📖 قواعد فقه تربیتی وارد بازار شد
📙 جلد سیام از سلسله کتابهای فقه تربیتی با عنوان «قواعد فقه تربیتی» با تألیف آیتالله علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش سید عنایتالله کاظمی منتشر شد.
📙 کتاب پیشرو، برگرفته از دروس خارج فقه تربیتی آیتالله علیرضا اعرافی است که در چهار بخش «مقدمات و کلیاتی درباره اصل قواعد فقهی، بیان تاریخچه، تبیین دیدگاهها و قواعد فقه تربیتی»، «تبیین قاعده ارشاد جاهل»، «تبیین قاعده هدایت» و «تبیین قاعده امر به معروف و نهی از منکر» تدوین شده است.
💻 لینک مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه: https://b2n.ir/p32294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امیرمؤمنان(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
📝 درباره وجود امیرمومنان(ع) میتوان گفت که آن حضرت مدیریت متضادنماها بود. یعنی کسی که هم سیاست ورزی و حکمرانی داشته باشد و هم عبادت و زهد را پیشه خود کند.
📝 حضرت امیر(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است. خدا حجت خود را بر سیاست ورزان از یک طرف و بر زاهدان و اهل عبادت از طرف دیگر تمام کرده است.
📝 حضرت علی(ع) مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت. یعنی مردم را یدک نمیکشید یا برای رای نمیخواست و لذا معتقد بود هر گروه و نژادی باید در حکومتش متنعم باشد.
📝 نگاه حضرت علی(ع) به پست و مقام یک نگاه ابزاری بود اما نگاه آن حضرت به مردم یک نگاه اصالتی.
📝 امیرمومنان(ع) مردم را به معنای واقعی باور داشت و مردم را به گروههای مختلف تقسیم نمیکرد و این دست یافتنی است.
📝 حضرت علی(ع) اخلاق را برای اطرافیان مراعات نمیکرد بلکه برای همه درنظر میگرفت و این مساله نیز دست یافتنی است مشروط بر این که انسان بخواهد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23200
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی
🔻 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»:
📚 شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که میشود یک نگاه مجمل به آنها داشت. ایشان نشان میدهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است.
📚 دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین مینمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی مینمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباریگری گردیده است کلامی را از زبان آیتالله بروجردی(ره) نقل مینمایند.
📚 به نظر میرسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلکها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بودهاند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیدهاند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بودهاند به سمت عدلیه و توحید رفتهاند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم، ولی چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد
📝 دکتر سید مهدی زریباف در گفتوگویی تأکید کرد؛
📙 متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفههایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد.
📙 یک متفکر اقتصاد اسلامی باید فضای اقتصاد را معماری کند و فرآیندی حکم دهد و تنها باید و نباید نگوید. از این رو درعینحال که بایدها و نبایدهای فقهی، دینی و فلسفی در ذهن متفکر وجود دارد اما وقتی با مسئله مواجه میشود، مبتنیبر یک فرضی راهکار عملی ارائه میدهد که خود این فرض تغییر یافته یک فرض غربی است.
📙 آنچه که امروز اقتصاد اسلامی نامیده میشود، به حوزه کاربرد نمیرسد. این مرحله در حقیقت تازه گام اول یک متفکر اقتصاد اسلامی است. بنابراین ما یک نظام آموزشی میخواهیم که گامها را یک به یک طی کند و وی را برای اینچنین کاری آماده کنیم. آن وقت است که شما میتوانید بگویید که ما داریم به سمت علم اقتصاد اسلامی میرویم. ما ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم اما چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23203
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📒 تأملی در معیارهای رییسجمهوری و مصوبه شورای نگهبان
🔰 ابوالفضل درویشوند در یادداشتی عنوان کرد؛
📝 کسی که رییسجمهوری میشود قرار است پس از رهبری عالیترین مقام رسمی کشور و رییس شورای عالی امنیت ملی بشود که لازمه این امر دارا بودن فهم و جایگاه سیاسی و مذهبی است. هرکسی نمیتواند دارای این اوصاف باشد. باید مدیر و مدبر باشد.
📝 صرف وزارت(با قید اینکه بهترین وزیر در حوزه تخصصی خود بوده باشد) دلیل مدیر یا مدبر بودن در حد ریاست جمهوری نیست. همچنین نمایندگی مجلس و استاد دانشگاه بودن دلالتی بر مدیریت و تدبیر ندارد. فردی که سابقه مدیریتی قابل توجهی نداشته باشد، چگونه مدیریت او قابل احراز است؟
📝 براساس بند 5-10 سیاستهای کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. شورا در این راستا در مقاطع گوناگون از جمله در روزهای اخیر سعی در انجام این صلاحیت قانونی داشته است و مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شفافیت بیشتر این معیارها قابل تقدیر و توجه است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23222
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ انجام واجبات و ترک محرمات نشانگر عدالت است؟
🔻 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» بررسی کرد؛
🔹 شیخ انصاری و جمعی دیگر قائل بر این هستند که در عدالت ملکه معتبر است؛ یعنی حالت نفسانیای که وادار به فعل واجبات و ترک محرمات نماید.
🔹 برای این مطلب ادلههایی ارائه شده بود، مانند اینکه مقتضای اصل این است که عدالت باید حتما ملکه باشد و در صورت شک به آن نمیتوان چنین اصلی را پذیرفت.
🔹 دلیل دوم اخباری است که در باب امام جماعت وارد شده است، تعبیراتی در این روایت وجود دارد که مناسب با این است که عدالت حیث اعمال نیست؛ بلکه یک حیثیت نفسی و ملکه نفسی در آن معتبر و ملحوظ است.
🔹 وجه استدلال در این روایات این است که وثوق دین زمانی ایجاد میشود که شخصی که تارک محرمات و فاعل واجبات است، محرک وی یک حیثیت نفسی و یک ملکهای باشد و صرف اینکه شخصی از جهت عمل استقامت دارد و فاعل واجبات و تارک محرمات است، وثوق دین ایجاد نمیکند.
🔹 در ارتباط با این استدلال اشکالی که وجود دارد این است، اگر مدتی با یک فرد ارتباط داشته باشیم و متوجه شویم در شریعت تارک محرمات و فاعل واجبات است، این چه ارتباطی دارد به اینکه عدالت را ملکه بدانیم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23184
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 واکنش آیتالله محسن اراکی به جنایات گروههای تروریستی در افغانستان
📚 قطعاً جانیان این جنایت بزرگ به زودی سزای این اقدام کوردلانه را از دستان توانمند جبهه مقاومت دریافت خواهند نمود.
📚 در آن سوی سرزمین پهناور اسلامی، گرگ صفتان صهیون با حمله به نمازگزاران عاشق مسجد الاقصی و فلسطینیان ستمدیده و مظلومِ محله «شیخ جراحِ» قدسِ اشغالی، و با بیرون راندن و دستگیری ساکنان آن منطقه، ظلم را در حق فلسطینیان به حد اعلی رساندند.
📚 اکنون به خواست الهی دیگر صهیونیستهای وحشی و کوردل در هیچ جای سرزمینهای اشغالی از پاسخ کوبنده ی جبهه مقاومت در امان نخواهند بود و تا این غده سرطانی که منطقه را با آتش فتنه و جنایت به آشوب کشیده، بر طرف نگردد نبرد ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23228
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#بیانیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 داشتن گفتمان و بازخوانی مسائل اصول فقه؛ عناصر روششناسی استنباط در فقه نظام
🔻 گزارش تفصیلی نشست «روششناسی استنباط در فقه نظام» آیتالله علیدوست؛
📚 منظور از فقه، شریعت نیست، چون ما یک شریعت داریم و یک فقه و اینها نباید به هیچ عنوان جای یکدیگر به کار بروند. چون میبینیم در بسیاری مواقع افرادی انکار نظام در شریعت میکنند، ولی فقه را مثال میزند و یا اینکه اثبات نظام در شریعت میکنند ولی نظام در فقه را تعبیر میکنند.
📚 در روششناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک رویکرد است. یعنی نیازمند یک گفتمان هستیم که از داخل آن رویکرد خارج شود. دومین عنصر بازخوانی مسائل اصول فقه است.
📚 بنده معتقدم اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول از حیث بحث و گفتوگو چاق شده و جای قیچی کردن دارد.
📚 اگر اصول فقه نظام تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23232
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#گزارش_تفصیلی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📚 سالگرد ارتحال آیتالله بهجت به صورت مجازی برگزار میشود
📚 مدیر حوزههای علمیه با آیتالله خرازی دیدار کرد
📚 نامه جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه به آیتالله اعرافی درباره انتخابات
📚 فراخوان هشتمین دوره شناسایی طلاب استعداد برتر
📚 رونمایی از نسخه آزمایشی سامانه تبلیغ تخصصی
📚 پویش سراسری عهد و پیمان طلاب و روحانیون با امام عصر(عج) آغاز شد
📚 معاون جدید آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران منصوب شد
📚 فعالیت روزانه ۶ هزار کاربر در سامانه «سیما»ی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
📚 ورود تازههای نشر ناشران حوزوی به همایش کتاب سال حوزه
📚 گردآوری وسیع منابع علوم اسلامی در موتور جستجوی هوشمند «جهد»
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23244
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 مصوبه شورای نگهبان؛ ضروری و قانونی
📕 دکتر محمد بهادری جهرمی در یادداشتی مطرح کرد؛
🔹 اول اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری است و این شورا صلاحیت این را دارد که تفسیر خود را از رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن و شروط دیگری که برای یک کاندیدای ریاستجمهوری وجود دارد، اعلام کند.
🔹 دوم اینکه اتفاقا انتقاداتی که سالها به شورای نگهبان میشد، این بود که گفته میشد عباراتی که در اصل 115 قانون اساسی درباره ویژگیهای داوطلبان ریاستجمهوری ذکر شده، کلی و تفسیرپذیر است و همین مسئله موجب شده تا شورای نگهبان براساس رویکرد مصداقمحور صلاحیت افراد را بررسی کند و معیار عینی برای قضاوت و نقد تصمیمات شورای نگهبان وجود ندارد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان در راستای جزئیکردن و عینیکردن مصداقها از دیدگاه شورای نگهبان است.
🔹 البته هیچ مانعی برای نقد مصوبه اخیر شورای نگهبان وجود ندارد؛ اما باید دانست که این مصوبه دست بازیگران عرصه سیاسی را از دو جهت باز میکند. یکی اینکه از قبل بتوانند پیشبینیپذیری بهتری از فیلترها و شاخصهای شورای نگهبان داشته باشند و با آگاهی بیشتری وارد این عرصه شوند و نکته دوم اینکه مسیر را باز میکند تا نظر شورای نگهبان به بوته نقد گذاشته شود. به بیان دقیقتر شورای نگهبان با این مصوبه از تشخیص فردی فاصله میگیرد و در عمل پاسخگویی و نقدپذیری این شورا بسیار بالا میرود.
✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23214
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری درس خارج «فقه نظام سیاسی» آیتالله اراکی
📙 درس خارج «فقه نظام سیاسی» آيتالله محسن اراكی، عضو شورای عالی حوزه علمیه از سر گرفته میشود.
📆 زمان: روز يكشنبه ٢۶ ارديبهشتماه ساعت 09:15 به صورت «مجازی»
🔹پخش زنده از طريق كانال آپارات توسط لينك زير:
🌐http://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔹پخش زنده صفحه رسمی معظم له در اینستاگرام به آدرس زیر:
🆔https://www.instagram.com/mohsen.araki.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاسی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ مشروعیت داشتن اصل بازار بورس دلیلی بر جواز تمام معاملاتش نیست
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس»:
📝 اصل بازار بورس مشروعیت دارد و عقلایی است؛ ولی دلیل بر این نیست که کلیه معاملاتش مورد صحه و تایید باشد.
📝 در بورس اگر کالای ممنوعه شرعی مانند خمر و موجودات نجس العین و سگ و خوک، معامله نشود و معاملات هم ربوی نباشد، مشروعیت دارد.
📝درست است که بازار بورس ایران را داریم بررسی میکنیم، ولی در مواردی بورسهای خارجی هم شبیه ما است؛ قطعا اگر شبیه به قوانین ما باشد آن قوانین را هم شامل میشود، مگر جاهایی که در بورس خارج، به عنوان نمونه کالاهای محرّم و ممنوعه را هم خرید و فروش کنند. سگ و خوک و شراب هم شاید خرید و فروش کنند؛ سود ربوی هم دارند که قطعا این معاملات، مورد تایید نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22872
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ایرادات هفتگانه طرح جدید بانک مرکزی
🔹 مورد نخست، در این طرح ساختار معیوب بانکهای موجود تأیید و تصویب شده و کار خاصی در جهت تحول آنها انجام نشده است.
🔹 مورد دوم، عدم توجه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی مانند عدالت محوری و مردم بنیانی است.
🔹 مورد سوم، این طرح باید پیکره بانکی را یک پیکره منسجم ببیند، سپس طرح بانک مرکزی رو ارائه بدهد در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
🔹 مورد چهارم، برخی از مواد این طرح نیاز به تأملات جدی در بحث فقهی و اقتصادی دارد که از آن صرف نظر شده است.
🔹 مورد پنجم، این طرح مشکل رباخواری را حل نکرده است، بلکه سبب تشدید آن نیز خواهد شد.
🔹 مورد ششم، با این طرح بانک مرکزی بخشی از قوه مجریه شده که به راحتی میتواند در آن دخل و تصرف کنند.
🔹 مورد هفتم، در این طرح به جایگاه شورای فقهی توجه لازم و کافی نشده به گونهای که آن را ابزار دست رئیس بانک مرکزی قرار دادند و جایگاهش در شأن آن و مناسب جامعه دینی ما نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23260
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دلایل حساسیت حوزه علمیه نسبت به طرح بانکداری بدون ربا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایینیا مطرح کرد؛
📝 در بسیاری از محافل علمی بیان میشود که چرا در میان طرحهایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح هستند، حوزه علمیه به طرح بانکداری بدون ربا حساسیت و موضعگیری خاصی دارد؛ چون بحث بانکداری با یکی از احکام مهم اسلام، ربا، گره خورده و بر همین اساس حوزه با جدیت به این زمینه پرداخته است.
📝 مسائل مهمی مانند قانون بانکداری، ساختار اجرایی بانکها و بانک مرکزی، مشکلات فرهنگی و ناآگاهی از قانون بانکداری بدون ربا در اجرا نشدن این قانون تأثیرگذار بودند و باید تلاش میشد که این قانون اصلاح و گامهایی برای حذف ربا از نظام اقتصادی برداشته شود.
📝 برای رفع این کاستیها، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و کارگروههایی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طرحی را آماده و به مجلس ارائه کردند و این زمینه طرح کنونی شد. حوزه از ابتدای انقلاب در مورد بانکداری دغدغه داشته و طبیعی است به قوانینی که در این خصوص وضع میشود حساس باشند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23273
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تبیین کرد؛
📚 در مورد ماهیت شرکت در انتخابات معمولا دو نظر مطرح میشود: یکی اینکه رأی دادن، حق مردم است و نظر دیگر اینکه رأی دادن به عنوان تکلیفی به عهده مردم میباشد. در توضیح تفاوت این دو نیز گفته میشود که اگر شرکت در انتخابات حق مردم باشد، هر شخصی مختار است که از این حق خود استفاده کند یا اینکه استفاده نکند؛ اما اگر به عنوان تکلیف باشد، باید در انتخابات شرکت کند.
📚 شرکت در انتخابات نیز همینگونه است؛ یعنی هم حق است؛ به این معنا که هر شخص حق دارد در سرنوشت سیاسی جامعه اثرگذار باشد و نظر خود را درباره روی کار آمدن افراد مختلف ابراز کند و هم تکلیف است؛ به این معنا که هر فردی از جامعه وظیفه دارد در انتخابات شرکت کند و از این طریق زمینه تصمیم گیریهای درست در کشور را فراهم کند و مانع روی کار آمدن افراد کم صلاحیت بشود.
📚 یکی از مهم ترین ادلهای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه میشود، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23266
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در سطح 5 راهاندازی میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حمید علویآزیز خبر داد؛
📚 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به منظور پاسخگویی به دغدغههای مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه علمیه و تربیت نیروی کارآمد و متخصص برای پاسخ به نیازهای فزآینده نظام در عرصههای مختلف راهاندازی میشود.
📚 جمعی از اساتید و کارشناسان در حال تدوین اساسنامه و طراحی برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی این مدرسه هستند. این مدرسه علمی عالی در محل مدرسه میرزا جعفر و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) با اصالت حوزوی و تأکید بر سنتهای کارآمد حوزه ایجاد خواهد شد.
📚 با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان در حال برنامهریزی هستیم تا کرسیهای دروس عالی این حوزه بیش از پیش در مدارس واقع در حرم مطهر امام هشتم(ع) تشکیل شود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23282
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔻 اشکالات یازدهگانه طرح قانون بانک مرکزی
🔹 ادامه مشکلات کنونی از جمله مشکل خلق پول.
🔹 ساختار نامناسب برای بانک مرکزی.
🔹 حذف ارکان مهم بانک مرکزی.
🔹 تسلط هیأت عالی بر بانک مرکزی.
🔹 مشکل عزل اعضای غیر اجرایی.
🔹 تغییر ماهیت هیأت نظار.
🔹 شعار استقلال بانک مرکزی.
🔹 شعار اقتدار بانک مرکزی.
🔹 عدم شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی.
🔹 عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی.
🔹 اشکالات شورای فقهی.
📖 تاکید میشود فرصت اصلاح نظام مالی را نباید با تصویب این طرح از دست داد. اگر نظام مالی اعم از بانک، بورس و بیمه با یک طرح اسلامی مطلوب به نحو درست اصلاح شود مهمترین شرط لازم شکوفایی اقتصاد و حل مشکلات موجود فراهم شده است، اما در صورت تصویب این طرح و طرح بانکداری که نسخههای مختلف آن در سالهای اخیر ارائه شد و دقیقا در همین راستاست تغییری ایجاد نخواهد شد و وضعیت اقتصادی کنونی ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23255
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#حوزه_دانشگاه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 عدالت، استقامت عملی و عدم انحراف از مسیر مستقیم است
🔰 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت مرجع تقلید»:
📝 عدالت همان استقامت عملی و عدم انحراف از جاده صحیح و مستقیم است، نوعاً منشاء این استقامت عملی یک حالت نفسانی مثل خوف و رجاء است.
📝 اینکه فردی ترک محرمات و انجام واجبات دارد، اما منشائی غیر از خوف و رجا راسخ نسبت به خداوند تبارک و تعالی دارد، مثل اینکه از روی خجالت اینگونه رفتار میکند، نمیتوان وی را عادل بدانیم.
📝 اگر فرض کردیم مفهوم عدالت مجمل است و مردد بین مضیق و موسع است میگوییم مقداری که به مطلقات یقین داریم عمل میکنیم وگرنه ادلهای که میگوید به عالم رجوع کن و... باید عمل نماییم و آن مقداری که یقین داریم خارج شده از عدالت مربوط به جایی است که مطمئن شدیم مجتهد فاسق است.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23180
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت
🔹 همزمان با روز ملی جمعیت، نشست «هماندیشی علمی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت» برگزار میشود.
🔹 در این نشست که به همت کارگروه مطالعات جمعیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میشود، از آثار علمی منتشره و در دست انتشار نیز رونمایی میشود.
🔻 سخنرانان:
🔸 آیتالله محمود رجبی
🔸 حججاسلام والمسلمین علی ابوترابی و اسماعیل چراغی کوتیانی
🔸 دکتر محمد جواد توکلی
📆 زمان: پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰/ ساعت ۱۱
🔻 لینک ورود به جلسه؛
🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1
🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 حقوق متقابل بین والی و رعیت
✅ آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه»:
🔹 امیرالمومنین(ع) میفرمایند «وَتَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ» یعنی از سهم شما کم نگذارم و آنچه از بیتالمال که سهم شما است به شما بپردازم نه اینکه بعضی از کارگزاران چندین برابر شما از این بیت المال بهره ببرند.
🔹 اینکه مجلس بیاید حقوق 10 برابری کارکنان و کارگزاران نظام را تصویب کند به عنوان اولی، خلاف شرع مسلّم و مخالف حکومت عدل امیرالمومنین(ع) است.
🔹 اینکه شورای نگهبان بیاید به عنوان مصلحت و عنوان ثانوی، حقوق چندبرابری را تصویب کند، این بحث دیگری است که معذور عند الله هستند. یا اینکه توجیه کنند که کسی عهده دار تصدی امور نمیشود یا اینکه توجیه شود اگر این متصدیان امور بی نیاز نشوند دست به دزدی، رشوه و اختلاس میزنند.
🔹 درباره قاضی نص داریم و قاضی در حال اجرای حکم خداست و حق ندارد در قبال کار واجب، پول بگیرد لذا از بیت المال به اندازه غنی شدن سهم میبرد. اما اینکه گفته شود که بقیه عمال هم مثل قاضی هستند با کلام امیرالمومنین(ع) منافات دارد زیرا ایشان میفرماید ای عمال حق ندارید از فیء بیشتر از بقیه بردارید.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23114
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 استفاده از ظرفیت رمز ارزها برای دور زدن تحریمها
📝 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه ارز مجازی» مطرح کرد؛
📕 در حال حاضر برای رمزارزها و بیتکوین تعریف پول به صورت مطلق صدق نمیکند، بلکه مشروط است. بیتکوین بالفعل در زمان حاضر پول نیست چون فصل پول را ندارد ولی مال است.
📕 ممکن است زمانی رمز ارزها یا برخی از آنها همانند پولهای اعتباری پول رایج یک کشوری شوند. اگر این موضوع رخ دهد، رمز ارزها پول محسوب میشوند.
📕 در حال حاضر با توجه به اینکه هیچ مرکز کنترلی نسبت به بیتکوین و برخی از رمز ارزها وجود ندارد و دولتهای ستمگر نمیتوانند خواستههای خودشان را علیالاطلاق بر این سیستم تحمیل کنند و تراکنشهای آن معمولا قابل پیگیری نیست، برای شکستن تحریمها از بهترین راههاست.
📕 این کار هیچ مشکلی ندارد و کاملا کار عقلایست. احتیاط فعلاً در این است که در رابطه با دشمن به قدر توان از اینها استفاده کرد. بسیاری از کشورها بیتکوین را به عنوان مال پذیرفتهاند به همین دلیل میتوان به وسیله آن خرید و فروش کرد.
📕 دولت و بانک مرکزی باید از این روشها(خرید و فروش به وسیله رمز ارزها و بیتکوین) استفاده کند. البته این کار نیازمند برنامهریزی دقیق و راستی آزمایی(برای کسب اعتماد) است.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23032
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 تبیین اجتهاد ابتدائى و اجتهاد دفاعى با تطبیق بر مسائل فقه فضاى مجازى
🔰 استاد محمدحسین ملکزاده در گفتوگویی تبیین کرد؛
💢 در نگاه بَدْوی، ممکن است برخی گمان کنند چیزی به نام مسائل فضای مجازی و یا به تعبیر دقیقتر، مسائل اختصاصیِ فضای مجازی وجود ندارد که فقیهی بخواهد وقت علی حده برای استنباط احکام آنها بگذارد و مبتنی بر تعبیر مذکور، به اجتهاد دفاعی در این ساحت بپردازد؛ زیرا به طور مثال همانگونه که کذب، غیبت، تهمت، اشاعه فساد و فحشا، نمیمه و غیره در فضای بیرونی حرام هستند، در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیتهای این فضا هم حکمشان حرمت است.
💢 روشن است که اگر مسائل فضای مجازی در این حد باشند، نیازمند یک فقه مجزّا، مضاف و تخصصی به نام «فقه فضای مجازی» نیستیم و بیان چنین احکامی، به اجتهاد و کوشش فِقاهیِ خاصی نیاز ندارد.
💢 فقه و فقها موظف هستند که علیالاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح میباشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسشهای شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایینترین سطح انتظاری است که میتوان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 واکنش آیتالله محسن اراکی به طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران
📘 ظرفیتهای مختلف کشور به جای اینکه معطوف به طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام عمل نماید، در صدد توجیه و تثبیت وضعیت فعلی بانکداری بوده که طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران که چند سالی است در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و کلیات آن یکبار در مجلس دهم و به گونه دیگری در مجلس کنونی به تصویب رسید از این قبیل است.
📘 اگر چه طراحان این قانون تلاش نمودهاند برخی از آسیبها مانند ضعف قدرت نظارتی بانک مرکزی و میزان استقلال آن از دولت و برخی مناشئ فساد در بانکداری را اصلاح نمایند اما متأسفانه نگاه تحولی نداشته و هیچ نشانهای از حرکت در جهت طراحی نهاد پولی بر اساس نظام اقتصادی اسلام در آن دیده نمیشود.
📘 حوزههای علمیه رسالت بزرگی بر عهده داشته و لازم است ضمن ورود به حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی، پیشگام در ارائه راه کارهایی جهت طراحی نهادهای مورد نیاز بر اساس مطلوب اسلامی و تحول در وضعیت موجود و حرکت به سمت مطلوب باشد.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23304
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#بیانیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی
🔻 آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در نخستین نشست تخصصی «فقه انتخابات» تأکید کرد؛
🔹 تعیین حاکم یا تعیین رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس، یا شوراهای شهری یا محلی، خبرگان و تمام اینها از اموری است که قوام جامعه به آن است، جعل الله لکم فیها قیاماً، قوام جامعه به این است. پس این امر مشروعی است و بالاتر از مشروع یک امر لازمی است.
🔹 برای تعیین سرنوشت اگر جامعه بخواهد یک راه مطمئنی را اختیار کند راه انتخابات است، با انتخابات میتواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات تأثیر در سرنوشت اجتماعی دارد، علاوه بر اینکه در سرنوشت اشخاص هم دخالت دارد، خیلی عنوان بزرگی میشود.
🔹 اینکه گفته شود حفظ نظام واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب مقدمع واجب، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب ارشادی و نه مولوی انتخابات است. در حالی که ما برای اثبات اینکه شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم.
✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23296
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نقش خواست و رای مردم در عصر غیبت
🔻 آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در دومین نشست تخصصی «فقه انتخابات» مطرح کرد؛
📝 از مذاق شریعت استفاده میشود که مردم یک جایگاه والایی در حکومت دینی و در نظام اسلامی دارند، هم حقّ انتخاب حاکم امری ارتکازی عقلایی است و هم شارع این را صحه گذاشته و بالاتر از آن اگر از تعبیر «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» لعلّ بشود استفاده کرد که اگر مردم در میدان نباشند قیام به قسط محال است و نمیشود، باید مردم حضور داشته باشند تا قیام به قسط شکل بگیرد.
📝 مردم و خواست آنها ارتباطی به ولایت تکوینیه و تشریعیه معصومین(ع) ندارد. در مورد ولایت ظاهریه نیز در مقام ثبوت خواست و رأی مردم تأثیری ندارد، اما در مقام اثبات و فعلیت، اگر مردم نباشند و نخواهند امکان اعمال ولایت وجود ندارد.
📝 از نظر دینی ما میگوئیم مردم حق دارند انتخاب کنند، چون این حق پشتوانهاش یک حکم تکلیفی است باید یک افراد واجد شرایط را انتخاب کنند، یعنی نه عقل، نه دین، نمیگوید هر آنچه را که مردم انتخاب کردند قطعاً حق، صحیح و مشروع است، بلکه در صورتی مشروع و صحیح است که در چارچوب احکام و طبق ضوابط باشد.
📝 در نظام جمهوری اسلامی هر مسئولی اگر بخواهد روی هوا و هوس خودش اعمال قدرت کند، مجلس باشد یا رئیس جمهور باشد یا رئیس قوه قضائیه باشد، اینها از صلاحیت برای مسئولیت خارج میشوند و میگوییم صلاحیت ندارند.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23300
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com