت اجتماعی زنان باشد. ▪️در ادامه به دو شخصیت دکتر شریعتی و شهید مطهری می رسیم که به مقابله با دو جریان زن سنتی (متحجر) و زن تفنن(مدرنیته) می پردازند و الگوی سومی را معرفی‌ می‌کنند. 🌐 متن گفتگو: https://ihkn.ir/?p=37997 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌کند: 💠نشست علمی با عنوان «وضعیت حکمرانی علم، فناوری، نوآوری در ایران در مسیر عملکرد مناسب با رویکرد اسلامی» 👥 ارائه‌دهندگان: 👤 دکتر مهدی نصیری؛ عضو هیأت‌علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 👤 دکتر پریسا علیزاده؛ عضو هیأت‌علمی مؤسسه تحقیقات سیاست علمی 👥 ناقدین: اعضای شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 👤 دبیر علمی: دکتر علی اکبری‌معلم؛ مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۸ تیرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📍 مکان: قم، پردیسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی(ره) 🌐 لینک حضور مجازی: http://dte.bz/iscaconf _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚حکمرانی ما: رویکرد مرگ‌آگاهانه به خط‌مشی‌گذاری و حکمرانی متعالی📚 🔽 سخن گفتن از حکمرانی و اداره، سهل است، آنگاه که شأن آن فهمیده نشود و دشوار است، آنگاه که اهمیت آن ادراک گردد! عمل در ساحت حکمرانی نیز شیرین و آسان است، آنگاه که پیامدهایش فهم نشوند و وحشت‌آفرین است، آنگاه که فهمیده شود که هر خطا در این ساحت، تا قیام قیامت، مسئولیت‌زا بوده، پیامدهایی بس دردناک دارد! به ویژه آنگاه که ادراک گردد، هر مقام، منزلت و شأن در ساحت حکمرانی نوعی امانت مسئولیت‌افزاست. 📍کتاب حاضر برای دانشجویان رشته‌‌های حکمرانی، مدیریت دولتی و علوم اداری در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا به عنوان منبع اصلی دروس «حکمرانی اسلامی» و «مدیریت اسلامی» هرکدام به ارزش ۲ واحد تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، تمامی مدیران، حکمرانان و رهبران سازمانی و کشوری، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند. 💳قیمت: ۱٬۹۶۰٬۰۰۰ ریال🍃 🌐 خرید از: https://samt.ac.ir/fa/book/6289 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی 🔹 نشست چهارم: ماهیت و نظام مسائل فقه حکمرانی 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام دکتر نجف لکزای(مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ⏰ زمان: چهارشنبه 27 تیر 1403، ساعت 10 صبح 🔗 لینک مجازی شرکت در نشست علمی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مصاحبه با آیت الله قائینی ⬅️ آیا اسلام نظام اقتصادی واجتماعی خاص خود را دارد؟ 🗓 پاییز1400 🎥برای دیدن این ویدئو در آپارات با کییفیت بالاتر بر روی لینک زیر کلیک کنید. https://aparat.com/v/rCQy6 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تمدن ایرانی؛ گنجینه عفاف و حجاب / توجه به پایه‌های صحیح تمدن ایرانی و تقویت آن‌ها 🔻 فاطمه منتظری، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، مطرح کرد؛ 🔹 گنجینه‌های غنی مذهبی و ملی را در اختیار داریم؛ چراكه قدیمی‌ترین تمدن را در اختیار داریم؛ ولی برخی در صدد حذف آن برآمدند. امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر تاکید کرد که به پیشینه تمدنی مصر توجه کند؛ زیرا وقتی اساس این تمدن صحیح است، باید آن را تقویت نماییم؛ اما ما به‌جای بازسازی، خانه را خراب كردیم و موجب گاردگرفتن برخی افراد شدیم و از طرفی شیوه‌های سنتی نادیده ماند. 🔹 برخی موارد ریشه و اصول عفاف ایرانی را از یاد برده‌ایم. مادران آن گونه كه باید تقویت نشدند. چراكه مادران هسته‌های اصلی سلول‌های اجتماع را می‌سازند و باید اطلاعات كافی را به نسل بعد منتقل كنند. 🔹 حجاب یکی از ابزارهای پیشرفت است و زنان با رعایت حجاب جولانگاه مناسب برای حضور در عرصه اجتماعی فراهم می‌شود. در سیاست‌گذاری‌های كلان باید مادران و پدران را در نظر گرفت و حتی می‌بایست واژه غیرت را به‌درستی تعریف كرد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38000 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🟢محورها و موضوعات پژوهشی گروه علوم تربیتی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف بازنگری و اصلاح کتاب‌های درسی و نیز پژوهش در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در سال 1362 فعالیت خود را آغاز نمود. این گروه پژوهشی با تولید بیش از 64 اثر پژوهشی و ده‌ها مقاله علمی در حوزه مأموریتی خود، یکی از گروه‌های پژوهشی موفق پژوهشگاه به شمار می‌رود. با ابتناء بر راهبردهای علمی گروه برخی اولویت‌های پژوهشی مصوب این گروه عبارتند از: 1. فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی 2. فلسفة ساحتهای تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی، اهداف، چیستی، چرایی) مانند فلسفة تربیت اخلاقی؛ فلسفة تربیت سیاسی و اجتماعی و ... 3. فلسفه‌ی کودکی از دیدگاه اسلامی 4. بررسی چالشهای پیش رو در تعلیم و تربیت اسلامی 5. بررسی عمیق و انتقادی مفاهیم بنیادین و فلسفی تعلیم و تربیت مدرن همانند تربیت دموکراتیک، خودآیینی، خودشکوفایی، خلاقیت، رشد، کودکی و ... از منظر اسلامی 6. تفسیر تربیتی قرآن کریم 7. روش شناسی تحقیق در تربیت اسلامی 8. تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی 9. مبانی و مسائل تربیتی و آموزشی حوزه‌های علمیه مانند - بررسی مبانی نظری پیدایش، تحولات، فعالیت‌ها، فرآیندها و کارکردهای مدارس و حوزه‌های علمیه در جهان اسلام - تحلیل انتقادی دستاوردها و پیامدهای تغییرات و تحولات جدید آموزشی در حوزه‌های علمیه (همانند مدارج علمی، رشته‌ها و مراکز تخصصی) علاقه‌مندان محترم جهت همکاری پژوهشی با گروه می توانند با شماره 02532111362 جناب آقای کاظمی زاده تماس حاصل نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍شصت و دومین شماره نمایه نشریات تخصصی دینی منتشر شد. 📘شصت و دومین شماره نمایه نشریات تخصصی دینی در یازده گرایش اخلاق و عرفان، ادیان و مذاهب، اقتصاد و مدیریت، تاریخ اسلام، علوم تربیتی و اجتماعی، علوم سیاسی، علوم قرآن و حدیث، فقه اصول و حقوق، کلام و معارف عقلی، مهدویت، کلیات، علوم اسلامی و انسانی منتشر شد. 📘شایان ذکر است این نمایه قابلیت دسترسی و لینک شدن به سایت نشریات از طریق تصویر و آدرس سایت هر نشریه را فراهم کرده و پژوهشگر می تواند مقالات انتخابی خود را بصورت رایگان دریافت نماید. 🌐 نشریه شماره 62 🌐 صفحه نمایه نشریات _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com