eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در سطح 5 راه‌اندازی می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید علوی‌آزیز خبر داد؛ 📚 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به منظور پاسخگویی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه علمیه و تربیت نیروی کارآمد و متخصص برای پاسخ به نیازهای فزآینده نظام در عرصه‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود. 📚 جمعی از اساتید و کارشناسان در حال تدوین اساسنامه و طراحی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی این مدرسه هستند. این مدرسه علمی عالی در محل مدرسه میرزا جعفر و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) با اصالت حوزوی و تأکید بر سنت‌های کارآمد حوزه ایجاد خواهد شد. 📚 با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کرسی‌های دروس عالی این حوزه بیش از پیش در مدارس واقع در حرم مطهر امام هشتم(ع) تشکیل شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23282 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔻 اشکالات یازده‌گانه طرح قانون بانک مرکزی 🔹 ادامه مشکلات کنونی از جمله مشکل خلق پول. 🔹 ساختار نامناسب برای بانک مرکزی. 🔹 حذف ارکان مهم بانک مرکزی. 🔹 تسلط هیأت عالی بر بانک مرکزی. 🔹 مشکل عزل اعضای غیر اجرایی. 🔹 تغییر ماهیت هیأت نظار. 🔹 شعار استقلال بانک مرکزی. 🔹 شعار اقتدار بانک مرکزی. 🔹 عدم شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی. 🔹 عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی. 🔹 اشکالات شورای فقهی. 📖 تاکید می‌شود فرصت اصلاح نظام مالی را نباید با تصویب این طرح از دست داد. اگر نظام مالی اعم از بانک، بورس و بیمه با یک طرح اسلامی مطلوب به نحو درست اصلاح شود مهم‌ترین شرط لازم شکوفایی اقتصاد و حل مشکلات موجود فراهم شده است، اما در صورت تصویب این طرح و طرح بانکداری که نسخه‌های مختلف آن در سال‌های اخیر ارائه شد و دقیقا در همین راستاست تغییری ایجاد نخواهد شد و وضعیت اقتصادی کنونی ادامه خواهد یافت. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23255 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عدالت، استقامت عملی و عدم انحراف از مسیر مستقیم است 🔰 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت مرجع تقلید»: 📝 عدالت همان استقامت عملی و عدم انحراف از جاده صحیح و مستقیم است، نوعاً منشاء این استقامت عملی یک حالت نفسانی مثل خوف و رجاء است. 📝 این‌که فردی ترک محرمات و انجام واجبات دارد، اما منشائی غیر از خوف و رجا راسخ نسبت به خداوند تبارک و تعالی دارد، مثل این‌که از روی خجالت این‌گونه رفتار می‎کند، نمی‎توان وی را عادل بدانیم. 📝 اگر فرض کردیم مفهوم عدالت مجمل است و مردد بین مضیق و موسع است می‎گوییم مقداری که به مطلقات یقین داریم عمل می‎کنیم وگرنه ادله‎ای که می‎گوید به عالم رجوع کن و... باید عمل نماییم و آن مقداری که یقین داریم خارج شده از عدالت مربوط به جایی است که مطمئن شدیم مجتهد فاسق است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23180 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت 🔹 همزمان با روز ملی جمعیت، نشست «هم‌اندیشی علمی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت» برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست که به همت کارگروه مطالعات جمعیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، از آثار علمی منتشره و در دست انتشار نیز رونمایی می‌شود. 🔻 سخنرانان: 🔸 آیت‌الله محمود رجبی 🔸 حجج‌اسلام والمسلمین علی ابوترابی و اسماعیل چراغی کوتیانی 🔸 دکتر محمد جواد توکلی 📆 زمان: پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰/ ساعت ۱۱ 🔻 لینک ورود به جلسه؛ 🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1 🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 حقوق متقابل بین والی و رعیت ✅ آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه»: 🔹 امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند «وَتَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ» یعنی از سهم شما کم نگذارم و آنچه از بیت‌المال که سهم شما است به شما بپردازم نه این‌که بعضی از کارگزاران چندین برابر شما از این بیت المال بهره ببرند. 🔹 این‌که مجلس بیاید حقوق 10 برابری کارکنان و کارگزاران نظام را تصویب کند به عنوان اولی، خلاف شرع مسلّم و مخالف حکومت عدل امیرالمومنین(ع) است. 🔹 این‌که شورای نگهبان بیاید به عنوان مصلحت و عنوان ثانوی، حقوق چندبرابری را تصویب کند، این بحث دیگری است که معذور عند الله هستند. یا این‌که توجیه کنند که کسی عهده دار تصدی امور نمی‌شود یا این‌که توجیه شود اگر این متصدیان امور بی نیاز نشوند دست به دزدی، رشوه و اختلاس می‌زنند. 🔹 درباره قاضی نص داریم و قاضی در حال اجرای حکم خداست و حق ندارد در قبال کار واجب، پول بگیرد لذا از بیت المال به اندازه غنی شدن سهم می‌برد. اما این‌که گفته شود که بقیه عمال هم مثل قاضی هستند با کلام امیرالمومنین(ع) منافات دارد زیرا ایشان می‌فرماید ای عمال حق ندارید از فیء بیشتر از بقیه بردارید. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23114 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 استفاده از ظرفیت رمز ارزها برای دور زدن تحریم‌ها 📝 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه ارز مجازی» مطرح کرد؛ 📕 در حال حاضر برای رمزارزها و بیت‌کوین تعریف پول به صورت مطلق صدق نمی‌کند، بلکه مشروط است. بیت‌کوین بالفعل در زمان حاضر پول نیست چون فصل پول را ندارد ولی مال است. 📕 ممکن است زمانی رمز ارزها یا برخی از آن‌ها همانند پول‌های اعتباری پول رایج یک کشوری شوند. اگر این موضوع رخ دهد، رمز ارزها پول محسوب می‌شوند. 📕 در حال حاضر با توجه به این‌که هیچ مرکز کنترلی نسبت به بیت‌کوین و برخی از رمز ارزها وجود ندارد و دولت‌های ستمگر نمی‌توانند خواسته‌های خودشان را علی‌الاطلاق بر این سیستم تحمیل کنند و تراکنش‌های آن معمولا قابل پیگیری نیست، برای شکستن تحریم‌ها از بهترین راه‌هاست. 📕 این کار هیچ مشکلی ندارد و کاملا کار عقلایست. احتیاط فعلاً در این است که در رابطه با دشمن به قدر توان از این‌ها استفاده کرد. بسیاری از کشورها بیت‌کوین را به عنوان مال پذیرفته‌اند به همین دلیل می‌توان به وسیله آن خرید و فروش کرد. 📕 دولت و بانک مرکزی باید از این روش‌ها(خرید و فروش به وسیله رمز ارزها و بیت‌کوین) استفاده کند. البته این کار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و راستی آزمایی(برای کسب اعتماد) است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23032 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 تبیین اجتهاد ابتدائى و اجتهاد دفاعى با تطبیق بر مسائل فقه فضاى مجازى 🔰 استاد محمدحسین ملک‎زاده در گفت‌وگویی تبیین کرد؛ 💢 در نگاه بَدْوی، ممکن است برخی گمان کنند چیزی به نام مسائل فضای مجازی و یا به تعبیر دقیق‌تر، مسائل اختصاصیِ فضای مجازی وجود ندارد که فقیهی بخواهد وقت علی حده برای استنباط احکام آن‌ها بگذارد و مبتنی بر تعبیر مذکور، به اجتهاد دفاعی در این ساحت بپردازد؛ زیرا به طور مثال همان‌گونه که کذب، غیبت، تهمت، اشاعه فساد و فحشا، نمیمه و غیره در فضای بیرونی حرام هستند، در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های این فضا هم حکمشان حرمت است. 💢 روشن است که اگر مسائل فضای مجازی در این حد باشند، نیازمند یک فقه مجزّا، مضاف و تخصصی به نام «فقه فضای مجازی» نیستیم و بیان چنین احکامی، به اجتهاد و کوشش فِقاهیِ خاصی نیاز ندارد. 💢 فقه و فقها موظف هستند که علی‌الاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح می‌باشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسش‌های شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایین‌ترین سطح انتظاری است که می‌توان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23308 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 واکنش آیت‌الله محسن اراکی به طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران 📘 ظرفیت‌های مختلف کشور به جای این‌که معطوف به طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام عمل نماید، در صدد توجیه و تثبیت وضعیت فعلی بانکداری بوده که طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران که چند سالی است در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و کلیات آن یکبار در مجلس دهم و به گونه دیگری در مجلس کنونی به تصویب رسید از این قبیل است. 📘 اگر چه طراحان این قانون تلاش نموده‌اند برخی از آسیب‌ها مانند ضعف قدرت نظارتی بانک مرکزی و میزان استقلال آن از دولت و برخی مناشئ فساد در بانکداری را اصلاح نمایند اما متأسفانه نگاه تحولی نداشته و هیچ نشانه‌ای از حرکت در جهت طراحی نهاد پولی بر اساس نظام اقتصادی اسلام در آن دیده نمی‌شود. 📘 حوزه‌های علمیه رسالت بزرگی بر عهده داشته و لازم است ضمن ورود به حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی، پیشگام در ارائه راه کار‌هایی جهت طراحی نهاد‌های مورد نیاز بر اساس مطلوب اسلامی و تحول در وضعیت موجود و حرکت به سمت مطلوب باشد. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23304 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی 🔻 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در نخستین نشست تخصصی «فقه انتخابات» تأکید کرد؛ 🔹 تعیین حاکم یا تعیین رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس، یا شوراهای شهری یا محلی، خبرگان و تمام این‌ها از اموری است که قوام جامعه به آن است، جعل الله لکم فیها قیاماً، قوام جامعه به این است. پس این امر مشروعی است و بالاتر از مشروع یک امر لازمی است. 🔹 برای تعیین سرنوشت اگر جامعه بخواهد یک راه مطمئنی را اختیار کند راه انتخابات است، با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات تأثیر در سرنوشت اجتماعی دارد، علاوه بر این‌که در سرنوشت اشخاص هم دخالت دارد، خیلی عنوان بزرگی می‌شود. 🔹 این‌که گفته شود حفظ نظام واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب مقدمع واجب، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب ارشادی و نه مولوی انتخابات است. در حالی که ما برای اثبات این‌که شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23296 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نقش خواست و رای مردم در عصر غیبت 🔻 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دومین نشست تخصصی «فقه انتخابات» مطرح کرد؛ 📝 از مذاق شریعت استفاده می‌شود که مردم یک جایگاه والایی در حکومت دینی و در نظام اسلامی دارند، هم حقّ انتخاب حاکم امری ارتکازی عقلایی است و هم شارع این را صحه گذاشته و بالاتر از آن اگر از تعبیر «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» لعلّ بشود استفاده کرد که اگر مردم در میدان نباشند قیام به قسط محال است و نمی‌شود، باید مردم حضور داشته باشند تا قیام به قسط شکل بگیرد. 📝 مردم و خواست آن‌ها ارتباطی به ولایت تکوینیه و تشریعیه معصومین(ع) ندارد. در مورد ولایت ظاهریه نیز در مقام ثبوت خواست و رأی مردم تأثیری ندارد، اما در مقام اثبات و فعلیت، اگر مردم نباشند و نخواهند امکان اعمال ولایت وجود ندارد. 📝 از نظر دینی ما می‌گوئیم مردم حق دارند انتخاب کنند، چون این حق پشتوانه‌اش یک حکم تکلیفی است باید یک افراد واجد شرایط را انتخاب کنند، یعنی نه عقل، نه دین، نمی‌گوید هر آنچه را که مردم انتخاب کردند قطعاً حق، صحیح و مشروع است، بلکه در صورتی مشروع و صحیح است که در چارچوب احکام و طبق ضوابط باشد. 📝 در نظام جمهوری اسلامی هر مسئولی اگر بخواهد روی هوا و هوس خودش اعمال قدرت کند، مجلس باشد یا رئیس جمهور باشد یا رئیس قوه قضائیه باشد، اینها از صلاحیت برای مسئولیت خارج می‌شوند و می‌گوییم صلاحیت ندارند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23300 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ امتحانات سطوح عالی حوزه در دو نوبت خرداد و تیر برگزار می‌شود 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 تکذیب نظر حضرت آیت‌الله نوری همدانی درباره فروش کلیه برای مخارج ازدواج 📝 حیات و رشد حوزه‌های علمیّه در گرو بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی است 📝 تبلیغ، روح و جانمایه همه نظام‌های حوزه است 📝 قوانین ما باید منشاء الهی و فقهی داشته باشد 📝 امتحانات سطوح عالی حوزه در دو نوبت خرداد و تیر برگزار می‌شود 📝 آغاز ثبت‌نام دومین دوره آموزشی طرح نظام جامع اندیشه اسلامی 📝 ارائه ۱۵ هزار و ۸۲۱ اثر پژوهشی از سوی طلاب به دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلّی 📝 آزمون ورودی جامعةالزهرا(س) سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برگزار شد 📝 تحصیل حدود ۹۰۰۰ طلبه در سطح ۳ حوزه‌های علمیه خواهران 📝 کتاب «نظریه دولت اسلامی» منتشر شد 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23319 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تحلیل ماهیت انتخابات ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضائیان در درس گفتار «فقه انتخابات» مطرح کرد؛ 📚 واژه انتخاب در میان فقها عنوانی است که بر اساس اقتضائات زمان دارای ابعاد مختلف شده است. از این‌رو برخی از فقها آن را ذیل عناوین فقهی، عده‌ای ذیل عناوین بیعت و برخی دیگر بر این باور هستند که انتخابات صرفاً راهکار است. 📚 نزدیک‌ترین کلمه از جهت معنا به کلمه انتخاب، واژه بیعت است. لکن اختلاف آن‌ها در بُعد مفهومی است. بدین معنا که در بیعت رویدادی به نام انتخاب رخ نمی‌دهد بلکه میان بیعت کننده و بیعت شونده رابطه‌ای یک طرفه در جریان است. همچنین بر خلاف انتخاب، مصداق بیعت منحصر در یک نفر است و افراد بر اساس دلایلی مانند وراثت، دیکتاتوری یا دلیل مشروع، در مقام بیعت قرار می‌گیرند. 📚 در تحلیل ماهیت انتخابات جدای از این‌که ذیل کدام یک از مقولات فقهی باشد در زمان کنونی دارای أثر و مسائل جدید شده است که در گذشته فاقد آن بود. عامل ایجاد چنین أثر جدید، متعلق انتخاب است. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23287 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ترم چهارم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) ... 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام از 1 الی 14 خردادماه ✅ آغاز سیر هم‌زمان با ثبت‌نام 🔻 لینک ثبت نام 💻 https://b2n.ir/k82160 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1215692838C2dd8e172f2
📙 از اصلی‎ترین عواملی که برای نقشه تربیت، ضمانت اجرایی می‎آورد، علم به اندازه‎ها است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 🔹 کسی می‎تواند ادعا نماید که نقشه تربیت را برای انسان‎ها طراحی می‎کند که در همه ابعاد علم به اندازه‎ها داشته باشد. 🔹 علم به قدر و اندازه‎ها به دست جاعل آن است، خداوند قدر و اندازه اشیاء را جعل نموده و هیچ کسی به غیر از وی علم به تقدیر و اندازه‎ها ندارد؛ چرا که جاعل آن خداوند است. علم به اندازه‎ها از طریق وحی به انسان منتقل شده است. 🔹 یکی از اصلی‎ترین عواملی که برای نقشه تربیت، ضمانت اجرایی می‎آورد، علم به اندازه‎ها می‎باشد و کسی که علم به اندازه‎ها نداشته باشد نمی‎تواند اجرای نقشه تربیتی‎اش را ضمانت کند. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23101 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اتکای گفتمان انقلاب اسلامی بر آراء مردم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری در نشستی عنوان کرد؛ 📖 شرکت پرشور و حداکثری ملت ایران در انتخابات به خصوص انتخابات ریاست جمهوری موجب ایجاد قدرت و اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از کیان مقدس این نظام و ناامیدی و ناکامی استکبار جهانی و همپیمانان آن‌ می‌شود. 📖 جوانان نسل چهارم انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند به نوعی پایبندی آن‌ها نسبت به نظام و ولایت از نسلی که انقلاب کرده‌اند مستحکم‌تر و قوی تر است که گواه این ادعا حضور جوانان در جبهه مقاومت و دفاع از حرم و مبارزه با داعش است. 📖 گفتمان انقلاب اسلامی اتکاء بر آراء مردمی دارد. در اصل ششم قانون اساسی، قانون‌گذار بر اداره کشور توسط مردم تاکید دارد، از همین رو حکومت اسلامی امروزه با الگوی دموکراسی پیشرفته اداره می‌شود. از همین جهت حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور واجب الهی و شرعی است. 📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23366 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
« » مدرسه عالی فقه های تخصصی برگزار می کند: نشست علمی با موضوع ماهیت سهام به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ارائه دهنده: دانش پژوه ارجمند حجت الاسلام منصور شریفی ناقدین علمی: حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا جناب آقای دکتر سیدمحمد امین زاده دبیر علمی: آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی«دامت توفیقاته» زمان: سه شنبه 140۰۰/۰3/۰4 ساعت : 17:30 آدرس اینترنتی وبینار: https://class.mfos.ir/neshaste-elmi/ این نشست به صورت حضوری با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجازی برگزار می‌شود. 🆔 @mfos_ir 🌐 www.mfos.ir ☎️ 02532401545
📝 تحلیل ما از تحولات جمعیتی اشتباه است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد: 📗 درباره کاهش جمعیت از عوامل اصلی آن غفلت کره‌ایم، زیرا مهم‌ترین عواملش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است نه سیاست‌های جمعیتی. 📗 علمای اهل تسنن جلوگیری از فرزندآوری را حرام می‌دانند، ولی فقهای ما تغییر رویه داده‌اند. تحلیل ما از تحولات جمعیتی اشتباه است و در سیاست‌گذاری‌ها روی مواردی تمرکز می‌کنیم که سهم آن‌ها در تحولات جمعیتی اندک است. 📗 در جامعه‌ای که بحران اصلی آن نان شب و اشتغال است ما می‌خواهیم با وام فرزندآوری مشکل جمعیت را حل کنیم؛ وام فرزندآوری در اروپا جواب می‌دهد که مردم پول دارند. 📗 اگر اقدامات ما قاعده‌مند نباشد و نیز شور انقلابی و دینی ما بر عقلانیت دینی غلبه کند، در تاریکی تیر می‌اندازیم و وقتی فضا روشن شود، می‌بینیم که به دوستان تیر انداخته‌ایم. 📗 توصیه به فرزندآوری باعث افزایش شکاف حاکمیت با مردم می‌شود و می‌گویند حاکمان مشکل معیشتی ندارند و از روی شکم‌سیری به ما رهنمود می‌دهند. باید غیرمستقیم تبلیغ کنیم مثلاً توصیف به جای توصیه. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23349 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 میزان بهره‌مندی حاکمیت از علم ارتباطات در مدیریت و کاهش خسارات کرونایی 🔻 دکتر عبدالکریم خیامی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 جامعه ما جامعه‌ای دینی بوده و مقولاتی مانند هیئت، زیارت و ... جایگاه ویژه‌ای در آن دارد. به همین دلیل است که مدیریت چنین جامعه‌ای با این‌چنین سابقه وسیع و مدید از ارتباطات عاطفی و آئینی که باید ارتباطات در آن به حداقل رسیده و حتی یک فاصله فیزیکی نیز در آن رعایت شود، مسئله بسیار مهم و تأثیرگذار است. 🔹 پیچیده‌ترین کار رسانه در ایام کرونا، اقناع جامعه برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، ترک موقتی برخی از آداب و رسوم آئینی و مذهبی و ... است. امروزه روش‌ها و تکنیک‌های اقناع بسیار پیچیده شده است و اگر به علم روز مسلط نباشیم، نمی‌توانیم جامعه ایرانی که جامعه‌ای باهوش و پرسشگر است را اقناع کنیم. 🔹 جامعه ایران اسلامی ما در بسیاری از امور به ویژه در مواجهه با بیماری کرونا بسیار بهتر از بسیاری از جوامع دیگر حتی برخی جوامع غربی عمل کرد. 🔹 بهره‌مندی حاکمیت از علم ارتباطات و فعالیت و برون‌داد اساتید و دانشگاهیان این عرصه در زمینه شیوع بیماری کرونا در کشور باید بیشتر از شرایط فعلی باشد؛ البته هر دو طرف نمره قبولی دریافت می‌کنند اما نمره آن‌ها بالا نیست. ❇️ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23355 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پدر به چه میزان می‌تواند در اموال فرزند تصرف کند؟ 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی تصریح کرد؛ 🔻 شؤون مختلفی برای ولایت پدر مطرح است؛ ✅ ولایت بر اموال فرزند: در صورتی که فرزند مجنون یا صغیر باشد، پدر و جد با رعایت مصلحت یا عدم مفسده، ولایت بر تصرف در اموال فرزند ولایت دارند. در کتب فقهی تصرفات مالی پدر در اموال فرزند در ابواب مختلفی مطرح شده است؛ از جمله اجاره، رهن، اخذ به شفعه، قبض هبه، ولایت بر قبول دیه، ولایت در پرداخت خمس و زکات از اموال فرزند، پرداخت یا دریافت ضمان و خسارت مالی و... . ✅ در صورتی که فرزند بالغ به پدر نیازمند انفاق می‌کند یا این که پدر نیازمند نباشد، آیا پدر می‌تواند در اموال فرزند تصرف کند؟ ✅ بر اساس عموم ادله عدم جواز تصرف در اموال دیگران، در فرض مذکور پدر نمی‌تواند در اموال فرزند به نفع خود تصرف کند. بله در بعض موارد استثنائاتی وجود دارد مانند حال ضرورت که مثلاً فرزند نفقه واجب پدر فقیر را پرداخت نکرده باشد پدر می‌تواند از اموال او به قدر نیاز برای خود بردارد یا به صورت قرض اخذ کند، یا برخی موارد خاص در اماءو کنیز فرزند، پدر حق تصرف دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📘 مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه تدوین فقه نظام جامعه است 🔻 در وبینار نقش حوزه مطلوب در حاکمیت اسلامی مطرح شد؛ 🔹 آیت‌الله محسن اراکی: مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه تدوین فقه نظام جامعه است. این نظام در مرحله دوم باید تبدیل به ساختار شود و سپس باید تبدیل به الگو شود. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: آنچه در ساختارسازی و نظام سازی براساس علوم اسلامی مغفول مانده است، روش صحیح امتداد مبانی است. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی: متاسفانه ما در این بخش(دولت اسلامی) عقب مانده‌ایم و خیلی زودتر از اینها باید به فکر می‌افتادیم. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی: این گونه نیست که فقه در اسلام به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم شده باشد، بلکه به گفته رهبری فقه فردی نیز باید با دید فقه حکومتی مطالعه و استنباط شود. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23361 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 سقط جنین در فرض تحقق حرج مشروط به احراز عدم ولوج روح است 🔰 استاد محمد عندلیب همدانی در نشست علمی بررسی کرد؛ 📙 حفظ حرمت انسان از زمان انعقاد نطفه تا پس از مرگ وی واجب است، لذا شکی در حرمت سقط جنین از لحظه انعقاد نطفه نمی‌باشد؛ بنابراین در موارد جواز سقط جنین باید بر اساس قاعده الضرورات تتقدر بقدرها اکتفاء به موارد ضرورت کرد و لازم است نکات ذیل رعایت شود. 🔹 الف: در مواردی که احتمال تولد نوزاد ناهنجار و مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج است باید از انعقاد نطفه جلوگیری کرد تا اینکه در شرائط حرج یا اضطرار قرار نگیرند. 🔹 ب: بر دولت لازم است که هزینه‌های زندگی معلولان و تأمین امکانات لازم را برای ایشان متقبل شود و نیازهای ایشان را بر طرف نماید. در این خصوص می‌توان از کمک‌های خیرین نیز استفاده کرد. به‌گونه‌ای که نگهداری کودکان دارای ناهنجاری برای والدین حرجی نباشد. 🔹 ج: فراهم کردن امکانات مشاوره‌ای برای حمایت از اطفال معلول و خانواده‌های ایشان. 🔹 د: باید فرهنگ‌سازی کافی درباره حرمت سقط جنین در جامعه انجام شود و بر این نکته تأکید گردد که سقط جنین منحصراً در موارد ضرورت جائز است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23039 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔻 گزارشی از دومین مدرسه حقوق پارلمانی؛ 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا: فتوایی کارآمدتر است که بتواند در چارچوب مقاصد شریعت به‌خوبی معضلات نظام را برطرف و با دیگر فتاوایی که در مصوبات مجلس شورای اسلامی معیار قرار می‌گیرند، یک نظام و مجموعه منسجم را بسازد. 🔸 دکتر محمود حکمت‌نیا: در نظام حقوقی ایران باید ابتدا مشکل و ابعاد آن به‌درستی واکاوی شده و مجموعه مسائل استخراج شود. سهم فقه در اینجا پاسخ‌گویی به قواعد پایه هر نهاد است. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی کرجی: ما باید بین تدوین و تقنین تفکیک قائل شویم. تدوین یعنی بخشی که در اسلام احکام مصّرح و مسلّم وجود دارد مجلس شورای اسلامی تقنین و قانون‌گذاری نمی‌کند بلکه تدوین می‌کند و آن را در ابواب مختلف فقهی جمع‌آوری و تدوین می‌کند. 🔸 دکتر مسعود امامی: فتاوایی باید در تقنین مورد استفاده قرار گیرد که ما را به اهداف و نتایج مورد نظر در قانون‌گذاری برساند یا نزدیک کند. 🔹 دکتر سید ناصر سلطانی: دغدغه مطابقت قوانین با شریعت مقدس اسلام از زمان مشروطه ایجاد شده و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. 🔸 دکتر حامد نیکونهاد: برای این‌که نظام قانون‌گذاری بخواهد بر اساس تقنین مبتنی بر موازین اسلامی دست پیدا کنند، باید ساختار و فرآیندی که اکنون در نظام قانون‌گذاری ما تعبیه شده را آسیب‌شناسی کرده و چالش‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23340 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در نشست دومین مدرسه حقوق پارلمانی مطرح کرد؛ 💢 فقه اسلامی غنی است و هیچ خلاء‌ای در شریعت اسلامی وجود ندارد. همه قوانین ما باید برخواسته از فقه و شریعت اسلامی بوده و منشاء خدایی و الهی داشته باشد. 💢 هر کجا برای خارجی‌ها مبانی‌های فقهی را تبیین می‌کردیم، آن‌ها در مقابل حرفی برای گفتن نداشتند، ما برای قانونگذاری نیازی به قانون فرانسه و دانمارک و سایر کشورها نداریم، اساس تقنین خداوند است. 💢 اگر کسی بگوید کاستی در فقه وجود دارد، با فقه آشنا نیست، امروزه مراکز خوبی تشکیل شده ولی باید به لوازم کار آشنا باشند، طلابی که وارد این رشته‌ها و عرصه‌ها می‌شوند باید پخته از آب درآیند و به مغز فقه پی ببرند. 💢 فقه اسلام باید متن باشد نه حاشیه. کسانی که در عرصه فقهی و تقنینی فعالیت دارند باید نگاه اصلی به فقه داشته باشند و نه این‌که خدای ناکرده نگاه حاشیه‌ای به فقه داشته باشیم. ❇️ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23334 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اولویت دبیرخانه پاسخ‌گویی به نیازهای حوزه، جامعه و نظام است 🔰 در گفت‌وگو با دبیر دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه مطرح شد؛ 📝 ما اولویت‌های پژوهشی را تعیین کرده‌ایم تا کتاب‌ها، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها براساس اولویت‌ها تهیه شود. اولویت‌ها نیز براساس پاسخگویی به نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی تنظیم شده است. 📝 25 کمیته تخصصی در مرحله نخست حدود 2 هزار نیاز را مسأله‌شناسی و نیازسنجی کرده‌اند. سپس این موضوعات بررسی، پالایش، حذف، اضافه و ترکیب شده تا این‌که نهایتاً 250 موضوع انتخاب شده است. 📝 در زمینه فقه، نگاه ما به مسائل براساس فقه نظام یا فقه پویا است. رویکرد ما مسأله‌محوری و پاسخ به نیازهاست و برای رسیدن به این اهداف باید به سمت رویکرد فقه نظام حرکت کنیم. 📝 چشم‌انداز ما این است که بتوانیم فعالیت‌های دبیرخانه را توسعه دهیم و با توجه به پژوهش‌هایی که با هدف پاسخ‌گویی به نیازها، چالش‌ها و مسائل مختلف نظام و اجتماع صورت می‌گیرد، حلقه وصل و پل ارتباطی میان حوزه و جامعه و نظام اسلامی باشیم. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23377 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com