eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
611 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حرکت به سمت تولید نظریه‌های در تراز تمدن اسلامی 🔰 حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📕 در مسئله تحول با دو کلیدواژه «روزآمدی» و «روزمرگی» مواجه هستیم. نظام‌های معرفتی و ساختاری در صورت متحول نشدن به روزمرگی مبتلا می‌شوند. 📕 اگر امروز نظریه ما متناسب با الگوی جمهوری اسلامی است، باید به سمت تولید نظریه‌ای در تراز انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی حرکت کنیم. 📕 تحول صرف یک تغییر و تبدل نیست و این‌گونه نیست که از یک موضوع به موضوع دیگر تغییر پیدا کنیم اما به جلو حرکت نکنیم. در واقع تحول به سمت هدف و غایت حرکت کردن است. 📕 مراد از تحول‌خواهی صرفاً معطوف به عدالت و معنویت نیست. این دو مؤلفه را می‌توان از ارکان تحول اساسی دانست، اما رسیدن به یک تحول کلان و بنیادی مستلزم آن است که این تحول فراگیر باشد. 📕 وقتی تحول‌خواهی به درستی تعریف نشود و در سایه ارزش‌ها و غایات و معارف دینی معنا نشود، حتی راهی که به نظر می‌رسد رو به جلو و پیشرفت بوده، در واقع حرکتی رو به عقب و پسرفت بوده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17325 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضاء سال 1399 💠 جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضاء در سال 1399 مطابق روال سال‌های گذشته و شرایط اعلامی در این اطلاعیه برگزار می‌شود. 📆 زمان ثبت‌نام: از 10 تیرماه تا 31 تیرماه 🔻 شرایط داوطلبان حوزوی: 1️⃣ دانش‌آموختگان سطح دو با حداقل معدل 16(ویژه آقایان ) 2️⃣ دانش‌آموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی، منوط به داشتن حداقل معدل 16 3️⃣ دانش‌آموختگان سطح سه در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی 4️⃣ دانش‌آموختگان سطح چهار در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی 5️⃣ دانش آموختگان مدرسه فقه القضاء قم با حداقل معدل 16 6️⃣ دانش آموختگان رشته تخصصی فقه و حقوق حوزه علمیه خراسان با حداقل معدل 16 ✅ برای دانش‌آموختگان سطوح 3 و 4 دارا بودن مدرک علمی معتبر الزامی است و صرف ارائه گواهی اتمام پایه(بدون ارائه پایان‌نامه) کافی نیست. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: www.qazahrm.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔻هم اکنون در حال برگزاری است: 🎥 جلسه سوم وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» 📝 دسترسی از طریق: 🌐 http://www.instagram.com/meftaah_com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌نگاه کرامتی زن و شوهر به یکدیگر موجب ایجاد محبت دائمی بینشان می‎شود ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‎نقی فقیهی در درس‎گفتار «فقه تربیت جنسی» عنوان کرد؛ 📚زمانی که زن و شوهر با نگاه کرامتی به یکدیگر بنگرند، رفتارشان با یکدیگر اصلاح شده و حتی اختلاف نظر‎ها نیز رفع می‎شود. 📚نگاه کرامتی زن و شوهر به یکدیگر موجب ایجاد محبت دائمی بینشان می‎شود که با این نگاه، ناخودآگاه بسیاری از ناراحتی‎ها رفع شده و حتی زن و شوهر از پرخاشگری و خشونت نیز دور می‎شوند؛ حتی اگر خطایی از یکی سر بزند، خاطی عذرخواهی کرده و طرف مقابل، خطا را نادیده می‎گیرد. 📚توجه به مبانی تربیت جنسی و نحوه استخراج اصول تربیت جنسی از مبانی تربیت جنسی، بسیار حائز اهمیت می‎باشد. اصول عبارت است از تکالیفی که مشخص می‎کند مکلفین چه اقدامی را باید انجام دهند. 🔻برخی از مبانی تربیت جنسی عبارت‎اند از: 🔹برخورداری زن و مرد از غریزه جنسی متمایز از غرایز جنسی حیوان 🔹تمایل به هویت و فضیلت‎دوستی 🔹نیاز انسان به همدم 🔹زیبا دوستی 🔹محبت و... 🔻دو مورد از اصول تربیت جنسی: 1️⃣ با توجه به غریزه جنسی که در زن و مرد است، باید طبیعی بودن آن را آموزش داد و بیان کرد که ارتباط جنسی، خطا نیست. 2️⃣ ارضای نیاز جنسی، امری لازم و ضروری است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تصویب رشته «روان‌شناسی با رویکرد اسلامی» در سطح سه حوزه 🔰 رشته «روان‌شناسی با رویکرد اسلامی» طی مصوبه ۱۸۴ شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان یکی از رشته‌های سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران تصویب و ابلاغ شد. 🔰 این رشته به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی سطح سه است که ضمن بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و به منظور ارتقای اهداف تربیتی، به شناخت مبانی، اصول، روش‌ها و مسائل تربیتی در مکاتب و دیدگاه‌های مختلف اندیشمندان و کسب مهارت لازم در حوزه روان‌شناسی تربیتی با رویکرد اسلامی می‌پردازد. 🔰 تربیت مشاور تحصیلی- تربیتی، ایجاد زمینه پژوهش‌های تربیتی با نگاه اسلامی، تقویت توان پاسخگویی به مسائل مطرح در حوزه روان‌شناسی تربیتی با رویکرد اسلامی و تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح و دوره‌های بالاتر از جمله اهداف تدوین این رشته است. 🔰 طلاب این رشته دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و یافته‌های روان‌شناختی در حوزه آموزش و نیز آموزه‌های اسلامی در حوزه فراگیری دانش و چگونگی تعلیم آن به دیگران را در حد شناخت فرامی‌گیرند و توانایی پاسخگویی به نیازهای علمی در سطح نیمه تخصصی این رشته را کسب و پس از دفاع از پایان‌نامه خود، دانشنامه سطح سه «روان‌شناسی تربیتی با رویکرد اسلامی» را دریافت می‌کنند. 🔰 این رشته به صورت نیم سالی-واحدی است و به شیوه حضوری و نیمه حضوری ارائه می‌شود که با احتساب پایان نامه و بدون احتساب مرخصی حداقل پنج نیم سال و حداکثر ۱۱ نیم‌سال به طول می‌انجامد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حج در ایام کرونا ویروس/ استفاده از زکات برای تهیه مواد ضدعفونی کننده 🔻 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماری‌های مسری» خاطرنشان کرد؛ 💠 از موارد مصرف زکات فقیر و مسکین است و اگر شخصی در تهیه لوازم بهداشتی برای مبارزه با ویروس بدهکار شده و نمی‌تواند بدهی خود را پرداخت کند از باب «و الغارمین علیها» می‌توان از زکات به او داد. 🔰 اگر در موسم حج ویروس کرونا هنوز شایع باشد. با شرایطی که این بیماری دارد که سریع منتقل می‌شود موجب تهدید جان شخص می‌شود، آیا می‌توان به حج رفت؟ دو صورت دارد؛ 1️⃣ دولت سعودی اجازه ورود حجاج را ندهد، در این صورت بحثی نیست چون راه بسته است، وجوب حج ساقط می‌شود. 2️⃣ راه را باز کرده باشند در این صورت آیا جایز است به حج برود؟ معلوم است که حج مشروط به استطاعت است. فقهاء نیز گفته‌اند در وجوب حج استطاعت شرط است. 💠 سید یزدی وجوب حج را مشروط به شرایطی می‌داند، مانند استطاعت بدنی، یعنی اگر توان انجام حج را نداشت و یا برای او حرج داشت. مانند استطاعت زمانی یعنی فرصت داشته باشد مناسک را انجام بدهد. 💠 نباید مانعی برای انجام مناسک باشد و اگر از سلامت جان و مال و عرض خود در امان نباشد، حج بر او واجب نیست. اگر بخاطر بیماری کروناویروس نتواند اعمال را تمام کند حج بر او واجب نیست. خوف گرفتاری به این بیماری نیز وجوب حج را ساقط می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17378 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 کسی می‌تواند تدبیر زندگی افراد را به دست گیرد که به امور غیبی آگاه باشد 💥 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تأکید کرد؛ 🔰 قرآن روی مسئله علم الهی و این که هیچ چیزی در عالَم نیست که از علم الهی پنهان مانده باشد، تأکید زیادی دارد. ما بیش از آن که تا امروز درباره این آیات تدبّر کرده‌ایم، باید تدبّر کنیم. 🔰 کسی می‌تواند تدبیر زندگی مرا به دست بگیرد که به این امور غیبی آگاه باشد و تنها کسی که از غیب آگاه است،‌ خداست. 🔰 کسی که علم و حکمتش را از طریق واسطه خدا دریافت نکند،‌ نمی‌تواند به نقشه تربیت دست پیدا کند، چون هر چیزی که از غیرِ این راه به دست بیاید گمراهی است. 🔰 خداوند در راستای این‌که تربیت انسان به بهترین نحو انجام شود، فرستاده‌هایی را برای مردم ارسال نموده است که کار این رسولان هم یاد دادن همان چیزهایی است که ما نمی‌توانیم بدانیم، مگر این که با واسطه‌ای که خدا معلوم کرده،‌ به عالم وحی متصل شویم. 🔰 عالَم غیب برگ برنده ما در برابر مکاتب مادی است و ما با استفاده از عالَم غیب باید به دنیای مادی حمله کنیم، نه این که دچار خودباختگی شویم و آن را پنهان کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ خطر قطع ارتباط با تراث علمی/ ضرورت بررسی تاریخ تطور علم اصول 💠 حجت‌الاسلام محمد عرب صالحی در یادداشتی تبیین کرد؛ ✍️ با نگاهی به دروس خارج حوزه علمیه یک نکته به وضوح خودنمایی می‌کند و آن این‌که در نوع دروس بررسی تاریخچه مسئله کنار گذاشته شده است. ✍️ در تقریرات فقهی جسته و گریخته به برخی موارد بر می‌خوریم که برای تثبیت یا رد یک نظر، تاریخ تطور آن بررسی شده، اما چنین امر مهمی در نوع درس‌ها و کتب امری مغفول مانده است. ✍️ احاطه بر تاریخ تطور یک مسأله اولاً ملاپرور است، ثانیاً از فتوا دادن‌های بدون پشتوانه علمی جلوگیری می‌کند، ثالثاً احساس رسیدن به ملکه اجتهاد را سال‌ها به تأخیر می‌اندازد. رابعاً به استقلال رأی مجتهد کمک می‌کند. ✍️ در حوزه علوم اسلامی حوزوی در خصوص تاریخ مسائل علومی مثل فقه و تفسیر قدم‌هایی برداشته شده، اما هیچ‌یک حاوی تاریخ تطور مسائل و چرایی و چگونگی تطورات نیست. ✍️ لازمه بقای یک حوزه پویا و روزآمد برنامه ریزی برای تحول مدام در جهت ارتقای آن است و بدون تحول و ارتقا تدریجاً از یک جریان تأثیرگذار در عالم اسلام به یک موجود کم اثر تبدیل شده و کسانی که اهلیتش را ندارند جای خالی آن را پر خواهند کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17381 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «الگوی فقهی دولت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی(مطالعه موردی: نظریه عدول مومنین)» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌سه شنبه ۳ تیرماه ۹۹، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VTqupV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روایات اهل‌بیت(ع) درباره جایگاه حضرت معصومه(س)/ پاداش بهشت برای زیارت همراه با معرفت 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ابراهیمی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 💠 با توجه به شرایط سخت دوران امامت موسی بن جعفر(ع) و حکومت حاکمان ظالم بنی عباس مانند هارون و مأمون اطلاعات زیادی از زندگی حضرت معصومه(س) به دست ما نرسیده است. 💠 همین مقدار کمی از اطلاعات که در روایات اهل‌بیت(ع) درباره حضرت معصومه(س) بیان شده عظمت و بزرگی این بانوی کرامت را نشان می‌دهد. 💠 سعد بن سعد می‌گوید از امام رضا(ع) در فضیلت زیارت فاطمه بنت موسی سوال کردم و امام رضا(ع) فرمودند «مَنْ‏ زَارَهَا فَلَهُ‏ الْجَنَّةُ؛ هر کسی او را زیارت کند به درستی که در مقابل این زیارت بهشت برای اوست.» 💠 حضرت معصومه(س) از برجسته‌ترین امام زادگان هستند که گستره شفاعتشان به اندازه کل شیعه است و روایات بسیاری از معصومین به مقام شفاعت ایشان و همچنین فضائل علمی آن حضرت اشاره کرده‌اند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17413 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 آزمون ورودی حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی برگزار می‌شود 📚 آزمون ورودی حوزه علمیه خراسان در مقطع پایه نهم و دوازدهم 13 تیر 99 به صورت مجازی برگزار می‌شود و قبولی نهایی پذیرش این حوزه، مشروط به قبولی مصاحبه و امتحانات دوره تثبیتی خواهد بود. 📚 آزمون پذیرش حوزه علمیه خراسان در مقاطع بالاتر از دیپلم نیز با توجه به شرایط به وجود آمده در مدارس علمیه و همزمان با مصاحبه برگزار می‌شود. 📚 داوطلبان پایه‌های نهم و دوازدهم که به هر دلیلی قادر به شركت در آزمون مجازی نبودند، می‌توانند در مصاحبه که در مدارس علمیه برگزار می‌شود، شركت کنند. 📚 مصاحبه پذیرش سال تحصیلی 1400- 1399 حوزه علمیه خراسان توسط مدارس علمیه انجام می‌پذیرد و شركت در این مصاحبه‌ی علمی، منوط به قبولی در آزمون ورودی مجازی نمی‌باشد. 📚 نمره‌ی کسب شده در آزمون مجازی، به عنوان امتیازی در فرآیند ارزیابی متقاضیان در مصاحبه و دوره تثبیتی محاسبه می‌شود. 📚 آخرین مهلت ثبت نام پذیرش ورودی حوزه علمیه خراسان، ششم تیرماه می‌باشد و مدارسی كه عملكرد جذب و پذیرش آن‌ها كمتر از حد نصاب باشد، برای سال جدید تحصیلی، طلبه جدیدالورود به آن‎ها تعلّق نخواهد گرفت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 جلوه‌گری صفت کریمه در حضرت معصومه(س)/ بقای رسوبات تحجرگرایی در نگرش به زنان 📚 خانم معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگویی، بیان کرد؛ ✍️ مدل زیست مؤمنانه و اجتماعی و سبک زندگی بزرگان برای ما الگوی تام و کامل است و چهره‌های نزدیک به امام معصوم(ع) هم الگو هستند. لذا حیات سیاسی اجتماعی حضرت معصومه(س) از این حیث حیات ویژه‌ای است. ✍️ در کرامت انسانی تفاوتی میان زن و مرد نیست و همه از نفس واحده خلق شده‌ایم، ولی به حیث جنسیت و تفاوت کارکردهای زن و مرد و احاله مسئولیت‌ها به نوع جنس تفاوت وجود دارد که باید در خانواده و اجتماع مورد لحاظ قرار بگیرد. ✍️ این تفاوت ارزشی نیست، بلکه متفاوت از حیث واگذاری امور و نوع کارکردهای اجتماعی زن و مرد است. مثلاً اگر بحث پست‌های مدیریتی و کسب رتبه‌های علمی باشد تفاوتی میان زن و مرد نیست، ولی در مدل پوشش و عدم اختلاط ملاحظاتی وجود دارد. ✍️ متأسفانه هنوز رسوبات فکری، قومی و تحجرگرایی در نگاه به دختران و زنان وجود دارد که ربطی به اسلام و انقلاب و حتی فرهنگ عمومی جامعه ایران ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=17427 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com