eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می کند: 💠 اختتامیه دوره آموزشی آشنایی با مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) 🌀 موضوع: مکاتب و روش های استنباط با تأکید بر مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) 🎙 با حضور: آیت الله سیفی مازندرانی 🗓 19 اسفند ساعت 16 عصر 🕌 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رونمایی سند زیست علمی و عفیفانه در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) 🔻 دکتر سید علی قاسم زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره): 🔹 وظیفه دانشگاه‌ها ایجاد فضای رقابتی علمی و نیز زیست‌ عالمانه و عفیفانه در محیط دانشگاهی است. 🔹 ما اعتقاد داریم جریان‌سازی فرهنگی در اجتماع باید توسط دانشگاه رقم بخورد و این روند ایجاد نمی‌شود مگر اینکه الگوهای موفقی در دانشگاه شکل بگیرند. 🔹 شایسته است دانشجویان با توانمندی‌های خود این زیست و نگاه عالمانه و عفیفانه را به سبکی دانشجویی تبدیل کنند و مدلی از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی را ارائه دهند و همین امر زمینه‌ای برای رشد خلاقیت و توانمندی‌ها شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32096 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣فراخوان شناسایی و حمایت از پژوهشگران 🔅ویژه طلاب سطح۳،۲و۴ (حضوری وغیر حضوری و مجازی) 🔅اساتید، پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی وابسته به جامعه الزهرا سلام الله علیها 💠مدارک مورد نیاز: تکمیل کاربرگ ثبت نام از طریق لینک ذیل👇 http://forms.jz.ac.ir/f_30/ 💠نوع حمایت: 🔸حمایت مالی از پژوهشگران در سطوح مختلف از طریق مرکز خدمات ✅محدویت سنی و معدل ندارد برای همه کسانی است که حداقل پژوهش ها را انجام داده باشند. 📆مهلت ثبت نام ۲۰ اسفند ماه1401 📌راه ارتباطی ☎️025-32112569 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️ پژوهشکده زن و خانواده با همکاری مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) برگزار می کند: ✅ کرسی ترویجی نقد کتاب زنان، افتاء و مرجعیت 🔻 ارائه بحث: حجت‌ الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 🔻 کارشناس: حجت‌ الاسلام والمسلمین محمد هادی فاضل"استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم" 🔻 دبیر علمی: دکتر رضا پورمحمدی "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 📅 شنبه 20 اسفند 1401 ⏰ ساعت 10 🏢 قم، بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست ها 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به نشست 👇🏽 http://live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جزئیات تصویب آیین نامه تأسیس مجتمع‌های عالی حوزوی از سوی شورای عالی 🔹 شورای عالی حوزه‌های علمیه به منظور ضابطه‌مند نمودن تأسیس، توسعه و انحلال مجتمع‌های عالی حوزوی، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «آیین نامه تأسیس، توسعه، فعالیت و انحلال مجتمع‌های عالی حوزوی» را تصویب کرد. 🔹 مطابق این آیین نامه، «مجتمع عالی حوزوی» عبارت است از مجموع حداقل سه (۳) واحد از واحدهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی و مهارتی حوزوی، که تحت یک مدیریت واحد اداره شوند و حداقل شامل یک واحد آموزشی و یک واحد پژوهشی یا دو (۲) واحد آموزشی یا دو واحد پژوهشی، باشند. 🔹 تأسیس مجتمع عالی وابسته به درخواست مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، موافقت شورای گسترش و تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه، صورت می‌پذیرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32000 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ آیت الله محسن اراکی در سلسله جلسات مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری گفت: 💢 اصل اول از چارچوب های نظام فقه اجتماعی مقام معظم رهبری توجه به هدایت و اداره جامعه است یعنی همه ادیان الهی برای اداره جامعه آمده‌اند و مخاطب در ادیان الهی جامعه است. 💢در اعمال عبادی، اجتماعی بودن اسلام رخ نمایان می‌کند. مسئله نماز جماعت یک مستحب عادی نیست. نماز جماعتی که بین ما رایج شده در نتیجه حاکمیت طولانی طاغوت ها است که فرهنگ را بر مبنای اسلام تنظیم نکرده اند و گرنه اگر فرهنگ اسلامی بود همه مردم باید در نماز جماعت شرکت می کردند. 💢مسجد باید شبانه روزی فعال باشد نه فقط نیم ساعت قبل از نماز، نگاه فقه اسلامی فردی نیست بلکه برای جامعه است و در روایتی به این مضمون داریم که مساجد پاتوق مومن و جمع گاه مومنین است. 💢فقه فردی که در اسلام بیان شده برای نظم دادن به نظام اجتماع است. شریعت ما اجتماعی است و نگاه فقه اسلامی به انسان نگاه فردی نیست بلکه نگاه به جامعه است. بنابراین فقه ما برای نظم بخشی به نظام جامعه و ایجاد جامعه منظم می باشد. 💢خدا در نگاه جامعه مومنان با خدا در نگاه جامعه لیبرال متفاوت است. ما خدا را در عین داشتن قدرت بی زوال، فرمانروایی عادل می‌دانیم. چون فرمانروای جامعه ما خدا است و فرمانش عین عدل است از هیچکس غیر از او نیز ترسی نداریم. 💢فقه عادل در چارچوب فقه اسلامی و اختیارات فقهی اش آنچه امر کند، عدل است. فقه برای اداره جامعه آمده که بدون قدرت قابل تصور نیست لذا قدرت باید به دست انسان های صالح باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند: هشتمین نشست از سلسله نشست‌های نوآوری در سیاست‌گذاری اقتصادی 🔰 موضوع: بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی ارائه کنندگان: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه دکتر احسان ولدان پژوهشگر اقتصادی دکتر روح الله هنرور پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمرانی 🔰 اعضای نشست: دکتر محمدجوادتوکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی دکتر احمد توکلی استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت دکتر محمد نعمتی هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره دکتر سید احمد حبیب نژاد معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری دکتر محمد حسن حسین زاده مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه دکتر رحیم سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قاسمی استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی علی اصغر ربیعی دبیر علمی نشست مکان: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی 🕰 یکشنبه 21 اسفند ماه 1401 زمان: ساعت 14 تا 17 🔻پیوند شرکت در نشست: 🔗 https://b2n.ir/earcc 📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشست‌ها: 🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ تجاری سازی علم از التزامات دانشگاه آزاد اسلامی 🔻دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شصت و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی مطرح کرد؛ 🔹در مدل جدید دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد شده که کل مدارس سما عرصه این دانشکده خواهند بود و اعضای هیأت علمی این دانشکده یا عضو هیأت علمی پایه در دانشکده و یا عضو هیأت علمی عرصه در مدارس سما خواهند بود. 🔹واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تجاری سازی علم باشند نه تاجر سازی عالم. بنابراین دانشگاه وقتی وارد فعالیت های تجاری و اقتصادی می شود که دانش آن را دارد و واحدهای دانشگاهی باید از کارهای اقتصادی که در شأن دانشگاه نیست، خودداری کند. 🔹واقعیت این است که دیگر عمر نظام آموزش یک‌سویه، تک‌محور و کلاس‌محور به پایان رسیده است، نتیجه کسانی که در آن فضا مانده باشند هر روز زیان‌ده خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به همین مسیر ادامه داد یا با فروش ملک سرپا ماند؟ آیا می‌شود مردم را به زور به کلاس آورد یا صرفاً به تغییر رشته بسنده کرد؟ 🔹مشاغل متناسب با شغل، نیروی کار ماهر می‌خواهند و به مدرک تحصیلی توجه ندارند، چرا که نیازهای جامعه و سطح اجتماعی تغییر کرده و مشاغل در حال پیشرفت هستند. به همین دلیل بازار آموزش حرفه‌ای مهارتی بسیار داغ است و حوزه آموزش زودتر از دیگر کسب و کارها از بازار سنتی به پلتفرم گذار کرده است. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32103 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد 🔻 حجت الاسلام عباس آینه چی، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده: 🔹 امروزه اختلاف نسلی به وقوع پیوسته ولی هنوز گسست نسلی رخ نداده است. باید بررسی کرد که آیا گسست نسلی اصلا اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد و اگر قرار است به وقوع بپیوندد زمان آن کی خواهد بود. فرق گسست نسلی با اختلاف نسلی این است که اگر در هر سه عنصر اساسی هرم هویت اریکسون یعنی باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها و همچنین الگوهای رفتاری اختلاف ایجاد شود و لایه‌های زیرین نیز دارای هیچ نقطه مشترکی نباشد گسست نسلی رخ می‌دهد. 🔹 برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد. روایتی از امام جواد علیه‌السلام وارد شده است مبنی بر اینکه « مومن نیازمند سه خصلت است: توفیق از جانب خدا، واعظی از نفس خود و پذیرفتن نصیحت کسی که او را نصیحت کند»، این روایت به خوبی بیان کرده است که انسان هم به واعظ درونی و هم به واعظ بیرونی نیاز دارد و تا زمانی که واعظ درونی شکل نگیرد شخصیت محکم مومن واقعی شکل نمی‌گیرد. 🔹 ۶ نظام ارزشی در بحث شخصیت و شکل‌گیری شخصیت مطرح است و افراد ممکن است ترکیبی از این ۶ نظام ارزشی داشته باشند ولی در هر فرد ممکن است یک مورد از این نظام‌های ارزشی غلبه کند. ۶ نظام ارزشی شامل نظام علم و دانش، ارزش‌های سیاسی، زیبایی‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ارزشی دینی است. متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31967 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
نخستین جلسه مجمع عمومی انجمن علمی زن و خانواده برگزار شد 🔹 در این جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمین هاجری، دبیر انجمن‌های علمی حوزه، و حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و نماینده هیئت مؤسس انجمن علمی زن و خانواده، به فعالیت‌ها و افق‌های پیش روی انجمن‌های علمی، بالأخص انجمن زن و خانواده پرداختند و گزارشی از روند تشکیل انجمن و جلسات هیئت مؤسس ارائه گردید. 🔹 در ادامه این جلسه، انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن علمی زن و خانواده نیز برگزار گردید که طی آن 7 نفر به عنوان عضو اصلی و 2 نفر به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره، و همچنین 2 نفر به عنوان عضو اصلی و 1 نفر به عنوان عضو علی البدل بازرسان انتخاب شدند. 🔹 همچنین پس از اتمام جلسه مجمع عمومی، اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که طی آن آیت الله حبیبی تبار به عنوان رئیس و خانم دکتر حاجی اسماعیلی به عنوان نائب رئیس انجمن علمی زن و خانواده انتخاب شدند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32113 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب فقه رمز ارزها به چاپ رسید. 🔹 این کتاب برگرفته از تقریرات درس خارج آیت الله جواد مروی است که از سوی حجج اسلام سید روح الله ذاکری و محمد شیبانی گردآوری شده است. 🔹 در این کتاب تاریخچه و ماهیت بیت کوین و حکم شرعی استخراج و مبادله بیت کوین مورد بررسی قرار گرفته است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پدیده وارونه‌نمایی ارزش‌ها در سطح جامعه 🔻 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛ 🔹 اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نوع نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم این است که باید توجه کنیم پرداختن به بحث ایثار و شهادت فقط یک موضوعی در حد تجلیل نیست، بلکه لازم است تبیین کنیم و جهاد تبیین جزو اولویت‌های ما است. 🔹 امروز نبرد رسانه‌ای، پیچیدگی و اهمیتش بیش از نبرد نظامی در گذشته است. قبلاً می‌گفتیم در مقابل دشمن باید آرایش نظامی بگیریم. الآن باید گفت در مقابل دشمن آرایش رسانه‌ای بگیریم. 🔹 رسانه‌ها در این جنگ، وسیله‌ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می‌روند، به عنوان ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل عمل کرده و از سوی دیگر وسیله‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی مردم در سراسر جهان محسوب می‌شوند. 🔹 با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش‌های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارند؛ که چرایی آن ناظر بر «ناهماهنگی شناختی» ناشی از القاگری رسانه‌ای در کنار عملکرد ضعیف ما در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت برای ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32117 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ کارگاه روش شناسی مسئله پژوهی اجتماعی ✅ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین برگزار می‌کند 🔻با حضور: دکتر سید علی سیدی فرد دکتر مجتبی حسنی دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی 🕰 زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه از ساعت 8 الی 13 🏢مکان: تهران- دانشگاه تهران- دانشکده علوم اجتماعی- تالار دکتر شریعتی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عدالتخواهی واقع گرا 🔻 حجت الاسلام قنبریان در دانشگاه شریف: 🔹 صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود. 🔹عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، بایدها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت. 🔹 آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم “واقع گراست” (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم “آرمانگراست”. 🔹 رئالیست و واقع گرایی در غرب به “واقعیت طبیعت” تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست! 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32109 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اگر تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، «کار» باشد ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود 🔻احمد کرمی نژاد در یادداشتی بر نظریات شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر مروری داشته است؛ 📚شهید صدر مستند بر سلسله‌ای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، «کار مستقیم» است. لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است. 📚شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است. زمین، معادن، منابع آب. ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان می‌کند که کسی مالک رقبه نمی‌شود. چرا که برای تولید آن کسی «کار» نکرده و مالکیت فقط محصول «کار مستقیم» است. 📚در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است. مالک محصول کسی است که «کار مستقیم» می‌کند. 📚در شیوه سوم و چهارم که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست. در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، «مالک کالای تولید شده» کارگر بلافصل است، نه سرمایه‌دار و کارخانه‌دار و مالک ابزار تولید. 📚در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32123 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه منعطف و بدون متغیر مزاحم، در آینده باشکوه و فعال خواهد ماند 🔻 حجت الاسلام صادق نیا، استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ 🔹 وجه دیگری در فقه شیعه وجود دارد که فقه در طول تاریخ مبتنی بر مؤلفه «مصلحت» بوده، یعنی پیش از این حکم، مفهومی به نام مصلحت است که این حکم بناست مصلحتی را تأمین نماید. به همین دلیل این انعطاف همیشه در طول تاریخ وجود داشته و به همین جهت فقه توانسته هر موضوعی را جواب دهد. 🔹 معنای فقه سکولار چیست؟ فقه سکولار فقهی است که راه رسیدن به خدا را نشان می‌دهد یا فقهی است که مالیات وضع می‌کند! می‌خواهم بگویم فقهی که مالیات و عوارض وضع کند این فقه سکولار است! چون این فقه بحث درباره‌‌ خدا را کنار گذاشته و به این جهان چسبیده و الا فقهی که راه‌های رسیدن به خدا را به ما نشان می‌دهد، سکولار نیست. 🔹 ما از فقه جواهری هرگز دور نمی‌شویم، ما فقه جواهری را به شرایط مختلف تطبیق می‌دهیم. کار فقه در طول تاریخ تسهیل امر دین‌داری بوده است. فقیهان کسانی بودند که به مردم کمک می‌کردند که در شرایط مختلف چگونه دین‌دار بمانند، پس فقه ما باید منعطف و ناظر به واقعیات باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32130 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فراخوان |جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در نگاه توحیدی، گردشگری باعث افزایش معرفت دینی انسان می‌شود 🔻 دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در همایش ملی گردشگری: 🔹 در نگاه اسلامی، گردشگری فقط از جنبه‌های تجاری و اقتصادی دیده نمی‌شود بلکه نگاه اسلام به گردشگری، برپایه معرفت‌افزایی انسان است. 🔹 در اسلام، گردشگری باید باعث افزایش سطح آگاهی انسان نسبت به جهان هستی بشود؛ بنابراین گردشگری در اسلام، از نوع فقط براساس تعریف مادی نیست بلکه از نوع معرفتی و تربیتی است. 🔹 نوع نگاه انسان به گردشگری برپایه آموزه‌های قرآن کریم، باید توحیدی و معرفتی باشد. 🔹 در قرآن کریم به گردشگری توجه شده است؛ در این موضوع بایستی معرفت انسان نسبت به آفریدگار، بیشتر شود. 🔹 در نگاه قرآنی به گردشگری، هم جنبه‌های اقتصادی مدنظر است و هم مهم‌تر، جنبه‌های معرفتی و تربیتی انسان لحاظ شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32166 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی "وضعیت دینداری ایرانیان" در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 📽 کار سخت سنجش دینداری؛ کاهش سطح دینداری مناسکی در کنار افزایش آگاهی دینی ▫️آیا می توان گفت کمیت دینداری بالا رفته اما کیفیت پایین آمده است؟ 🔹کمیت متأثر از شاخص های رشد جمعیتی هم هست و شاخص های کیفی هم بدلیل تنوع و تکثر، قابل ارزیابی دقیق نیستند و اجمالا می توان گفت در برخی کیفیت ها شاهد رشد و در برخی شاهد کاهش هستیم. 🔸در بخش دیندار جامعه، قطعا شاهد ارتقای سطح دینداری هستیم. ▫️شاید بتوان گفت مردم ما در گذشته التزام های دینی بیشتری داشته اند اما به لحاظ عمق و محتوا، دید و فهم مردم بهتر شده است و از برداشت های سطحی دینی عبور کرده اند. لینک های مرتبط: 📽 وضعیت دینداری ایرانیان در گفتگو با استاد رهدار: بخش اول / بخش دوم 🎙بشنوید: صوت جلسه نقد و بررسی نظریه افول دین مداری با ارائه حجت الاسلام دکتر حسین بستان و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ دینداری 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به منظور حل مسائل پژوهشی اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند 🔰 عرصه‌های پژوهش: ۱. فرهنگ و مشارکت سیاسی ۲. جهان اسلام و وحدت اسلامی ۳. تعاملات سیاسی فرامنطقه ۴. اقتصاد سیاسی حکمرانی و خط مشی گذاری ۵. نظام ارزی و مسائل پول و بانک ۶. اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها ۷. منابع طبیعی، آب و محیط زیست ۸. نفت، گاز و انرژی ۹. تولید، اشتغال و بهره‌وری ۱۰. اقتصاد رفاه خانوار و تامین اجتماعی 🔻ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.eco.sbu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری 🔻 خانم سیده زهره برقعی در اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین داری ایرانیان»: 🔹 به نظر می رسد کنشگری زنان مسلمان در عرصه حکمرانی با تاکید بر حفظ نهاد خانواده، با نگاه حداقلی بوده است. در حالی که برای برخی موضوعات مهم و کلان از جمله «تمرکزبخشی به عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبری در مبحث خانواده» بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده، متخصص و کارآمد بیش از پیش استفاده کرد. 🔹 هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به مثابه پرچم داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. 🔹 این فعالیتها نیازمند دیده شدن و تقویت است و دولت اسلامی می بایست برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه های علمی و عملی، زمینه های حضور آنها را در مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم نماید. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31926 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی کتاب رهیافت ها و ره آوردها 💢 با توجه به سابقه و دغدغه آیت‌الله مصباح در اسلامی‌سازی علوم انسانی، نظریات نو و ویژه ایشان در رشته‌های گوناگون علوم انسانی چیست؟ آیا مجموعه این دیدگاه‌ها به صورت منظم جمع‌آوری شده است؟ 📝 پاسخ این سؤالات را در کتاب «ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها» پیدا کنید. 📚 مجموعه ره‎یافت‎ها و ره‎آوردها، بازتاب بخشی از یافته‎ها و ره‎آوردهای فکری حضرت علامه مصباح یزدی قدس سره در رشته‌های مختلف علوم انسانی می باشد. تا کنون 4 جلد از این مجموعه منتشر شده و تلاش شده در حد مقدور، اندیشه‎ها و نوآوری‎های ایشان درباره مبانی، مسائل و روش های شاخه‌های گوناگون این علوم تحلیل و تشریح شود. 1️⃣ جلد نخست: منطق، معرفت شناسی، فلسفه و «فلسفه و علم» 2️⃣ جلد دوم: اخلاق، هنر و حقوق 3️⃣ جلد سوم: جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد 4️⃣ جلد چهارم: قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام خرید کتاب از اینجا 📱آیدی @mesbahyazdi_ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ قوانین ایالت متحده آمریکا برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی 🔻 امیرمحمد اصفهانی در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛ 🔹 قانون حفاظت از اینترنت کودکان (CIPA) توسط کنگره در سال ۲۰۰۰ برای رفع نگرانی‌ها در مورد دسترسی کودکان به محتوای زشت یا مضر از طریق اینترنت تصویب شد. CIPA الزامات خاصی را برای مدارس یا کتابخانه‌هایی که از طریق برنامه E-rate برای دسترسی به اینترنت یا اتصالات داخلی تخفیف دریافت می‌کنند، اعمال می‌کند. 🔹 مدارس و کتابخانه‌های مشمول CIPA نمی‌توانند تخفیف‌های ارائه‌شده توسط برنامه E-rate را دریافت کنند، مگر اینکه تأیید کنند که دارای یک خط‌مشی ایمنی اینترنت هستند که شامل اقدامات حفاظت از فناوری است. 🔹 در حالی که کودکان زیر ۱۳ سال می توانند از نظر قانونی با اجازه والدین خود اطلاعات شخصی شان را منتشر کنند، بسیاری از وب سایت ها به کودکان زیر سن قانونی اجازه نمی دهند از خدمات اینترنتی شان استفاده کنند، به این دلیل که هزینه و کاغذبازی های زیادی برای توافق نیاز است. 🔹 حال جای این سوال برای ما وجود دارد که وقتی کشور محل تولد اینترنت و غول های رسانه ای جهان که دارای ادعای آزادی مطلق در قانون اساسی خود نیز هست؛ این چنین محدودیت‌هایی برای استفاده از کودکان و نوجوانان از اینترنت وضع میکند؛ ما به عنوان کشوری که وظیفه حکومت خود را تمهید مسیر تربیت الهی شهروندان میدانیم، باید دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم؟! 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32135 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تغییر سنی هرم جمعیت کشور به سالمندی و لزوم اتخاذ سیاستی جامع 🔻 دکتر رسول صادقی، نائب رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران: 🔹 دولت با فراهم نمودن شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی در جامعه زمینه‌ساز افزایش فرزند آوری در جامعه و در ادامه افزایش حمایت از والدین توسط فرزندان را فراهم آورد. 🔹 نهادهای فرهنگی بافرهنگ سازی بحث اقتدار والدین در خانواده باعث کاهش مسائل و چالش‌های سالمندان در خانواده‌ها شود. 🔹 دولت از طریق طرح مسکن‌های چند نسلی که طی آن نسبت به فرزندانی که از والدین خود در خانه مراقبت می‌کنند، وام دو برابر با سود دو برابر کمتر مسکن ارائه می‌شود، از سالمندان حمایت اجتماعی داشته باشد. 🔹 دولت نسبت به اعمال سیستم مرخصی مختص مراقبت از والدین به فرزندان شاغل از سالمندان حمایت کند. 🔹 دولت و دستگاه‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذار با حمایت از خانواده‌ها، ایشان را در حمایت اجتماعی از سالمندان خود یاری رساند. 🔹 دولت با شهر دوستدار سالمند ایجاد نسبت به ایجاد محیط شهری متناسب با شرایط سالمندان آمادگی لازم را داشته باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32155 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️عمار انقلاب روایتی جامع و جدید از زندگانی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی وارد بازار نشر شد 🔹«عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی» در هفت فصل و 824 صفحه به بازار نشر عرضه شد. چاپ اول این کتاب با استقبال نخبگان روبرو و چاپ دوم این کتاب با تقریظ ریاست محترم مجلس خبرگان آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله تحریری و آیت‌الله سیفی مازندرانی منتشر شد. 🔸سرفصل‌های کتاب: فصل اول: تولد و تحصیلات فصل دوم: ایده‌پردازی برای اصلاح حوزه و فعالیت‌های پیش از آغاز مبارزه فصل سوم: آغاز مبارزات سیاسی فصل چهارم: در سنگر مبارزات نرم فصل پنجم: مبارزات سیاسی پس از تبعید فصل ششم: حضور در سنگر کادرسازی و مرزبانی عقیدتی فصل هفتم: حضور در سنگر مبارزات سیاسی در دهه پنجاه 🔹گفتنی است ارسال این کتاب به سراسر کشور رایگان خواهد بود. فرهیختگان ارجمند می‌توانند از راه‌های ارتباطی ذیل اقدام به تهیه کتاب نمایند: 🖋ارسال پیام به: @nasrollahabadi 📞تماس: دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی - تهران : ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی - قم: 32904231-025 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com