📚 نشست پژوهشی «ضرورت رویکرد پژوهش محور در حوزههای علمیه» برگزار میشود.
🎙سخنرانان: آیتالله علیدوست
📆 زمان: دوشنبه 6 بهمن 1399، ساعت 10:30
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 بررسی فقهی و حقوقی قاعده حریم حمی
📻 رادیو معارف در برنامه «فقه پویا» به تبیین قاعده حریم حمی و نقش آن در قانونگذاری میپردازد. این برنامه از ششم بهمن ۹۹ به روی آنتن میرود.
🔹 گفتنی است از قواعد فقهی که میتوان با استفاده از آیات و روایات، آن را بنا نهاد، قاعده «حریم حمی» یا «مراقبت از حریم احکام الهی» است.
📘 برابر این قاعده، حرمت قطعی را در موارد خاص و مهم، میتوان از نقطه کانونی به محیط پیرامونی گسترش داد و حکم ممنوعیت را در آن محیط به انگیزه حفاظت مطمئنتر از نقطه کانونی جاری ساخت؛ این قاعده در میان عرف و عقلا نیز جریان دارد.
❇️ برنامه «فقه پویا» به کارشناسی حججاسلام والمسلمین سعید داودی و ابوالقاسم مقیمیحاجی دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف پخش میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 دبیرخانه ملی دین و حکمرانی با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار میکند.
🔹نشست راهبردی فقه و قانون گذاری
🔸اقتضائات قانونگذاری برای نظام خانواده
🔹با ارائه:
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم
⏱زمان : سه شنبه 7 بهمن ماه 1399 ساعت 14:30 الی 16:30
🏢مکان: تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی
جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09352251690 پیامک بفرمایید.
🎥همچنین علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند
🌐https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=9538&forceview=1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#خانواده
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ از دیدگاه اسلام محدودیتی برای زن و مرد در حیطه خانواده جهت رفع نیازهای جنسی وجود ندارد
📝 حجتالاسلام بستان در درس گفتار «نظر جنسی اسلام» تصریح کرد؛
📚 شبههای در زمینه امکان رفع نیاز جنسی وجود دارد که اسلام زن را از نظر جنسی در تنگنا قرار میدهد. لکن در یک استدلال چهار مرحلهای میتوان این شبهه را رفع نمود و بر اساس ادله دسته اول و دوم نتیجه اولیه لزوم مراجعه به زن در بازه چهارماهه گرفته شد.
📚 روایت دیگری در ادله دوم جای میگیرد که به جای زمان، معیار کیفی میدهد و به سختی افتادن زن را معیار مراجعه به مردان میداند که جمع آن با روایات چهار ماه به این شکل میشود که مرد دو وظیفه دارد. یکی حداقل هر چهار ماه رابطه و دیگری در فرض اضرار به زن وظیفه دارد به نیاز زن توجه کند.
📚 ادله دسته سوم با مراجعه به قواعد فقهی: از تعدادی از قواعد فقهی مانند قاعده لاضرار، لا حرج و قاعده نهی از منکر در این زمینه میتوان استفاده نمود و بیان کرد اگر زن در این زمینه دچار ضرر شود یا به مشقت بیفتد مرد وظیفه پیدا میکند که نیاز او را تامین کند.
📚 توضیح ادله چهارم: علاوه بر سه دسته اول که بر بعد حقوقی تاکید داشت، روایات زیادی نیز وجود دارد که توصیه و تاکیدات فراوانی را به مردان در قالب مستحبات داده است که نیاز زنان توجه کنند.
📚 بر اساس این چهار دسته ادله روشن شد نگاه اسلام به مسئله ارضای نیاز جنسی چیست و براساس نکات بیان شده مشخص شد تنگنا و محدودیتی در حیطه خانواده برای زن و مرد در این موضوع وجود ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 تبیین بنیادهای ساختار سیاسی اسلام از سوی اهلبیت(ع)/ از دیدگاه اسلام تفاوتهای طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست
🔰 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان داشت؛
🔹 تفاوتهای طبیعی منشأ امتیاز نیست، مثلا اگر عدهای رنگ پوستشان نوع خاصی باشد و یا از منطقه جغرافیایی خاصی باشند، امتیاز خاصی بر دیگران ندارد.
🔹 ممکن است تفاوتها منشأ تنوع در کار در جامعه باشد، یعنی استعدادهای یک فرد مشخص کند که چه کاری را این شخص انجام بدهد و چه کاری را شخص دیگری انجام بدهد. بنابراین هر فردی باید بنا بر استعدادی که دارد، کار مطابق با آن استعداد را انجام دهد.
🔹 تفاوتهای طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست؛ اما اگر تفاوتهای طبیعی باعث شد که کسی در کار خاصی بهتر باشد، آن کار را به او میسپارند.
🔹 در حجهالوداع مهمترین سخن نبی اکرم(ص) در خصوص اهلبیت(ع) و نقش آنها در نظام سیاسی و تبیین بنیادهای ساختار سیاسی در جامعه اسلامی بوده است.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22065
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 در فقه تربیت هنوز ادبیات لازم برای آموزش فقه حکومتی نظام ساز تولید نشده است
🔰 معاون پژوهش حوزههای علمیه در نشست «چیستی فقه التربیه» تأکید کرد؛
📚 علوم تربیتی یکی از رشتههای علوم انسانی است و به مجموعه دانشهایی که به مبانی اصول، اهداف، روشها و حل زمینهها و عوامل تعلیم و تربیت و فلسفه آن میپردازد، گفته میشود.
📚 پس از انقلاب و با اسلامی سازی علوم انسانی این بحث مطرح شد که موضع اسلام در رابطه با مباحث و مسائل علوم تربیتی یا دانش تربیت چیست و اینجا بحث علوم تربیتی - اسلامی و یا تعلیم و تربیت اسلامی مطرح شد.
📚 در مرحله بعد، بحث نگاههای کلان و مکتب واره به تعلیم و تربیت مطرح شد و تلاشهای در رابطه با نظام تعلیم و تربیت اسلامی صورت پذیرفت.
📚 حال فقه تربیت بر اساس ضرورت استخراج دیدگاه شارع در ساحت تجویزهایی که در علوم تربیتی وجود دارد، مطرح شده است.
📚 رویکرد فقه فردی اجتماعی برای حل مسائل و مشکلات زندگی متدینانه انسانها در جامعه میاندیشد.
📚 رویکرد فقه حکومتی ناظر به اجرا احکام در جامعه در همه عرصهها است.
📚 در رویکرد حکومتی نظام ساز، فقه تربیت مجموعه احکام منسجم و مرتبط برخاسته از مبانی در راستای پاسخ به مسائل فردی، اجتماعی و حاکمیتی تعلیم و تربیت با رویکرد اداره جامعه در راستای اهداف اسلام و تعیین کننده حکم نهادها و سازمانهای مرتبط با اداره جامعه است.
📚 کسانی که فقه تربیت را به معنای فقه اکبر میگیرند به نوعی مساوی با تعلیم و تربیت اسلامی میشود.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22071
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
💯 تأسیس ابواب جدید فقهی باید مدبرانه باشد/ فقه تربیتی یعنی علمی که تجویزات تربیتی خودش را از شریعت و فقه میگیرد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین موسوی در نشست «ضرورت و کارکرد فقه التربیه» تصریح کرد؛
🔹 تأسیس ابواب جدید فقهی باید مدبرانه و بر اساس یک طرح از پیش طراحی شده باشد و جغرافیای توسعه فقه باید روشن باشد. فقه تربیتی با این منطق ضرورت پیدا میکند. حوزههای علمیه برای روزآمدی خودشان و اینکه بتوانند نیازهای جامعه و حکومت اسلامی را پاسخگو باشند باید بر اساس یک نقشه کلان پیش بروند.
🔹 استدلال نخست ضرورت پرداختن طلبههای جوان و انرژیهای جدید بر اساس این مبنا است. یعنی اولا لزوم همراهی حوزهها و توسعه دانش فقه با نیازهای جامعه به حکومت اسلامی و دوم قبول این نکته که مدیریت توسعه فقه باید بر اساس نقشه جامع باشد.
🔹 استدلال دوم از سمت خود فقه است یعنی فقه باید به عرصههای جدید سرک بکشد و در برخی از عرصههای جدید توقف کند، یعنی بار خودش را پیاده کند و آن جا رحل اقامت بگزیند و مفصل تفقه بکند که باز هم میبینیم تعلیم و تربیت مهم است و از این طرف ضرورت تخصصی سازی فقه هم میشود این استدلال را مطرح کرد.
🔹 وقتی فقه التربیه را کنار هم میگذاریم و از ترکیب فقه تربیتی سخن میگوییم به این معنا است که موضوع را از علم تربیت بگیریم و محمول را از فقه بگیریم پس بنابراین فقه تربیتی یعنی علمی که تجویزات تربیتی خودش را از شریعت و فقه میگیرد و استخدام میکند.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22075
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاهی که قائل به نقصان عقول زنان میباشد، مخالف آیات، روایات و نظر مشهور فقهاست
💠 حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» بیان داشت؛
🔻 یکی از ادلهای که قائلین به نقص در عقول زنان به آن استناد کردهاند آیه شریفه ۲۸۲ سوره بقره است که ۵ دیدگاه برای آن بیان شده است.
1️⃣ تفاوت تعدد شاهد به دلیل غلبه احساسات زن در مقابل مرد است که موجب فراموشی آنها میشود؛ لذا اگر یکی از زنان فراموش کرد دیگری یادآوری کند.
2️⃣ تعدد شهادت زن به دلیل ضعف در قوه حافظه آنها است.
3️⃣ فضای اجتماعی بهگونهای بوده که زنان در کارهای اجتماعی دخالتی نداشتهاند؛ برایناساس زنان دقت کافی در حوادث نداشتند لذا در شهادت آنها گفتند دو نفر باشند که اگر یکی فراموش کرد دیگری یادآوری کند.
4️⃣ تعدد زنان در امر شهادت که مورد بحث آیه شریفه است حکایت از نقصان عقل زنان دارد.
5️⃣ غفلت و فراموشی که قرآن اشاره دارد «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى»، به سبب مشغله زیاد زنان درگذشته است.
🔻 نتیجه: استدلال به آیه برای اثبات نقصان عقل در زنان کامل نیست زیرا؛
🔹 1 - مخالف با نظر مشهور است.
🔹 2 - مخالف با روایات است، زیرا عقل در روایات یعنی وجه افتراق انسان اعم از زن و مرد با حیوان و نوعی نیرو و توانمندی که بهوسیله علم و تجربه افزایش پیدا میکند و میان زن و مرد مشترک است.
🔹 3 - مخالف با قرآن کریم است، زیرا قرآن هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است مانند آیه ۴۰ سوره غافر.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📢 «بررسی مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی»
🔻باحضور:
🔸حجت الاسلام دکتر وحدتی شبیری (ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🔸سرکار خانم دکتر مشکات (استاد و متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
⏳ پنجشنبه 99/11/9 ساعت 10
درگاه ورود (با کروم وارد شوید):
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سلامت
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 راهاندازی رشتههای تخصصی در طرح جامع/ واسپاری امور حوزوی به استانها در ۲۰ محور دنبال میشود
📗 آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از نمایندگان طلاب خوزستان مطرح کرد؛
📝 همه فعالیتهای گسترده حوزه علمیه در سه سال اخیر در حالی است که بودجه حوزه نصف شده است و همه کارهایی که انجام دادیم با مددالهی و فعالیت جهادی انجام شد.
📝 در زمینه استانها واسپاری امور به خود استانها به جدیت دنبال میشود. این واسپاری در ۲۰ محور دنبال میشود. ارتقای حوزهها، برای پاسخگویی به نیاز استان نیز در ۱۰ محور دنبال میشود.
📝 با وجود اینکه ۲۰۰ هزار وقف حوزوی وجود دارد که ۲ تا ۳ برابر آستان قدس رضوی است و تاکنون نیز گامهای خوبی برای احیای آنها برداشته شده، ولی هنوز برای ورود آنها به چرخه مالی حوزه فاصله زیادی داریم.
📝 برای استانها دو برش برنامهای ۵ ساله و برش آمایش در نظر گرفته شده است، این برش برنامهای باید کل استان را نیز درگیر خود کند و هر استان برنامه ۵ ساله خود را دنبال نماید.
📝 تهیه و تدوین سند ۵ساله و برش آمایش حوزه استان، راه اندازی و تقویت گروههای علمی مدارس، تشکیل انجمنهای علمی در حوزه استان، شناسائی نخبگان حوزوی جهت حمایت از ایشان، راهاندازی رشتههای تخصصی در طرح جامع حوزه علمیه استان و توجه و راهاندازی دروس خارج باید در استانها مورد توجه قرار گیرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ارائه شخصیت متوازن از شهید صدر در کتاب «نا»/ بٌعد علمی شهید صدر نباید حجابی برای شناخت دیگر ابعاد ایشان شود
📝 حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار در نشست نقد کتاب «نا» تصریح کرد؛
🔹 در این کتاب با شهید صدرِ امامِ قوم روبرو هستیم، در حالی که حوزهها شهید صدر را صرفاً به عنوان نخبه و استاد میشناسند.
🔹 کتاب «نا» آمیختهای از نبوغ و هوش شهید است و با نسبتی، نبوغ و هوش شهید را بیان کرده و در مجموع، شخصیت متوازن و دوستداشتنی از شهیدصدر در این اثر ارائه شده است.
🔹 شهید صدر به این علت برای خیلی از افراد عزیز است، چون متکفر خاص دینی بوده و زعامت اجتماعی و لیاقت شهادت مظلومانه داشته است. لذا جا داشت در مورد شخصیت ایشان چندین نکته کلیدی و کلیدواژههای مرتبط پررنگ میشد.
🔹 اگر این مسئله رعایت میشد، کتاب برای حوزویان و افرادی که آشنایی با صدر دارند، خواندنیتر و جذابتر بود.
🔹 عقل و هوش شهیدصدر با وجود برجستگی، در عین حال حجاب برخی ابعاد دیگر ایشان شده است.
🔹 در سراسر این کتاب نشان نقصی از شهیدصدر ندیدم؛ در حالی که ما با یک انسان روبرو هستیم و ارزش در این است که نقص و خطای احتمالی او را در کنار برجستگیها بگوییم.
📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22081
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امام در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بودند
📌 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت:
🔰 سخنان اخیر مقام معظم رهبری تقریری از فقه الخمینی است و لازم است به عنوان مقدمه بر مبانی فقه حکومتی، مروری بر این بیانات داشته باشیم.
🔰 مقام معظم رهبری(مدظله) فرمودند: «امام خمینی(ره) در نوع نگاه مردم به دین تحول ایجاد کرد و دین را ازحالت فردی بودن به یک دین انسانساز، جامعهساز و نظامساز تبدیل کرد که نتیجه چنین دینی ایجاد تمدن نوین اسلامی است.»
🔰 معنای نظامسازی فقه، مطرح شدن بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی نیست زیرا این موضوع در فقه قدمتی 1000 ساله دارد. بلکه به این معناست که باید به مسائل و جزئیات ولایت فقیه مانند مبحث مصلحت نظام، پرداخته شود.
🔰 امام بوسیله روش خاص فقهی خود توانستند موضوع مصلحت نظام را با استفاده از متد فقه جواهری در سیستم استنباط فقهی وارد کند. اعتقاد من این است که این سیستم درحوزه متاسفانه به صورت نظاممند انجام نشده است.
🔰 یکی از بهترین شارحان نظریه امام، مقام معظم رهبری(مدظله) است؛ که تحول امام خمینی را در مقابل تحجر و تجدد قرار داد.
🔰 ریشه این تحول، پشتوانه فکری امام بود. ایشان در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بود.
🔰 بنابراین اگر میخواهیم مبانی فقه حکومتی را ایجاد کنیم باید مبنای معرفتی فقه حکومتی امام راحل را به دست بیاوریم و اگر این مبانی فقه امام را در نظر نگیریم یا در تحجر هستیم یا در تجدد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🆔 @meftaah_com
✅ ساماندهی پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی
📝 گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با ایجاد کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی، اقدام به ساماندهی و فهرست نویسی پایان نامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی کرده است.
📝 این کتابخانه که بهترین مرجع برای دستیابی به پایان نامههای حوزوی است، تاکنون ۲۱ هزار پایان نامه حوزوی از مراکز آموزشی حوزوی ایران را ساماندهی کرده است.
📝 همچنین، در این کتابخانه بیش از ۴۱ هزار پایان نامه دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی فهرست نویسی شده است؛ این حجم از پایاننامه، کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی را بعد از ایرانداک به بزرگترین مرجع دسترسی به پایان نامهها تبدیل کرده است.
📝 علاوه بر استفاده پژوهشی از این پایاننامهها، افرادی که در صدد انتخاب موضوع هستند، میتوانند از این پایگاه استفاده کنند.
📝 پایگاه پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی – اسلامی در آدرس http://dl.islamicdoc.com در دسترس علاقهمندان و پژوهشگران است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🆔 @meftaah_com
📗 اصول کلی نظریه جنسی اسلام
🔻 حجتالاسلام بستان در درس گفتار «نظر جنسی اسلام» یادآور شد؛
📝 اصول کلی نظریه جنسی اسلام: اصل اول عبارت بود از اینکه رفتار جنسی تنها ذیل ازدواج دائم یا موقت و ملک یمین تعریف میشود. سوالی که در این زمینه بایستی پاسخ داد این است که آیا با معاطات هم میتوان عقد نکاح را منعقد نمود؟ این سوال از این جهت مهم است که بایستی مرزبندی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و مرز نکاح و سفاح مشخص شود چرا که در بعضی از شرایط این دو به یکدیگر بسیار نزدیک میشود.
📝 در ایجاد مرز بین نکاح و سفاح با بررسی شرایط دیده میشود نمیتوان زمان و یا مهریه را به عنوان مرز قرار داد، چرا که این شرایط میتواند در سفاح نیز وجود داشته باشد. به همین واسطه برخی از فقها مانند شیخ انصاری فارغ این دو را تنها صیغه دانستهاند.
📝 در مقابل فقهایی مانند مرحوم خوئی و امام خمینی(ره) به این نظر اشکال وارد کرده و بیان نمودهاند این نگاه تقلیل دادن مسئله ازدواج به صیغه است. در حالی که نکاح یک اعتبار عقلایی است و یک نوع اعتبار زوجیت صورت میگیرد. در بغی مرد و زن اعتبار زوجیت نمیکنند اما در نکاح چه دائم و موقت اعتبار همسر بودن صورت میگیرد و فارغ ماهوی نکاح و سفاح این است.
📝 لازمه اشکالی که این بزرگان به شیخ وارد میکنند این است که معاطات جایز است. اما ایشان نکته دومی در این زمینه بیان میکنند که با وجود نکته اول وقتی به کلام علما نگاه میشود، به دلیل اجماعی که در این زمینه وجود دارد نمیتوان مطاعات را قبول کرد و صیغه حتما معتبر است. پس نمیتوان معاطات را در نکاح تجویز کرد.
🆔 @meftaah_com
✅ توقف در سطح تبیین مبانی؛ مشکل امروز علوم انسانی/ شکاف اجتماعی نتیجه عدم عدالت اقتصادی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین یوسفی در وبینار «سیاستگذاری یارانه انرژی در ایران» تأکید کرد؛
💠 عدالت یکی از مسائل اساسی اسلام پس از اصول دین و مبانی هستی شناختی ما است. رسالتی که در این حوزهها و در این بخشها داریم، تنها توجه به مبانی نیست و مبانی یک بخشی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم.
💠 ما در اقتصاد اسلامی، عدالت اقتصادی را به رعایت حقوق اقتصادی افراد نسبت به ثروت و درآمدهای جامعه تعریف میکنیم. در هر جامعهای اگر توزیع عادلانه ثروت اتفاق نیفتد، هرگز فقر در آن جامعه ریشه کن نخواهد شد.
💠 به دلیل اتفاق افتادن تمرکز ثروت در چنین جامعهای، هیچگاه فقر از بین نخواهد رفت؛ چرا که شکاف اجتماعی نهادینه میشود. در اقتصاد برای محقق شدن این مسأله، افراد باید نسبت به کار و تلاشی که انجام میدهند، معیار بهرهمندی، کار و تلاش و نیاز را در نظر بگیرند.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22089
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ عقل حکم به محبتالله میکند/ محبت خدا در درجهای واجب و در درجهای مستحب است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
🔹 هم در روایات آمده و هم عقل حکم میکند که محبت خدا واجب است. محبت خدا در درجهای واجب است و در درجهای رجحان دارد که درجات عالیه است و استحباب مؤکد دارد.
🔹 اصل رجحان(محبت به خدا) حکم عقل است و از روایات و آیات استفاده میشود. اگر آیه و روایتی هم نبود عقل بشر این حکم را میکرد؛ زیرا قاعده شکر منعم قاعده کلامی و عقلی است که شکر منعم را واجب میکند و یکی از انحاء آن محبت قلبی است.
🔹 محبت الله فیالجمله واجب است هم بر اساس حکم عقل به خاطر شکر منعم و دفع ضرر محتمل، اینها وجوب را میرساند ولی رجحانش را عقل میگوید اگر کمالی را دیدی علاقه واقعی به او رجحان دارد.
🔹 پس سه طریق است شکر منعم و دفع ضرر محتمل که شاید وجوب را برساند و رجحان علاقه به کمال حکم عقل است. اینها قواعد عقلی است در کنارش هم آنچه از آیات استفاده میشود قرار میگیرد. این مجموعه فیالجمله مسلم است.
📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22086
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 حوزه تراز حوزهی دارای گفتمان است/ نسل جدید حوزه باید گفتمان معاصر داشته باشد
📝 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در نشست «الزامات حوزه عاصمه» تصریح کرد؛
✅ حوزه تراز مهم نیست که در کدام منطقه جغرافیایی باشد، بلکه داشتن گفتمان مهم است. ممکن است کسی در تهران و پایتخت استاد خوبی باشد ولی با وقایع اطراف خود بیگانه باشد و برعکس این مطلب هم میتواند صادق باشد.
✅ حوزهها یک قدر مشترک دارند که تغییر ناپذیر است و نباید هم تغییر پیدا کند. نیروهای حوزه باید طوری تحصیل کنند که بتوانند ارتباط خوبی با تراث داشته باشند و این مطلب شامل همه حوزههای علمیه است.
✅ نسل جدید حوزه باید گفتمان معاصر داشته باشد و این قدر مشترک بین حوزههای علمیه است. ممکن است در مکان و زمان معین یک اقتضائاتی نیز داشته باشد که این هم درست است، اما باید قدر مشترک و عوارض حوزهها را از هم معین و جدا شود.
✅ یکی از مشکلات امروز وجود حفرههای تئوریک است که متاسفانه این موارد هیچ موقع بصورت عالمانه و غیر سیاسی و به دور از غوغا سالاری بررسی و حل نشده است.
✅ در چند دههی گذشته دچار یک نوع حجاب مشمئز کننده ای شدهایم. حجابی که نمیگذارد ظرفیتها در وقت مناسب خودش شناخته و استفاده شود.
📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22094
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: بررسی فقهی داراییهای کشور(انفال، فیء و ثروتهای عمومی)
🔹 استاد: آیتالله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
📆 زمان: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۶:۳۰ صبح
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک شرکت در درس:
🌐 https://lms.ijtihad.ac.ir/b/c4n-d3q-dkm
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج
#حقوق
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ادله وجوب آموزش سواد رسانه/ جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد
📝 حجتالاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی بیان داشت؛
💠 سواد فنّاورانه چون حیات مادّی و معنوی امروز بشر بدان وابسته است، از قسم علوم واجب است.
💠 جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد لذا سواد رسانه از علوم نافع و از ضروریّات زندگی است.
🔻 ادلّه وجوب آموزش سواد رسانه؛
🔹 دلیل اوّل: مقدّمه واجب: وقتی ضرورت و مصلحت ملزمه این علم مشخص شد تحصیل و آموزش آن از باب مقدّمه واجب میشود.
🔹 دلیل دوم: عون بر برّ و تقوی: تحصیل سواد رسانه کار پسندیدهای است که جلوی آسیبها را میگیرد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22099
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نقشه علمی حوزه نهایی و تصویب شد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد در بیست و دومین اجلاسیه اساتید عالی، خارج، مراکز تخصصی و سطح یک حوزه خبر داد؛
💠 سال گذشته همراه با اتفاقات تلخ، اتفاقات خوب نیز رخ داد و آن طرح تکریم اساتید با تلاش مدیر حوزههای علمیه و دفتر رهبر معظم انقلاب بعد از دو سال به ثمر نشست.
💠 پس از حدود ۴ سال کار کارشناسی با حضور و مساعدت ۵۰۰ استاد از مراکز تخصصی و فقهی، نقشه علمی حوزه نهایی شد. این نقشه در پاسخگویی به نیازها جامعه، نظام و با توجه به کار ویژه روحانیت است که به تصویب رسید.
💠 در اجلاسیه سابق، کمیسیونهایی تشکیل میشد و امسال به دلیل تغییر وضعیت از آراء و نظر اساتید استفاده شد. ابتدا از ۱۵۰ استاد با سابقه خوب به صورت مکتوب و بعضی به صورت حضوری نظر خود را در مورد موضوع برگزاری اجلاسیه ارائه دادند.
💠 کرونا با همه تلخیها برکاتی هم به همراه داشت، چرا که در همان ابتدای شیوع کرونا بحث آموزش و درس را تبدیل به بحران کرد، دلیل این امر عدم آماده بودن زیرساختها بوده است، ولی به سرعت همه امکانات برای رفع مشکلات و بارگذاری صوتها در پیشخوان حوزه، بسیج شد و خود این امکانات و ابزار نوین بود که توانست به سرعت به کمک حوزه بیاید و قرار است از این امکانات در ادامه کار استفاده شود.
💠 در همین رابطه گنجینهای از صوت اساتید گردآوری شد و چند آزمون به صورت مجازی برگزار شد، ولی نگرانی در بحث تربیت و ارائه مباحث اخلاقی است و امید است این مشکلات هرچه زودتر به پایان برسد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💰 بررسی خرید، فروش و استخراج پول رمزپایه دیجیتال
✅ نشست علمی «بررسی خرید، فروش و استخراج پول رمزپایه دیجیتال» برگزار میشود.
🔻 سخنرانان:
🎙 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی ترابی
📝 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی
📆 زمان: پنجشنبه 16 بهمن سال 1399، ساعت 9 صبح
🌐 لینک ورود:
https://www.skyroom.online/ch/darolsaqalain/neshastelmi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به صورت مجازی در قم برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد؛
📗 بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به منظور معرفی و تقدیر از صاحبان برترین کتابها، پایاننامههای سطح۴ و مقالات علمی پژوهشی حوزویان داخل و خارج کشور، از ساعت ۹:۳۰ صبح پنجشنبه ۱۶بهمن۹۹ در قم آغاز به کار میکند.
📗 همزمان در این مراسم، برگزیدگان چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن تجلیل میشود.
📗 در این مراسم از مقام علمی شخصیتهای پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آلمحمد(ص)، ناشران و مراکز پژوهشی برتر نیز تجلیل میشود.
📗 به منظور رعایت شیوهنامههای بهداشتی، این همایش برای عموم، به صورت مجازی برگزار میشود و تنها با حضور برخی فرهیختگان و رعایت کامل فاصلهگذاری اجتماعی، از صاحبان آثار برتر تکریم خواهد شد.
📱 شایان ذکر است؛ عموم فرهیختگان و فضلای حوزههای علمیه میتوانند برای مشاهده مجازی این رویداد بزرگ علمی حوزه با ترافیک رایگان، عدد ۲۲ را به سامانه ۱۰۰۰۰۷۰۲۰ پیامک کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 در مباحث فقهی مربوط به رمزارزها اصول کلی حاکم بر آنها بحث میشود نه چگونگی استخراج یا برنامه نویسی آنها
💠 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپها و ارز مجازی» تصریح کرد؛
✅ مباحث مربوط به پولهای رمزینه و رمزنگاری شده که بیت کوین از مصادیق روشن آن است، عمدتاً اقتصادی میباشد و موضع فقه در مورد سیستم پولی نیز بدین معنا نیست که همه چیز را باید از اسلام گرفت، بلکه خطوط اصلی که اسلام میدهد را باید ملاحظه کرد.
✅ اینکه برنامهنویسی برای بیت کوین چگونه باشد، چگونه باید از آن استفاده کرد و مسائلی شبیه آن، چیزی نیست که از اسلام بتوان توقع داشت و کسی هم نگفته اینها را از اسلام بگیرید، چون دستاوردهای انسانی است.
✅ نباید فراموش کرد اگر در جایی قانونی داشتیم که مخالفتی با احکام اسلام نداشت و ضروریات اسلامی را رعایت کرده بود، این نصف کار است و نصف دیگر تلاش فکری بشر است که باید انجام گیرد. نباید مسلمانان از بقیه عقب بیفتند.
✅ برای پول چهار ویژگی شمردهاند؛ وسیله مبادله است. آسانترین وسیله ذخیرهسازی ارزشها است. در غیر مثلیات کاربرد دارد و وسیله ارزشیابی و ارزشگذاری اشیا است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22102
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ زنان میتوانند مرجعیت علمی و معنوی به ویژه برای بانوان داشته باشند/ بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 بدون تهجد و نمازشب به مراتب بالای علمی نمیرسیم
📝 زنان میتوانند مرجعیت علمی و معنوی به ویژه برای بانوان داشته باشند
📝 بزرگترین خدمت حوزه علمیه به نظام اسلامی کمک به ریل گذاری قوانین است
📝 واسپاری امور حوزوی به استانها در ۲۰ محور دنبال میشود
📝 ۱۸۰۰ استاد فعال در سطوح عالی قم مشغول به تدریس هستند
📝 نقشه علمی حوزه نهایی و تصویب شد
📝 بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به صورت مجازی در قم برگزار میشود
📝 بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد
📝 دوره آموزشی اعتقادی طرح ولایت ویژه طلاب خواهر برگزار میشود
📝 ساماندهی پایان نامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22108
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#اخبار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
✅ کرسی علمی ترویجی "برآیند اعتقاد قرآنی به جهان غیب در مولفههای علوم_انسانی_اسلامی"
🎙 با حضور:
#قاسم_ترخان
#عبدالکریم_بهجت_پور
#سیدمحمدتقی_موحد_ابطحی
#حمید_امیرچقماقی
📅 شنبه 11 بهمن ماه 99 / ساعت 13:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/cj2EwdUmRngs
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09109669086 (آقای استادمیرزا )
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نشست_علمی
#کرسی_مجازی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus