eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ لحظاتی پیش علامه حسن‌زاده آملی دار فانی را وداع گفتند. □ علامه حسن‌زاده آملی متولد سال ۱۳۰۷ در قریه ایرابخش لاریجان شهرستان آمل از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است. □ این عالم برجسته و شهره جهان اسلام در ادبیات، ریاضی، هیئت و .... تبحر خاص داشت و به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز مسلط بود. □ اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دعوت پژوهشکده امر به معروف از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی 📚 پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر در راستای پیشبرد اهداف پژوهشی و پوشش خلاءهای موجود در مبانی نظری فریضتین، از تمامی متخصصین و پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آورد تا با ارسال پیشنهادها، طرح‌های تحقیقاتی و نگاشته‌های خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، این مرکز را در ایجاد گفتمان علمی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یاری کنند. 🔹 از پژوهشگران و نخبگان و فرهیختگان تقاضا شده در صورت تمایل به همکاری آثار خود را تا بهمن ماه سال جاری به آدرس 2farizeh@gmail.com ارسال کنند. 📝 تمامی مقالات، یادداشت‌ها و تحقیقات، جهت چاپ در کتاب «۴۰ گفتار از چهل استاد در باب امر به معروف و نهی از منکر» انتخاب می‌شوند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 استعمار فکری و علمی کشورهای اسلامی از سوی غرب ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در نشست «غرب به مثابه دشمن» مطرح کرد؛ 📝 بی شک غرب به مثابه یک دشمن مؤثر و شامل و مستمر علیه جهان اسلام، تشیع و کشور ما است، منظور ما از غرب تمدنی است که از زمان رنسانس در اروپا شکل گرفته است. 📝 در دو قرن اخیر غرب به صورت سخت و نرم به سراغ جهان اسلام آمده که دو اتفاق رخ داده است؛ 1- عالم ذهن و خیال و کعبه آمال بسیاری از نخبگان ما غرب شده است و 2 - سنتی‌ترین و بومی‌ترین مسائل خود را با متجددترین مبانی و شیوه‌ها و ادبیات غرب توضیح می‌دهیم. 📝 غربی‌ها با منابع کشورها و ملت‌های اسلامی دنیایی را ساختند که از طریق آن بتوانند به شکل‌های نوین به استعمارگری و استثمار کشورهای اسلامی ادامه بدهند و مقایسه کشورهای غارت شده با کشورهای غارتگر صحیح نیست. 📝 استعمار در مدتی که کشورهای اسلامی را استعمار کرده با تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها نسل‌های آینده این کشورها را با مبانی غربی تربیت کرده و طبیعتا افکار و اذهان آنها را تحت کنترل گرفته است. 📝 شاهد هستیم نظام کنش در کشورهای اسلامی برمبنای نگاه غربی استوار شده است، غرب کاری کرده است که مردم با هزینه خودشان درس بخوانند تا آقایی غرب و نوکری خودشان را بپذیرند. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24431 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📝 بررسی سیره سیاسی و اجتماعی اهل‌بیت(ع) ✅ دوره تخصصی تربیت مدرّس سیره سیاسی و اجتماعی اهل‌بیت(ع) در نگاه و کلام رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. 📆 مهلت ثبت‌نام تا ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ 💻 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: b2n.ir/e58659 💢 اساتید حوزه در اولویت پذیرش می‌باشند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ راه‌اندازی قرارگاه سیاست و جامعه در حوزه خراسان 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی خبر داد؛ 🔹 قرارگاه سیاست و جامعه حوزه علمیه خراسان عرصه و میدان استقرار و تبیین فکر و اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلامی می‌باشد که در آن به ارائه الگوهای فکری و سیاسی و اجتماعی اسلام و توزیع، تبیین، تثبیت و تقویت آن می‌پردازد. 🔹 در این امر مهم ایده‌های فقاهتی، کلامی و معرفتی حضرت امام خمینی(ره) که در نظر و عمل، روح سیاسی و اجتماعی اسلام را در منظر جهانیان نشان دادند و نیز در تداوم آن رهبری عالمانه و داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری معیار و مبنای و ممشای نظری و عملی خواهد بود. 🔹 استخراج و استکشاف، تعریف و تبیین بنیادهای تفکر سیاسی و اجتماعی اسلام با بهره گیری از آیات کریمه قرآن و بیانات حضرات معصومین(ع) و در تداوم آن، تبیین‌ها و رهبری‌های حضرت امام خمینی(ره) و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نخستین محور و هدف این قرارگاه است. 🔹 تربیت نیروهای اندیشمند و متعمق در عمق محتوای اسلامی که در آن‌ها جهت گیری‌های اجتماعی و سیاسی مشهود و نمایان است، دومین هدف می‌باشد. 🔹 حرکت در راستای عملیاتی سازی اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلامی در درون حوزه و جامعه و عرضه آن به جهان معاصر به ویژه معرفی در میان مسلمانان سومین مسأله‌ای است که قرارگاه دنبال می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «فرهنگ، علوم انسانی و پیشرفت» در کلام استاد مهدی گلشنی 💢 فرهنگ حاکم بر جوامع علمی ما نه شرقی است نه غربی و نه اسلامی. غربی نیست برای اینکه بعضی جهات غرب که منجر به ترقی و توسعه شده را نداریم، شرقی هم نیست برای اینکه ژاپن و چین هم بالاخرة خودشان را نجات دادند؛ اسلامی هم نیست چون از ذات تفکر اسلامی دور شده‌ایم. 💢 این یک واقعیت است که ما با عینک فرهنگی به امور نگاه نمی‌کنیم این در حالی است که در اسلام همه امور مادی، وسیله است برای رسیدن به اخلاق معنوی. متاسفانه در مراکز آموزشی ما فرهنگ یک بُعد فراموش شده است. 💢 ریشه فرهنگ در علوم انسانی است، ولی برای ما شأنی ندارد و غالب مشاغل حکومتی و مراکز تصمیم‌گیری هم دست فارغ‌التحصیلان علوم مهندسی و پزشکی است. علوم انسانی نقش اساسی در حل معضلات جامعه دارد ولی این در جامعه ما درک نشده. علوم انسانی هویت سازند زیرا فرهنگ را می‌سازند و هویت هر جامعه نتیجه فرهنگ آن است. 💢 برآوردن نیازهای انسانی مستلزم آشنایی عالمان با علوم انسانی است تا یک بینش کل‌نگر پیدا کنند. فرهنگ ما خیلی از فرهنگ اسلامی دور شده است و این یک امر خطرناکی است که به هویت ملی ما لطمه زده است. متاسفانه الان همه نگاه‌ها معطوف به غرب است. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24436 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📙 ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» به چاپ رسید 📚 ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» سعید زارعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 280 صفحه به چاپ رسید. 📚 «الفائق فی الاصول» یکی از نوشتارهایی است که برای رفع بعضی کاستی‌ها در کتب اصولی و درسی رایج در حوزه‌های علمیه و تکمیل مباحث آن توسط گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین شده و اکنون در حال تدریس است. 📚 این اثر در پنج باب و 16 فصل تهیه و تنظیم شده است. باب‌ها شامل «سیره‌های عقلائی»، «سیره‌های متشرّعه»، «لو کان لبان»، «تمسک به اطلاع و عموم در موضوعات نوپیدا» و «اسباب توسعه حکم از موضوعی به موضوع دیگر یا محدودسازی حکم در یک موضوع» می‌شود. 📚 علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقش آثار علمی علامه حسن‌زاده در استراتژی علوم انسانی اسلامی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه تأکید کرد؛ 📝 علامه حسن‌زاده‌آملی یک شخصیت ذوفنونی بود. به تعبیر بنده ایشان خواجه نصیرالدین طوسی عصر ما بود. من حتی تعبیرم این نیست که علامه حسن‌زاده‌آملی در عصر ما کم‌نظیر است، بلکه تعبیر من این است که ایشان بی‌نظیر است. 📝 ویژگی دیگر ایشان مدیریت زمان بود. از وقت خود خوب بهره می‌برد و تمام هم‌وغم خود را صرف کارهای علمی کرد. نزدیک به 200 اثر را به تنهایی تالیف، تحقیق و تصحیح کرد. اگر مجموعه آثار علامه حسن‌زاده‌آملی را ببینید احساس می‌کنید پژوهشگاهی به ایشان کمک کرده است اما علامه نه موسسه‌ای داشت و نه پژوهشگاهی. 📝 بحث‌هایی که علامه حسن‌زاده‌آملی در زمینه هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی دارد خیلی می‌تواند به مباحث عالی و حکمی‌سازی علوم انسانی کمک کند. یعنی امروزه ما می‌توانیم ناظر به نیازهایی که عصر ما دارد از آثار علامه حسن‌زاده‌آملی استفاده کنیم. 📝 نکته دیگری که وجود دارد این است که آثار علامه حسن‌زاده‌آملی عمدتا آثار تخصصی است. آثار وزین این حکیم می‌تواند مبانی فلسفی پارادایم و استراتژی علوم انسانی اسلامی را تامین کند و عالمان علوم اجتماعی را در مسیر تعالی و حکمی‌سازی علوم انسانی بارور سازد. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24445 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 حتی از باب احکام ثانویه نیز داشتن سلاح هسته‌ای برای حفظ نظام لازم نیست 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در نشست «تولید، داشت، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی» مطرح کرد؛ 🔹 عقل بیّن و بدیهی حکم استفاده از سلاح اتمی را قطعا حرام، ممنوع و قبیح می‌داند، زیرا این سلاح هم مردم را می‌کشد، هم نسل را نابود می‌کند و هم زیست محیط را از بین می‌برد. 🔹 ما دنبال سلاحی هستیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ کم هزینه باشد، نقطه زن باشد، متعارف باشد، فقط دشمن را در یک منطقه جغرافیایی مخصوص از بین ببرد و به محیط زیست ضرر وارد نکند. 🔹 در باب احکام ثانویه هم داشتن سلاح هسته‌ای برای حفظ نظام لازم نیست. به بیان دیگر حفظ نظام از راه‌های غیر حرام ممکن است و لازم به ارتکاب حرمت در بکارگیری سلاح کشتار جمعی نیستیم. 🔹 فتوای حرمت استفاده از سلاح اتمی که از سوی رهبری صادر شده حکم حکومتی نیست، بلکه یک فتوا است. زیرا حکم حکومتی یک حکم زمان دار است، اما این بیان رهبری، حکم شرعی بوده و معطوف به زمان نیست و بصورت مطلق است. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24442 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب «چالش‌های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی» 📕 کتاب «چالش‌های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی؛ راهبردها و راهکارها» به قلم علی محمدی ضیاء در ۳۳۵ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 📕 چالش‌های نظام سیاسی جمهوری اسلامی در تحقق عدالت سیاسی به عنوان معیار مهم کارآمدی به جهت آنکه معطوف به بقاء و پایداری نظام است از اهمیت دو چندان برخوردار بوده است. از این رو پژوهش حاضر با نسبت‌سنجی دو وضع موجود و مطلوب در عرصه تحقق عدالت سیاسی به تبیین چالش‌های پیش روی آن پرداخته و با ارائه راهبردها و راهکارهایی کمک به رفع این چالش‌ها می‌کند. 📕 در مقدمه این کتاب آمده: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی اسلامی در عصر حاضر پدیده‌ای نوظهور در عرصه نظام‌های سیاسی جهان تلقی می‌شود که بدون هیچ تجربه تاریخی در ایران و جهان به عنوان یک نظام سیاسی نوپا همواره در طول عمر چند دهه خود با چالش‌هایی روبرو بوده است. این چالش‌ها در عرصه کارآمدی به دلیل آنکه در ارتباط با بقا و پایداری نظام سیاسی است از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده و سبب شده پژوهش حاضر به ارزیابی آن بپردازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی 💢 سومین دوره آموزشی مجازی «مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی» از سوی پژوهشکده زن و خانواده در سه ترم آموزشی برگزار می‌شود. 📝 عناوین دوره؛ «سبک زندگی»، «باورهای اشتباه در زندگی»، «روان شناسی اختلافی زن و مرد»، «نقش سلامت عاطفی و جنسی در استحکام خانواده»، «مشاوره پیش از ازدواج»، «روابط دختر و پسر پیش از ازدواج»، «مهارت‌های زندگی زناشویی»، «بایسته‌های فرزندپروری»، «روان‌شناسی نوجوان». 🎙 حجج‌اسلام والمسلمین و آقایان: مسعود آذربایجانی، محمود گلزاری، منصوره سادات صادقی، فریبا علاسوند، سیدکاظم فروتن، سید محسن بنی هاشمی، حسن بنیانیان، مهدی عباسی، فرشته موتابی، ابراهیم اخوی، حسن انصاری، مسعود جان بزرگی و محمدتقی سبحانی از اساتید این دوره هستند. 📚 زمان ثبت نام در سومین دوره آموزشی مجازی «مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی» از ۱ مهر تا ۱۵ آبان ماه۱۴۰۰ است و دوره از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. 💻 لینک ثبت‌نام: https://b2n.ir/z85993 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تجلیل مراجع‌تقلید و علما در پیام‌های تسلیت خود از علامه حسن‌زاده آملی 📚 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 🔹 تجلیل مراجع‌تقلید و علما در پیام‌های تسلیت خود از علامه حسن‌زاده آملی 🔹 اجرای ۱۰۰ طرح تحولی مهم در برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه 🔹 کار حاج شیخ عبدالکریم در تاسیس حوزه علمیه قم کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود 🔹 شناسایی ۲هزار و ۳۱۸ نخبه در حوزه 🔹 دبیر و جانشین ستادحوزوی مواجهه با حوادث غیر مترقبه منصوب شدند 🔹 برگزاری دوره آموزشی مددکاری مختص طلاب برادر و خواهر 🔹 نتایج ثبت نام اسکان شهرک مهدیه حوزه علمیه قم اعلام شد 🔹 فراخوان ثبت نام در دوره‌های آموزشی حوزه آزاد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔹 ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» به چاپ رسید 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24450 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می کند: ✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی؛ بررسی فقهی خشونت در خانواده 🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها/ ساعت 11-12 🔹 محل برگزاری: میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک۴۷۲ 💢 شروع کلاس‌ها: چهارشنبه21 مهرماه سال 1400 🔰 درگاه شرکت مجازی در درس (مخصوص علاقه‌مندان غیرساکن در قم): http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaahandishe_com
💢 برگزاری کنفرانس دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی ✅ کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی برگزار می‌شود. 📆 زمان: 30 دی ماه 1400 📝 از تمامی اساتید، دانشجویان، محققان، متخصصان، صاحبنظران و علاقمندان جهت ارسال مقالات و تحقیقات دعوت به عمل می‌آید. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: http://www.humanityconf.ir/fa/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ یادداشت "فقه، مصلحت و حکومت اسلامی" از علی صالحی‌منش 🔻 در مورد نسبت مصلحت با فعل حاکم به خودی خود، پنج احتمال مطرح است: 1️⃣ این‌که اعتبار مصلحت در فقه حکومتی به طور کلی انکار شود که به نظر می‌رسد این فرض خلاف ضرورت فقهی است. 2️⃣ این‌که گفته شود مصلحت مطلقاً شرط افعال و تصرفات حاکم است، بنابراین حتی در مواردی که حکم صریح از طرف شارع وجود دارد، مثل احکام حدود، باز هم اجرای آن متوقف بر احراز مصلحت است. 3️⃣ تفصیل: بدین صورت که گفته شود اگر در موردی نصی از طرف شارع وجود داشته باشد، این خود به معنای احراز مصلحت از طرف شارع است و حاکم، حقی در تصرف در این موارد ندارد، اما اگر نصی وجود نداشته باشد این جا تصرفات حاکم متوقف بر احراز مصلحت است. 4️⃣ این‌که گفته شود مصلحت به عنوان قید یا شرط سایر احکام و یا افعال حاکم نیست، بلکه خود حکمی است مستقل به این معنا که جلب مصالح عامه بر حاکم واجب است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که این جا مصلحت حکم‌ساز است. 5️⃣ فرض دیگر این است که بگوییم در مورد حاکم و فقه حکومتی مساله مصلحت با فقه فردی هیچ تفاوتی ندارد و همان گونه که در فقه فردی تنها در فرض تزاحم به سراغ مصلحت رفته و مصلحت اهم را مقدم می‌کنیم، حاکم نیز تنها در فرض تزاحم احکام موظف به رجوع به مصلحت است. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24457 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری: 🔹 موضوع نجاست و پاکی الکل در صنایع غذایی و بهداشتی جهانی، حتی برای غیر مسلمانان نیز اهمیت یافته است. به‌طور مثال وجود برند حلال، اهمیت حکم الکل را برای غیر مسلمانان به عیان نشان‌ می‌دهد. 🔹 اصل که هیچ شکی در حرمت شراب الکلی به جهت مست‌کنندگی نیست. نجاست یا پاکی الکل محل نظر است. در نظر فقهای امامیه شراب الکلی حرام و نجس است. البته در روایات هست که هرچند شراب الکلی نجس است اما سبب نجاست‌ نمی‌باشد. 🔹 مساله مورد بحث ما خود الکل است. ما الکل را دو نوع در نظر‌ می‌گیریم: ۱. الکلی که از تخمیر و تبخیر شراب الکلی و میعان به‌طور مکرر به دست‌ می‌آید؛ ۲. الکلی که در صنعت تولید‌ می‌شود. این نکته محل خلاف و ابهام فقهای سنتی است. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24469 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ انتشار یادداشت تحلیلی روز مبتنی بر آموزه‌های اسلام با نام "مرز نامطلوب شدن دستمزدها" به قلم امین جمالی در اندیشکده رهیافت 📝 دستیابی به چیستی سطح مطلوب دستمزدها در نظام اقتصادی کنونی می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا از واقعیت‌های اقتصادی جامعه تحلیل بهتری داشته باشند. 📝 آنچه از منابع مختلف درباره دستمزد عادلانه برداشت می‌شود این است که دستمزد با عادلانه کردن فرایندهای اقتصادی بر اساس کمیابی و فایده طبیعی در بازار تعیین می‌شود و برایند قیمت بازاری در این حالت مورد تأیید است. 📝 ولی در این بین معیار دقیقی برای کمیابی و فایده طبیعی عنوان نشده است؛ لذا لازم است تحلیل دقیق‌تری نسبت به عادلانه بودن یا ناعادلانه بودن دستمزدها ارائه شود. 🔻 کمیابی و فایده طبیعی با وجود این که یک معیار کلی است، ما را به دو سؤال بنیادین می‌رساند و منابع مختلف نیز تمرکز خود را بر پاسخگویی به این دو سؤال می‌گذارند: 1️⃣ آیا «طبیعی بودن» در بازار کار تعریف مشخصی دارد؟ 2️⃣ خروج بازار از حالت طبیعی چه الزاماتی را در پی دارد؟ 📚 آنچه ما را در طبیعی بودن یا نبود دستمزدها کمک می‌کند سازوکار بازار است. بازار متأثر از بخش‌های مختلف اقتصادی و اراده مستقیم انسان است؛ لذا زمانی بازار در حالت طبیعی یا تعادل مطلوب خواهد بود که اراده انسانی در مسیر وظایفی که مکتب اسلام برای آن و جوانبش تعریف کرده، اخلالی ایجاد نکند و بخش‌های مختلف اقتصادی باعث بر هم زدن طبیعت بازار نشوند. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24463 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار می نماید: 📚سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ✅ محورهای همایش: 📌فقه حکومتی 📌اندیشه سیاسی 📌حقوق عمومی 💥کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ 🗓مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۰ 📬ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 🏳قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری-صندوق پستی: ۳۳۱۷ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ضرورت تعظیم شعائر قبل از اینکه شرعی باشد و از قرآن برایش سند پیدا کنیم، ضرورت عقلی و عقلایی دارد 🔻به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح اندیشه در نشست مجازی «رسانه‌ها و تعهد بر اقامه شعائر دینی» توسط آیت الله علیدوست مطرح شد : 📝 هر دین، ملت و کشوری شعائر و شعار‌هایی دارد که با آن‌ها شناخته می‌شود، هویت خود را پیدا می‌کند و دیگران از آن طریق با آن ملت و کشور ارتباط برقرار می‌کنند؛ لذا اگر بگوییم که شعائر پدیده‌هایی هستند که به صاحب آن هویت می‌دهند، تعریف درستی ارائه کرده‌ایم. 📝 طبیعتاً دین اسلام به عنوان دین جامع، جهانی و جاودان دارای شعائری است که اسلام را از طریق آن‌ها می‌توان شناخت. هویت مسلمانی از این طریق پیدا می‌شود و جامعه اسلامی از این طریق شناخته می‌شود. اگر این نگاه را به شعائر داشته باشیم، فقط نماد و صورت مطرح نمی‌شود بلکه از درون می‌جوشد و در بیرون هم خودش را نشان می‌دهد. 📝 ضرورت تعظیم شعائر قبل از اینکه شرعی باشد و از قرآن برایش سند پیدا کنیم، ضرورت عقلی و عقلایی دارد. به عبارت دیگر، برای فهمیدن ضرورت خیلی از موضوعات نباید قرآن را تورق کرد یا برایش روایتی پیدا کرد بلکه براساس نگاه عقلانی باید به آن‌ها عمل کرد. نمونه این موضوع را در حج می‌توان دید؛ اگر به شعائری مثل حج این قدر تاکید می‌شود، به این دلیل است که به امامت ختم می‌شود. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24476 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🗣 بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور ✅ با موضوع: چالش های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و طراحی راهکارهای برون رفت 🎙 ارائه کننده: ♦️ دکتر سید محمد مهدی غمامی استاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🗣 ناقدان: 🔹 دکتر خیرالله پروین استاد دانشگاه تهران 🔹 دکتر محمد اسحاقی استاد دانشگاه تهران 💼 دبیر جلسه: ♦️ دکتر اکبر اشرفی استاد دانشگاه آزاد اسلامی ⏰ زمان: دوشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🌐 درگاه شرکت در جلسه مجازی👇 https://sessions.iauec.ac.ir/korsi4 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 حجاب مقوله‌ای فرهنگی؛ نیازمند برخوردی فرهنگی 🔰 دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نشریه رویش اندیشه مطرح کرد؛ 📝 مشکل از آنجا شروع شد که ما آمدیم و دختر و پسر را یک‌جور در نظر گرفتیم و با یک نگاه آن‌ها را بررسی کردیم و نتیجة آن‌هم این شد که موضوعیت حجاب و عفاف زیرسؤال قرار می‌گیرد. در حالی که تفاوت عمده و مهم میان زن و مرد بر سر همین حجاب است. 📝 مقولات اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی مقولاتی درهم‌تنیده هستند و اگر شما بخواهید این‌ها را در مباحث آموزشی منتقل کنید باید از همان سال اول طرح تعلیم‌وتربیت یک سیری داشته باشید و این سیر تا سال آخر ادامه داشته باشد تا در این راستا کمّ‌وکیف کار مشخص شود. 📝 حجاب و مباحث مربوط به آن ارتباط محکمی با بلوغ عقلی، بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی دارد. این خیلی مهم است که نویسندگان کتاب‌های درسی بدانند که چگونه در مقاطع تحصیلی مختلف بتوانند پیام‌های لازم خود را منتقل کنند. 📝 متأسفانه ما به این مسئله دقت نکردیم که حجاب یک مقولۀ فرهنگی است و باید با آن برخورد فرهنگی شود. الان در جامعۀ ما بیشتر نگاه به این مسئله، امنیتی است و برخوردهای سخت امنیتی با آن می‌شود 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24484 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📝فراخوان مقاله نخستین کنگره کشوری «امر به معروف و نهی ازمنکر» 💠با رویکرد پژوهشی و علمی و فرهنگی 🗓 مهلت ارسال چکیده آثار: 15 آذرماه 1400 📆زمان برگزاری: 17و 18 اسفندماه ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️ برگزاری همایش علمی بررسی اندیشه‌های اجتماعی علامه مصباح یزدی 🗓 زمان برگزاری: دیماه 1400 🕌 پردیسان، تالار امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحداستان قم 🗓 تاریخ ارسال چکیده: 1400/08/10 🗓 تاریخ ارسال اصل مقاله: 1400/09/20 🌐 سامانه ارسال مقالات 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir/sendarticle ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گلایه وزیر علوم از آموزش و پرورش/بسترسازی توجه به رشته‌های علوم انسانی باید از مدارس آغاز شود 🔰 محمدعلی زلفی‌گل: 🔹 علوم انسانی را نباید جدای از علوم دیگر دید. هر یک از علوم، تکه‌های پازل هستند که در کنار هم باعث هم‌افزایی می‌شوند. 🔹 کشورهای پیشرفته دنیا، نخبه‌ترین افراد را برای رشته‌های علوم انسانی انتخاب می‌کنند و برای علوم دیگر از طریق جذب دانشجویان و نخبگان مهاجر نیاز خود را تامین می‌کنند؛ آنان اهمیت رشته‌های علوم انسانی را که متولی هدایت کلان جامعه هستند، به خوبی درک کرده‌اند. 🔹باید از آموزش و پرورش این بستر سازی فراهم شود؛ جای گله دارد مدارس تیزهوشان در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی دانش آموز می‌پذیرند، ولی برای رشته‌های علوم انسانی دانش آموز نمی‌پذیرند. 🔹 وزارتخانه در دوره فعلی از مدیریت کشور دست نیاز به سوی پژوهشگاه‌های علوم انسانی - اسلامی دراز می‌کند و تلاش خواهیم کرد تا مجری تفکرات اندیشمندان علوم انسانی - اسلامی باشیم. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24511 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی تحلیلی از تعاملات دو سال گذشته کره جنوبی با ایران/ بازار ایران، برای محصول ایرانی 📚 حال دو سال پس از زمستان ۹۸ و خروج یک‌طرفه طرف‌های خارجی، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی مجدد واردات برای شرکت‌های کره‌‌ای به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که فارغ از صحت‌وسقم آن‌ها مایه‌ی نگرانی تولیدکنندگان داخلی را فراهم آورده است. همین مسئله هم باعث شد که رأساً طی نامه‌ای به رهبر انقلاب از ایشان درخواست کنند برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود. 📚 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم در پاسخ به این درخواست در راستای سیاست‌های همیشگی خود در حمایت از تولید داخل در متن کوتاهی خطاب به رئیس دستگاه اجرایی با ذکر این عبارت که «اگر این خبر گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی راست باشد» خواستار برخورد با این مساله و منع واردات برای جلوگیری از ضربه خوردن شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی می‌شوند. 📚 قدم اوّل برای تقویت تولید داخلی حمایت از دسترنج کارگر ایرانی است؛ موضوعی که در سال‌های اخیر به‌شدت مورد پیگیری رهبر انقلاب هم بوده است. نامگذاری سال‌های اخیر و تأکیدات جدی ایشان بر حمایت از محصولات داخلی در همین راستا محسوب می‌شود؛ موضوعی که در صورت حمایت دیگر ساختارهای حاکمیتی باعث شکل‌گرفتن نوعی از نظام اقتصادی خواهد شد که حتی در صورت تحریم طرف‌های خارجی هم امکان حیات و بالندگی دارد. متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24495 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com