eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 از ملت عزیز بخاطر حسن رفتارشان در دهه عاشورا تشکر می‌کنم 📝 برگزاری مراسم عزای عاشورای حسینی در دفاتر مراجع تقلید 📝 تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر پرداخت علمی به صحیفه سجادیه در حوزه 📝 واکنش مدیر حوزه‌های علمیه به هتک قرآن در اروپا 📝 آغاز نام نویسی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم 📝 آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه 📝 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران با سخنرانی آیت‌الله سبحانی برگزار می‌شود 📝 پژوهشگران برتر جامعه‌الزهرا(س) در جشنواره استانی میراث مادری تجلیل شدند 📝 پاسخگویی به احکام شرعی بانوان به صورت مجازی 📝 مروری بر قصه کربلا در یک اثر 📝 «دانشنامه صحیفه سجادیه» رونمایی می‌شود و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19484 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 قطع عضو و پیوند اعضا با کرامت انسانی منافات دارد؟ 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛ ✍️ یکی از ادله حرمت که ممکن است در قطع عضو و پیوند اعضا به آن تمسک شود کرامت انسان است. 🔻 استدلال افراد این نظر چنین است؛ 🔹 صغری: قطع عضو از بدن و پیوند آن به بدن خود یا دیگری مخالف با کرامت انسان است. 🔹 کبری: مخالفت با کرامت انسان مورد نهی قرآن و روایات است. 🔹 نتیجه: قطع عضو و پیوند آن به بدن مورد نهی آیات و روایات ائمه اطهار(ع) است. 💠 توضیح استدلال: اگر کسی قطع عضوی داشته باشد، مثلا چشم خود را به دیگری هدیه دهد این مخالف با کرامت انسانی است. انسان کرامت دارد و هرگونه مخالفتی با کرامت انسانی هم مورد نهی شارع است، پس بنابراین قطع عضو و پیوند آن به بدن مورد نهی است. ✅ آیه شریفه قرآن می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‌ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‌ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً.» البته این جا ابتدا ببینیم کرامت و کریم بودن به چه معنا است تا ببینیم که استدلال به چه شکل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19488 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تضعیف جایگاه پدران در خانواده‌های ایرانی/ الگوگیری پدران از سیدالشهدا(ع) در برخورد با فرزندان 💢 در نشست علمی «جایگاه و نقش پدری در جریان کربلا» مطرح شد؛ 🔹 در آموزه‌های اسلامی جایگاه پدر در تربیت فرزندان یک جایگاه عظیم و ویژه‌ای معرفی شده است. ولی در جامعه امروزی تا حدودی جایگاه پدران با خدشه روبرو شده است. این جایگاه گاهی از ناحیه فرزندان و گاهی از سوی مادران و رسانه‌ها مورد خدشه واقع می‌شود. 🔹 پدران در شکل‌گیری هویت، شخصیت و آینده اجتماعی فرزندان نقش ویژه‌ای دارند، به همین دلیل منحصر کردن نقش آن‌ها در نان‌آوری تبعات فراوانی دارد. 🔹 آن چه در خانواده‌های ایرانی بیشتر بازنمایی می‌شود این است که مادران نقش اصلی در تربیت فرزندان را دارند، در حالی که اسلام مسئول اصلی تربیت را پدران معرفی می‌کند. 🔹 در جریان کربلا شاهد صمیمیت ویژه‌ای از سوی سیدالشهدا(ع) در برخورد با خواهران، فرزندان و اصحاب هستیم که اتفاقا این بعد صمیمی امروزه در جامعه ما فراموش شده است. 🔹 یکی از نقص‌های خانواده‌های ایرانی ضعف گفت‌وگو میان فرزندان و پدران است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19495 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ۱۶ شهریورماه؛ زمان آغاز سال تحصیلی جدید حوزه خراسان 📚 مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حوزه علمیه خراسان روز یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹ از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می‌شود. 🔹 سخنران مراسم آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی می‌باشد. 📝 زمان آغاز درس‌های خارج، مدارس و مراکز تخصصی و سطوح عالی روز یکشنبه ۱۶شهریور و آغاز رسمی مقطع عمومی از ۲۹ شهریور می‌باشد. 💢 معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان اعلام کرده که نحوه برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری در هر شهر و منطقه با در نظر گرفتن شرایط و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا با نظر و تشخیص مدیر هر مدرسه است. 🔸 شیوه نامه تفصیلی برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین و آفلاین متعاقبا از سوی معاونت آموزش اعلام خواهد شد. ✍️ این مراسم به صورت آنلاین برای کلیه مدارس و مراکز تخصصی استان‌های خراسان پخش خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه باید برای پاسخگویی به نیازهای جهانی در رشته‌های مختلف حرف اول را بزند ✅ آیت‌الله محمد مهدی شب زنده‌دار در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه استان فارس مطرح کرد؛ 📚 باید طلاب را همان‌طور که مذهب ما جعفری است جعفری تربیت کنیم. حوزه امام صادق(ع) از باب تعالیم و رشته‌های قرآنی، کلام و فقه و... بسیار جامع بوده است. حوزه مبارکه علمیه که در حقیقت ادامه حوزه امام صادق(ع) است در صورتی می‌تواند موفق باشد که جامع باشد یعنی در تمام رشته‌های مورد نیاز باید فعالیت کند. 📚 پس از تشکل حکومت اسلامی توسط حضرت امام(ره) و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای توقع جهانی از حوزه پیدا شده و اگر می‌خواهیم حوزه پاسخگوی نیازهای جهانی باشد باید در رشته‌های مختلف علوم اسلامی مانند ادبیات حرف اول را بزنیم، لذا مسئولان حوزه برنامه‌های مطلوبی را تدوین کنند و دانش آموختگان نیز همت گمارند تا بتوانند خود را مسلح به علم و آمادگی‌های مختلف کنند. 📚 در حوزه علمیه قم مدیریت محترم زحمت کشیدند برنامه ۵ ساله‌ای را تدوین کردند که در شورای عالی مورد بحث است و امیدواریم اساتید و مدیران با پیگیری و پیاده کردن برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت که در راستای همین برنامه ۵ ساله تدوین می‌شود، بتوانند حوزه علمیه تراز حوزه علمیه امام صادق(ع) را به منصه ظهور و تحقق برسانند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اگر حوزه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود/ حدالامکان کلاس‌های حوزه حضوری برگزار شود 🔻 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه: 🔹 من بارها گفته‌ام اولین حوزه علمیه در اسلام به دست پیامبر اکرم(ص) گشوده شد. این مدرسه تعطیل نشد و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد. 🔹 حوزه علمیه میراثی است که از زمان پیامبر(ص) برای ما مانده و سند افتخار ما است که اگر حوزه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود. 🔹 اگر می‌شود کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرد، حضوری برگزار کنید؛ من قصد دارم با 10 نفر درس را در منزل برگزار کنم و محتوا را ضبط کرده و منتشر کنم. 🔹 اگر دروس به صورت مجازی برگزار شد، حضور و غیاب را رعایت کنند؛ مسؤولان حضور و غیاب کنند و دروس به گونه‌ای نباشد که هر کسی خواست بیاید و هرکسی هم نخواست شرکت نکند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19501 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود 💢 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور و جامعه الزهرا(س) در روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه جاری برگزار می‌شود. 📚 در این مراسم که با حضور خواهران طلبه برگزار می‌شود، حجت‌السلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا(س) سخنرانی خواهند کرد. 🔹 همچنین این مراسم با پیام تصویری حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن‌ همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 شعار سال حوزه؛ «حوزه و فضای مجازی»/ حوزه باید پرچمدار گسترش علوم اسلامی باشد 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تأکید کرد؛ ✅ حوزه علمیه باید پرچمدار گسترش مرزهای دانش و علوم اسلامی باشد و هم این‌که این قرائت و تفسیر الهی و معنوی را به دانشگاه و جهان صادر کند تا علوم انسانی و همه دانش‌های بشر الهی و مایه سعادت بشر شوند. ✅ براساس شرایط، آموزش‌های خود را به شکل مجازی و حتی‌الامکان حضوری و مجازی دنبال می‌کنیم. ✅ حساسیت حوزه نسبت به مقدسات ادیان مقدس و الهی و قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را به دنیا اعلام می‌کنیم. ✅ شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می‌کنم که در این زمینه چند رشته در عرصه فضای مجازی تعریف شده است. ✅ حوزه علمیه ما در زمینه طرح‌سازی در عرصه اندیشه‌های متعالی رهبری معظم و مراجع گرانقدر گام برداشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19533 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 ادله معتقدین به حرمت فرار از بیماری و پاسخ ادعاهایشان 📝 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی اظهار کرد؛ 🔰 آنچه از کلمات معتقدین به حرمت فرار به عنوان دلیل قابل استفاده است دو وجه است؛ ❓ فرار از بیماری‌های سخت و مسری، نوعی اعتراض به مقدرات الهی است و انسان مومن موظف است راضی به مقدرات خداوند باشد. 🔹 پاسخ: ضعف این وجه روشن است و حفظ نفس از مهالک و حوادث و معرضیت خطرات، هیچ اقتضایی نسبت به اعتراض به خداوند متعال و فرار از مقدرات او ندارد. 🔹 تفسیر قضای الهی و وجوب تسلیم در برابر قضا و قدر این نیست که انسان به اختیار خودش را از خطرات نجات ندهد. ❓ استدلال به آیه شریفه «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ» شده است. 🔹 پاسخ: این استدلال نیز ناتمام است. اولا که آیه شریفه حکایت از برخی امت‌های سابق است. ثانیا از این آیه حتی استفاده نمی‌شود که فرار از مریضی در همان امت هم حرام بوده است، بلکه مفاد آیه این است که عده زیادی از ترس مرگ از شهر و دیارشان خارج شده‌اند و برای آن‌ها مرگ دست جمعی اتفاق افتاد. 🔹 نهایت چیزی که از آیه استفاده می‌شود این است که اگر مرگ مقدر شده باشد انسان نمی‌تواند از آن فرار کند، ولی این به این معنا نیست که انسان نباید از خطرات و مهالک فرار کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19560 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شناسایی پایه‌های اصلی حیات طیبه، نخستین گام در اسلامی‌سازی علوم انسانی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی بیان کرد؛ 📝 با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، ورود به مباحث تخصصی و فقه مضاف از جمله در موضوعات خانواده، می‌تواند پیچیدگی‌ها را رفع کند و با شناسایی دقیق اهداف؛ نیازهای جامعه، نظام و عرصه‌ی بین‌الملل پاسخ داده شود. 📝 در عرصه‌های مختلف، برای پاسخگویی باید ارتباطات گسترده داشته باشیم و ضمن استفاده از دستاوردهای منطقی و معقول در دنیا، می‌بایست شاخص‌های اسلامی مابین علوم انسانی اسلامی و غربی لحاظ شود. 📝 نخستین حرکت در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، شناسایی پایه‌های اصلی حیات طیبه است که می‌بایست پس از آن با درک مبانی و تدوین شاخص‌ها، تمایزها را مشخص و نشانه‌گذاری کنیم. 📝 باید به سمت تمدن‌سازی عقلانی و علمی برویم. تربیت پژوهشگر روزآمد و کارآمد، نیاز حوزه است که اگر بخواهد در عرصه‌های مختلف اثرگذار باشد باید به آن توجه ویژه شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19571 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تلاش فمینیست‌ها برای فروپاشی خانواده/ زنان اجازه ندهند به واسطه آن‌ها به تمدن اصیل خدشه وارد شود 🔻 جمیله علم الهدی در نشست علمی مطرح کرد؛ 📚 فمینیست در ایران ریشه گسترده‌ای دارد که دیدگاه‌های انتقادی را تحریک نمی‌کند، اما در غرب با تفکر نقادانه مواجه شده و فروپاشی خانواده را به سمت خانواده‌گرایی سوق می‌دهد. 📚 مسئله حجاب در فرهنگ ایرانی اسلامی به عنوان یک اصل مطرح است که با توجه به نظریه خودشیء انگاری زنان در فرهنگ غربی، این مسئله به عنوان یکی از فتح الفتوحات در نظر گرفته شده و به واسطه آن می‌خواهند تغییرات ایجاد کنند. 📚 دشمن با ورود تمدن جدید و مدرن به کمک ابزاری شدن زنان، می‌خواهد انقلاب اسلامی ایران را به عقب براند و دچار رکود و چندگانگی کند، لذا باید هوشیار بود و با آن مقابله کرد. 📚 آغاز یک تمدن مدرن از طریق زنان امکان‌پذیر است. زنان نباید اجازه دهند که به واسطه آنان به تمدن اصیل‌شان خدشه‌ای وارد شود و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای اهداف سردمداران استفاده و مورد خشونت واقع شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19588 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به طلاب/ برای پیمودن مسیر سخت طلبگی اخلاص، جدیت و کسب علوم مختلف لازم است 📝 آیت‌الله حسین نوری همدانی در پیامی به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران: 🔹 این دو نهاد(جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران) از ثمرات انقلاب اسلامی است که توانستند با سعی و کوشش و درخشش خود، توجه انقلاب اسلامی به بانوان را برای همه روشن کنند. 🔹 راه طلبگی، راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها و علمای بزرگ است؛ راه ساده نیست و رهروان این راه باید چند مسئله را مدنظر داشته باشند؛ اولین شرط اخلاص، دوم جدیت و عدم سستی و سوم این‌که انسان نباید به میزان اندکی از علم قناعت کند. 🔹 طلاب از لحاظ ادبیات باید کامل باشند. از موارد لازم دیگر برای طلاب، شناخت فراز و نشیب راه تفقه در دین است. 🔹 در زمان کنونی، امام به میدان آمد و اسلام ناب را به میدان آورد؛ حوزه محصول این انقلاب است و رهبری هم اهتمام زیادی به امور حوزه دارند و بنده تأکید می‌کنم که طلاب در این مسیر جدی و کوشا باشند؛ زیرا راه، راه آسانی نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19597 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ افزایش ۶ درصدی داوطلبان حوزه علمیه خواهران/ امسال نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران ترکیبی خواهد بود 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور اظهار کرد؛ 📚 سال تحصیلی جدید را در ۵۰۰ مرکز علمی و تربیتی حوزه علمیه خواهران در سراسر کشور و مجموعه ارزشمند جامعه الزهرا(س) آغاز می‌کنیم. 📚 با وجود همه مشکلاتی که تبدیل فضای ارتباطی مستقیم به فضای مجازی ایجاد کرد، در حوزه‌های علمیه خواهران، ثبت نام داوطلبان ۶ درصد بیشتر بود. 📚 امسال نظام آموزشی به صورت ترکیبی حضوری – غیرحضوری برگزار می‌شود، یعنی بخش قابل توجهی از برنامه‌های درسی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه «مدرس» برگزار می‌شود و اساتید از طریق فضای مجازی و به صورت برخط، فعالیت آموزشی خود را با طلاب شروع می‌کنند. 📚 این چند ماه اخیر نشان داد که قدرت تاب‌آوری حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) برای شرایط پیش‌بینی نشده بالا است و می‌توانند برنامه‌های آموزشی را بدون خللی در نظام آموزش پیگیری کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19607 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش ۲ هزار و ۱۰۰ طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)/ گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی اعلام کرد: 📝 جامعه الزهرا(س) مفتخر است که ۲ هزار و صد طلبه جدید را در سال تحصیلی جدید پذیرفته و هم اکنون با بیش از ۲۲ هزار طلبه و میزبانی بیش از ۵۰ کشور جهان، فضلا و طلابی را در سطوح مختلف یک تا چهار و سطح فقه عالی پذیرا است. 📝 هم اکنون در بخش حضوری ۱۷ رشته تحصیلی و در بخش غیرحضری و مجازی ۷ رشته تحصیلی ارائه می‌شود. امسال سه رشته جدید راه اندازی شده است و چندین رشته تحصیلی نیز در انتظار تصویب شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران است تا به فعالیت‌های علمی و آموزشی خود گستره بیشتری ببخشیم. 📝 ما با محدودیت شدید بودجه روبرو هستیم و باید به سمت منابع پایدار برویم. جامعه الزهرا(س) نه از وجوهات استفاده می‌کند و نه منابع وقفی دارد و با محدودیت‌های سنگینی روبرو است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19604 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ حوزه نظام‌مند و با برنامه از برکات انقلاب/ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است 📚 آیت‌الله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان عنوان کرد؛ ✍️ حوزه علمیه الگو و اسوه‌ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است. ✍️ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم می‌شود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است. ✍️ بعد از انقلاب حوزه‌ای نظام‌مند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست. البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه‌ای نظام‌مند نبود. ✍️ باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه الله(عج) کارآیی داریم؛ ارزش طلبه به علمش نیست بلکه به نوکری برای آن حضرت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19592 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اختیارات حکومت در عرصه کرونا ویروس 💠 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» مطرح کرد؛ ❓ پرسش: آیا ایجاد محدویت تردد برای حکومت جایز است؟ اگر جایز است تبعیت شهروندان از آن لازم است یا لازم نیست؟ 📚 پاسخ: قاعده فقهی به نام اصل حریت و آزادی داریم ولی اطاعت امر خدا، پیامبر(ص) و امامان(ع) لازم است. براساس مبنای ولایت فقیه اطاعت امر جانشین پیامبر(ص) و امام(ع) نیز لازم است. 📚 اختیارات حکومتی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) در عصر غیبت طبق ادله به ولی‌فقیه داده شده است. این نظریه امام راحل و قبل از ایشان نظریه ملا احمد نراقی است. 📚 بنابر پذیرش نظریه ولایت مطلقه فقیه، ولی‌فقیه حق دارد محدودیت به وجود بیاورد و دستور قرنطینه و ماندن در خانه را به مردم بدهد. 📚 حکومت اسلامی بر اساس مبنای ولایت فقیه، حق دستور قرنطینه و ایجاد محدودیت‌ها را دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19618 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کارهای اساسی زینب کبری(س) برای پیام رسانی عاشورا 💯 حجت‌الاسلام عیسی رجبی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 اگر قیام حضرت اباعبدالله(ع) را به دو فصل تقسیم کنیم، فصل اول آن تا بعد از ظهر عاشورا بدست خود امام حسین(ع) رهبری شد و فصل دوم به دست حضرت زینب کبری(س) به بهترین شکل انجام شد. 🔹 حضرت زینب(س) چند کار بزرگ را انجام دادند؛ کارهایی کلیدی و اساسی که پس از عاشورا موجب عظمت این نهضت شد. اولین کار رساندن پیام عاشورا و نهضت، دوم حفظ جان امام(ع) و سوم معرفی امام(ع) بود. 🔹 حضرت زینب(س) پیام عاشورا را به نسل‌های بعد منتقل کردند و اگر ما امروز شاهد برگزاری این مراسم و مجالس هستیم همه نتیجه کارهای ایشان است. 🔹 حضرت زینب(س) تمام این کارهای مهم را با سخنرانی‌های خود انجام دادند؛ به یقین از پدر و مادری چنان فصیح و بلیغ که سخنان شیوایی همچون نهج البلاغه و خطبه فدکیه دارند چنین دختری خطیب، سخنور، بلیغ و فصیح بعید نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19620 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه 📌 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اجتهاد تمدنی(منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین رضا اسلامی و ابوالقاسم مقیمی حاجی 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه 18 شهریورماه 99 / ساعت 14:00 تا 16:00 💻 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com//pc7rupc3EL71 📱 شماره تماس: 09374288196 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نقش زنان در میدان نبرد/ زنان باید به عنوان نیروهای پشتیبان از رزمندگان حمایت کنند 🔰 خانم کاردوانی در نشست علمی «زنانگی و جنگ به روایت عاشورایی» مطرح کرد؛ 🔹 براساس رویکرد اسلامی، حضور نظامی زنان در میدان نبرد قابل قبول نیست. در واقعه عاشورا نیز وقتی بانوان می‌خواستند وارد میدان نبرد شوند، سیدالشهدا(ع) به آن‌ها دستور می‌دادند که به خیمه‌ها بازگردند. 🔹 نوعی از خدمت‌رسانی زنان در جنگ‌ها حضور آنان در پشت جبهه و پشتیبانی کردن است. در واقعه عاشورا زنان بیشترین نقش را در حوزه پشت جبهه و پشتیبانی ایفا کرده‌اند. روحیه دادن به مردان، مدیریت بحران‌ها و رسیدگی به بازماندگان از دیگر نقش‌ها به شمار می‌آید. 🔹 زینب کبری(س) از یک سو نقش مدیریت بحران در جنگ را ایفا می‌کنند و از سوی دیگر ضمن پرستاری از حضرت زین‌العابدین(ع)، آرامش پس از بحران را ارائه می‌دهند. ایشان حتی سوگواری، خطبه خوانی و ندبه خوانی را به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی مردم و رساندن پیام کربلا قرار می‌دهند. 🔹 امروزه نقش زنان در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ رسانه‌ای بسیار مهم بوده و این حوادث نشان می‌دهد که ما در آینده با جنگ‌های بسیار سنگینی روبرو خواهیم بود و باید برای این روزها فرزندان رزمنده تربیت کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19623 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مطالبات امام خمینی(ره) از حوزه‌های علمیه 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛ 🔻 امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود خطاب به حوزه‌های علمیه چند نکته مهم را یادآور می‌شود که توجه به آن‌ها بسیار سودمند و اثرگذار است. 🔹 از مهم‌ترین شگردهای مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است. 🔹 خطر روحانی‌نمایان برای اسلام به مراتب از خطر ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی بیشتر است. 🔹 نفوذی‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشی اسلامی و مقدس‌مآبی در حوزه‌های علمیه و در میان مردم با صبر و حوصله زندگی کنند. 🔹 افزون بر فقه در سایر رشته‌های دیگری که مورد نیاز اسلام و جامعه اسلامی است باید افرادی تربیت شوند. 🔹 در رأس همه علومی که تعلیم و تعلم آنها لازم است علوم معنوی اسلام است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19629 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تدریس ۶ رشته در مقطع خارج تخصصی مؤسسه فقه و علوم اسلامی ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان خبر داد؛ 📚 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که به امر مبارک مقام معظم رهبری تأسیس شده در حال افتتاح پنجمین سال تحصیلی خود می‌باشد. 📚 تاکنون ۳ گروه در مقطع تمهیدی از این مؤسسه فارغ التحصیل شده‌اند که طلاب پایه‌های نهم و دهم بوده‌اند و وارد دروس خارج شده‌اند. 📚 در مقطع خارج تخصصی ۶ رشته‌ی تخصصی متناسب با مسائل روز همچون فقه سیاست، فقه اقتصاد و فقه جزا در این مؤسسه تدریس می‌شود. 📚 برای پذیرش در سال تحصیلی پیش ‌رو، بدلیل محدودیت‌های به وجود آمده به دنبال شیوع بیماری کرونا امتحان کتبی ورودی این مؤسسه لغو و قریب به ۷۱ مصاحبه علمی به عمل آمد. 📚 برای دوره تمهیدی امسال در مجموع ۳۱ نفر دانش‌پژوه خواهیم داشت. در مقطع خارج عمومی ۶ نفر پذیرش جدید و ۹ نفر منتقل شده از مرحله‌ی تمهیدی حضور خواهند یافت. 📚 در دروس خارج تخصصی این مؤسسه نیز در مجموع ۱۲ نفر پذیرش شده‌اند و به طور کلی ۴۱ نفر در کلاس‌های این مقطع تحصیلی شرکت خواهند داشت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۶/ مدرک قاعده احسان(قرآن) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔰 درآیات قرآن در رابطه با احسان و نیکی کردن به دیگری چهار دسته آیات وجود دارد: 1️⃣ دسته اول: آیاتی که در آنها امر به احسان شده است، مانند قوله تعالى «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسٰانِ»(نحل، آیه 90) و «وَ أَحْسِنْ كَمٰا أَحْسَنَ اللّٰهُ إِلَيْكَ»(قصص، آیه 27) و «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(بقره ، 195). ✅ آیه اول امر به احسان با ماده امر و در آیات دیگری امر با هیئت می‌باشد و ظاهر امر دال بر وجوب و الزام است. 2️⃣ دسته دوم: آیاتی که محبوبیت احسان فهمیده می‌شود: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(آل عمران، 134). 3️⃣ دسته سوم: آیاتی که از باب جزا دادن دلالت بر مطلوبیت احسان می‌کند: «وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»(هود،115) و «وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى»(نجم، 31). 4️⃣ دسته چهارم: آیات امر به احسان خاص است که تنها در مورد خودش(احسان به والدین) مفید است: «وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً»(الاسراء،23). ✅ از مجموع آیات حداقل مشروعیت و مطلوبیت احسان بدست می‌آید و در واقع آیات بیانگر مطلوبیت مؤکد آن است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 وجوب شناخت مسائل زیست فناورانه برای حفظ عزت اسلام 💠 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛ 📕 حکم ایجابی گاه حد خفیف بوده و الزام پشت آن نیست که این حالت استحباب را ایجاب می‌کند، ولی گاه الزام پشت آن است و در نتیجه مرتبه شدیدی از حکم ایجابی را در پی می‌آورد که حکمش وجوب است. 📕 گاه مواردی پیش می‌آید که کشف، کاربست و حتی نفس تصرف بر قواعد زیست فناورانه، پیامدهایی در حد الزام دارد که عدم کشف و کاربرد آن پاره‌ای خسارت‌های متنابه دارد، در این صورت قهراً حکم به سمت الزام میل می‌کند. 📕 در دنیایی که دنیای مسابقه علمی و فناورانه است، اگر حفظ برتری امت در گروی آن باشد که ما در زمینه زیست فناوری شأن مناسبی را احراز کنیم، چه بسا در این صورت بر دانشمندان جهان اسلام واجب کفایی است که به کار علمی در این زمینه بپردازند. 📕 اگر امنیت انسان، امت اسلامی و آحاد امت در گروی فهم مسائل امنیتی مترتب بر زیست فناوری باشد تا بدین روش ترور بیولوژیکی را متوجه شوند، مجاز هستیم در این زمینه ورود کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19643 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عوامل تأثیرگذار بر وقوع حادثه عاشورا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر همتی در یادداشتی مطرح کرد؛ 📝 با نگاهی اجمالی به لعن‌هایی که در زیارت عاشورا وجود دارد می‌توان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است. 📝 مجموعه‌ای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشته‌اند؛ به این معنی که یک جامعه و نظام اجتماعی به عنوان یک کل که از آن به امت تعبیر شده است در جریان کربلا نقش داشته است. 📝 متأسفانه آنچه در اذهان عمومی است بیشتر به نقش افراد به عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره دارد درحالی که اعمال افراد مختلف زمینه‌ساز بروز این مسئله بوده است. 📝 وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال رفت تک تک افراد در این امر نقش دارند. لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل است که بر همه عرصه‌های زندگی انسان اثرگذار است. 📝 از این رو توجه به لعن‌های زیارت عاشورا نمایان‌گر فرایندی بودن واقعه کربلاست‌ و نشان می‌دهد عاشورا تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش داشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19656 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی 📌 کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسی‌های ترویجی در جستجوی روش‌شناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: دکتر مجید کافی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین احمدحسین شریفی و محمود نوذری 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ 🔰 مکان برگزاری: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 💻 دسترسی در فضای مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com